Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #76 Skrevet 3. september 2016 Jeg skal vedde en tier på at hvis du kutter ut natteammingen vil du heller ikke være så trøtt om morgenen! Problemet løst! Barnet våkner ikke lenger fordi den har behov for mat, den våkner av "gammel vane" når det er 15 mnd. Så da kan du velge; fortsette å amme og være stuptrøtt dagen etter, eller innse at du ikke lenger har en baby som er avhengig av puppen for å få næringen sin og få sove ordentlig hver natt.. Beklager, men å be om ammefri for et såpass stort barn ser jeg bare på som et forsøk på å melke velferdsgodene våre (jepp, pun intended).. Du klarer fint å beholde melken om du ammer morgen og kveld. Du MÅ ikke amme på natta, dette velger du helt selv, og sånn sett slite deg helt ut (også noe du gjør frivillig). Dette kan du løse på andre måter nå som barnet drar seg mot halvannet år. Og for å svare på overskriften din; ja, det blir for dumt å plutselig kreve ammerfri nå.. Anonymous poster hash: a76f0...430 Altså, ungen min sover ikke om natta selv om den ikke har fått mat på natt siden den var 7 mnd. Er nå 13 mnd og jeg er oppe mange timer hver natt med henne. Detkvalifiserer ikke for amnesti, selvsagt,er bare sykt trøtt på jobb Anonymous poster hash: c65f4...520
MarshOfDecay Skrevet 3. september 2016 #77 Skrevet 3. september 2016 Hvor i alle dager har du det fra at tennene til barnet ødelegges ved nattamming?? Du må ærlug talt lese deg opp på nyere kunnskap innen dette. Amming ødelegger IKKE tenner. Anonymous poster hash: 28af5...cae Dels riktig. Om barnet har dårlig tannhelse og om det som 1,5-åring ammes ofte om natten, er faktisk amming g skadelig for tennene. Maks 15 min og helst ikke mer enn én gang hver natt. Men hvorfor ammer du om natten, HI? Er det for kosens skyld? Kan ikke tenke meg noe annet, ettersom småbarn ikke har behov for mat i løpet av natten - akkurat som oss voksne. Så, selv om du ikke vil, synes jeg du skal fjerne nattammingen slik at både du og barnet heller får en god natts søvn. Da er alle parter klare for en ny dag
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #78 Skrevet 4. september 2016 Hun er 15 mnd. Barn på 15 måneder har tenner, går på bena sine, snakker, spiser brødskiver og går i barnehagen - hun er ingen baby. Hun er ett år og tre måneder. Med minst hun er ekstremt undervektig, kronisk syk, prematur e.l. tviler jeg på at du får innvilget ammefri. Ikke alle på 15 mnd kan gå, nei. Og amming er normalt også etter at barnet er 15 mnd. Synes svarene dine har endret tone siste tiden. Anonymous poster hash: b30bb...251
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #79 Skrevet 4. september 2016 Jeg er veldig for ammefri, men jeg synes det er ugreit å bruke denne fantastiske ordningen som dekke for at man har gått på en smell med travle morgener. Dette da selvfølgelig under forutsetning at TS er den samme i begge trådene. Anonymous poster hash: 56e71...9b3 Enig! PS: Jeg er inne i det fjerde året med betalt og ubetalt ammefri 😲😊 Anonymous poster hash: a889c...bcb
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #80 Skrevet 4. september 2016 Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor. Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin. Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner? HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Du synes ikke din og dine barns hverdag skal lide? Det handler ikke om amming her mao. Jeg husker godt den forrige tråden. Jeg er selv for ammefri, men dette smaker av utnyttelse av systemet. Du er sur pga morgenmøtene (ja, jeg husker den andre tråden), og nå har du funnet en utvei? Anonymous poster hash: 5f5b1...e26
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #81 Skrevet 4. september 2016 Hvorfor ikke lære et barn på 1 år og 3 måneder å sove hele natten slik at dere alle får en bedre hverdag? Lær babyen til å amme morgen/kveld isteden og bruk heller ammefri slik det skal. Anonymous poster hash: c5645...7e5
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #82 Skrevet 4. september 2016 Som ammende lærer (dog uten ammefri) vil jeg bare si at du virkel umoden og barnslig. (Du sier at alle kollegaene dine er Amennesker- unntatt deg osv. Underforstått de er ute etter å plage deg med morgenmøtene) vel, jeg er oppe før kl 6 hver dag, og legger meg deretter om kvelden (kl 22). Du må fikse livet ditt. Evt bytte jobb til noe med fleksitid. Anonymous poster hash: ca266...e8d
Hjertefru Skrevet 4. september 2016 #83 Skrevet 4. september 2016 Godt mulig at hi ikke har de edleste motiver for å ta ammefri, at hun bruker det feil osv. Men det er et kjent problem at enkelte arbeidsplasser hever øyenbrynet over ammefri og at mange ikke tør å benytte seg av rettigheten. Dere som er så redde for at tilbudet kan forsvinne fordi det misbrukes- har dere tenkt på at det kan forsvinne hvis kvinner flest ikke tør bruke det også?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #84 Skrevet 4. september 2016 Hun er 15 mnd. Barn på 15 måneder har tenner, går på bena sine, snakker, spiser brødskiver og går i barnehagen - hun er ingen baby. Hun er ett år og tre måneder. Med minst hun er ekstremt undervektig, kronisk syk, prematur e.l. tviler jeg på at du får innvilget ammefri. Klart hun får. Morsmelk er supert for barn selv om de er 15 mnd. Det er bare fordeler med det. Og barna blir friskere også. Både nå og senere i livet. Jeg fikk bare attest fra helsesøster. No problem. Men heg brukte tiden til å amme, ikke sove ut på morgenen. Anonymous poster hash: 844b4...e80
Kamomille Skrevet 4. september 2016 #85 Skrevet 4. september 2016 Godt mulig at hi ikke har de edleste motiver for å ta ammefri, at hun bruker det feil osv. Men det er et kjent problem at enkelte arbeidsplasser hever øyenbrynet over ammefri og at mange ikke tør å benytte seg av rettigheten. Dere som er så redde for at tilbudet kan forsvinne fordi det misbrukes- har dere tenkt på at det kan forsvinne hvis kvinner flest ikke tør bruke det også? Er det rart enkelte hever øyenbrynene over ammefri når man ser problemstillinger som dette her da?? Det er jo nettopp DETTE som gjør at folk hever øyenbrynene, mumler i gangene osv fordi sånne tilfeller IKKE handler om å få nødvendig tid til amming eller pumping. Vi har fantastiske velferdsgoder her i landet, inkludert veldig gode ordninger for kvinner som får barn. Å kreve ammefri fordi man ikke like å sto opp om morgenen, fordi man er misfornøyd med plasseringen av morgenmøtene eller rett og slett fordi man ønsker å starte senere på morgenen er og blir en utnyttelse av en ordning som er ment å dekke et behov hos mødre som går tidlig tilbake til jobb, hvor barnet fortsatt er avhengig av morsmelk og ammingen eller pumpingen må foregå til bestemte tider eller i bestemte intervaller. Et friskt barn på 15 måneder klarer seg fint uten morsmelk i løpet av en arbeidsdag!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #86 Skrevet 4. september 2016 Hi, var det du som startet tråden om at rektor hadde laget tidlige morgenmøter og at du, som b-menneske, var lei av at kollegaene som var a-mennesker ikke tok hensyn? Funnet et nytt argument for å sove lenge? Du ammer kl 2 om natta dermed må du få ammefri klokken 8?? Jeg sliter med blæren og tisser gjerne klokken ett om natten,skal jeg få obligatorisk tissepauser kl 9? Anonymous poster hash: 416ca...4f5
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #87 Skrevet 4. september 2016 Godt mulig at hi ikke har de edleste motiver for å ta ammefri, at hun bruker det feil osv. Men det er et kjent problem at enkelte arbeidsplasser hever øyenbrynet over ammefri og at mange ikke tør å benytte seg av rettigheten. Dere som er så redde for at tilbudet kan forsvinne fordi det misbrukes- har dere tenkt på at det kan forsvinne hvis kvinner flest ikke tør bruke det også? Det er jo bruk som den hi beskriver som fører til denne skepsisen. Jeg er 100% for ammefri, men syns samfunnets plikt til å legge til rette for det forsvinner når barnet er rundt året. Hensikten har alltid vært å gjøre det lettere for kvinner å komme tilbake til arbeid tidligere. De få som velger å amme så mye etter barnet er ett år at det blir vanskeligere å jobbe enn det er for andre med ettåringer, vel de tror jeg ikke påvirker denne statistikken nevneverdig . De som har kjørt gjennom betalt ammefri etter ett år har etter mitt syn bommet og samt ordningen i fare fordi den blir for raus. Alle foreldre med barn under 12 år har rett til å redusere stilling om det ikke er en vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Den bestemmelsen burde holde for alle med småbarn som trenger tid for å få kabalen til å gå opp. Slik det er nå er det lett å oppfatte ammefri som en ren premie fordi en er flink å amme. Jeg har diskutert dette mange ganger, blant annet med ei som hadde ammefri pågrunn av nattamming av et barn på to år. Hun ble veldig hissig og sa til slutt at mitt premature barn som jeg dessverre ikke fikk fullamme nok var tilknyttningsskadd allerede. Derfor var det rimelig at samfunnet invisterte mer i hennes barnsommhadde fått "optimale forhold". Gal dame ja, men hun så ikke ammefri som tilrettelegging for amming hun heller. Når det er sagt hadde jeg vært positiv til betalt tilrettelegging for småbarnsforeldre for å lette det første året.mJeg syns bare ikke det er amming som skal være utløsende. Barna sine behov for tid med foreldrene er jo den samme uansett. Anonymous poster hash: dce49...e25
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #88 Skrevet 4. september 2016 Jeg opplever at du har dårlig arbeidsmoral og er lite kollegial. Anonymous poster hash: d4189...7a1
MammantilNurket Skrevet 4. september 2016 #89 Skrevet 4. september 2016 Ikke alle på 15 mnd kan gå, nei. Og amming er normalt også etter at barnet er 15 mnd. Synes svarene dine har endret tone siste tiden. Anonymous poster hash: b30bb...251 Synes du det er OK at hi vil utnytte systemet bare fordi morgenene deres er litt hektiske? Jeg synes faktisk at det er ganske provoserende. Barnet er godt over året og nattammingen burde ha vært kuttet ut for lengst.
Bringebæret Skrevet 4. september 2016 #90 Skrevet 4. september 2016 Jeg tror nok du har sagt ganske klart ifra på jobben om hva du synes om at møtene har blitt lagt til morgenen og ikke ettermiddagen. Hvordan tror du rektor kommer til å oppfatte deg om du nå kommer drassende på ammefri kortet? Ikke som positiv og samarbeidsvillig ihvertfall...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #91 Skrevet 4. september 2016 Synes du det er OK at hi vil utnytte systemet bare fordi morgenene deres er litt hektiske? Jeg synes faktisk at det er ganske provoserende. Barnet er godt over året og nattammingen burde ha vært kuttet ut for lengst. Men det er uansett bare synsing fra deg. Ikke en objektiv størrelse. Ammefri er ikke begrenset til barn under året. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #92 Skrevet 4. september 2016 Men det er uansett bare synsing fra deg. Ikke en objektiv størrelse. Ammefri er ikke begrenset til barn under året. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Ammefri er ikke begrenset til barn under året nei, men nattammingen burde vært avviklet for lengst. Et barn på 15 mnd trenger ikke mat i løpet av natta. Og det er jo det som er poenget her, barnet våkner på natta og må ammes. Anonymous poster hash: 48bec...c33
MammantilNurket Skrevet 4. september 2016 #93 Skrevet 4. september 2016 Men det er uansett bare synsing fra deg. Ikke en objektiv størrelse. Ammefri er ikke begrenset til barn under året. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Greit nok. For ti år siden hadde vi er sak i en bhg jeg jobbet. Jeg var tillitsvalgt. En ansatt fikk ikke innvilget ammefri da barnet var over et år og arb.giver viste til liven. Mulig det har vært en lovendring.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #94 Skrevet 4. september 2016 Ammefri er ikke begrenset til barn under året nei, men nattammingen burde vært avviklet for lengst. Et barn på 15 mnd trenger ikke mat i løpet av natta. Og det er jo det som er poenget her, barnet våkner på natta og må ammes. Anonymous poster hash: 48bec...c33 Men det er heller ingen lov som bestemmer når nattamming "bør" avslutte. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #95 Skrevet 4. september 2016 Ammefri for 15 mnd gamle unger oppfattes som unnasluntring. Om du hadde laget oppstyr for morgenmøter og så søkte ammefri på morgenen hadde du definitivt blitt en snakkis i kollegiet. Anonymous poster hash: 3cf69...da3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #96 Skrevet 4. september 2016 Jeg tenker det rette her er å begynne å jobbe redusert jeg. Du har tre barn og det virker som om du er stresset og sliten. Du trenger søvn. Hva med å jobbe 60% eller 80%? Anonymous poster hash: c99b5...30d
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #97 Skrevet 4. september 2016 Men det er heller ingen lov som bestemmer når nattamming "bør" avslutte. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Nei, men å la det gå utover arbeidsgiver at hi ikke er villig til å avslutte nattammingen er trist. Jeg ville hevet øyenbrynene hvis en av mine kolleger krevde ammefri pga nattamming av en 15 mnd unge. Anonymous poster hash: 48bec...c33
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #98 Skrevet 4. september 2016 Ammefri for 15 mnd gamle unger oppfattes som unnasluntring. Om du hadde laget oppstyr for morgenmøter og så søkte ammefri på morgenen hadde du definitivt blitt en snakkis i kollegiet. Anonymous poster hash: 3cf69...da3 Og hva gjør det, da? Det beviser jo bare at ideen med de møtene var diskriminerende i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 4. september 2016 #99 Skrevet 4. september 2016 Nei, men å la det gå utover arbeidsgiver at hi ikke er villig til å avslutte nattammingen er trist. Jeg ville hevet øyenbrynene hvis en av mine kolleger krevde ammefri pga nattamming av en 15 mnd unge. Anonymous poster hash: 48bec...c33 Å kreve av en ansatt at hennes amming skal reguleres ut i fra hva arbeidsgiver ønsker å gjøre slags endringer på arbeidstida er da mye tristere. Amming er beskytta gjennom lov, så om du hever et øyenbryn forteller det bare hvor gammeldags du er. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
MammantilNurket Skrevet 4. september 2016 #100 Skrevet 4. september 2016 Men det er heller ingen lov som bestemmer når nattamming "bør" avslutte. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Det er helt riktig, men det er jo lov å bruke hodet litt også, da ....Når man skal opp tidlig er det greit få sove om natten. I Norge er vi kjempeheldige som har lang svangerskapspermisjon. Vi har mange goder, som f.eks. ammefri. For at velferdsstaten skal bestå må alle som kan jobbe for å bevare velferdsstaten. Det er også viktig at systemet ikke utnyttes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå