Gå til innhold

Noen som vil være med på skravletråd for baby født i des, jan og feb?


Supersnusken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mini spiser det vi spiser til middag. Mini har melkeproteinallergi, så vi lager all mat uten melk. Siden jeg ammer kan jo ikke jeg heller spise melk.. De små skal begynne tilvenninga fra 10 mnd alder, ved at du tilsetter det i mat. Som drikke fra 12 mnd alder. Her går det mye i diverse fisk og søtpoteter, samt sesongens nydelige norske grønnsaker som sukkererter, kål, brokkoli, blomkål, gulrøtter, løk osv osv. Har Avent sin steamer og blender, så kutter bare noen biter av dagens middagog hiver oppi der og vips er maten klar. Bruker mye friske urter som hvitløk, timian, gressløk, dill, gressløk mm. Har forsøkt biff, kjøttdeig og kyllingfilet også, men fisk er visstnok toppers.. Skal forsøke lever snart. Funnet en plass som selger økologisk, men de var utsolgt i dag.

 

Ja.... jeg er meget interessert i mat ;)

Endret av ØYNE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini spiser det vi spiser til middag. Mini har melkeproteinallergi, så vi lager all mat uten melk. Siden jeg ammer kan jo ikke jeg heller spise melk.. De små skal begynne tilvenninga fra 10 mnd alder, ved at du tilsetter det i mat. Som drikke fra 12 mnd alder. Her går det mye i diverse fisk og søtpoteter, samt sesongens nydelige norske grønnsaker som sukkererter, kål, brokkoli, blomkål, gulrøtter, løk osv osv. Har Avent sin steamer og blender, så kutter bare noen biter av dagens middagog hiver oppi der og vips er maten klar. Bruker mye friske urter som hvitløk, timian, gressløk, dill, gressløk mm. Har forsøkt biff, kjøttdeig og kyllingfilet også, men fisk er visstnok toppers.. Skal forsøke lever snart. Funnet en plass som selger økologisk, men de var utsolgt i dag.

 

Ja.... jeg er meget interessert i mat ;)

 

Hei!

 

Her tester vi ut kumelkproteinfri diett også, er på 5 uke nå.. Usikker på om jeg merker forskjell. Ble bare veldig nysgjerrig, hvor gammel er ditt barn og når ble allergien påvist (og hvordan?)? Merket du tydelig forskjell uten melk? Når kom endringen? Har dere prøve å reintrodusere melk? Vi skal sanns gjøre det etter neste legetime i neste uke.

 

 I tillegg ble jeg veldig nysgjerrig på den Avent steamer og blender, ser veldig flott ut! Er den like enkel som reklamen sier? Tungvint rengjøring? Her har det gått mye i div glass (u melk så klart) men mini spiser veldig lite av dem så det blir alt for mye til søpla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mini spiser det vi spiser til middag. Mini har melkeproteinallergi, så vi lager all mat uten melk. Siden jeg ammer kan jo ikke jeg heller spise melk.. De små skal begynne tilvenninga fra 10 mnd alder, ved at du tilsetter det i mat. Som drikke fra 12 mnd alder. Her går det mye i diverse fisk og søtpoteter, samt sesongens nydelige norske grønnsaker som sukkererter, kål, brokkoli, blomkål, gulrøtter, løk osv osv. Har Avent sin steamer og blender, så kutter bare noen biter av dagens middagog hiver oppi der og vips er maten klar. Bruker mye friske urter som hvitløk, timian, gressløk, dill, gressløk mm. Har forsøkt biff, kjøttdeig og kyllingfilet også, men fisk er visstnok toppers.. Skal forsøke lever snart. Funnet en plass som selger økologisk, men de var utsolgt i dag.

Ja.... jeg er meget interessert i mat ;)

 

 

Hei!

 

Her tester vi ut kumelkproteinfri diett også, er på 5 uke nå.. Usikker på om jeg merker forskjell. Ble bare veldig nysgjerrig, hvor gammel er ditt barn og når ble allergien påvist (og hvordan?)? Merket du tydelig forskjell uten melk? Når kom endringen? Har dere prøve å reintrodusere melk? Vi skal sanns gjøre det etter neste legetime i neste uke.

 

 I tillegg ble jeg veldig nysgjerrig på den Avent steamer og blender, ser veldig flott ut! Er den like enkel som reklamen sier? Tungvint rengjøring? Her har det gått mye i div glass (u melk så klart) men mini spiser veldig lite av dem så det blir alt for mye til søpla...

Mini var vel 4 uker da helsesøster ba oss prøve melkefri diett. Da pga mini skrek i 2 timer for hver gang hun måtte bæsje. Merket forskjell ganske raskt, men vesentlig forandring etter 2 uker. Har prøvd å reintrodusere melk 2 ganger, men da var det forverring med en gang. Hyling pga vond mage i 2 dager. Fikk beskjed om å vente til hun er 1 år. Så vi har bare brukt prøv og feil metoden i samråd med helsesøster.

 

Aventen er lett å rengjøre i vaskemaskinen. Ikke selve maskinen da, men delene ;) Jeg synes den er helt super! Bruker den til å lage fruktmos, aprikos, sviskemos, middager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mini spiser det vi spiser til middag. Mini har melkeproteinallergi, så vi lager all mat uten melk. Siden jeg ammer kan jo ikke jeg heller spise melk.. De små skal begynne tilvenninga fra 10 mnd alder, ved at du tilsetter det i mat. Som drikke fra 12 mnd alder. Her går det mye i diverse fisk og søtpoteter, samt sesongens nydelige norske grønnsaker som sukkererter, kål, brokkoli, blomkål, gulrøtter, løk osv osv. Har Avent sin steamer og blender, så kutter bare noen biter av dagens middagog hiver oppi der og vips er maten klar. Bruker mye friske urter som hvitløk, timian, gressløk, dill, gressløk mm. Har forsøkt biff, kjøttdeig og kyllingfilet også, men fisk er visstnok toppers.. Skal forsøke lever snart. Funnet en plass som selger økologisk, men de var utsolgt i dag.

Ja.... jeg er meget interessert i mat ;)

 

Hei!

 

Her tester vi ut kumelkproteinfri diett også, er på 5 uke nå.. Usikker på om jeg merker forskjell. Ble bare veldig nysgjerrig, hvor gammel er ditt barn og når ble allergien påvist (og hvordan?)? Merket du tydelig forskjell uten melk? Når kom endringen? Har dere prøve å reintrodusere melk? Vi skal sanns gjøre det etter neste legetime i neste uke.

 

 I tillegg ble jeg veldig nysgjerrig på den Avent steamer og blender, ser veldig flott ut! Er den like enkel som reklamen sier? Tungvint rengjøring? Her har det gått mye i div glass (u melk så klart) men mini spiser veldig lite av dem så det blir alt for mye til søpla...

Mini var vel 4 uker da helsesøster ba oss prøve melkefri diett. Da pga mini skrek i 2 timer for hver gang hun måtte bæsje. Merket forskjell ganske raskt, men vesentlig forandring etter 2 uker. Har prøvd å reintrodusere melk 2 ganger, men da var det forverring med en gang. Hyling pga vond mage i 2 dager. Fikk beskjed om å vente til hun er 1 år. Så vi har bare brukt prøv og feil metoden i samråd med helsesøster.

 

Aventen er lett å rengjøre i vaskemaskinen. Ikke selve maskinen da, men delene ;) Jeg synes den er helt super! Bruker den til å lage fruktmos, aprikos, sviskemos, middager...

 

 

Vi hadde voldsom kolikk de første månedene, prøvde melkefri i 2 uker uten effekt. Men i ettertid har jeg blitt anbefalt at man må prøve 4-6uker, så mulig det var dumt jeg ikke prøvde lenger... Spent på reintroduksjonenen, iflg barnelegen vi var hos er det ofte lettere å se at barnet blir klart dårligere da, enn det er å oppdage bedringen..  Skal tenke litt på den Aventen, ser veldig flott ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Vært stille på denne tråden en stund...skyldes det mer aktive små? Hehe..

 

Jeg har en gutt på 8 mnd, som plutselig for 1 ukes tid siden har slått seg helt vrang på sovingen på dagen og surver VELDIG mye gjennom hele dagen....

 

Når det gjelder sovingen fins det ikke lenger fast tidspunkt på noe for han nekter jo å sove, bare girer seg opp og ender med å ligge å surve og hyle i senga. Tar jeg han opp er han fornøyd i en halvtime, Max, før han gnir seg i øya og surver. Legger han igjen, gråter litt og så girer han seg opp igjen og kaster seg rundt i senga! Så hender det seg han nesten sovner, men NEI- så starter skravla og oppgiringa igjen! Og sånn har vi det gående....Blir bare mer og mer surv og misfornøyd gutt utover dagen...nervene og lunta til mor har det heller ikke godt(er alene btw).han har alltid vært flink med innsoving selv, har aldri trengt å sitte ved sengen eller noe slik...og sjelden gråt osv...nå går det så langt at han blir ordentlig overtrøtt og sliten, og bare hylgråter for han klarer ikke roe seg. Ikke roer han seg på fanget eller ved å bære(aldri blitt bært og vugget for ikke vært behov).

Når han tilslutt sovner på dagen, så kan det gå 30 min og han er våken! 1,5 timer senere har vi det gående igjen med trøtt, gråt osv.

 

I tillegg har han begynt og surve bare jeg snur ryggen til, går på do eller setter meg i stolen i stedet for på gulvet med han...HELE tiden!!

 

Noen tips?

Gått og luftet litt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det heeeelt likt her! Har ikke kunnet være alene på gulvet alene på ukesvis, men nå begynner det å bli litt bedre siden hun tør å reise seg opp på ting annet enn bare meg.

 

De siste dagene sover hun ekstremt urolig og bare 30 min (mot tidligere 42 min). Det er åpenbart at hun trenger mer!

 

I tillegg har hun vært mye syk og våkner enda mer enn vanlig på natta.. Kanskje hver halvtime og sover absolutt max 1,5 time i strekk. Det har dukker opp en liten tann, så antar at hun sliter litt mer det også og har hatt mye feber og tett nese, men nå er jeg på vei ut av mitt gode skinn! Jeg har ikke sovet mer enn 3,5 time i strekk på nå over fire mnd!! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er rett og slett en STOR prøvelse!

 

Her har han fått 2 tenner nede og 4 oppe...merket han var plaget når de kom, men dette er ikke samme type surving og klaging! Så skjønner ikke hva det er... Han har litt rennende nese men har ikke feber, og har ikke hatt det så er nok ikke forkjølelsen heller...

 

Jeg tror jeg blir gæærn snart hvis det ikke endrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er dette nr to, så jegVET at dette kun se midlertidig. Bare synd kroppen min ikke helt vet det.... Syntes denne fasen snart skal bli ferdig:)

 

Hav skjer med dere andre? Har dere nattavvent enda? Hvordan gjorde dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i en veldig aktiv hverdag, lille trollet reiser seg opp og stavrer seg bort etter diverse møbler. Der siste ukene har hun også lært seg å sette seg ned på egenhånd, som gjør at jeg ihvertfall slipper å stå/sitte bak henne hele tiden. 

 

Nattavveningen gikk vel egentlig litt av seg selv uten at vi planla det. En natt våknet hun litt før hun pleide å bli ammet så jeg gav henne tutten og tror dere ikke hun våknet halv 6! Etter det fant jeg ut at det bare var å fortsette, så nå får hun ikke mat før i 5-6 tia (er vi heldige sover hun en liten time til, er vi uheldige må vi stå opp etter jeg har ammet). Hun våkner stort sett mellom 2-5 ganger per natt (og noen ganger på kvelden), men gir som sagt bare tutt og prøver vårt beste å roe henne ned igjen. Tror nok kanskje at noe av det som har hjulpeter at jeg har begynt i delvis jobb igjen (3 dager i uka), og da er det mannen som står opp å prøver å roe henne og han blir jo ikke forbundet med mat og kos;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattavenning ja.... Mini her er strax 8 mnd og begynte i sommer å forlange pupp 3 ganger om natten. Nå soml varmen har gitt seg og vi ikke er like mye på farten skulle vi begynne å venne han av. Etter 3 netter gikk det greit men så ble han forkjølet : ( så da er det pupp igjen på natta. I natt våknet han 24,02, 04og opp for dagen før 06.00!! Takk og pris for kaffe for å si det sånn : )

 

Ellers er han en veldig blid baby som er en fryd å være sammen med : )) smiler og ler dagen lang. Krabber for som fy, reiser seg opp og står , setter seg opp selv.

Får grøt morgen og kveld, frukt til lunch og middag, pupp innimellom dette på dagen også.

 

Av middag liker han most potet, gulrot, søtpotet med litt smør på, , fiskekaker små kylling biter.

Sover som regel to lurer på dagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mindre og mindre interesse for pupp! Har lyst ig amme lenger, men jeg ser dessverre det går mot slutten:( Litt trist da dette siste barnet. Amming om natten er jo selvfølgelig like populært, haha;) Må faktisk gi litt erstatning nå, for hun nekter å drikke vann, og får ikke i seg nok væske. Ellers elsker hun ferdigmat og får grøssninger av vår mat;)

Sover bra om dagen og er blid som en lerke:) Jeg skal begynne å jobbe på onsdag, og det er trist at en epoke er over:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går også dagene i ett, og vi storkoser oss. Hun er en skikkelig solstråle som knapt gråter, kun når trøtten kommer for fort.

Beveger seg masse rundt på gulvet, er oppe i krabbeposisjon, men kommer seg bare bakover enda, og rett før hun setter seg opp.

Spiser grøt, litt brød, elsker all mulig slags frukt og spiser både hjemmelaget og ferdig middag med god appetitt. Jeg ammer fortsatt endel, prøver litt til hvert måltid og 2-3 ganger i løpet av natten, drikker foreløpig dårlig med vann av flaske, men elsker å drikke av glass.

Sover 2-3 lurer om dagen av varierende lengde, sovner kjempelett av seg selv på dagen, men må sitte hos henne når hun legger seg om kvelden.

2 mnd igjen før jobb, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal fikse det, men forhåpentlig blir jeg mer klar i løpet av disse månedene.

 

Anonymous poster hash: 5629f...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er leggingen veldig variabel... Noen dager går det greit og andre dager kan det ta flere timer. Han kan våkne alt fra 1-6 ganger på natta, men får da bare mme en eller to av disse gangene. Ellers er han en veldig aktiv og blid gutt på snart 8 mnd og det skjer noe nytt hele tiden. Han krabber og sitter, og i dag reiste han seg opp på sofa kanten selv. Vil helst ha tak i alt, så må følge med på han hele tiden nå som han har skjønt hvordan han skal få tak i ting på bordet osv :P litt slitsomt med matingen den siste tiden, noen dager får vi nesten ikke i han noe annet enn mme :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mating kan være vanskelig her også, enkelte dager får han vel nesten bare i seg mm. Men han er en stor gutt som nærmer seg 10 kg så ham får vel i seg det han trenger : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...