Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Jeg og barnefaren bor sammen, men vi har elendig økonomi. Ingen av oss har jobb og vi har inntekt på 16.000,- per mnd. Jeg eier leilighet, og her betaler vi 8000,- i fellesutgifter i mnd. Hva har jeg krav på? Det her går ikke i lengden og jeg er frustrert over hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe babyting eller noe føler jeg, selv om termin ikke er før i mai. NAV gidder heller ikke hjelpe meg med å få meg ut i arbeid. Jeg søker jobber hver dag og prøver å få jobb, men det er umulig. Og det er så demotiverende. Jeg har mye arbeidserfaring og er pliktoppfyllende og flink synes jeg selv, og det går utover selvtillitten min at ingen vil ha meg i jobb.Jeg skal ta utdanning når økonomien blir bedre, men akkurat nå går det ikke. Hva har jeg krav på av penger fra nå og etter at barnet er født? Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Jeg og barnefaren bor sammen, men vi har elendig økonomi. Ingen av oss har jobb og vi har inntekt på 16.000,- per mnd. Jeg eier leilighet, og her betaler vi 8000,- i fellesutgifter i mnd. Hva har jeg krav på? Det her går ikke i lengden og jeg er frustrert over hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe babyting eller noe føler jeg, selv om termin ikke er før i mai. NAV gidder heller ikke hjelpe meg med å få meg ut i arbeid. Jeg søker jobber hver dag og prøver å få jobb, men det er umulig. Og det er så demotiverende. Jeg har mye arbeidserfaring og er pliktoppfyllende og flink synes jeg selv, og det går utover selvtillitten min at ingen vil ha meg i jobb. Jeg skal ta utdanning når økonomien blir bedre, men akkurat nå går det ikke. Hva har jeg krav på av penger fra nå og etter at barnet er født? Anonymous poster hash: 128a4...274 Hvorfor i alle dager velger du å få barn når situasjonen er sånn? Anonymous poster hash: 3d085...537
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Jeg og barnefaren bor sammen, men vi har elendig økonomi. Ingen av oss har jobb og vi har inntekt på 16.000,- per mnd. Jeg eier leilighet, og her betaler vi 8000,- i fellesutgifter i mnd. Hva har jeg krav på? Det her går ikke i lengden og jeg er frustrert over hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe babyting eller noe føler jeg, selv om termin ikke er før i mai. NAV gidder heller ikke hjelpe meg med å få meg ut i arbeid. Jeg søker jobber hver dag og prøver å få jobb, men det er umulig. Og det er så demotiverende. Jeg har mye arbeidserfaring og er pliktoppfyllende og flink synes jeg selv, og det går utover selvtillitten min at ingen vil ha meg i jobb. Jeg skal ta utdanning når økonomien blir bedre, men akkurat nå går det ikke. Hva har jeg krav på av penger fra nå og etter at barnet er født? Anonymous poster hash: 128a4...274 Hvorfor i alle dager velger du å få barn når situasjonen er sånn? Anonymous poster hash: 3d085...537 Jeg ba ikke om drittslenging, så dette ønsker jeg ikke å kommentere. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Du vil få mer dersom du tar utdanning enn å sitte hjemme på ræva. Nå når dere først har planlagt så dårlig så må dere gjøre det beste ut av det, ta ringevikaroppdrag begge to, kvitt dere med unødvendige ugifter, spar til utstyr og kjøp brukt/ta imot på gratissider på facebook etc. Be om hjelp fra frelsesarméen eller tilsvarende. Bestill gratispakker til baby. Ta småjobber hos naboer eller andre, se på finn. Det er også mange som gir bort en del på finn.no. Anonymous poster hash: eae5a...0be
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år. Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Det er jo DU som skal finne deg jobb. NAV skal hjelpe til, men du kan ikke sitte på rumpa og vente. Anonymous poster hash: bbdc3...6bf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Det er jo DU som skal finne deg jobb. NAV skal hjelpe til, men du kan ikke sitte på rumpa og vente. Anonymous poster hash: bbdc3...6bf De skal ikke det? Jo, det skal de faktisk. Her jeg bor er det sånn at hvis du har vært arbeidsledig så og så lenge så skal de hjelpe deg med det. Men de hjelper bare rusmisbrukere, så jeg står ikke akkurat først i køen. Får ikke hjelp til en dritt. Fikk riktignok en jobb de hjalp meg med å få, men da jobba jeg 100% for 6000,- i mnd. så det takka jeg pent nei til. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Jeg og barnefaren bor sammen, men vi har elendig økonomi. Ingen av oss har jobb og vi har inntekt på 16.000,- per mnd. Jeg eier leilighet, og her betaler vi 8000,- i fellesutgifter i mnd. Hva har jeg krav på? Det her går ikke i lengden og jeg er frustrert over hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe babyting eller noe føler jeg, selv om termin ikke er før i mai. NAV gidder heller ikke hjelpe meg med å få meg ut i arbeid. Jeg søker jobber hver dag og prøver å få jobb, men det er umulig. Og det er så demotiverende. Jeg har mye arbeidserfaring og er pliktoppfyllende og flink synes jeg selv, og det går utover selvtillitten min at ingen vil ha meg i jobb. Jeg skal ta utdanning når økonomien blir bedre, men akkurat nå går det ikke. Hva har jeg krav på av penger fra nå og etter at barnet er født? Anonymous poster hash: 128a4...274 Hvorfor i alle dager velger du å få barn når situasjonen er sånn? Anonymous poster hash: 3d085...537 Jeg ba ikke om drittslenging, så dette ønsker jeg ikke å kommentere. HI Anonymous poster hash: 128a4...274 Det er ikke drittslenging men et naturlig spørsmål å stille når man velger å få barn uten å være i stand til å ta vare på det. Anonymous poster hash: 3d085...537
Mamma_til_2 Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Men hva gjør du nå for og få penger?
Suppehue Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år. Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må ha hatt inntekt 6 av 10 måneder før permisjon starter. Denne kan du starte inntil 12 uker før termin. Hvis ikke får du engangsstønad. Den er vel på litt over 30.000. Hvis du fordeler på 10 mnd og tar barnetrygd oppå der er det 4000 ekstra i mnd. Det koster ikke mer enn det med baby. Burde ikke pappaen prøvd å få jobb?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år. Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må tjene mer enn G på 40000-og noe i løpet av seks mnd før permisjon. Mulig den grensen økes til 80000-og noe. De fleste steder søker de ringevikarer så det kan både du og samboer begynne med rimelig kjapt. Hvis du er under 35 år så får du støtte fra lånekassen for å studere, mer enn ingenting. Du får velge bare stipend da for mer lån er neppe noen god idé for deg. Anonymous poster hash: eae5a...0be
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Det er jo DU som skal finne deg jobb. NAV skal hjelpe til, men du kan ikke sitte på rumpa og vente. Anonymous poster hash: bbdc3...6bf De skal ikke det? Jo, det skal de faktisk. Her jeg bor er det sånn at hvis du har vært arbeidsledig så og så lenge så skal de hjelpe deg med det. Men de hjelper bare rusmisbrukere, så jeg står ikke akkurat først i køen. Får ikke hjelp til en dritt. Fikk riktignok en jobb de hjalp meg med å få, men da jobba jeg 100% for 6000,- i mnd. så det takka jeg pent nei til. HI Anonymous poster hash: 128a4...274 Du takker nei til jobb og klager på at du ikke får hjelp? De 6000 er kun for en periode til du får fast jobb. Merker nå at jeg mistet all respekt for deg når du takker nei til jobb og samtidig sørger for barn oppi dette. Anonymous poster hash: eae5a...0be
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Men hva gjør du nå for og få penger? Får kun dagpenger, 3000,- hver 14. dag. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år. Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må ha hatt inntekt 6 av 10 måneder før permisjon starter. Denne kan du starte inntil 12 uker før termin. Hvis ikke får du engangsstønad. Den er vel på litt over 30.000. Hvis du fordeler på 10 mnd og tar barnetrygd oppå der er det 4000 ekstra i mnd. Det koster ikke mer enn det med baby. Burde ikke pappaen prøvd å få jobb? Han går på AAP, men jo.. han burde. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #16 Skrevet 8. november 2014 Det er jo DU som skal finne deg jobb. NAV skal hjelpe til, men du kan ikke sitte på rumpa og vente. Anonymous poster hash: bbdc3...6bf De skal ikke det? Jo, det skal de faktisk. Her jeg bor er det sånn at hvis du har vært arbeidsledig så og så lenge så skal de hjelpe deg med det. Men de hjelper bare rusmisbrukere, så jeg står ikke akkurat først i køen. Får ikke hjelp til en dritt. Fikk riktignok en jobb de hjalp meg med å få, men da jobba jeg 100% for 6000,- i mnd. så det takka jeg pent nei til. HI Anonymous poster hash: 128a4...274 Du takker nei til jobb og klager på at du ikke får hjelp? De 6000 er kun for en periode til du får fast jobb. Merker nå at jeg mistet all respekt for deg når du takker nei til jobb og samtidig sørger for barn oppi dette. Anonymous poster hash: eae5a...0be Eh nei. Kanskje du skulle spiurt hvorfor jeg sa nei? Det var bare en midlertidig jobb, 6000,- får jeg uansett om jeg jobber eller ikke. Det var en jobb jeg fikk for å finne ut av hvilken utdanning jeg skal ta videre. Og når jeg jobber der, og de fleiper med meg (i dems øyne) om at jeg jobber gratis, da kan de ha det så godt! De brukte meg til alle drittjobbene og fulgte ikke sin del av kontrakten. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #17 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få. Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år. Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må tjene mer enn G på 40000-og noe i løpet av seks mnd før permisjon. Mulig den grensen økes til 80000-og noe. De fleste steder søker de ringevikarer så det kan både du og samboer begynne med rimelig kjapt. Hvis du er under 35 år så får du støtte fra lånekassen for å studere, mer enn ingenting. Du får velge bare stipend da for mer lån er neppe noen god idé for deg. Anonymous poster hash: eae5a...0be Jeg får ikke noen ting fra lånekassa siden jeg eier leilighet og må leie ut og flytte for å studere. Da går det jeg får for å leie ut, som inntekt, og da blir inntekten min for høy... selv om de går rett til borettslaget (har ikke lån på leiligheten). Jeg har søkt ringevikarer og alt mulig som jeg kommer over, men er ingenting å hente :/ Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #18 Skrevet 8. november 2014 Hva du har krav på? Spør heller om hvilke plikter og hvilket ansvar du har du nå, det er langt mer konstruktivt i det lange løp! Anonymous poster hash: d61c9...37d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #19 Skrevet 8. november 2014 Hvis du har termin i mai så er det for sent å starte med utdanning for å få støtte ved lånekassen. Du må ha vært i utdanning noen mnd før du går ut i permisjon, og opptak er som regel i august, selv om du finner noe med opptak i januar så tror jeg tiden er for kort. Men du kan sjekke det ut. Som student får du også engangsstønad fra NAV. Det er faktisk du selv som må gjøre jobben ved å finne deg jobb. Du kan kreve veiledning fra NAV. Kanskje du kan få et jobbsøkerkurs. Men ikke at de finner jobben for deg, selv om det skjer i skjelne tilfeller. Så der har du misforstått. Når man blir forelder er man nødt til å ta ansvar for eget liv hvis man skulle kunne tilby barnet noe, ikke for å være krass, men du ig barnets far må finne en løsning for å kunne forsørge barnet, og ikke skyld på andre. Det er tøft å få jobb uten utdanning. Du kan ikke være selektiv eller kresen. Søk på alt du kan og oppsøk alt fra barnehager, sykehjem og boliger for utviklingshemmede til fabrikker e.l. for å høre om de kunne ha behov for ringevikarer. Barnets far må stå på desto hardere for å jobbe mer fremover han og. Anonymous poster hash: 841e7...6ff
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #20 Skrevet 8. november 2014 Vi er tre, snart fire på en inntekt på 18000..Er ikke noe luksus her, men ci har justert forbruket, handler på tilbud og kjøper brukt. Vi klarer oss greit og har litt over 500 kr igjen til mandag. Da har vi spist god middag hver dag og guttungen har fått vinterklær og div. Det er mulig å få det til! Har akkurat det samme som deg, dagpenger og aap. Mannen min har siden han måtte begynne på dagpenger ringt nav annen hver uke, søkt jobber og har nå fått plass på jobbklubb en mnd før jul som gir oss litt mere pwnger før jul. Dere må være aktive selv også Anonymous poster hash: 9c70b...3f6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #21 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få.Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år.Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må tjene mer enn G på 40000-og noe i løpet av seks mnd før permisjon. Mulig den grensen økes til 80000-og noe.De fleste steder søker de ringevikarer så det kan både du og samboer begynne med rimelig kjapt. Hvis du er under 35 år så får du støtte fra lånekassen for å studere, mer enn ingenting. Du får velge bare stipend da for mer lån er neppe noen god idé for deg.Anonymous poster hash: eae5a...0be Jeg får ikke noen ting fra lånekassa siden jeg eier leilighet og må leie ut og flytte for å studere. Da går det jeg får for å leie ut, som inntekt, og da blir inntekten min for høy... selv om de går rett til borettslaget (har ikke lån på leiligheten). Jeg har søkt ringevikarer og alt mulig som jeg kommer over, men er ingenting å hente :/ Anonymous poster hash: 128a4...274 Det er forresten lavere skatt på utleie enn på arbeidsinntekt. Ca 27%, etter fradrag på borettslagskostnader (kostnader vel å merke, ikkebører ikke nedbetaling av lån/fellesgjeld), slitasje o.l. Det legges ikke på inntekt da det ikke skal betales trygdeavgift eller evt toppekatt på dette, og regnes heller ikke som grunnlag for sykepenger/foreldrepenger e.l. Anonymous poster hash: 841e7...6ff
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #22 Skrevet 8. november 2014 Om du ikke opparbeider deg retten til foreldrepenger så er engangsstønad og barnetrygd, eventuelt bostøtte det dere kan få.Anonymous poster hash: 71834...bfb Hvor mye må man jobbe da? Jeg har jobba tidligere i år.Anonymous poster hash: 128a4...274 Du må tjene mer enn G på 40000-og noe i løpet av seks mnd før permisjon. Mulig den grensen økes til 80000-og noe.De fleste steder søker de ringevikarer så det kan både du og samboer begynne med rimelig kjapt. Hvis du er under 35 år så får du støtte fra lånekassen for å studere, mer enn ingenting. Du får velge bare stipend da for mer lån er neppe noen god idé for deg.Anonymous poster hash: eae5a...0be Jeg får ikke noen ting fra lånekassa siden jeg eier leilighet og må leie ut og flytte for å studere. Da går det jeg får for å leie ut, som inntekt, og da blir inntekten min for høy... selv om de går rett til borettslaget (har ikke lån på leiligheten). Jeg har søkt ringevikarer og alt mulig som jeg kommer over, men er ingenting å hente :/ Anonymous poster hash: 128a4...274 Det er forresten lavere skatt på utleie enn på arbeidsinntekt. Ca 27%, etter fradrag på borettslagskostnader (kostnader vel å merke, ikkebører ikke nedbetaling av lån/fellesgjeld), slitasje o.l. Det legges ikke på inntekt da det ikke skal betales trygdeavgift eller evt toppekatt på dette, og regnes heller ikke som grunnlag for sykepenger/foreldrepenger e.l. Anonymous poster hash: 841e7...6ff Jeg har prata med lånekassa og de sa at alt kom til å gå som inntekt :/ Får håpe ting blir annereledes framover så jeg kan starte utdanning i 2016. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #23 Skrevet 8. november 2014 Dere har jo akkurat det samme inn (og forståvidt i leie) som de aller aller fleste studenter som får barn har. Dere har jo faktisk mer, fordi jeg antar dere får utbetalt penger i 12 måneder i året, og ikke 10 som studenter gjør. (Ja, mange studenter har sommerjobb og tjener ekstra. Men da studentbarnehager ofte er sommerstengte er ikke det et reelt alternativ for alle). Og vi har alle klart oss fint. Uten å klage på nett om at det ikke er levelig. Anonymous poster hash: 24634...1c5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #24 Skrevet 8. november 2014 Hvis du har termin i mai så er det for sent å starte med utdanning for å få støtte ved lånekassen. Du må ha vært i utdanning noen mnd før du går ut i permisjon, og opptak er som regel i august, selv om du finner noe med opptak i januar så tror jeg tiden er for kort. Men du kan sjekke det ut. Som student får du også engangsstønad fra NAV. Det er faktisk du selv som må gjøre jobben ved å finne deg jobb. Du kan kreve veiledning fra NAV. Kanskje du kan få et jobbsøkerkurs. Men ikke at de finner jobben for deg, selv om det skjer i skjelne tilfeller. Så der har du misforstått. Når man blir forelder er man nødt til å ta ansvar for eget liv hvis man skulle kunne tilby barnet noe, ikke for å være krass, men du ig barnets far må finne en løsning for å kunne forsørge barnet, og ikke skyld på andre. Det er tøft å få jobb uten utdanning. Du kan ikke være selektiv eller kresen. Søk på alt du kan og oppsøk alt fra barnehager, sykehjem og boliger for utviklingshemmede til fabrikker e.l. for å høre om de kunne ha behov for ringevikarer. Barnets far må stå på desto hardere for å jobbe mer fremover han og. Anonymous poster hash: 841e7...6ff Planen var aldri å starte utdanning i år, men å finne ut av hva jeg vil bli for så og starte utdanninga da. Men ting har ikke gått etter boka i det siste, så utdanning til høsten må avvente kanskje enda en høst. Jeg søker på alle de jobbene som er å søke på (som er aktuelle selvfølgelig, og som jeg har en sjans til å få), men alle i dag stiller "høye" krav til "bare" en ringevikarstilling også. Jeg har studiespesialisering fra vgs, så har ikke noe å stille meg bak der heller... Det at bf burde stå på mer er jeg helt enig i, men det hjelper ikke hva jeg sier for han sier bare at han ikke får noe jobb. Men han GIDDER ikke ta hvilken som helst jobb, som f.eks. å sitte i kassa på Rimi. Og det hadde ikke gjort meg noe å sitti der så lenge det ikke er for resten av livet (ikke for å snakke nedlatende om de som gjør det, for det er en jobb det også, men ikke som passer for meg i 50 år). Han skal ha gull og grønne skoger og gjerne en toppstilling fom. første dag (idiot). Anonymous poster hash: 128a4...274
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #25 Skrevet 8. november 2014 Dere har jo akkurat det samme inn (og forståvidt i leie) som de aller aller fleste studenter som får barn har. Dere har jo faktisk mer, fordi jeg antar dere får utbetalt penger i 12 måneder i året, og ikke 10 som studenter gjør. (Ja, mange studenter har sommerjobb og tjener ekstra. Men da studentbarnehager ofte er sommerstengte er ikke det et reelt alternativ for alle). Og vi har alle klart oss fint. Uten å klage på nett om at det ikke er levelig. Anonymous poster hash: 24634...1c5 Hvor mange studenter har 8000,- i husleie? Ikke mange som jeg vet om. Og vi har mange utgifter utenom dette også, som forsikring osv siden VI IKKE LEIER! Og jeg har ikke klaga, jeg har spurt om råd. Så hvis du ikke har noe positivt å komme med så ser jeg helst at du holder kjeft Merkelig hvordan alle kjerringer her inne skal fremstå så forbanna bra hele tida. HI Anonymous poster hash: 128a4...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå