Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2015 #51 Skrevet 17. desember 2015 Ingen har vondt av å gå verken hit eller dit. Men det er ikke det som er saken. Forkynnelse i REGI AV SKOLEN er ikke lov, med mindre ungene/familien kan velge det vekk. Det er fastslått i en internasjonal menneskerettsdomstol. Det har med religionsfrihet å gjøre. Trosopplæring er ikke skolens bord. Det skal familien og trossamfunnet samarbeide om. Blir du troende av skolen eller skolegudstjenesten har foreldre og oppdragelse svikta totalt uansett, såpass kritisk ballast skylder man ungene sine at de ikke hopper på første og beste ide.Kommer ikke an på dét. For det første er det et prinsipp - skolen skal ikke "snikevangelisere". For det andre: jeg skal ikke sende førsteklassingen et sted der noen kaller ham en synder eller forteller han at noen skal frelses til et evig liv. Ikke pokker. Men om han tror på det så er han enklere møblert enn jeg ville tiltro ungene mine å være på noe tidspunkt i livet. Jeg bekymrer meg ikke om at han skal tro på det. Det er avsenderen jeg tenker på: de har ikke rett til å snakke sånn til unger.
Iiiiik Skrevet 17. desember 2015 #52 Skrevet 17. desember 2015 Vi er ikke kristne, barna er ikke døpt og mannen og jeg er begge utmeldt av Statskirken. Vi melder allikevel barna på gudstjenestene i skolens regi. Jeg tenker at det er viktig for dem å lære mest mulig om kristne verdier, vår kultur er tett oppbygd rundt disse. De trenger å vite hva en gudstjeneste er, og om de synes det er meningsfullt eller kjedelig. Jeg synes det er viktig å lære barna å reflektere over at folk er forskjellige, og å tåle ulikhet. Da eldste var liten sa hun "Berit sier at Gud og Jesus finnes, det tror ikke du. Siden Berit snart er pensjonist og mye eldre enn deg, tror jeg at hun har rett". Ja, så fikk hun tro det da i et halvår eller noe sånt. Plutselig hadde vi en samtale om hvorvidt alder alltid bestemte hvem som visste mest. Mine unger er relativt robuste og ville ikke mistet nattesøvnen av en preken om frelse eller fordømmelse. Samtidig stoler jeg faktisk nok på de prestene her som står for barnegudstjenestene til å regne med at de ikke maler Fanden på veggen. Ungene synes gudstjenestene er forferdelig kjedelige, og datteren min synes det er dobbeltmoralsk av meg å mene at de må gå for å lære noe når jeg ikke gidder å gå selv. Gjennom barneskolen må de allikevel delta på det kristne alternativet når vi velger hva de skal delta på siste skoledag.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #53 Skrevet 18. desember 2015 Ingen har vondt av å gå verken hit eller dit. Men det er ikke det som er saken. Forkynnelse i REGI AV SKOLEN er ikke lov, med mindre ungene/familien kan velge det vekk. Det er fastslått i en internasjonal menneskerettsdomstol. Det har med religionsfrihet å gjøre. Trosopplæring er ikke skolens bord. Det skal familien og trossamfunnet samarbeide om. Men man kan jo velge det vekk? Spørsmålet her er "Hva tenker dere om å sende barna deres i kirke/moské?", altså å velge å gjøre det. Men ser at HI har måttet forsvare seg fordi hun ikke tvinger ungene sine til å delta. Det blir jo feil, man skal ikke måtte forsvare seg uansett om man velger det ene eller det andre. Anonymous poster hash: d1414...abd
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. desember 2015 #54 Skrevet 18. desember 2015 Ingen har vondt av å gå verken hit eller dit. Men det er ikke det som er saken. Forkynnelse i REGI AV SKOLEN er ikke lov, med mindre ungene/familien kan velge det vekk. Det er fastslått i en internasjonal menneskerettsdomstol. Det har med religionsfrihet å gjøre. Trosopplæring er ikke skolens bord. Det skal familien og trossamfunnet samarbeide om. Blir du troende av skolen eller skolegudstjenesten har foreldre og oppdragelse svikta totalt uansett, såpass kritisk ballast skylder man ungene sine at de ikke hopper på første og beste ide. Kommer ikke an på dét. For det første er det et prinsipp - skolen skal ikke "snikevangelisere". For det andre: jeg skal ikke sende førsteklassingen et sted der noen kaller ham en synder eller forteller han at noen skal frelses til et evig liv. Ikke pokker. Jeg har aldri opplevd at noen skolegudstjeneste har tatt for seg frelse og fordømmelse. De er tvert i mot lyse og glade i stilen. Var med på julegudstjenesten da jeg jobbet på barneskolen. Men nå har jeg aldri vært i bibelbeltet eller på vestlandet, så jeg er villig til å tro at det kan finnes.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #55 Skrevet 18. desember 2015 Om kirkebesøket var i opplæringsøyemed, og som en del av en "rundtur" til ulike trossamfunn, skulle barna gjerne fått delta. Det er faktisk lovbestemt at skole og barnehage ikke kan drive forkynning. Når de tar barn med seg på gudstjeneste så gjør de jo nettopp det! Jeg mener også at det er en svært ekskluderende tradisjon. Vi har barn med mange ulike livssyn i skoler og barnehager. Å velge å legge juleavslutningen i kirken ekskluderer mange, og særbehandler de få kristne. Min mening er at kirken burde invitere til familiegudstjeneste på ettermiddagen i førjulstida, og at skoler og barnehager burde ha juleavslutninger hvor alle barn er inkludert og føler seg velkomne. Våre barn går ikke i kirken. Som familie går vi når vi "må". I dåp, bryllup og begravelser. Anonymous poster hash: d4e76...a96
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #56 Skrevet 18. desember 2015 Mine barn får ikke velge selv. 60 min i kirka 1 gang i året er litt for lite for å hjernevaske dem. Vi er dessuten flinke til å snakke om ting her hjemme og de vet om evolusjon. Anonymous poster hash: 5dcc3...fae
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #57 Skrevet 18. desember 2015 Jeg tenker som deg, hi. Min 6-åring fikk også velge selv, og valgte å ikke dra i kirken, men heller delta på et livsynsnøytralt arrangement på skolen. Jeg ser argumentene med at man er for ung til å velge osv., men for oss som foreldre er det overhodet ikke noe poeng at han skal i kirken. Ja, vi har lange religiøse tradisjoner i landet, men jeg ser ikke det som et argument for at man bør delta i julegudstjeneste. Hvis skolen har som en del av læreplanen å besøke forskjellige trossamfunn og lære om dem, må de gjerne gjøre det. Men slik det er hos oss, er det kun julegudstjeneste i kirken det er tilbud om, og da er det ikke viktig for oss at han drar dit. Jeg var litt spent på det livsnøytrale arrangementet, og spurte om det i etterkant. De hadde vært fire fra klassen som hadde deltatt; 2 muslimer og to ikke-troende. Anonymous poster hash: eaffc...350
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #58 Skrevet 18. desember 2015 Ingen har vondt av å gå verken hit eller dit. Men det er ikke det som er saken. Forkynnelse i REGI AV SKOLEN er ikke lov, med mindre ungene/familien kan velge det vekk. Det er fastslått i en internasjonal menneskerettsdomstol. Det har med religionsfrihet å gjøre. Trosopplæring er ikke skolens bord. Det skal familien og trossamfunnet samarbeide om. Blir du troende av skolen eller skolegudstjenesten har foreldre og oppdragelse svikta totalt uansett, såpass kritisk ballast skylder man ungene sine at de ikke hopper på første og beste ide.Kommer ikke an på dét. For det første er det et prinsipp - skolen skal ikke "snikevangelisere". For det andre: jeg skal ikke sende førsteklassingen et sted der noen kaller ham en synder eller forteller han at noen skal frelses til et evig liv. Ikke pokker. Jeg har aldri opplevd at noen skolegudstjeneste har tatt for seg frelse og fordømmelse. De er tvert i mot lyse og glade i stilen. Var med på julegudstjenesten da jeg jobbet på barneskolen. Men nå har jeg aldri vært i bibelbeltet eller på vestlandet, så jeg er villig til å tro at det kan finnes. Jeg er oppvokst på Vestlandet og har traumer etter de gudstjenestene. Der ble det klart og tydelig gitt beskjed om at de som ikke tror på Jesus kommer til helvete. Det er ikke så greit for et lite barn å skille mellom hva enkelte tror på og hva som er virkelig når det blir fremstilt som sannheten både i kirka og på skolen. Ikke pokker om mine barn skal gjennom det ufrivillig! Vi skal i hvertfall forklare klart og tydelig om forskjellige religioner og livssyn og kan godt ta dem med i de forskjellige byggene slik at de kan ta et opplyst og reflektert valg når de er klare for det. Anonymous poster hash: c8b9e...cca
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #59 Skrevet 18. desember 2015 Ingen har vondt av å gå verken hit eller dit. Men det er ikke det som er saken. Forkynnelse i REGI AV SKOLEN er ikke lov, med mindre ungene/familien kan velge det vekk. Det er fastslått i en internasjonal menneskerettsdomstol. Det har med religionsfrihet å gjøre. Trosopplæring er ikke skolens bord. Det skal familien og trossamfunnet samarbeide om. Blir du troende av skolen eller skolegudstjenesten har foreldre og oppdragelse svikta totalt uansett, såpass kritisk ballast skylder man ungene sine at de ikke hopper på første og beste ide.Kommer ikke an på dét. For det første er det et prinsipp - skolen skal ikke "snikevangelisere". For det andre: jeg skal ikke sende førsteklassingen et sted der noen kaller ham en synder eller forteller han at noen skal frelses til et evig liv. Ikke pokker. Jeg har aldri opplevd at noen skolegudstjeneste har tatt for seg frelse og fordømmelse. De er tvert i mot lyse og glade i stilen. Var med på julegudstjenesten da jeg jobbet på barneskolen. Men nå har jeg aldri vært i bibelbeltet eller på vestlandet, så jeg er villig til å tro at det kan finnes. Jeg er oppvokst på Vestlandet og har traumer etter de gudstjenestene. Der ble det klart og tydelig gitt beskjed om at de som ikke tror på Jesus kommer til helvete. Det er ikke så greit for et lite barn å skille mellom hva enkelte tror på og hva som er virkelig når det blir fremstilt som sannheten både i kirka og på skolen. Ikke pokker om mine barn skal gjennom det ufrivillig! Vi skal i hvertfall forklare klart og tydelig om forskjellige religioner og livssyn og kan godt ta dem med i de forskjellige byggene slik at de kan ta et opplyst og reflektert valg når de er klare for det. Anonymous poster hash: c8b9e...cca Jeg er også oppvokst på Vestlandet, i selveste bibelbeltet. Jeg husker også hvor fordømmende gudstjenestene var og hvordan jeg tenkte at "dette her kan da umulig stemme?". Heldigvis hadde jeg foreldre som snakket med meg om dette slik at når jeg møtte opp i kirken, kunne jeg tenke at "jaja, jeg får sitte her og høre på dette tullet da". Jeg har vært i gudstjeneste også i voksen alder, og bor nå på Østlandet. Gudstjeneste er mye mildere nå, om man kan kalle det det. Likevel synes jeg dette er en forferdelig kultur å bringe videre. Det er ikke all kultur som er bra, og jeg mener kristendommen føyer seg innunder det. Det er fint at man kan velge, det er jo det religionsfrihet handler om. Det er helt greit å tro på Gud, men det er også helt greit å mene at religion er oppdiktet vas. Jeg respekterer religiøse, men jeg respekterer ikke religion. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6
sug lut Skrevet 18. desember 2015 #60 Skrevet 18. desember 2015 (endret) Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant. Endret 18. desember 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #61 Skrevet 18. desember 2015 Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant. Hvem skriver om barn som tror på _alle_ voksne? Jeg har skrevet at det er ikke er uvanlig eller unormalt at 6-åringer tror på voksne. Det betyr ikke at de tror på alle voksne. Jobber du med barn? Det gjør jeg. Barn er forskjellige og noen er mer naive enn andre. Noen barn synes det er rart at voksne snakker tull, det passer ikke inn i deres virkelighetsforståelse. Det betyr ikke at dem er dumme. Anonymous poster hash: 7165d...fc6
Leeloo76 Skrevet 18. desember 2015 #62 Skrevet 18. desember 2015 Jeg er ateist, men har valgt å la ungene delta på julegudstjeneste rett og slett fordi de synes det er koselig å gå sammen med vennene sine. Det holdt riktignok hardt å ikke si noe da fireåringen spurte etterpå "Visste du at det finnes noe som heter engler mamma?", men jeg lar henne heller finne ut av det på egenhånd, tror ikke hun tar skade av å tro på engler en liten stund, jeg var superkristen til jeg begynte i andreklasse Jeg synes det er helt legitimt å si nei til gudstjeneste også, jeg gjorde det selv da eldste gikk i førsteklasse, året etter fikk hun velge selv. Det som fascinerer meg mest med de som skriker høyt om at det er så viktig å la ungene gå i kirka er hvorfor de ikke kan ta med ungene sine dit selv, når ble det skolens ansvar? Til opplysning er kirka oppe hver eneste søndag, så om du mener det er veldig viktig er det jo bare å ta dem med seg en tur når som helst i løpet av året. . Jeg synes personlig skolen skulle holdt seg til kirkebesøk uten gudstjeneste, på lik linje med å besøke en synagoge og en moske, så får det være opp til hver enkelt familie å ta med barna til forkynnelse i regi av den religionen de ev. bekjenner seg til.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #63 Skrevet 18. desember 2015 Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant. Hvor mye kunnskaper og holdninger forventer du at en 6åring har egentlig? Syntes du tillegger små barn alt for mye ansvar. Ikke alle barn har foreldre som er særlig reflekterte selv. For min del måtte jeg delta på alt religiøst fordi det var det man skulle den gangen -vokst opp på Sørlandet. Snakket aldri om religion hjemme og deltok ikke i kirken utenom i dåp, konfirmasjon osv, men å døpes selv og å konfirmeres skulle man. Husker selv at jeg satt å grein alene på rommet fordi jeg var redd for at djevelen skulle komme å ta meg -og da var jeg eldre enn 6 år. Forkynnende prester og lærere har stor effekt på barn...! Våre barn skal få slippe denslags før de er klare for det, men hos oss skal vi selvfølgelig snakke om ting hjemme -slik jeg tror flesteparten ikke gjør. Anonymous poster hash: fcb4b...33d
sug lut Skrevet 18. desember 2015 #64 Skrevet 18. desember 2015 Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant. Hvor mye kunnskaper og holdninger forventer du at en 6åring har egentlig? Syntes du tillegger små barn alt for mye ansvar. Ikke alle barn har foreldre som er særlig reflekterte selv. For min del måtte jeg delta på alt religiøst fordi det var det man skulle den gangen -vokst opp på Sørlandet. Snakket aldri om religion hjemme og deltok ikke i kirken utenom i dåp, konfirmasjon osv, men å døpes selv og å konfirmeres skulle man. Husker selv at jeg satt å grein alene på rommet fordi jeg var redd for at djevelen skulle komme å ta meg -og da var jeg eldre enn 6 år. Forkynnende prester og lærere har stor effekt på barn...! Våre barn skal få slippe denslags før de er klare for det, men hos oss skal vi selvfølgelig snakke om ting hjemme -slik jeg tror flesteparten ikke gjør. Anonymous poster hash: fcb4b...33d Og de ureflekterte foreldrene får tilsvarende barn.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #65 Skrevet 18. desember 2015 Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant. Hvor mye kunnskaper og holdninger forventer du at en 6åring har egentlig? Syntes du tillegger små barn alt for mye ansvar.Ikke alle barn har foreldre som er særlig reflekterte selv. For min del måtte jeg delta på alt religiøst fordi det var det man skulle den gangen -vokst opp på Sørlandet. Snakket aldri om religion hjemme og deltok ikke i kirken utenom i dåp, konfirmasjon osv, men å døpes selv og å konfirmeres skulle man. Husker selv at jeg satt å grein alene på rommet fordi jeg var redd for at djevelen skulle komme å ta meg -og da var jeg eldre enn 6 år. Forkynnende prester og lærere har stor effekt på barn...! Våre barn skal få slippe denslags før de er klare for det, men hos oss skal vi selvfølgelig snakke om ting hjemme -slik jeg tror flesteparten ikke gjør.Anonymous poster hash: fcb4b...33d Og de ureflekterte foreldrene får tilsvarende barn. Hva hjelper det barna? Det er jo dem som må lide pga foreldrenes oppførsel. Om skolen hadde holdt seg unna forkynnende gudstjenester og heller hatt nøytral religionsopplæring ville det vært færre barn som ble skadelidende. Anonymous poster hash: fcb4b...33d
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #66 Skrevet 18. desember 2015 Man lærer vel best hva det går i ved å oppleve "ekte vare". Det er aldri like lærerikt å høre på noen prate om religioner i et klasserom, som å selv oppleve kirken, moskéen eller synagogen. Hvordan kan de da ellers ta de mest informerte valgene om tro? Å oppleve ulike Gudshus og seremonier kan bryte ned mange fordommer og barrierer, og er med på å danne kulturell kunnskap. Anonymous poster hash: ec887...211
