Gå til innhold

Mer enn 7 timer i bhg. Er ikke bra !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine elsket å få gå i butikken. Et høydepunkt av lukter og farger, og så kunne de være med og bestemme hva slags frukt og grønt vi skulle kjøpe.

Anonymous poster hash: a9b3c...b13

Jada, DINE gjør sikkert det. Men det florerer av innlegg om unger som hater å være med i butikken, trasser og skriker, der mødrene blir oppfordret til å handle før de henter i barnehagen. Når de så gjør det, er dette også feil. Man kan aldri gjøre noe riktig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt logisk at små barn blir stresset når de blir skilt fra foreldrene allerede ved 1. årsalder,og noen ganger før. Dessverre så overser man signalene,og undertrykker egne instinkter ift dette,fordi "det er sånn det skal være". Idioten leder Idioten i mine øyne.

Samme med å legge spedbarn på eget rom. Skjønner virkelig ikke hva slike mennesker skal ha barn for.

Og dagens ungdom sliter psykisk,mer enn noen gang,og man kan spørre seg om hvorfor? Vel... De er den første generasjonen som har blitt utsatt for full dag i bhg,i tillegg blitt lagt på eget rom som spedbarn. Når fikk de ordentlig trygghet og nærhet? Mellom kl 17 og 18.30????

Anonymous poster hash: 5996b...102

Jeg ble alene da barn nr. 2 var 1 år. Skulle jeg putte henne tilbake der hun kom fra, adoptert henne bort eller sagt opp jobben og gått på sosialen? Siden du ikke skjønner hvorfor man får barn når MOR (altså, tradisjonelle kjønnsroller igjen) ikke er hjemme de første årene. Men da hadde jeg fått beskjed om at jeg er lat som sitter på ræva og må komme meg i jobb.

Skrevet

Er helt logisk at små barn blir stresset når de blir skilt fra foreldrene allerede ved 1. årsalder,og noen ganger før. Dessverre så overser man signalene,og undertrykker egne instinkter ift dette,fordi "det er sånn det skal være". Idioten leder Idioten i mine øyne.

Samme med å legge spedbarn på eget rom. Skjønner virkelig ikke hva slike mennesker skal ha barn for.

Og dagens ungdom sliter psykisk,mer enn noen gang,og man kan spørre seg om hvorfor? Vel... De er den første generasjonen som har blitt utsatt for full dag i bhg,i tillegg blitt lagt på eget rom som spedbarn. Når fikk de ordentlig trygghet og nærhet? Mellom kl 17 og 18.30????

De er og den første generasjonen som er pakket fullstendig inn i bobleplast

Anonymous poster hash: 2b64d...304

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Det er flott at det forskes på dette, og selvfølgelig skal resultatene publiseres, uansett om vi liker dem eller ikke.

Det som ikke er ok er å vise til studiene, slå seg på brystet og drive mom shaming av alle som ikke har de samme mulighetene. Forskning viser også at barn av mødre i jobb klarer seg bedre i livet. Noen av disse mødrene har ikke annet valg enn å ha barna mer enn syv timer i bhg. Skal vi sette disse gruppene opp mot hverandre, eller vise litt raushet og tenke at de aller, aller fleste av oss gjør så godt vi kan for barna våre hver eneste dag?

Edit: skrivefeil

Amen!

Skrevet

Vet du, jeg er 35 år. Hadde fulle dager i barnehagen (og ville likevel ikke hjem når jeg ble henter) og sov på eget rom fra jeg kom hjem fra sykehuset (fantes ikke lange permisjoner og mamma måtte tilbake på jobb etter 4 måneder) Til tross for dette (omsorgssvikten vil du vel kalle det??) så har jeg klart meg meget bra her i livet. Ikke har jeg psykiske problemer heller. Tenke seg til det! Ta deg en bolle a! Om du faktisk er seriøs...

Anonymous poster hash: ef870...bae

Skrevet

Vet du, jeg er 35 år. Hadde fulle dager i barnehagen (og ville likevel ikke hjem når jeg ble henter) og sov på eget rom fra jeg kom hjem fra sykehuset (fantes ikke lange permisjoner og mamma måtte tilbake på jobb etter 4 måneder) Til tross for dette (omsorgssvikten vil du vel kalle det??) så har jeg klart meg meget bra her i livet. Ikke har jeg psykiske problemer heller. Tenke seg til det! Ta deg en bolle a! Om du faktisk er seriøs...

Anonymous poster hash: ef870...bae

Problemet er at mødre før i tiden ikke så barna sine noe særlig mer enn dagens mødre, selv om de ikke jobbet. Da det ikke fantes maskiner og hjelpemidler, brukte man mesteparten av dagen til å vaske, rydde, lage mat, stelle dyrene og så videre. Man hadde gjerne flere barn enn man har i dag og ikke hadde like god tid. Så at barnet var hjemme, betyr ikke at barnet ble mer sosialisert eller opplevde mer trygghet.

Skrevet

Har du i det hele tatt lest artikkelen? De har funnet økte nivåer av et stresshormon. De sier direkte at de ikke vet om disse nivåene medfører fare. Dvs i overskriften deler du personlige meninger, som du så underbygger med feil bruk av forskning.

Anonymous poster hash: 8b3c0...fea

Skrevet

Har du i det hele tatt lest artikkelen? De har funnet økte nivåer av et stresshormon. De sier direkte at de ikke vet om disse nivåene medfører fare. Dvs i overskriften deler du personlige meninger, som du så underbygger med feil bruk av forskning.

Anonymous poster hash: 8b3c0...fea

HI har jo lav selvtillit slik at hun må trøkke andre ned i søla for å føle seg bedre, og da bruker vi alle tilgjengelige midler for å oppnå det. At man ser dum ut mens man gjør det, er ikke så nøye...

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

HI har jo lav selvtillit slik at hun må trøkke andre ned i søla for å føle seg bedre, og da bruker vi alle tilgjengelige midler for å oppnå det. At man ser dum ut mens man gjør det, er ikke så nøye...

Jeg tror du har helt rett i dette. Folk tråkker andre ned i søla for å kompensere for at de selv føler de kommer til kort på andre områder

-ok, jeg snudde ungen da hun var 2 år...men jeg har nulltoleranse for alkohol, altså. Fysj og fy!

-ok, jeg tar kanskje en øl til pinnekjøttet på julaften...men vi har aldri gitt ungene sukker. Sukker er jo livsfarlig

-ok, ungene mine får yoghurt hver dag, men MINE unger har bare halv plass i barnehage.

osv...

Skrevet

Jeg tror du har helt rett i dette. Folk tråkker andre ned i søla for å kompensere for at de selv føler de kommer til kort på andre områder

-ok, jeg snudde ungen da hun var 2 år...men jeg har nulltoleranse for alkohol, altså. Fysj og fy!

-ok, jeg tar kanskje en øl til pinnekjøttet på julaften...men vi har aldri gitt ungene sukker. Sukker er jo livsfarlig

-ok, ungene mine får yoghurt hver dag, men MINE unger har bare halv plass i barnehage.

osv...

Er det feil med en øl til pinnekjøttet og en yoghurt om dagen også nå? :P

Anonymous poster hash: 9e475...c3e

Skrevet

Joda, de har kanskje funnet at noen barn som er i barnehagen mer en 7 timer er mer stresset. Men har man da tatt i betraktning andre effekter? Blant annet at foreldre som må la barna være i barnehage mer enn 7 timer oftere har karrière, eller mer krevende jobber, eventuelt pendler.. dette er faktorer som stresser foreldrene, og på hjemmebane vil særlig de minste barna merke om mor eller far er stresset hele tiden og utslitte. Dette kan være en like god grunn til at barna er stresset. Foreldre som må levere med en gang bhg åpner har ofte dårlig tid, stresser og leveringene blir "dårligere"... Dette stresser barna. 

Synes disse bhg forskningene er dårlige, rett og slett fordi man ikke tar i betraktning hvilke andre effekter som kan spille inn, som helt klart er koblet til timeantall i bhg. Jeg tenker at om foreldre stresser lite, så gjør barna det også. 

Skrevet

Joda, de har kanskje funnet at noen barn som er i barnehagen mer en 7 timer er mer stresset. Men har man da tatt i betraktning andre effekter? Blant annet at foreldre som må la barna være i barnehage mer enn 7 timer oftere har karrière, eller mer krevende jobber, eventuelt pendler.. dette er faktorer som stresser foreldrene, og på hjemmebane vil særlig de minste barna merke om mor eller far er stresset hele tiden og utslitte. Dette kan være en like god grunn til at barna er stresset. Foreldre som må levere med en gang bhg åpner har ofte dårlig tid, stresser og leveringene blir "dårligere"... Dette stresser barna. 

Synes disse bhg forskningene er dårlige, rett og slett fordi man ikke tar i betraktning hvilke andre effekter som kan spille inn, som helt klart er koblet til timeantall i bhg. Jeg tenker at om foreldre stresser lite, så gjør barna det også. 

Man trenger ikke å ha karriere eller krevende jobb for å ha barnet i barnehagen i 7 timer eller mer. De fleste som jobber i NAV, kommuner, hos fylkesmenn, i staten, på enkelte nisjebutikker, legesentrene osv MÅ jobbe 8 timers dager fra 8 til 16. Hva tror man skjer i samfunnet hvis alle begynner å jobbe deltid etter det som passer dem? Hvis alle småbarnsforeldre skal gå en time tidligere fra jobb?

Skrevet

Synes det er fantastisk de kom frem til syv timer.

Sier seg selv at det er stressende for de små. Mange timer borte fra mamma og pappa, støy og hektisk.

Bare å ta en titt på barnet når du kommer hjem så skjønner man at de er utslitt.

Nå er likevel Norge ett av de bedre landene å bo når det gjelder å ha barn.

Ting kan ALLTID bli bedre uansett hvor bra det er.

Vårt samfunn er nå engang slik at vi må jobbe utenfor huset.

Selv jobber jeg redusert fordi vi har råd til det. Ikke alle har det.

Det er langt mer stressende for et barn å ha foreldre som sliter økonomisk, ikke alltid ha råd til de klær man egentlig trenger osv.

Viktig å ha rett fokus her, man må gjøre hva som er best.

Anonymous poster hash: ec242...dad

Skrevet

Dere som hauser opp her om at det er sååå skadelig å ha barna mere enn 7 timer i barnehagen, hvor gamle er barna deres?

De to eldste mine måtte være i barnehagen i ca 9 timer om dagen da de var små fordi jeg jobbet på et sykehus et stykke unna. DE voksne i dag, og mer harmoniske , rolige, avbalanserte og lite syke unger skal en lete lenge etter. Ingen av de har tatt skade av det. Nå må vi slutte å fostre bomullsunger, som ikke tåler en dritt. Dakar lille Trine hvor mamman hennes har vårt borte fra henne fordi hun skulle til frisøren en time. Mammahjertet BLØR!!! 

Hjelpes meg!

Anonymous poster hash: 48998...a87
Skrevet

Synes det er fantastisk de kom frem til syv timer.

Sier seg selv at det er stressende for de små. Mange timer borte fra mamma og pappa, støy og hektisk.

Bare å ta en titt på barnet når du kommer hjem så skjønner man at de er utslitt.

Nå er likevel Norge ett av de bedre landene å bo når det gjelder å ha barn.

Ting kan ALLTID bli bedre uansett hvor bra det er.

Vårt samfunn er nå engang slik at vi må jobbe utenfor huset.

Selv jobber jeg redusert fordi vi har råd til det. Ikke alle har det.

Det er langt mer stressende for et barn å ha foreldre som sliter økonomisk, ikke alltid ha råd til de klær man egentlig trenger osv.

Viktig å ha rett fokus her, man må gjøre hva som er best.

Anonymous poster hash: ec242...dad

Vi har det rett og slett for bra her i Norge. "Det er bare å si opp eller jobbe mindre, staten betaler". For en tankegang! Skal arbeidsgiver og/eller staten ta konsekvensen av at du har fått barn? Folk er rett og slett hysteriske. Med alle "mammahjertene", fokus på barnet hele tiden, barnet stilles ALLTID (!) i første rekke, foreldrenes behov må ALLTID (!) vike. Hvem oppdrar vi da? Bortskjemte drittunger. Som ser at hele verden kretser rundt dem, at foreldrene ikke er verdt like mye og så videre. Det er ikke nødvendigvis til barnets beste at ALT her i verden foregår på barnets premisser.

Skrevet

Hva tror dere et veldig høyt stressnivå gjør med et lite barn! Det bør vel alle oppegående foreldre skjønne selv !!

Anonymous poster hash: 9e29e...843

Siden du vet det godt vil jeg gjerne vite hvilke skader barn som går i barnehagen 8 timer om dagen får som ikke de som går der i 6 timer får, selvfølgelig veid opp mot eventuelle problemer de som går 6 timer har som de som går 8 slipper.

Anonymous poster hash: 94b49...f2e

Skrevet

Hva tror dere et veldig høyt stressnivå gjør med et lite barn! Det bør vel alle oppegående foreldre skjønne selv !!

Anonymous poster hash: 9e29e...843

Siden du vet det godt vil jeg gjerne vite hvilke skader barn som går i barnehagen 8 timer om dagen får som ikke de som går der i 6 timer får, selvfølgelig veid opp mot eventuelle problemer de som går 6 timer har som de som går 8 slipper.

Anonymous poster hash: 94b49...f2e

Skrevet

Stemmer ikke. Våre foreldre og besteforeldre fikk MYE mindre trygghet, nærhet og kos.

"Spebarnets behov er ro og renslighet", het det fra ca 1900-1960. Man skulle legge det på eget rom, la det skrike og ikke besudle det med basiller via kosing og klemming.

Skrevet

Stemmer ikke. Våre foreldre og besteforeldre fikk MYE mindre trygghet, nærhet og kos.

"Spebarnets behov er ro og renslighet", het det fra ca 1900-1960. Man skulle legge det på eget rom, la det skrike og ikke besudle det med basiller via kosing og klemming.

Nettopp. Man skulle amme hver 3. time uansett barnets behov, stue barnet vekk når mor var opptatt med husarbeid og ikke inkludere barna i huslige sysler. De som påstår noe annet og dyrker 50-tallsidyllen er bare historieløse.

Skrevet

Nettopp. Man skulle amme hver 3. time uansett barnets behov, stue barnet vekk når mor var opptatt med husarbeid og ikke inkludere barna i huslige sysler. De som påstår noe annet og dyrker 50-tallsidyllen er bare historieløse.

Ikke hver 3.time engang, da "tømte" man brystet. Hver 4.!

Skrevet

Så reportasjen i går, dette er jo egentlig nyheter som bør komme hver høst for å maksimere den dårlige samvittigheten blant kvinner og menn for at de faktisk har valgt å reprodusere seg UTEN å ha mulighet til å si opp jobb og resten av livet i en fem seks år.

Faktum er at de aller fleste MÅ jobbe, mange må også jobbe 100 prosent, og ikke nok med det. Mange har heller ikke en jobb det er mulig å tilrettelegge for at man skal kunne hente barn.

Poenget er, om man slår fast at små barn blir stressa av å være i barnehagen, hvorfor er det ingen som diskuterer hva barnehagen kan bidra med for å bedre situasjonen. Hvorfor er det ikke politisk vilje til å diskutere innholdet i barnehagen for de aller minste, voksentettheten osv?

Jeg tror det er det som må til, for majoriteten av norske kvinner og menn må faktisk jobbe for at hjulene i samfunnet og i livet forøvrig skal gå rundt

Anonymous poster hash: 473d1...c7d

Skrevet

Det overrasker meg ikke.

Datteren vår begynte i bhg da hun var 11 mnd. Nå er hun over 2 år. Hun er i bhg fra 10-16. Det er vel kun 10 dager totalt at hun har vært i bhg fra 08-15. Glad hun slipper lange dager, men skjønner at mange ikke har noe valg

Anonymous poster hash: 6daac...b78

Skrevet

Veldig få arbeidsgivere er interessert i å ha arbeidstakere som ikke kan jobbe lenger enn 9-14.

For oss har det aldri vært noe problem, men for de fleste er det faktisk helt umulig.

Anonymous poster hash: 4d4df...75e

Man har faktisk krav, jf aml, å ha permisjon frem til barnet er tolv år.. så arbeidsstedet kan ikke nekte. De to årene heter det utvidet foreldrepermisjon.

Anonymous poster hash: 35b5b...7c7

Skrevet

Nå synes jeg du trekker konklusjoner på veldig tynt grunnlag. Alle jeg kjenner, mine søsken og jeg hadde foreldre i full jobb og gikk i bhg fulltid. I tilegg hadde vi praktikant før og etter bhg fordi foreldrene hadde lange dager på jobb. Vi har alle klart oss veldig fint, vi har høy utdannelse og er godt etablert i voksen alder. Jeg kjenner også flere som hadde hjemmeværende mødre der det slettes ikke har gått så bra. Det er ikke dermed sagt at verden er svart/hvit. Mennesker har veldig ulike forutsetninger, ulike personligheter og ulikt livsgrunnlag. Vi kan ikke si sikkert at bhg er så veldig skadelig hvis alternativet er at barna er hjemme med mor eller far i en familie der man knapt får økonomien til å gå opp fordi man ikke skal bruke bhg og dermed jobbe. Realiteten er at de aller fleste må jobbe, helst begge. Er man alene må man selvfølgelig jobbe. De fleste har 8-timers dager og reisevei, derfor må barna være et sted. Jeg har mine barn hjemme lenge og de har korte dager fordi vi begge jobber i tilrettelagt turnus. Det innebærer at vi nesten aldri har fri sammen, men barna er stort sett alltid hjemme med en av oss. Det er ikke bare-bare det heller. Det er veldig slitsomt for oss foreldre, men vi gjør det nå mens barna er små og vi har mulighet. Den muligheten har likevel ikke så veldig mange. Hvis dere oppriktig mener bhg er så grusom får dere starte en politisk sak på dette og kjempe for kortere arbeidsdager eller andre muligheter for tilrettelegging. Det er feil å høvle ned alle foreldre som ikke har andre muligheter.

Jeg har dessuten ingen tro på at ungdommens psykiske lidelser skyldes bhg, tvert imot. Vi tilbringer tid med barna på en helt annen måte nå enn tidligere også. Bare spør dine besteforeldre eller foreldre hvordan barna hadde det da de var foreldre selv.

Anonymous poster hash: 4ba1d...2ec

Skrevet

Man har faktisk krav, jf aml, å ha permisjon frem til barnet er tolv år.. så arbeidsstedet kan ikke nekte. De to årene heter det utvidet foreldrepermisjon.

Anonymous poster hash: 35b5b...7c7

Men det fordrer jo at man har en forsørger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...