GÃ¥ til innhold

Barnet mitt har ripet opp en bil😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med erstatning? Det er framdøra på sjåførsiden, så kunne hende de måtte lakkere hele døra på nytt sa et verksted...

Noen med peiling?

Anonymous poster hash: 4cb47...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med forsikringsselskapet. Ellers ville jeg bedt dem sende regning til meg og latt barnet plukke ut en gave og si unnskyld.

Anonymous poster hash: eed7d...cb3

Skrevet

Du må nok dekke utgiftene for reparasjon :/

Regner med at det også får konsekvenser for barnet. Gratis hagearbeid for bileier en periode kan kanskje være på sin plass, da lærer barnet at det det gjør får følger og at følgene kan bli kjedelige. Og du må være der for å sjekke at alt blir gjort ordentlig.

Anonymous poster hash: d4a29...a28
Skrevet

Hør med noen som har greie på det!! Vet at før, så var ikke foreldre erstatningspliktige for mer enn 5000kr om barnet var under 13 år. Aner ikke hva summen er nå.

Men hva som er etisk rett er jo noe annet.

Anonymous poster hash: f6d3c...ba9

Skrevet

Jenta er fire år, og hun var ubetenksom, men hun mente det ikke. Bilen stod parkert inntil vår og hun slang døra fra bilen vår inn i bilen som stod ved siden av. Hun har vært lei seg hele dagen..

Jeg bruker å åpne bildøra til ungene, men rakk ikke si noe før hun allerede hadde gjort det, og det med voldsom kraft 😔

Bilen jeg brukte er ikke min heller, men den fikk ingen skade....

Men barnet er selvsagt mitt ansvar, og må jo få fiksa det på best mulig vis for den som eier den andre bilen.

Trodde det var noen beløpsgrenser mtp erstatning for barn under 18 år?

Huff, her røyk jula vår. Mannen mistet jobben sin og jeg er midt i mellom jobber, og økonomien allerede i minus 😔

Skrevet

Hvor gammelt er barnet og hvordan skjedde dette? Var det med vilje eller et uhell?

Anonymous poster hash: 90abf...611
Skrevet

Hvor gammelt er barnet, hvor var bilen parkert hva skjedde? Det er ikke sikkert du skal være nødt til og betale en krone!

Skrevet

Hvor gammelt er barnet, hvor var bilen parkert hva skjedde? Det er ikke sikkert du skal være nødt til og betale en krone!

Kanskje ikke nødt, men lite realt å overlate regningen til uskyldig bileier.

Skrevet

Jenta er fire år, og hun var ubetenksom, men hun mente det ikke. Bilen stod parkert inntil vår og hun slang døra fra bilen vår inn i bilen som stod ved siden av. Hun har vært lei seg hele dagen..

Jeg bruker å åpne bildøra til ungene, men rakk ikke si noe før hun allerede hadde gjort det, og det med voldsom kraft 😔

Bilen jeg brukte er ikke min heller, men den fikk ingen skade....

Men barnet er selvsagt mitt ansvar, og må jo få fiksa det på best mulig vis for den som eier den andre bilen.

Trodde det var noen beløpsgrenser mtp erstatning for barn under 18 år?

Huff, her røyk jula vår. Mannen mistet jobben sin og jeg er midt i mellom jobber, og økonomien allerede i minus 😔

Det var ett uhell fra ett barn på 4 år, det er en forsikkringssak, snakk med noen som har peiling ala advokathjelp el.tror ikke du skal være nødt til og betale.

Skrevet

Han har vell forsikkring.!

Skrevet

Dere har ikke juridisk erstatningsansvar for et barn under syv år, med mindre dere har vært grovt uaktsomme. Det kan dere ikke sies å ha vært når det er snakk om en fireåring.

Moralsk sett bør dere selvfølgelig sørge for at bileieren ikke må ta kostnadene for dette.

Anonymous poster hash: 5c4fe...0d9
Skrevet

Du vet at man får bonustap ved å benytte forsikring? Og at man normalt uansett må betale egenandel? Kan tenkes det lønner seg for HI å betale dette av egen lomme.

Anonymous poster hash: bd6cb...381

Skrevet

Hvor gammelt er barnet og hvordan skjedde dette? Var det med vilje eller et uhell?

Ser vi la ut innleggene samtidig omtrent ;) Fire år og som et uhell, da syns jeg ikke hun skal få noe straff i hvertfall, men ville forklart henne at det er viktig å være forsinktig og at det koster masse penger å betale for en sånn skade.

Siden hun er så ung har dere i utgangspunktet faktisk ikke erstatningsansvar. I skadeerstatningsloven står det at foreldre har ansvar for forsettelige eller uaktsomme handlinger som fører til skade for barn opp til 18 år, men dette med forsett eller uaktsomhet krever noe av barnet i forhold til skyld og hva de kan ansees å være ansvarlig for iht selve handlingen.  Barnet må personlig fylle vilkårene for erstatningsansvar. Er barnet under 7 år er det vanlig oppfatning (i teorien og rettspraksis) at barnet ikke kan tillegges personlig ansvar for skadevoldende handlinger.

Skrevet

HI bør selvsagt erstatte skaden uansett om hun juridisk sett kan holdes ansvarlig eller ikke. Alternativet er at bileier betaler selv, og det er jo veldig urimelig.

Skrevet

Du vet at man får bonustap ved å benytte forsikring? Og at man normalt uansett må betale egenandel? Kan tenkes det lønner seg for HI å betale dette av egen lomme.

Hvordan lønner eet seg for HI?

Mannen har mistet jobben!!

Skrevet

Mener du det skal gå på bileiers forsikring, så han mister bonus og må betale egenandel? Vet ikke hvordan dette fungerer (om det er bileiers ellerforeldrenes forsikringsselskap det går på), men det er lite realt å la eieren ta regningen, uansett hvordan de juridiske reglene er. En fireåring kan selvfølgelig ikke stilles til ansvar, men skylden ligger mer hos foreldrene enn hos bileier. Jeg ville insistert på å ta en slik regning, selv om det betød havregrøt til middag frem til jul. Noe annet er forkastelig.

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig mtp. økonomien, men skjønner ikke at dere ikke tilbyr dere å betale selvom det blir tøft fremover. Eventuelt ta det på en av deres forsikring om det er mulig! Barnet mitt syklet inn i en bil i sommer og vi tilbød oss umiddelbart å betale om det ble noen skader! Hadde blitt sinnsykt dyrt, men skulle da bare mangle. Heldigvis for vår del ble det bare småriper i frontfangeren der det allerede var småriper fra før og bileieren brydde seg mer om barnet som stupte over sykkelen (var selvfølgelig etter vi hadde sjekket henne at vi tilbød oss å betale)

Anonymous poster hash: b2ae6...827
Skrevet

Det er uansett ikke moralsk rett at den som har fått ødelagt bilen skal måtte ta den økonomiske belastningen!

Betal og få det ut av verden, hi.

Anonymous poster hash: 25962...2e7

Skrevet

Jeg mener at dersom HI skal erstatte skaden, kan det bli billigere å betale cash enn gjennom forsikringen.

Skrevet

Også da? Hadde det vært hi som fikk ripet opp døren på sin bil hadde hun nok satt pris på at de som gjorde det betalte for å fikse skaden, selv om de ikke måtte. Jeg ser på det som vanlig folkeskikk.

Anonymous poster hash: 62e91...777

Skrevet

Du har ingen rettslig forpliktelse til å erstatte skaden da barnet er kun 4 år, og dere ikke bedrev grov uaktsomhet. Hva man moralsk føler er noe helt annet, og noe du ikke er pålagt å følge. 

Jeg hadde nok ikke betalt da du ikke er rettslik forpliktet og du allerede har en økonomi som går i minus.

Anonymous poster hash: b4503...fcf
Skrevet

Jeg vil si at det er uaktsomt av foreldre å ikke benytte barnesikringen som finnes i bildøren for å forhindre at slike ting skjer.

Jeg mener hun derfor kan holdes ansvarlig, både moralsk og juridisk. Jeg hadde hvertfall IKKE gitt meg uten kamp, som bileier.

Sjekk om du har en forsikring som dekker dette, om ikke, pung ut. Og så har du kanskje lært at det er fornuftig å bruke barnesikring på bildøren fra nå av.

Anonymous poster hash: 48dd6...89b

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig betalt. Men vi har selv hatt det veldig trangt økonomisk, og hadde jeg vært den andre bileieren ville jeg tatt regningen selv dersom jeg visste at dere hadde dårlig råd og at barnet ikke gjorde det med vilje.

Anonymous poster hash: 3012b...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...