Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #1 Skrevet 3. september 2016 Det har seg sånn... jeg startet i jobb (lærer) etter fødselspermisjon for fire måneder siden. Jenta mi er nå 15 mnd. Tenkte det skulle gå greit med amming om natta, da timeplanen min så grei ut, med fritime første timen flere ganger i uken. Skulle klare dette uten ammefri (vi er en liten skole og fravær merkes godt). Men nå kjenner jeg at alt begynner å bli tungt. Jeg ammer fortsatt om natta, og vil gjerne det, uansett hva andre måtte mene. Det er slik vi opprettholder melkeprod., når vi ikke får ammet gjennom dagen. Saken er at jeg er blitt satt opp på inspeksjon om morgenene, pluss at vi skal ha et grytidlig morgenmøte en dag i uken. Jeg kjenner at morgenene mine blir mer og mer stressende. Sover aldri en full natt, og trenger litt tid om morgenen til å komme i gang og få baby i gang (i tillegg til to storesøsken). Den dagen det er morgenmøte er jeg helt ødelagt gjennom dagen. Nå lurer jeg faktisk på om jeg må benytte meg av retten til ammefri likevel. Og rett og slett ta den på morgenen slik at dette bare ikke sliter meg helt ut. Er det innafor, å be om noe sånt nå? Anonymous poster hash: 28af5...cae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 Du må først ha legeerklæring på at du fortsatt ammer. Så be om ammefri. Anonymous poster hash: fae18...e0c
Spanskeflua Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 Du har kun rett til ammefri for å amme,med mindre du er organisert og din fagforening har fremforhandlet avtale som sier du kan få ammefri av en slik grunn som du skisserer. En har ikke rett på ammefri for at man ammer på andre tidspunkt enn i arbeidstida.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Skal du bruke den tiden på å amme?? Anonymous poster hash: 079bc...616
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #5 Skrevet 3. september 2016 Er det ikke sånn at man ikke kan få ammefri når barnet har bikket året? Anonymous poster hash: d3954...ac6
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #6 Skrevet 3. september 2016 Du har jo krav på det. Men da er det jo for at du skal amme... Anonymous poster hash: 5d940...48c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #7 Skrevet 3. september 2016 Er det ikke sånn at man ikke kan få ammefri når barnet har bikket året? Anonymous poster hash: d3954...ac6 Du kan få dersom du har legeerklæring på at du fortsatt ammer Anonymous poster hash: fae18...e0c
MammantilNurket Skrevet 3. september 2016 #8 Skrevet 3. september 2016 Hun er 15 mnd. Barn på 15 måneder har tenner, går på bena sine, snakker, spiser brødskiver og går i barnehagen - hun er ingen baby. Hun er ett år og tre måneder. Med minst hun er ekstremt undervektig, kronisk syk, prematur e.l. tviler jeg på at du får innvilget ammefri.
pifi med tre nurk Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 (endret) Jeg forstår godt at du er stressa om morgenen og sliten etter en natt med lite søvn. Men jeg synes det er spesielt å be om ammefri om morgenen for å få bedre tid til få igang (som du skriver) minsten og de eldste. Ammefri er fri til å amme, ikke for å få mindre stressende morgener. Jeg har tre barn selv og forstår godt hvor sliten man blir av nattamming og jobb og eldre barn å ta seg av, men føler det er feil grunnlag for å kreve ammefri. Ville heller redusert til 80 % stilling, delt morgenstellet med far eller avvent snart 1,5 åringen med nattamming ( noe om er på høy tid uansett, men det e jo et personlig valg) Endret 3. september 2016 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HI Anonymous poster hash: 28af5...cae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 Er i samme situasjon som deg, og har egentlig ammefri. Men på morgenen er det umulig å ta den i mitt yrke og på slutten av dagen har jeg ikke tid. Så jeg har gitt opp og tenker som så at minste snart sover natta gjennom og slutter med puppen. Må bare legge deg litt tidligere 😉 Anonymous poster hash: 9a6cd...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Jeg forstår godt at du er stressa om morgenen og sliten etter en natt med lite søvn. Men jeg synes det er spesielt å be om ammefri om morgenen for å få bedre tid til få igang (som du skriver) minsten og de eldste. Ammefri er fri til å amme, ikke for å få mindre stressende morgener. Jeg har tre barn selv og forstår godt hvor sliten man blir av nattamming og jobb og eldre barn å ta seg av, men føler det er feil grunnlag for å kreve ammefri. Ville heller redusert til 80 % stilling, delt morgenstellet med far eller avvent snart 1,5 åringen med nattamming ( noe om er på høy tid uansett, men det e jo et personlig valg) Gå ned i lønn, når det er nedfelt i tariffavtalen at man har rett på ammefri? Hvem gjør det, med mindre de er millionærer? Kan likegodt bare kaste penger i do...? Anonymous poster hash: 28af5...cae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Men det er frekt å be om ammefri, når du ikke har tenkt til å bruke tiden til det. Hva skal du gjøre når du ikke ammer lenger, det vil jo være like hektisk da? Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Du har rett på ammefri så lenge du ammer, dersom dere har tariff. Men etter fylte et år KAN arbeidsgiver kreve legeerklæring . Min gjorde det ikke. Mulig det vises så godt at jeg er våken x antall ganger om natta 😂 Anonymous poster hash: 9a6cd...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 Gå ned i lønn, når det er nedfelt i tariffavtalen at man har rett på ammefri? Hvem gjør det, med mindre de er millionærer? Kan likegodt bare kaste penger i do...?Anonymous poster hash: 28af5...cae Vel, du har rett til fri for å amme. Du har ikke rett til fri for å få mindre stressende morgener eller fordi du sover dårlig om natten. De fleste forholder seg til reglene selv om de ikke er millionærer - heldigvis! Misbrukes rettighetene er det selvfølgelig en fare for at de forsvinner. Anonymous poster hash: 14789...d33
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 Jeg tror du har krav på ammefri selv om det virker rart når barnet er så stort, men jeg tror ikke du kan kreve å få lagt tiden til morgenen. Det kan hende du i steden vil måtte reise hjem midt på dagen for å amme eller at barnet kommer til deg på jobb. I første omgang må du ha en attest fra legen om at du har behov for ammefri. Spør ham eller henne om reglene. Legene pleier å vite sånt. Anonymous poster hash: 5f553...879
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Så du som ammer om natta skal begynne senere på dagen fordi du er trøtt, mens jeg som er oppe like mange ganger for å gi flaske, begynner like tidlig. Har du ikke tenkt å bruke denne tiden til å amme, så får du gå på jobb som alle andre. Anonymous poster hash: f008d...a53
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 Det er jo ikke sikkert at du får ammefri på morgenen heller Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Kamomille Skrevet 3. september 2016 #19 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HIAnonymous poster hash: 28af5...cae Joda, du har rett på ammefri. Det innebærer fri den tiden du tenger for å amme/pumpe, INNTIL to timer om dagen. Det er ingen automatikk at man kan ta seg fri i 120 min hver dag selv om man ammer dersom tiden faktisk ikke brukes til dette. Så spørsmålet her blir ikke om du har behov for roligere og mindre stressende morgener, bedre til til å få ungene igang, have behov for å sove lenger fordi du har avbrudd på natten osv. Spørsmålet er rett og slett om du har behov for akkurat DEN tiden på morgenen for å amme. Det at du ikke har hatt behov for det frem til nå taler imot. Det samme gjør barnets alder. Dersom barnet ikke er sykt, særlig undervektig eller det er andre medisinske årsaker til at du MÅ amme fra f.eks 07 - 08, så har du neppe rett på ammefri. At barnet gjerne vil ha litt morsmelk om morgenen er helder ikke spesielt hod grunn. Et 15 måneder gammelt friskt barn trenger neppe lang tid for amming om morgenen hvis man ser på matbehovet. Hvis man ser på behovet for kos og rolige morgener så bruker man jo tid.....men det gir etter regelverket ikke rett til ammefri.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #20 Skrevet 3. september 2016 Uansett om du får ammefri vil du ikke få slippe morgenmøte. Dette må dere alle være med på. Om du kun ammer natt og utenom arbeidstid vil du heller ikke få atest av legen om du ikke lyver om det. Uansett at du velger å amme natt gjør det ikke til noe bra for ungen. Du ødelegger tennene til ditt eget barn. Anonymous poster hash: aaca9...f61
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #21 Skrevet 3. september 2016 Javel, jeg har lest flere steder at man har rett på ammefri uansett barnets alder..? Ikke på grunnlag av hva dere eller arbeidsgiver mener er 'riktig' alder for barnet å bli ammet? Makan til ammefiendtlighet her inne, må jeg si. Det at man ammer på natta gjør at man er trøttere om morgenen. I tillegg til at hun ofte vil ha litt om morgenen. Derfor vil ammefri om morgenen regnes som amming, ja. Tror dere at folk som tar to timer ammefri på morgenen FØR barnst har fylt ett år sitter med puppen ut i 120 minutter? Virkelig? Og den kommentaren om alder og tenner hopper jeg glatt over. Du har et utdatert og lite opplyst syn på amming. HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Du må undersøke på jobben din. Jeg ammet barnet mitt på natten og fikk en time anmefri om dagen. Jeg er også lærer, begynte da klokken ni. Barnet mitt var 14 mnd. Anonymous poster hash: 54f10...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #22 Skrevet 3. september 2016 Uansett om du får ammefri vil du ikke få slippe morgenmøte. Dette må dere alle være med på. Om du kun ammer natt og utenom arbeidstid vil du heller ikke få atest av legen om du ikke lyver om det. Uansett at du velger å amme natt gjør det ikke til noe bra for ungen. Du ødelegger tennene til ditt eget barn. Anonymous poster hash: aaca9...f61 Hvordan vet du at hun må være med på morgenmøtene selv om hun har ammefri? Anonymous poster hash: 54f10...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #23 Skrevet 3. september 2016 Hun er 15 mnd. Barn på 15 måneder har tenner, går på bena sine, snakker, spiser brødskiver og går i barnehagen - hun er ingen baby. Hun er ett år og tre måneder. Med minst hun er ekstremt undervektig, kronisk syk, prematur e.l. tviler jeg på at du får innvilget ammefri. Spiller ingen rolle. Ammer du, så ammer du. Og da har du rett til ammefri. Helt til du slutter. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #24 Skrevet 3. september 2016 Det har seg sånn... jeg startet i jobb (lærer) etter fødselspermisjon for fire måneder siden. Jenta mi er nå 15 mnd. Tenkte det skulle gå greit med amming om natta, da timeplanen min så grei ut, med fritime første timen flere ganger i uken. Skulle klare dette uten ammefri (vi er en liten skole og fravær merkes godt). Men nå kjenner jeg at alt begynner å bli tungt. Jeg ammer fortsatt om natta, og vil gjerne det, uansett hva andre måtte mene. Det er slik vi opprettholder melkeprod., når vi ikke får ammet gjennom dagen. Saken er at jeg er blitt satt opp på inspeksjon om morgenene, pluss at vi skal ha et grytidlig morgenmøte en dag i uken. Jeg kjenner at morgenene mine blir mer og mer stressende. Sover aldri en full natt, og trenger litt tid om morgenen til å komme i gang og få baby i gang (i tillegg til to storesøsken). Den dagen det er morgenmøte er jeg helt ødelagt gjennom dagen. Nå lurer jeg faktisk på om jeg må benytte meg av retten til ammefri likevel. Og rett og slett ta den på morgenen slik at dette bare ikke sliter meg helt ut. Er det innafor, å be om noe sånt nå? Anonymous poster hash: 28af5...cae For det første: barnet ditt er ikke baby lenger! For det andre: flesteparten stresser om morgenen! Gjør som oss andre, legg deg tidligere og stå opp tidligere så du får dradd deg selv og andre i gang. Anonymous poster hash: 2ad0d...6f3
Kamomille Skrevet 3. september 2016 #25 Skrevet 3. september 2016 Spiller ingen rolle. Ammer du, så ammer du. Og da har du rett til ammefri. Helt til du slutter.Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Nei, du har ikke automatisk rett til ammefri kun fordi du ammer! Man har rett til fri fra jobb dersom man har behov for det for å amme eller pumpe. Den tiden må benyttes til dette og ikke til andre ting. Det innebærer at dersom du ammer kl 02 på natten har du selvfølgelig ikke krav på fri fra 08 - 09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå