Gå til innhold

Noen som vil være med på skravletråd for baby født i des, jan og feb?


Supersnusken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trenger ikke baby led weaning her ettersom Hun sluker alt jeg gir henne! Forelopig ikke noe sol engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke 4mnd kontroll her vi bor, men tok en ekstra veiing og da hadde vi i alle fall endelig bikket 6kg! Målte ikke lengde da men var 62 ved tre mnd og har nok strukket seg litt også!

Spent på målingene ved 5mnd alder. 

 

Vi driver fremdeles og prøver grøt og banan, men hun får det ikke til, ser ganske komisk ut. Er veldig ivrig, men alt kommer rett ut igjen stakkars! Håper snart hun klarer det!

 

Har aldrt prøvd tegnt il tale Mina&Nuuk! Har bare så vidt hørt om det, prøver du? Virker det? BLW har vi ikke forsøkt, er de ikke litt små til det? For da skal de ta det de vil ha fra det som ligger foran dem, er ikke det poenget? Tror ikke min har 100% kontroll enda i alle fall, ser gjerne på en ting og tar en annen for eks..

 

Har dere kjøpt 17.mai antrekk til deres små da? Jeg røk på matchende kjoler til mine, trodde aldri jeg skulle gjøre noe slikt.. ;) Så gjenstår det å se om vi klarer å mtotivere storesøster til å ha på det samme som lillesøster, hun vil stort sett det motsatte av det vi vil så her må vi være strategiske.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøtspising har løsnet litt her nå. Han kan spise en halv porsjon grøt med ellas kitchen fruktmos på.

Har begynt å gi dette to ganger daglig så han er vel oppi en porsjon grøt tilsammen da pr dag,men fortsatt veldig glad i puppen. Tor nok jeg ammer 8 ganger i løpet av et døgn . Noen ganger sikkert 10 også. To av disse er på natta.. Hs mente jeg strax kunne venne han av med nattmat, men tror nok jeg venter til han er 6 mnd og har skikkelig dreis på måltider om dagen : )

 

17. Mai antrekk ja : ) har klart å styre meg litt, han skal ha på seg en blårutete linskjorts med seler, hvite strømper,blå converseskoe, hvit body med krage, blå cardigan og en kjempesøt lue : ) buksa er etter hans minste storebror , skoa fikk vi da han ble født og resten er kjøpt : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi skal ha bunad. Str 0-1 mnd men som fortsatt passer Hun som er 4 mnd hehe.

Grøtspising har løsnet litt her nå. Han kan spise en halv porsjon grøt med ellas kitchen fruktmos på.

Har begynt å gi dette to ganger daglig så han er vel oppi en porsjon grøt tilsammen da pr dag,men fortsatt veldig glad i puppen. Tor nok jeg ammer 8 ganger i løpet av et døgn . Noen ganger sikkert 10 også. To av disse er på natta.. Hs mente jeg strax kunne venne han av med nattmat, men tror nok jeg venter til han er 6 mnd og har skikkelig dreis på måltider om dagen : )

17. Mai antrekk ja : ) har klart å styre meg litt, han skal ha på seg en blårutete linskjorts med seler, hvite strømper,blå converseskoe, hvit body med krage, blå cardigan og en kjempesøt lue : ) buksa er etter hans minste storebror , skoa fikk vi da han ble født og resten er kjøpt : ))

 

Hvor gammel er din gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå tror jeg jammen den første tannen endelig kommer her! Hun har gnagd og gnagd på hendene sine og ellers alt hun kommer over i lang tid. Når jeg kjenner med fingeren kjenner jeg noe bittelite spisst i gommen.

Spennende å se i løpet av de neste dagene😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Hvordan øker dere på med grøt etc?

Her spiser hun nå ca 2 ss med grøt, men er ikke så veldig interessert, og på slutten kniper hun igjen og da stopper jeg. Hun har ikke skjønt enda at det er mat virker det som. Storesøster var mer interessert mener jeg å huske og der var vi raskt oppe i en full porsjon. Nå har hun fått dette nesten daglig i 1,5 uke.. Men det tar vel litt tid.

Og dere som gir fruktmos- hvilken gir dere? Syns de Ellas kitchen er så skarpe på smak og hipp sine begre er jo bare holdbare i 12 timer i kjøleskap. Har ikke nestle fra 4 mnd lenger? Og det kan vel ikke gjøre så mye å gi de fra 6 mnd? Hun er 4 mnd og 10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det raskt opp på full porsjon med grøt...1 uke kanskje... Han ble illsint når han ikke dikk mer enn et par skjeer :P

Nå får han halv porsjon til frokost og 1-1,5 porsjon til kvelds. Går ned på høykant og han kunne helt sikkert spist doble porsjoner :P stor gutt uten magemål!

 

Nestle har vel pære i tillegg til sviskemos hvertfall fra 4 mnd. Her går det i ellas kitchen. Han elsker å hjelpe til å klemme på posen når han skal ha :P

 

Jeg sliter med å lære han å drikke vann... Vil ikke ha det fra flaska han får melk av, helle fra kopp blir fryktelig søl og skje er så kjett. Kjøpte en spnn tutkopp, men han skjønner ikke at han skal suge, bare tygger på tuten, så han får jo ikke i seg noe vann da. Tips noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Ja stor jente her også, 8 kg nå. Spiser mme 2.hver time omtrent på dagen så hadde håpet på litt fortgang på grøten osv

Hva med å fjerne den ventilen i tutekoppern sånn at han ikke må suge for at det skal komme? Eller å blande i litt sviskesaft så vannet smaker litt til han får teken på å drikke annet enn melk fra flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at jeg kan fjerne ventilen uten å risikere ødelegge den...for prøve med litt smak i vannet og "vise" hvordan det skal gjøres :)

 

Han er nok hvertfall 8kg her å :P skal på 5mnd kontroll neste uke..veldig spent :)

 

Gir du grøt med litt smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

På de avent tutekoppene jeg kjøpte for 2,5 år siden kunne man hvertfall plukke fra hverandre alt sammen og velge å ha ventil eller ikke.. Ellers så fins det sånne enkle tutekopper som bare er en kopp og et lokk med en tut med 2-3 hull. Bambino har og IKEA hadde. Ja ja, han lærer det nok:)

Jeg gir litt sinlacgrøt (den spesialgrøten uten melkeprotein og Laktose, vi har trøbbla med magen så kjøpte denne midt i den perioden, men nå er magetrøbbelet forbi helt plutselig) -hvertfall den sinlacgrøten er veldig søt og idag spiste hun med stor lyst!:) Smatta det i seg og "ropte" etter mer:):) Har også prøvd den ris og maisgrøt med banan.

Hvilken grøt gir du?

Fant de fruktbeger'ne med pære og eple idag, de var mildere på smak enn Ellas hvertfall men frøkna rynker voldsomt på nesa av det foreløpig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hu likte det da :) her får han risgrøt med mais og banan, eller bare risgrøt hvor jeg tilsetter fruktsmak selv :) (sviske,aprikos,banan,pære,eple) han er veldig glad i den med banan, sluker det ned!

 

Det går nok plutselig ned frukten også..litt syrlig og kaldt så uvant sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke 4mnd kontroll her vi bor, men tok en ekstra veiing og da hadde vi i alle fall endelig bikket 6kg! Målte ikke lengde da men var 62 ved tre mnd og har nok strukket seg litt også!

Spent på målingene ved 5mnd alder.

 

Vi driver fremdeles og prøver grøt og banan, men hun får det ikke til, ser ganske komisk ut. Er veldig ivrig, men alt kommer rett ut igjen stakkars! Håper snart hun klarer det!

 

Har aldrt prøvd tegnt il tale Mina&Nuuk! Har bare så vidt hørt om det, prøver du? Virker det? BLW har vi ikke forsøkt, er de ikke litt små til det? For da skal de ta det de vil ha fra det som ligger foran dem, er ikke det poenget? Tror ikke min har 100% kontroll enda i alle fall, ser gjerne på en ting og tar en annen for eks..

 

Har dere kjøpt 17.mai antrekk til deres små da? Jeg røk på matchende kjoler til mine, trodde aldri jeg skulle gjøre noe slikt.. ;) Så gjenstår det å se om vi klarer å mtotivere storesøster til å ha på det samme som lillesøster, hun vil stort sett det motsatte av det vi vil så her må vi være strategiske.. :)

Hei!

Nei, har ikkje prøvd noken av delene, men er litt interessert i å vite meir! Ungene til søstera mi gjekk i bhg med tegn til tale, og dei begynte tidlig å kommunisere ønsker og behov. Syntes det var kult! BLW virker og så naturlig, men ser grisete ut da 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Noen av babyene her som sover på eget rom? Syns snuppa begynner å bli litt forstyrret av oss og jeg merker jeg ligger så stille jeg kan på natta og unngår å snu meg og sånn = dårlig søvn. Storesøster la vi på eget rom når hun var 3 mnd og ikke no problem. Har videobabycall og det er snakk om rommet vegg i vegg..

 

BLW er baby lead weaning (tror det er sånn det staves), altså at babyen skal tilvenne seg maten i sitt tempo og "plukke" og spise selv det den ønsker.. Tror jeg. Ikke noe vi driver med på dette nivået foreløpig. Bedre når de er 9-10 mnd syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på dette med eget rom jeg også happyfeet. Rommet hun skal ha ligger jo vegg i vegg, og vil ha dørene åpne slik at vi lett hører henne. Hun ligger jo i sprinkelseng nå, og ser oss jo ikke uansett. Hører oss vel, men tror egentlig det hadde gått bra! Forrige flyttet vi ikke før ved 8-9mnd synes derfor det er litt vanskelig å gjøre det allerede nå... Problemet denne gang er jo at storesøster stadig kommer inn på natt og tidlig morgen, og hun er ikke stille akkurat!

 

Matchende kjoler til 17.mai var forresten en stoor suksess! Men skal nok ikke gjøre det til en vane å dresse dem opp likt altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe eget rom her foreløpig, han er. 4 1/2 mnd og spiser fortsatt på natta så jeg syns det er kjekt å ha han rett ved siden av meg : ) dessuten hat vi ikke noe ledig soverom så vi holder på å pusse opp i kjelleren sånn at det blir kjellerstue og to soverom der. Da kan en av de tre andre gutta flytte ned etterhvert : ) vil ha han på eget rom før han fyller året hvertfall..

 

Visste dere at det er palmeolje i nestle sine grøter ?? På den risgrøt med mais og banan eller hva det er så står det palmeolje, på noen av de andre så står det bare vegetabilsk fett ,men jeg mistenker da at det er palmeolje der også. Dumt syns jeg for mini her likte den grøten. Han er ikke veldig glad i hipp sin. Forslag til andre grøter ??

 

Ellers går det fortsatt mest i pupp her og en porsjon med ellas kitchen fruktmos om dagen, men prøver også grøt daglig.

 

Syns han er litt hard i magen om dagen men sviskemos vil han ikke ha og ikke sviskedrikk så hva annet kan man gi de for å få fart på systemet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Det er holle sine økologiske grøter på helsekosten. De skal blandes med mme (usikker på om man kan bruke morsmelk også), men jeg har foreløpig ikke prøvd de selv . Her er jeg fortsatt på første pakken med den nestle sin ris og mais med banan.. Hmm palmeolje ja, æsj da.. Har en pakke med hipp sin risgrøt, den skal jeg prøve neste gang. Her spiser hun nå en 1/2 porsj grøt til lunch og kanskje 1/3 porsj på ettermiddagen. Men frukt kan vi bare glemme, det er no rare greier.. Har prøvd flere forskjellige og foreløpig er det eple og pære som godtas best.

Du kan blande i malt i grøten da, løse opp i kokende vann først. Det regulerer magen. Eller blande sviskesaft eller pure rett i grøten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aprikos er løsende på samme nivå som svisker :)

 

Ang palmeolje så må jeg ærlig si at jeg synes det er litt vel mye hysteri rundt dette. Hvor mange barn har ikke, i hvor mange år, spist nestle sin grøt og det er vel ingen som har tatt skade av det? Det er så små mengder i barnematen. Hvis palmeolje er så farlig, og det hadde vært mengder i grøten, så hadde de ikke fått selge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke bare sunnhetek dette går på. Det er MYE miljø. Masse regnskog blir hugget til fordel for gigantiske palmeplantasjer og mange mennesker og dyr sliter med at de mister sine steder å bo. Var på bryllupsreise i Malaysia og det var helt forferdelig å se hvor mye som var ødelagt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mye hysteri rundt oss idag , men akkurat det med palmeolje prøver jeg å styre unna.

Vil ikke spise det selv og da gir jeg det ikke til ungene mine heller : ))

 

Syns det er merkelig at en så kjent og etablert produsent som nestle bruker dette. Men det er vel markedskreftene og pris som styrer mere enn hva som er sunnest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos epler til baby, må man koke mosen før man gir det når de er så små? Min elsker nemlig å sutte på epler, skikkelig sure granny smith! Tenkte å prøve å raspe det å gi det til henne, men synes å huske at man mulig skal koke det, noen som vet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående eget rom: vi har hatt eget rom til frøkna helt siden hun var 2 måneder gammel. Da syns jeg det var greit å flytte henne over fordi mannen i huset snorker så fælt ;) Jeg lå ofte våken og håpet på at han ikke skulle vekke henne. Så til slutt orket jeg ikke mer og flyttet henne over på eget rom. Fungerte utmerket! Men det skal sies at hun aldri har ligget i vår seng, hun har alltid hatt egen seng. Så forskjellen ble nok ikke så stor for henne som den kanskje blir for mange andre.

 

Når våkner babyene deres? Min nærmer seg 6 måneder og våkner bare tidligere og tidligere, føler jeg. Før syns jeg 7 var tidlig, nå starter dagen mellom 5 og 5.40 en gang. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å snu dette?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Hun har alltid ligget i egen seng her også, fra dag 1. Og hun sover fra 1830-19 til 05 ca, får flaske og sover igjen fra 06, men da bare 30 min - 1 time. Så det blir nok eget rom om ikke lenge. Nå har heldigvis storesøster sluttet å stå opp på natta så mye også (bank i bordet:-p) og det hjelper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...