Gå til innhold

Noen som vil være med på skravletråd for baby født i des, jan og feb?


Supersnusken

Anbefalte innlegg

Her var vi på 5 mnd kontroll tirsdag,

Lillebror er 8,6 kg og 69,5 cm lang !

Alt bra : )

Tror faktisk han akkurat rulla rygg mage.. La han på natta på gulvet og gikk for å hente meg kaffe. Da jeg snudde meg lå han på magen og jeg er rimelig sikker på at jeg la han på rygg : ) er litt trøtt på morgen men tror jeg la han på ryggen altså.

Ellers ligger han lenge i mageleie med strake armer.flytter seg da litt til sidene men ikke helt rundt aksen sin.

Han babler masse, ler og smiler masse : )) det morsomste han vet er storebrødrene sine, spes han ene på 7! Han stråler bare han kommer inn i rommet og ser på han med store beundrende øyne ! Herlig å se : ))

 

Når det gjelder mat er han ikke overbegeistret for grøt, han spiser ellas kitchen smoothies to ganger om dagen og alt fra noen skjer grøt til en porsjon. Så det blir mye amming : ) får som regel mat på natta 1 gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på 6 mnd kontroll i dag. 68 cm og 7,1 kg. Lang og slank, og superblid!

 

Merker også at han beundrer storesøster. Hun er helten hans, og han lyser opp når han ser ansiktet hennes. Hun er like glad i han. Herlig å se at de har "funnet" hverandre. Håper bare det varer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Her var frøkna 8,9 kg og 70 cm på 5 mnd kontroll! Ei stor fin og superblid jente. Har gode lår men ellers ingen Michelin altså;-)

Lessismore: har dere vært på ferie? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var frøkna 8,9 kg og 70 cm på 5 mnd kontroll! Ei stor fin og superblid jente. Har gode lår men ellers ingen Michelin altså;-)

Lessismore: har dere vært på ferie? Hvordan gikk det?

Ja, vi kom hjem for noen dager siden. Var på Kreta, og hadde det kjempefint!

 

Det eneste jeg kan trekke litt på, var flyturen. Vi reiste nedover kl 18, og det ble ikke lett. Begge barna (3 år og 6 mnd) ble overtrøtte, noe som resulterte i en ganske slitsom tur. Hjemover gikk det mye lettere selv om flyturen gikk kl 23:50. Har dere vært avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Vi reiser om en uke. Flyr på dagtid begge veier så tror det går fint!

Hvordan gikk det med minste i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe problem med varmen. Tror vi hadde 28-29 grader som max, ellers lå det på rundt 24-25. Bare deilig! Minstemann badet til og med, og koste seg masse. Gled dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også vært på 5 mnd. 8260 g og 72,5 cm. Har med dette bremsa litt på vekt, men raser stadig i vei i lengen.... hun ruller og kommer seg rundt sin egen akse. Fullammer enda, men hun får smake (ikkemålbare mengder) på ulike ting for tida. Her er også storesøster det morsomste i verden :-)

 

jeg samsover enda, o vi må nok ta en liten kamp snart. Hun sovner kun ved amming (bortsett fra i bil og vogn), tar ikke flaske og er ikke helt fortrolig med smokk enda. Ikke mye alenetid på meg med andre ord.

 

ellers hadde vi en liten krise i heimen da jeg plutselig fikk en positiv gravidtest!! Jeg syntes det var litt gøy, og begynte å legge planer. Mannen ble mer fortvila. Sjansen for at jeg skulle være gravid var mikroskopiske, og testen oppførte seg litt rart. Har derfor tatt tre tester til siden som har vært negative, så 'faren' er nok over. Jeg som var så ferdig med å få barn, ble overraskende nok litt lei meg over manglende magefrø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe eget rom her foreløpig, han er. 4 1/2 mnd og spiser fortsatt på natta så jeg syns det er kjekt å ha han rett ved siden av meg : ) dessuten hat vi ikke noe ledig soverom så vi holder på å pusse opp i kjelleren sånn at det blir kjellerstue og to soverom der. Da kan en av de tre andre gutta flytte ned etterhvert : ) vil ha han på eget rom før han fyller året hvertfall..

 

Visste dere at det er palmeolje i nestle sine grøter ?? På den risgrøt med mais og banan eller hva det er så står det palmeolje, på noen av de andre så står det bare vegetabilsk fett ,men jeg mistenker da at det er palmeolje der også. Dumt syns jeg for mini her likte den grøten. Han er ikke veldig glad i hipp sin. Forslag til andre grøter ??

 

Ellers går det fortsatt mest i pupp her og en porsjon med ellas kitchen fruktmos om dagen, men prøver også grøt daglig.

 

Syns han er litt hard i magen om dagen men sviskemos vil han ikke ha og ikke sviskedrikk så hva annet kan man gi de for å få fart på systemet ??

Holle sin hirsegrøt med litt aprikos mos oppi :-) den ryker fort nedpå her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve den da.

Han spiser innimellom en god porsjon grøt, men 9 av 10 ganger ender måltider med bare gris.

Ingenting som han lissom liker veldig virker det som. Bare pupp!!

 

Ikke akkurat noe stor problem men er litt slitsomt å amme minst annenhver time hele dagen. I natt fikk han mat kl 24 , 3 og 6 ... Han burde jo kunne sove lenger i strekk nå lissom : )) merker at det krever mye energi å så og si fullamme en plugg på neste. 9 kg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve den da.

Han spiser innimellom en god porsjon grøt, men 9 av 10 ganger ender måltider med bare gris.

Ingenting som han lissom liker veldig virker det som. Bare pupp!!

Ikke akkurat noe stor problem men er litt slitsomt å amme minst annenhver time hele dagen. I natt fikk han mat kl 24 , 3 og 6 ... Han burde jo kunne sove lenger i strekk nå lissom : )) merker at det krever mye energi å så og si fullamme en plugg på neste. 9 kg !!

Hei HH80.

 

Vi har det på samme måte med nattamming. Utrolig slitsomt. Skrev litt om det i en annen tråd her...

Tro hvordan vi kan få endret spisemønsteret? (Les, kutte ut nattamming.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet , i den grad det er lov å kalle slike ting problemer ; )), er vel at han er veldig glad i puppen og lite glad fast føde. Han sov jo fra 8 til4 i strekk da han var 2 mnd ! Nå er det mat hvertfall 1 gang om natta og som regel to .skal vel ganske mye mm til for å mette en klump på 9 kg som stadig blir mer aktiv : ) så da slenger jeg ut pupper i hytt og pine haha...

 

Vurderer å la mannen ha han en 4 timers tid en dag rett etter at jeg ha amma sånn at han blir skikkelig sulten og da får tilbudt grøt eller annen mat. For ungn vil jo ikke ta flaske heller ; ) ellers kunne jo. Flaske mme på kvelden muligens gjort susen ...velling kunn jo også funka men da må han først ta flaske .

 

Tar din flaske da lessismore ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet , i den grad det er lov å kalle slike ting problemer ; )), er vel at han er veldig glad i puppen og lite glad fast føde. Han sov jo fra 8 til4 i strekk da han var 2 mnd ! Nå er det mat hvertfall 1 gang om natta og som regel to .skal vel ganske mye mm til for å mette en klump på 9 kg som stadig blir mer aktiv : ) så da slenger jeg ut pupper i hytt og pine haha...

Vurderer å la mannen ha han en 4 timers tid en dag rett etter at jeg ha amma sånn at han blir skikkelig sulten og da får tilbudt grøt eller annen mat. For ungn vil jo ikke ta flaske heller ; ) ellers kunne jo. Flaske mme på kvelden muligens gjort susen ...velling kunn jo også funka men da må han først ta flaske .

Tar din flaske da lessismore ??

Tja, jo han tar flaske, men kun når det er mm oppi. Mener å huske fra forrigemanm at man bare må holde ut. Plutselig vil de ikke ha pupp mer, og da blir det jo gærent det og. Får bare holde ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt motsatt problem. Her er snuppa veldig glad i grøt og frukt, men hun drikker så å si ingenting! Jeg har ikke fått i henne hverken pupp eller mme flsske. Hun tisser kanskje to tre ganger ila dagen (har så indikator på pampers bleia). Når hun våkner etter natta og tolv timer med samme bleie er den nesten helt blå, men var MYE tyngre før... Prøver å tilby vann og melk ofte, men dytter bare ut med tunga:(

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå:( er det fare for dehydrering? Vinblogg bare verre og verre på natten. Vil nesten ikke ha flaska og er så og si tomt i puppene mine nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her sliter vi også med hyppige oppvåkninger på natt og mye pupping.... Av og til suger hun 2 ganger og sovner, og våkner hver gang jeg prøver å lirke den ut...så skjønner jo at det ikke er sult som driver henne men at hun trenger puppen for å sovne/roe seg ned. Fornuftsmessig vet jeg jo også at det er dumt å tilby pupp, men når dette skjer kl 01, 01.15, 01.30, 02, 02.15 osv gjennom natta forsvinner alt av "fornuft" og det er bare en nesten komatøs mamma som slenger ut puppen som gjelder.. :(  Lurer på hvordan dette skal ende! Har hørt at mange barn blir urolige på natt rundt den alderen, 5-6mnd? Håper uansett det gir seg snart, før kunne hun jo ha både 3t og 4t i strekk, trodde jo at dette skulle øke, ikke minske akkurat :(  Tøft dette babylivet altså!

 

Og av og til er hun skikkelig sulten også altså, så hun spiser mye på natt, mer enn på dag tror jeg...sikkert skikkelig dumt men ikke så lett å endre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også hyppige oppvåkninger på natt...Og jeg som har levd i håpet om mer sammenhengende søvn..! Håper det bedrer seg snart, for jeg er temmelig sliten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har eg vore veldig heldig frå starten av.. Sov nesten gjennom natta (fra 23/01-08) for å så amme litt og samsove med selvforsyning fram til me sto opp. De siste vekene har det vore slutt på luksuslivet.. No våkner ho mange ganger til natta, enten for å drikke ein halv pupp, eller for å nyte lyden av sin egen skravlestemme.. Håper dette blir bedre igjen når me begynner med graut om ei veke ( då er ho 4 mndr), for me hadde det jo så fint! Forresten, når man gir graut, gir man da vann eller mm som drikke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i " lite søvn-klubben" jeg også.... Her er det oppvåkning nesten hver andre time. Har gått fra ett til to måltider om natten og ellers bare uro og tull. Jeg blir helt sprø. Hun er dårlig til å spise fast føde. Ikke glad i grøt og middag. Vil helst bare ha mme og litt fruktmos. Hun er jo 6,5 mnd nå, så hadde lissom håpet at det snudde snart. Brødskiver liker hun ikke heller. Jeg tilbyr grøt hver dag, men lite går ned. Middag brekker hun seg av.

Trodde en stund det var ny runde med tenner nå, men ser ikke sånn ut allikevel. Så tar gjerne i mot tips og råd! Både ang søvn og fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke søvn problemer på natta (annet enn at småen våkner og vil stå opp før fugla fis), men hsliter på dagtid. Han rett og slett nekter å sove og det fins ikke kontroll på noe. Hadde fint innarbeidede sovetider i 3-4 mnd alder men etter han ble 5 mnd har det ikke vært nubbsjans! Hvis han sovner, er det snakk om 20-30 min bare. Gutten blir sur og grinete og helt propell dagen lang... Utrolig slitsomt, for jeg klarer snart ikke underholde og bære stort lenger! Han klarer ikke roe seg ned, bare girer seg opp når han legges. I vogna sovner han, men våkner som sagt igjen med en gang...og han er blitt supervar på lyder når vi er ute å triller. Er desverre umulig og unngå biler her vi bor og går turer :( håper det bare er en periode og at han faller tilbake i rutiner igjen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de som har fått sovet 4 timer og mer sammenhengende er så heldige!! Her har det vært max 3 timer fra starten av, dvs et halvt år med bare korte etapper. Ikke er han noe sovebaby på dagtid heller...30 min er normalen...Si at det blir min tur snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde huske dette, for eldstemann er jo bare 3 år, men når bedrer dette med søvnen seg??! Jeg blir gal! Skjønner det at jeg ikke er den eneste, faktisk virker det å være normalen, men når begynner babyen å sove en hel natt? Vi har ikke hatt en eneste hel natt siden han kom til verden i november! Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at han vekker meg 5-10 ganger i løpet av en natt.

De første 4 mnd samsov vi, men nå er han overalt i senga, så det går ikke lenger. Ikke er han sulten heller, for han suger bare bittelitt, så snur han seg rundt. Syns vel egentlig han er brukbart flink til å spise på dagtid, så tror ikke han er sulten heller. Det kan jo hende det er tenner som plager han, for jeg ser det bryter ut en tann nede.

 

Huff, slitsomt dette. Kan faktisk ikke huske at storesøster var så vanskelig på natta. Dagens syt fra meg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Har også en på tre, men husker ikke det var så ille:(( vekkes heeeele tiden.. Og imorgen skal vi ha barnevakt også siden vi skal i bryllup.. Kjenner jeg gruer meg! Redd for at det blir mye misnøye gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det tittet frem to pittesmå tenner i underkjeven på lillegutt. Akkurat så de er kommet gjennom huden. Stakkar han har vært helt uta seg i hele dag, skriki og gråti av ingenting og har bare ville bli bært og ikke kunne vært alene i rommet :( fikk en paracet når han la seg og har endelig sovnet nå :)

 

Hvor lang tid tar det før tennene kommer ordentlig opp? Er det verste over nå siden de er gjennom huden, eller kommer han til å være så her i flere dager nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, tilith. Hos veslegutten så vi den første tanna for ca to uker siden, og den er blitt ca 3-4 mm høy. Tar tid dette. Men tror det varierer fra barn til barn og tann til tann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne være med på skravletråd (bedre seint enn aldri). Har ei lita jente født 5. januar, hun skulle egentlig kommet i desember, men hadde veldig god tid;) Første ungen. Så hun er da akkurat passert 5 1/2 måned. Hun e stort sett ei veldig blid og fornøyd jente. Hadde litt kolikkplager de første tre månedene, og igjen rett før den første (og eneste) tanna kom, men nå virker det som om det går bedre.

Hun er aktiv, ruller alle veier og rundt omkring i hele stua! Har også begynt å åle/kravle seg fremover, men mangler litt styrke i ryggen for å komme opp i krabbestilling. 

Har begynt med litt grøt, og er oppe i en dobbel "smaksprøve" porsjon, det blir godt mottatt, hun gaper bare hun ser ei skje;) Prøver litt fruktmoser også, og går ned på høykant det også, glupks lita jente:) Så nå håper vi at hun snart skal begynne å sover gjennom natta, våkner stort sett hver 3 time, men har hørt det kan bedre seg når hun begynner med fast føde *krysser fingrene*. Hun legger seg rundt 9, veldig fornøyd med det, inntil hun var 5 måneder la hun seg aldri før 10. Det er herlig å ha litt kveld sammen med mannen igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...