Gå til innhold

Dere som ikke er religiøse:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke religiøse av meg, og valgte å følge faget Livssyn ( begynte i 1.klasse i 1987) istedenfor Kristendommen på grunnskolen. Selv da når det nærmet seg jul og påske, deltok jeg i lag med resten av skolen på gudstjeneste. For meg var det plikt å gjøre det mtp det var i skoletiden. Dessuten har man ikke vondt av det, og Norge er tross alt et kristen land så hvorfor ikke delta i noe flertall av samfunnet tilhører!? Gjennom faget Livssyn, gikk vi gjennom de aller fleste religion og tro, og besøkte alt fra tempel, moské, kirke o.l, og fikk innsikt hva deres tradisjon og skikk er. Hadde jeg vært firkantet, vanskelig og intolerant som dessverre mange er det, så kunne jeg kanskje nektet å delta. Men er ikke det greit å være mer åpen, nysgjerrig, tolerant og medmenneskelig ovenfor hverandre? De senere tid har jeg deltatt i mange begravelser i forskjellige religiøse skikk, det faller meg helt naturlig å delta. Bare fordi jeg ikke religiøse så betyr ikke at jeg skal avvise alt og alle. Alle skal få lov å tro det de vil, men å begynne å 'streike' og motarbeide den norske skolen slik at hele skolen eller nevnte klassen skal slutte med gammel tradisjon da mener jeg det er galt. Om man ikke har lyst å delta, så avstå det, men ikke la det gå utover andre. Vet om flere klasser og barnehagen som måtte slutte med flere tradisjoner pga få tall som ble så vanskelig. Syns det er utrolig trist utvikling :(Anonymous poster hash: 3aba7...141

Jo, det er fint å være åpen, tolerant, nysgjerrig og medmenneskelig. Dette mener jeg IKKE den norske kirke er (f. eks diskriminering av homofile). Barna mine har ikke vondt av å oppleve en gudstjeneste, men helt ærlig er jeg glad de avstår fra det. De kan fint lære om kristendommen på andre måter og i andre sammenhenger.

HIAnonymous poster hash: 7165d...fc6

Kjempe fint at de har tatt en standpunkt, og dere ikke har gjort stort ut av det. Jeg ergre meg bare over de fåtallet som ødelegger for andre. Vet nemlig om flere klasser, skoler og barnehagen som måtte sluttet med å gå til kirken i påsken og jula, arrangere juletrefest og nissefest pga vaskelige foreldre som har gjort stort ut av det.

Poenget mitt er bare enten avstår man eller så deltar man i de tradisjonene, istedenfor å kreve at skoler og barnehager skal slutte med tradisjonen som har pågått i mange år. Det er jo ikke noe vondt ment eller baktanke med det.

Og det punktet du nevnte om at kristendommen ikke helt bra, ja, jeg er helt enig med deg, men det er heller ikke andre religioner. Ingen er perfekte, det er alltids et eller annet man kan sette finger i, det er derfor jeg avstå å være religiøs. Anonymous poster hash: 3aba7...141

Nei, det er feil!

Det kan du ikke belegge. "Mange skoler" og "vanskelige foreldre" - hvilken planet lever du på?

Fra 1997, da KRL ble innført, kunne foreldre ikke lenger velge faget "livssyn" i skolen for sine barn. KRL ble gjort obligatorisk. Human-Etisk Forbund støttet en gruppe foreldre som tok saken gjennom det norske rettssystemet og til FNs menneskerettighetskomité og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen. I begge de internasjonale organene fikk staten Norge kritikk.

KRL-faget skapte stor uro i skolen, og faget ble endret flere ganger. Sist i 2008, da faget endret navn til Religion, livssyn og etikk (RLE). Når faget ble endret i 2008 var det som en direkte konsekvens av dommen mot det gamle KRL-faget i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen.

Det står ellers i opplæringsloven at "undervisninga i religion, livssyn og etikk skal presentere ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna."

Å gå til gudstjeneste er ikke del av en objektiv, pluralistisk og kritisk opplæring. En preken er verken objektiv eller kritisk til sannhetsgehalten i Bibelen. Så de foreldre som syns barna trenger det, kan velge en av de 52 søndagene i året. Har hørt det som regel er god plass i kirkebenkene!

Hvilken planet jeg er fra? Vel, er kvinne så Venus er vel der jeg er fra :P

Cluet mitt er at folk har valgmuligheter. Det er ikke lenger obligatorisk oppmøte, vil man ikke delta, så avstå deltagelse da vel! Hvorfor skal en del lage et helvets sak ut av det. Jeg tenkte ikke på HI og andre som velger og tar ut ungene sine ut av det, men de foreldre som lager spetakkel og roper høyt om at hele skolen, klassen, barnehagen må slutte med det. Det går an å bruke hodet og tenke fornuftig her. Jeg er ikke religiøs, men syns det er helt greit at mine unger deltar slike samlinger så lenge de ønsker det. Vi bor tross alt i et kristen land.Anonymous poster hash: 3aba7...141

1) Vi bor ikke i et kristent land. Stat og kirke har skilt lag, etter kirkens eget ønske.

2) Ingen lager en "helvetes sak" (unntagen de som poster helt misforståtte "brannfakler" i sosiale media om at nå må man melde seg på til juleandakten i kirka, det måtte vi ikke da VI var barn! Krise!) Selve saken, i betydningen rettssaken, er over for lenge siden. Den slår fast at selv om kirka gjør som den alltid gjør, nemlig inviterer skoler og barnehager før jul, så kan ikke skolen la være å undervise de ungene som ikke skal i kirke. Det skal finnes et opplegg på skolen for de øvrige elevene. Skolen kan heller ikke omgå dette ved å gjøre oppmøtet obligatorisk og kalle det undervisning.

3) KRL/RLE-faget er eneste begrunnelse skolen kan bruke hvis den ønsker å ta av elevenes skoletid til å gå i kirka. Alt som skjer på skolen skal ha en begrunnelse i læreplanens mål. Spiller man fotball i gymtimene er det fordi det tilfredsstiller læreplanmål i faget kroppsøving. Synger man er det fordi det passer med læreplanmålene i musikk. Hvis religiøse situasjoner og gudshus skal besøkes skal det også ha en grunn som står seg overfor læreplanen, og i læreplanen tillates ikke forkynnelse.

(Du kan ikke se bort fra faget eller si at du ikke akter å diskutere KRL i denne tråden. Alt som skjer i skolen er fag. Selv ikke å flette julekurver er "fritid" på skolen, det er del av faget kunst og håndverk. Så hvis du mener elevene skal ta seg fri den timen de går i kirke, må de gjøre det etter skoletid.)

1) Om staten og kirken har skilt seg lag, vil Norge enn så lenge være et kristen land uansett hvordan du vrir og vende det.

2) Nettopp, om ungene ikke vil være med på gudtjeneste e.l så skal skolen ha et opplegg for dem også. Det er jo et valgmuligheter, så hvorfor skal noen foreldre gjøre det vanskelig?!

Slik var det også den tida jeg gikk på grunnskolen. De som ikke ønsket og deltok gudstjenester, luciafeiring, julefest o.l på skolen, hadde ikke fri da, men skolen hadde eget opplegg til dem. Det er jo helt normalt. Skjønner ikke hvorfor du er så misfornøyd med det?

Da jeg gikk på videregående skolen i 1996-1999 så hadde alle den tida faget Religion, og 2/3 av boka var om Kristendommen. Jeg fulgte da med i timen for det selv om jeg ikke er religiøs av meg, og gjorde all sprell og deltok undervisning som vanlig. Gikk til og med opp i muntlig der, og fikk temaer om Kristendommen og Islam, og jammen meg dro jeg i land en 6er for det.

3) Selvsagt skal skolen følger etter læreplanenmål. Selv om man ikke er alltid enige med den planen, så må det settes opp årets mål. Livet er urettferdig og veien er kronglete. Slik er det også i voksen liv.

Jeg skjønner i grunnen ikke hvorfor du skal eskalere HI sitt innlegg, jeg svarte bare på hennes innlegg. Om du vil løfte diskusjonen vår i høyere og dypere nivå, så er det helt greit for meg kverulant.

Anonymous poster hash: 3aba7...141

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Øøøøhhh... Anonym 141, det er ikke JEG som er misfornøyd... 😂 det er ikke jeg som kommer med de årvisse sjokkerte innlegg om at ting har endret seg siden 80-90-tallet! Det er dere som furter.

Jeg fastslår at alle de som syns barna bør gå i kirke av tradisjonsgrunner bare kan glemme det - det hører ikke hjemme i skoletida. Og det er en god utvikling. Og nei, vi bor ikke i et kristent land. Tell opp hvor mange som er i norske kirker en vanlig søndag i september, så får du bildet.

Skrevet

Øøøøhhh... Anonym 141, det er ikke JEG som er misfornøyd... det er ikke jeg som kommer med de årvisse sjokkerte innlegg om at ting har endret seg siden 80-90-tallet! Det er dere som furter.

Jeg fastslår at alle de som syns barna bør gå i kirke av tradisjonsgrunner bare kan glemme det - det hører ikke hjemme i skoletida. Og det er en god utvikling. Og nei, vi bor ikke i et kristent land. Tell opp hvor mange som er i norske kirker en vanlig søndag i september, så får du bildet.

Du ikke misfornøyd?! Innleggene dine viser i alle fall at du er det.

Jeg furter ikke, jeg poengterte bare at det er trist at gamle tradisjoner som påske- og julegudtjeneste, nisse-, juletrefest, luciafeiring o.l i Norge ikke kan beholdes slik den var uten at noen få innbitte ødelegger for andre, når man kan velge å avstå og delta. Det er tross alt frivillig nå. Hadde det vært tvunget, hadde det vært noe annet.

Antall som møtes i norske kirker en vanlig søndag i september og ellers i året, gir ingen god peike pine. Det vet du utmerket godt om selv. Troende er noe følelsesladet, og kan måles ikke mot antall dager man møter opp i kirka. Når det er sagt så hører jeg fra kristne familiemedlemmer og venner sier at det er alltid fullstappet i kirka hver jul og påske....

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Øøøøhhh... Anonym 141, det er ikke JEG som er misfornøyd... det er ikke jeg som kommer med de årvisse sjokkerte innlegg om at ting har endret seg siden 80-90-tallet! Det er dere som furter.

Jeg furter ikke, jeg poengterte bare at det er trist at gamle tradisjoner som påske- og julegudtjeneste, nisse-, juletrefest, luciafeiring o.l i Norge ikke kan beholdes slik den var uten at noen få innbitte ødelegger for andre, når man kan velge å avstå og delta. Det er tross alt frivillig nå. Hadde det vært tvunget, hadde det vært noe annet.

Antall som møtes i norske kirker en vanlig søndag i september og ellers i året, gir ingen god peike pine. Det vet du utmerket godt om selv. Troende er noe følelsesladet, og kan måles ikke mot antall dager man møter opp i kirka. Når det er sagt så hører jeg fra kristne familiemedlemmer og venner sier at det er alltid fullstappet i kirka hver jul og påske....

Det er du som sier dette er "trist" og engasjerer deg i at ikke alle går i kirka. Grunnen til at det er frivillig er at noen tok saken helt opp. Ikke at skolene plutselig begynte å endre mening ut av det blå.

Jeg sier at skolene gjør rett i å avvikle alle former for snikforkynnelse, men det endrer ikke på at både aviser, nettfora og andre er spekket med innlegg om hvor "trist" det er.

(Luciatog og juletrefester er ikke religiøse, og ingen har "ødelagt" for disse markeringene. Det er fri fantasi. Påskegudstjenester har vel ingen skoler pleid å dra på!)

Endret av Pashla
Skrevet

"Objektiv moral" 😂😂😂😂 Jeg trur jeg dævver! Dette er den beste tråden på lenge!

Anonymous poster hash: 8fe8e...fc3

Anonymous poster hash: 6de39...845

Skrevet

Antall som møtes i norske kirker en vanlig søndag i september og ellers i året, gir ingen god peike pine. Det vet du utmerket godt om selv. Troende er noe følelsesladet, og kan måles ikke mot antall dager man møter opp i kirka. Når det er sagt så hører jeg fra kristne familiemedlemmer og venner sier at det er alltid fullstappet i kirka hver jul og påske....Anonymous poster hash: 3aba7...141

Det er du som sier dette er "trist" og engasjerer deg i at ikke alle går i kirka. Grunnen til at det er frivillig er at noen tok saken helt opp. Ikke at skolene plutselig begynte å endre mening ut av det blå.

Jeg sier at skolene gjør rett i å avvikle alle former for snikforkynnelse, men det endrer ikke på at både aviser, nettfora og andre er spekket med innlegg om hvor "trist" det er.

(Luciatog og juletrefester er ikke religiøse, og ingen har "ødelagt" for disse markeringene. Det er fri fantasi. Påskegudstjenester har vel ingen skoler pleid å dra på!)

Himmel og hav da dame, lest innlegget mitt nøye da før du fyrer deg opp. Har aldri sagt at jeg er for at ALLE skal gå i kirka. Jeg er for at gamle tradisjoner består, og at folk skal få velge om dem vil delta eller avstå det uansett hvilke tilstelninger det er snakk om. I forhold til deg er jeg mer tolerant person som ønsker å gi folk valgmuligheter, mens du er bastant i mot.

I motsetning til deg så syns jeg ikke det er rett at skolene avvikle det, så lenge det er frivillig. Det er jo mange unger, både kristen og ikke kristen, som syns det er en ekstra koselig å være på gudstjenester i forbindelse med jula og påsken. Å frarøve dem den muligheten syns jeg er bare trist. Å kalle snikforkynnelse ved å delta 1-2 ganger i kirka i året er vel en stor overdrivelse. Om det stemmer, burde jeg ha vært erke kristen, og forguder Jesus og Gud og alt det der allerede i min unge alder. Men tvert i mot, etter å ha lært meg å kjenne både kristendommen og andre religioner styrker min ikke religiøse følelser enda sterkere. Når det er sagt da jeg gikk på skolen, var vi og besøkte moské, pinsevenn, tempel og m.fl. midt i deres 'sermonier' ala gudstjeneste, følte meg ikke akkurat bitt på religiøse basillen. Hva man tror og ikke tror, er det til syvende sist helt og holdent enkel individ som gjør.

Når det gjelder Luciafeiring, nissefest og juletrefest så mener en del at det har med kristen å gjøre ( det symbolske ved det ), der i blant noen få foreldre på barnehagen der lille tøtta mi går, og ønsket å skrinlegge det. Så nei, det er ikke alle som mener det er ikke religiøse tilstelninger.

Skrevet

Antall som møtes i norske kirker en vanlig søndag i september og ellers i året, gir ingen god peike pine. Det vet du utmerket godt om selv. Troende er noe følelsesladet, og kan måles ikke mot antall dager man møter opp i kirka. Når det er sagt så hører jeg fra kristne familiemedlemmer og venner sier at det er alltid fullstappet i kirka hver jul og påske....Anonymous poster hash: 3aba7...141

Himmel og hav da dame, lest innlegget mitt nøye da før du fyrer deg opp. Har aldri sagt at jeg er for at ALLE skal gå i kirka. Jeg er for at gamle tradisjoner består, og at folk skal få velge om dem vil delta eller avstå det uansett hvilke tilstelninger det er snakk om. I forhold til deg er jeg mer tolerant person som ønsker å gi folk valgmuligheter, mens du er bastant i mot.

I motsetning til deg så syns jeg ikke det er rett at skolene avvikle det, så lenge det er frivillig. Det er jo mange unger, både kristen og ikke kristen, som syns det er en ekstra koselig å være på gudstjenester i forbindelse med jula og påsken. Å frarøve dem den muligheten syns jeg er bare trist. Å kalle snikforkynnelse ved å delta 1-2 ganger i kirka i året er vel en stor overdrivelse. Om det stemmer, burde jeg ha vært erke kristen, og forguder Jesus og Gud og alt det der allerede i min unge alder. Men tvert i mot, etter å ha lært meg å kjenne både kristendommen og andre religioner styrker min ikke religiøse følelser enda sterkere. Når det er sagt da jeg gikk på skolen, var vi og besøkte moské, pinsevenn, tempel og m.fl. midt i deres 'sermonier' ala gudstjeneste, følte meg ikke akkurat bitt på religiøse basillen. Hva man tror og ikke tror, er det til syvende sist helt og holdent enkel individ som gjør.

Når det gjelder Luciafeiring, nissefest og juletrefest så mener en del at det har med kristen å gjøre ( det symbolske ved det ), der i blant noen få foreldre på barnehagen der lille tøtta mi går, og ønsket å skrinlegge det. Så nei, det er ikke alle som mener det er ikke religiøse tilstelninger.Anonymous poster hash: 3aba7...141

Og Pashla, du trenger ikke å svare mer. Vi blir nok aldri enige med hverandre uansett. Så vi får bare være enige med at vi er uenige med hverandre :) God jul og godt nyttår til deg og dine, med eller uten deltakelse i jule gudstjeneste :P

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Når det gjelder Luciafeiring, nissefest og juletrefest så mener en del at det har med kristen å gjøre ( det symbolske ved det ), der i blant noen få foreldre på barnehagen der lille tøtta mi går, og ønsket å skrinlegge det. Så nei, det er ikke alle som mener det er ikke religiøse tilstelninger.Anonymous poster hash: 3aba7...141

Og Pashla, du trenger ikke å svare mer. Vi blir nok aldri enige med hverandre uansett. Så vi får bare være enige med at vi er uenige med hverandre :) God jul og godt nyttår til deg og dine, med eller uten deltakelse i jule gudstjeneste :P

Det er nok du som leser for svakelig her.

Valgfriheten som du mener du er for, er det vi ikke-religiøse som har kjempet fram. Fra og med 2008. Ingen har "frarøvet" noen noe, kirkene er der, gudstjenesten er der.

Endret av Pashla
Skrevet

"Objektiv moral" Jeg trur jeg dævver! Dette er den beste tråden på lenge!

Anonymous poster hash: 8fe8e...fc3

Anonymous poster hash: 6de39...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...