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #67 Skrevet 18. desember 2015 Man kan jo ikke forsvare å oppdra barn som tror på alle voksne. Og om man så antar at det er Hallesby som står på prekestolen og gjenåpner helvetesdebatten på skolens julegudstjeneste så er det jo bare enda viktigere at ungen har kunnskap og holdninger i forkant.Hvor mye kunnskaper og holdninger forventer du at en 6åring har egentlig?Syntes du tillegger små barn alt for mye ansvar. Ikke alle barn har foreldre som er særlig reflekterte selv. For min del måtte jeg delta på alt religiøst fordi det var det man skulle den gangen -vokst opp på Sørlandet. Snakket aldri om religion hjemme og deltok ikke i kirken utenom i dåp, konfirmasjon osv, men å døpes selv og å konfirmeres skulle man. Husker selv at jeg satt å grein alene på rommet fordi jeg var redd for at djevelen skulle komme å ta meg -og da var jeg eldre enn 6 år. Forkynnende prester og lærere har stor effekt på barn...! Våre barn skal få slippe denslags før de er klare for det, men hos oss skal vi selvfølgelig snakke om ting hjemme -slik jeg tror flesteparten ikke gjør. Anonymous poster hash: fcb4b...33d Og de ureflekterte foreldrene får tilsvarende barn. Det er ikke alltid sant. Har du sett Sheldon i Big Bang theory? Er plenty med eksempler på barn av litt enfoldige foreldre, som selv viser seg å ha et skarpt intellekt. Anonymous poster hash: 0c30f...faf
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #68 Skrevet 18. desember 2015 Og de ureflekterte foreldrene får tilsvarende barn. Det er ikke alltid sant. Har du sett Sheldon i Big Bang theory? Er plenty med eksempler på barn av litt enfoldige foreldre, som selv viser seg å ha et skarpt intellekt. Anonymous poster hash: 0c30f...faf Du vet at Big Bang Theory er en TV-serie? Ikke ekte mennesker? Anonymous poster hash: 62680...448
februarprins2013 Skrevet 18. desember 2015 #69 Skrevet 18. desember 2015 jeg er lagt fra kristen, og tror ikke på gud, min sønn skal få tro på det han vil uansett reglion,så han kommer til og følge alt som har med reglion og gjøre, både kristendom,jødedom, muslim og alt det andre
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #70 Skrevet 18. desember 2015 Dere som er så veldig i mot kirken og "eventyrene" er veldig kvikke til å dra alle kristne over én kam da. Det finnes bokstavelig tolkning av bibelen (noe som nok var vanligere i forrige generasjon) og så har du de ulike tolkningene. F.eks. er det en del kristne som mener historien om Adam og Eva som ble kastet ut av hagen som tenker at det kan tolkes som et bilde på hvordan klokskap og kjærlighet ikke kan leve side om side med dumskap og ondskap uten å bli "forpestet". Med andre ord finnes det like mange tolkninger av bibelen som det finnes kristne. Hvis dere tror at alle kristne tror på en mann med skjegg i himmelen, så er det jo dere som er dumme. No offence. Anonymous poster hash: ca4b2...1f7
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #71 Skrevet 18. desember 2015 Dere som er så veldig i mot kirken og "eventyrene" er veldig kvikke til å dra alle kristne over én kam da. Det finnes bokstavelig tolkning av bibelen (noe som nok var vanligere i forrige generasjon) og så har du de ulike tolkningene. F.eks. er det en del kristne som mener historien om Adam og Eva som ble kastet ut av hagen som tenker at det kan tolkes som et bilde på hvordan klokskap og kjærlighet ikke kan leve side om side med dumskap og ondskap uten å bli "forpestet". Med andre ord finnes det like mange tolkninger av bibelen som det finnes kristne. Hvis dere tror at alle kristne tror på en mann med skjegg i himmelen, så er det jo dere som er dumme. No offence. Anonymous poster hash: ca4b2...1f7 Det er det ingen som har skrevet her!? Jeg vet det finnes forskjellige tolkninger av bibelen, det vet de fleste. Men jeg synes "eventyret" om en Gud (og Jesus) er intet annet enn et eventyr. Selvfølgelig ser jeg at det er mye fint i religion, som nestekjærlighet, men dette er ikke forbehold religion. Det handler om hvilket menneskesyn man har. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #72 Skrevet 18. desember 2015 Dere som er så veldig i mot kirken og "eventyrene" er veldig kvikke til å dra alle kristne over én kam da. Det finnes bokstavelig tolkning av bibelen (noe som nok var vanligere i forrige generasjon) og så har du de ulike tolkningene. F.eks. er det en del kristne som mener historien om Adam og Eva som ble kastet ut av hagen som tenker at det kan tolkes som et bilde på hvordan klokskap og kjærlighet ikke kan leve side om side med dumskap og ondskap uten å bli "forpestet". Med andre ord finnes det like mange tolkninger av bibelen som det finnes kristne. Hvis dere tror at alle kristne tror på en mann med skjegg i himmelen, så er det jo dere som er dumme. No offence. Anonymous poster hash: ca4b2...1f7 Det er det ingen som har skrevet her!?Jeg vet det finnes forskjellige tolkninger av bibelen, det vet de fleste. Men jeg synes "eventyret" om en Gud (og Jesus) er intet annet enn et eventyr. Selvfølgelig ser jeg at det er mye fint i religion, som nestekjærlighet, men dette er ikke forbehold religion. Det handler om hvilket menneskesyn man har. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Svaret ditt er kunnskapsløst i seg selv Anonymous poster hash: ca4b2...1f7
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #73 Skrevet 18. desember 2015 Dere som er så veldig i mot kirken og "eventyrene" er veldig kvikke til å dra alle kristne over én kam da. Det finnes bokstavelig tolkning av bibelen (noe som nok var vanligere i forrige generasjon) og så har du de ulike tolkningene. F.eks. er det en del kristne som mener historien om Adam og Eva som ble kastet ut av hagen som tenker at det kan tolkes som et bilde på hvordan klokskap og kjærlighet ikke kan leve side om side med dumskap og ondskap uten å bli "forpestet". Med andre ord finnes det like mange tolkninger av bibelen som det finnes kristne. Hvis dere tror at alle kristne tror på en mann med skjegg i himmelen, så er det jo dere som er dumme. No offence. Anonymous poster hash: ca4b2...1f7 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med klokskap og kjærlighet. De ble jo kastet ut av paradis da de spiste et eple fra klokskapens tre (eller noe sånt). Gud mente altså at mennesker ikke skulle være kloke? Anonymous poster hash: c8b9e...cca
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #74 Skrevet 18. desember 2015 Dere som er så veldig i mot kirken og "eventyrene" er veldig kvikke til å dra alle kristne over én kam da. Det finnes bokstavelig tolkning av bibelen (noe som nok var vanligere i forrige generasjon) og så har du de ulike tolkningene. F.eks. er det en del kristne som mener historien om Adam og Eva som ble kastet ut av hagen som tenker at det kan tolkes som et bilde på hvordan klokskap og kjærlighet ikke kan leve side om side med dumskap og ondskap uten å bli "forpestet". Med andre ord finnes det like mange tolkninger av bibelen som det finnes kristne. Hvis dere tror at alle kristne tror på en mann med skjegg i himmelen, så er det jo dere som er dumme. No offence. Anonymous poster hash: ca4b2...1f7 Det er det ingen som har skrevet her!?Jeg vet det finnes forskjellige tolkninger av bibelen, det vet de fleste. Men jeg synes "eventyret" om en Gud (og Jesus) er intet annet enn et eventyr. Selvfølgelig ser jeg at det er mye fint i religion, som nestekjærlighet, men dette er ikke forbehold religion. Det handler om hvilket menneskesyn man har. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Svaret ditt er kunnskapsløst i seg selv Anonymous poster hash: ca4b2...1f7 Jaha? Kan du utdype? Anonymous poster hash: 7165d...fc6
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #75 Skrevet 18. desember 2015 4.klassingen fikk bestemme selv, syns han er stor nok til det. Han valgte å gå men kun fordi klassen hadde opplegg der. Jeg er verken døpt eller konfirmert, og gutten anser seg selv som ikke troende. Jeg gikk også i kirken og jeg syns det var en vakker liten time, men hadde jeg kunnet velge mener jeg at de minuttene med forkynnelse kunne vært kuttet;) Jeg er oppvokst med livssyn isteden for kristendom. Det er et fag jeg minnes med glede; lærte veldig mye- også om kristendommen. Anonymous poster hash: 3e12c...5f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå