Gå til innhold

Hvor mange av eksene dine er omskjært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omskjæring er overhode ikke mishandling og ER faktisk mer hygienisk og sjansen for å bli smittet av sykdommer er mindre. Min mann er omskjært og min yngste sønn, uten så mye som et lite skrik eller tegn til ubehag. Min mann har heller ikke nedsatt følsomhet, langt ifra. Og etter min mening ser også en omskjært penis mye bedre ut.

Jo. Det er mishandling. Om du syns det ser bra ut eller ikke.

Man fratar et individ bestemmelsen over egen kropp ved å ta et sånt valg på deres vegne i ung alder.

Man kan jo ikke kalle det mishandling så lenge det er kontrollert, smertefritt og uten komplikasjoner, eller? Om det er etisk rett er et annet spørsmål. Capisci?

Anonymous poster hash: 21485...2c8

Smertefritt blir det vel aldri? Det blir et sår og det gjør selvfølgelig vondt.

Anonymous poster hash: c47f0...f68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er forkastelig om det ikke gjøres med samtykke fra barnet eller av medisinske grunner. Burde vært straffbart

Amputere barn uten grunn, annet enn tro og en misoppfattelse av at det er rensligere. Blir kvalm...

Anonymous poster hash: 34659...207

Skrevet

Derfor vi gjør det ;)

Nei, dere gjør det fordi dere setter en eventyrfigur over helsen og velværet til deres eget barn.

Anonymous poster hash: 9e3b9...f17

Jesus?

Anonymous poster hash: aaf63...af2

Nei?

Skrevet

Om dere mener det er forkastelig og forferdelig at man omskjærer ett barn så får dere syns det. Man gjør det av religiøse grunner og tradisjon, så uansett hva dere sier, så forandrer ikke det noen ting, og det forandrer heller ikke det faktum at det ble tatt opp i stortinget og godkjent for religiøs spedbarns omskjæring på sykehus i Norge..

Skrevet

kun 1. Han måtte da han var ca 5 år og forhuden var for trang. 

Anonymous poster hash: 3dff5...d4f
Skrevet

Om en gutt ikke omskjært så er det ikke hygenisk.

Har aldri hatt sex med en gutt som ikke er det...

Anonymous poster hash: 3d597...696

Skrevet

Hygiene handler om å vaske seg, ikke om å skjære bort ting. En omskjært mann som ikke vasker seg er heller ikke hygienisk.

Anonymous poster hash: d5b9b...9f1

Skrevet

Hygiene handler om å vaske seg, ikke om å skjære bort ting. En omskjært mann som ikke vasker seg er heller ikke hygienisk.

Da har du ikke peiling på hvorfor menn omskjærer seG.

Skrevet

Da sier det seg selv at du ikke vet stort?

Skrevet

Da har du ikke peiling på hvorfor menn omskjærer seG.

Jo, faktisk. For det første så er det vel ikke "menn som omskjærer seg", det er sm babyer eller barn som foreldrene bestemmer at skal omskjæres. Hovedsaklig så omskjæres det pga tradisjon og religion. At det skal være så veldig mye mer hygienisk er en bløff som brukes for å forsvare at man skjærer bort ting som skal være der. Du kan google alt du orker. De fleste medisinske sider konkluderer med at fordelene ved en omskjæring ikke oppveier ulempene, og at rutinemessing omskjæring ikke bør forekomme. 

http://www.nhs.uk/Conditions/Circumcision/Pages/Advantages-and-disadvantages.aspx

https://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201109/more-circumcision-myths-you-may-believe-hygiene-and-stds

Skrevet

Ingen! Kommer heller aldri til å ha meg med en muslim..

Anonymous poster hash: 007b0...8e2

Eller en jøde?

Eller en amerikaner?

Eller en som må gjøre det pga trang forhud?

Anonymous poster hash: d5ae1...001

Skrevet (endret)

Om dere mener det er forkastelig og forferdelig at man omskjærer ett barn så får dere syns det. Man gjør det av religiøse grunner og tradisjon, så uansett hva dere sier, så forandrer ikke det noen ting, og det forandrer heller ikke det faktum at det ble tatt opp i stortinget og godkjent for religiøs spedbarns omskjæring på sykehus i Norge..

Det utføres fordi de egoistiske foreldrene hadde gjort det hjemme på kjøkkenbenken i stedet. Foreldre som velger å omskjære barnet sitt burde miste foreldremyndigheten asap. De viser med tydelighet at de ikke evner å sette sine barns behov over deres egne.

Skulle ønske norske politikere hadde mot nokk til å stå opp for de stakkers små guttene :(

Måtte bare tilføye at medisinske årsaker selvfølgelig er en annen sak.

Endret av Mpus
Skrevet

Absolutt, jeg respekterer og elsker mine barn Mer enn noe annet

Nei du fratar barnet ditt menneskeretten å kunne velge religion fritt. I tilleg til å gi han uopprettelige forandringer på kroppen hans. Legg merke til jeg skriver hans kropp og ikke din.

Hvorfor ikke brennemærke han med: "Mine foreldre har fratatt meg retten til å velge religion fritt".

Beklager men jeg kan ikke under noen omstendigheter respektere barnemishandling. Jeg syns det er trist du valgte slik for den yngste sønnen din når du tydeligvis viste bedre da du fikk den eldste.

Skrevet

Får jeg og samboern en gutt, så skal han omskjæres. Det har med religion og tradisjon å gjøre og jeg er heeelt enig med at det skal gjøres

Får håpe dere aldri får et gutt da. I grunn håper jeg du aldri får barn som har slike holdninger. Barn skal ikke skjæres i pga. religion. Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: cd4c9...164

Skrevet

alle foreldre i min omgangskrets elsker barna sine og setter alltid barna først uansett hva. Dere vet tydeligvis for lite om tema, bakgrunn og oss som foreldre. Og nei omskjæring er det ytterst få som ville gjort hjemme. Det er mishandling. Men barnet får bedøvelse under inngrepet

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

alle foreldre i min omgangskrets elsker barna sine og setter alltid barna først uansett hva. Dere vet tydeligvis for lite om tema, bakgrunn og oss som foreldre. Og nei omskjæring er det ytterst få som ville gjort hjemme. Det er mishandling. Men barnet får bedøvelse under inngrepet

Poenget her, som ser ut til å glippe for deg, er at "setter barna først uansett hva" ikke er sant. Da burde du også kunne si "setter barna først, uansett hvilken religion de ønsker å følge som voksne."

For som det er nå, har dere satt deres egne tradisjoner først, uansett hva. Uansett hva barnet ville ha ønsket eller hatt godt av.

Hvis du mener at ytterst få ville ha gjort det på kjøkkenbenken kan du jo gruble lenge og nøye på dette: se for deg at sykehusene nektet å gjøre inngrep som ikke kan begrunnes medisinsk. Hvor går du med ditt omskjæringsønske?

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Ingen

Anonymous poster hash: 9b704...0db

Skrevet

Hadde ikke leger utført det med sterile redskaper hadde ikke jeg gjort det og heller ikke noen av mine venner. Ja det er viktig for oss at det blir utført men vi risikerer heller ikke barnas helse. Uansett hva du mener vil ikke det endre mitt syn på det. Den diskusjonen her har blitt dratt såpass langt nå. Jeg står for mine valg og holdninger. Det jeg lærer barna mine er de beste verdiene man kan gi dem etter min mening så de slipper å bli sutrete , frekke og bortskjemte slik som norske barn. Og jeg er norsk selv og har et bein på hver side og ser det meste. Sorry men du får ikke meg og millioner av andre mennesker til å gå med på at dette er barnemishandling.

Skrevet

I Norge er det lov å kutte i penisen til små barn, men ikke gi en ørefik for da kommer barnevernet. At noen er så dumme at de med vilje gir lar andre få lov til å skjære i penisen til sine egne barne er meg helt uforståelig. Det hjelper ikke om de kaller det religion eller tradisjon. Det er og blir forkastelig. 

Anonymous poster hash: cd4c9...164
Skrevet

Får jeg og samboern en gutt, så skal han omskjæres. Det har med religion og tradisjon å gjøre og jeg er heeelt enig med at det skal gjøres 😊

Får håpe du ikke får gutt da. Stakkars liten.

Anonymous poster hash: 9da73...005

Jeg bryr meg lite om hva du mener om det.. du har sikkert norsk mann, så da kan du bare holde de meningene for deg selv.. 😛

Haha, så du skal kunne dele meningen din, men ikke de som ikke mener det samme som deg? OK.

Det er snakk om å frata barnet ditt rett over egen kropp. Egoistisk å fjerne noe sv ditt barns kropp på grunn av noe du eller mannen din tror på. Du kan vri og vende på det, men det får du ikke rettferdiggjort.

Anonymous poster hash: 9da73...005

Skrevet

Ingen, men mannen min er.

Anonymous poster hash: a3d00...667

Skrevet

Det er åpenbart at mange her har forskjellige meninger, men de som velger omskjæring av religiøse grunner eller "hygieniske" kan like så godt erkjenne at de faktisk fratar barna sine bestemmelsesrett over egen kropp. Hvis man står for valget bør man kunne stå for det også.

Anonymous poster hash: 34659...207
Skrevet

- Ifølge en dansk studie så har guttebarn som har gått igjennom omskjæring som babyer 50% større sjanse for å utvikle autisme. 

Det er mange etiske spørsmål man som forelder skal spørre seg selv om før man i det hele tatt vurderer å omskjære guttebarnet sitt. 

1. Hvilken rett har jeg til å påføre min religion/tradisjon på et menneske som enda ikke har forstått at det eksisterer religioner/tradisjoner?

2. Hvilken rett har jeg til å gjøre en ikke medisinsk operasjon på et menneske som ikke kan si sin mening eller forstå hva en operasjon er?

3. Hvilken rett har jeg til å invadere sex-livet til et menneske som enda ikke vet at sex eksisterer?

4. Hvilken rett har jeg til å påføre barnet unødvendig smerte/traumer?

5. Hvilken rett har jeg til å bedømme om menneskekroppen ikke er fullbrakt slik som den er?

6. Hvilken rett har jeg til å overgå loven om fri religion?

Hvis noen av dere som omskjærer barna deres klarer å svare på disse spørsmålene på en saklig måte, ja - da er jeg fornøyd. Men det tviler jeg sterkt på.

(Forresten, dette gjelder ikke de som må gjøre det av medisinske årsaker) 

En siste tanke. Er det ikke merkelig at det er ulovlig å kupere hale/ører på hunder, selv dyrene har bedre rettigheter på dette punktet.

Anonymous poster hash: 92c0f...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...