Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Jeg har en datter på 14 år. Selv om jeg selvsagt elsker henne, så er jeg klar over at hun ikke alltid er så veldig hyggelig. Hun har vært slik helt siden hun var liten; ganske selvopptatt, bryr seg ikke så mye om andre bare hun får det hun vil ha. Vi har jobbet mye med dette opp gjennom årene, og det har vel bedret seg noe, selv om jeg fremdeles synes hun kan være ganske uspiselig. I fjor fikk vi vite at hun i en ganske lang periode har vært veldig ufin med en jente i klassen, jeg nøler ikke med å kalle det mobbing. Vi har snakket masse om dette, vært i møte med skolen og vi har truet med (og gjennomført) inndragelse av flere goder hvis det ikke umiddelbart stopper opp. Det virket som om det hadde gått over, men i går ringte moren til den andre jenta meg. Hun gråt mens hun beskrev hvordan datterens skoledag er. Den er ille, og min datter har en stor del av skylda for det. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor hun oppfører seg slik, men jeg ser ingen grunn. Hun er pen og populær og klarer seg veldig godt på skolen uten å anstrenge seg altfor mye. Flink i idrett. Moren til den andre jenta sa at de vurderer å få jenta over på en annen skole etter jul. Jeg kjenner at toppen er nådd. Det er horribelt at den andre jenta skal måtte bytte skole på grunn av mobbing. Jeg vurderer rett og slett å si til datteren min at dersom jeg hører noe som helst om plaging av den andre jenta, så er det hun som må bytte skole. Det hadde helt sikkert vært tøft for henne, hun har alle vennene sine på nærskolen, men dette kan jeg bare ikke se på at fortsetter. Går det an å gjøre dette? Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Ja, det syns jeg du kan gjøre!!! Jeg synd du er en kjempe flink foreldre som tar ordentlig tak i dette! Hilsen ei som ble mobbet fra første skoledag ut ungdomsskolen , med desverre like foreldre (mobbere) Anonymous poster hash: efa2d...137
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Jeg må si at du er tøff som mener at din egen datter må bytte skole da det er hun som mobber. Synes faktisk at det høres ut som en god plan. Anonymous poster hash: dd264...6a7
Lille krøll Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Ja. Jeg skjønner ikke hvorfor det alltid er den mobbede som skal "straffes" ved å bytte skole. Det må også defineres hva din datter mener er ok oppførsel og hva den andre jenta mener er en ok dag. Men det har dere sikkert tenkt på.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Ja det burde du vurdere ja, hun bør flyttes ikke mobbeofferet. Eller få inn hjelp fra skolen og finne grunn, iblandt sitter det dypt i den som mobber. Kanskje hun ønsker trenger hjelp eller veiledning. Anonymous poster hash: 65ca9...a3d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Ja. Jeg synes datteren din bør bytte skole hvis det ikke hjelper med noe annet. Du er en god mor!! Du må hjelpe datteren din til å ikke bli en ufordragelig voksen. Det gjør du med at der hun gjør får konsekvenser. Heier på deg! Hadde alle foreldre vært som deg Anonymous poster hash: 93f62...988
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Takk for svar. Vi har virkelig gjort mye mer enn det jeg har skrevet her, og BUP har vært inne i bildet. Jeg ønsker å beskytte den andre jenta, som åpenbart har det forferdelig, men jeg ønsker også å lære datteren min noe om livets kjøreregler. Jeg kan ikke se at jeg gjør henne noen tjeneste ved å la henne kjøre frem på denne måten uten konsekvenser som svir. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Det er antagelig selvfølelsen hennes som er lav. Hun tror hun må trykke andre ned for å fremstå i et bedre lys selv og ser ikke at hun har en egenverdi uten å gjøre dette. Jobb med å styrke selvfølelsen, si at du er glad i henne uansett, men ikke liker alt hun gjør. Jeg hadde gitt henne ultimatumet du sier her - begynn å oppføre deg, eller bytt skole. Hvor ille er det? Hadde det vært mulig å "tvinge" henne til å være sammen med den andre jenta litt slik at hun ser at denne jenta har både egenverdi og følelser? Rimelig sikker på at hun ikke er så tøff på tomannshånd (sammen med dere voksne på en aktivitet f.eks.) som i fellesskapet på skolen med "publikum" tilstede Snakk med skolen, den andre mammaen osv. Flott at du tart tak i det! Anonymous poster hash: 64d8c...8f4
Pengetreet Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Ja det synes jeg absolutt at du kan gjøre. Det høres ut som om du har tatt tak i dette gjennom flere år uten at budskapet har nådd helt frem til datteren din. Men det forutsetter at du gjennomfører det du sier og at det ikke bare blir "tomme trusler". Forhåpentligvis innser hun alvoret og slutter med mobbingen før det går så langt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #10 Skrevet 23. september 2014 Da hadde jeg sagt til datteren min: "dette er din siste sjanse, hører jeg om én episode til setter jeg igang prosessen med å skifte skole for deg". Anonymous poster hash: 73a75...e41
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #11 Skrevet 23. september 2014 Har dere hatt et felles møte med skole og den andre jenta og foreldrene? Og er det kun datteren din som mobber eller drar hun med seg andre? Hadde glatt flyttet datteren min om hun mobbet. Gi for all del beskjed til moren til den andre jenta, slik at hun ikke gjør det med datteren sin. Og er det fattet straks tiltak på skolen? Har selv et barn som ble mobbet, og det ble mobberen plassert på rektors kontor hvert friminutt i flere uker. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #12 Skrevet 23. september 2014 Jeg synes faktisk ikke du skal vente. Ta henne ut av skolen så raskt som mulig. Å true med å ta henne ut av skolen tviler jeg på at hjelper. Sansynlig vis finner hun bare en måte å hindre at du hører noe. Oppfører hun seg bra på den nye skolen kan hun eventuelt få begynne på videregående i nærmiljøet når den tid kommer. Hovedfokuset nå bør ikke være å gi din dater en ny sjanse. Hun har tydligvis fått mange, men å sikkre den andre jenta levlige forhold de siste årene på skolen. Anonymous poster hash: b1cab...aef
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #13 Skrevet 23. september 2014 Har dere hatt et felles møte med skole og den andre jenta og foreldrene? Og er det kun datteren din som mobber eller drar hun med seg andre? Hadde glatt flyttet datteren min om hun mobbet. Gi for all del beskjed til moren til den andre jenta, slik at hun ikke gjør det med datteren sin. Og er det fattet straks tiltak på skolen? Har selv et barn som ble mobbet, og det ble mobberen plassert på rektors kontor hvert friminutt i flere uker. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, vi har hatt møter sammen. Jeg regner med at det var grunnen til at moren turte å kontakte meg direkte i går. Ja, skolen har gjennomført strakstiltak, men ikke det du beskriver. Det høres veldig fornuftig ut. Samtidig ser jeg for meg at det fort kan bli en "fnisegreie" for henne og de andre jentene hun henger sammen med. De er en skikkelig klikk, og jenta mi er lederen. Jeg tror ikke hun har lav selvfølelse, som det foreslås over. Jeg tror tvert imot hun har en opplevelse av seg selv som kulere og bedre enn mange andre. Dette var også tllbakemeldingen vi fikk fra BUP. Innerst inne er jeg vel redd for at hun rett og slett mangler empati, det er jo noen mennesker som gjør det. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #14 Skrevet 23. september 2014 Når jeg hører om sånne monsterunger tenker jeg at foreldrene heller kan ikke være riktig altså. Hvordan klarer dere å feile så horribelt? Anonymous poster hash: 7f9d1...aca
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #15 Skrevet 23. september 2014 Har dere hatt et felles møte med skole og den andre jenta og foreldrene? Og er det kun datteren din som mobber eller drar hun med seg andre? Hadde glatt flyttet datteren min om hun mobbet. Gi for all del beskjed til moren til den andre jenta, slik at hun ikke gjør det med datteren sin. Og er det fattet straks tiltak på skolen? Har selv et barn som ble mobbet, og det ble mobberen plassert på rektors kontor hvert friminutt i flere uker. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, vi har hatt møter sammen. Jeg regner med at det var grunnen til at moren turte å kontakte meg direkte i går. Ja, skolen har gjennomført strakstiltak, men ikke det du beskriver. Det høres veldig fornuftig ut. Samtidig ser jeg for meg at det fort kan bli en "fnisegreie" for henne og de andre jentene hun henger sammen med. De er en skikkelig klikk, og jenta mi er lederen. Jeg tror ikke hun har lav selvfølelse, som det foreslås over. Jeg tror tvert imot hun har en opplevelse av seg selv som kulere og bedre enn mange andre. Dette var også tllbakemeldingen vi fikk fra BUP. Innerst inne er jeg vel redd for at hun rett og slett mangler empati, det er jo noen mennesker som gjør det. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a Da går eg utifra at hele gjengen er med på mobbingen? Skjønner det må være veldig vanskelig. Har selv en 14 åring, og tror jeg hadde klikket om jeg fikk vite at hun mobbet. Får håpe det ordner seg for begge parter! Anonymous poster hash: a4a8a...9a9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #16 Skrevet 23. september 2014 Når jeg hører om sånne monsterunger tenker jeg at foreldrene heller kan ikke være riktig altså. Hvordan klarer dere å feile så horribelt? Anonymous poster hash: 7f9d1...aca Jeg vet ikke. Det er tendenser vi har sett hos henne helt fra hun var liten. Hun har tre andre søsken, og ingen av dem har noen gang oppført seg slik. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #17 Skrevet 23. september 2014 Har dere hatt et felles møte med skole og den andre jenta og foreldrene? Og er det kun datteren din som mobber eller drar hun med seg andre? Hadde glatt flyttet datteren min om hun mobbet. Gi for all del beskjed til moren til den andre jenta, slik at hun ikke gjør det med datteren sin. Og er det fattet straks tiltak på skolen? Har selv et barn som ble mobbet, og det ble mobberen plassert på rektors kontor hvert friminutt i flere uker. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, vi har hatt møter sammen. Jeg regner med at det var grunnen til at moren turte å kontakte meg direkte i går. Ja, skolen har gjennomført strakstiltak, men ikke det du beskriver. Det høres veldig fornuftig ut. Samtidig ser jeg for meg at det fort kan bli en "fnisegreie" for henne og de andre jentene hun henger sammen med. De er en skikkelig klikk, og jenta mi er lederen. Jeg tror ikke hun har lav selvfølelse, som det foreslås over. Jeg tror tvert imot hun har en opplevelse av seg selv som kulere og bedre enn mange andre. Dette var også tllbakemeldingen vi fikk fra BUP. Innerst inne er jeg vel redd for at hun rett og slett mangler empati, det er jo noen mennesker som gjør det. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a Da går eg utifra at hele gjengen er med på mobbingen? Skjønner det må være veldig vanskelig. Har selv en 14 åring, og tror jeg hadde klikket om jeg fikk vite at hun mobbet. Får håpe det ordner seg for begge parter! Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, flere er med, men min datter er tydeligvis pådriveren. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Jeg har en datter på 14 år. Selv om jeg selvsagt elsker henne, så er jeg klar over at hun ikke alltid er så veldig hyggelig. Hun har vært slik helt siden hun var liten; ganske selvopptatt, bryr seg ikke så mye om andre bare hun får det hun vil ha. Vi har jobbet mye med dette opp gjennom årene, og det har vel bedret seg noe, selv om jeg fremdeles synes hun kan være ganske uspiselig. I fjor fikk vi vite at hun i en ganske lang periode har vært veldig ufin med en jente i klassen, jeg nøler ikke med å kalle det mobbing. Vi har snakket masse om dette, vært i møte med skolen og vi har truet med (og gjennomført) inndragelse av flere goder hvis det ikke umiddelbart stopper opp. Det virket som om det hadde gått over, men i går ringte moren til den andre jenta meg. Hun gråt mens hun beskrev hvordan datterens skoledag er. Den er ille, og min datter har en stor del av skylda for det. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor hun oppfører seg slik, men jeg ser ingen grunn. Hun er pen og populær og klarer seg veldig godt på skolen uten å anstrenge seg altfor mye. Flink i idrett. Moren til den andre jenta sa at de vurderer å få jenta over på en annen skole etter jul. Jeg kjenner at toppen er nådd. Det er horribelt at den andre jenta skal måtte bytte skole på grunn av mobbing. Jeg vurderer rett og slett å si til datteren min at dersom jeg hører noe som helst om plaging av den andre jenta, så er det hun som må bytte skole. Det hadde helt sikkert vært tøft for henne, hun har alle vennene sine på nærskolen, men dette kan jeg bare ikke se på at fortsetter. Går det an å gjøre dette? Anonymous poster hash: d0110...c3a Ja, det synes jeg du kan og bør. Anonymous poster hash: 84934...689
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #19 Skrevet 23. september 2014 Har dere hatt et felles møte med skole og den andre jenta og foreldrene? Og er det kun datteren din som mobber eller drar hun med seg andre? Hadde glatt flyttet datteren min om hun mobbet. Gi for all del beskjed til moren til den andre jenta, slik at hun ikke gjør det med datteren sin. Og er det fattet straks tiltak på skolen? Har selv et barn som ble mobbet, og det ble mobberen plassert på rektors kontor hvert friminutt i flere uker. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, vi har hatt møter sammen. Jeg regner med at det var grunnen til at moren turte å kontakte meg direkte i går. Ja, skolen har gjennomført strakstiltak, men ikke det du beskriver. Det høres veldig fornuftig ut. Samtidig ser jeg for meg at det fort kan bli en "fnisegreie" for henne og de andre jentene hun henger sammen med. De er en skikkelig klikk, og jenta mi er lederen. Jeg tror ikke hun har lav selvfølelse, som det foreslås over. Jeg tror tvert imot hun har en opplevelse av seg selv som kulere og bedre enn mange andre. Dette var også tllbakemeldingen vi fikk fra BUP. Innerst inne er jeg vel redd for at hun rett og slett mangler empati, det er jo noen mennesker som gjør det. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a Da går eg utifra at hele gjengen er med på mobbingen? Skjønner det må være veldig vanskelig. Har selv en 14 åring, og tror jeg hadde klikket om jeg fikk vite at hun mobbet. Får håpe det ordner seg for begge parter! Anonymous poster hash: a4a8a...9a9 Ja, flere er med, men min datter er tydeligvis pådriveren. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a Fjern henne fra gjengen. La henne starte på nytt et annet sted. Kansje vil hun da finne sin plass på en bedre måte. Det er vansklig å endre seg når du omgås venner som har forventninger (om at du er slem) til deg. Jeg tror jeg ville forsøkt en pensjonatskole slik at hun heller ikke fikk vært med de gamle vennene etter skolen. Anonymous poster hash: b1cab...aef
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #20 Skrevet 23. september 2014 Skjer vel helst i friminuttene da? Trapp opp på skolen og vær der hvert friminutt, det hadde jeg gjort. Anonymous poster hash: a4a8a...9a9
oslofrk Skrevet 23. september 2014 #21 Skrevet 23. september 2014 Heia deg HI! All ære, mye respekt og beundring - skulle ønske det fantes flere som deg - du er et forbilde!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #22 Skrevet 23. september 2014 Syns rådet om å troppe opp på skolen er godt. Samtidig syns jeg at hun som har blitt mobbet fortjener en hverdag uten å de mobberene mer. For egen del ville jeg også byttet skole. Datteren din HI bedrer seg neppe og det er få år igjen nå hvor du har bestemmelsesrett og kan være med på å forme henne. Hun trenger en ny start- ny skole, nye klassekamerater og nye venner. Hadde snakket med rektor og bedt rektor informere om hva som var på gang. Eller eier hun ikke respekt for noen? Anonymous poster hash: 9ed09...29c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #23 Skrevet 23. september 2014 Å troppe opp på skolen i friminuttene er ikke praktisk mulig, ettersom både faren og jeg er i jobb. Skolen passer godt på i friminuttene, men det skjer likevel. Jeg skriver ikke alt jeg vet her inne, det orker jeg ikke. Men det er så mange måter å mobbe på, og de får det til. Men jeg trodde virkelig at det hadde bedret seg siden i fjor. Jeg lurer på om du som skrev at hun ikke får noen ny sjanse har rett, at vi bør starte prosessen med skolebytte nå. HI Anonymous poster hash: d0110...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #24 Skrevet 23. september 2014 Når jeg hører om sånne monsterunger tenker jeg at foreldrene heller kan ikke være riktig altså. Hvordan klarer dere å feile så horribelt? Anonymous poster hash: 7f9d1...aca Ut fra svaret ditt kan det virke som dine foreldre har feilet ganske betraktelig! ! Anonymous poster hash: e9cb7...051
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #25 Skrevet 23. september 2014 Har du snakket med de andre foreldrene i "klikken" som mobber. En ting at datteren din er "lederen", men er vel ikke noe bedre å være med å mobbe... Anonymous poster hash: a4a8a...9a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå