Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt blir 5 mnd. 22. desember, han veier 7,4 kg og er 65 cm lang. Han snur seg fra mage til rygg og klarer snart fra rygg til mage også. Han er blir hele dagen, igår var vi en hel dag på shopping og han var en solstråle hele dagen. Han har en nydelig personlighet - sover hele natten - står opp rungd 08.30 legger seg i 18.30 tiden. Som regel en flaske i løpet av natten. Han er den mest tydeligeungen jeg har hatt så han sier klart ifra om det er noe han ikke liker :) Veldig lett å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berta mi er 4 mnd og 2 uker og veide i hvert fall 9 gode kilo på forrige kontroll (3 uker siden?) Ligge på rygg er dritdøvt så vi ruller rundt xD Babygymmen funker en liten stund og vips så har hun rullet seg inn i sidene på den. Hun tar konstant situps og MÅ jo bli sterk nok snart. Har fått dilla på sengeamming da, det liker hun. Jeg også forsåvidt, så vi skjemmer oss bort.

 

Pappa skal ha perm fra midten av februar.. Det kjenner jeg at jeg IKKE er klar for, spesielt med tanke på amming.. :/ Jeg unner han jo pappaperm men jeg vil fullamme og ha amming som hovedernæring så lenge som mulig.

 

Hun elsker forøvrig mat! Fruktsmoothies går ned på høykant, sviske, eple, pære, banan, varmebehandlet jordbær osv. Litt skeptisk til søtpotet men spiser flere skjeer selv om det kanskje ikke er favoritten. Det skal sies at hun får litt magetrøbbel av søtpotet da. Vi våkner et par ganger om natten av ubehag. Hun våkner ikke alltid men spreller en del, så da "promper" vi litt. Hvis noen vil ha tips til å løse magevondt og luft, sjekk ut http://www.babycentre.co.uk/v25011607/baby-massage-helping-digestion-video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese om alle de fine småtassene som begynner å bli store!! Her går det bare bra, med to tenner som kom opp rundt 4 mnds-dagen! Nå er hun 4,5 mnd og vi har ikke veid/ målt på en stund, så det burde vi kanskje få gjort nå før ferien setter inn!

 

Startet med grøt forrige uke, og det var såpass stas at vi nå er oppe i en halv porsjon og vel så det. Meeeen hun har også plutselig begynt å våkne litt på natta i det siste, og DET liker vi ikke😴😴😴 Har vel våknet og vært våken 1-2 timers tid hver natt nå siste uka, men tviler på at det har noe med grøten å gjøre, siden hun får den på formiddagen ca kl 13... Ikke lett å vite, men likefullt irriterende, så vi får håpe at det går over like fort som det startet!!🙏🙏

 

Ellers er hun en veldig blid, nysgjerrig og aktiv liten frøken, som ruller seg begge veier, dytter seg baklengs og roterer seg på merkverdig vis ut og bort fra lekematta. Babygymmen har vi ryddet bort for lenge siden, fordi hun bare rullet seg borti stengene og ble sur over å bli lagt ned på ryggen hele tida. Det er mageleie som gjelder, med push-ups med strake armer og såvidt rumpa opp fra gulvet til tider. En som vil opp og krabbe snart virker det som, oh noooo😜

 

Ammings går heldigvis bedre igjen nå, etter en periode hvor hun ofte skrek og tullet mye ved puppen. Nå er det stort sett bare stas med pupp, og vi må ikke lenger ligge å amme. Praktisk!

 

Men hvordan sover deres små på dagen nå? Her er det som regel tre blunder iløpet av dagen, den siste fra ca 18- 18.30, før leggetid kl 20.30. Hun våkner som regel ca 07.30 på morgenen, fordi da står jeg opp med storejentene. I helgene kan hun drøye litt lenger, men som regel våken rundt 08- 08.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært endel nattevåk her og, starta rundt fire mnd. Tror det er normalt, er så mye som skjer oppi den lille nøtta deres, også begynner de visst med REM-søvn omkring den tida. Det har blitt mye bedre igjen, nå er nettene som regel til å leve med.

Her sover det tre-fire lurer om dagen, det kommer litt an på når han våkner om mårran og hva vi gjør. Som regel er han trøtt en times tid etter vi står opp, og sover da en time (det gjør gjerne jeg og). Så er det ny lur rundt 12, 1-1,5 time som regel. Så en ny på ettermiddagen en gang, noen ganger blir det enda en lur. Legger seg for natta rundt åtte, på gode netter er han bare våken for pupp en gang, men det varierer jo. Spiser ca tre måltider, grøt en gang, grønnsaksmos en gang, og siste måltid er enten grøt eller smoothie. Han liker grønnsaker bedre enn grøt, ser det ut til, rynker litt på nesa av grøt mens brokkoli går ned på høykant😀 liker også godt vann.

Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir mini 5 mnd 1.juledag! Herremin som tiden flyr! Han er over 8 kg og 66 cm og er en liten plugg nå :)

 

Han sluttet å rulle ettet at han hadde rullet fra mage til rygg for første gang for noen måneder siden. Han gjorde det vel i litt over en uke før han sluttet. Så ville han kun prøve å åle seg fremover, men det var han jo ikke sterk nok til da :P Nå vil han ikke ligge på rygg eller mage. Nope: han vil sitte og stå! Han tar så mange situps for å komme seg opp i sittestilling og han tar pullups ved å holde hendene mine for å komme seg opp i stående stilling :)

 

Han har sagt mahmah i over en mnd og i dag sa han Mamma for første gang! :D Han hadde en uke med Sleep Regression akkurat da han ble 4 mnd, men det gikk heldigvis over. Han sovner ca. 19.00, men våkner 05.00-06.00 så og si hver dag. Han er våken i ca. en time og så sovner han igjen i 2 timer, våken i 1 1/2 time, sover over en time og så sover han ca. 3 dupper til etter det på ca. 30-45 min før leggetid igjen klokka 19.00. Våkner ca. 2-3 ganger for pupp, men vi samsover enda så jeg sovner med han på puppen.

 

Vi har innført litt hirsevelling med mm og fruktmos i og det har gått veldig greit. Har kommet opp til 3 små porsjoner per dag, men er langt i fra full porsjon. De 3 porsjonene per dag tilsvarer knapt en halv full porsjon. I tillegg pumper jeg og tar med flaske på turer og han tar flasken som en proff og drikker lett 2 dl på et måltid på 5 min :P

 

Ellers er han superblid og glad og han smiler og ler hele tiden. Han er en skikkelig mammadalt og uansett hvor trist han er om f.eks pappa holder han så smiler han som en sol hver gang han ser meg <3

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er kl 05 natt hehe, så hvis minsta våkner til da (noe hun ofte gjør), så definerer jeg det som nattevåk og går ikke ut av soverommet med henne. Bysser, synger eller ammer henne i søvn igjen- noen ganger går det raskt, mens andre ganger kan det ta litt tid. Men å stå opp kl 05 er ikke aktuelt, det kan fort bli en dårlig vane jeg ikke ønsker velkommen her i hus😜 Og siden gutten din bare klarer en liten time våken før første blund, kan det kanskje tyde på at han egentlig ikke er helt ferdigsovet for natten...? Ikke vet jeg, 10 timers søvn er jo nok for noen babyer til å føle seg ihvertfall kortvarig uthvilt, så kanskje blir det tidlig morgen uansett når han sovner allerede kl 19 på kvelden. Minsta her drøyer jeg til kl 20.30 på kvelden før jeg legger ihvertfall, for å få vært med på legging av de to eldste først. Hun kan gjerne ha en liten oppvåkning rundt 04-05 hun også, men etter byssing/ amming sover hun videre til 07.30- 08.30 alt ettersom.

 

Sitte vil gjerne bollemor også, men det er jo gjerne noe av det siste de lærer seg, først etter at de har blitt sterke nok i ryggen til å krabbe/ åle. Det er fra mageleie/ krabbestilling de setter seg opp, så selv om minsta er ivrig på situps og gjerne kan trekke seg opp helt selv hvis hun får tak i en kant eller hånd å holde i så hjelper det nok lite😜 Men hun er heldigvis glad i å ligge på magen da, så hun leker mye på gulvet og har nå begynt å dytte seg selv bakover også. Ser ganske så komisk ut, når hun plutselig har dyttet seg inn under sofaen f.eks og sitter litt stuck der :D

 

Tennene har blitt ganske så store og skarpe nå, men heldigvis ingen biting i puppen enda... Fingers crossed for at det fortsetter hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytter ikke, har prøvd ;) Han babler, spreller og hviiiiiiner! Han er lys våken! :P

Sånn var min første og, var ikke snakk om å få han til å sovne igjen. Måtte opp en tur for å bli trøtt igjen. Han har i grunnen alltid vært en morgenfugl, hadde flere perioder vi var oppe 5. Lillebror er heldigvis foreløpig litt mer glad i å sove om mårran :-) No offence, Lykkelig, men jeg har inntrykk av at de som sier at her starter ikke dagen før da og da, og lignende, ikke har hatt sånne morgenfuglunger. For det nytter ikke:-) Du kan tro jeg prøvde det meste! Stor forskjell på de to jeg har iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min dose nattevåk og søvntrøbbel tro meg, så jeg dømmer ingen!! Poenget mitt var bare at hvis minstesnuppa våkner i fem-tida og kaver rundt i senga, så bruker jeg heller en time på å få henne til å sovne igjen, enn å stå opp med henne og starte dagen. Men nå legger jeg henne ikke så tidlig som kl 19 heller, det har jeg ikke gjort med noen av mine små, nettopp for å prøve å unngå morgenfugler. Og det har jeg lyktes godt med, til nå ihvertfall😄 Synes kanskje at minstemor ligger an til å bli litt mer morgenfugl enn de to andre, men vi får nå se og håpe på det beste!! 10-11 timers nattesøvn er nok for mange babyer, så da legger jeg ikke før kl 20 ihvertfall, siden jeg har kronisk lakenskrekk og heller vil sitte litt lenger oppe om kvelden, enn å måtte stå opp i otta😜 Foreløpig har det gitt ønsket effekt, men ting kan snu fort så det gjelder å nyte "sene" morgener så lenge jeg kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ekstrem morgenfugl i storebror- han er ekstremt a menneske og har vært sånn siden han ble født. I seng 1830- opp kl 06. Nå er han 6 år. Jeg tror nok det er mulig å kunne gjøre noen små endringer i vaner i fht søvnmønster hos barn, men om de er a eller b varianter tror jeg er vanskelig å endre på. Vi har hvertfall ikke klart det. Og råd som å legge senere når du har en som sovner sittende fungerer ikke, og fører etter min erfaring ikke til senere oppvåkning.. Jeg synes uansett det høres ut som dere er heldige som har barn som sover godt om natta.her er vi oppe alt fra 1-3 ganger. Det er slitsomt, men jeg er innstilt på at det er en periode...

Her er han snart 6 mnd- 70 cm og 8 kg. Ruller fra rygg til mage og prater masse. Sikler som en foss!!! Elsker å fly, rive i hår, babler i vei- akkurat nå er det rrrrrrrrrrr som er i vinden. Høres ut som en liten racerbil.😊 spiser grøt to ganger om dagen, 11 ish og 16 ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi også våkne iløpet av natta, bare så det er sagt!😁 Hvor ofte varierer veldig, og jeg er så trøtt om natta at jeg uansett ikke har peil på klokkeslett eller hyppighet😜 Men noen netter sover hun hele natta gjennom bare avbrutt av et par puppinger, mens andre netter har hun en stor oppvåkning, i tillegg til puppingene. Ikke noe mønster foreløpig, og grøt har ihvertfall ikke ført til noen endring i nattesøvn hittil..

 

At babyer kommer ut som A- og B- mennesker er helt sikkert, og jeg har hatt begge deler :) Hun første min var ekstremt B-menneske og hadde en skrudd døgnrytme hvor hun ikke tok natta før ca 04 på natta, og så sov hun til ca 14 dagen etterpå😜 Men selv om det var såpass ekstremt klarte vi å snu det om til en mer ønskelig rytme, etter noen tøffe uker med minimalt med nattesøvn på oss begge, så sovnet hun tilslutt i 20-tiden og fikk det vi kan kalle en mer normal døgnrytme.

 

Minsta derimot ser ut til å være mer A-menneske, og ble veldig tidlig (rundt 2 mnds alder var det vel?), trøtt allerede sånn i 19-tiden. Men legging kl 19 passer ikke så bra for oss, nå som vi har to større barn som også gjerne vil ha litt mamma-tid når de skal legges. Så derfor la jeg heller inn en ekstra blund hos minsta på kvelden sånn i 18-tiden, en liten halvtime til 18.30 ca, slik at hun holder fint frem til natta kl 20.30. Slik har vi altså fått justert hennes sovetid til en mer ønskelig rytme for oss, samt at hun ikke våkner grytidlig, men mer passende rundt kl 08:) Dette startet jeg jo med veldig tidlig, og det blir helt sikkert verre hvis barnet har vendt seg til en leggetid kl 19 over lang tid allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god jul damer!

Vesla mi ble 5 mnd i går og hun er 66,5 cm og 8400g 😂 så litt av en plugg. Vi har begynt med smaksprøver av pære,banan,grøt,avocado,vann. Vi begynte med dette for en mnd siden.

Hun har fått det for seg hver natt at hun skal skrike helt til hun får pupp og blir lagt ved siden av meg... Æsj... Koselig på en måte,men slitsomt på en annen måte. Rart om hun har vondt i magen hver eneste natt? Hadde ikke noe problemer de 3 første mnd. Ellers er hun våken og nysgjerrig og ruller fra rygg til mage og tar tak i føttene sine😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo mer bestemte og får sterkere egenvilje etterhvert, så hvis hun roer seg med en gang hun får komme inntil deg og puppen, så ville jeg nok heller tolket det som sult/ kosebehov enn magevondt kanskje...

Og riktig så god jul ja, synes desember måned bare har flydd avgårde i rasende fart- den også gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en ekstrem morgenfugl i storebror- han er ekstremt a menneske og har vært sånn siden han ble født. I seng 1830- opp kl 06. Nå er han 6 år. Jeg tror nok det er mulig å kunne gjøre noen små endringer i vaner i fht søvnmønster hos barn, men om de er a eller b varianter tror jeg er vanskelig å endre på. Vi har hvertfall ikke klart det. Og råd som å legge senere når du har en som sovner sittende fungerer ikke, og fører etter min erfaring ikke til senere oppvåkning.. Jeg synes uansett det høres ut som dere er heldige som har barn som sover godt om natta.her er vi oppe alt fra 1-3 ganger. Det er slitsomt, men jeg er innstilt på at det er en periode...

Her er han snart 6 mnd- 70 cm og 8 kg. Ruller fra rygg til mage og prater masse. Sikler som en foss!!! Elsker å fly, rive i hår, babler i vei- akkurat nå er det rrrrrrrrrrr som er i vinden. Høres ut som en liten racerbil.😊 spiser grøt to ganger om dagen, 11 ish og 16 ish.

Det samme har alltid gjelde med min eldste, våkner like tidlig uansett om han legges senere, med det resultat at han blir grinete på dagen! I løpet av en ferie kan vi klare å snu litt på det. Han har jo blitt bedre da, han står jo ikke opp fem lengre:-) Har våkna litt ekstra tidlig nå i desember da, fordi han er så spent på kalenderen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har arvet mammas A gener ja :P Men heller stå opp en liten time og så få ro i noen timer etterpå enn at vi begge ligger våken og frustrert.

 

Nå er vi hjemme hos familien og mini merket at vi er et nytt sted så tok litt tid med innsovingen, men han var ute totalt innen 22.00, våknet 06.00, jeg dusjet, stelte og koste litt med han og nå sover han igjen mens jeg spiser frokost i fred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg priser meg lykkelig. Legger oss for å roe oss, synge og lese 21:30. Ganske presist 22:45 er lyset ute hos snuppa. Sover til 09:30/10:30. En pupp rundt 01:00 og en til rundt 03:00/04:00. En sjelden gang i blant våkner vi 5-6 av pappa som skal på jobb. Prøver å amme henne i søvn eller legger henne i sin seng med kluten sin, så sovner hun kjapt. :) evig takknemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg priser meg lykkelig. Legger oss for å roe oss, synge og lese 21:30. Ganske presist 22:45 er lyset ute hos snuppa. Sover til 09:30/10:30. En pupp rundt 01:00 og en til rundt 03:00/04:00. En sjelden gang i blant våkner vi 5-6 av pappa som skal på jobb. Prøver å amme henne i søvn eller legger henne i sin seng med kluten sin, så sovner hun kjapt. :) evig takknemlig

Regner med at du skrev feil nå, eller tar det en time og et kvarter å legge henne? 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at juleferie gjør godt for lillemor, for nå sover hun endelig bra på natta igjen!! Litt forskjøvet ferierytme har vi til og med klart å få til, så nå sover hun fra ca 21.30- 09, med bare et par puppinger, men uten oppvåkning. Hurraaa, måtte det vare!!

 

Hun spiser fortsatt grøt bare én gang om dagen (ca 3/4 porsjon), litt usikker på når man bør øke på til to porsjoner, parallelt med smaksprøver på grønnsaksmos..? Blir 5 mnd nå på nyttårsaften, men vil jo helst beholde melka lengst mulig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg priser meg lykkelig. Legger oss for å roe oss, synge og lese 21:30. Ganske presist 22:45 er lyset ute hos snuppa. Sover til 09:30/10:30. En pupp rundt 01:00 og en til rundt 03:00/04:00. En sjelden gang i blant våkner vi 5-6 av pappa som skal på jobb. Prøver å amme henne i søvn eller legger henne i sin seng med kluten sin, så sovner hun kjapt. :) evig takknemlig

Regner med at du skrev feil nå, eller tar det en time og et kvarter å legge henne?

 

 Det er nok unødvendig av meg å starte så tidlig med leggingen for hun er alltid ute til samme tid. Jeg syntes det er kos å lese bøker og å synge for henne. Og så ammer vi litt ekstra, noe hun har godt av nå. Hun gikk ned en halv kilo på 4 dager i julen :(

 

Lykkelig og Gla, du skal ikke ha behov for å gi henne fast føde som måltid før hun er 6 mnd når du fullammer. Smaksprøver, ja. Hele måltid, nei. :) Amm, amm, amm og tøm begge puppene (særlig når de er søvnige, lettere da :D )

 

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får mini 3 grøtmåltider om dagen som tilsammen blir en full grøtporsjon. Blandet hirsegrøt sammen med fruktmos og mm og han elsker det :)

 

Har foreløpig ikke merket at han sover spesielt annerledes, men blir vel kanskje mer sammenhengende når vi øker porsjonene tenker jeg. Jeg pumper 3 ganger for dagen og bruker melken i grøt og så får han 1 dl melk på flaske med litt malt i om dagen for fordøyelsessystemet skyld og det funker som bare juling :)

 

Han ammes etter hvert grøtmåltid, pluss et par ganger i mellom , nattapupp og så 2 ganger om natten. Han begynner å bli god og feit, hehe.

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg priser meg lykkelig. Legger oss for å roe oss, synge og lese 21:30. Ganske presist 22:45 er lyset ute hos snuppa. Sover til 09:30/10:30. En pupp rundt 01:00 og en til rundt 03:00/04:00. En sjelden gang i blant våkner vi 5-6 av pappa som skal på jobb. Prøver å amme henne i søvn eller legger henne i sin seng med kluten sin, så sovner hun kjapt. :) evig takknemlig

Regner med at du skrev feil nå, eller tar det en time og et kvarter å legge henne?

Det er nok unødvendig av meg å starte så tidlig med leggingen for hun er alltid ute til samme tid. Jeg syntes det er kos å lese bøker og å synge for henne. Og så ammer vi litt ekstra, noe hun har godt av nå. Hun gikk ned en halv kilo på 4 dager i julen :(

 

Lykkelig og Gla, du skal ikke ha behov for å gi henne fast føde som måltid før hun er 6 mnd når du fullammer. Smaksprøver, ja. Hele måltid, nei. :) Amm, amm, amm og tøm begge puppene (særlig når de er søvnige, lettere da :D )

 

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

Ja, vet at man ifølge "boka" skal fullamme til 6 mnd, men jeg har jo alltid gitt en flaske NAN på ettermiddagen, fordi jeg har hatt litt for lite melk etter de to ukene med full ammestopp i forb. med sykdommen min etter fødsel. Så grøten har vel egentlig bare erstattet den ene NAN-flasken, og fordi hun ikke hadde gått opp mer enn ca 125 g i uka før jul så tok jeg en selvstendig beslutning på at grøt blir bra, for øke kaloriinntaket litt.

 

Tror vi har funnet ut av det nå, hvordan løse måltidene best for lille grøtmomsen vår :D Gir henne en halv porsjon grøt på formiddagen, og en halv på ettermiddag/ kveld, ingen NAN i tillegg. Merker på henne at det gjør godt, hun virker mer tilfreds og jeg slipper å amme én gang i timen, ikke minst :P

 

MoD; spiser han ikke grøt med mindre du blander den med fruktmos? Kanskje ikke så lurt å venne han til den veldige søtsmaken, hvis det er mulig å unngå det.. Jeg husker bare at det å blande grøt med fruktmos/ sviskemos var et genialt triks å ha i ermet når de ble litt grøtleie etterhvert, og bare bruke naturell grøt ellers, som "hovedsmak".

 

Her har faktisk magen vært helt fin etter grøtstart, ingen behov for verken sviske eller malt. Praktisk :) Ammer henne alltid før grøt, og ofte ammes hun i søvn til ihvertfall én av blundene iløpet av dagen også, i tillegg til nattapupp til kvelds, pupp et par ganger iløpet av natta og litt sånn innimellom iløpet av dagen hvis hun virker sulten. Så ja, fortsatt ganske mye pupping til tross for grøt her ja, selv om hun ofte bare super i seg noen småslurker her og der iløpet av dagen- ikke den helt store tålmodigheten ved puppen når det skjer så mye spennende rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker eplemos fordi det er godt for fordøyelsen. Det går ned uten mye av det og hirsegrøten blir fryktelig tam og smakløs uten noe oppi. Han har ikke hatt noe magevondt og bæsjer fint og nå er han 8,5 kg! Vokser som et uvær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg priser meg lykkelig. Legger oss for å roe oss, synge og lese 21:30. Ganske presist 22:45 er lyset ute hos snuppa. Sover til 09:30/10:30. En pupp rundt 01:00 og en til rundt 03:00/04:00. En sjelden gang i blant våkner vi 5-6 av pappa som skal på jobb. Prøver å amme henne i søvn eller legger henne i sin seng med kluten sin, så sovner hun kjapt. :) evig takknemlig

Regner med at du skrev feil nå, eller tar det en time og et kvarter å legge henne?
Det er nok unødvendig av meg å starte så tidlig med leggingen for hun er alltid ute til samme tid. Jeg syntes det er kos å lese bøker og å synge for henne. Og så ammer vi litt ekstra, noe hun har godt av nå. Hun gikk ned en halv kilo på 4 dager i julen :(

 

Lykkelig og Gla, du skal ikke ha behov for å gi henne fast føde som måltid før hun er 6 mnd når du fullammer. Smaksprøver, ja. Hele måltid, nei. :) Amm, amm, amm og tøm begge puppene (særlig når de er søvnige, lettere da :D )

 

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

Ja, vet at man ifølge "boka" skal fullamme til 6 mnd, men jeg har jo alltid gitt en flaske NAN på ettermiddagen, fordi jeg har hatt litt for lite melk etter de to ukene med full ammestopp i forb. med sykdommen min etter fødsel. Så grøten har vel egentlig bare erstattet den ene NAN-flasken, og fordi hun ikke hadde gått opp mer enn ca 125 g i uka før jul så tok jeg en selvstendig beslutning på at grøt blir bra, for øke kaloriinntaket litt.

 

Tror vi har funnet ut av det nå, hvordan løse måltidene best for lille grøtmomsen vår :D Gir henne en halv porsjon grøt på formiddagen, og en halv på ettermiddag/ kveld, ingen NAN i tillegg. Merker på henne at det gjør godt, hun virker mer tilfreds og jeg slipper å amme én gang i timen, ikke minst :P

 

MoD; spiser han ikke grøt med mindre du blander den med fruktmos? Kanskje ikke så lurt å venne han til den veldige søtsmaken, hvis det er mulig å unngå det.. Jeg husker bare at det å blande grøt med fruktmos/ sviskemos var et genialt triks å ha i ermet når de ble litt grøtleie etterhvert, og bare bruke naturell grøt ellers, som "hovedsmak".

 

Her har faktisk magen vært helt fin etter grøtstart, ingen behov for verken sviske eller malt. Praktisk :) Ammer henne alltid før grøt, og ofte ammes hun i søvn til ihvertfall én av blundene iløpet av dagen også, i tillegg til nattapupp til kvelds, pupp et par ganger iløpet av natta og litt sånn innimellom iløpet av dagen hvis hun virker sulten. Så ja, fortsatt ganske mye pupping til tross for grøt her ja, selv om hun ofte bare super i seg noen småslurker her og der iløpet av dagen- ikke den helt store tålmodigheten ved puppen når det skjer så mye spennende rundt :P

 

Her har vi ikke trengt noe annet enn pupp ennå, hun blir fortsatt god og mett og har brukt 74 i tights en stund. Var over 9 kilo før jul (men gikk litt ned pga styr og sykdom) Skal være nok mat! Men smaksprøver har jeg jo bare måtte prøve, hun elsker det jo også! Semper sin yoghurt smoothie er STOR favoritt og hjelper ofte på magen. Kommer som regel en real bleie etter noen skjeer med den :)

 

Har endret leggerutinen litt, i går sovnet hun greit ca 22:45 men i dag sovnet hun ikke før etter 23:30 :/ Men vi finner vel ut av det :) Lite grining og et par pupper er verste scenarioet her så jeg er ikke brydd :) 

 

Utålmodigheten ved pupper har heldigvis gått over men merker hun spiser bedre om vi ammer i sengen på soverommet enn om det ammes på arm eller pute i stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her går det kun i pupp om dagen! Hun bruker str 80😳 (kan bruke74 også) vet ikke hvor mye hun veier nå,men tipper rundt 9 kg. 5,5 mnd.

Har gitt litt smaksprøve på grøt og hun elsker det. Noen ganger pupper jeg relativt ofte på ettermiddagen. Hun legger seg 19-19.30 og sover stort sett til 23-00. Så pupp,03-pupp også er jegsånn i koma at jeg vet ikke om det er noe i mellom der også. Gir jeg litt grøt holder hun litt lenger.

Vil ikke gi for mye av ris/banan grøten da den er så søt. De andre er ven fra 6 mnd?

I kveld kom det over meg at "baby" perioden er forbi.(har jo vært det en stund men....) felte noen tårer under ammingen i stad å tenkte på alle de gangene jeg hadde hun sovende på armen eller brystet. Det skjer liksom ikke lenger. Kun litt samsoving. Og dette er jo også mitt 2. Og siste barn. Såååå trist å tenke på. Savner den baby perioden helt syyyykt mye og syntes tiden går så altfor fort. Kan det ikke bare stoppe litt....😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...