Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #126 Skrevet 23. august 2015 Nei, men hva som er moralsk riktig kommer an på situasjonen. Uhell kan skje, det er derfor man skal ha forsikring på så dyre ting. Og det er også derfor vi har en lov. Loven spiller ikke nødvendigvis på øye for øye, tann for tann, men på et helhetspersektiv. Jeg ønsker selvsagt for egen samvittighet å komme fram til en slags enighet med bileieren, men til nå ser det mørkt ut.  Skal sies hadde barnet mitt satt fyr på et hus og jeg ikke hadde behøvd å erstatte det hadde jeg ikke gjort det. Det ville vært helt uaktuelt. De pengene har jeg ikke, og en slik situasjon utsetter jeg ikke barna mine for.  Disse lakk pengene har jeg heller ikke. De pengene som vi evt skal bruke til å reparere skaden på bilen finnes ikke i vår økonomi, dette pga alt som skjedd dette siste året.  Forsikringsselskapet rådet oss til å ikke gi fra oss registreringsnummeret vårt og ikke levere inn skademelding fordi da ville det bli en forsikringssak ut av det, og da ville vi tape bonus ( det ville bli det om eier også leverte inn skademelding med vårt registreringsnummer). Det var det de sa. Han sa også at ble det forsikringssak ville det bli vanskelig å ordne opp privat (fordi eier ville tape- av erfaring).   Anonymous poster hash: 4cb47...e26
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. august 2015 #127 Skrevet 23. august 2015 Siden alle henger seg opp i at sønnen vår var 4 år så måtte jeg tenke og regne så langt tilbake og han var faktisk 4 år og 10 mnd. Ikke at jeg forstår hysteriet. Her er det helt vanlig at 4 åringer leker ute alene. Vi er jo rett i nærheten fordi om vi ikke sitter på dem. 6 åringen hadde ikke fått dette med seg. De lekte i en sølepytt med vann og hadde hentet steiner og grus der bilen sto, litt bortenfor. Det var minste som hadde hentet og så skrevet på panseret med stein. Det var ikke hele som i en full fargelegging, men i store sirkler og hele panseret måtte omlakkeres for at resultatet skulle bli best for bileier. 6 åringen hadde så sett det og stoppet ham.  Jeg forstår heller ikke hvor sinnet til mange her kommer fra. Hva hadde dere gjort? Når skaden først hadde hendt, og bilen var ødelagt? Jeg kontaktet forsikringsselskapet for vi ville ordne opp. Hun forklarte at vi fikk ikke ta det på vår forsikring. Så betalte vi hele regningen uten å stille et spørsmål eller ha en sur mine til bileier. Deretter gir jeg bileier et råd om å prøve å unngå at det skjer igjen slik at han i verste fall skal slippe å komme borti noen som ikke vil betale.. Jeg skjønner ikke hva som er feil her!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #128 Skrevet 23. august 2015 Det som er feil her er at du tydeligvis ikke hadde lært en nesten-5-åring hvordan man oppfører seg rundt biler.  Anonymous poster hash: dc4fe...297
Tulisa Skrevet 23. august 2015 #129 Skrevet 23. august 2015 Siden alle henger seg opp i at sønnen vår var 4 år så måtte jeg tenke og regne så langt tilbake og han var faktisk 4 år og 10 mnd. Ikke at jeg forstår hysteriet. Her er det helt vanlig at 4 åringer leker ute alene. Vi er jo rett i nærheten fordi om vi ikke sitter på dem. 6 åringen hadde ikke fått dette med seg. De lekte i en sølepytt med vann og hadde hentet steiner og grus der bilen sto, litt bortenfor. Det var minste som hadde hentet og så skrevet på panseret med stein. Det var ikke hele som i en full fargelegging, men i store sirkler og hele panseret måtte omlakkeres for at resultatet skulle bli best for bileier. 6 åringen hadde så sett det og stoppet ham.  Jeg forstår heller ikke hvor sinnet til mange her kommer fra. Hva hadde dere gjort? Når skaden først hadde hendt, og bilen var ødelagt? Jeg kontaktet forsikringsselskapet for vi ville ordne opp. Hun forklarte at vi fikk ikke ta det på vår forsikring. Så betalte vi hele regningen uten å stille et spørsmål eller ha en sur mine til bileier. Deretter gir jeg bileier et råd om å prøve å unngå at det skjer igjen slik at han i verste fall skal slippe å komme borti noen som ikke vil betale.. Jeg skjønner ikke hva som er feil her! Rådet for å unngå slike ting burde kanskje vært rettet mot deg selv med en forsikring om å passe bedre på ungene dine.  En 5åring skrapte opp min bil og jeg fikk erstatning i forliksrådet fordi foreldrene hadde opptrått uaktsomt ved å la barnet være uten tilsyn lenge nok slik at store skader oppsto.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #130 Skrevet 23. august 2015 http://mobil.namdalsavisa.no/nyhet/unger-raserte-ole-martins-bil/s/1-75-6728050  denne artikkelen er ikke helt sammenlignbart fir HIs tilfelle, men viser hvor ufattelig egoistisk enkelte er. Tenk at disse foreldrene ikke var villig til å dekke skadene på bilen til denne stakkars, unge mannen. Når disse ungene har vandalisert, tydeligvis med viten og vilje, er det hårreisende at foreldrene ikke strekker seg lenger enn loven sier.  Jeg håper det du finner en god ordning med bileier, HI. Det er flott at du er villig til å ordne opp uavhengig av hva loven sier.  Anonymous poster hash: 44514...681
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #131 Skrevet 23. august 2015 Siden alle henger seg opp i at sønnen vår var 4 år så måtte jeg tenke og regne så langt tilbake og han var faktisk 4 år og 10 mnd. Ikke at jeg forstår hysteriet. Her er det helt vanlig at 4 åringer leker ute alene. Vi er jo rett i nærheten fordi om vi ikke sitter på dem. 6 åringen hadde ikke fått dette med seg. De lekte i en sølepytt med vann og hadde hentet steiner og grus der bilen sto, litt bortenfor. Det var minste som hadde hentet og så skrevet på panseret med stein. Det var ikke hele som i en full fargelegging, men i store sirkler og hele panseret måtte omlakkeres for at resultatet skulle bli best for bileier. 6 åringen hadde så sett det og stoppet ham. Jeg forstår heller ikke hvor sinnet til mange her kommer fra. Hva hadde dere gjort? Når skaden først hadde hendt, og bilen var ødelagt? Jeg kontaktet forsikringsselskapet for vi ville ordne opp. Hun forklarte at vi fikk ikke ta det på vår forsikring. Så betalte vi hele regningen uten å stille et spørsmål eller ha en sur mine til bileier. Deretter gir jeg bileier et råd om å prøve å unngå at det skjer igjen slik at han i verste fall skal slippe å komme borti noen som ikke vil betale.. Jeg skjønner ikke hva som er feil her! Jeg lurer på hvor nært man kan parkere områder der barn leker. Her vi bor leker unger over alt. Nå er vel foreldre også ansvarlig for skader barna deres gjør på andres eiendom og eiendeler?  Anonymous poster hash: 077e6...7f2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #132 Skrevet 23. august 2015 Siden alle henger seg opp i at sønnen vår var 4 år så måtte jeg tenke og regne så langt tilbake og han var faktisk 4 år og 10 mnd. Ikke at jeg forstår hysteriet. Her er det helt vanlig at 4 åringer leker ute alene. Vi er jo rett i nærheten fordi om vi ikke sitter på dem. 6 åringen hadde ikke fått dette med seg. De lekte i en sølepytt med vann og hadde hentet steiner og grus der bilen sto, litt bortenfor. Det var minste som hadde hentet og så skrevet på panseret med stein. Det var ikke hele som i en full fargelegging, men i store sirkler og hele panseret måtte omlakkeres for at resultatet skulle bli best for bileier. 6 åringen hadde så sett det og stoppet ham.  Jeg forstår heller ikke hvor sinnet til mange her kommer fra. Hva hadde dere gjort? Når skaden først hadde hendt, og bilen var ødelagt? Jeg kontaktet forsikringsselskapet for vi ville ordne opp. Hun forklarte at vi fikk ikke ta det på vår forsikring. Så betalte vi hele regningen uten å stille et spørsmål eller ha en sur mine til bileier. Deretter gir jeg bileier et råd om å prøve å unngå at det skjer igjen slik at han i verste fall skal slippe å komme borti noen som ikke vil betale.. Jeg skjønner ikke hva som er feil her! Det jeg synes er feil er at selv om du har betalt, så legger du ansvaret for at det kunne skje over på bilføreren, fordi han parkerte for nærme dine barn  Anonymous poster hash: 96436...5a6
Gjest Darwinia:-) Skrevet 23. august 2015 #133 Skrevet 23. august 2015     Hvor gammelt er barnet, hvor var bilen parkert hva skjedde? Det er ikke sikkert du skal være nødt til og betale en krone!Kanskje ikke nødt, men lite realt å overlate regningen til uskyldig bileier.Anonymous poster hash: eed7d...cb3 Han har vell forsikkring.! Du vet at man får bonustap ved å benytte forsikring? Og at man normalt uansett må betale egenandel? Kan tenkes det lønner seg for HI å betale dette av egen lomme. Anonymous poster hash: bd6cb...381 En som skriver vel med to l-er vet nok ikke hvor mye forsikringspremien faktisk kan stige ved et slikt tap. Skremmende holdning blandt mange her. Har vi glemt moral, forleskikk og god oppdragelse. Selvsagt skal HI dekke skaden! Skal bileiere lide økonomisk tap fordi HI har dårlig råd? Hva om bileiere nettop har mistet jobben og kun har ansvarsforsikring på bilen sin da?  Burde ikke overraske meg, men jeg er sjokkert!  Anonymous poster hash: 09915...57f Forleskikk? Nettop? Manglende spørsmålstegn etter et spørsmål? Vi kaster vel ikke stein i glasshus, gjør vi?
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. august 2015 #134 Skrevet 23. august 2015  Siden alle henger seg opp i at sønnen vår var 4 år så måtte jeg tenke og regne så langt tilbake og han var faktisk 4 år og 10 mnd. Ikke at jeg forstår hysteriet. Her er det helt vanlig at 4 åringer leker ute alene. Vi er jo rett i nærheten fordi om vi ikke sitter på dem. 6 åringen hadde ikke fått dette med seg. De lekte i en sølepytt med vann og hadde hentet steiner og grus der bilen sto, litt bortenfor. Det var minste som hadde hentet og så skrevet på panseret med stein. Det var ikke hele som i en full fargelegging, men i store sirkler og hele panseret måtte omlakkeres for at resultatet skulle bli best for bileier. 6 åringen hadde så sett det og stoppet ham.  Jeg forstår heller ikke hvor sinnet til mange her kommer fra. Hva hadde dere gjort? Når skaden først hadde hendt, og bilen var ødelagt? Jeg kontaktet forsikringsselskapet for vi ville ordne opp. Hun forklarte at vi fikk ikke ta det på vår forsikring. Så betalte vi hele regningen uten å stille et spørsmål eller ha en sur mine til bileier. Deretter gir jeg bileier et råd om å prøve å unngå at det skjer igjen slik at han i verste fall skal slippe å komme borti noen som ikke vil betale.. Jeg skjønner ikke hva som er feil her! Rådet for å unngå slike ting burde kanskje vært rettet mot deg selv med en forsikring om å passe bedre på ungene dine.  En 5åring skrapte opp min bil og jeg fikk erstatning i forliksrådet fordi foreldrene hadde opptrått uaktsomt ved å la barnet være uten tilsyn lenge nok slik at store skader oppsto.   Så du tenker ikke at vi passer/passet bedre på etterpå selv også? Må jeg virkelig skrive her inne at 'jeg kjeftet på meg selv også for å ikke passe godt nok på'? Det sier vel seg selv at jeg ikke lar det skure og bare satser på at det ikke skjer igjen?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2015 #135 Skrevet 23. august 2015 Nei, men hva som er moralsk riktig kommer an på situasjonen. Uhell kan skje, det er derfor man skal ha forsikring på så dyre ting. Og det er også derfor vi har en lov. Loven spiller ikke nødvendigvis på øye for øye, tann for tann, men på et helhetspersektiv. Jeg ønsker selvsagt for egen samvittighet å komme fram til en slags enighet med bileieren, men til nå ser det mørkt ut.  Skal sies hadde barnet mitt satt fyr på et hus og jeg ikke hadde behøvd å erstatte det hadde jeg ikke gjort det. Det ville vært helt uaktuelt. De pengene har jeg ikke, og en slik situasjon utsetter jeg ikke barna mine for.  Disse lakk pengene har jeg heller ikke. De pengene som vi evt skal bruke til å reparere skaden på bilen finnes ikke i vår økonomi, dette pga alt som skjedd dette siste året.  Forsikringsselskapet rådet oss til å ikke gi fra oss registreringsnummeret vårt og ikke levere inn skademelding fordi da ville det bli en forsikringssak ut av det, og da ville vi tape bonus ( det ville bli det om eier også leverte inn skademelding med vårt registreringsnummer). Det var det de sa. Han sa også at ble det forsikringssak ville det bli vanskelig å ordne opp privat (fordi eier ville tape- av erfaring).   Anonymous poster hash: 4cb47...e26 Men dette er jo bare tull fra selskapets side! Jeg rygget på en bil en gang, skaden ble meldt begge selskap, og jeg fikk en regning på skaden fra mitt selskap. Betalte jeg den (noe jeg gjorde), fikk jeg ikke bonustap. Det er jo hele cluet, du taper jo bare bonus om du påfører selskapet erstatningsansvar! Hvilket tullete selskap er det snakk om her?  Anonymous poster hash: cbfed...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå