Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #26 Skrevet 20. august 2015 Jeg har aldri sagt at jeg ikke skulle betale skaden, men vi har null penger akkurat nå, og framtiden er usikker.  Jeg ønsker å sjekke alternativene iaf. Kanskje det går an å komme til en løsning som er ok for alle parter sammen med eieren av bilen også. Eks en slags nedbetaling el. Har fremdeles ikke blitt kontaktet. Dette skjedde kl 09.00 i morrest....  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #27 Skrevet 20. august 2015  Du har ingen rettslig forpliktelse til å erstatte skaden da barnet er kun 4 år, og dere ikke bedrev grov uaktsomhet. Hva man moralsk føler er noe helt annet, og noe du ikke er pålagt å følge. Jeg hadde nok ikke betalt da du ikke er rettslik forpliktet og du allerede har en økonomi som går i minus.  Anonymous poster hash: b4503...fcf  Fy søren for en søplete holdning! Prøvd å sette deg i bileiers situasjon? Hva hadde du følt om du måtte ut med 20 000 av egen lomme for å dekke skade forvoldt av en annen familie sitt barn?  Anonymous poster hash: bd6cb...381
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #28 Skrevet 20. august 2015   Du har ingen rettslig forpliktelse til å erstatte skaden da barnet er kun 4 år, og dere ikke bedrev grov uaktsomhet. Hva man moralsk føler er noe helt annet, og noe du ikke er pålagt å følge. Jeg hadde nok ikke betalt da du ikke er rettslik forpliktet og du allerede har en økonomi som går i minus.  Anonymous poster hash: b4503...fcf  Fy søren for en søplete holdning! Prøvd å sette deg i bileiers situasjon? Hva hadde du følt om du måtte ut med 20 000 av egen lomme for å dekke skade forvoldt av en annen familie sitt barn?  Anonymous poster hash: bd6cb...381  Det har jeg gjort, eller for å være helt korrekt 17689 kr. Ja det er surt, men jeg hadde ingen adgang til å kreve erstattning da barnet var 5 år, og syklet rett inn i bilen min som sto parkert. Livet er faktisk noen ganger ikke rettferdig, men det spiller ingen rolle så lenge motparten ikke er erstatningsansvarlig. Jeg kunne selvfølgelig spilt på det moralske ansvaret, men jeg hadde ikke kommet noen vei med det.  Anonymous poster hash: b4503...fcf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #29 Skrevet 20. august 2015 Jeg hadde selvfølgelig betalt. Men vi har selv hatt det veldig trangt økonomisk, og hadde jeg vært den andre bileieren ville jeg tatt regningen selv dersom jeg visste at dere hadde dårlig råd og at barnet ikke gjorde det med vilje.  Anonymous poster hash: 3012b...8d3 Hva om bileier har dårlig råd selv også?   Anonymous poster hash: 62e91...777
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #30 Skrevet 20. august 2015 Jeg har aldri sagt at jeg ikke skulle betale skaden, men vi har null penger akkurat nå, og framtiden er usikker.  Jeg ønsker å sjekke alternativene iaf. Kanskje det går an å komme til en løsning som er ok for alle parter sammen med eieren av bilen også. Eks en slags nedbetaling el. Har fremdeles ikke blitt kontaktet. Dette skjedde kl 09.00 i morrest....  Anonymous poster hash: 4cb47...e26 Du har vel sagt ifra til de?  Anonymous poster hash: 62e91...777
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #31 Skrevet 20. august 2015    Du har ingen rettslig forpliktelse til å erstatte skaden da barnet er kun 4 år, og dere ikke bedrev grov uaktsomhet. Hva man moralsk føler er noe helt annet, og noe du ikke er pålagt å følge. Jeg hadde nok ikke betalt da du ikke er rettslik forpliktet og du allerede har en økonomi som går i minus.  Anonymous poster hash: b4503...fcf  Fy søren for en søplete holdning! Prøvd å sette deg i bileiers situasjon? Hva hadde du følt om du måtte ut med 20 000 av egen lomme for å dekke skade forvoldt av en annen familie sitt barn?  Anonymous poster hash: bd6cb...381  Det har jeg gjort, eller for å være helt korrekt 17689 kr. Ja det er surt, men jeg hadde ingen adgang til å kreve erstattning da barnet var 5 år, og syklet rett inn i bilen min som sto parkert. Livet er faktisk noen ganger ikke rettferdig, men det spiller ingen rolle så lenge motparten ikke er erstatningsansvarlig. Jeg kunne selvfølgelig spilt på det moralske ansvaret, men jeg hadde ikke kommet noen vei med det.  Anonymous poster hash: b4503...fcf  At noen har vært white trash nok til å ikke betale regningen din, betyr ikke kan du kan oppføre deg like lurvete hvis du ødelegger bilen til noen andre.  Anonymous poster hash: bd6cb...381
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #32 Skrevet 20. august 2015 Klart jeg har dag i fra. La igjen lapp på ruta m navn og nummer bla.  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #33 Skrevet 20. august 2015 Finnes det barnesikring på utsiden av bilen? Jenta mi rev opp bilen (noe hun ikke bruker å gjøre)...  Hi?  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #34 Skrevet 20. august 2015  Jeg hadde selvfølgelig betalt. Men vi har selv hatt det veldig trangt økonomisk, og hadde jeg vært den andre bileieren ville jeg tatt regningen selv dersom jeg visste at dere hadde dårlig råd og at barnet ikke gjorde det med vilje.  Anonymous poster hash: 3012b...8d3 Hva om bileier har dårlig råd selv også?   Anonymous poster hash: 62e91...777 Det skrev jeg i første setning: "Jeg hadde selvfølgelig betalt".  Anonymous poster hash: 3012b...8d3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #35 Skrevet 20. august 2015 Finnes det barnesikring på utsiden av bilen? Jenta mi rev opp bilen (noe hun ikke bruker å gjøre)... Hi?Anonymous poster hash: 4cb47...e26 Det finnes jo sånn barnesikring som gjør at døren ikke kan åpnes innenfra, kun utenfra.  Anonymous poster hash: bd6cb...381
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. august 2015 #36 Skrevet 20. august 2015 Barnet sto vel på utsiden kan jeg tenke meg.  Mister man virkelig bonus hvis det skjer noe man selv ikke er ansvarlig for? Jeg mente jeg ikke mistet bonus en gang det var noe med bilen, haha klarer ikke å huske HVA det var...men den måtte på verksted.  Hvis bileier ikke mister bonus kan du jo bare betale egenandelen hans? Vanligvis 3-6000?   Barnet ditt behøver ikke være lei seg, prøv å støtt henne i det. Det er sånt som skjer. Men dere må selvsagt gjøre opp for det.  Men det jeg stusser veldig på, er at den andre bilen ble så skadet at hele døra må lakkeres, mens deres bil ikke fikk en eneste skramme? Det var nok at guttungen her kom så vidt borti garasjeveggen med bildøra vår, så ble det et hvitt merke i lakken akkurat på kanten der den slo i.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #37 Skrevet 20. august 2015  Finnes det barnesikring på utsiden av bilen? Jenta mi rev opp bilen (noe hun ikke bruker å gjøre)... Hi?Anonymous poster hash: 4cb47...e26 Det finnes jo sånn barnesikring som gjør at døren ikke kan åpnes innenfra, kun utenfra. Anonymous poster hash: bd6cb...381 Langt fra alle som har det da. Når det er sagt, jeg hadde strukket meg langt for å betale skaden.  Anonymous poster hash: 305c2...68a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #38 Skrevet 20. august 2015 Jenta mi rev opp døra fra utsiden ja😊 litt stressa nå altså... Håper bare bileieren kan ringe meg slik at vi får ordnet opp på noe vis!  Blir helt kvalm, men stakkars jenta mi har vært lei seg hele dagen..  Verkstedet vi ringte sa at selv om det var en overfladisk skade (ble bare hvitt i lakken) så trodde han hele døra måtte lakkeres opp for at det skulle bli fint.  Det kostet 7000kr der vi ringte.  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #39 Skrevet 20. august 2015 Barnet sto vel på utsiden kan jeg tenke meg.  Mister man virkelig bonus hvis det skjer noe man selv ikke er ansvarlig for? Jeg mente jeg ikke mistet bonus en gang det var noe med bilen, haha klarer ikke å huske HVA det var...men den måtte på verksted.  Hvis bileier ikke mister bonus kan du jo bare betale egenandelen hans? Vanligvis 3-6000?   Barnet ditt behøver ikke være lei seg, prøv å støtt henne i det. Det er sånt som skjer. Men dere må selvsagt gjøre opp for det.  Men det jeg stusser veldig på, er at den andre bilen ble så skadet at hele døra må lakkeres, mens deres bil ikke fikk en eneste skramme? Det var nok at guttungen her kom så vidt borti garasjeveggen med bildøra vår, så ble det et hvitt merke i lakken akkurat på kanten der den slo i. Jeg rygget i døren på en annen bil. Hadde nesten ikke fart, bare trillet forsiktig bakover. Traff bilen bak med en kraft som sikkert ikke var større enn om jeg hadde smelt bildøren i den. Den andre bilen fikk skraper og en liten bulk, hele døren måtte lakkes på nytt. På min var det ingen skader  Anonymous poster hash: 96436...5a6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #40 Skrevet 20. august 2015 Følger du loven slipper du alt. Beileier må ta det på sin forsikring betale en egenandel og miste bonus. Kjedelig for bileier,men du har loven på din side.  For eier sin del får en håpe at dette er første gang så ikke bonus reduseres fra 75% til 20.  Anonymous poster hash: 7797f...f99
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #41 Skrevet 20. august 2015 Håper du tok bilde av skaden så du ikke får skylde for andre ting  Anonymous poster hash: df628...dea
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #42 Skrevet 20. august 2015 Ja, tok bilde av skaden og registreringsnummeret 😊  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 20. august 2015 #43 Skrevet 20. august 2015 Det samme skjedde meg, bare at det var jeg som fikk bulken. Veldig surt, bilen var 8 uker. De tok reparasjonen på forsikring.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #44 Skrevet 20. august 2015        Du har ingen rettslig forpliktelse til å erstatte skaden da barnet er kun 4 år, og dere ikke bedrev grov uaktsomhet. Hva man moralsk føler er noe helt annet, og noe du ikke er pålagt å følge. Jeg hadde nok ikke betalt da du ikke er rettslik forpliktet og du allerede har en økonomi som går i minus.  Anonymous poster hash: b4503...fcf  Fy søren for en søplete holdning! Prøvd å sette deg i bileiers situasjon? Hva hadde du følt om du måtte ut med 20 000 av egen lomme for å dekke skade forvoldt av en annen familie sitt barn? Anonymous poster hash: bd6cb...381 Det har jeg gjort, eller for å være helt korrekt 17689 kr. Ja det er surt, men jeg hadde ingen adgang til å kreve erstattning da barnet var 5 år, og syklet rett inn i bilen min som sto parkert. Livet er faktisk noen ganger ikke rettferdig, men det spiller ingen rolle så lenge motparten ikke er erstatningsansvarlig. Jeg kunne selvfølgelig spilt på det moralske ansvaret, men jeg hadde ikke kommet noen vei med det. Anonymous poster hash: b4503...fcf At noen har vært white trash nok til å ikke betale regningen din, betyr ikke kan du kan oppføre deg like lurvete hvis du ødelegger bilen til noen andre. Anonymous poster hash: bd6cb...381 Det er ikke White trash å følge loven vet du, ville nok heller satt den benevnelsen på deg som ikke klarer å forholde deg til lover og regler. Har man ingen hjemmel for å kreve erstatning så er ikke hi erstatningsplikten, enkelt og greit.  Anonymous poster hash: 173c7...ae3
Mamma_til_2 Skrevet 20. august 2015 #45 Skrevet 20. august 2015 Altså her må HI tenke seg om det er fra lovens side ingenting bileier kan gjøre annet enn og spille på moral,etikk og samvittighet! Tviler på at det blir store bonustap ( om det blir i det hele tatt) jeg vet at hadde dette skjedd med meg og økonomien var i minus så hadde jeg personlig fulgt loven og latt samvittigheten og moralen ligge.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #46 Skrevet 20. august 2015 Altså her må HI tenke seg om det er fra lovens side ingenting bileier kan gjøre annet enn og spille på moral,etikk og samvittighet! Tviler på at det blir store bonustap ( om det blir i det hele tatt) jeg vet at hadde dette skjedd med meg og økonomien var i minus så hadde jeg personlig fulgt loven og latt samvittigheten og moralen ligge. Vet du hvordan det med bonus fungerer?  Anonymous poster hash: 7797f...f99
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #47 Skrevet 20. august 2015 Altså her må HI tenke seg om det er fra lovens side ingenting bileier kan gjøre annet enn og spille på moral,etikk og samvittighet! Tviler på at det blir store bonustap ( om det blir i det hele tatt) jeg vet at hadde dette skjedd med meg og økonomien var i minus så hadde jeg personlig fulgt loven og latt samvittigheten og moralen ligge. Det er selvfølgelig ikke bileieren som skal dekke skaden ungen til Hi har utført.  De har vist uaktsomhet ved å låse opp bilen slik at ungen deres kunne vrenge opp døren og rett i en annens bil. De må ta det på sin forsikring og dekke egenandel opp til 5000 kr.  Anonymous poster hash: 6a04d...991
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #48 Skrevet 20. august 2015 Nå har bileier ringt meg. Eieren sa hun skulle ringe forsikringsselskapet sitt i morgen og oppfordret oss å gjøre det samme. Skjønner ikke helt hva hun mente, men hun trodde det gikk på selvrisiko, hvem sin? Min eller hennes?  Jeg spurte ikke da jeg var så glad for at hun ikke var sint og at hun heller var glad for at vi hadde lagt igjen lapp...  Wææ, spent på hva forsikringsselskapet sier😖  Anonymous poster hash: 4cb47...e26
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #49 Skrevet 20. august 2015   Altså her må HI tenke seg om det er fra lovens side ingenting bileier kan gjøre annet enn og spille på moral,etikk og samvittighet! Tviler på at det blir store bonustap ( om det blir i det hele tatt) jeg vet at hadde dette skjedd med meg og økonomien var i minus så hadde jeg personlig fulgt loven og latt samvittigheten og moralen ligge. Det er selvfølgelig ikke bileieren som skal dekke skaden ungen til Hi har utført. De har vist uaktsomhet ved å låse opp bilen slik at ungen deres kunne vrenge opp døren og rett i en annens bil. De må ta det på sin forsikring og dekke egenandel opp til 5000 kr.  Anonymous poster hash: 6a04d...991 Ærlig talt! Jeg er enig i at de skal betale, men det er da INGEN som holder ungene fast mens de låser opp bilen! Dette var IKKE uaktsomt, men et uhell.  Anonymous poster hash: 3012b...8d3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #50 Skrevet 20. august 2015 Altså her må HI tenke seg om det er fra lovens side ingenting bileier kan gjøre annet enn og spille på moral,etikk og samvittighet! Tviler på at det blir store bonustap ( om det blir i det hele tatt) jeg vet at hadde dette skjedd med meg og økonomien var i minus så hadde jeg personlig fulgt loven og latt samvittigheten og moralen ligge. Hadde jeg ikke mistet troen på menneskeheten tidligere så gjør jeg det iallefall nå etter å ha lest denne tråden. Er det noen som i det hele tatt mener at den uskyldige bileieren skal betale skaden??  Og ikke mye bonustap? Vet du i det hele tatt hva bonus er innen forsikring og hvordan dette fungerer? Man mister iallefall 20% bonus som igjen forårsaker en del dyrere bilforsikring. Så bileier må betale for skaden/egenandelen OG dyrere forsikring i årene som kommer?    Anonymous poster hash: 70770...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå