Gå til innhold

Julibabyer 2015


Krumelur

Anbefalte innlegg

Nå har jeg mye energi, men ryggen svikter😳. Har gjort noe dumt i dag, koste meg på cafe bakkus med ei venninne. Og da spiste jeg grillet chevre på salaten. Har lest at det er greit og den ble grillet litt ekstra. Men har allikevel en dårlig følelse, burde ikke tatt noen sjanser nå rett før fødsel😳. Hva tror dere? Er det trygt når den er grillet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg mye energi, men ryggen svikter😳. Har gjort noe dumt i dag, koste meg på cafe bakkus med ei venninne. Og da spiste jeg grillet chevre på salaten. Har lest at det er greit og den ble grillet litt ekstra. Men har allikevel en dårlig følelse, burde ikke tatt noen sjanser nå rett før fødsel😳. Hva tror dere? Er det trygt når den er grillet?

Ikke tenk på det! Sjansen er mikroskopisk for at den osten inneholder listeria. Det at den varmebehandles dreper jo Evt bakterier men det spørs jo på temperaturen.Uansett har jeg lest at det er størst risiko i 1. og 2. trimester , nå er babyen ferdig utvikla. Men som sagt, det er så liten sjanse at det er ikke noe å tenke på. Tror nok ikke de bruker dyr, upasturisert ost til en sånn rett. Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg mye energi, men ryggen svikter😳. Har gjort noe dumt i dag, koste meg på cafe bakkus med ei venninne. Og da spiste jeg grillet chevre på salaten. Har lest at det er greit og den ble grillet litt ekstra. Men har allikevel en dårlig følelse, burde ikke tatt noen sjanser nå rett før fødsel😳. Hva tror dere? Er det trygt når den er grillet?

Ikke tenk på det! Sjansen er mikroskopisk for at den osten inneholder listeria. Det at den varmebehandles dreper jo Evt bakterier men det spørs jo på temperaturen.Uansett har jeg lest at det er størst risiko i 1. og 2. trimester , nå er babyen ferdig utvikla. Men som sagt, det er så liten sjanse at det er ikke noe å tenke på. Tror nok ikke de bruker dyr, upasturisert ost til en sånn rett.

Ja, jeg tror det er best å ikke tenke på det. Uff, bare 2 uker igjen - så kjipt om noe skulle skje nå. Nå blir det ikke mer grillet chevre før nurket er ute! Men da skal jeg kose meg😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste også grillet chevre for en stund tilbake- ba kjøkkensjefen sjekke om det var ok, noe de mente at det var. Jeg sjekket litt grundigere når jeg kom hjem og fant ut at grillet chevre er litt i grenseland.. Ble litt bekymret, men det gikk veldig fint. Bekymring er det verste som kan skje, men det er i grunn ille nok😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste også grillet chevre for en stund tilbake- ba kjøkkensjefen sjekke om det var ok, noe de mente at det var. Jeg sjekket litt grundigere når jeg kom hjem og fant ut at grillet chevre er litt i grenseland.. Ble litt bekymret, men det gikk veldig fint. Bekymring er det verste som kan skje, men det er i grunn ille nok😊

Jeg følte også at det var litt i grenseland og angret straks. Så jeg spiste ikke hele ostebiten. Skulle ønske jeg ikke bekymret meg så mye. Har ei venninne som spiser alt under graviditetene og drikker rødvin innimellom. Tror ikke hun bekymrer seg så mye😳😳! Jeg syntes uansett at det ikke er verdt å ta noen sjanser, det er jo ett levende menneske det er snakk om - ja ens eget barn😊. Satser på at det gikk bra denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap var vi på ferie i Italia og Spania da jeg var 15-16 uker. Stressa noe sinnsykt med den maten. En av de siste dagene var vi på en tapasrestaurant i Barcelona, og jeg gjorde det samme, spiste grillet chevre. Fikk helt dundern etterpå, og tenkte at nå har jeg ødelagt alt. Det gikk selvsagt fint :) Så skjønner hva du mener, Oslojente. Husk at det først og fremst er upasteurisert ost man skal passe seg for. Det anbefales å holde seg unna bløte oster i tillegg, for å være sikker, men sjansen for at disse ostene skal være farlige for gravide er utrolig liten. I mange land sier ikke anbefalingene noe om annet enn upasteurisert ost, bl.a. Sverige. Gjort er gjort, og spist er spist, best å bare glemme det. 

 

Kjenner også noen som har spist alt i svangerskapet, og faktum er at det i de aller fleste tilfeller går bra. Vi har veldig trygg mat i Norge. Men jeg klarer ikke å være så "avslappet". Det er vel bare et valg man må ta, jeg hadde ikke greid å sove om natta av bekymringer hvis jeg spiste alt mulig som ikke er anbefalt. Nå har jeg mista mange ganger, så jeg er nok ekstra påpasselig, særlig forrige gang. Er hakket mer avslappet akkurat når det kommer til mat denne gangen, har mer kunnskaper nå så skjønner litt mer hva jeg må passe meg for.

 

I går var jeg på besøk hos venninna mi som fødte i forrige uke. Ble ikke noe mindre lei av det! Er lenge siden jeg har holdt en sånn nyfødt baby, herregud så små de er!

 

Og ja, har begynt å bli jævlig lei nå!!!! Er skikkelig giddalaus og slapp, samtidig som jeg på en måte kjeder meg. Fem uker virker sinnsykt lenge nå....

Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner akkurat hva du mener.. Den følelsen av å kjede seg, samtidig som man ikke gidder, og ser at dagen bare går uten at man egentlig gjør noe særlig... Det er rart å gå fra full jobb og et hektisk liv, men det er vel meningen at det skal være sånn.. 4 uker til termin her, ser frem til å bli skikkelig lei de siste ukene- husker fra forrige gang at det kom godt med å føle seg dritt lei når fødselen startet..😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner akkurat hva du mener.. Den følelsen av å kjede seg, samtidig som man ikke gidder, og ser at dagen bare går uten at man egentlig gjør noe særlig... Det er rart å gå fra full jobb og et hektisk liv, men det er vel meningen at det skal være sånn.. 4 uker til termin her, ser frem til å bli skikkelig lei de siste ukene- husker fra forrige gang at det kom godt med å føle seg dritt lei når fødselen startet..

Ja jeg begynner faktisk å komme dit at jeg tenker bring it on i forhold til fødselen, det er ikke mer enn en uke siden jeg tenkte at jeg er langt fra klar! Verre skal det vel bli.. Når fødte du i forhold til termin sist? Min forrige kom to dager før termin, håper jeg slipper overtid denne gangen også! Vil egentlig ikke at han skal komme noe særlig før tida heller, han er ikke så stor og i tillegg blir det stress å skulle strekke permisjonen.

 

Hadde egentlig gleda meg til å gjøre ingenting, men nå er det ganske kjedelig! Gidder liksom ikke  gjøre det jeg skal heller (rydding osv, det er jo bare kjedelig...). Huff og huff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg fått noe helt annet å tenke på😳. Vi kjøpte rekkehus i asker i dag, med overtakelse 1.09 - så nå blir det travelt fremover😛. Men kan flytte rett inn, det blir deilig å slippe oppussing itilegg. Blir rart å flytte fra Oslo, men vi ønsket oss en hage flekk. Er det noen asker boere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap var vi på ferie i Italia og Spania da jeg var 15-16 uker. Stressa noe sinnsykt med den maten. En av de siste dagene var vi på en tapasrestaurant i Barcelona, og jeg gjorde det samme, spiste grillet chevre. Fikk helt dundern etterpå, og tenkte at nå har jeg ødelagt alt. Det gikk selvsagt fint :) Så skjønner hva du mener, Oslojente. Husk at det først og fremst er upasteurisert ost man skal passe seg for. Det anbefales å holde seg unna bløte oster i tillegg, for å være sikker, men sjansen for at disse ostene skal være farlige for gravide er utrolig liten. I mange land sier ikke anbefalingene noe om annet enn upasteurisert ost, bl.a. Sverige. Gjort er gjort, og spist er spist, best å bare glemme det.

 

Kjenner også noen som har spist alt i svangerskapet, og faktum er at det i de aller fleste tilfeller går bra. Vi har veldig trygg mat i Norge. Men jeg klarer ikke å være så "avslappet". Det er vel bare et valg man må ta, jeg hadde ikke greid å sove om natta av bekymringer hvis jeg spiste alt mulig som ikke er anbefalt. Nå har jeg mista mange ganger, så jeg er nok ekstra påpasselig, særlig forrige gang. Er hakket mer avslappet akkurat når det kommer til mat denne gangen, har mer kunnskaper nå så skjønner litt mer hva jeg må passe meg for.

 

I går var jeg på besøk hos venninna mi som fødte i forrige uke. Ble ikke noe mindre lei av det! Er lenge siden jeg har holdt en sånn nyfødt baby, herregud så små de er!

 

Og ja, har begynt å bli jævlig lei nå!!!! Er skikkelig giddalaus og slapp, samtidig som jeg på en måte kjeder meg. Fem uker virker sinnsykt lenge nå....

Håper jeg klarer å bekymre meg mindre som mamma. Men det er vel da det virkelig begynner😳! Vil så gjerne være en avslappet mor, som lar barna være nysgjerrige og utforskende. 2 uker og 5 dager igjen her - og hvis det kan være til trøst så var jeg mer lei for 3 uker siden enn nå. Har akkurat starta permisjonen og finner på hyggelige ting hver dag - i morgen blir det huk. Ryggen ødelegger litt da, men den krongla ikke før 17.00 i dag😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er mer bekymret når de er inne i magen iallfall. Alle sa det forrige gang, bare vent til ungen er kommet ut, da skal du bekymre deg da! Men jeg synes det er helt annerledes, da kan man jo se om de har det bra eller ikke, og man er flere om ansvaret. Så lenge ungen er inne i magen er det liksom bare du som kan vurdere om den har det bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er mer bekymret når de er inne i magen iallfall. Alle sa det forrige gang, bare vent til ungen er kommet ut, da skal du bekymre deg da! Men jeg synes det er helt annerledes, da kan man jo se om de har det bra eller ikke, og man er flere om ansvaret. Så lenge ungen er inne i magen er det liksom bare du som kan vurdere om den har det bra...

Ja, det høres i grunnen logisk ut. Satser på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg vel kanskje ikke uttale meg så skråsikkert, min er jo bare tre, antar at bekymringene øker i takt med ungenes selvråderett ;) Foreløpig har jeg jo ganske god kontroll på hva han foretar seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg vel kanskje ikke uttale meg så skråsikkert, min er jo bare tre, antar at bekymringene øker i takt med ungenes selvråderett ;) Foreløpig har jeg jo ganske god kontroll på hva han foretar seg..

3 årsalderen har jo sine utfordringer, så det er sikkert tøft nok på andre måter. Er veldig spent på om hvordan personligheten til gutten vår er. Jeg har mye temperament, mens pappa'n er rolig. Men sammen med ham blir jeg en roligere utgave av meg selv☺️.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skjønner akkurat hva du mener.. Den følelsen av å kjede seg, samtidig som man ikke gidder, og ser at dagen bare går uten at man egentlig gjør noe særlig... Det er rart å gå fra full jobb og et hektisk liv, men det er vel meningen at det skal være sånn.. 4 uker til termin her, ser frem til å bli skikkelig lei de siste ukene- husker fra forrige gang at det kom godt med å føle seg dritt lei når fødselen startet..

Ja jeg begynner faktisk å komme dit at jeg tenker bring it on i forhold til fødselen, det er ikke mer enn en uke siden jeg tenkte at jeg er langt fra klar! Verre skal det vel bli.. Når fødte du i forhold til termin sist? Min forrige kom to dager før termin, håper jeg slipper overtid denne gangen også! Vil egentlig ikke at han skal komme noe særlig før tida heller, han er ikke så stor og i tillegg blir det stress å skulle strekke permisjonen.

 

Hadde egentlig gleda meg til å gjøre ingenting, men nå er det ganske kjedelig! Gidder liksom ikke gjøre det jeg skal heller (rydding osv, det er jo bare kjedelig...). Huff og huff ;)

Min forrige kom en dag før termin😊

Da var jeg så lei av å sove dårlig og føle meg som en 🐳! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått noe helt annet å tenke på😳. Vi kjøpte rekkehus i asker i dag, med overtakelse 1.09 - så nå blir det travelt fremover😛. Men kan flytte rett inn, det blir deilig å slippe oppussing itilegg. Blir rart å flytte fra Oslo, men vi ønsket oss en hage flekk. Er det noen asker boere her?

Vi bor ikke så langt unna! Asker er et strålende sted! Gled deg😊🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått noe helt annet å tenke på😳. Vi kjøpte rekkehus i asker i dag, med overtakelse 1.09 - så nå blir det travelt fremover😛. Men kan flytte rett inn, det blir deilig å slippe oppussing itilegg. Blir rart å flytte fra Oslo, men vi ønsket oss en hage flekk. Er det noen asker boere her?

Samboeren min er fra Asker, er fint der! Gratulerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg fått noe helt annet å tenke på😳. Vi kjøpte rekkehus i asker i dag, med overtakelse 1.09 - så nå blir det travelt fremover😛. Men kan flytte rett inn, det blir deilig å slippe oppussing itilegg. Blir rart å flytte fra Oslo, men vi ønsket oss en hage flekk. Er det noen asker boere her?

Samboeren min er fra Asker, er fint der! Gratulerer :-)

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg fått noe helt annet å tenke på😳. Vi kjøpte rekkehus i asker i dag, med overtakelse 1.09 - så nå blir det travelt fremover😛. Men kan flytte rett inn, det blir deilig å slippe oppussing itilegg. Blir rart å flytte fra Oslo, men vi ønsket oss en hage flekk. Er det noen asker boere her?

Vi bor ikke så langt unna! Asker er et strålende sted! Gled deg😊🌸

Godt å høre, vi er ikke så kjent. Men skal bo i gåavstand til hvalstrand - så det blir deilig om sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare bodd og jobba i Asker i et år (for en del år siden), trivdes godt. Men så kom hjemlengselen etter nesten 10 år på Østlandet. Så nå bor jeg på Vestlandet igjen. Savner marka MYE!! Og klimaet.. Kanskje jeg må flytte tilbake en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i kynnere døgnet rundt.. Mye stikninger i underlivet og de siste dagene har det jammen til tider vært mensenaktig murring i korsryggen og stråler nedover i lysken når takene kommer også.. Er akkurat 37+0 idag, så han må gjerne bare komme, begynner å bli fryktelig sliten av lite søvn og tung bør.. Har ikke time hos jordmor før neste uke, men da har hun lovet å forsøke å strippe meg. Hadde glemt hvor slitsom innspurten er, da jeg gikk med storebror var han allerede født nå- så kan jo ha noe med det å gjøre også..

Har kjent det sånn snart 2 uker, er 36+3 idag. Kynnere har jeg hatt siden uke 14 men nå begynner de å bli småvonde. Litt murring i korsryggen og trykk nedover (men det er vel bare hodet som trykker).

Hva gjør stripping og hva er kriterier for å kunne bli strippet? Har hatt et ekstremt tungt og "dårlig" svangerskap så er veldig klar for å få ut babyen nå,selv om det er litt tidlig enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kjenner jeg meg godt igjen! Kynnere omtrent hele svangerskapet denne gang,men ibegynte ikke å bli plagsomme og vonde/ubehagelige før uke 34.. Rakk aldri å bli strippet med forrigemann, han kom i slutten av uke 36. men det jordmora sa på forrige time var at de kunne gjøre det når man var passert uke 37 og alt lå an til en normal fødsel, altså at barnet ligger godt nedi med hodet i bekkenet, og mormunn er moden. Hvis ikke har det visst ok liten effekt annet enn å 'irritere' og gjøre vondt. Hun kan selvsagt ikke garantere at det setter igang av det, men er flere av mine venninner som har født samme dag eller et par dager etterpå, så er spent på om jeg er 'moden og mottakelig' er så innmari lei og sliten.. Har vært til modningsakupunktur og har vært illinger og 'modningssmerter' i ett kjør siste uka, så tror rett og slett jeg blir snurt om det ikke har hatt noe effekt, hehe- iallefall overgitt! Blir liksom ikke beste oppladningen til fødsel og barseltid med 3-4 timers usammenhengende søvn i døgnet.. Iallefall ikke når det holder på i ukeavis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag!

 

Skulle bare til vanlig JM time og sjekke status og så sendes jeg til til føden pga pulsdropp på baby :(

 

Fikk helt panikk og ble superstresset. Jeg ble sittende i nesten 1 time med monitor på magen for å sjekke om pulsen var ok eller ikke i tilfelle de måtte gjøre tiltak.

 

Heldigvis viste det seg at pulsen hans var perfekt og at grunnen til at JM hadde slitt med å finne jevn puls rett og slett var fordi han er så aktiv og beveger seg masse og forsvant for henne :) ❤️

 

SF målet hadde droppet pittelitt, så skal til ny time om 14 dager bare for å se at alt holder seg ok der også, men føler meg et tonn lettere til sinns nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes skikkelig dramatisk ut! Skjønner at du ble redd av å få en sånn beskjed!! Godt at alt viste seg å være bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes skikkelig dramatisk ut! Skjønner at du ble redd av å få en sånn beskjed!! Godt at alt viste seg å være bra:)

Ja, det var skikkelig ekkelt. Har ikke grått én eneste gang på snart 34 uker, men der og da så sprutet tårene og snørret :(

 

Selv om JM trøstet meg og sa at de mest sannsynlig var at baby beveget seg så måtte hun jo også ta forhåndsregler OM at det var noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...