Gå til innhold

Plutselig kreve ammefri... blir det dumt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor.

Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin.

Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner?

HI

Anonymous poster hash: 28af5...cae

Nå kjenner jeg deg igjen...som var litt snurt fordi morgenmøtene ikke passet inn i din timeplan.

Anonymous poster hash: c2447...053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lette akkurat opp samme tråden. ;-) 

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144289282-trebarnsmor-og-l%C3%A6rer-kan-sjefen-p%C3%A5legge-meg-%C3%A5-m%C3%B8te-opp-ekstra-tidlig-p%C3%A5-jobb/

Anonymous poster hash: 56e71...9b3

Og med den tråden så blir det veldig klart at dette egentlig ikke handler om å få fri til å amme

Anonymous poster hash: f5abd...d6c

Skrevet

Jeg blåser i hva du tror.

Men da kan du jo se hva SSB sier da.

Mødre tar i snitt ca 46 uker, og menn 10 uker, det vil si 56 uker... Hvordan de barna klarer å komme seg i bhg før de er 52 uker, må jo være noe helt unikt i din barnehage.

Anonymous poster hash: 5ed67...c7a

Skrevet

Mødre tar i snitt ca 46 uker, og menn 10 uker, det vil si 56 uker... Hvordan de barna klarer å komme seg i bhg før de er 52 uker, må jo være noe helt unikt i din barnehage.

Du må gjerne starte en ny tråd, så kan jeg diskuterer videre med deg der

Skrevet

Ja men så flott at det finnes en løsning på dette, da! En løsning som norske politikere, med Gro Harlem Brundtland i spissen, har vedtatt for at kvinner skal tas hensyn til i arbeidslivet!

Jeg er veldig for ammefri, men jeg synes det er ugreit å bruke denne fantastiske ordningen som dekke for at man har gått på en smell med travle morgener. Dette da selvfølgelig under forutsetning at TS er den samme i begge trådene.

Skrevet

Jeg kjenner minst tre i mitt nærområde som har hatt barna i bhg fra rundt 10 mnd. En del gjør det nok for å ikke få oppstart i f.eks mars eller oktober, da det vanligvis har vært nesten umulig å få plass uten å måtte vente til over jul eller over sommeren. Ikke alle har råd til å gå i ulønnet permisjon mens de venter.

Skrevet

Jeg er veldig for ammefri, men jeg synes det er ugreit å bruke denne fantastiske ordningen som dekke for at man har gått på en smell med travle morgener. Dette da selvfølgelig under forutsetning at TS er den samme i begge trådene.

Dette! Mange småbarnsforeldre som ikke ammer har mange oppvåkninger på natt og like stresende morgener. Syns alltid det er litt pussig når mødre som er veldig opptatt av amming tror at barn i samme alder som ikke ammes sover natten gjennom (Også litt pussig når de nesten fullammer til barnet er ett år, hevder at det ikke er interessert i fast føde før de dytter pupp i ungen like før måltidet). Om du får ammefri vet jeg ikke, men nattamming er et valg du tar som du ikke må ta. Du kan bestemme at barnet ditt skal nattammes, men rent etisk syns jeg ikke at arbeidsgiver og kolleger skal "betale" for det når barnet er så stort. Når du ikke er der må andre gjøre mer... Andre som kanskje også har små barn som våkner på natten uten at de velger det selv. 

Anonymous poster hash: dce49...e25

Skrevet

Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor.

Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin.

Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner?

HI

Anonymous poster hash: 28af5...cae

Ammefri er et likestillingstiltak. Det skal fungere lik at menn kan ta mer permisjon uten at barnet mister ammingen. Selv om en anbefaler amming til to år, lever vi i et land med god tilgang på trygg mat. Så nei, jeg syns ikke det skal kjempes for ammefri etter ett år. Det blir rett og slett en diskriminerende ordning som favoriserer foreldre og barn som ammes. 

Skrevet

Ammefri er et likestillingstiltak. Det skal fungere lik at menn kan ta mer permisjon uten at barnet mister ammingen. Selv om en anbefaler amming til to år, lever vi i et land med god tilgang på trygg mat. Så nei, jeg syns ikke det skal kjempes for ammefri etter ett år. Det blir rett og slett en diskriminerende ordning som favoriserer foreldre og barn som ammes.  Anonymous poster hash: dce49...e25

Det er ingen som behøver å kjempe for ammefri for barn over ett år. Rettigheten er der jo allerede, uansett hva du mener om det. Så lenge man ammer barnet, har man rett til fri. Kanskje ikke med lønn dog.

Skrevet

Forstår du hva som i snitt betyr. Det betyr at noen tar 36 uker og noen 56 uker. Snittet blir da 46 uker.

En foreldrepermisjon med 100% dekningsgrad er slutt 36 uker etter barnet er født. Det svarer til litt under 9 måneder.

Er da nok ikke så uvanlig at mange barn begynner runde 10 måneders alderen.

Anonymous poster hash: 70f24...f86

Skrevet

Jeg er klar over det, men når hi skriver at vi burde kjempe for det regner jeg med at hun vil stryke ordningen. Jeg mener at den typen bruk som hi skisserer kan koste oss ordningen for de som faktisk trenger den. Andre kan bruke retten en har som forelder til barn under 12 år til å redusere stilling.

Skrevet

Jeg er klar over det, men når hi skriver at vi burde kjempe for det regner jeg med at hun vil stryke ordningen. Jeg mener at den typen bruk som hi skisserer kan koste oss ordningen for de som faktisk trenger den. Andre kan bruke retten en har som forelder til barn under 12 år til å redusere stilling.

Dette var svar til hjertefru.

Skrevet

Hun påstår de hvert år får "mange" under 1 år i bhg. Noe jeg ikke helt tror på...

Vi hadde femten nye barn etter sommeren i min barnehage. Seks av dem var under året.

Anonymous poster hash: a676e...78a

Skrevet

Jeg har begynt i full jobb nå etter permisjon, og datteren min er snart 11 mnd. Jeg jobber turnus som sykepleier, ammer på natt, kveld og morgen. Begynner på jobb kl. 7 og jeg ber ikke om ammefri. Tviler på at det lar seg gjøre med tanke på hektisk jobb. Jeg har avfunnet meg med at det er en hektisk periode som går over.

Har et håp om at ammingen på natt snart forsvinner, det er nok viktig for barnet også. Behovet for næring på natt er jo ikke der, og barnehagebarn har behov for å sove på natten.

Anonymous poster hash: d4189...7a1

Skrevet

HIAnonymous poster hash: 28af5...cae

Du tar fullstendig feil! Skal man uttale seg bombastisk om lovverket, er det greit p faktisk kjenne til loven.

Loven og forarbeidene til loven er tydelig på at tiden du får fri skal benyttes til amming/pumping. Er arbeidsgiver i tvil om tiden kvinnen har fri faktisk blir brukt til amming, eller om det er behov for så mye tid som oppgis, vil det kunne kreves legeattest

Anonymous poster hash: 14789...d33

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har en kollega som har ammefri.

I forbindelse med oppsett av sommerturnus hadde jeg glemt å ta ut disse 5 timene den ene uka og siden bemanningen var dårlig den uka slet jeg med å få tatt dem ut.

Fikk da beskjed fra henne "jeg kan jobbe fulle vakter 4 dager og så ta alle 5 timene på fredag. Det går greit for meg så lenge jeg får tatt det igjen"

Sånne holdninger ødelegger for de som faktisk bruker ammefrien til å amme/pumpe.

Hun har og informert om at behovet for ammefri vil forsvinne den måneden barnet fyller 1 år, for da er ikke ammefri lønnet på min arbeidsplass...

Anonymous poster hash: 96280...a3d

Skrevet

Du vet hva gjennomsnitt betyr? Her inne er det jo bråtevis med damer som har fri i årevis for å være hjemme. Sånt no trekker opp snittet skjønner du.

Anonymous poster hash: 3cf69...da3

Skrevet

Du må gjerne starte en ny tråd, så kan jeg diskuterer videre med deg der

Det var vel du som sporet av, og som ikke klarer å ta til deg at du snublet i faktafeil. Jeg har ikke noe behov for å diskutere kjensgjerninger, de kan nemlig ikke diskuteres. Bare observeres.

Skrevet

Jeg skal vedde en tier på at hvis du kutter ut natteammingen vil du heller ikke være så trøtt om morgenen! Problemet løst!

Barnet våkner ikke lenger fordi den har behov for mat, den våkner av "gammel vane" når det er 15 mnd.

Så da kan du velge; fortsette å amme og være stuptrøtt dagen etter, eller innse at du ikke lenger har en baby som er avhengig av puppen for å få næringen sin og få sove ordentlig hver natt..

Beklager, men å be om ammefri for et såpass stort barn ser jeg bare på som et forsøk på å melke velferdsgodene våre (jepp, pun intended).. Du klarer fint å beholde melken om du ammer morgen og kveld. Du MÅ ikke amme på natta, dette velger du helt selv, og sånn sett slite deg helt ut (også noe du gjør frivillig). Dette kan du løse på andre måter nå som barnet drar seg mot halvannet år.

Og for å svare på overskriften din; ja, det blir for dumt å plutselig kreve ammerfri nå..

Anonymous poster hash: a76f0...430

Skrevet

Du tar fullstendig feil! Skal man uttale seg bombastisk om lovverket, er det greit p faktisk kjenne til loven.

Loven og forarbeidene til loven er tydelig på at tiden du får fri skal benyttes til amming/pumping. Er arbeidsgiver i tvil om tiden kvinnen har fri faktisk blir brukt til amming, eller om det er behov for så mye tid som oppgis, vil det kunne kreves legeattest

Anonymous poster hash: 14789...d33

For legen kommer hjem og kikker etter for å se om ammingen pågår fra 08 til 09 eller fra 03 til 04...? 😂

Skrevet

Det var vel du som sporet av, og som ikke klarer å ta til deg at du snublet i faktafeil. Jeg har ikke noe behov for å diskutere kjensgjerninger, de kan nemlig ikke diskuteres. Bare observeres.

Nå er det flere enn meg som sier det samme da, ikke faktafeil. Det er du som bommer. Har du i det hele tatt lest de andre kommentarene.

Skrevet

Nå er det flere enn meg som sier det samme da, ikke faktafeil. Det er du som bommer. Har du i det hele tatt lest de andre kommentarene.

Ja, de forteller om sine personlige opplevelser. Det kalles svogerforskning...

Skrevet

Hun er 15 mnd. Barn på 15 måneder har tenner, går på bena sine, snakker, spiser brødskiver og går i barnehagen - hun er ingen baby. Hun er ett år og tre måneder. Med minst hun er ekstremt undervektig, kronisk syk, prematur e.l. tviler jeg på at du får innvilget ammefri.

Dette stemmer ikke. Som lærer har man fremforhandlet seg ammefri utover et år så lenge man har legeerklæring på at man ammer.

Og barn er ulike ved 15mnd, det lærer man etter litt erfaring. Ikke alle verken går, spiser skive elle snakker

Skrevet

Men hun får ikke fri med lønn hvis barnet er over et år.

Synes forøvrig det er ukollegialt og ugreit for elevene. Håper ikke at hun har kontaktlæreransvar.

Som lærer har hun tariffestet rett til ammefri utover et år, med lønn! Og dersom arbeidsgiver tar ansvar går dette fint Ann å legge tilrettelegging uten at det går utover hverken kollegaer eller elever!

Dersom man ønsker at kvinner skal være aktiv i arbeidslivet må mann legge tilrette for det! Og ammefri er en av virkemiddelene man har brukt i dette landet for å få kvinner tilbake i arbeidslivet raskere etter fødsel!

Med økende lærermangel vil jeg heller at mitt barn skal ha en utdannet og kvalifisert lærer med ammefri, en en ufaglært pudding uten pedagogisk kompetanse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...