Hjertefru Skrevet 17. januar 2017 #26 Skrevet 17. januar 2017 Tror nok hi har et poeng, men det er ingen vits i å gi folk dårlig samvittighet som hun gjør. Dette må nok, som antydet over, løses på et overordnet nivå. Så lenge samfunnet er lagt opp til at alle helst bør jobbe full tid etter at permisjonen er over, blir det sånn. Lange dager på min også innimellom, men heldigvis ikke så veldig ofte. Vi er helsepersonell og de dagene vi begge jobber 7-15, blir det sånn. Går heldigvis vakter i turnus, så har som regel mulighet til å levere sent og hente tidlig. Ikke alle har kan gjøre det sånn.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #27 Skrevet 17. januar 2017 Forstår godt at dette er noe mange foreldre heller vil latterliggjøre denne studien og hva det vil si for barna, enn å ta inn over seg, spesielt de som ikke har noe valg (f.eks. alenemødre). Er man to kan man ofte tilpasse hverdagen lettere, gå ned i levestandard osv., men er man alene er dette ofte svært vanskelig eller umulig. Langvarig stress har en hel rekke uheldige og skadelige effekter på kroppen. Det meste av forskning som er gjort på dette er gjort på voksne, men mekanismene hos barn er de samme. Trolig kan slik stresspåvirkning helt fra tidlig barndom virke enda mer uheldig for disse barnas liv enn for voksne som utsettes for langvarig stress i voksen alder. Langvarig stress vil bl.a. før til redusert immunforsvar som gjør oss mer utsatt for infeksjoner og betennelser, det kan gi autoimmune sykdommer som diabetes, leddgikt, MS m.fl., mage-tarm-ernæringsproblematikk med alle de problemer det medfører på de tidligere nevnte risikofaktorene, psykiske problemer, hjerte-karsykdom m.m. Å bagatellisere dette og latterliggjøre det hjelper ikke barna. Dette er et samfunnsproblem, og det er et holdningsproblem. At mange andre land har dårligere ordninger enn oss forsvarer ikke å opprettholde eller øke problemstillingen. Man ser også i bl.a. USA at det er svært mange barn helt ned i barnehage- og småskolealder som har alvorlige helseproblemer som man tidligere kun så på eldre personer. http://forskning.no/2014/11/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke Anonymous poster hash: 4b8ad...bb7 I USA starter man bhg ved 8-12 ukers alder, og strukturen på bhg-ene er annerledes, mer "mini -skole." Anonymous poster hash: a9b3c...b13
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #28 Skrevet 17. januar 2017 I USA starter man bhg ved 8-12 ukers alder, og strukturen på bhg-ene er annerledes, mer "mini -skole." Anonymous poster hash: a9b3c...b13 Men stresset på barn har vi jo også her. Muligens i noe lavere grad, men vi vet ikke noe om langtidsvirkningene av dette, hverken på det enkelte barns helse eller for samfunnsutviklingen. Det kan bli svært dyrt for den enkelte og for samfunnet på sikt å ikke ta dette på alvor. Slik samfunnet er innrettet i dag, og også folks ønsker om stadig høyere materiell standard, så er det ofte nødvendig med to fulle inntekter. Så like mye som dette er et holdningsspørmål hos hver enkelt og hvert foreldrepar, så er det et samfunnsproblem. Anonymous poster hash: 4b8ad...bb7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #29 Skrevet 18. januar 2017 En sak for likestillingsombudet ? (Heter kanskje noe annet nå til dags) Arbeidsgiveren din er helt ute... Må jo grave sin egen grav når han holder på slik. Hvem vil vel jobbe for en sånn ?! Er vel dessverre slik at for alle andre virker han kjempehyggelig. Det gjorde han også ovenfor meg før jeg begynte. Ble lovet gull og grønne skoger. Og nå er jeg stuck da - den gamle jobben min er ikke et alternativ lengre og det finnes ikke andre jobber i området. Min kollega klarer heller ikke få seg annen jobb. Nå har jeg i tillegg vært den eneste som har sagt ifra om ting som ikke har vært bra, og vips er navnet mitt svertet over hele byen. Man vil ikke være uvenn med en som dessverre blir respektert innenfor bransjen her i området. Er heldigvis en del som har gjennomskuet han da vanskelig å gjøre noe med det (likestillingsombud, fagforening...arbeidstilsynet) når hans respons på slik motstand er å true med å legge ned bedriften.. 😅 Anonymous poster hash: 5fcb0...0b7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #30 Skrevet 18. januar 2017 Man trenger da ikke jobbe 9-14. Man kan tilpasse sammen med mannen, man kan jobbe redusert i en liten periode av livet . Mye som kan gjøres ! Anonymous poster hash: 9e29e...843 Men du antar at alle har fleksibel arbeidstid, det er ikke tilfelle. Jeg vet jeg har krav på å jobbe redusert når jeg har små barn, men i realiteten lar ikke det seg gjøre. Jeg må da gjøre samme mengde jobb på kortere tid og for mindre penger. Min mann har også en jobb som ikke innbyr til fleksibilitet. I tillegg er det mange aleneforeldre, flere som får barnehage på ugunstig sted (vanskelig med henting og levering) og mange som ikke har hjelp av andre. I tillegg er dette én studie. La oss ikke tro at én studie gir den komplette sannheten. Anonymous poster hash: 37fcb...293
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #31 Skrevet 18. januar 2017 Men stresset på barn har vi jo også her. Muligens i noe lavere grad, men vi vet ikke noe om langtidsvirkningene av dette, hverken på det enkelte barns helse eller for samfunnsutviklingen. Det kan bli svært dyrt for den enkelte og for samfunnet på sikt å ikke ta dette på alvor. Slik samfunnet er innrettet i dag, og også folks ønsker om stadig høyere materiell standard, så er det ofte nødvendig med to fulle inntekter. Så like mye som dette er et holdningsspørmål hos hver enkelt og hvert foreldrepar, så er det et samfunnsproblem. Anonymous poster hash: 4b8ad...bb7 Og da er det jo viktig at man engasjerer seg politisk for sekstimersdag. Anonymous poster hash: a9b3c...b13
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #32 Skrevet 18. januar 2017 Man trenger da ikke jobbe 9-14. Man kan tilpasse sammen med mannen, man kan jobbe redusert i en liten periode av livet . Mye som kan gjøres ! Anonymous poster hash: 9e29e...843 Nei, det går faktisk ikke om man har en jobb der arbeidet kun kan utføres i jobben arbeidstidsrom. Anonymous poster hash: 4d4df...75e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #33 Skrevet 18. januar 2017 Tror du kan ta det med ro. I USA begynner de fleste barn i barnehagen når de er 6 uker (!!!!!!) gamle. Og de er der mye mer enn 7 timer om dagen. Men det blir da folk av de også. Vi i Norge er heldige som har så gode ordninger gjennom folketrygden. Ingen vits å påføre mødre mer skam enn nødvendig. Anonymous poster hash: 780e5...11b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #34 Skrevet 18. januar 2017 HI sa jo "neste alle"😉 Og som vanlig hiver folk seg rett på og går på limpinnen til trollet! Selvsagt er lange dager stress for både barn og voksne, selvsagt må mange gjøre det liikevel, selvsagt får vi dårlig samvittighet for det (derfor denne tråden) og selvsagt klarer barna seg greit likevel! Barn har / har hatt det mye verre opp gjennom historien enn de som går i bhg i Norge. Anonymous poster hash: fce12...b41
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #35 Skrevet 18. januar 2017 "Nesten".... Anonymous poster hash: fce12...b41
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #36 Skrevet 18. januar 2017 https://www.nrk.no/trondelag/barn-blir-stressa-av-lange-barnehagedager-1.13327244 Anonymous poster hash: 9e29e...843 Bhg jeg jobber i var med i dette studiet. Er ca.2-3 år siden målingene ble gjort. Det betyr ikke at foreldre skal få dårligere samvittighet for at de må jobbe, men det gpr ann å se på om ungene av og til i en stressende hverdag kan ha litt kortere dag om mulig. Bare å være klar over det og ikke dra innom butikken og mange andre ting etter bhg, men la ungene få roe ned hjemme på etterniddag/kveld Anonymous poster hash: ed4cd...6f2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #37 Skrevet 18. januar 2017 Jeg syns det er litt ironisk at vi i Norge, med våre gode barnehager, sitter og vurderer at mer enn 7 timer i bhg er for mye for et barn OVER ett år (basert på at de fleste er hjemme i ca ett år, har ikke lest linken enda). Men hovedpoenget er; hvordan blir det egentlig folk av hele resten av verden??! Det er greit å få litt perspektiv på ting her i bobla vår. Anonymous poster hash: 73e58...f1a
Superdolly Skrevet 18. januar 2017 #38 Skrevet 18. januar 2017 Det er godt mulig hi har et godt poeng. Problemet er måten hun legger det fram på: Hun fremstår som nedlatende og hånlig, og som en som er ute etter å gi folk skyldfølelse. Det gir svært sjelden en god debatt. Når man går rett i angrep, da går de som føler seg angrepet rett i forsvar. De som ikke føler seg truffet går også gjerne rett i forsvar, for mange vil gjerne forsvare de som blir angrepet. Så kanskje hi vil nå lenger om hun øver seg på å være mer saklig.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #39 Skrevet 18. januar 2017 Vet jo at det er vanskelig for mange. Men kjenner så mange som både går på kafé, handler og alt mulig rart sånn at det både blir 8-9 timer på poden når de ikke må. Til og med venner som er i permisjon som gjør det sånn. Og unnskyldningen er alltid at den voksne selv er så sliten og stresset . Jeg blir en bedre mor om poden er 9 timer i barnehagen . Vi krangler bare, han spiser ikke hjem osv osv. Når skal vi se barnets perspektiv ? Blir ikke de sliten ? Bør vi ikke lære oss å stå i kampene istedenfor å skyve ansvaret på staten. Å ja ser at enkelte ikke har mulighet til å korte ned dagene, men det er ofte disse som bruker besteforeldre og gir barna fri når de først har sjansen. Anonymous poster hash: 9e29e...843
Iselilja Skrevet 18. januar 2017 #40 Skrevet 18. januar 2017 (endret) Det er flott at det forskes på dette, og selvfølgelig skal resultatene publiseres, uansett om vi liker dem eller ikke. Det som ikke er ok er å vise til studiene, slå seg på brystet og drive mom shaming av alle som ikke har de samme mulighetene. Forskning viser også at barn av mødre i jobb klarer seg bedre i livet. Noen av disse mødrene har ikke annet valg enn å ha barna mer enn syv timer i bhg. Skal vi sette disse gruppene opp mot hverandre, eller vise litt raushet og tenke at de aller, aller fleste av oss gjør så godt vi kan for barna våre hver eneste dag? Edit: skrivefeil Endret 18. januar 2017 av Iselilja
Luksusdyret Skrevet 18. januar 2017 #41 Skrevet 18. januar 2017 Det er godt mulig hi har et godt poeng. Problemet er måten hun legger det fram på: Hun fremstår som nedlatende og hånlig, og som en som er ute etter å gi folk skyldfølelse. Det gir svært sjelden en god debatt. Når man går rett i angrep, da går de som føler seg angrepet rett i forsvar. De som ikke føler seg truffet går også gjerne rett i forsvar, for mange vil gjerne forsvare de som blir angrepet. Så kanskje hi vil nå lenger om hun øver seg på å være mer saklig. I tillegg så mener hun at nesten alle kan få det til - hun insinuerer at nesten alle har en mann, nesten alle har fleksibel arbeidstid eller råd til å jobbe redusert og så videre. Kjenner faktisk kun to stk i min omgangskrets som kan gjøre det slik. De andre må jobbe ordinære dager.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #42 Skrevet 18. januar 2017 Bhg jeg jobber i var med i dette studiet. Er ca.2-3 år siden målingene ble gjort. Det betyr ikke at foreldre skal få dårligere samvittighet for at de må jobbe, men det gpr ann å se på om ungene av og til i en stressende hverdag kan ha litt kortere dag om mulig. Bare å være klar over det og ikke dra innom butikken og mange andre ting etter bhg, men la ungene få roe ned hjemme på etterniddag/kveld Anonymous poster hash: ed4cd...6f2 Jeg lurer litt på dette. Nå er jeg enormt fornøyd med den lille barnehagen barna mine går i, og de stortrives virkelig. Min vurdering er at barna har det bedre i bhg mens jeg svinger innom butikken på vei hjem fra jobb, og bruker maks ti min der før jeg kjører videre til bhg, enn at jeg henter dem, kjører tilbake til butikken, tar dem med på handlingen og bruker minst dobbelt så lang tid. Dette gjør jeg uten snev av dårlig samvittighet. De vil som regel ikke hjem uansett når de er i full gang med leken. Handler dere med eller uten barn i svippturhverdagshandlingen? Anonymous poster hash: 081fc...52b
Luksusdyret Skrevet 18. januar 2017 #43 Skrevet 18. januar 2017 Vet jo at det er vanskelig for mange. Men kjenner så mange som både går på kafé, handler og alt mulig rart sånn at det både blir 8-9 timer på poden når de ikke må. Til og med venner som er i permisjon som gjør det sånn. Og unnskyldningen er alltid at den voksne selv er så sliten og stresset . Jeg blir en bedre mor om poden er 9 timer i barnehagen . Vi krangler bare, han spiser ikke hjem osv osv. Når skal vi se barnets perspektiv ? Blir ikke de sliten ? Bør vi ikke lære oss å stå i kampene istedenfor å skyve ansvaret på staten. Å ja ser at enkelte ikke har mulighet til å korte ned dagene, men det er ofte disse som bruker besteforeldre og gir barna fri når de først har sjansen. Anonymous poster hash: 9e29e...843 Ja, for å dra på butikken med mora for å handle mat er SÅ mye bedre enn å være i barnehagen og leke denne tiden. OMG.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #44 Skrevet 18. januar 2017 Jeg lurer litt på dette. Nå er jeg enormt fornøyd med den lille barnehagen barna mine går i, og de stortrives virkelig. Min vurdering er at barna har det bedre i bhg mens jeg svinger innom butikken på vei hjem fra jobb, og bruker maks ti min der før jeg kjører videre til bhg, enn at jeg henter dem, kjører tilbake til butikken, tar dem med på handlingen og bruker minst dobbelt så lang tid. Dette gjør jeg uten snev av dårlig samvittighet. De vil som regel ikke hjem uansett når de er i full gang med leken. Handler dere med eller uten barn i svippturhverdagshandlingen? Anonymous poster hash: 081fc...52b Jeg er enig med deg. Det er bedre at foreldrene tar en kjapp tur innom butikken før henting i bhg enn at slitne unger ( og voknse ) skal dra innom etter henting. Anonymous poster hash: ed4cd...6f2
Hjertefru Skrevet 18. januar 2017 #45 Skrevet 18. januar 2017 Er vel dessverre slik at for alle andre virker han kjempehyggelig. Det gjorde han også ovenfor meg før jeg begynte. Ble lovet gull og grønne skoger. Og nå er jeg stuck da - den gamle jobben min er ikke et alternativ lengre og det finnes ikke andre jobber i området. Min kollega klarer heller ikke få seg annen jobb. Nå har jeg i tillegg vært den eneste som har sagt ifra om ting som ikke har vært bra, og vips er navnet mitt svertet over hele byen. Man vil ikke være uvenn med en som dessverre blir respektert innenfor bransjen her i området. Er heldigvis en del som har gjennomskuet han da vanskelig å gjøre noe med det (likestillingsombud, fagforening...arbeidstilsynet) når hans respons på slik motstand er å true med å legge ned bedriften.. 😅 Anonymous poster hash: 5fcb0...0b7 Seriøst? Sjefen din får meg til å tenke på linken om psykopater som ei la ut i går. Stygt å si det, men nesten så jeg ville vurdert å gå ledig hvis eneste alternativet var han der som sjef.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 18. januar 2017 #46 Skrevet 18. januar 2017 Hva tror dere et veldig høyt stressnivå gjør med et lite barn! Det bør vel alle oppegående foreldre skjønne selv !! Anonymous poster hash: 9e29e...843 Kanskje du som er så smart kan fortelle oss "nedegående" foreldre det? Gitt at du faktisk vet det selv, selvfølgelig! Mens du er i gang kan du jo opplyse ekspertene og forskerne for de vet det heller ikke. Det sto jo i artikkelen at man ikke vet om forhøyet nivå var farlig. For det er det det er snakk om. Et forhøyet nivå....ikke "veldig høyt nivå". Selv om du liker å tolke det slik for å kunne føle deg bedre enn alle andre.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #47 Skrevet 18. januar 2017 Vi har ingen tillitsvalgt såvidt jeg vet. Er en liten bedrift, vi er tre ansatte (kun to av oss går fast. Tredje er ekstrahjelp men vikarierer for meg nå i tillegg). Har dog løpende dialog med fagforening, men foreløpig kan de ikke gjøre noe med det (sålenge det "bare er trusler"), og dessuten er han så ekkel mot stakkarene fra fagforeningen at også de er redd for å ta noe opp med han Anonymous poster hash: 5fcb0...0b7 Og du er medlem av fagforeningen fordi??? Har skrevet om det før at det er å hive penger ut av vinduet. Engasjer advokat og jeg kan love deg at de truslene er ulovlig så det synger,advokaten vil sette en stopper for det og sørge for å gi deg et oppsigelsesvern. Anonymous poster hash: 5996b...102
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #48 Skrevet 18. januar 2017 Det er godt mulig hi har et godt poeng. Problemet er måten hun legger det fram på: Hun fremstår som nedlatende og hånlig, og som en som er ute etter å gi folk skyldfølelse. Det gir svært sjelden en god debatt. Når man går rett i angrep, da går de som føler seg angrepet rett i forsvar. De som ikke føler seg truffet går også gjerne rett i forsvar, for mange vil gjerne forsvare de som blir angrepet. Så kanskje hi vil nå lenger om hun øver seg på å være mer saklig. Enig. Det er forskjell på "politisk engasjement for kortere bhg-dager" og direkte mamma-shaming. Anonymous poster hash: a9b3c...b13
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #49 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er enig med deg. Det er bedre at foreldrene tar en kjapp tur innom butikken før henting i bhg enn at slitne unger ( og voknse ) skal dra innom etter henting. Anonymous poster hash: ed4cd...6f2 Mine elsket å få gå i butikken. Et høydepunkt av lukter og farger, og så kunne de være med og bestemme hva slags frukt og grønt vi skulle kjøpe. Anonymous poster hash: a9b3c...b13
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #50 Skrevet 18. januar 2017 Er helt logisk at små barn blir stresset når de blir skilt fra foreldrene allerede ved 1. årsalder,og noen ganger før. Dessverre så overser man signalene,og undertrykker egne instinkter ift dette,fordi "det er sånn det skal være". Idioten leder Idioten i mine øyne. Samme med å legge spedbarn på eget rom. Skjønner virkelig ikke hva slike mennesker skal ha barn for. Og dagens ungdom sliter psykisk,mer enn noen gang,og man kan spørre seg om hvorfor? Vel... De er den første generasjonen som har blitt utsatt for full dag i bhg,i tillegg blitt lagt på eget rom som spedbarn. Når fikk de ordentlig trygghet og nærhet? Mellom kl 17 og 18.30???? Anonymous poster hash: 5996b...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå