Gå til innhold

Barnet mitt har ripet opp en bil😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takser skaden, mye mulig rimeligere enn å ta det på forsikringen, bonustap og egenandel. Naturlig at dere må dekke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok ikke juridisk forpliktet til å betale mer enn 5000 i alle fall.

Jeg ville ikke klart noe annet enn å dekke hele beløpet uansett, i alle fall hvis ikke bileieren hadde opptrått uaktsomt selv, ved f.eks. å parkere uforsvarlig tett inntil min bil i samme øyeblikk som barnet mitt var i ferd med å åpne døren.

Anonymous poster hash: 7203b...c3a
Skrevet

HI bør selvsagt erstatte skaden uansett om hun juridisk sett kan holdes ansvarlig eller ikke. Alternativet er at bileier betaler selv, og det er jo veldig urimelig.

Anonymous poster hash: bd6cb...381

Helt enig.

Anonymous poster hash: b02a1...452

Skrevet

Er det så nødvendig å lakke opp døra da, for en liten ripe?? Betaler dere i dyre dommer for at bilen skal se helt ny ut? Det kan vel pensles over med etteller annet så det ikke ruster akkurat i ripa!?

Anonymous poster hash: a1612...b22

Skrevet

Vår sønn ødela bilen til en nabo her for noen år siden. De hadde lekt rett ved siden av bilen, og han hadde tegnet på hele panseret med småstein. Panseret måtte hellakkeres, og eieren måtte selvfølgelig gå til merkeverksted for han var redd for bilen sin.

Jeg ringte forsikringsselskapet og styrte på en stund, men vi fikk ikke lov til å ta det på vår forsikring og vi hadde ikke ansvar for å dekke noe. Vi ble anbefalt å si at han måtte ta det på sin forsikring, men vi følte vi måtte betale for vårt barns ødeleggelser.

Vi betalte selvfølgelig regningen på 12000,- men jeg fortalte eieren at han burde passe bedre på en ev. neste gang han hadde parkert nær lekende barn, og opplyste om at vi ikke hadde noe ansvar. Han ble bare kjempesur og sint og forsto ikke at jeg bare ville gi ham et godt råd.

Skrevet

Vår sønn ødela bilen til en nabo her for noen år siden. De hadde lekt rett ved siden av bilen, og han hadde tegnet på hele panseret med småstein. Panseret måtte hellakkeres, og eieren måtte selvfølgelig gå til merkeverksted for han var redd for bilen sin.

Jeg ringte forsikringsselskapet og styrte på en stund, men vi fikk ikke lov til å ta det på vår forsikring og vi hadde ikke ansvar for å dekke noe. Vi ble anbefalt å si at han måtte ta det på sin forsikring, men vi følte vi måtte betale for vårt barns ødeleggelser.

Vi betalte selvfølgelig regningen på 12000,- men jeg fortalte eieren at han burde passe bedre på en ev. neste gang han hadde parkert nær lekende barn, og opplyste om at vi ikke hadde noe ansvar. Han ble bare kjempesur og sint og forsto ikke at jeg bare ville gi ham et godt råd.

Du kødder?!? Bileier får ikke parkere nærme lekende barn?? Hva med å passe på barna når de leker rundt biler.

Anonymous poster hash: 7d31d...680

Skrevet

For det første så synes jeg det er helt sykt at man ikke har ansvar når sine egne barn ødelegger andres eiendom! For det andre så synes jeg det er forkastelig at man selv om man har loven på side velger å la være å erstatte, uansett hvor dårlig råd man har! Jeg hadde aldri i mitt sinne liv hatt samvittighet til å la bileier betale masse tusen kroner på grunn av noe mitt barn gjorde. Bra at du tar ansvar HI. Det er det eneste riktige å gjøre. Regner med at bileier vil være behjelpelig med en nedbetalingsplan.

Anonymous poster hash: e3dc0...313

Skrevet

Vi betalte selvfølgelig regningen på 12000,- men jeg fortalte eieren at han burde passe bedre på en ev. neste gang han hadde parkert nær lekende barn, og opplyste om at vi ikke hadde noe ansvar. Han ble bare kjempesur og sint og forsto ikke at jeg bare ville gi ham et godt råd.

Tuller du? Du har da ansvar for egne barn ikke vandaliserer andre sine ting. Skjønner godt at han ble sur. Mener du virkelig at dere ikke hadde noe ansvar for at deres barn ripet opp et panser med stein? Det er jo ikke et uhell.

Skrevet

Vi betalte selvfølgelig regningen på 12000,- men jeg fortalte eieren at han burde passe bedre på en ev. neste gang han hadde parkert nær lekende barn, og opplyste om at vi ikke hadde noe ansvar. Han ble bare kjempesur og sint og forsto ikke at jeg bare ville gi ham et godt råd.

Du kødder?!? Bileier får ikke parkere nærme lekende barn?? Hva med å passe på barna når de leker rundt biler. Anonymous poster hash: 7d31d...680 [/quote

Detta er tull. Om bilen står utanfor ei blokk og der står på blokka ikkje tillat og parkere ved blokka. Så blir du straffa om du bulkar den som har parkert der.

Anonymous poster hash: 7838a...512

Skrevet

Lov om skadeserstatning [skadeserstatningsloven]

§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Synes det kommer rimelig klart frem her at man er ansvarlig for 5000,- uansett? Uaktsomt må vel barnet kunne sies å ha vært eller?

I tilfellet over her tror jeg det må ha vært forsikringsselskapet som ikke helt visste hva de snakket om, for om man lar barn som kan finne på noe sånt leke i nærheten av biler uten tilsyn, så har man da virkelig "latt det mangle på tilbørlig tilsyn".

Skrevet

Du kødder?!? Bileier får ikke parkere nærme lekende barn?? Hva med å passe på barna når de leker rundt biler. Anonymous poster hash: 7d31d...680 [/quote

Detta er tull. Om bilen står utanfor ei blokk og der står på blokka ikkje tillat og parkere ved blokka. Så blir du straffa om du bulkar den som har parkert der.

Anonymous poster hash: 7838a...512

Her utafor er det ikke lov og parkere gjør du deg så er det på eget ansvar, det står med store bokstaver " parkering forbutt,barn leker,parkering på eget ansvar"! Selvfølgelig er det forskjell på barn og voksne i dette tilfellet!

Skrevet

Er det så nødvendig å lakke opp døra da, for en liten ripe?? Betaler dere i dyre dommer for at bilen skal se helt ny ut? Det kan vel pensles over med etteller annet så det ikke ruster akkurat i ripa!?

Anonymous poster hash: a1612...b22

Tuller nå?

Kan være glad om det bare er døra. Bilen skal være lik i farge når skaden er utbedret.

Anonymous poster hash: 7797f...f99

Skrevet

Lov om skadeserstatning [skadeserstatningsloven]

§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Synes det kommer rimelig klart frem her at man er ansvarlig for 5000,- uansett? Uaktsomt må vel barnet kunne sies å ha vært eller?

I tilfellet over her tror jeg det må ha vært forsikringsselskapet som ikke helt visste hva de snakket om, for om man lar barn som kan finne på noe sånt leke i nærheten av biler uten tilsyn, så har man da virkelig "latt det mangle på tilbørlig tilsyn".

Leste tilbake og ser at jenta er 4 år. Da ble jeg litt mer usikker på om hun kan sies å ha vært uaktsom. Hvis det går under "hendelig uhell" så er visst ikke foreldrene ansvarlig for de 5000,- likevel.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet, hvor var bilen parkert hva skjedde? Det er ikke sikkert du skal være nødt til og betale en krone!

Kanskje ikke nødt, men lite realt å overlate regningen til uskyldig bileier.Anonymous poster hash: eed7d...cb3
Han har vell forsikkring.!

Du vet at man får bonustap ved å benytte forsikring? Og at man normalt uansett må betale egenandel? Kan tenkes det lønner seg for HI å betale dette av egen lomme. Anonymous poster hash: bd6cb...381

En som skriver vel med to l-er vet nok ikke hvor mye forsikringspremien faktisk kan stige ved et slikt tap.

Skremmende holdning blandt mange her. Har vi glemt moral, forleskikk og god oppdragelse. Selvsagt skal HI dekke skaden! Skal bileiere lide økonomisk tap fordi HI har dårlig råd? Hva om bileiere nettop har mistet jobben og kun har ansvarsforsikring på bilen sin da?

Burde ikke overraske meg, men jeg er sjokkert!

Anonymous poster hash: 09915...57f

Skrevet

Hvor gammelt er barnet, hvor var bilen parkert hva skjedde? Det er ikke sikkert du skal være nødt til og betale en krone!

Kanskje ikke nødt, men lite realt å overlate regningen til uskyldig bileier.Anonymous poster hash: eed7d...cb3
Han har vell forsikkring.!

Du vet at man får bonustap ved å benytte forsikring? Og at man normalt uansett må betale egenandel? Kan tenkes det lønner seg for HI å betale dette av egen lomme. Anonymous poster hash: bd6cb...381
En som skriver vel med to l-er vet nok ikke hvor mye forsikringspremien faktisk kan stige ved et slikt tap.

Skremmende holdning blandt mange her. Har vi glemt moral, forleskikk og god oppdragelse. Selvsagt skal HI dekke skaden! Skal bileiere lide økonomisk tap fordi HI har dårlig råd? Hva om bileiere nettop har mistet jobben og kun har ansvarsforsikring på bilen sin da?

Burde ikke overraske meg, men jeg er sjokkert!

Anonymous poster hash: 09915...57f

😢😢

Eller nei,

😂

Skrevet

Sjekk innbo forsikringa deres, lurer på om ikke den kan dekke sånt i noen tilfeller

Anonymous poster hash: d8a4e...794

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her synes jeg virkelig at barnas foreldre skulle passet bedre på hva barna gjorde. Å tegne på hele panseret med småstein må ha tatt en stund. Ikke skyld på bileier.

Skrevet

Hva som blir rett og galt i dette tilfellet vil jeg finne ut av sammen med bileier. Jeg ønsker å komme fram til en løsning som begge kan ha det godt med.

Uansett hvordan det ender så har jeg faktisk loven på min side når det kommer til om jeg betaler eller ikke, og det er vel en god grunn til at loven er oppført, selv om jeg har vanskeligheter med å se den.. Selv nå når vi er i slik pengeknipe på privaten.

Personen jeg snakket med virket som en fornuftig person og jeg er sikker på at vi vil komme fram til noe begge kan ha det godt med. Regner med at hun vil få samme svar i fra sitt forsikringsselskap som jeg får fra mitt, og utover det så må vi vel forhandle fram noe privat.

Jeg vet også at priser kan sprike mtp verkstedjobb så bare der kan vi som foreldre muligens spare noe...

Synd at det mest sannsynlig ikke blir jul eller vinterklær på barna i år, men får bare håpe ungene kan få noe slikt til jul fra nær slekt. Heldigvis har ungene nettopp fått Goretex joggesko, så får jeg bare håpe at sneen venter på seg i år😉

Anonymous poster hash: 4cb47...e26

Skrevet

Din økonomi har ikke noe med denne saken å gjøre.

Skrevet

Hva som blir rett og galt i dette tilfellet vil jeg finne ut av sammen med bileier. Jeg ønsker å komme fram til en løsning som begge kan ha det godt med.

Uansett hvordan det ender så har jeg faktisk loven på min side når det kommer til om jeg betaler eller ikke, og det er vel en god grunn til at loven er oppført, selv om jeg har vanskeligheter med å se den.. Selv nå når vi er i slik pengeknipe på privaten.

Personen jeg snakket med virket som en fornuftig person og jeg er sikker på at vi vil komme fram til noe begge kan ha det godt med. Regner med at hun vil få samme svar i fra sitt forsikringsselskap som jeg får fra mitt, og utover det så må vi vel forhandle fram noe privat.

Jeg vet også at priser kan sprike mtp verkstedjobb så bare der kan vi som foreldre muligens spare noe...

Synd at det mest sannsynlig ikke blir jul eller vinterklær på barna i år, men får bare håpe ungene kan få noe slikt til jul fra nær slekt. Heldigvis har ungene nettopp fått Goretex joggesko, så får jeg bare håpe at sneen venter på seg i år😉

Diktet opp en vill historie som ender opp med at dere må betale 5000kr i egenandel og dermed ikke har råd til vinterklær til barna, så får du hønsa her inne til å sende deg det? Smart 👍🏽

Anonymous poster hash: 8a870...1cb

Skrevet

Synes du siste er ekkel i dine uttalelser du siste anonym. Jeg er ganske fortvilet over økonomien. Vi har aldri hatt så dårlig råd som nå, men jeg har ikke bedt om klær eller andre ting her, og vi har familie som bruker å kjøpe ting til barna etter hva de trenger.

Selv om alt ser mørkt ut nå så må vel alt ordne seg til slutt.. Jeg tror de fleste har en periode i livet hvor en har dårligere råd enn andre perioder. Denne episoden med bilen ville rent økonomisk ikke vært et problem hadde det ikke vært for "alt" har skjedd dette året.. Så hele bufferen vi hadde i utgangspunktet er brukt opp😂😩

Vi må nok klare dette også som alle andre. Jeg vurderer å flytte hjem til min far med ungene for en periode slik at vi kan si opp leiligheten og spare penger slik.

Så får vi bare se. Jeg er glad jeg er i kontakt bileier iaf 😊

Skrevet

Du kødder?!? Bileier får ikke parkere nærme lekende barn?? Hva med å passe på barna når de leker rundt biler.

Kødder nei! Hvorfor det? Vi hadde ingen erstatningsansvar, og det var et råd til han til en ev. neste gang i tilfelle de ev. neste foreldrene ikke ville erstatte skadene. Barnet var 4 år og ute og lekte i gata.

Skrevet

Tuller du? Du har da ansvar for egne barn ikke vandaliserer andre sine ting. Skjønner godt at han ble sur. Mener du virkelig at dere ikke hadde noe ansvar for at deres barn ripet opp et panser med stein? Det er jo ikke et uhell.

Nei jeg tuller ikke. Hva jeg mener er revnende likegyldig. Jeg skrev at forsikringsselskapet forklarte at vi ikke hadde verken ansvar eller erstatningsplikt. Barnet var for lite.

Og jeg reagerte heller ikke på at han ble sur for det sønnen vår gjorde, men at han ble sur for at jeg vennlig ga beskjed om at vi hadde faktisk ikke erstatningsansvar og at han derfor burde passe litt på. Eks. parkere litt lenger bort. Han får gjøre som han vil, det var et forslag om å prøve å unngå at det skjedde flere ganger.

Skrevet

Kødder nei! Hvorfor det? Vi hadde ingen erstatningsansvar, og det var et råd til han til en ev. neste gang i tilfelle de ev. neste foreldrene ikke ville erstatte skadene. Barnet var 4 år og ute og lekte i gata.

Du lot en 4 år gammel unge leke alene ute i gata uten tilsyn mens ungen ripet opp en bil?

Bra ikke bileieren ringte barnevernet og rapporterte dere.

Anonymous poster hash: 6a04d...991

Skrevet

Du kan vel ta det på din bilforsikring, så betaler du egenandel til ditt selskap. Din bonus vil stå om dette er første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...