Gå til innhold

Vi er ikke invitert..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Før når jeg ikke hadde barn passet jeg ungene til søsteren min. Hun passer sjelden mine. Det er forskjell på å ha så store barn som hun har og så små som mine. Naturlig at hun har mer overskudd enn meg når hun har større barn.

 

Hi



Anonymous poster hash: 96f72...8ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Før når jeg ikke hadde barn passet jeg ungene til søsteren min. Hun passer sjelden mine. Det er forskjell på å ha så store barn som hun har og så små som mine. Naturlig at hun har mer overskudd enn meg når hun har større barn.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

 

 

Denne ser jeg absolutt! Jeg har også eldst barn av min bror og jeg, og han og samboeren passet klart mitt første mer enn jeg har passet deres. Men sånn er det! Dette kan du rett og slett ikke laste henne for. Om du forventet gjengjeldelse, så burde du sagt nei til å pase tantebarna dine! Kanskje din søster vil ta med dine 8-10 åring på kino og hytteturer, da er hennes barn nesten voksne? Det er forskjell på å være (ung og ) barnløs enn å ha 2 unger på 8-10 år. Dette vil du merke når dine barn blir større. Det er ikke mindre arbeid...de må følges opp på en annen måte! Men hun fremstår nok å ha mer tid fordi hun er mer fleksibel. 

 

Dersom argumentet ditt er at du er sliten og dermed ikke orker å arrangere jul (for kjernefamilie eller storfamilie) så får mannen din trå til da. Ellers er jo dette en gyllen anledning til å ta ned julen til det absolutte minimum. Drit i julevask, pynt hjemmet MED ungene ikke for dem, og julematen lager seg selv. Her er sjansen til å dasse rundt i pysjen til kl 15 på julaften, og kose seg med mannen i sofakroken etter ungene er i seng. Tror at du henter deg langt mer inn, enn full rulle selskap med søster!

 

Anonymous poster hash: 6a7ca...723

Skrevet

Oj, her var det mange lite hyggelige svar. Jeg synes ikke du virker bortskjemt eller selvsentrert. Har stor forståelse for at du blir lei deg når julen slik du kjenner den brått blir snudd om på. Resten av familien er invitert, men ikke dere. Uten at jeg vet, så kan det hende at din søster er lei av å ordne for hele familien og synes at du også burde dra lasset litt? Hun burde ha diskutert det med deg først, og fortalt deg den egentlige grunnen. Det virker som om hun har bestemt seg, så da synes jeg du skal sikre deg at det blir annet hvert år. Slik at du ikke sitter med svarteper også neste år. Du kan jo også invitere dine foreldre til lille julaften eller 1 juledag. Det blir nok bra når du har vent deg til tanken.

 

Anonymous poster hash: 7c701...5dc

Skrevet

 

Jeg har ikke overskudd til å arrangere selskap med full jobb, 2-åring og 4-åring.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Maten er vel ikke det viktigste, men å være sammen med familie? Bestill pizza levert og inviter så dere får vært sammen.

 

Anonymous poster hash: 01819...57f

Skrevet

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene angående din mann sin familie? Det er kanskje ikke så nøye med dem



Anonymous poster hash: 28290...492
Skrevet

 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene angående din mann sin familie? Det er kanskje ikke så nøye med dem

 

Anonymous poster hash: 28290...492

 

Har hun ikke svart at de har en annen religion og bor i utlandet da?

 

Anonymous poster hash: e40e0...bc9

Skrevet

 

Har hun ikke svart at de har en annen religion og bor i utlandet da?

 

Anonymous poster hash: e40e0...bc9

 

Var ikke HI som svarte på det.

 

Anonymous poster hash: 37bea...063

Skrevet

 

Har hun ikke svart at de har en annen religion og bor i utlandet da?

 

Anonymous poster hash: e40e0...bc9

 

Nei det var ikke hun som skrev det.

 

Anonymous poster hash: e54ad...5ed

Skrevet

Jeg syns HI virker som en sutrete lathnas som hele tiden skal diktere hva andre skal gjøre.

Jeg hadde heller ikke orket en slik søster i lengden og jeg forstår ikke hvordan du skal kunne klare å oppdra barn til å bli bedre voksne enn det du er .



Anonymous poster hash: e54ad...5ed
Skrevet

 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene angående din mann sin familie? Det er kanskje ikke så nøye med dem

 

Anonymous poster hash: 28290...492

Vi har pleid å feire med min familie. Har bare blitt sånn.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Skrevet (endret)

I andre tråder er det snakk om at alle skal inkluderes når det er jul, men ikke her. Hvorfor det? Folk inviterer fremmede til jul, men å ikke engang ha sin egen søster er helt ok. Skjønner meg ikke på folk. Søsteren min er forresten bare 1 år eldre enn meg.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Man kan godt mene at alle bør inviteres. Det mener jeg, og hadde din søster skrevet her og bedt om råd ville jeg nok sannsynligvis rådet henne til å invitere deg også. Jeg skriver sannsynligvis, fordi jeg ikke vet grunnen til at hun ikke har invitert deg og din familie.

 

Men din søster har ikke bedt om råd her inne. Hun har tatt en avgjørelse og handlet ut fra den. Og da må vi regne med at hun har sine grunner til å ta akkurat denne avgjørelsen. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis ville ha ment at grunnene hennes var gode, men for henne er de det.

 

Den som har spurt om råd her inne er du. Og det mest naturlige er å prøve å oppmuntre deg, fortelle deg at dette ikke er verdens undergang og at en julaften med bare kjernefamilien kan bli rolig og fin.

 

Og nå kommer den strenge delen av svaret mitt: I alle svar du gir i denne tråden fremstår du som selvsentrert og forurettet. Du er så sliten, du orker ikke så søsteren din må ta jobben. Du er så sliten, du orker ikke så moren din må ta jobben. Det er så urettferdig og dårlig gjort. Alle svarene dine oser av en særdeles egosentrisk tankegang, og du gir ikke inntrykk av at du ser verken din søsters eller din mors behov oppe i dette. Og tonen du holder gjennom hi og alle svar du skriver, er mye av årsaken til de etter hvert litt krasse svarene du får.

 

Du maler igjen og igjen på at du er sliten og ikke orker å arrangere jul. Likevel virker det ikke som om du vil ta innover deg at din søster kan være like sliten. Eller din mor. Du viser ingen tegn til å prøve å sette deg inn i din søsters situasjon, du viser ingen forståelse.

 

For sannheten er at dette har din søster valgt. Du kan ikke endre det. Dine foreldre har valgt å dra til din søster med familie på julaften i år. Du kan ikke endre det heller. Det du kan gjøre nå, er å bestemme deg for hvordan du vil takle det framover. Tenk samtidig litt på konsekvensen av valget ditt.

 

Du kan selvsagt fortsette å furte, krangle, klage og styre på. Jeg tror at du da vil ende opp med å drive din søster lenger fra deg, og kanskje vil også dine foreldre ta avstand fra oppførselen din.

 

Eller du kan svelge skuffelsen, og prøve å ta det med et smil. Lage en hyggelig julaften med mann og barn, kanskje invitere dine svigerforeldre hvis du synes det er hyggeligere med flere. Jeg tror at dette valget på sikt vil være det beste for forholdet mellom deg og din søster, og mellom deg og dine foreldre.

Endret av Superdolly
Skrevet

Vi har pleid å feire med min familie. Har bare blitt sånn.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Wow, dobbeltmoral til tusen

 

Anonymous poster hash: 28290...492

Skrevet

Vi har pleid å feire med min familie. Har bare blitt sånn.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Så du tror ikke at han sine foreldre har lyst til å feire med sine barnebarn?

 

Anonymous poster hash: 28290...492

Skrevet

Vi har pleid å feire med min familie. Har bare blitt sånn.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

 

Har bare blitt sånn fordi du ikke greier å være borte fra mamma`n din?

På tide å bli voksen.....

Jeg har feiret julaften flere ganger bare meg, mann og barn. Det er fantastisk!!! Rolig, koselig, absolutt å anbefale!

 

Anonymous poster hash: a3805...a0e

Skrevet

Kanskje på tide å feire jul med svigerfamilien? Mannen din vil vel og feire jul med sine?

 

Du fremstår som en bortskjemt liten jente og jeg regner med din søster og foreldre har blitt enige om at det er på tide at du bidrar litt og blir voksen.

 

Jeg ville:

- invitert svigers på julaften.

- invitert dine foreldre og søsken til middag/kveldsmat en annen dag i jula.

 

Vi feierer jul alene og synes det er helt topp. Julaften tilpasses våre barn, ikke alle andre. Besteforeldre får komme når de ønsker, men ofte er vi alene siden de går på rundgang.

 

Lillejulaften har vi koldtbord for alle våre søsken med familier. Noen er lenge, andre bare innom litt før de må videre.

 

Julaften kommer besteforeldre som ikke feirer på kvelden med oss, på grøt i 11 tiden.Veldig koselig. Da leker de litt med barna, spiller spill eller ser tv med barna.

 

Besteforeldrene synes det er fantastisk å slippe styret med jul og vil heller at barnebarna skal få dagen/kvelden lagt opp slik det passer dem. Så inviterer de heller til middag en annen dag i jula.

Skrevet (endret)

Uansett hvordan du føler det, er dette en helt naturlig utvikling. Mannen min og jeg feiret en del juler hos min bror da deres barn var små. Nå når vi har små barn og deres er store, feirer vi hver for oss. De ønsker nå en roligere jul, og jul med små barn er unektelig litt texas.

Forskjellen på meg og deg, er at jeg aldri har sett på meg selv som en selvskreven gjest hos min bror. Vi har planlagt om vi ville reise bort eller bli i byen, han har valgt hvem han inviterer. Noen juler er vi med besteforeldre og noen juler er vi bare kjernefamilien.

Det kunne aldri falt meg inn å kreve at min bror skulle (fortsette å) arrangere jul for meg selv om jeg er for øyeblikket er sliten med små barn. Jeg tenker det heller nå er min tur til å være på tilbudssiden. De ønsker ikke julaften med oss, men de og våre foreldre kommer på middag i romjula.

 

Edit: Var det forresten du som arrangerte alle julefeiringene da din søster hadde små barn og dere feiret sammen?

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Uansett hvordan du føler det, er dette en helt naturlig utvikling. Mannen min og jeg feiret en del juler hos min bror da deres barn var små. Nå når vi har små barn og deres er store, feirer vi hver for oss. De ønsker nå en roligere jul, og jul med små barn er unektelig litt texas.

 

Forskjellen på meg og deg, er at jeg aldri har sett på meg selv som en selvskreven gjest hos min bror. Vi har planlagt om vi ville reise bort eller bli i byen, han har valgt hvem han inviterer. Noen juler er vi med besteforeldre og noen juler er vi bare kjernefamilien.

 

Det kunne aldri falt meg inn å kreve at min bror skulle (fortsette å) arrangere jul for meg selv om jeg er for øyeblikket er sliten med små barn. Jeg tenker det heller nå er min tur til å være på tilbudssiden. De ønsker ikke julaften med oss, men de og våre foreldre kommer på middag i romjula.

 

Edit: Var det forresten du som arrangerte alle julefeiringene da din søster hadde små barn og dere feiret sammen?

Nei, det var hun. Men det er jo fordi hun alltid har villet være hjemme på julaften. Mine foreldre har vært der hvert år. Og det har vi også. Helt til i år. Nå sier hun at jeg kan få dem neste år.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Skrevet

Ja og det hun sier er rett og rimelig. Du får dem neste år. 6 sider senere og det er fremdeles normalt og greit det søsteren din gjør.

Skrevet

Ja og det hun sier er rett og rimelig. Du får dem neste år. 6 sider senere og det er fremdeles normalt og greit det søsteren din gjør.

Skrevet

Nei, det var hun. Men det er jo fordi hun alltid har villet være hjemme på julaften. Mine foreldre har vært der hvert år. Og det har vi også. Helt til i år. Nå sier hun at jeg kan få dem neste år.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

Så hun var ikke sliten da hun hadde små barn heller?

Er vel også det at du helst ikke vil ha foreldrene dine hos deg neste år heller siden det da betyr at du må stelle i stand jul til alle.

 

Anonymous poster hash: e54ad...5ed

Skrevet

er da helt normalt det da, anhver jul

Skrevet

Et innlegg her for ikke lenge siden gikk sånn:

 

Må jeg invitere søsteren min til jul? Da svarte alle at ja, det måtte man. Ser at pipen nå er en annen lyd, men her inne er folk alltid uenig med hi uansett.

 

Hi



Anonymous poster hash: 96f72...8ba
Skrevet

 

Et innlegg her for ikke lenge siden gikk sånn:

 

Må jeg invitere søsteren min til jul? Da svarte alle at ja, det måtte man. Ser at pipen nå er en annen lyd, men her inne er folk alltid uenig med hi uansett.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

 

Men du er jo så dobbeltmoralsk at det holder.

 

Anonymous poster hash: 28290...492

Skrevet

Jeg merker jeg et glad jeg og søsteren min er enige om at for mange på julaften ikke er hyggelig. Hvis ikke hadde vi i år blitt 15 hos oss, med langbord oppi juletre. Ikke sitteplasser i sofaen til alle. Stua overfyllt av julegaver. Ikke plass til ribba i ovnen. Alt for mange unger som er giret opp av alt...

 

Jeg ville nok også vært litt skuffet hvis jeg var deg, HI,hvis søsteren din ikke har nevnt noe før nå, men tipper hun har hintet om det tidligere uten at du har tatt hintene.

 

Anonymous poster hash: 80602...148

Skrevet

 

Et innlegg her for ikke lenge siden gikk sånn:

 

Må jeg invitere søsteren min til jul? Da svarte alle at ja, det måtte man. Ser at pipen nå er en annen lyd, men her inne er folk alltid uenig med hi uansett.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 96f72...8ba

 

Gjaldt det en søster som stiller opp ellers eller en hel familie på 4 stk som aldri har gjort noe for andre til jul?

 

Anonymous poster hash: e54ad...5ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...