Gå til innhold

Skravletråd


Paeonia

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut hvorfor min menstermin er så ulik hos fastlege, gyn og div terminkalkulatorer. Jeg var hos jordmor i dag, og hennes utregning ble også 2. juni. Hun mente at fastlegen trolig hadde en gammel terminskive (husker ikke ordet hun brukte, og hun selv brukte pcen til å regne ut termin). Og det er riktig at legen min bruker en sånn skive til å finne ut termin. Jordmor sa de regnte en annen svangerskapslengde før.

Kan det ha skjedd med Lillemy90?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er egentlig bare en dag forskjell på de ulike regnemetodene ( ev 3 da noen har forenklet det til 280dager)

, men med snurra som fastlegen brukte så ble jeg ulikt antall dager over uke for hver gang jeg var der selv om jeg alltid var på kontroll på mandager. Dvs at jeg var. Ifølge legen 12+1 første kontroll 17+3 neste selv om det var på samme ukedag. Så der var det nok bare slurv eller noe eller at den ikke tar hensyn til at det 31 dager i noen måneder.

 

Uansett regner man ut ifra en satt termin så skal man ikke bomme 1 uke hvor langt man er på vei.

 

 

Når det gjelde tidlig ul så vil denne ofte avvike fra menstermin. Med en av mine var det 13 dager forskjell mellom termin satt i uke 8 og i uke 12, på oul var jeg tilbake på menstermin midt i mellom de to andre terminene

Endret av Frufluffy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis man da tenker fosterets alder som da vil si 7 uker, så brukte vi enda kondom før 7 uker siden.. Så det er litt vanskelig å beregne meg tror jeg. :(

Har trodd jeg var i uke 8 nå (7+)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg i niende uke. Jeg er 8+2 fosteret er da 6+2 og i sin syvende uke .

 

Br deg alle fall ikke så mye om ul terminen nå, først på oul blir den avgjørende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen som vet om en gruppe for Mai/juni eller juni på facebook? Jeg er allerede på en Juni2015 (bare å sende meg en melding hvis noen andre er interessert), men synes det er hyggelig å være med i flere grupper.. (Var det også med førstemann :P)

Håååper noen av dere er med i en gruppe og vil invitere meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i går. 8+0 og fikk litt inntrykk av at jeg var der i tidligste laget...også fikk jeg litt tyn for at jeg ikke hadde sagt ifra at det var en svangerskapskontroll når jeg bestilte.

Men nå er det hvertfall gjort og henvisninger sendt og prøver tatt. Men de glemte å teste om jeg var gravid :P .

Men de sjekker vel på samme måte som vi sjekker det hjemme? Ved å teste urinen?

 

Og legens termin var to dager lengere på vei, altså 8+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i går. 8+0 og fikk litt inntrykk av at jeg var der i tidligste laget...også fikk jeg litt tyn for at jeg ikke hadde sagt ifra at det var en svangerskapskontroll når jeg bestilte.

Men nå er det hvertfall gjort og henvisninger sendt og prøver tatt. Men de glemte å teste om jeg var gravid :P .

Men de sjekker vel på samme måte som vi sjekker det hjemme? Ved å teste urinen?

 

Og legens termin var to dager lengere på vei, altså 8+2.

Legen min har aldri dobbeltsjekket at jeg har vært gravid. Han stoler på testene jeg har tatt hjemme. De tar også urinprøve, ja, faktisk en strimmel, sånn som billigstrimlende jeg selv har brukt. I hvert fall har de brukt det de gangene jeg har sett dem.

Rart å få tyn for å ikke si ifra om svangerskapskontroll... Hadde de spurt etter hvorfor du skulle dit når du bestilte time, hadde det vært rart om du utelot det (men ikke så rart at men skal få tyn for det), men om de ikke spurte, så er det selvfølgelig helt ok å ikke måtte fortelle noe heller... Jeg sa ikke ifra, og legen var veldig nysgjerrig på hvorfor jeg var der (jeg skulle der egentlig neste dag også, men i anledning andre ting), og han smilte stort da jeg sa jeg var gravid. Han gratulerte så mye, og satte i gang med å ordne papirer og henvisning til både tidlig ul og ordinær ul, og sendte meg avgårde for å ta blodprøver. 

 

Jeg har skrevet mye her om de ulike termindatoene jeg har fått fra både lege, gyn og jordmor (jordmor hadde samme som terminkalkulatorne), så jeg ville tatt termindato med en klype salt frem til oul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var hos legen i går. 8+0 og fikk litt inntrykk av at jeg var der i tidligste laget...også fikk jeg litt tyn for at jeg ikke hadde sagt ifra at det var en svangerskapskontroll når jeg bestilte.

Men nå er det hvertfall gjort og henvisninger sendt og prøver tatt. Men de glemte å teste om jeg var gravid :P .

Men de sjekker vel på samme måte som vi sjekker det hjemme? Ved å teste urinen?

 

Og legens termin var to dager lengere på vei, altså 8+2.

Legen min har aldri dobbeltsjekket at jeg har vært gravid. Han stoler på testene jeg har tatt hjemme. De tar også urinprøve, ja, faktisk en strimmel, sånn som billigstrimlende jeg selv har brukt. I hvert fall har de brukt det de gangene jeg har sett dem.

Rart å få tyn for å ikke si ifra om svangerskapskontroll... Hadde de spurt etter hvorfor du skulle dit når du bestilte time, hadde det vært rart om du utelot det (men ikke så rart at men skal få tyn for det), men om de ikke spurte, så er det selvfølgelig helt ok å ikke måtte fortelle noe heller... Jeg sa ikke ifra, og legen var veldig nysgjerrig på hvorfor jeg var der (jeg skulle der egentlig neste dag også, men i anledning andre ting), og han smilte stort da jeg sa jeg var gravid. Han gratulerte så mye, og satte i gang med å ordne papirer og henvisning til både tidlig ul og ordinær ul, og sendte meg avgårde for å ta blodprøver. 

 

Jeg har skrevet mye her om de ulike termindatoene jeg har fått fra både lege, gyn og jordmor (jordmor hadde samme som terminkalkulatorne), så jeg ville tatt termindato med en klype salt frem til oul :-)

 

 

Min lege er litt opphengt i at det burde bli satt av en dobbeltime til første svangerskapskontroll. Greit nok det men jeg føler ikke for å fortelle de i resepsjonen hvorfor jeg skal til legen :huh:

Er ikke så nøye med den graviditetstesten hos legen, men det hadde jo liksom blitt litt mer offisielt på en måte, og ikke bare noe som skjer inni mitt hode :wink:

Jeg får også alltid ulik termindato når jeg kommer til legen, hun tar ikke hensyn til min lange syklus. Så får man vel en tredje også hvis man når så langt som til Ul i uke18...Og ja, jeg skal jo på ul neste uke så da får jeg vel også en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg hatt det utrolig travelt på jobb, og det har endt med sterke kramper i magen og en lett blødning... Håper dette bare er forbigående og ikke farlig, men jeg ringer nok jordmor og evt legen i morgen. Blødningen har gitt seg nå, ikke antydning til noe nå heldigvis. Håper det bare er et blodkar el.l, og at krampene kom som et resultat av at kroppen prøver å si jeg må ta det litt rolig.

Jeg er ikke blitt helt tatt av panikken heldigvis, og har tro på at dette er ufarlig og forbigående, men litt stressa er jeg jo.

Men denne gangen SKAL det jo gå bra, så sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kveld har jeg hatt det utrolig travelt på jobb, og det har endt med sterke kramper i magen og en lett blødning... Håper dette bare er forbigående og ikke farlig, men jeg ringer nok jordmor og evt legen i morgen. Blødningen har gitt seg nå, ikke antydning til noe nå heldigvis. Håper det bare er et blodkar el.l, og at krampene kom som et resultat av at kroppen prøver å si jeg må ta det litt rolig.

Jeg er ikke blitt helt tatt av panikken heldigvis, og har tro på at dette er ufarlig og forbigående, men litt stressa er jeg jo.

Men denne gangen SKAL det jo gå bra, så sånn er det!

Huff, du bør nok ta det litt mer med ro fremover da, selv om jeg ser det kan være vanskelig mtp jobb. Veldig bra at blødningen har gitt seg, det tyder jo på at det ikke er noe galt, og at det forhåpentligvis bare var en skjør slimhinne som fant ut at du stresset så mye at du knep for godt, så det gikk hull på et blodkar ;-) 

Har du fått ringt lege/jordmor? 

Du har viljen og troa på rett plass i hvert fall, for dette SKAL gå bra, ja :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, damer :-D Hvordan går det med alle sammen? 

Jeg fant hjertelyden i dag, med doppler (har liggende fra forrige svangerskap). Det var flyktig, og det flyttet litt rundt på seg, så vanskelig å få tak på, men den var der. Det var utrolig gøy. Er 9+6 i dag, så følte det var litt tidlig å finne den, men så kjenner jeg jo livmorkanten godt, den vokser stadig mer oppover, så er vel mye med at livmoren har kommet opp fra bekkenet å gjøre :-) 

Ha en fin fredag, alle sammen! (og halloween for de av dere som feirer dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og sett et lite bankende hjerte og lille knøttet vårt som lå og sprella - så mye at gynekologen virka litt overraska :)

Han anslo meg til 9+1, men vi forholder oss fortsatt til 8+6 enn så lenge.

Det var godt å få sett det hjertet! ♥

Jeg fikk time igjen om to og en halv uke, mandag 17.nov, da er jeg 11+2.

*Puster letta ut*

 

Så gøy at du fant hjertelyden, tulla+spira! Tenker det er utrolig stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og sett et lite bankende hjerte og lille knøttet vårt som lå og sprella - så mye at gynekologen virka litt overraska :)

Han anslo meg til 9+1, men vi forholder oss fortsatt til 8+6 enn så lenge.

Det var godt å få sett det hjertet! ♥

Jeg fikk time igjen om to og en halv uke, mandag 17.nov, da er jeg 11+2.

*Puster letta ut*

 

Så gøy at du fant hjertelyden, tulla+spira! Tenker det er utrolig stas :)

Så gøy med bankende hjerte og sprellende knøtt :-D 

 

Ja, var veldig stas å finne hjertelyden :-) Hjelper mye på engstelige dager! Jeg er heldigvis sånn at jeg ikke får fnatt om jeg ikke finner den en dag, for jeg vet hvor vanskelig den kan være å finne ;-) Så for meg er doppler veldig betryggende, i tillegg til kos og moro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på at vi nærmer oss hele tiden til at samtlige er tosifret antall uker på vei? ;-) Det blir deilig! 2. trimester, watch out! we're on our way ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uke 10 idag!! Føles helt knall å tenke på at de små ikke lengre er embryo men foster 👏👏👏💜💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 9 på meg i dag 😃

Men dere... Jeg er så utrolig sliten og lei om dagen, har ikke overskudd til noe og korsryggen begynner bli vond. Jeg jobber deltid og såklart satt opp mye nå fremover i to uker. Jeg må jobbe, ingen kan fylle inn for meg.

Er det farlig for den lille i magen? Bekymrer meg jo for alt mulig, men ikke så lett å ta ting med ro når man er på jobb akkurat, må jo gjøre jobben min, men går saktere enn vanlig...

Men er vel vanlig å være så sliten og allikevel jobbe? Ellers hadde vel alle vært sykemeldt kanskje :-p men ja, bekymrer meg jo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh... eg kløøøøøøøør sånn over heile kroppen. Klør meg nesten til blods der det er tynn hud. Ikkje utslett eller noko, bare kløe. Andre som har det sånn, eller er det kanskje bare vinterhud? (har ikkje hatt det sånn før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 9 på meg i dag 😃

Men dere... Jeg er så utrolig sliten og lei om dagen, har ikke overskudd til noe og korsryggen begynner bli vond. Jeg jobber deltid og såklart satt opp mye nå fremover i to uker. Jeg må jobbe, ingen kan fylle inn for meg.

Er det farlig for den lille i magen? Bekymrer meg jo for alt mulig, men ikke så lett å ta ting med ro når man er på jobb akkurat, må jo gjøre jobben min, men går saktere enn vanlig...

Men er vel vanlig å være så sliten og allikevel jobbe? Ellers hadde vel alle vært sykemeldt kanskje :-p men ja, bekymrer meg jo....

Jeg er også så utrolig sliten og tom for energi for tida...!! Noen dager er verre enn andre, så er ikke helt på bånn hver dag. Men det er utrolig krevende å jobbe 100% kjenner jeg. Heldigvis går jeg på noe kurs-greier for tida, så ca en dag annenhver uke har jeg permisjon fra jobb. Selv kjenner jeg på at det er veldig krevende å jobbe turnus i tillegg (heldigvis ikke natt, bare dag og kveld), men tredje hver helg gjør også at jeg har noen fridager i løpet av ei uke.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde ut. Håper denne trettheten gir seg snart. Om ikke den gjør det kjenner jeg at det er stor sjanse for en gradert sykmelding etterhvert.

Lykke til til deg! Om du kjenner det er behov for en sykemelding, ville jeg anbefalt deg å tatt kontakt med legen og høre om muligheten for en delvis sykemelding f.eks. Håper energien finner veien tilbake til oss begge to snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh... eg kløøøøøøøør sånn over heile kroppen. Klør meg nesten til blods der det er tynn hud. Ikkje utslett eller noko, bare kløe. Andre som har det sånn, eller er det kanskje bare vinterhud? (har ikkje hatt det sånn før)

Jeg også... Klør helt vilt :(

Har heller ikke opplevd dette før...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på at vi nærmer oss hele tiden til at samtlige er tosifret antall uker på vei? ;-) Det blir deilig! 2. trimester, watch out! we're on our way ;-)

nåja, jeg er "bare" 5+6 påvei, så er noen uker til igjen for meg ;) termin slutten av juni ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh... eg kløøøøøøøør sånn over heile kroppen. Klør meg nesten til blods der det er tynn hud. Ikkje utslett eller noko, bare kløe. Andre som har det sånn, eller er det kanskje bare vinterhud? (har ikkje hatt det sånn før)

ja jeg hadde det her på sensommeren, men da var jeg ikke gravid ;) utrolig frustrerende, trodde jeg hadde Skabb nesten :P men det gav seg da ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...