Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Hva tenker dere om å sende barna deres i kirke/moské? Jeg har fått noen reaksjoner fra familie og venner fordi jeg har latt barna mine på 6 og 7 år selv bestemme om de vil være med på julegudstjeneste i kirka eller et opplegg på skolen hvor de har jul som tema. Barna valgte bort julegudstjeneste og jeg må innrømme jeg er glad for det. De kan gjerne lære om religion, men på en saklig og objektiv måte. Hvorfor er det slik at jeg må forsvare hvorfor jeg ikke sender barna mine på gudstjeneste i kirka? Ser også i media nå at "barn har godt av å lære om kristendommen", men barna kan jo lære om den andre steder enn i kirka! Anonymous poster hash: 7165d...fc6
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Ingen tar skade av å besøke kirken, like lite som man tar skade av å besøke en synagoge eller en moské. Anonymous poster hash: 4ee34...032
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 Jeg synes barna har godt av å oppleve en gudstjeneste. Og ettersom de ikke tar skade av det heller sender jeg mine barn i kirka nå før jul. Anonymous poster hash: 710fa...ce4
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #4 Skrevet 17. desember 2015 Mitt barn får ikke velge selv før han evt har andre og bedre grunner til å la være enn at det er "kjedelig". Jeg synes på en måte det hører med selv om jeg ikke er religiøs selv. Det er en stor del av vår kultur mener jeg. Og jeg klarte aldri å tro på det de sa selv, selv etter hundreogørten gudstjenester, så jeg er ikke redd for at han skal bli hjernevasket. Anonymous poster hash: d1414...abd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #5 Skrevet 17. desember 2015 Greit å gå i riket sal hos Jehovas vitner og? Ingen tar vell skade av det? Anonymous poster hash: 93352...292
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #6 Skrevet 17. desember 2015 Hadde dere sett på det på samme måte om dere sendte barna avgårde på en samling hvor det ble fortalt om aliens og hvordan de styrer verdensrommet? For det blir litt det samme som kristendommen, for min del. Jeg er ateist og mener kristendom er eventyr. Barna mine kan gjerne høre eventyr, men da må det også påpekes at det er eventyr. Og det gjør det ikke i kirka. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2015 #7 Skrevet 17. desember 2015 De måtte i kirken enten de ville eller ei. 30 minutter der tar ingen skade av
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #8 Skrevet 17. desember 2015 Hadde dere sett på det på samme måte om dere sendte barna avgårde på en samling hvor det ble fortalt om aliens og hvordan de styrer verdensrommet? For det blir litt det samme som kristendommen, for min del. Jeg er ateist og mener kristendom er eventyr. Barna mine kan gjerne høre eventyr, men da må det også påpekes at det er eventyr. Og det gjør det ikke i kirka. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Så lenge det hadde blitt sagt at disse aliensene var snille så ser jeg ikke problemet. Jeg klarer selv å fortelle barnet mitt at dette er noe noen tror, men at det ikke er sikkert det er sant. Anonymous poster hash: d1414...abd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #9 Skrevet 17. desember 2015 Det er forskjell på å lære om kristendom (og andre religioner), og det å delta i en gudstjeneste. Den norske kirke definerer en gudstjeneste som "Gudstjenesten er det viktigste møtestedet for kristne. Den er stedet der de kristne blir synlig som en menighet; et fellesskap av mennesker som deler troen på Gud, og Jesu Kristi oppstandelse. Den er et sted der mennesker møter hverandre, og sammen trer frem for Gud." En gudstjeneste er ikke et show eller en skoletime i "nasjonalarv". Lære om kristendommen kan man gjøre på skola eller foreldrene kan velge å gjøre det hjemme.... Anonymous poster hash: e2cee...a50
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #10 Skrevet 17. desember 2015 Jeg bestemte meg den siste gangen jeg var med barnehagen jeg på det tidspunktet jobbet i på påskevandring - dersom ikke ting er endret når barna begynner på skole skal de få slippe. Barnehagen skal på ingen måte bedrive forkynning, og den påskevandringen var ikke noe annet enn forkynning, enda vi i forkant hadde vært i kontakt med kirken og gitt beskjed om hva vi ønsket. Jeg har nye. Problemer med at barn lærer og erfarer religion, men forkynning i barnehagealder synes jeg er drøyt og hvert fall med tanke på et multireligiøst samfunn på så mange måter som vi lever i idag. Men å besøke kirker, moskeer, synagoger etc på en kulturell måte tror jeg absolutt er sunt Anonymous poster hash: b8a30...ffd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #11 Skrevet 17. desember 2015 Synes det er helt fjernt å la barn bestemme selv hva de vil lære, og enda rarere å holde de unna religion. Hvis man er trygg i sin oppfatning kan jeg ikke forstå at det skal være noe annet enn fint at barn får alle perspektiver. Anonymous poster hash: c92b7...43c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #12 Skrevet 17. desember 2015 Hadde dere sett på det på samme måte om dere sendte barna avgårde på en samling hvor det ble fortalt om aliens og hvordan de styrer verdensrommet? For det blir litt det samme som kristendommen, for min del. Jeg er ateist og mener kristendom er eventyr. Barna mine kan gjerne høre eventyr, men da må det også påpekes at det er eventyr. Og det gjør det ikke i kirka. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Jeg er ateist, og går ikke i kirken med mindre det er et arrangement der som jeg av en eller annen grunn skal delta i. Jeg tror at ingen, uavhengig av religion, har vondt av å besøke religiøse bygninger, være seg kirke, moské, synagoge etc. Barnedåp unngår vi, men ellers tror jeg heller ikke at man kan bli hjernevasket av en gudstjeneste eller to. Med andre ord: sønnen min kom hjem fra julegudstjeneste sist uke og fortalte om noen hyggelige folk som hadde gitt ham pepperkaker og at det kom høy, vakker musikk ut av et stort instrument. Jo, og forøvrig var det visst en fyr som het Jesus som ble født i Betlehem. Anonymous poster hash: 91b80...9cf
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #13 Skrevet 17. desember 2015 Hadde dere sett på det på samme måte om dere sendte barna avgårde på en samling hvor det ble fortalt om aliens og hvordan de styrer verdensrommet? For det blir litt det samme som kristendommen, for min del. Jeg er ateist og mener kristendom er eventyr. Barna mine kan gjerne høre eventyr, men da må det også påpekes at det er eventyr. Og det gjør det ikke i kirka. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Jeg føler ikke dette er det samme (og det gjør vel egentlig ikke du heller?). Kristendommen omfavner også mye historie og kultur her til lands. Og det gjør (i alle fall ikke enda) alienismen..☺️ Anonymous poster hash: 710fa...ce4
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #14 Skrevet 17. desember 2015 Et spørsmål: dere som har svart over her -er dere religiøse? Hi spør dem som ikke er religiøse om hva dem syntes og av svarene som har kommet her har jeg absolutt inntrykk av at det var religiøse som svarte. Er selv ikke religiøs og heller ikke min mann. Barna får velge selv hva de vil. Religionsundervisning er ikke det samme som å delta flere ganger i året på kristelige markeringer... Anonymous poster hash: fcb4b...33d
Modesty Blaise. Skrevet 17. desember 2015 #15 Skrevet 17. desember 2015 Hadde dere sett på det på samme måte om dere sendte barna avgårde på en samling hvor det ble fortalt om aliens og hvordan de styrer verdensrommet? For det blir litt det samme som kristendommen, for min del. Jeg er ateist og mener kristendom er eventyr. Barna mine kan gjerne høre eventyr, men da må det også påpekes at det er eventyr. Og det gjør det ikke i kirka. HI Anonymous poster hash: 7165d...fc6 Ja, hvis vår kultur og tradisjon gjennom flere hundre år var bygget på troen om ailiens. Selv om jeg ikke er religiøs så syns jeg det er viktig at barnet forstår kristendomens rolle i norsk historie og samfunn. Her kommer hun ikke til å "slippe unna" før hun kan argumentere fornuftig rundt hvorfor hun skal slippe. Både pappaen og jeg er ateister, men mener at man har godt av å ta en tur i kirken. Læring og respekt er vel ikke dumt uansett.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #16 Skrevet 17. desember 2015 De må gjerne besøke en kirke eller moskee, men ikke delta i religiøs utfoldelse. Så da få de ta turen til kirka når det ikke er gudstjeneste. Noen nevnte at det hadde vært greit å sende ungene på møte om aliens og styring av verdensrommet dersom disse aliensene var snille. Vel, det er der det går til helvete med gudstjeneste/religion. Religion er ikke grunnleggende bra i det hele tatt. Om gud eksisterer, er jeg uansett ikke intr i å tilbe han eller vise han noe form for respekt, da han på ingen måte fortjener det! Så lenge de ikke er gamle nok til å bestemme selv, får de ikke delta i religionsutøvelse uten at jeg er der for å korrigere idiotien som kommer ut. Jeg har sett flere eksempel på folk som har tatt skade av religion, enn mennesker som har tatt skade av fravær av religion.. Anonymous poster hash: 5e0bd...276
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #17 Skrevet 17. desember 2015 Jeg er helt enig med deg og for meg ville det være helt naturlig for meg å la barna bestemme selv. For meg er det ikke tradisjon å gå i kirke eller markere andre anledninger i kirken. Jeg vokste selv opp i et hjem med foreldre som ikke var religiøse, og jeg fikk selv bestemme om jeg ønsket å gå i kirken med skolen. Dette var riktignok før det ble vanlig å få lov å velge, men pappa sendte alltid med meg en skiftlig melding om at jeg ikke skulle delta, med mindre jeg selv ville. Anonymous poster hash: 77d5b...8af
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #18 Skrevet 17. desember 2015 Min familie er ikke religiøs, men da jeg vokste opp var jeg i hver eneste julegudstjeneste med skolen. Og det er jo strengt tatt ikke mye religion der?! Mer en konsert, vil jeg si. Greit at julesangene omhandler kristendommen, men akkurat de sangene er jo "overalt" også. Julegudstjeneste er bare koselig i mine øyne, og barna mine skal værsågod få gå. Jeg husker at jeg selv gledet meg veldig til det. Det var sanger, juleevangeliet, gjerne et kort skuespill og lystenning. Helt kurant å putte inn i én skoledag. Anonymous poster hash: 34411...9b5
Mamma_til_2 Skrevet 17. desember 2015 #19 Skrevet 17. desember 2015 Jeg og min familie er ikke religiøse men det er noe eget med kirken i jula så barna mine har vært i kirken med skole og bhg og jeg tar meg en tur på julaften.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Min datter går i 3. klasse og var i kirken i dag. Neste år skal hun få bestemme selv, men jeg synes det er greit at hun får erfare dette også. Jeg setter stor pris på at hjemmet blir spurt om det er OK, da jeg gikk på skolen ble alle tvunget av gårde. Anonymous poster hash: 10190...9fd
Mamma_til_2 Skrevet 17. desember 2015 #21 Skrevet 17. desember 2015 Og bare for og si det så hadde skole og bhg besøkt moskeer, rikets sal etc så hadde de blitt med, jeg syns det er viktig at de lærer om alle religioner nå når Norge er så multikulturelt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #22 Skrevet 17. desember 2015 Null problem for meg at de er i kirken. Jeg er 8kie troende men jeg vil ikke definere meg som ateist eller noe annet heller. Jeg tror virkelig ikke de tar skade av det, nei. Barna spørr gjerne om ting når de kommer hjem og da kan jeg fortelle at det er noen som tror på det som blir fortalt, andre ikke. Og det et helt opp til en selv, men ment som noe positivt for de som tror. Anonymous poster hash: 758a9...89d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #23 Skrevet 17. desember 2015 Ateist her. Jeg vil ikke sende barna mine i kirken, før de blir store nok til å forstå hva det innebærer. Jeg synes det er ubehagelig å være i kirken selv. Dit går folk som oppriktig tror på jesus, mens jeg synes alt pjattet om den eventyrfiguren blir så dumt. I min bok ER det et eventyr og da blir det så dumt for meg å se og høre voksne folk oppføre seg som de gjør. Av respekt for disse menneskene holder jeg med derfor unna kirken. Og da blir det feil å sende ungene mine i kirken og. Hverken jeg eller barna tar skade av å dra i kirken. Men det er respektløst av oss å dra dit, synes jeg. På ferier og som historielære og kulturlærdom kan det være fint og spennende å besøke alskens religiøse hus og overvære sermonier. Men det blir noe annet. Synes jeg Anonymous poster hash: 8fe8e...fc3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #24 Skrevet 17. desember 2015 Et spørsmål: dere som har svart over her -er dere religiøse? Hi spør dem som ikke er religiøse om hva dem syntes og av svarene som har kommet her har jeg absolutt inntrykk av at det var religiøse som svarte. Er selv ikke religiøs og heller ikke min mann. Barna får velge selv hva de vil. Religionsundervisning er ikke det samme som å delta flere ganger i året på kristelige markeringer... Anonymous poster hash: fcb4b...33d Nei jeg er på ingen måte religiøs, og det presiserte jeg også i svaret mitt. Har heller ikke døpt barnet mitt bare pga tradisjon slik mange gjør, da jeg har for stor respekt for kirken til å stå der å lyve. Men ved å være i kirken så lover man jo ingenting... Anonymous poster hash: d1414...abd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #25 Skrevet 17. desember 2015 Jeg kommer ikke til å sende mine barn på julegudstjeneste. Jeg er ikke religiøs og er dessuten uenig i mye av det kirka står for, selv om det med nestekjærighet og slikt er bra.Men det er ikke avhengig av noen religion å ville sin neste vel. Jeg får selv av og til kommentarer at jeg som ikke religiøs bør bruke tid på å lære om kristendommen, begrunnet med at å kunne noe om den vil være interessant i seg selv. Jeg kan godt diskutere etikk og moral osv, men har ikke noe behov for å koble det til religionsutøvelse. Jeg tror overhodet ikke selv, og det er mye annet jeg ønsker å lære om istedet, og kommer til å ha det som et utgangspunkt for mine barn også. Anonymous poster hash: aeb63...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå