Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er nutribullett? Både lager selv og gir på glass. Alt etter som hva som er praktisk. Som sin bror liker han dessverre best den kjøpte maten... Blir lettere når de kan spise litt mer samme mat som oss. Man vet jo hva som er i den kjøpte maten, Bellelon, det er jo bare å lese deklarasjonen. Det er ikke lov til å ha i tilsetningsstoffer i barnemat heller. Det eneste ankepunktet for min del er at det er dyrt, at ferskt alltid er bedre, og at det blir mye emballasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er nutribullett? Både lager selv og gir på glass. Alt etter som hva som er praktisk. Som sin bror liker han dessverre best den kjøpte maten... Blir lettere når de kan spise litt mer samme mat som oss. Man vet jo hva som er i den kjøpte maten, Bellelon, det er jo bare å lese deklarasjonen. Det er ikke lov til å ha i tilsetningsstoffer i barnemat heller. Det eneste ankepunktet for min del er at det er dyrt, at ferskt alltid er bedre, og at det blir mye emballasje.

Mjo, det er nesten ris i allt och det ska ju barn helst inte spise mer än 3 ggr/uken pga arseniken (arsen tror jag det heter på norsk). Men men, min gillar mest köpt mat också, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutribullett er en slags blender, men kraftigere og gir finere mos. Jeg har blitt helt forelsket i min. Lillemann liker bare hjemmelaget mos, tenkte at det kom til å bli mye pes, men det går egentlig veldig greit. Ellers spiser han to måltider m grøt, og har akkurat begynt så smått med brødskive til frokost. Ammingen nå er mer kos føler jeg.. Synes han drikker mye mindre nå som han spiser mer. Han er ikke så intr i pupp etter Mat lenger.. Hva gjør dere i fht drikke? Bare vann til måltider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gi melk som drikke til måltidene men hun spiser jo ikke fulle måltider ennå heller. Hun elsker jo vann, syntes det er kjempestas å drikke fra glass og virker til å like smaken av det også. Blir nok vann til måltid når hun skal begynne å få "et måltid" men enn så lenge er det bare smaksprøver mer eller mindre. Lager også hjemmelaget mos men har både Kitchen Aid Blender og en sånn smoothievariant. Tror det blir litt det samme som Nutribullet, sånn oppned mikser? :) Åh det e rgøy å la dem få smake på ting! I går lagde jeg kjøttboller og tomatsaus til barseltreff. Før jeg saltet tomatsausen frøs jeg ned noen terninger "suppe" som hun skal få smake en dag :)

 

Slitsomt med tenner da! Er ikke lett det der.. Og hvordan vekker du han? Jeg har tenkt litt på sånn bedside crib også. Jeg også får vondt i ryggen, spesielt de siste nettene for jeg har rett og slett ikke klart å sovne. Tror jeg blir liggende å vri meg i tillegg da, så våkner med "hoven" i ryggraden. Får håpe tennene kommer opp snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

 

Jeg fatter ikke hvor tiden blir av! Nå er småen plutselig blitt 6 mnd, over 70 cm og 8.3 kg! Lille babyen er ikke så liten lenger :P Ha er faktisk på størrelse med 8 mnd gamle babyer, haha! Han ruller nå begge veier, har fått 2 tenner nede, kan dra seg opp i sittestilling, har begynt så vidt å krabbe og står kun med litt støtte(sterke lår som er tykkere en armene mine!)

 

Han er fremdeles en superblid baby og smiler og ler hele dagen :D Han spiser 2 fulle grøtmåltider til frokost og kvelds samt litt yoghurt/fruktmos som snacks. I dag skal vi faktisk kjøpe dampkoker og lage babymat og så har jeg en rå stavmikser som skal mose hele herligheten før det fryses ned :) Så fremover blir det middag i tillegg. Ellers ammer jeg fremdeles, men det blir jo mer og mer fast føde så har blitt litt amming tidlig på dagen, tar med 2 dl mm ut som han får på trilletur, litt amming på ettermiddag og så hovedsakelig på natten. Pumper 3 ganger om dagen, ca 5-6 dl, slik at jeg har melk til grøt og trilleturer så melkeproduksjonen er fremdeles på topp :)

 

Han sover godt om nettene, men er inne i en periode der han er litt urolig rundt leggetid så vippestolen er super. Han sover godt på dagen med 2 lange dupper og ca. 4 korte.

 

I dag skal vi på 6 mnd kontroll. Både 3 og 5 mnd vaksinen gikk knirkefritt uten noen bivirkninger, men er glad han ikke skal ta noe mer vaksiner før han er 1 år :) Da blir det bare kos i dag før vi skal nyte resten av dagen :)

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gi melk som drikke til måltidene men hun spiser jo ikke fulle måltider ennå heller. Hun elsker jo vann, syntes det er kjempestas å drikke fra glass og virker til å like smaken av det også. Blir nok vann til måltid når hun skal begynne å få "et måltid" men enn så lenge er det bare smaksprøver mer eller mindre. Lager også hjemmelaget mos men har både Kitchen Aid Blender og en sånn smoothievariant. Tror det blir litt det samme som Nutribullet, sånn oppned mikser? :) Åh det e rgøy å la dem få smake på ting! I går lagde jeg kjøttboller og tomatsaus til barseltreff. Før jeg saltet tomatsausen frøs jeg ned noen terninger "suppe" som hun skal få smake en dag :)

 

Slitsomt med tenner da! Er ikke lett det der.. Og hvordan vekker du han? Jeg har tenkt litt på sånn bedside crib også. Jeg også får vondt i ryggen, spesielt de siste nettene for jeg har rett og slett ikke klart å sovne. Tror jeg blir liggende å vri meg i tillegg da, så våkner med "hoven" i ryggraden. Får håpe tennene kommer opp snart

Hur menar du väcker honom? Han sover alltid till han vaknar av sig själv (han vaknar alltid klockan sex, oavsett när vi lägger oss). Han är nästan aldrig utvilad, blir trött fort, men sover ändå inte. Så behöver aldrig väcka.

 

Bedside crib tycker jag har varit väldigt bra! Men jag tror att den börjar bli lite liten (han är ganska lång och ca 9.5 kg).

 

Skulle önska vi kunde trycka i honom mat också, förstår inte hur han ska kunna vara utan mig hela dagen om han inte äter. Men nu gav vi honom 2 "måltider" igår á 3 tsk... + lite sviskemos. Så hade han ont i magen hela natten igen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snaaaart 6 mnd her også, på søndag da :)

Minstemor er fortsatt en veldig blid, aktiv og nysgjerrig liten frøken, som smiler og ler til alle som hilser på! Aller mest stas er storesøstrene, da er det høye latterhikst og fornøyde hvin bare de viser seg :D Herlig søskenkjærlighet, gjensidig er den jo også, de koser og leker og er så flinke storesøstre atte, med null tegn til sjalusi!

 

Ellers sover hun stort sett godt både på dag og natt! Sovner ca kl 20- 20.30, og på kvelden får hun fortsatt så mye pupp og kos hun vil ha (har henne sovende i bagen på stua). Så når jeg legger meg for natta så sover hun stort sett resten av natta uten å puppe :) Hender seg såklart at hun våkner litt noen netter innimellom, men da er det ikke pga sult, bare urolighet av en eller annen grunn. Men vi er inne i en god periode nå, så siste uka har hun sovet uten oppvåkning mellom midnatt og 07. Guuull, men erfaringsmessig litt for godt til å kunne vare... :P

 

På dagtid er vi litt i en overgangsfase nå tror jeg. Hun har tidligere sovet to korte og en lang blund om dagen, mens nå heller vi mer mot 2 lange blunder ser det ut som. Har ihvertfall klart seg fint uten siste duppen nå de siste tre dagene, men det avhenger av at jeg tilrettelegger for god langsoving, dvs er ute og triller med vogna eller lar henne sove i fanget mitt (sååå kos, siste lille bebisen min blir nok litt bortskjemt ja;) MoD; hvis han sover 6 ganger om dagen, så ville jeg kanskje prøvd å kutte litt ned på dagsovingen nå som kveldene har blitt mer urolige...? Det vanlige ved 6 mnds alder er jo 2- 3 gode blunder om dagen, evt 4 korte, og det viktigste er jo god nattesøvn som de sier!

 

Bellelon; så kjedelig at han sover så dårlig om natta da!! Hvordan er han når han våkner om natta, er det tydelig magevondt eller generell misfornøyd/ urolig? Gråt om natta kan jo være så mangt... Sier hun som ikke sov en eneste hel natt før mellomste var over 2 år, uuuugghh :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaaaart 6 mnd her også, på søndag da :)

Minstemor er fortsatt en veldig blid, aktiv og nysgjerrig liten frøken, som smiler og ler til alle som hilser på! Aller mest stas er storesøstrene, da er det høye latterhikst og fornøyde hvin bare de viser seg :D Herlig søskenkjærlighet, gjensidig er den jo også, de koser og leker og er så flinke storesøstre atte, med null tegn til sjalusi!

 

Ellers sover hun stort sett godt både på dag og natt! Sovner ca kl 20- 20.30, og på kvelden får hun fortsatt så mye pupp og kos hun vil ha (har henne sovende i bagen på stua). Så når jeg legger meg for natta så sover hun stort sett resten av natta uten å puppe :) Hender seg såklart at hun våkner litt noen netter innimellom, men da er det ikke pga sult, bare urolighet av en eller annen grunn. Men vi er inne i en god periode nå, så siste uka har hun sovet uten oppvåkning mellom midnatt og 07. Guuull, men erfaringsmessig litt for godt til å kunne vare... :P

 

På dagtid er vi litt i en overgangsfase nå tror jeg. Hun har tidligere sovet to korte og en lang blund om dagen, mens nå heller vi mer mot 2 lange blunder ser det ut som. Har ihvertfall klart seg fint uten siste duppen nå de siste tre dagene, men det avhenger av at jeg tilrettelegger for god langsoving, dvs er ute og triller med vogna eller lar henne sove i fanget mitt (sååå kos, siste lille bebisen min blir nok litt bortskjemt ja;) MoD; hvis han sover 6 ganger om dagen, så ville jeg kanskje prøvd å kutte litt ned på dagsovingen nå som kveldene har blitt mer urolige...? Det vanlige ved 6 mnds alder er jo 2- 3 gode blunder om dagen, evt 4 korte, og det viktigste er jo god nattesøvn som de sier!

 

Bellelon; så kjedelig at han sover så dårlig om natta da!! Hvordan er han når han våkner om natta, er det tydelig magevondt eller generell misfornøyd/ urolig? Gråt om natta kan jo være så mangt... Sier hun som ikke sov en eneste hel natt før mellomste var over 2 år, uuuugghh :/

Vi har provat mycket olika, som att han nattlampa, lyd etc, så vi vet att det påverkas inte av det. Han vaknar och blir ledsen, kan inte komma till ro utan tutten.

Jag tror jag måste lära honom att somna själv, men jag är inte alls så sugen på den så kallade 5 minuters metoden... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg prøver å gi melk som drikke til måltidene men hun spiser jo ikke fulle måltider ennå heller. Hun elsker jo vann, syntes det er kjempestas å drikke fra glass og virker til å like smaken av det også. Blir nok vann til måltid når hun skal begynne å få "et måltid" men enn så lenge er det bare smaksprøver mer eller mindre. Lager også hjemmelaget mos men har både Kitchen Aid Blender og en sånn smoothievariant. Tror det blir litt det samme som Nutribullet, sånn oppned mikser? :) Åh det e rgøy å la dem få smake på ting! I går lagde jeg kjøttboller og tomatsaus til barseltreff. Før jeg saltet tomatsausen frøs jeg ned noen terninger "suppe" som hun skal få smake en dag :)

 

Slitsomt med tenner da! Er ikke lett det der.. Og hvordan vekker du han? Jeg har tenkt litt på sånn bedside crib også. Jeg også får vondt i ryggen, spesielt de siste nettene for jeg har rett og slett ikke klart å sovne. Tror jeg blir liggende å vri meg i tillegg da, så våkner med "hoven" i ryggraden. Får håpe tennene kommer opp snart

Hur menar du väcker honom? Han sover alltid till han vaknar av sig själv (han vaknar alltid klockan sex, oavsett när vi lägger oss). Han är nästan aldrig utvilad, blir trött fort, men sover ändå inte. Så behöver aldrig väcka.

 

Bedside crib tycker jag har varit väldigt bra! Men jag tror att den börjar bli lite liten (han är ganska lång och ca 9.5 kg).

 

Skulle önska vi kunde trycka i honom mat också, förstår inte hur han ska kunna vara utan mig hela dagen om han inte äter. Men nu gav vi honom 2 "måltider" igår á 3 tsk... + lite sviskemos. Så hade han ont i magen hela natten igen...

 

 

Jeg aner ikke hva jeg mente med hvordan du vekker han. Hvorfor skulle du vekke han? Har nok skrevet feil ord, men klarer ikke huske hva jeg tenkte :legrine: Ja ja!

 

Og det er en baby.. Han kommer til å sovne selv når han er klar for det. Noen fikser det fint selv, andre gjør ikke det.. Det knuser hjertet mitt når jeg tenker på at et barn skal ligge der, ensom og redd og rope etter hjelp for å bli opplært til at de ikke blir hørt.. Det er små mennesker, som aldri har sett verden! Ikke rart han vil ha smokk/pupp/kos <3 De blir ikke tilbakestående av å oppfostres med kjærlighet, selv om man på død og liv skal "lære" dem alle mulig rutiner som selv voksne sliter med.

 

Det er din baby. Du kjenner han best. Kanskje du hadde følt deg mer hjemme i denne gruppen på face: https://www.facebook.com/groups/348174118697562/?fref=tse

 

Edit: Det er forskjell på 100% TiO og litt TiO.. Menneskebabyer er mye mer hjelpesløse enn andre pattedyr som kan klare seg selv. naturligvis er de needy <3

Endret av PersilleBlomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hørtes jeg brutal ut.. Jeg plukker henne jo ikke opp selv på hvert eneste knirk, men 5 minutter hadde jeg aldri ventet. Som regel vil hun bare ha litt kos. Hun kan ligge en stund og fjase, før hun plutselig blir lei seg og vil ha kos og trøst. Så synger jeg litt, ammer henne litt og legger henne ned i sengen sin igjen. Så kan hun ligge og fjase igjen før hun plutselig snur seg og ender opp i et hjørnet og blir fortvilet. Hun er jo gjerne supertrøtt i tillegg allerede da.. Så synger jeg litt, stryker henne på brystet og i tinningene og bak ørene for da roer hun seg og så går jeg igjen. Du kjenner ditt barn best og ditt barns gråt. Om barnet er lei seg så hører du jo det.. Alt babyen trenger er deg <3 Og en dag, om ikke så lenge (tiden flyr jo) så trenger de oss ikke i det hele tatt! Åh hjelp, det gjorde litt vondt i mammahjertet når jeg tenkte sånn ordentlig på det.. At mennesket jeg har laget kanskje ikke vil ha meg lenger når jeg blir gammel.. Rart man må oppleve for å forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Man må bare tilpasse seg. Hvis man ikke har fleksitid må man ordne seg slik at en kan levere og en hente. Det er hektisk for mange, men ellers blir det jo utrolig mange timer i bhg for ungen? Vår barnehage har åpent fra 7.30 til 17, det er vel ganske vanlig? Det er 9,5 time, ganske mange timer å være "på jobb" for en liten unge. Sånn er det når man har unger, begge kan ikke jobbe sent. Går det ikke må man bare finne en annen jobb, dessverre. Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Man må bare tilpasse seg. Hvis man ikke har fleksitid må man ordne seg slik at en kan levere og en hente. Det er hektisk for mange, men ellers blir det jo utrolig mange timer i bhg for ungen? Vår barnehage har åpent fra 7.30 til 17, det er vel ganske vanlig? Det er 9,5 time, ganske mange timer å være "på jobb" for en liten unge. Sånn er det når man har unger, begge kan ikke jobbe sent. Går det ikke må man bare finne en annen jobb, dessverre.

 

Fast jag jobbar 8-16 och det är ju normal arbetstid. Hjälper ju lite å finne ett annat jobb, jag må ju fortsatt jobba heltid. En alenamor kan for eksempel alltså inte ha ett heltidsjobb når barnehagen åpner 7.45 och stänger 16.15? Tycker det är väldigt märkligt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Man må bare tilpasse seg. Hvis man ikke har fleksitid må man ordne seg slik at en kan levere og en hente. Det er hektisk for mange, men ellers blir det jo utrolig mange timer i bhg for ungen? Vår barnehage har åpent fra 7.30 til 17, det er vel ganske vanlig? Det er 9,5 time, ganske mange timer å være "på jobb" for en liten unge. Sånn er det når man har unger, begge kan ikke jobbe sent. Går det ikke må man bare finne en annen jobb, dessverre.

Fast jag jobbar 8-16 och det är ju normal arbetstid. Hjälper ju lite å finne ett annat jobb, jag må ju fortsatt jobba heltid. En alenamor kan for eksempel alltså inte ha ett heltidsjobb når barnehagen åpner 7.45 och stänger 16.15? Tycker det är väldigt märkligt...
Hvor bor du? Her (Oslo) er det vanlig at det er åpent til 17. Er enig i at det er kort åpningstid det du beskriver. Men folk får det jo til å funke på en eller annen måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Man må bare tilpasse seg. Hvis man ikke har fleksitid må man ordne seg slik at en kan levere og en hente. Det er hektisk for mange, men ellers blir det jo utrolig mange timer i bhg for ungen? Vår barnehage har åpent fra 7.30 til 17, det er vel ganske vanlig? Det er 9,5 time, ganske mange timer å være "på jobb" for en liten unge. Sånn er det når man har unger, begge kan ikke jobbe sent. Går det ikke må man bare finne en annen jobb, dessverre.
Fast jag jobbar 8-16 och det är ju normal arbetstid. Hjälper ju lite å finne ett annat jobb, jag må ju fortsatt jobba heltid. En alenamor kan for eksempel alltså inte ha ett heltidsjobb når barnehagen åpner 7.45 och stänger 16.15? Tycker det är väldigt märkligt...
Hvor bor du? Her (Oslo) er det vanlig at det er åpent til 17. Er enig i at det er kort åpningstid det du beskriver. Men folk får det jo til å funke på en eller annen måte.

 

Jag fant en i närheten som hade 7-17.30 så vi får krysse fingrene att det blir den :) Resten har kvart på åtta till 16.15 så det blir riktigt tufft å rekke. Men som jag forstod er det mulighet å ha önsker om annen åpningstid så da kan det ju gå. :) Bor også i Oslo men tydligen i ett område med få barnehager :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellelon: kanskje du har litt samme problem som oss.. mat er spennende og godt men gir litt urolighet i magen. Hver dag sier jeg at hun bare skal ha pupp og ca hver dag gir jeg etter for bedende og nysgjerrige øyne.. Men her har det blitt søvnløs natt på mor også. Og er det så lang perm i Sverige? Det høres absolutt mye mer naturlig ut! Jeg syntes det er så rart at det er så lite tid til å være menneske og at man skal kastes inn i arbeidet igjen.. Føles helt galt. Menneskebabyer er helt hjelpeløse! De kan ikke gå, ikke prate, ikke slåss.. det er jo greit nok med pappaperm og barnehage, men føler det er viktig med nærhet til mor. Det blir jo naturlig sånn, de første årene er liksom til mor.

 

Hun skal jo ha mat 1 og 4 og noen ganger på morgenen, men i natt klarte jeg bare ikke sovne. I tillegg hadde hun litt luft også. Hun våknet jo ikke, men hun begynner å sprelle og sove dårlig så jeg må få ut luften. Føler jeg har sagt det en million ganger.

 

6 månederskontrollen gikk veldig fint. Hun hadde ikke sovet siden 10 og vi hadde time 14:30!!! Stakkar.. sååå sliten. Men det gikk bra! Hun smilte, satt litt alene for legen og var visst veldig fin :-) Hun gråt fælt når vi skulle veie da.. men hun hadde akkurat våknet fra å ligge godt i sjalet hos meg.. ble ikke mange minuttene søvn før 17:00 :-(

72,5cm og 8900 gram :-) og hodet som ikke audde vokst mellom november og januar hadde plutselig økt 3 cm! Utrolig hva morsmelk gjør!

 

Vi fortsetter med smaksprøver ved siden av pupp enn så lenge, det blir fort en del mat uansett. Det smaker jo så godt! :-D

Endret av PersilleBlomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nei, alltså, jag är inte så positiv till denna metoden heller! Han är grinig och då kan han ligga en stund, men när han vaknar och gråter då kommer jag alltid med en gång. Men problemet är att han vaknar och kan inte somna om utan tutten, 1-2 ggr/h HELA natten. Det är det jag vill vänja honom av med... Permissjonen er ju snart slut, da kan jag inte vara vaken både natt och dag, hur gör man då?

 

Hur som helst, jag tror också att han till slut kommer in i sin rutin att inte vakna och behöva tutten, men just nu är det väldigt, väldigt jobbigt då han aldrig sover så jag kommer liksom aldrig i kapp. Men jag skulle aldrig klara av att låta honom ligga och gråta själv i 5 minuter.

 

Det vi provar nu är att pappan vaggar honom när han vaknar. Men tyvärr jobbar han natt så vi kommer liksom aldrig någon vart :(

 

I natt sov han lite bättre, har ammat i tre dagar nu, (ingen mat) så jag tror det är någon form av allergi. Ska prata med helestasjonen, för han måste ju börja äta mat snart också. Tycker det är så kort permissjon i Norge, i Sverige har man ju till 1.5 år, det känns mer naturligt, blir så stressad av att allt måste vara klart vid 8 månader :/. Nu har jag ju ferie att ta ut så han blir 10 månader när pappa tar över, men jag tycker det är för litet, speciellt när han är så beroende av mig.

 

Har börjat se på barnehage också, men förstår inte hur man ska hinna lämna och hämta när det är så kort öppettid?? Jag måste ju nästan köpa bil för att han en chans. Pappan jobbar ju på morgonen när jag måste åka, så han kan inte lämna. Och de flesta eftermiddagar har han ett annat jobb så han kan inte hämta, hur ska man rekke att ta sig till och från jobb på 10-15 minuter? Jag blir så förvånad, jag kan inte gå ned i arbetstid så detta är väldigt konstigt för mig som är van vid att det är öppet till 6-17-18 vid behov. :P

Man må bare tilpasse seg. Hvis man ikke har fleksitid må man ordne seg slik at en kan levere og en hente. Det er hektisk for mange, men ellers blir det jo utrolig mange timer i bhg for ungen? Vår barnehage har åpent fra 7.30 til 17, det er vel ganske vanlig? Det er 9,5 time, ganske mange timer å være "på jobb" for en liten unge. Sånn er det når man har unger, begge kan ikke jobbe sent. Går det ikke må man bare finne en annen jobb, dessverre.

Fast jag jobbar 8-16 och det är ju normal arbetstid. Hjälper ju lite å finne ett annat jobb, jag må ju fortsatt jobba heltid. En alenamor kan for eksempel alltså inte ha ett heltidsjobb når barnehagen åpner 7.45 och stänger 16.15? Tycker det är väldigt märkligt...

Høres ut som du har hatt noen tøffe tak, Bellelon! Det er så hardt å få så lite søvn over lang tid- vi er flere her som vet.. Vi har det heldigvis litt bedre på natten nå. Men, jeg vil likevel si til deg- ta vare på deg selv!!

Etter mitt syn snakkes det altfor lite om hvordan mamma skal ta vare på seg selv i en veldig krevende sped og småbarnstid.. De aller fleste "vanlige" mammaer er mer enn gode nok omsorgspersoner- men i vår flinkis kultur opplever jeg at vi altfor ofte stiller enorme krav til oss selv som mammaer- jeg gjør det samme. Når man ikke sover, og er utslitt- så er det helt ok å senke kravene- ta de enkle løsningene uten å få dårlig samvittighet. Tenk på hva du selv trenger også.

Det er ikke farlig å gå i barnehagen når man er ett år- det som er viktig er å ha en god barnehage, god tilvenning og kanskje ikke de lengste dagene( hvis det er mulig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nog haft det lite extra tufft med sovingen, ja. Jag vet ju att det blir bedre, men etter noen måneder blir man ju lite konstig i hodet.

Nå har vi haft to nätter då han menade att det var morgon klokken 3 respetive ETT!!! Men nå skall vi få utredning om allergi så ser vi om det beror på det i hvert fall. Har startat lite lätt med sinlac "gröt" på morgonen, två teskedar, men det er mer vann än gröt. Jaja, det går än så länge :)

 

Klart han klarar sig i barnehagen, men hade gärna ha honom hemma till 1.5 år. Går helt fint att pappa er hemme alltså, men tycker det är lite tidigt. Men han klarar sig nog, och man kan ju tänka sig att barnen blir sociala och lär sig visa hänsyn och omtanke enklare på barnehage än hemma :).

 

Vi har ju ett problem i att pappaen måste jobba så mycket och vi har absolut ingen som kan hjälpa mig, så jag drar ju hela lasset själv i princip, och det har slitit något frutkansvärt på mig. Tenkte nesten ta barnevokt men det kostar ju flera tusen för en gång och ett par timmar om man inte tar det privat. :/

 

Någon natt skall jag ta tag i detta med puppberoendet, så kan vi inte ha det. Han spiser gang på gang på gang, och jag tror inte han är sulten. Men en natt ska jag vagga och vagga tills han somnar. Han klarar sig ju fint på dagen så egentligen tror jag inte han är sulten. Men man måste ju orka göra det också...

 

Jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har tann nr 3 og 4 meldt sin ankomst, så da fikk jeg forklaringen på hvorfor nattesøvnen har vært så som så i det siste😜 Ene hjørnetanna og fortannen oppe som såvidt har brutt igjennom, og det har tydelig vært en plagsom affære, med fingre i munn og sikkel som få, oppstykket nattesøvn og i det hele tatt! Virker å være over den verste kneika nå da, hipp hipp hurra for det😄😴😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi! Får vel si både gratulerer, kondolerer og vel overstått? vel.. Det er kanskje ikke helt over.. Men da har dere jo et svar! Og tydelig fremgang på problemet! Her har vi vært skikkelig forkjølet. Vi har også familiebesøk av tante og to fettere og mye kløning med soving.. Er ikke så greit når en av gutta ikke klarer å ta imot minimum 8 tilsnakk om bråk. *forbanna* I går var et helvete også, hun sovnet 01:00.. Da hadde hun ikke fått sove siden 15:00.. :/ men men.. Får holde ut til søndag! Elsker dem, men kjipt at en mors bekymringer bare skal gjelde én mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, bråkete barn som forstyrrer for soving (og amming) har jeg altfor mye erfaring med dessverre :P Det er utrolig plagsomt og frustrerende, men du får trøste deg med at det snart er over ;) Her er det mer et konstant problem, men siste måneden har vi hatt skikkelig fremgang på dagsøvnen i det minste! Nå sovner hun ute i vogna si på verandaen, uten trilling og styr, og kan sove der både godt og lenge uten at jeg triller. Praktisk, og særlig i helgene når huset er fullt og tidvis bråkete hele dagen lang!

 

Og nå tar hun plutselig smokk også👏👏 Tok bare 6 mnd hehe, men bedre sent enn aldri! Hvem skulle trodd det, at jeg nå har en baby som sovner av seg selv i vogna og som atpåtil både smokker og flasker som bare det :D Stikk motsatt av hun mellomste det, og ikke noe jeg hadde særlig trua på da hun bare likte seg oppe i sjalet de første månedene!!

 

Hun er fortsatt utrolig blid og morsom, ler så hun hikster av den minste ting, og spesielt av storesøstrene (idolene) sine. Hun står i krabbestilling i korte perioder, og ruller begge veier, dytter seg bakover og snur seg i sirkel. Men fortsatt ikke noe åling eller krabbing, og det er heeelt greit!! Har det ikke noe travelt med at hun skal bli mer mobil, så nysgjerrig og klåfingra som hun er :P Pinsettgrepet er på plass, så vi må passe på småting og rusk på gulvet allerede..

 

Ellers var det visst enda en tann på vei, den andre fortannen oppe, så nå er det fem tenner totalt. Hei hvor det går, men ingen biting på puppen enda heldigvis!! Men er det noen som vet, hvordan man kan vite om baby får i seg nok melk fra puppingen nå som det blir stadig mer fast føde? Hun får to grøtmåltider om dagen nå, pluss litt middag, så merker jo at det er mindre melk i puppan nå til dags... Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært et par tøffe uker, med urolige netter og sykdom etter tur. Slipper visst ikke unna en runde med omgangssyken i året med barnehagebarn, fy flate for noe svineri! Og så sinnsykt slitsomt det er når begge voksne er syke samtidig!!

 

Endelig nå er alle friske, bank i bordet. Lillemann fikk første tann forrige uke, så regner med at de neste er rett rundt hjørnet. Han høres ganske lik ut som din i utvikling, Lykkelig, selv om han nærmer seg åtte mnd. Ruller og drar seg sidelengs, skyver seg bakover, men har ikke helt knekt koden for hvordan han kommer seg framover. Så i dag at det nok er like før. Han er også en veldig blid gutt, lett å legge både dag og kveld, og det er fantastisk. Spiser brødskive, frukt, middag, oftest glass, smoothie, og får smake på alt mulig. Han er ikke særlig glad i grøt.

 

Sovner fint på egenhånd i senga si på dagen også, det var noe jeg savnet med storebror. Hadde bare nettene kunnet bli litt roligere nå. Kjenner at det tærer på å aldri få sovet mer enn et par timer i strekk. Det er så opp og ned, enkelte netter våkner han bare for pupp et par ganger og det er i og for seg greit. Andre netter våkner han i ett kjør, det har vel antagelig vært pga tann og sykdom osv. Men egentlig burde jo nattammingen også kunne trappes ned på nå. Det er jo bare to mnd til jeg begynner å jobbe. Men for å være ærlig så tror jeg at jeg nattamma broren til han var over året, orka aldri å ta den kampen..

 

Ellers så er han jo bare verdens søteste! Synes tiden går altfor fort, han er siste babyen min og nå er han snart stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere er friske igjen!! Omg.syken er jo det verste😱 Vi har også hatt en omgang med det før i vinter, men både jeg og minstemor klarte heldigvis å styre unna smitte🙏 Nå går det en ny runde omg.syke både på skolen og i barnehagen, så tripper litt på tå og håper å unngå å få det i hus én gang til 😷😷😷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp:  :Gjesp:  :Gjesp: Sukk... trodde kanskje vi skulle få en rolig natt nå som han var frisk, fått igjen matlysten og fått en tann... Neida! Våken minimum en gang i timen hele natta og lys våken fra halv seks, for da hadde han bæsja.... Blir gaaaal!! Så nå er vi oppe, prøver å være litt stille så storebror ikke våkner, kunne trengt et større hus gitt.. Er egentlig pappaen sin tur å sove i dag , men han blir vekt så snart lillegull er klar for å sove igjen, den saken er grei! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig natt her også i natt, så du er ikke alene😴 Men så idag at tann nr 6 også er på vei ut nå, så sikkert derfor. Veldig mye gnaging på fingre og leker idag også, så det klør helt tydelig mye nå. Voldsomt med fire tenner sånn på rappen, så vi får håpe på en liten pause snart, så både stor og liten snart får sove litt mer sammenhengende😴😁😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...