Gå til innhold

Mer enn 7 timer i bhg. Er ikke bra !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har de endelig lagt ut rapporter på at mer enn 7 timers dag for de små øker stressnivået hos de yngste barna. Synd ingen har tatt tak i dette før.

Anonymous poster hash: 9e29e...843

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja..de burde ikke fått flere barn enn de kan ha hjemme.

Moralpolitiet har det travelt i dag!

Anonymous poster hash: 5bc53...4c3

Skrevet

Da har de endelig lagt ut rapporter på at mer enn 7 timers dag for de små øker stressnivået hos de yngste barna. Synd ingen har tatt tak i dette før.

Hvis du linker til rapporten er det enklere å vite h a du snakker om.

Anonymous poster hash: 94b49...f2e

Skrevet

Det er så alvorlig stilt -at det skal innføres 6 timers arbeidsdag med øyeblikkelig virkning slik at alle skal kunne rekke å hente barna i barnehagen i tide...

Gjerder fra i morgen folkens!

Anonymous poster hash: e57f2...698

Skrevet

Er ganske overbevist om at det er enda mer stressøkende og lite bra for de å gå hjem på egenhånd og være alene noen timer hver dag. Det med tanke på at for foreldre er en full arbeidsdag + reisevei ofte på over både 7 og 8 timer.

Vet ikke hva du hadde valgt, jeg foretrekker da heller barnehagens trygghet istedenfor.

Anonymous poster hash: 9db4f...f23
Skrevet

Nesten alle kan greie å få til 7 timersdag for poden de 2 første årene om man legger godviljen til. Mine barn har aldri hatt mer enn 7 timers dager i bhg. Har selv sett hva det kan gjøre med små barn. Har ikke tenkt å sitte resten av livet å tenke på hva jeg har utsatt dem for. Dere aner nok ikke hvor stressende det kan være for en liten kropp å være sammen med 10-20 andre unger 9 timer hver eneste dag !!! Nå er det jo bevist også :(

Skrevet

Nesten alle kan greie å få til 7 timersdag for poden de 2 første årene om man legger godviljen til. Mine barn har aldri hatt mer enn 7 timers dager i bhg. Har selv sett hva det kan gjøre med små barn. Har ikke tenkt å sitte resten av livet å tenke på hva jeg har utsatt dem for. Dere aner nok ikke hvor stressende det kan være for en liten kropp å være sammen med 10-20 andre unger 9 timer hver eneste dag !!! Nå er det jo bevist også :(

Heldige deg som har en slik jobb da.

Livet er hardt, vi trenger jobb og penger for å overleve...

Anonymous poster hash: e57f2...698

Skrevet

Veldig få arbeidsgivere er interessert i å ha arbeidstakere som ikke kan jobbe lenger enn 9-14.

For oss har det aldri vært noe problem, men for de fleste er det faktisk helt umulig.

Anonymous poster hash: 4d4df...75e

Skrevet

Hva er det du har sett det gjøre med små barn?

Anonymous poster hash: e9e18...45b

Skrevet

For en fantastisk arbeidsgiver du har! Har de flere ledige stillinger?

Anonymous poster hash: 1a88d...c94

Skrevet

Hva tror dere et veldig høyt stressnivå gjør med et lite barn! Det bør vel alle oppegående foreldre skjønne selv !!

Skrevet

Man trenger da ikke jobbe 9-14. Man kan tilpasse sammen med mannen, man kan jobbe redusert i en liten periode av livet . Mye som kan gjøres !

Skrevet

Det er så lett for enkelte som slenger hjemme av diverse årsaker å moralisere over de som faktisk kan og må jobbe i 100% stilling for å ha til salt i maten.

Anonymous poster hash: ced96...41d

Skrevet

Jeg må si vi er veldig glade for at vi har jobber som ga oss muligheten til å være hjemme til 19-20 mnd alder og for kun 4-5 timers dager etter start i bhg. Samtidig er jeg realistisk og vet at dette ikke er en mulighet alle har, så da må man faktisk sende barna i bhg. Å si at alle kan være hjemme er ikke riktig. Noen er alene, noen har lav lønn og derfor ikke råd til å jobbe redusert, noen har lang reisevei osv. Det er ikke alltid det lar seg ordne. Vi har nå en gang lagt opp til at barn i Norge skal i bhg fra de er ca 1 år.

Anonymous poster hash: 4ba1d...2ec

Skrevet

Vet du at det er få land i verden som har så lang barselpermisjon, så bra bhgtilbud og så korte arbeidsdager som Norge!

Hvordan kommer det til å gå med verden om 20 år når alle barna i dag vokser opp med så mange skader? Uff og uff assa

Skrevet

Det er faktisk mange jobber der det å jobbe deltid ikke er aktuelt. Dessuten; jeg er ambisiøs på jobbfronten og vil gjerne komme langt. Det er faktisk ikke forenelig med deltidsarbeid, i alle fall ikke i min relativt mannsdominerte bransje. Det er jo ikke slikt man skal si høyt her inne, for da kvalifiserer man automatisk til "dårlig mor" stempelet.

Sammenlignet med majoriteten av barn rundt om i verden så har norske barn det helt ekstremt bra, uansett om de er hjemme eller i barnehage.

Anonymous poster hash: 63ae5...2e0

Skrevet

Du aner faktisk ikke hva du snakker om når du sier at nesten alle kan greie å ha 7 timers dager for barna. Det er mange jobber hvor man ikke har fleksitid, ikke kan ha kortere dager - ned i % betyr ofte færre dager, ikke kortere dager og det er ikke alle som har kort reisevei til barnehage og jobb. Noen har ikke råd til å jobbe redusert, uansett hvor mye man prioriterer bort.

Jeg jobber på småbarnsavdeling og ser hvor slitne barna kan være, men jeg møter og mange foreldre med dårlig samvittighet for at de ikke får til kortere dager. Selvfølgelig så finnes det de som ikke bryr seg så mye om barna er i barnehagen fra den åpner til den stenger, men det er ikke majoriteten.

Anonymous poster hash: 2b64d...304

Skrevet

Mange har tatt tak i det før. F eks kristne og konservative partier som vil bøte på det med å holde fast i kontantstøtteordningen, og sosialistiske partier som vil innføre 6-timersdag.

Jeg vil anbefale det siste, fordi kontantstøtteordningen sementerer kjønnsroller og hemmer innvandrerbarn. Det er valg til høsten - kast deg inn i kampen for 6-timersdagen!!

Anonymous poster hash: a9b3c...b13

Skrevet

Jobb et år for min sjef, så kan du si etterpå om det er mulig for alle å jobbe redusert og tilpasse arbeidstider de første tre årene med barn ;)

Jeg har 100% permisjon til gutten er 18 mnd og barnehageåret starter. Deretter skal jeg i jobb og har en arbeidsgiver som er fullstendig drittsekk. Allerede fått beskjed om at jeg får sparken hvis (når!) jeg feks ikke kan møte på jobb eller må dra midt på dagen pga ungen blir syk. ;) finnes ingen godvilje der til å tilpasse noe som helst. Og ja - jeg ville skiftet jobb om jeg kunne, men har ikke fått noe annet.

Anonymous poster hash: 5fcb0...0b7

Skrevet

Mine barn har aldri hatt en dag i barnehagen på lenger enn 7 timer. Det er faktisk lenge nok. Sistemann går siste året nå.

Anonymous poster hash: 1e207...36b

Skrevet

Jobb et år for min sjef, så kan du si etterpå om det er mulig for alle å jobbe redusert og tilpasse arbeidstider de første tre årene med barn ;)

Jeg har 100% permisjon til gutten er 18 mnd og barnehageåret starter. Deretter skal jeg i jobb og har en arbeidsgiver som er fullstendig drittsekk. Allerede fått beskjed om at jeg får sparken hvis (når!) jeg feks ikke kan møte på jobb eller må dra midt på dagen pga ungen blir syk. ;) finnes ingen godvilje der til å tilpasse noe som helst. Og ja - jeg ville skiftet jobb om jeg kunne, men har ikke fått noe annet.

Hva sier din tillitsvalgte til disse latterlige truslene da?

Skrevet

Forstår godt at dette er noe mange foreldre heller vil latterliggjøre denne studien og hva det vil si for barna, enn å ta inn over seg, spesielt de som ikke har noe valg (f.eks. alenemødre). Er man to kan man ofte tilpasse hverdagen lettere, gå ned i levestandard osv., men er man alene er dette ofte svært vanskelig eller umulig.

Langvarig stress har en hel rekke uheldige og skadelige effekter på kroppen. Det meste av forskning som er gjort på dette er gjort på voksne, men mekanismene hos barn er de samme. Trolig kan slik stresspåvirkning helt fra tidlig barndom virke enda mer uheldig for disse barnas liv enn for voksne som utsettes for langvarig stress i voksen alder.

Langvarig stress vil bl.a. før til redusert immunforsvar som gjør oss mer utsatt for infeksjoner og betennelser, det kan gi autoimmune sykdommer som diabetes, leddgikt, MS m.fl., mage-tarm-ernæringsproblematikk med alle de problemer det medfører på de tidligere nevnte risikofaktorene, psykiske problemer, hjerte-karsykdom m.m.

Å bagatellisere dette og latterliggjøre det hjelper ikke barna. Dette er et samfunnsproblem, og det er et holdningsproblem.

At mange andre land har dårligere ordninger enn oss forsvarer ikke å opprettholde eller øke problemstillingen. Man ser også i bl.a. USA at det er svært mange barn helt ned i barnehage- og småskolealder som har alvorlige helseproblemer som man tidligere kun så på eldre personer.

http://forskning.no/2014/11/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke

Anonymous poster hash: 4b8ad...bb7
Skrevet

Hva sier din tillitsvalgte til disse latterlige truslene da?

Vi har ingen tillitsvalgt såvidt jeg vet. Er en liten bedrift, vi er tre ansatte (kun to av oss går fast. Tredje er ekstrahjelp men vikarierer for meg nå i tillegg). Har dog løpende dialog med fagforening, men foreløpig kan de ikke gjøre noe med det (sålenge det "bare er trusler"), og dessuten er han så ekkel mot stakkarene fra fagforeningen at også de er redd for å ta noe opp med han :P

Skrevet

Vi har ingen tillitsvalgt såvidt jeg vet. Er en liten bedrift, vi er tre ansatte (kun to av oss går fast. Tredje er ekstrahjelp men vikarierer for meg nå i tillegg). Har dog løpende dialog med fagforening, men foreløpig kan de ikke gjøre noe med det (sålenge det "bare er trusler"), og dessuten er han så ekkel mot stakkarene fra fagforeningen at også de er redd for å ta noe opp med han :P

En sak for likestillingsombudet ?

(Heter kanskje noe annet nå til dags)

Arbeidsgiveren din er helt ute...

Må jo grave sin egen grav når han holder på slik. Hvem vil vel jobbe for en sånn ?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...