Gå til innhold

Flere som har kjøpt altfor mye til barna til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var det vel ikke sånn at det jeg har kjøpt til mitt barn er fasiten for hva dere skal kjøpe til deres, men å gjøre narr av hva jeg (eller andre forteller om) kan dere jaggu holde for dere selv.

Jeg er muligens rar, men jeg blir både rørt, vemodig og takknemlig når jeg kan dekke mitt bord med bestikk i sølv (eller noe annet, det viktige er at jeg har fått og samlet på det). På bordet ligger gaver fra farmor som er død, en gammeltante som er nå sterkt preget av Alzheimer og en annen tante. Jeg har noe igjen fra disse menneskene. De er med meg hver gang jeg bruker det. Om dere pakker titusenvis av kroner inn i et skap er det deres i-lands problem, ikke mitt.

Frekke kvinnfolk som ser sitt snitt til å rakke ned på andre og deres valg, er i mine øyne ufyselige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker sølvbestikk til jul, 17.mai, bursdager, søndagsmiddager med gjester osv.

Jeg synes det er flott å kunne dekke med sølv. Det er høytidelig og har en verdi for meg.

Så for meg er det en flott gave! Og jeg tror at når man er oppvokst med det så vil man gjenkjenne den følelsen i voksen alder.

Så om noen vil gi mine barn en teskje til 300 heller enn en plastdings til samme pris, så blir jeg GLA!

Skrevet

Vi bruker også sølv. Faktisk hver dag! Mye finere og mer hensiktsmessig enn stålbestikk, og så har det graveringer fra forfedrene. Det syns jeg er flott.

Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Skrevet

Nå var det vel ikke sånn at det jeg har kjøpt til mitt barn er fasiten for hva dere skal kjøpe til deres, men å gjøre narr av hva jeg (eller andre forteller om) kan dere jaggu holde for dere selv.

Jeg er muligens rar, men jeg blir både rørt, vemodig og takknemlig når jeg kan dekke mitt bord med bestikk i sølv (eller noe annet, det viktige er at jeg har fått og samlet på det). På bordet ligger gaver fra farmor som er død, en gammeltante som er nå sterkt preget av Alzheimer og en annen tante. Jeg har noe igjen fra disse menneskene. De er med meg hver gang jeg bruker det. Om dere pakker titusenvis av kroner inn i et skap er det deres i-lands problem, ikke mitt.

Frekke kvinnfolk som ser sitt snitt til å rakke ned på andre og deres valg, er i mine øyne ufyselige.

Nå fikk jeg lyst til å børste støv av mitt, det har ligget i et skap altfor lenge

Anonymous poster hash: cd9fd...418

Skrevet

De får bare en gave fra oss foreldre (leke/spill/noe de ønsker seg). Så kjøper jeg også fra søsken til de.

Så får de fra besteforeldre, tanter, søskenbarn og venner. Mer enn nok 👌🏻❤️

Anonymous poster hash: 6b276...844

Skrevet

Ble vel til sammen 3 gaver fra oss. "Hovedgaven" fra oss (staffeli med whiteboard og ark på rull, han elsker å tegne), bukse og body fra julenissen og en peppa gris-leke fra hunden og katten :) Liker å kjøpe litt forskjellig, men at de andre pakkene er fra "andre" ;) 

Anonymous poster hash: 19f1c...8e0
Skrevet

Ja 😃 7-8 gaver hver fra oss. Elsker å gi gaver de ønsker.

Anonymous poster hash: 86af0...ce6

Skrevet

Min teori: De som roper høyest om at fornuftige gaver ikke hører hjemme på julaften og at møbler og utstyr ikke er "ordentlige" gaver, hadde/har dårlig råd.

De som kjøper gaver med måte, prioriterer kvalitetstid med barna i stedet, tenker på barna i Syria og styrer unna hauger med plastræl til barna, har god råd.

Anonymous poster hash: 8dfbe...95f

Skrevet

Nei. Materialistisk og overflatisk much?

Gi ungene litt kjærlighet i stedet du. Det blir de sikkert gladere for enn at dere prøver å kjøpe dem. Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Ååå, helledussen. Ble du skikkelig fornøyd nå? Herregud, hehe... kjøpe dem faktisk. Nei, kjærlighet gidder vi ikke gi. Dauer.

Anonymous poster hash: b858c...9e3

Skrevet

Min teori: De som roper høyest om at fornuftige gaver ikke hører hjemme på julaften og at møbler og utstyr ikke er "ordentlige" gaver, hadde/har dårlig råd.

De som kjøper gaver med måte, prioriterer kvalitetstid med barna i stedet, tenker på barna i Syria og styrer unna hauger med plastræl til barna, har god råd.Anonymous poster hash: 8dfbe...95f

Det er jo de som gir fornuftige gaver har dårlig råd/er gjerrige. Det sier seg jo selv, siden de ikke bare kan gi dette når det trengs og gi gaver i tillegg.

Jeg kjøper masse til barna, bruker masse kvalitetstid med dem, men kan ikke påstå jeg bryr meg stort om Syria. Hvorfor forverre livet med å senke seg ned i elendigheten? Ikke stort jeg får gjort med det uansett.

Du har snodig logikk...

Skrevet

Ååå, helledussen. Ble du skikkelig fornøyd nå? Herregud, hehe... kjøpe dem faktisk. Nei, kjærlighet gidder vi ikke gi. Dauer.

Vel, det er jo du selv som ser på det som et problem?

Hva starter man tråder for og stiller spørsmål for, hvis man er knallfornøyd med egen atferd i utgangspunktet...?

Skrevet

Det er jo de som gir fornuftige gaver har dårlig råd/er gjerrige. Det sier seg jo selv, siden de ikke bare kan gi dette når det trengs og gi gaver i tillegg.

Jeg kjøper masse til barna, bruker masse kvalitetstid med dem, men kan ikke påstå jeg bryr meg stort om Syria. Hvorfor forverre livet med å senke seg ned i elendigheten? Ikke stort jeg får gjort med det uansett.

Du har snodig logikk...

Nei. Fornuftige gaver har ikke noe med dårlig råd å gjøre. Det er et verdivalg. De som kjøper kun leker, gjør det for å kompensere...

Skrevet

Ungen fikk skraprkalender. Til jul har de fått ting de ønsker. Mellomste fikk headset, men de var så dyre at det ble et spleiselag mellom oss, han selv, bestefar, bror og onkel. Eldste fikk konsertbillett og sko som ble spleiset mellom bestefar, onkel og bror. Yngste fikk Ps4, med tilbehør noe som ble kjøpt av brødre, onkel og bestefar. Førre gaver, men de fikk noe de ønsket seg. De fikk en gave fra bestemor og 1 fra besteforeldre på andre siden. De eldste fikk også fra venner av oss.

Er også motstander av en million gaver som er kjøpt bare for å kjøpe. Vi har ikke gått amok i forhold til mat og snop. Ikke ønsker jeg det og ikke har vi råd til det.

Anonymous poster hash: 2e37b...fec

Skrevet

Vel, det er jo du selv som ser på det som et problem?

Hva starter man tråder for og stiller spørsmål for, hvis man er knallfornøyd med egen atferd i utgangspunktet...?Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Et problem er det jo ikke akkurat.. men såpass skjønte du vel.. eller har du et problem med å skjønne ting?

Skrevet

Et problem er det jo ikke akkurat.. men såpass skjønte du vel.. eller har du et problem med å skjønne ting?

Har problem med å skjønne at man starter en tråd om et emne som VERKEN er problematisk ELLER er noe man smykker seg med. For du nekter jo også på at du er stolt av eget forbruk.

Så hva var motivasjonen for å ta opp temaet, hvis spørsmålsstillingen ikke kan tolkes verken negativt eller positivt?

Skrevet

Har problem med å skjønne at man starter en tråd om et emne som VERKEN er problematisk ELLER er noe man smykker seg med. For du nekter jo også på at du er stolt av eget forbruk.

Så hva var motivasjonen for å ta opp temaet, hvis spørsmålsstillingen ikke kan tolkes verken negativt eller positivt? Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Oisann, du er ny her? Kanskje ny på Internett også? Hehe.. og mangler litt sosiale antenner i tillegg.

Skrevet

Oisann, du er ny her? Kanskje ny på Internett også? Hehe.. og mangler litt sosiale antenner i tillegg.

Pinlig, HI.

Brudd på første regel i Logikkens 10 bud, nemlig "ad hominem" - Du skal ikke angripe personen, men argumentet.

Så la oss høre hvordan du møter argumentet: du vil ikke gi så mange pakker? Men du vil heller ikke at noen andre skal mene at det er for mange. Du vil ikke ha kritikk for det du gjør, men du oppretter selv en tråd for å fortelle at det gikk over stokk og stein. Når noen er enige med deg i at det gjorde det, syns du de er urettferdige mot deg, og sikkert gjerrige, kjipe, fattige og misunnelige... Altså - det gjenstår for deg å klargjøre din motivasjon for denne tråden. Jeg spurte om du ønsket beundring, men da ble du bare rasende. Verken beundring eller kritikk er ok, med andre ord. Hva vil du da? Bare fortelle noe, og så ikke ta imot svar?

(Jeg har for øvrig vært på dette forumet i 12 år.)

Skrevet

Pinlig, HI.

Brudd på første regel i Logikkens 10 bud, nemlig "ad hominem" - Du skal ikke angripe personen, men argumentet.

Så la oss høre hvordan du møter argumentet: du vil ikke gi så mange pakker? Men du vil heller ikke at noen andre skal mene at det er for mange. Du vil ikke ha kritikk for det du gjør, men du oppretter selv en tråd for å fortelle at det gikk over stokk og stein. Når noen er enige med deg i at det gjorde det, syns du de er urettferdige mot deg, og sikkert gjerrige, kjipe, fattige og misunnelige... Altså - det gjenstår for deg å klargjøre din motivasjon for denne tråden. Jeg spurte om du ønsket beundring, men da ble du bare rasende. Verken beundring eller kritikk er ok, med andre ord. Hva vil du da? Bare fortelle noe, og så ikke ta imot svar?

(Jeg har for øvrig vært på dette forumet i 12 år.)

Det er nok mer din sarkastiske måte å formidle ting på som gjorde at hi ikke ville ha noen av dine reaksjoner.

Anonymous poster hash: b241d...fe0

Skrevet

Denne tråden tyder på at vi alle tenker forskjellig, noen gir mye ( alt for mye) mens andre gir det som trengs ingenting er feil eller dårlig gjort.

Mine barn fikk mye klær i julegave hos øvrig familie, hos oss får de aldri klær til jul og bursdag men en ortlig ting som de ønsker seg de får bare en ting fra oss foreldre og en ting fra søsken.

Skrevet

Pinlig, HI.

(Jeg har for øvrig vært på dette forumet i 12 år.) Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Oh my, fru kverulant. Ta deg en bolle du. Ja, du har hørt om den type tråd på 12 år? Hvis ikke får du friske opp lese ferdighetene dine.

Skrevet

Pinlig, HI.

(Jeg har for øvrig vært på dette forumet i 12 år.) Anonymous poster hash: 668b1...ffc

Siden du tydeligvis ikke er av den kjappeste sorten skal jeg hjelpe deg litt til. Les overskriften og hovedinnlegget igjen, altså det øverste innlegget på første siden og teksten over. Ser du setningene med spørsmålstegn bak? Spørsmålstegn ser slik ut: ?

Greier du nå forstå hva det blir spurt om i tråden? Og hvorfor den ble satt inn? Evt kan du jo spørre Mamman og pappan din om hjelp. Hvis du fortsatt sliter kan jeg ta det med teskje til deg da.

Skrevet

Rimelig lite. Sørger for å spise borte så bruker mindre penger selv. Julaften hos mor, 1. dag hos mor. 3. dag hos mor. Resten av romjulen er barna hos far og får mat der. Jeg får kalkunrester 1. nyttårsdag fra ekssvigermor.

Vi har sovet hjemme, så noen first price rundstykke med leverpostei og prim har det blitt. Men middag og kvelds og godteri hos mor.

I går hun barna julebukk. Da ble godteri og frukt. Tipper jeg har brukt maks 300,- på mat i denne ferien

Anonymous poster hash: 96f18...9ef

Skrevet

Rimelig lite. Sørger for å spise borte så bruker mindre penger selv. Julaften hos mor, 1. dag hos mor. 3. dag hos mor. Resten av romjulen er barna hos far og får mat der. Jeg får kalkunrester 1. nyttårsdag fra ekssvigermor.

Vi har sovet hjemme, så noen first price rundstykke med leverpostei og prim har det blitt. Men middag og kvelds og godteri hos mor.

I går hun barna julebukk. Da ble godteri og frukt. Tipper jeg har brukt maks 300,- på mat i denne ferien

Beklager.. feil sted.

Jeg har ikke kjøpt noe til barna. De får så mye av andre

Skrevet

Beklager.. feil sted.

Jeg har ikke kjøpt noe til barna. De får så mye av andreAnonymous poster hash: 96f18...9ef

Ut fra andre svaret ditt gjetta jeg meg lett til at du ikke hadde kjøpt noe til dem... ;)

Skrevet

Siden du tydeligvis ikke er av den kjappeste sorten skal jeg hjelpe deg litt til. Les overskriften og hovedinnlegget igjen, altså det øverste innlegget på første siden og teksten over. Ser du setningene med spørsmålstegn bak? Spørsmålstegn ser slik ut: ?

Greier du nå forstå hva det blir spurt om i tråden? Og hvorfor den ble satt inn? Evt kan du jo spørre Mamman og pappan din om hjelp. Hvis du fortsatt sliter kan jeg ta det med teskje til deg da.

Jeg registrerer at du også bruker hele første sida av tråden på å latterliggjøre dem som har kjøpt andre typer gaver enn du (for kjedelige, for nyttige osv). Så min første reaksjon - at du ønsker beundring for ditt valg - var nok mer presis enn du liker å innrømme.

Så, hva kan man si? "Flink mamma, fortsett sånn!" (for våre ekte reaksjoner og meninger ønsker du ikke; da er det feil med våre "lese ferdigheter", eller vi trenger det inn med teskje, er nye på nettet, er nye på forumet, mangler antenner eller trenger hjelp av mamma og pappa... Mye sinne i dine innlegg. Men det maskerer ikke at du egentlig skriver for å få bekreftet hvor snill og dyktig du har vært som har kjøpt for mange leker. Sikkert morsomt, men vi deler ikke alle dine verdier.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...