Gå til innhold

Barnet mitt mobber. Kan jeg gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 14 år. Selv om jeg selvsagt elsker henne, så er jeg klar over at hun ikke alltid er så veldig hyggelig. Hun har vært slik helt siden hun var liten; ganske selvopptatt, bryr seg ikke så mye om andre bare hun får det hun vil ha. Vi har jobbet mye med dette opp gjennom årene, og det har vel bedret seg noe, selv om jeg fremdeles synes hun kan være ganske uspiselig. I fjor fikk vi vite at hun i en ganske lang periode har vært veldig ufin med en jente i klassen, jeg nøler ikke med å kalle det mobbing. Vi har snakket masse om dette, vært i møte med skolen og vi har truet med (og gjennomført) inndragelse av flere goder hvis det ikke umiddelbart stopper opp. Det virket som om det hadde gått over, men i går ringte moren til den andre jenta meg. Hun gråt mens hun beskrev hvordan datterens skoledag er. Den er ille, og min datter har en stor del av skylda for det. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor hun oppfører seg slik, men jeg ser ingen grunn. Hun er pen og populær og klarer seg veldig godt på skolen uten å anstrenge seg altfor mye. Flink i idrett. Moren til den andre jenta sa at de vurderer å få jenta over på en annen skole etter jul.

Jeg kjenner at toppen er nådd. Det er horribelt at den andre jenta skal måtte bytte skole på grunn av mobbing. Jeg vurderer rett og slett å si til datteren min at dersom jeg hører noe som helst om plaging av den andre jenta, så er det hun som må bytte skole. Det hadde helt sikkert vært tøft for henne, hun har alle vennene sine på nærskolen, men dette kan jeg bare ikke se på at fortsetter. Går det an å gjøre dette?

Anonymous poster hash: d0110...c3a

Det er mobberen som skal flytte, ikke den som blir mobbet. Hadde ikke kostet meg en tøddel å byttet skole om det var min datter. Hun kommer ikke til å innse hva hun har gjort hvis den andre jenta blir flyttet. Da lærer hun ingenting. Blir hun flyttet derimot blir hun tatt ut av sin komfortsone.

Anonymous poster hash: 8f586...14b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk å se at du bryr deg! Det finnes mange foreldre av "mobbere" som ikke innser alvoret.

Jeg hadde glatt byttet skole på min sønn om jeg hadde prøvd "alt". Det er IKKE personen som blir mobbet som skal bytte skole, det får bli mobberen selv.

Anonymous poster hash: 33261...402
Skrevet

Hvordan går det HI?

Anonymous poster hash: 659bb...bb5

Skrevet

Har du snakket med datteren din?

Anonymous poster hash: 36f5e...56f

Skrevet

Når jeg hører om sånne monsterunger tenker jeg at foreldrene heller kan ikke være riktig altså. Hvordan klarer dere å feile så horribelt?

Anonymous poster hash: 7f9d1...aca

Jøss, så konstruktive vi er i dag, da!

Anonymous poster hash: 2c6cf...3f1

Skrevet

Jeg har en datter på 14 år. Selv om jeg selvsagt elsker henne, så er jeg klar over at hun ikke alltid er så veldig hyggelig. Hun har vært slik helt siden hun var liten; ganske selvopptatt, bryr seg ikke så mye om andre bare hun får det hun vil ha. Vi har jobbet mye med dette opp gjennom årene, og det har vel bedret seg noe, selv om jeg fremdeles synes hun kan være ganske uspiselig. I fjor fikk vi vite at hun i en ganske lang periode har vært veldig ufin med en jente i klassen, jeg nøler ikke med å kalle det mobbing. Vi har snakket masse om dette, vært i møte med skolen og vi har truet med (og gjennomført) inndragelse av flere goder hvis det ikke umiddelbart stopper opp. Det virket som om det hadde gått over, men i går ringte moren til den andre jenta meg. Hun gråt mens hun beskrev hvordan datterens skoledag er. Den er ille, og min datter har en stor del av skylda for det. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor hun oppfører seg slik, men jeg ser ingen grunn. Hun er pen og populær og klarer seg veldig godt på skolen uten å anstrenge seg altfor mye. Flink i idrett. Moren til den andre jenta sa at de vurderer å få jenta over på en annen skole etter jul.

Jeg kjenner at toppen er nådd. Det er horribelt at den andre jenta skal måtte bytte skole på grunn av mobbing. Jeg vurderer rett og slett å si til datteren min at dersom jeg hører noe som helst om plaging av den andre jenta, så er det hun som må bytte skole. Det hadde helt sikkert vært tøft for henne, hun har alle vennene sine på nærskolen, men dette kan jeg bare ikke se på at fortsetter. Går det an å gjøre dette?

Det er mobberen som skal flytte, ikke den som blir mobbet. Hadde ikke kostet meg en tøddel å byttet skole om det var min datter. Hun kommer ikke til å innse hva hun har gjort hvis den andre jenta blir flyttet. Da lærer hun ingenting. Blir hun flyttet derimot blir hun tatt ut av sin komfortsone.

Anonymous poster hash: 8f586...14b

veldig enig i det anonym her sier. Blir datteren din tatt ut av sin vante gjeng og en opparbeidet komfortsone (eller kanskje kontrollsone i dette tilfellet) står hun plutselig alene og må klare seg på en annen måte og da vil livets realiteter ofte senke seg på en helt annen - og mer effektiv - måte. Det er bare rett og rimelig at mobber flytter - hvorfor skal mobbeoffer måtte ofre seg på den måten? Jeg blir glad av å lese at foreldre er villige til å tenke i disse baner og virkelig tar grep om mobbing. Tommelen opp for deg, HI!

Anonymous poster hash: 2c6cf...3f1

Skrevet

Du høres ut som en ansvarlig mor, i motsetning til de fleste mobberes foreldre. Absolutt, hun kan og bør bytte skole. Tenker at datteren din har blitt som hun har blitt til tross for hvordan du er, og ikke på grunn av. Vi fødes alle med forskjellige personligheter, foreldrene har kun en viss påvirkning. Det høres nesten ut som om hun har tendenser til en personlighetsforstyrrelse med mindre empati. trist..

Anonymous poster hash: ee7ab...4e5

Skrevet

Med fare for å bli oppfattet som både sur og frekk, men jeg mener du får litt vel mye skryt her. At du sikkert gjør med enn "mobbeforeldre " flest betyr ikke etter min mening at du gjør en fantastisk jobb.. Dette har pågått over en lengre periode, og du lurer på om du kan bytte skole? Hvorfor lurer du på det? Er du redd jenta di skal bli lei seg?? Etter min mening skal hun bytte skole, og den prosessen bør du starte nå.

Anonymous poster hash: 6b390...b9b

Enig. Hva er så "WOW" med måten HI takler dette på? Kan man virkelig ikke forvente en slik normal handlekraft som HI beskriver? Hvor glapp det?

Hadde fjerna datteren mine fra skolen umiddelbart. Ikke over mitt døde lik skulle hun ha fått forpesta og ødelagt et annet menneske! Hadde dratt inn alt av goder og sørget for at hun begynner å oppføre seg som folk, makan! 14 åringer tåler å få rivd av putene under armene! Hun skulle med glede fått hatet meg en periode istede for den stakkars jenta på skolen!

Anonymous poster hash: 45204...ecc

Skrevet

Har det skjedd noe mer med saken HI? Fint at du ta ansvar.

Anonymous poster hash: 6b03e...c0f

Skrevet

Med fare for å bli oppfattet som både sur og frekk, men jeg mener du får litt vel mye skryt her. At du sikkert gjør med enn "mobbeforeldre " flest betyr ikke etter min mening at du gjør en fantastisk jobb.. Dette har pågått over en lengre periode, og du lurer på om du kan bytte skole? Hvorfor lurer du på det? Er du redd jenta di skal bli lei seg?? Etter min mening skal hun bytte skole, og den prosessen bør du starte nå.

Enig. Hva er så "WOW" med måten HI takler dette på? Kan man virkelig ikke forvente en slik normal handlekraft som HI beskriver? Hvor glapp det?

Hadde fjerna datteren mine fra skolen umiddelbart. Ikke over mitt døde lik skulle hun ha fått forpesta og ødelagt et annet menneske! Hadde dratt inn alt av goder og sørget for at hun begynner å oppføre seg som folk, makan! 14 åringer tåler å få rivd av putene under armene! Hun skulle med glede fått hatet meg en periode istede for den stakkars jenta på skolen!

Må det værer wow for å rose noen? Vi synes HI gjør rett og applauderer henne for det.  At du ville vært enda mere drastisk forandrer ikke på det. Det finnes ekstremt mange eksempler på foreldre som ikke tar nok tak i barna sine som mobber.

Anonymous poster hash: c41f7...b14

Skrevet

Faktum er vel at ytterst få faktisk tar tak i de mobbende " gullungene" sine, få innser at barna gjør noe galt.

Jeg, og mange fler her inne, har blitt mobbet. Hvor mange her kan si at foreldrene til mobberne grep inn?

Anonymous poster hash: ed177...166

Skrevet

Kommet noe lengre med dette HI? :-)

Anonymous poster hash: 425ea...9ff
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan det går?

Anonymous poster hash: 659bb...bb5

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan har det gått med dere?

Anonymous poster hash: e55b2...425

Skrevet

Hva mobber hun den andre jenta med ?

Anonymous poster hash: e84f0...d34
Skrevet

Hurra for deg hi :)

Anonymous poster hash: a95b6...205

Skrevet

Vel...jeg har alltid sagt at hvis mine barn blir mobbere, så sender jeg dem på kostskole i Finnmark (bare et uttrykk).

Men det ligger noe i det.

Jeg tenker det er på høy tid at jenta di lærer seg livets realiteter, og konsekvenser av uakseptabel atferd. Dere har prøvd mye, og må nå strekke konsekvensene til det ytterste. Derfor tenker jeg at forslaget ditt er helt innafor. Forstår godt at dette er forferdelig for deg, men det virker hvert fall som om du evner å ta grep. Det er bra!

Selv har jeg bare bhg.barn enda. Eldstemann på 5 år er en sosial og populær gutt. Han er også viljesterk og temperamentsfull, noe som kan gjøre at han oppfører seg egoistisk til tider. Som regel er han en fantastisk gutt, og han er snill mot de andre barna. Men han kan gå litt for langt noen ganger (rampestreker), som også kan gå utover de mer sjenerte barna. Dette slår jeg hardt ned på. Snakker alvorlig med han, og sier at jeg ikke kommer til å akseptere at det gjentar seg. Da vil det få konsekvenser i form av inndraging av leker og lignende. Dette funker, men jeg er livredd for at det en dag ikke skal funke mer. Jeg håper at det ordner seg for dere...

Anonymous poster hash: ea7ae...095

• 2 uker senere...
Skrevet

Flott at du reagere og tar tak i dette HI!

Har dere internasjonal skole eller lignende der dere bor? Mange av de private skolene har strengere disiplin, de jobber hardere med skolearbeidet og samarbeidet med hjemmet er tettere, har jeg fått inntrykk av. Kanskje dette kunne vært noe for jenta di?

Uansett bør du være SVÆRT påpasselig dersom din datter bytter skole, på at det ikke foregår noe slags hevn mot den jenta som blir mobbet, pga skolebyttet! At din datter ikke får mulighet til å fortsette å trekke i trådene hos 'sin' gjeng som fortsetter på skolen sammen mobbeofferet.

Derfor bør skolen, de andre foreldrene, og dere samarbeide ganske tett en lang stund etter evt skolebytte.

Anonymous poster hash: a2cec...80e

Skrevet

Kjære deg

Jeg synes mange her dømmer og er entydlige i sitt rop om at datteren din skal skifte skole. Dette er et komplekst spill, der din datter er én av brikkene. Det handler om relasjoner. Du som foreldre har et enormt ansvar, skolen likeså, egentlig aller mest. Det er der relasjonene oppstår.

Jeg synes datteren din skal gå i terapi, enten gjennom BUP eller at du finner en god privatpraktiserende psykolog. Hun må finne ut hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør, og klare å endre adferd.

Kortsiktig løsning å bytte skole.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg lurer også på hvordan det går HI?

Anonymous poster hash: a2cec...80e

Skrevet

Tror du det vil hjelpe den som blir mobbet at hun bytter skole da? hvis det er flere som mobber henne..

jeg vet ikke om dette nødvendigvis er rette løsning jeg da..jeg ville fått henne til å kjenne til å få et nytt perspektiv på ting.. tatt henne med til en tidligere mobber etter mobbeoffer som kan fortelle henne litt hvordan det føles. .Kanskje de kan ha et foredrag på skolen. . Slike historier setter gjerne spor..

kom på faren som tok med sønnen til et krigsherjet land fordi han ønsket seg et krigs data spill..det fikk han til å åpne øynene for virkeligheten og han ville ikke lenger ha spillet..

jeg bare tenker.. NOE må kunne åpne øynene hennes og få henne til å forså hvor ødeleggende det hun gjør er.. tenk om hun klarer å gjøre slik på neste skole også..

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan går det med mobberen og mobbeofferet?

Anonymous poster hash: b2b5d...12e
Skrevet

Det har jeg lurt på også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...