Gå til innhold

Mer enn 7 timer i bhg. Er ikke bra !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er fantastisk de kom frem til syv timer.

Sier seg selv at det er stressende for de små. Mange timer borte fra mamma og pappa, støy og hektisk.

Bare å ta en titt på barnet når du kommer hjem så skjønner man at de er utslitt.

Nå er likevel Norge ett av de bedre landene å bo når det gjelder å ha barn.

Ting kan ALLTID bli bedre uansett hvor bra det er.

Vårt samfunn er nå engang slik at vi må jobbe utenfor huset.

Selv jobber jeg redusert fordi vi har råd til det. Ikke alle har det.

Det er langt mer stressende for et barn å ha foreldre som sliter økonomisk, ikke alltid ha råd til de klær man egentlig trenger osv.

Viktig å ha rett fokus her, man må gjøre hva som er best.

Anonymous poster hash: ec242...dad

Likevel drar MOR/FAR barna ut på aktiviteter etc. etter bhg.. hver eneste helg.. slappe av og lære å kjede seg..nei! Stakkars barn!

Anonymous poster hash: 1a88d...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likevel drar MOR/FAR barna ut på aktiviteter etc. etter bhg.. hver eneste helg.. slappe av og lære å kjede seg..nei! Stakkars barn!

Så som forelder skal man sitte hjemme hver helg og hver kveld? Du mener det er skadelig at barna går på babysvømming, dans, barneidrett eller musikk? Begrunn gjerne hvorfor. I tillegg MÅ de fleste ut av huset for at barna skal få frisk luft og utfolde seg fysisk i helgene (fjellturer osv).

Skrevet

Det overrasker meg ikke.

Datteren vår begynte i bhg da hun var 11 mnd. Nå er hun over 2 år. Hun er i bhg fra 10-16. Det er vel kun 10 dager totalt at hun har vært i bhg fra 08-15. Glad hun slipper lange dager, men skjønner at mange ikke har noe valg

Anonymous poster hash: 6daac...b78

På samme måte som at du har sendt din datter i barnehage da hun var 11 mnd, når mye av forskningen viser at bhg før fylte 2 år ikke er bra. Man kan ikke gjøre alt perfekt hele tiden.

Skrevet

Så reportasjen i går, dette er jo egentlig nyheter som bør komme hver høst for å maksimere den dårlige samvittigheten blant kvinner og menn for at de faktisk har valgt å reprodusere seg UTEN å ha mulighet til å si opp jobb og resten av livet i en fem seks år.

Faktum er at de aller fleste MÅ jobbe, mange må også jobbe 100 prosent, og ikke nok med det. Mange har heller ikke en jobb det er mulig å tilrettelegge for at man skal kunne hente barn.

Poenget er, om man slår fast at små barn blir stressa av å være i barnehagen, hvorfor er det ingen som diskuterer hva barnehagen kan bidra med for å bedre situasjonen. Hvorfor er det ikke politisk vilje til å diskutere innholdet i barnehagen for de aller minste, voksentettheten osv?

Jeg tror det er det som må til, for majoriteten av norske kvinner og menn må faktisk jobbe for at hjulene i samfunnet og i livet forøvrig skal gå rundt

Anonymous poster hash: 473d1...c7d

Disse mom-shamere mottar gjerne resultater av velferdsgodene, samtidig som de ønsker at FÆRRE skal jobbe og at det skal betales MINDRE skatt? OK...

Skrevet

Man trenger ikke å ha karriere eller krevende jobb for å ha barnet i barnehagen i 7 timer eller mer. De fleste som jobber i NAV, kommuner, hos fylkesmenn, i staten, på enkelte nisjebutikker, legesentrene osv MÅ jobbe 8 timers dager fra 8 til 16. Hva tror man skjer i samfunnet hvis alle begynner å jobbe deltid etter det som passer dem? Hvis alle småbarnsforeldre skal gå en time tidligere fra jobb?

Det var ment som et eksempel.... og om du ikke forstod det, så er ikke jeg en av de som mener at bhg er skadelig akkurat... trodde poenget mitt kom ganske greit frem - at det handler mer om foreldres væremåte rundt barna fremfor timer i bhg. 

Skrevet

Så reportasjen i går, dette er jo egentlig nyheter som bør komme hver høst for å maksimere den dårlige samvittigheten blant kvinner og menn for at de faktisk har valgt å reprodusere seg UTEN å ha mulighet til å si opp jobb og resten av livet i en fem seks år.

Faktum er at de aller fleste MÅ jobbe, mange må også jobbe 100 prosent, og ikke nok med det. Mange har heller ikke en jobb det er mulig å tilrettelegge for at man skal kunne hente barn.

Poenget er, om man slår fast at små barn blir stressa av å være i barnehagen, hvorfor er det ingen som diskuterer hva barnehagen kan bidra med for å bedre situasjonen. Hvorfor er det ikke politisk vilje til å diskutere innholdet i barnehagen for de aller minste, voksentettheten osv?

Jeg tror det er det som må til, for majoriteten av norske kvinner og menn må faktisk jobbe for at hjulene i samfunnet og i livet forøvrig skal gå rundt

Det er mye diskusjoner om akkurat dette.

Her er bare litt.

https://www.haugenbok.no/bok/I9788202446390?gclid=CNTpob3Qy9ECFUyJsgodtukIUA

http://www.dagbladet.no/tema/slik-far-ettaringene-det-bra-i-barnehagen/63377828

Anonymous poster hash: ed4cd...6f2

Skrevet

Det er mye diskusjoner om akkurat dette.

Her er bare litt.

https://www.haugenbok.no/bok/I9788202446390?gclid=CNTpob3Qy9ECFUyJsgodtukIUA

http://www.dagbladet.no/tema/slik-far-ettaringene-det-bra-i-barnehagen/63377828

Anonymous poster hash: ed4cd...6f2

Så bra😊

Jeg mener at det er her kampen bør tas, og ikke feks rundt 6 timers arbeidsdager. Hva med å sørge for at de som jobber i barnehage får en mer anstendig lønn, kanskje fårman da mer stabile personalgrupper som igjen vil bidra til at barn i barnehagen får det bedre.

Skrevet

Så bra

Jeg mener at det er her kampen bør tas, og ikke feks rundt 6 timers arbeidsdager. Hva med å sørge for at de som jobber i barnehage får en mer anstendig lønn, kanskje fårman da mer stabile personalgrupper som igjen vil bidra til at barn i barnehagen får det bedre.

Er veldig enig med deg. Få en lov om antall barn pr voksen, og øke antallet voksne i barnehagen betraktelig

Anonymous poster hash: 2b64d...304

Skrevet

Seriøst? Sjefen din får meg til å tenke på linken om psykopater som ei la ut i går.

Stygt å si det, men nesten så jeg ville vurdert å gå ledig hvis eneste alternativet var han der som sjef.

Må innrømme at jeg også tenker på muligheten for at han er det :P

Til du som spør hvorfor jeg er organisert: nettopp fordi jeg kan få advokat hvis han gjør noe med truslene. Har ikke råd til å betale advokat selv:/ ikke nytter det å "ta opp ting" med han heller, han truer som sagt bare med å legge ned. Og kanskje nettopp fordi jeg har blitt mamma, har jeg også blitt mye tryggere på meg selv og ikkeminst tøffere, så nå tåler jeg en trøkk . Men jeg vet jeg kommer til å bli satt opp på de verste vaktene hver eneste dag slik at det blir umulig for meg å se gutten min på ettermiddagene.. Har blitt advart om at det vil bli vanskelig for meg å komme tilbake, og at jeg ikke kommer til å få noen godvilje.

Anonymous poster hash: 5fcb0...0b7

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling å syns 7 timer er helt greit for eksempel 08-15.

Men hos oss er veldig mange fra 07.30 til 16.00/16.30, det synes jeg er alt for lenge.

Barna er ofte trøtte og krever mye og det er vanskelig å gi barna den oppmerksomheten de fortjener når det er en voksen igjen fra 15.30 å ofte 6-7 barn.

Anonymous poster hash: b0250...410

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling å syns 7 timer er helt greit for eksempel 08-15.

Men hos oss er veldig mange fra 07.30 til 16.00/16.30, det synes jeg er alt for lenge.

Barna er ofte trøtte og krever mye og det er vanskelig å gi barna den oppmerksomheten de fortjener når det er en voksen igjen fra 15.30 å ofte 6-7 barn.

Anonymous poster hash: b0250...410

Men hvordan mener du alenemødre skal klare seg hvis de skal ha barna i barnehagen mellom 8 og 15?

Skrevet

Mine barn har aldri hatt en dag i barnehagen på lenger enn 7 timer. Det er faktisk lenge nok. Sistemann går siste året nå.

Anonymous poster hash: 1e207...36b

Jeg mener at 7 timer i barnehagen også fortsatt er skadelig ! Du burde da vite bedre? Reduser dette til 3 timer! Det burde du klare om du vil , ikke sant?

Anonymous poster hash: 3cc2a...e0f

Skrevet

Man har faktisk krav, jf aml, å ha permisjon frem til barnet er tolv år.. så arbeidsstedet kan ikke nekte. De to årene heter det utvidet foreldrepermisjon.

Anonymous poster hash: 35b5b...7c7

Man har krav på permisjon ja, men man har ikke krav på å bestemme hvordan den skal tas ut. På mange arbeidssteder vil det fungere dårlig med ansatte som har kortere dager

Skrevet

Vet du, jeg er 35 år. Hadde fulle dager i barnehagen (og ville likevel ikke hjem når jeg ble henter) og sov på eget rom fra jeg kom hjem fra sykehuset (fantes ikke lange permisjoner og mamma måtte tilbake på jobb etter 4 måneder) Til tross for dette (omsorgssvikten vil du vel kalle det??) så har jeg klart meg meget bra her i livet. Ikke har jeg psykiske problemer heller. Tenke seg til det! Ta deg en bolle a! Om du faktisk er seriøs...

Anonymous poster hash: ef870...bae

For du er "malen" for flere 1000????

Anonymous poster hash: 5996b...102

Skrevet

Tror vi foreldre skal se litt på oss selv også og det presset mange legger på barna sine. Alt de skal delta på og prestere i. Ikke legge all skyld utelukkende på barnehager eller andre institusjoner.

Skrevet

Problemet er at mødre før i tiden ikke så barna sine noe særlig mer enn dagens mødre, selv om de ikke jobbet. Da det ikke fantes maskiner og hjelpemidler, brukte man mesteparten av dagen til å vaske, rydde, lage mat, stelle dyrene og så videre. Man hadde gjerne flere barn enn man har i dag og ikke hadde like god tid. Så at barnet var hjemme, betyr ikke at barnet ble mer sosialisert eller opplevde mer trygghet.

Min mormor og oldemor snakker stadig om dette, om hvor uendelig heldige dagens barn er. Som først får leke i barnehagen med mye fokus fra de ansatte, så kommer de hjem til foreldre som er svært fokuserte på dem.

Selv var de hjemme med store barneflokker. Men barna fikk langt i fra den oppmerksomheten som mine barn får. Til det hadde de alt for mange arbeidsoppgaver og for mange barn.

Anonymous poster hash: f2953...3ea

Skrevet

Hvor mye fokus tror du de små får med 12 barn og 3 voksne, ofte kun 2 på også. Tror ikke dere skjønner hvor tøft det er for en liten tass.

Anonymous poster hash: 9e29e...843

Skrevet

Hvor mye fokus tror du de små får med 12 barn og 3 voksne, ofte kun 2 på også. Tror ikke dere skjønner hvor tøft det er for en liten tass.

Joda, skjønner at det kan være tøft. Men kam du skissere et alternativ dersom jobben ikke kam tilrettelegge, man ikke har økonomi til å gå ned i stilling osv. HVA rent konkret mener du at mor/far skal gjøre?

Skrevet

Joda, skjønner at det kan være tøft. Men kam du skissere et alternativ dersom jobben ikke kam tilrettelegge, man ikke har økonomi til å gå ned i stilling osv. HVA rent konkret mener du at mor/far skal gjøre?

Foreldre burde engasjere seg mer og klage høylydt på den dårlige bemanningen som er i mange barnehager, de burde klage på at det ikke finnes noen lov om max antall barn pr voksen. Men de må ikke klage til barnehagen og de ansatte, de må høyere opp  og klage til de som kan gjøre noe med det.

Skrevet

Er denne raporten vits egentlig? Om de ikke får forandret noe uansett? 

Jeg var hjemme med mine i 3år, men langt ifra alle har anledning til dette. Når foreldrene jobber ganske likt så er det jo ingen som har mulighet til å gi ungene mindre enn 7 timer i barnehagen. Det er faktisk tettere å tenke på det enn å utføre det! 

Synes de skal bli mer løsningsorientert rundt dette enn å bare gi dårlig samvittighet til de med småbarn som faktisk MÅ jobbe. Hva med å finne løsninger? 

Anonymous poster hash: 5e7d3...92f
Skrevet

Veldig glad for at de driver forskning på dette og på at barn starter for tidlig i bhg.

Her er barna hjemme til de er 2 år, og etter det så er de i bhg i 4-5 timer. Har fri hver skoleferie , hele sommeren og når det passer oss ellers .

Anonymous poster hash: 4ccec...db5

Skrevet

Enig i at barnehagene må bli bedre ! De som jobber der gjør nok sitt beste. Men det hjelper ikke at nesten alle skal bruke barnehagen 9 timer hver dag heller ! Om det bare hadde vært de med et reelt behov for 9 timersdag som hadd brukt det hadde jo belastningen blitt mindre både på liten og på stor ! Er man hjemme bør det vel holde med kjernetid. Vet jo at mange bruker barnehage for å slappe av selv og ta seg inn og bli en bedre mor osv. Ser ofte naboen her komme hjem i 3 tia så rusler hun og hentet poden 16.20. Vitsen med det da ??

Skrevet

Er helt logisk at små barn blir stresset når de blir skilt fra foreldrene allerede ved 1. årsalder,og noen ganger før. Dessverre så overser man signalene,og undertrykker egne instinkter ift dette,fordi "det er sånn det skal være". Idioten leder Idioten i mine øyne.

Samme med å legge spedbarn på eget rom. Skjønner virkelig ikke hva slike mennesker skal ha barn for.

Og dagens ungdom sliter psykisk,mer enn noen gang,og man kan spørre seg om hvorfor? Vel... De er den første generasjonen som har blitt utsatt for full dag i bhg,i tillegg blitt lagt på eget rom som spedbarn. Når fikk de ordentlig trygghet og nærhet? Mellom kl 17 og 18.30????

Du vet jo ikke hva du snakker om. Jeg var i barnehagen hele dagen fra jeg var 9 måneder. I dag er jeg 40 år uten psykiske problemer av noe slag. Det samme gjelder mine søsken. Det er rart det blir folk av barn i andre deler av verden også.

Anonymous poster hash: 37fcb...293

Skrevet

Veldig glad for at de driver forskning på dette og på at barn starter for tidlig i bhg.

Her er barna hjemme til de er 2 år, og etter det så er de i bhg i 4-5 timer. Har fri hver skoleferie , hele sommeren og når det passer oss ellers .

Anonymous poster hash: 4ccec...db5

Hvis min 2-åring skal ha fri i alle skoleferier må jeg skaffe meg fri 14 uker i året. Jeg er ikke lærer. Fortell gjerne hvilke jobber jeg kan velge som gir meg den muligheten!

Skrevet

For du er "malen" for flere 1000????

Men DU har svaret basert på én liten studie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...