Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #26 Skrevet 3. september 2016 https://ammehjelpen.no/artikkel/194/nar-mamma-skal-jobbe-hvordan-kombinere-amming-og-jobb Anonymous poster hash: 48bec...c33
MammantilNurket Skrevet 3. september 2016 #27 Skrevet 3. september 2016 (endret) Spiller ingen rolle. Ammer du, så ammer du. Og da har du rett til ammefri. Helt til du slutter. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Men hun får ikke fri med lønn hvis barnet er over et år.Synes forøvrig det er ukollegialt og ugreit for elevene. Håper ikke at hun har kontaktlæreransvar. Endret 3. september 2016 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #28 Skrevet 3. september 2016 Nei, du har ikke automatisk rett til ammefri kun fordi du ammer! Man har rett til fri fra jobb dersom man har behov for det for å amme eller pumpe. Den tiden må benyttes til dette og ikke til andre ting. Det innebærer at dersom du ammer kl 02 på natten har du selvfølgelig ikke krav på fri fra 08 - 09 De spør ikke når du ammer. Du får en time pr dag til å bruke på amming så lenge barnet ammes. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #29 Skrevet 3. september 2016 Men hun får ikke fri med lønn hvis barnet er over et år. Så ikke at hun etterlyste lønn noe sted? De barna som er under ett år har foreldre hjemme i permisjon. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #30 Skrevet 3. september 2016 Uansett om du får ammefri vil du ikke få slippe morgenmøte. Dette må dere alle være med på. Om du kun ammer natt og utenom arbeidstid vil du heller ikke få atest av legen om du ikke lyver om det. Uansett at du velger å amme natt gjør det ikke til noe bra for ungen. Du ødelegger tennene til ditt eget barn. Anonymous poster hash: aaca9...f61 Hvor i alle dager har du det fra at tennene til barnet ødelegges ved nattamming?? Du må ærlug talt lese deg opp på nyere kunnskap innen dette. Amming ødelegger IKKE tenner. Anonymous poster hash: 28af5...cae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #31 Skrevet 3. september 2016 Så ikke at hun etterlyste lønn noe sted? De barna som er under ett år har foreldre hjemme i permisjon. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Joda. Og det er mange barn som begynner i barnehage eller hos dagmamma lenge før de er 1 år. pifi med tre nurk, on 03 Sept 2016 - 21:16, said: Jeg forstår godt at du er stressa om morgenen og sliten etter en natt med lite søvn. Men jeg synes det er spesielt å be om ammefri om morgenen for å få bedre tid til få igang (som du skriver) minsten og de eldste. Ammefri er fri til å amme, ikke for å få mindre stressende morgener. Jeg har tre barn selv og forstår godt hvor sliten man blir av nattamming og jobb og eldre barn å ta seg av, men føler det er feil grunnlag for å kreve ammefri. Ville heller redusert til 80 % stilling, delt morgenstellet med far eller avvent snart 1,5 åringen med nattamming ( noe om er på høy tid uansett, men det e jo et personlig valg) Gå ned i lønn, når det er nedfelt i tariffavtalen at man har rett på ammefri? Hvem gjør det, med mindre de er millionærer? Kan likegodt bare kaste penger i do...? Anonymous poster hash: 28af5...cae Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #32 Skrevet 3. september 2016 Joda. Og det er mange barn som begynner i barnehage eller hos dagmamma lenge før de er 1 år. pifi med tre nurk, on 03 Sept 2016 - 21:16, said:Gå ned i lønn, når det er nedfelt i tariffavtalen at man har rett på ammefri? Hvem gjør det, med mindre de er millionærer? Kan likegodt bare kaste penger i do...? Anonymous poster hash: 28af5...cae Anonymous poster hash: f5abd...d6c Hun kan ha rett på ammefri ja,men ikke med lønn etter at barnet er ett år! Anonymous poster hash: 0e921...53a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #33 Skrevet 3. september 2016 Joda. Og det er mange barn som begynner i barnehage eller hos dagmamma lenge før de er 1 år. Anonymous poster hash: 28af5...cae Anonymous poster hash: f5abd...d6c Nei, de er ikke mange. De er under 4% av barna Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #34 Skrevet 3. september 2016 Men hun får ikke fri med lønn hvis barnet er over et år. Synes forøvrig det er ukollegialt og ugreit for elevene. Håper ikke at hun har kontaktlæreransvar. Jo, det kan hende hun har rett på ammefri med lønn selv om barnet er 15 mnd. Anonymous poster hash: 54f10...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #35 Skrevet 3. september 2016 Nei, de er ikke mange. De er under 4% av barna Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Merkelig at vi vært år, har mange under 1 år som begynner i barnehagen da Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #36 Skrevet 3. september 2016 Merkelig at vi vært år, har mange under 1 år som begynner i barnehagen da Anonymous poster hash: f5abd...d6c Hvor mye yngre enn ett år er de da? Jeg antar de begynner samme måned som de fyller ett, i så fall... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #37 Skrevet 3. september 2016 Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor. Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin. Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner? HI Anonymous poster hash: 28af5...cae
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #38 Skrevet 3. september 2016 Hvor mye yngre enn ett år er de da? Jeg antar de begynner samme måned som de fyller ett, i så fall... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a De yngste har vært 8 måneder. Mange som begynner rundt 10 måneder Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #39 Skrevet 3. september 2016 Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor. Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin. Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner? HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Det er du ja. Du som er litt snurt for at sjefen din tar hensyn til alle de andre og ikke deg Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Hjertefru Skrevet 3. september 2016 #40 Skrevet 3. september 2016 Har vært i din situasjon. I motsetning til anti-ammerne her inne skjønner jeg godt behovet for å korte inn arbeidsdagen. Er sykepleier og de dagene jeg ikke fikk tatt ammefri fikk jeg skikkelig spreng. Ikke bra hvis man ønsker å amme litt til, selv om man er i jobb. Tror nesten må ha hatt langvarige ammeperioder bak seg for å forstå hva dette handler om. De holdningene folk viser overfor amming og ammefri her er skremmende og fiendtlige overfor kvinner og barn, og noen burde skamme seg. Hi: Du har rett på fri for å amme barnet ditt så lenge du ammer, uavhengig av alder. Ikke sikkert du får lønn når barnet er over er år. Travle morgener er dog ikke et argument du bør bruke, og du må i samråd med arbeidsgiver finne et egnet tidspunkt.
Giss Skrevet 3. september 2016 #41 Skrevet 3. september 2016 Hvor mye yngre enn ett år er de da? Jeg antar de begynner samme måned som de fyller ett, i så fall... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Hva har det egentlig med denne tråd å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #42 Skrevet 3. september 2016 Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor. Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin. Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner? HI Anonymous poster hash: 28af5...cae Du har min fulle støtte! I alt du sier her også. Såklart vi alle bør jobbe for et best mulig liv for familier med små barn! Våre mødre måtte ofte slutte å amme etter 6 uker - eller slutte i jobben. Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #43 Skrevet 3. september 2016 Det er du ja. Du som er litt snurt for at sjefen din tar hensyn til alle de andre og ikke deg Anonymous poster hash: f5abd...d6c Lette akkurat opp samme tråden. ;-) http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144289282-trebarnsmor-og-l%C3%A6rer-kan-sjefen-p%C3%A5legge-meg-%C3%A5-m%C3%B8te-opp-ekstra-tidlig-p%C3%A5-jobb/ Anonymous poster hash: 56e71...9b3 Anonymous poster hash: 56e71...9b3
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #44 Skrevet 3. september 2016 Hva har det egentlig med denne tråd å gjøre? Hun påstår de hvert år får "mange" under 1 år i bhg. Noe jeg ikke helt tror på... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Hjertefru Skrevet 3. september 2016 #45 Skrevet 3. september 2016 Svært delte meningee om dette, ser jeg... og mange pussige meninger om amming av mitt barn (meninger jeg overhodet ikke påvirkes av). Jeg skal snakke med rektor. Det ene morgenmøter jeg var på, kunne fint vært gjennomført på et kvarter på ettermiddagstid. Dette vet rektor, men kollegaene mine er A-mennesker og elsker morgenmøter, så de har fått viljen sin. Jeg blir den tapende part, og jeg syns ikke min og mine barns hverdag skal lide pga andres ønsker. Derfor tenker jeg at jeg krever min rett, når de krever sin. Ammefri kan tas som en sammenhengende time (eller to) selv om man ammer andre toder på døgnet. Det er ingen retningslinjer for NÅR man skal amme, kun AT man faktisk ammer. Det florerer så mye synsing om dette temaet, og folk som ønsker å detaljstyre ammefri ('Du får kun fri så lenge puppen er inni munnen til babyen, og babyen skal ikke være mer enn 7 måneder gammelt!').. jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri sett for meg så mye motstand mot et så flott og gunstig gode for oss mødre. Bør dere ikke KJEMPE for retten til å ta ammefri, i stedet for å kritisere den som ammer? For dere selv, for fremtidige generasjoner? HIAnonymous poster hash: 28af5...cae Helt enig. Selv syntes jeg det var ekkelt å be om ammefri, jobber på kvinnearbeidsplass og kjente godt til holdningene. Det ble til slutt mannen min som skar gjennom: " Nå tar du ammefri og er et godt eksempel for ungjentene på jobben din". Jeg er godt voksen. Og ammefri ble det. Jeg støtter deg hi. Snakk med sjefen.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #46 Skrevet 3. september 2016 Lette akkurat opp samme tråden. ;-) http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144289282-trebarnsmor-og-l%C3%A6rer-kan-sjefen-p%C3%A5legge-meg-%C3%A5-m%C3%B8te-opp-ekstra-tidlig-p%C3%A5-jobb/ Anonymous poster hash: 56e71...9b3 Anonymous poster hash: 56e71...9b3 Ja men så flott at det finnes en løsning på dette, da! En løsning som norske politikere, med Gro Harlem Brundtland i spissen, har vedtatt for at kvinner skal tas hensyn til i arbeidslivet! Anonymous poster hash: 5ed67...c7a
Giss Skrevet 3. september 2016 #47 Skrevet 3. september 2016 Hun påstår de hvert år får "mange" under 1 år i bhg. Noe jeg ikke helt tror på... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Tråden handler om amme fri ikke om når barna starter i barnehage. Så lenge moren har startet på jobb er det diskusjonen underordnet om barna er hos pappa, hos besteforeldre, i barnehagen eller et annet sted. Forøvrig er det vel logisk at mange starter rundt 10 måneder siden det er da permisjonstiden ofte er ved å være slutt for mange.
the amazing spidermamma Skrevet 3. september 2016 #48 Skrevet 3. september 2016 https://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming Du kan be om ammefri med loven i hånd. Sannsynligvis ikke betalt (med mindre du har en god tariffavtale). Men for din egen del bør du kanskje vurdere å avvikle nattammingen, det er veldig slitsomt å ikke sove fulle netter når man ikke har mulighet for å hente seg inn i løpet av dagen. Og at du synes det er urimelig at kollegaene ikke vil flytte på møtet hvis du er den eneste som ikke ønsker dette tidspunktet, det synes jeg er litt spesielt.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #49 Skrevet 3. september 2016 Hun påstår de hvert år får "mange" under 1 år i bhg. Noe jeg ikke helt tror på... Anonymous poster hash: 5ed67...c7a Jeg blåser i hva du tror. Anonymous poster hash: f5abd...d6c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2016 #50 Skrevet 3. september 2016 Jeg blåser i hva du tror. Anonymous poster hash: f5abd...d6c Ikke for å spore av tråden, men mi jente begynte nå da hun var 10 mnd. Da var de 9 barn på avdelingen hennes, 3 under 1 år. Så 33,3% av hennes avdeling er med andre ord under 1 år. Det samme gjelder mange plasser så det er slettes ikke uvanlig. Permisjonen er over, så for mange må det bli slik. Anonymous poster hash: 618e4...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå