Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd


Lykkebaby♡

Anbefalte innlegg

Da har lillebror kommet. Etter tre døgn med rier og vondter av og på var det 4-5 cm åpning på overtidskontrollen og det bar rett opp på føden der de tok vannet mitt. 4 timer etter var gutten ute.

 

Fikk komme på hotellet, men etter noen timer der begynte han å puste rart. Så da bar det over på nyfødt-intensiven for full sjekk. Han er skrevet ut derfra igjen og vi er tilbake på hotellet nå. Var nok bare noe forbigående og burde være vekke i morgen, men jeg skulle holde ett øye med om han ikke ble det eller om han ble værre.

 

Endelig ferdig! Hadde glemt hvor vondt det var, men nå koser jeg meg som tobarnsmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hipp hurra tipptopp! Godt jobba, så supert at de tok vannet, så du endelig kunne se en ende!! Så flink du har vært. Kos deg med nurket og som 2-barns mamma💙!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har lillebror kommet. Etter tre døgn med rier og vondter av og på var det 4-5 cm åpning på overtidskontrollen og det bar rett opp på føden der de tok vannet mitt. 4 timer etter var gutten ute.

 

Fikk komme på hotellet, men etter noen timer der begynte han å puste rart. Så da bar det over på nyfødt-intensiven for full sjekk. Han er skrevet ut derfra igjen og vi er tilbake på hotellet nå. Var nok bare noe forbigående og burde være vekke i morgen, men jeg skulle holde ett øye med om han ikke ble det eller om han ble værre.

 

Endelig ferdig! Hadde glemt hvor vondt det var, men nå koser jeg meg som tobarnsmor!

 

Gratulerer så masse Tipptopp! Deilig å være ferdig! Klem klem!

 

Nå er det ikke mange dagene igjen av september. Mange som venter ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på å få tatt keisersnitt på mandag. I natt hadde jeg slik nedepress at det ilte ned gjennom innsiden på lårene mens jenta vrei og vridde på seg som en galning :D Var så vondt jeg ikke klarte å puste....Så NÅ er jeg lei av å være gravid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Tipptopp! Endelig! Har tenkt på deg - for en behandling du fikk på veien. Men nå håper jeg dere endelig kan få nyte lillebror og at du blir passet godt på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Gratulere så mye som tobarnsmor :)

 

girasol: Takk for at du delte fødselshistorien :) Kos dere så masse :)

 

Anastazia: Ønsker deg lykke til med keisersnittet!

 

Hvor mange er det igjen som venter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anastazia og superspent: lykke lykke til med forestående fødsler! Veldig koselig å få følge dere så langt.

Spennende med ks på mandag 👍.

Ja kanskje det blir ett deilig oktober barn på deg superspent😀. Uansett prøv å nyt siste tiden med magen. Snart er det ett lite nurk i armene deres👶.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips77: Så bra at alle sover bedre :)

Nå har det ordnet seg :) Olivia har sovet to netter i sprinkelsenga og det fungerer :) Hun ligger i noe som kalles babynest, så hun får det som et "reir" rundt seg, så nå trives hun i senga. Endelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vips77: Så bra at alle sover bedre :)

Nå har det ordnet seg :) Olivia har sovet to netter i sprinkelsenga og det fungerer :) Hun ligger i noe som kalles babynest, så hun får det som et "reir" rundt seg, så nå trives hun i senga. Endelig :)

 

Å så bra. Det er innmari delig at de sover godt "alene"! Tror iallefall tøtta her sover roligere og bedre av det.

Går det bra med ammingen? Var du blitt litt sår?

Her puppes det ustanselig, tilbud- etterspørsel så det er det det går i! Veldig kos💗.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, misunner alle dere som sitter med nurkene deres! Her sitter jeg på fjerde dagen på overtid og begynner å få liten tro på at denne kroppen klarer å komme i fødsel på egenhånd... Hadde d likt med storesøster som nå er 6 år, og hu blei stressa av laaang fødsel hvor jeg mener de i et mye tidligere forløp skulle grepet inn og hjulpet meg på vei... Hatt sporadiske rier siden fredag, hvor tre perioder over noen timer hvor de er regelmessige for så å slutte eller komme en eller to i timen... Slimproppen gikk da i natt, så håper dette er et tegn på at det begynner å bli litt framgang. Gått oss en lang søndagstur nå i håp om at d hjelper kroppen på vei... Huff, dette ble et syteinnlegg, men som kanskje mange andre vet er det å være på pinebenken i denne siste innspurten hvor kroppen er sliten og man har vondter her og der i tillegg til ventingen.. ;) Hilser til alle dere rugere som også er i ventinga! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer alle nye mødre!!

 

Da var endelig Olivia kommet til verden, en uke over termin, i dag kl 05:08. Hun var 3328 gram og 49 cm. Tok 4 timer fra første rie til hun var født. Skal fortelle fødselshistorien senere, har vært våken 27 timer nå så skal prøve å sove selv om je er full av endorfiner! :-) Lykke til alle sammen, håper de resterende babyer kommer som perler på en snor nå :-)

 

Syns dette var ekstra morsomt. 18. september kl 21.34 kom vår Isaac til verden :) Det var jammen nært i tid, vi som hadde termin samme dag og alt.

 

"Kjapp" fødselshistorie:

 

Riene kom uregelmessig siden 21 den 17. Jeg sov ikke mye natt til 18., men duppet litt av mellom riene siden de kom med rundt 10 min mellomrom. Jeg lot bare mannen sove siden jeg følte jeg kunne takle dette alene. Rundt 06 begynte riene å øke i styrke og kom litt tettere. Ringte føden, og der sa de jeg skulle ringe tilbake om en stund.

 

Rundt 10 følte jeg at riene var kraftige og at de presset hoftene litt fra hverandre, men de var ikke regelmessige. Ringte føden, og de sa det nok ikke hastet, men at jeg kunne komme inn når jeg følte det var riktig.

 

Kl 13 dro vi til føden, og riene kom hyppig. Jeg hadde 3 cm åpning og fikk bli. Fortalte at jeg trolig ønsket vannfødsel, og fikk ligge i badekar i ca 2 timer. Dette var den roligste delen av fødselen. Jeg følte at vannet gjorde at kroppen fikk slappet godt av når riene kom.

 

Så var det vaktskifte og vi fikk ny jordmor :/ Skikkelig lite empatisk dame, som dessverre ødelagte en ellers super fødsel med enkelte av kommentarene sine.

 

Hun sjekket åpning rundt 15, og jeg hadde 3-4 cm. Pga høy puls på den lille måtte jeg ligge i senga for CTG. Jeg forklarte at jeg hatet å ligge med rier, fordi det ble mer smertefullt da. Men ligge måtte jeg tydeligvis. Riene ble mye vondere, men dabbet av i hyppighet. Fosterlyden fortsatte å være høy. Mens jeg lå der så begynte jeg å få trykketrang. Jordmor føyset det bare vekk, siden jeg jo ikke var i aktiv fødsel.

 

Noen av kommentarene jordmor kom med mens jeg lå der (vil legge til at de to timene jeg måtte ligge inaktiv i "ikke aktiv" fødsel faktisk var de mest smertefulle):

 

"Ja, jeg skjønner jo at DU må ha epidural siden du syns det er vondt allerede nå. Det kommer til å bli MYE verre"

 

"Når du kommer til 5 cm kommer du til å bli veldig dårlug og kaste opp"

 

Jeg sa jeg var så sliten etter å ha vært 21 timer i fødsel, hvorpå hun sier kaldt "Ja, strengt tatt er du ikke i fødsel enda"

 

"Du får bare belage deg på at dette kommer til å ta lang tid når du har så uregelmessige rier enda"

 

Uff, og det var så mye mer. Jeg mistet helt mestringsfølelsen, og trodde jeg var DEN pysa. Jeg ser nå at den trykketrangen jeg følte faktisk var reell, og at smertene jeg hadde faktisk ikke var å føyse av. Etter 2 timer i senga spurte jeg om jeg i det minste kunne gå på do. Det kunne jeg selvfølgelig, og jeg kunne selvfølgelig stå mens jeg var koblet til CTG også la hun til da jeg var ferdig på do (dette ETTER at jeg i 2 timer hadde ligget motvillig og prøvd å forklare at smertene ble verre når jeg lå).

 

NÅ skjedde det endelig ting. Med en gang jeg fikk jobbe aktivt med riene kom de med under 2 min mellomrom og hjerterytmen til lille gikk ned umiddelbart. Jeg sto en stund, jordmor sjekket igjen med fortsatt 4 cm ca kl 20. Riene ble mer og mer sterke, og jeg hørte bare på mannens oppmuntrende ord om pusting, at jeg skulle jobbe med riene og at jeg var flink. Sto ca en time og hang over mannen mens jeg beveget hoftene sammen med riene. Urbrølene kom ganske fort, og jordmor fikk et lys i øynene. "Jeg tror jammen det blir fødsel før jeg går av vakt, jeg". Jeg turte ikke tro på henne, men fikk mer og mer trykketrang.

 

Rundt kl 21 kjente jeg han beveget seg lengre ned i bekkenet, og sa at jeg trodde han kom nå. Jordmor beordret meg opp i sengen til sjekk, og jeg hadde 9 cm åpning. Hun ville helst jeg skulle ligge på ryggen og føde, men jeg sa at "Det skjer ikke". Nå var det nok liksom ;) Jeg fikk stå på kne over en saccosekk i sengen, og på den måten fikk jeg bruke tyngdekraften på samme måte som da jeg sto. Jeg beveget bekkenet aktivt, og det gikk ikke mange minuttene før jeg fikk lov til å presse.

 

Endelig! Etter å hatt trykketrang i rundt 4 timer var det så GODT å få bli med kroppen å trykke. Syns følelsen når jeg trykte var behagelig men samtidig intens. Opplevde ikke denne brennende følelsen når han kom ut, det svidde bare litt, og var ikke sånn helt forferdelig smertefullt. Etter 25 minutter pressing kom lille Isaac til verden, 3920 gram, 51 cm lang og 36 cm rundt hodet. Sunn og god og helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer alle sammen!

 

Enkel fødselshistorie fra meg;

 

Kjente det jeg trodde var "menssmerter" før skolen og sa til samboer at han måtte ha lyd på tlf i tilfelle noe skjedde.

Dro på skolen med varm te i veska - skulle ha prøve, og måtte ha noe "smertelindrende" til den. Det ble vondere og vondere - så var det tid for gym, da ble det 45 minutters powerwalk oppover og like lenge nedover. Nedover var det helt jævlig, så jeg måtte bare dra hjem. La meg i badekaret i en times tid og måtte puste meg gjennom smertene, etter jeg bada sprang jeg bare bort til dusjen og std der i enda en halvtime. Hadde da 3-4 "tak" pr 10. minutt som varte i 45-60 sek - men trodde ikke det var rier, da jeg så for meg at det var mye vondere... Svigermor var på besøk, men måtte bare unnskylde meg og gå å legge meg. Ringte føden i 17-tiden og forklarte, og de sa jeg bare kunne komme.

Ble sjekket i 19-tiden, og var 3cm - etter sjekk tok det seg opp og ble skikkelig vondt! Fikk da varmelindring og akupunktur så jeg kunne slappe av mellom riene... Sa jeg ville ha epidural når jeg kunne, og fikk det rundt 22.30. Sov i en times tid før jeg fikk veldig vondt igjen... Jordmor ville jeg skulle opp å bruke tyngdekraften, og når jeg etter en stund gikk på do, gikk også vannet - så det ble en renslig affære! ;)

Kjente ganske snart trykketrang og da ble tidsbegrepet borte... Da jeg endelig fikk trykke følte jeg det tok ti minutter - selv om jeg faktisk greide å sovne mellom pressriene, og visste det tok mye lengre tid. Samboer sa det tok ca en time før lille Isak var ute den 18.sept - to dager før termin. 52 cm og 3820 g.

 

Nå mistenker vi kollikk eller noe(?).... Myyye luft i magen, virker det som. Irriterte tarmen med qtips i dag, da _skumma_ det ut - tydelig mye luft, stakkar. :(

Skal ringe kiropraktor i morgen, bedre å ta det med en gang enn å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse, superspent!! :-)

Har ikke skjedd noe her enda, Vaskedama :-)

 

Gratulerer til dere som har født de siste dagene!

Endret av superspent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håp!: Så artig at vi som hadde termin samme dag fødte "nesten samtidig" :) Gratulerer så mye med lille Isaac :) Synd at du fikk en sånn uempatisk jordmor. Selv om hun kanskje hadde en dårlig dag, skal hun IKKE la det gå ut over deg, som var i en veldig presset situasjon! Min jordmor virket en smule arrogant i begynnelsen, men hun tok seg opp i positiv retning. Synes også det var litt merkelig da hun sa til meg "Du trenger ikke hyle sånn".

 

Vips77: Det går fint med ammingen, sårene er nesten grodd, gjør fortsatt litt vondt i begynnelsen når hun dier, men det er mye bedre nå. Den verste melkesprengen har også gitt seg :) For en lettelse! Hun mates ca 10 ganger i døgnet, så jeg føler meg som en melkeku :) Hun er rolig og sover mye, deilig :)

 

I dag har jeg vært på trilletur sammen med en stolt svigermor :)

 

Gratulere til alle som har født :) Er spent på å høre flere fødehistorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer til alle som har fått i det siste:) Jeg har vært innom her av og til, ellers lest med i stillhet. Nå har jeg også fått, 9 dager over termin. En stor og fin gutt:D Fødsel startet med vannavgang og to timer etter var han ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer alle nye mødre!!

 

 

Da var endelig Olivia kommet til verden, en uke over termin, i dag kl 05:08. Hun var 3328 gram og 49 cm. Tok 4 timer fra første rie til hun var født. Skal fortelle fødselshistorien senere, har vært våken 27 timer nå så skal prøve å sove selv om je er full av endorfiner! :-) Lykke til alle sammen, håper de resterende babyer kommer som perler på en snor nå :-)

Syns dette var ekstra morsomt. 18. september kl 21.34 kom vår Isaac til verden :) Det var jammen nært i tid, vi som hadde termin samme dag og alt.

 

"Kjapp" fødselshistorie:

 

Riene kom uregelmessig siden 21 den 17. Jeg sov ikke mye natt til 18., men duppet litt av mellom riene siden de kom med rundt 10 min mellomrom. Jeg lot bare mannen sove siden jeg følte jeg kunne takle dette alene. Rundt 06 begynte riene å øke i styrke og kom litt tettere. Ringte føden, og der sa de jeg skulle ringe tilbake om en stund.

 

Rundt 10 følte jeg at riene var kraftige og at de presset hoftene litt fra hverandre, men de var ikke regelmessige. Ringte føden, og de sa det nok ikke hastet, men at jeg kunne komme inn når jeg følte det var riktig.

 

Kl 13 dro vi til føden, og riene kom hyppig. Jeg hadde 3 cm åpning og fikk bli. Fortalte at jeg trolig ønsket vannfødsel, og fikk ligge i badekar i ca 2 timer. Dette var den roligste delen av fødselen. Jeg følte at vannet gjorde at kroppen fikk slappet godt av når riene kom.

 

Så var det vaktskifte og vi fikk ny jordmor :/ Skikkelig lite empatisk dame, som dessverre ødelagte en ellers super fødsel med enkelte av kommentarene sine.

 

Hun sjekket åpning rundt 15, og jeg hadde 3-4 cm. Pga høy puls på den lille måtte jeg ligge i senga for CTG. Jeg forklarte at jeg hatet å ligge med rier, fordi det ble mer smertefullt da. Men ligge måtte jeg tydeligvis. Riene ble mye vondere, men dabbet av i hyppighet. Fosterlyden fortsatte å være høy. Mens jeg lå der så begynte jeg å få trykketrang. Jordmor føyset det bare vekk, siden jeg jo ikke var i aktiv fødsel.

 

Noen av kommentarene jordmor kom med mens jeg lå der (vil legge til at de to timene jeg måtte ligge inaktiv i "ikke aktiv" fødsel faktisk var de mest smertefulle):

 

"Ja, jeg skjønner jo at DU må ha epidural siden du syns det er vondt allerede nå. Det kommer til å bli MYE verre"

 

"Når du kommer til 5 cm kommer du til å bli veldig dårlug og kaste opp"

 

Jeg sa jeg var så sliten etter å ha vært 21 timer i fødsel, hvorpå hun sier kaldt "Ja, strengt tatt er du ikke i fødsel enda"

 

"Du får bare belage deg på at dette kommer til å ta lang tid når du har så uregelmessige rier enda"

 

Uff, og det var så mye mer. Jeg mistet helt mestringsfølelsen, og trodde jeg var DEN pysa. Jeg ser nå at den trykketrangen jeg følte faktisk var reell, og at smertene jeg hadde faktisk ikke var å føyse av. Etter 2 timer i senga spurte jeg om jeg i det minste kunne gå på do. Det kunne jeg selvfølgelig, og jeg kunne selvfølgelig stå mens jeg var koblet til CTG også la hun til da jeg var ferdig på do (dette ETTER at jeg i 2 timer hadde ligget motvillig og prøvd å forklare at smertene ble verre når jeg lå).

 

NÅ skjedde det endelig ting. Med en gang jeg fikk jobbe aktivt med riene kom de med under 2 min mellomrom og hjerterytmen til lille gikk ned umiddelbart. Jeg sto en stund, jordmor sjekket igjen med fortsatt 4 cm ca kl 20. Riene ble mer og mer sterke, og jeg hørte bare på mannens oppmuntrende ord om pusting, at jeg skulle jobbe med riene og at jeg var flink. Sto ca en time og hang over mannen mens jeg beveget hoftene sammen med riene. Urbrølene kom ganske fort, og jordmor fikk et lys i øynene. "Jeg tror jammen det blir fødsel før jeg går av vakt, jeg". Jeg turte ikke tro på henne, men fikk mer og mer trykketrang.

 

Rundt kl 21 kjente jeg han beveget seg lengre ned i bekkenet, og sa at jeg trodde han kom nå. Jordmor beordret meg opp i sengen til sjekk, og jeg hadde 9 cm åpning. Hun ville helst jeg skulle ligge på ryggen og føde, men jeg sa at "Det skjer ikke". Nå var det nok liksom ;) Jeg fikk stå på kne over en saccosekk i sengen, og på den måten fikk jeg bruke tyngdekraften på samme måte som da jeg sto. Jeg beveget bekkenet aktivt, og det gikk ikke mange minuttene før jeg fikk lov til å presse.

 

Endelig! Etter å hatt trykketrang i rundt 4 timer var det så GODT å få bli med kroppen å trykke. Syns følelsen når jeg trykte var behagelig men samtidig intens. Opplevde ikke denne brennende følelsen når han kom ut, det svidde bare litt, og var ikke sånn helt forferdelig smertefullt. Etter 25 minutter pressing kom lille Isaac til verden, 3920 gram, 51 cm lang og 36 cm rundt hodet. Sunn og god og helt frisk.

 

Hipp hipp hurra!!! Veldig godt jobba.

Skikkelig synd med jordmor, håper du tar dette opp, el sender et brev i etterkant!

Kos deg med vesle gutten💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...