Gå til innhold

Skravletråd


Paeonia

Anbefalte innlegg

Ul om 4 dager for oss, og jeg er veldig spent. Utrolig klønete tidspunkt å få ul , på ettermiddagen og utrolig klønete å ikke sjekke tidspunktet før. 

 

Blir ikke lett å ha med mannen når vi har 3 barn som må passes :P

 

Jeg kjenner ikke stort, men har aldri kjent så mye til disse babyene, siste hadde vel tydligst bevegelser av mine.

 

Husker jeg fikk sp på oul sist om jeg kjente liv og husker jeg svarte vet ikke.

 

Godt nytt år til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jippi!! Jeg har vært flink til å spise i jula og har endelig kommet opp på den vekta jeg starta graviditeten på! :)

 

Gleder meg også til OUL på onsdag! Lykke til med OUL'ene framover, damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært og hilst på lille skjønnheten vår! :)

 

Her er link til bilde: https://imageshack.com/i/eyIiBCTAj

 

Jordmor som hadde ultralyden var grundig og gikk gjennom hele knøttet fra topp til tå - dog svært forsiktig slik at det ikke ble avslørt om knøttet er en gutt eller jente ;)

 

Vi fikk se alle ti fingre, fire små hjertekammer, magesekk og urinblære som så fine ut, osv...

 

Hun målte både hodet, lårbein og mage for å beregne termin. Den ble flyttet en dag fram, til 5.juni. Har ingen anelse om hvor lang svangerskapslengde hun regnerut fra, men hun satt der med hjulet sitt og snurra i alle fall. Men jeg bare regner med at jeg fortsatt er 18+4 i dag, som jeg har gjort hele veien - det har ikke stort å si, og knøttet kommer jo når han/hun er klar for det uansett :)

 

Det var fint å se knøttet igjen! Neste UL blir i uke 32, det er vanlig å få en UL i uke 32 også her jeg bor - er det vanlig for alle?

 

Enn så lenge skal jeg nyte de små dultene og sparkene jeg har begynt å kjenne siste uka :) Mannen klarer ikke kjenne de utenfra enda, jeg kjenner de når jeg holder på magen, men hadde nok ikke kjent de om jeg ikke hadde kjent de fra innsiden i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Jeg kjenner så vidt litt liv, rart hvor mye sikrere jeg er på at jeg kjenner liv etter at jeg har vært på ul. Tør tydeligvis å stole på det nå.

Morkaken ligger på fremre vegg så jeg kjenner veldig lite. 

Sånn var det med nr 2 også kjente så lite liv at det var plagsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Jeg kjenner så vidt litt liv, rart hvor mye sikrere jeg er på at jeg kjenner liv etter at jeg har vært på ul. Tør tydeligvis å stole på det nå.

Morkaken ligger på fremre vegg så jeg kjenner veldig lite.

Sånn var det med nr 2 også kjente så lite liv at det var plagsomt

På ultralyden fikk jeg bekreftet at de bevegelsene jeg har kjent de siste ukene faktisk er lille knøttet, da jeg kjente bevegelsene og samtidig så at h*n rørte på seg :) Den siste lille uka har jeg likevel vært så godt som helt sikker på at det er bevegelser fra lille, men godt med en bekreftelse når en aldri har vært gravid og kjent det før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei jenter : )

Jeg har fulgt med på trådene her siden dag 1, så jeg vet en god del om dere..men dere vet veldig lite om meg ; )

Jeg hadde en MA i påsken i fjor, og etter dette har jeg vært veldig usikker og nervøs, og nesten sikker på at det også denne gangen skulle gå galt! Har hatt mye blødninger dette svangerskapet, noe jeg også hadde da jeg aborterte! Så jeg har hatt noen mnd med mye psykisk terror, for å si det sånn ; ) jeg er også utrolig avhengig av trening, trener til vanlig hver eneste dag, mye hard styrke og løping. Det har naturlig nok blitt redusert ned nå, mtp disse blødningene. Så det har seg sånn at jeg nesten ikke har turt å fortelle andre enn gode venner og familie om graviditeten. I går var det endelig tid for oul! Jeg Gruet meg mer enn jeg gledet meg, var livredd for at noe var galt. Skal nevnes at jeg har en gutt på 4år fra før, som ble født 6 uker for tidlig pga alvorlig svangerskapskløe. Gårsdagens ul ble en stor glede..der viste det seg en meget aktiv og fotogen liten jente! : ) jordmor og lærlingen hennes lo godt, og knipset ei remse på 8 bilder av prinsessa! ; ) så endelig kan jeg begynne å glede meg mer og mer over dette som skjer, og fortelle den gledelige nyheten! ; ) et svangerskap er aldri risikofritt..det kan jeg skrive under på! Men frøkna er ihvertfall friSk og rask, jeg får lov til å trene som jeg vil igjen, og glede meg over svangerskapet! : )

Jeg er i uke 18+6, med termin 10.juni. Hyggelig å hilse på dere! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig du har fulgt oss og nå gjør deg til kjenne ;) Velkommen :)

 

Så herlig OUL-rapport! :) Gøy å få med noen bilder hjem og se på! Jeg har prøvd flere ganger å henge opp bildene vi fikk med oss denne uken opp på kjøleskapet, men klarer ikke la knøttet henge der, må ha h*n med meg inn i stua på stuebordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for d : ) utrolig letta over at alt så fint ut! Og allerede fått ny time for å holde øye med gallesyre nivåene ( grunnen til svangerskapskløe ). De sier d er 80% sjanse for å få d igjen..så sa får vi bare se ; )

Hehe, ja disse ul bildene er utrolige! Imponert over at d er mulig å få så dine og klare bilder!

Btw, var d sånn at d fantes en Facebook side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal finnes en facebook-gruppe, men jeg er ikke med der og vet ikke hvor du kan finne den. Men det er det sikkert noen andre her som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere?

 

Her begynner magen å vokse og jeg kjenner at musklene strekker seg og at kroppen min jobber på en annerledes måte. Har fortsatt mye kynnere, og regner vel med at de kommer til å være til stede her frem til knøttet melder sin ankomst i juni.

 

Men bevegelsene fra lille mageboer er så absolutt til stede - og det er koselig! :) Jeg er nå 21+noe, og har kjent bevegelsene tydelig og daglig i i alle fall to-tre ukers tid.

 

Ellers har vi så smått begynt å se på fordelingen av permisjonen, og prøvd å gjøre en fordeling på 59 uker med 80% utbetaling vs 49 uker med 100% utdeling. Slik det ser ut nå, ser det ut for at vi går for 80%, men vi har ikke landa helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det ganske fint for tiden. Vært på tur i dag, ca times tid. Det var kjempedeilig, men fysj så vond mage og rygg er etterpå! Men veldig godt likevel, så jeg tror det hadde noe fint for seg også. Etter det fikk jeg endelig sortert litt yttertøy til de små - noe til den lille som kommer, noe som hun passer etter hvert og noe som "storesnupp" enda ikke passer... Vi har arvet mye tøy, både inneklær og uteklær. Kjente at det var ganske moro, og jeg gleder meg til å fylle skapet til "lillesnupp" før hun blir født. Først må vi pusse opp rommet hennes! DET gleder jeg meg IKKE til... Heldigvis har samboeren en veldig god kamerat som alltid stiller opp, så vi får nok mye hjelp derfra. Det blir et ork, det er et stort soverom hvor enten plater må legges eller tapet på rives, og det er noe skråvegger og sånt der, så det er ikke bare "svisj svosj", så er det på plass... Gulvet må også byttes ut. Heh, må og må... Skal vi først i gang, tar vi gulvet også bare fordi jeg har lyst  :cool: 

Jeg kjenner fremdeles mindre liv enn jeg gjorde tidligere. Men nå vet jeg jo at alt er i orden. Hun ligger nok bare "dumt" til. Jeg kjenner henne hver dag, men bare ikke like mye. Jeg husker at jeg ble veldig sliten (og faktisk litt sjøsyk-lignende) når "storesnupp" sparket mye, så sånn sett burde jeg vel være litt lettet over at jeg ikke merker så mye til "lillesnupp", men jeg klarer ikke glede meg over fravær av ivrige spark... Jeg kjenner derimot av og til at noe "ruller" der inni, sånn som en kan merke når fostrene er mye større, type etter 28 uker ca, og de får det trangere. Tipper hun ligger med ryggen til og koser seg! Og at det er ryggen jeg kjenner når hun ruller litt på seg (kanskje snur seg opp-ned og tilbake eller fra side til side). 

Permisjon, ja, det må vi også tenke på snart... Når er fristen for å sende søknad? Uke 26? Eller, den BØR i hvert fall være sendt innen da? Jeg husker ikke. Vi må jo være hjemme med barnet til hun er ca 14 måneder, så det blir vel noe ulønnet perm her uansett (og noe ferie, heldigvis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at en skal vente til etter uke 26 (?) for å få mest mulig oppdaterte opplysninger fra arbeidsgiver ang lønn.

Mener også å ha lest at om en sender inn for tidlig (før uke 26), så får en gjerne papirene i retur/det tar lengre tid, fordi de vil ha mest mulig oppdaterte opplysninger ang lønn og slikt.

Jeg føler meg helt blank på dette her, og har prøvd å lese litt inne på nav.no for å forstå litt mer. Ellers blir det google for å få svar på ting - men syns ikke det er så lett å stole helt og fullt på det en leser rundt omkring, spesielt på forum. (Som jeg skriver over her - jeg tror det og det, mener det og det, men vet ikke...!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du har rett i at den bør sendes ETTER 26. uke Du må ha en terminbekreftelse fra JM/lege  som er skrevet etter uke 26. Det holder ikke med kopi av helskortet, det gjorde det da jeg ventet de eldste.

 

 

 De ønsker å få inntektsopplysninger tettest opp for å fåkorrekt beregning men samtidig kan de bruke uhorvelig lang tid på å behandle søknaden.

 

Skal man ha ulønnet uansett på slutten vil det stortsett  lønne seg med 100 utbetaling og kortere permisjon.  

Den totale utbetalingen er som regel høyere ved 100%, men velger far å ikke benytte fedrekvoten feks, vil regnestykket bli annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei damer! Hvordan har dere det? :)

 

Jeg er i dag 24+0 og syns det er godt å vite at dersom noe skulle skje nå, så vil de gjøre absolutt alt de kan for at lille venn i magen skal overleve! :)

 

Ellers er det masse bevegelser og romsteringer inni her for tida - det er helt sirkus inni her ;) Godt å kjenne på, veldig betryggende! Men noen kvelder nå har det vært så ekstremt at jeg ikke har klart å sove - kan nesten bli litt mye av det gode ;)

 

Jeg er fortsatt fullt sykmeldt pga alle disse sammentrekningene og kynnerene jeg har. Hadde håpet å få jobbe litt nå snart, men legen er ikke så gira på det (redd for tidlige rier, osv...) Så jeg prøver som best jeg kan å ta det rolig :)

 

Sliter også med ryggen og bekkenet, men jeg er både hos fysioterapeut og på varmtvannstrening for gravide - og det hjelper og gjør godt!

 

Ønsker dere alle en fortsatt fin februar! Nå er vi godt ut i andre trimester, og om noen uker til er noen her også godt på vei inn i tredje trimester!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt tipp topp egentlig. 

 

Jeg syns det er mer skremmende enn betryggende at de kan reddes nå for jeg tror det er min største skrekk å få ekstremprematur...

Heldigvis går de aller aller fleste gravide i mange uker til. Jer er snart 25 uker og det er rart å tenke på egentlig.

 

 

Jeg har vel begynt å kjenne bekkenet, selv om jeg også denne gangen ikke helt ser sammenhengen , glemmer det rett og slett at det henger sammen med bekken og graviditet.

 

Går fast til fysio i utgangspunktet, nå som det er så glatt her er jeg utslitt hver kveld.

 

Jeg plages noe så veldig av åreknuter da. Skikkelig vonde og stygge.  

 

Nå er det snart vinterferie og det blir koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo skremmende også... Ønsker meg ikke akkurat ekstremprematurt barn, men med tanke på at jeg har alle disse kynnerene og at legen vil jeg skal ta det med ro for ikke å risikere tidlige rier, er det en betryggende tanke for meg :)

 

Ja, det blir fint med vinterferie nå! Vi har ikke de store planene, men det er litt enklere å få til noen turer i skogen med pølser på bålet og kakao i termosen - nor barna til mannen min elsker. Mannen tar seg også ferie de dagene barna er her til uka, da får vi litt ekstra feriefølelse.

 

De åreknutene har ikke besøkt meg enda, men har forstått at mange får det under graviditeten. Håper du finner noe som kan hjelpe litt mot det at det gjør vondt i alle fall. Bruker du støttestrømper? Disse skal jo i alle fall forebygge mot åreknuter. Også mener jeg å ha hørt at omega 3 skal være bra - også mot åreknuter, men det er helt sikkert bare et kjerringråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har mye kynnere paeonia? Du er blitt sykemeldt av de? Jeg har kynnere hele tida føler jeg! Går ikke en dag uten, og d er så slitsomt! Nå er ikle mine smertefulle, heldigvis, bare fryktelig ubehagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har mye kynnere paeonia? Du er blitt sykemeldt av de? Jeg har kynnere hele tida føler jeg! Går ikke en dag uten, og d er så slitsomt! Nå er ikle mine smertefulle, heldigvis, bare fryktelig ubehagelige.

Ja, jeg har hatt sammentrekninger/kramper siden ca uke 8. De har vært direkte smertefulle. Da var det også med blødninger, men nå har de heldigvis gitt seg. Nå har jeg både disse vonde sammentrekningene, men også kynnere i tillegg. Kynnerne er ikke smertefulle - noen ganger kjenner jeg dem nesten ikke (kjenner bare på magen at den er hard), mens andre ganger er de litt ubehagelige bare.

 

Jeg har bare kommet fram til at jeg får ta det rolig framover - det er ikke verdt å risikere noe i alle fall. Legen vil jeg skal ta det rolig for å ikke risikere tidlige rier.

 

Det kan jo være at det ikke hadde vært noe farlig å vært på jobb, men det er ikke verdt å ta noen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Ja da er det best å holde seg nogenlunde i ro..ville aldri tilgitt seg selv om man presser seg selv og det gikk galt.

Jeg ble tatt ut av jobb i uke 16..har en jobb hvor vi ikke får lov å jobbe mer etter uke 16. Har i tillegg hatt mye blødninger, så vært sykemeldt så og si hele svangerskapet frem til uke 16, hvor jeg gikk over til svangerskapspenger.

Jeg trener nærmest hver dag..disse kynnerne jeg har er ikke smertefulle, men j kjenner de godt! Ingen fare sier jordmor, så så lenge de ikke blir vonde er vel ting som normalt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på min første jordmorkontroll. Min første ordentlige svangerskapskontroll i det hele tatt egentlig, unntatt den første jeg hadde i uke når enn det nå var (8?). Først nå ble livmora målt, og jeg lå helt øverst i den grønne linja for mi uke (24+4 i dag). 

Jeg er vant til å veie meg hjemme, og alltid bruke samme vekt. Denne jordmora ville derimot at jeg skulle veie meg hos henne. Sist jeg veide meg på sykehuset, veide jeg 4 mer kilo enn jeg gjorde hjemme! Det var jo feilmåling deluxe (tok bare en vekt, for de så hvor mye startvekta lå på på helsekortet (hvor jeg veide meg hjemme), og veide meg etterpå med si vekt)... Heldigvis viste jordmoras vekt det samme som den hjemme - jeg ligger på startvekta fremdeles. Ikke i minus lenger, heldigvis, men jeg har ikke gått opp noe som helst, til tross for at magen er stor, hoftene tyter uvanlig mye ut, brystene er sprengte, lårene er betongklosser... 
Jordmor ble bekymret. Jeg sa det var likt i forrige svangerskap også, og at kiloene kom etter hvert... Hun så i grunn ikke mindre bekymret ut, men sa ikke noe mer på det. 

Jeg tisser hele tida! Gjør dere andre det? Jeg gjorde ikke det med første. Med en gang jeg reiser meg, føler jeg nesten at jeg holder på å tisse på meg... Nesten. Jeg klarer veldig fint å holde meg, det er ikke det (heldigvis). Jeg våkner om natten og er helt sprengt, selv om jeg ikke har drukket noe før leggetid. Det er utrolig irriterende, for toåringen våkner ofte på natta for tida, våkner grytidlig om morgenen, og vil jo sove når jeg først har muligheten... Men neida, våkner jeg ikke av at jeg må tisse, er det liv og røre (og det er jo egentlig litt koselig også da), eller så er det vonde kynnere på gang. Poser under øynene har fått ny mening... Det er ikke hudposer, det er bæreposer med blåveisfarge. 

God helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er kanskje på tide å presentere seg her. Så langt har jeg slitt med hyperemesis, vært innlagt på sykehus 6 ganger og hatt hjemmesykepleie i 2 uker. Det bedret seg heldigvis i januar, men jeg er 100 % sykemeldt og kommer trolig til å være det til permisjonen starter. Det var slik med første også, så det blir ikke fler her i huset! Jeg er i stor grad sengeliggende, hvilket er ganske kjipt når man har ei jente på 3,5 år som veldig gjerne vil ha mamma med å leke..

 

Så langt har jeg lagt på meg 1 kg (sist gang var jeg på minus 7 kg, så det er jo litt bedre). Men magen er gedigen! Begynte med gravidklær før uke 15, haha. Det er litt stas med mage da, til motsetning fra ellers i livet ;) Veldig koselig å kjenne små spark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er betryggende tanke Paeonia. Det er jo det og særlig når du plages med kynnere.

 

VI har hatt en knall vinterferie, har vært på fjellet for første gang med barna og jeg har stått på slalåm for første gang på mange år 

 

6 åringen har blitt helt rå tatt i betrakning at hun var desidert dårligste for 4 uker siden :)

 

 

Jeg har virkelig kost meg i bakkken med mann og barn og foreldrene mine har vært så greie å være en del med minste som ikke kan gå på ski :) 

 

Formen er fortsatt på topp og åreknutene har kommet for å bli.  Jeg bruker støttestrømper, men det er nok dødfødt, har de først kommet er det ingenting som hjelper. De kan trekke seg en del sammen etter fødsel, men jeg er allerede vurdert og innvilget operasjon på ett ben, nå regner jeg med at det andre også blir godkjent.  Typisk at jeg i 3 svangerskap har fått mest på høyre side og så skal jeg liksom få full pakke på venstre i 4. svangerskap  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...