Gå til innhold

Noen som vil være med på skravletråd for baby født i des, jan og feb?


Supersnusken

Anbefalte innlegg

Sover fra 18.30 til 05. Våken en dupp, sovner igjen og våkner 06.30 stort sett. De siste nettene har han ikke spist kl 05 som han pleide da jeg prøver å få slutt på nattspisingen. Håper snart han sover i strekk og ikke våkner. Han skal snart på eget rom, så fort det er helt slutt på nattmat. Han er 5 mnd nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg vil også skravle :) Lille prinsessa er 4 mnd. Jeg har planer om å fullamme henne i 6 mnd, så her har vi ikke begynt med verken grøt eller mos. Tenker å lage maten fra bunn av når den tid kommer. Vi gjør det ellers, så virker unaturlig for oss å ikke gjøre det med maten til lille :)

Eller er hun lille b-menneske. Det har hun verken fra pappen eller mammen.. Hun legger seg mellom kl 23-24, mat kl 05 og så sover hun videre til kl 08-09. Samt en tre timers hvil midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om andres erfaringer.

Vi bruker hipp sin risgrøt. Den er økologisk, men leste bakpå pakken at det er palmeolje i den og. Riktignok økologisk, hvis det skulle hjelpe... ;) Uansett så er det den grøten mini liker best. Vi blander inn litt eplemos innimellom, noen ganger litt banan. Ren frukt vil han ikke ha, det smaker pyton!

 

Ellers sover han fortsatt mellom oss i senga. Det spørs riktignok hvor lenge det varer, for jeg våkner x antall ganger i løpet av natta av at han kaver rundt. Han er rå til å snu seg på magen, men han kommer seg ikke rundt på ryggen igjen. Hvordan er det egentlig da? Kan jeg bare la han sove på magen?

 

Vi reiser til "syden" neste uke da. Det blir spennende! Noen andre som skal på ferie snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Den risgrøten fra hipp lukta ikke akkurat så fristende når jeg åpna pakka.. Så har ikke testa den enda. Men den smaker bedre enn den lukter da antar jeg??

Vi skal også til "syden" midt i juni, 2 uker. Har du tenkt på hva du pakker med til minsten Lessismore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den risgrøten fra hipp lukta ikke akkurat så fristende når jeg åpna pakka.. Så har ikke testa den enda. Men den smaker bedre enn den lukter da antar jeg??

Vi skal også til "syden" midt i juni, 2 uker. Har du tenkt på hva du pakker med til minsten Lessismore?

Haha! Enig i det med lukta, happyfeet. Men knotten liker den, så regner med den er helt ok.

 

Angående syden, så dro vi til Frankrike da storesøster var like gammel. Vi kommer til å pakke relativt likt, da det fungerte veldig bra den gangen. Vi tar selvsagt med vogn, masse lette bodyer og tynne bukser. En heldekkende badedrakt, og solhatter som dekker nakken. En pakke grøt, og noen bleier. (Regner med de har bleier og babymat i minimarkedet.) Kommer også til å pakke et mini reiseapotek, med paracet til både han og storesøster, og plaster og klorhexidin. Til flyturen tar vi med bleier, et par ekstra skift, et lite teppe og ipaden med lader til storesøster. Kanskje en bok eller noen andre leker og. 4 timer er leeeeenge på fly for alle og enhver...

Jeg har sikkert glemt noe, men kommer vel forhåpentligvis på det innen vi reiser. Noe spesielt du har tenkt å pakke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happyfeet<3

Vi også er på samme bane hva gjelder pakking:)

Reiser også med en storesøster på 3:) så ser fram til den 4,5 time lange flyturen ja:-/

Ammer du eller gir du mme? Hva tenker du med matopplegget på fly?

Jeg tenkte å gå for flasker og termos m kokt vann. Om jeg må helle det ut i sikkerhetskontrollen så skaffer jeg nytt kokt vann på den "andre siden" +imsdal. Har nemlig lest at tevannet på fly kan være "gammelt" vann som har stått lenge:-/

Ellers tar vi med bleier (reiser med svigers så fordeler bagasjen vår) og grøt og mme og malt og svisker og fruktbeger. Skal bruke reisevogna som er på hotellet, vet at de har ganske nye chicco liteway'er dit vi skal (var der nemlig ifjor også;-)) så tipper det går bra. Orker ikke dra med TFK'n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen flowerbee! Jeg har også et lite b-menneske som deg, må si jeg håper hun begynner å legge seg litt tidligere etterhvert! Soves til mellom 8-10 her, men dessverre med ganske hyppige amminger for tiden..

 

Har nesten gitt opp prosjekt grøt her! Hun klarer ikke få i seg noen ting, lager de verste grimaser og alt kommer ut. Bare suger på skjeen... Tror derfor jeg tar en liten pause, håper det går bedre om noen uker! Litt synd, for virker jo sulten, og våkner som sagt hyppig på natt for tiden. Ammer jo da, men kan jo være annet enn sult som gjør at hun våkner også. Har prøvd flere ulike grøter, fruktmos, banan osv, reagerer likt på alt..

 

Ellers er ikke mini så glad for denne varmen i hovedstaden, virker mer sutrete enn vanlig og søvn er vanskelig. Lar henne ligge mye i bare bleien, men det er jo så lummert og varmt! Andre småttiser som sliter i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen flowerbee! Jeg har også et lite b-menneske som deg, må si jeg håper hun begynner å legge seg litt tidligere etterhvert! Soves til mellom 8-10 her, men dessverre med ganske hyppige amminger for tiden..

 

Har nesten gitt opp prosjekt grøt her! Hun klarer ikke få i seg noen ting, lager de verste grimaser og alt kommer ut. Bare suger på skjeen... Tror derfor jeg tar en liten pause, håper det går bedre om noen uker! Litt synd, for virker jo sulten, og våkner som sagt hyppig på natt for tiden. Ammer jo da, men kan jo være annet enn sult som gjør at hun våkner også. Har prøvd flere ulike grøter, fruktmos, banan osv, reagerer likt på alt..

 

Ellers er ikke mini så glad for denne varmen i hovedstaden, virker mer sutrete enn vanlig og søvn er vanskelig. Lar henne ligge mye i bare bleien, men det er jo så lummert og varmt! Andre småttiser som sliter i varmen?

Her merkes også varmen! Lille er varm av seg, og nå blir hun fort klam og svett. På natten sover hun i kort pysj og ingenting over. Hun bare sparker av seg.

Synes det er litt vanskelig i vogna nå... Hun har ligge på korthåret saueskinn frem til nå, men merker at hun blir varm. Hun har bare hatt helseteppe over seg, men nå ligger hun uten noe fordi hun sparker av det også. Har bare tynne klær og solhatt på. Vi har byttet til sportsdelen på vogna og den er i skinn.... Så tenker at det blir klamt om jeg bare har noen bomullstepper å ligge på også. Noen tips der ute tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også er på samme bane hva gjelder pakking:)

Reiser også med en storesøster på 3:) så ser fram til den 4,5 time lange flyturen ja:-/

Ammer du eller gir du mme? Hva tenker du med matopplegget på fly?

Jeg tenkte å gå for flasker og termos m kokt vann. Om jeg må helle det ut i sikkerhetskontrollen så skaffer jeg nytt kokt vann på den "andre siden" +imsdal. Har nemlig lest at tevannet på fly kan være "gammelt" vann som har stått lenge:-/

Ellers tar vi med bleier (reiser med svigers så fordeler bagasjen vår) og grøt og mme og malt og svisker og fruktbeger. Skal bruke reisevogna som er på hotellet, vet at de har ganske nye chicco liteway'er dit vi skal (var der nemlig ifjor også;-)) så tipper det går bra. Orker ikke dra med TFK'n..

Jeg kan litt om dette med fly. (Jobber ombord i ett av Norges største flyselskap. ;))

Såvidt jeg husker, så er det ikke lenger forbudt å ta med seg væsker igjennom sikkerhetskontrollen. Mulig jeg tar feil nå, siden jeg har vært på bakken i over et år. Uansett så kan du drikke litt av innholdet, og dermed få lov å ta det med gjennom.

Jeg ammer, og flyet går midt på natta, så kommer ikke til å ta med grøt. Kanskje et fruktglass eller noe, men tviler på at han vil ha.

Når det gjelder vannet ombord på flyet har du helt rett. Jeg drikker ikke selv kaffen eller teen, fordi vannet kan være gammelt (ikke så sannsynlig i og med at flyet antagelig nettopp har fått påfyll), og tankene skitne. Det siste vet jeg er en faktor, for ofte smaker kaffen vondt. Jeg har aldri hørt at vanntankene ombord noen gang har blitt rengjort.

 

Siden dere ikke tar med vogna, skal dere bære babyen i armene? Eller satser dere på bæresele? Vi kommer til å få trøbbel med 3-åringen, vi. Hun vil bæres hele tiden...

 

Vi tar nok med vogna. Den kan han sove i, leke i, og generelt avlaste våre armer.

 

Nå gleder jeg meg til tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyfeet<3

Da satser jeg hvertfall på termosopplegget. Men i kveld drakk hun faktisk gladelig kald mme, så skal teste ut om hun tar romtemperert nan-kartong og evt "øve" litt på det før avreise!

Jo vi har bestilt trille på hotellet. De har de chicco liteway trollene til utleie, så vi har booka til begge jentene. Har egentlig en elite city mini som reisevogn men den ser storesøster på som sin nå etter lillesøster kom, så orker ikke den kampen der nede om at hun skal ha den.. Så da får de like vogner:)

Har også booka eget sete på flyet til lillesøster og tar med maxi cosi'n, har avklart med ving og Thomas cook:) Og satser på babybjørn også. Har ikke helt fått dreisen på å bære i ergo'n enda, så den gamle arvede babybjørnen får duge de få timene det er snakk om..

Hva tenker du med solkrem på mini? Jeg kjøpte en på apoteket fra cosmica, faktor 30 for "small children" tror jeg det stod.. Og så har vi en UV trøye og solhatter. Har også kjøpt sånn liten parasoll til å klipse på vogna. Nå høres jeg jo helt fanatisk ut, er ikke det altså!! Vil bare unngå smøre så himla mye for det blir jo så klissete og seigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg hvertfall på termosopplegget. Men i kveld drakk hun faktisk gladelig kald mme, så skal teste ut om hun tar romtemperert nan-kartong og evt "øve" litt på det før avreise!

Jo vi har bestilt trille på hotellet. De har de chicco liteway trollene til utleie, så vi har booka til begge jentene. Har egentlig en elite city mini som reisevogn men den ser storesøster på som sin nå etter lillesøster kom, så orker ikke den kampen der nede om at hun skal ha den.. Så da får de like vogner:)

Har også booka eget sete på flyet til lillesøster og tar med maxi cosi'n, har avklart med ving og Thomas cook:) Og satser på babybjørn også. Har ikke helt fått dreisen på å bære i ergo'n enda, så den gamle arvede babybjørnen får duge de få timene det er snakk om..

Hva tenker du med solkrem på mini? Jeg kjøpte en på apoteket fra cosmica, faktor 30 for "small children" tror jeg det stod.. Og så har vi en UV trøye og solhatter. Har også kjøpt sånn liten parasoll til å klipse på vogna. Nå høres jeg jo helt fanatisk ut, er ikke det altså!! Vil bare unngå smøre så himla mye for det blir jo så klissete og seigt!

Vil bare si at jeg bruker paraply til vognen hver dag her hjemme i Norge jeg. Så synes ikke du er fanatisk, hehe😉 i tillegg til å beskytte mot solen får barnet skygge hele tiden og slipper å ha det så lyst i vognen. Bare snur litt på paraplyen etter hvor sola kommer.

Synes det er veldig kjekt, hvertfall på emmaljunga vognen hvor solen kommer så fort inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du er ikke fanatisk. Man skal ikke undervurdere den sterke sydensola på hvite, små spedbarn. Det er så unødvendig å bli solbrent!

Jeg kommer til å ta en liten tur på apoteket og høre hva de har å anbefale av solkremer. Må likevel innom og oppgradere reiseapoteket. :)

 

Fikk du godkjent maxi cosi'n på flyet altså? Det går ikke ombord i våre 737'er. Men hvis jeg husker rett, har Thomas Cook airbusmaskiner, så da er det muligens andre regler. Kanskje jeg skal sjekke ut det? Blir tungt å holde babyen i 4 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happyfeet<3

Ja fikk det godkjent, har kjøpt eget sete til henne og sendte inn målene på stolen. Tenkte jeg skulle printe ut mailen med "godkjennelsen" sånn i tilfelle trøbbel:)

Ja såklart unødvendig å bli solbrent. Vi kommer til å være omtrent utelukkende ved bassenget og har også tilgng til basseng rett fra verandaen vår så ser for meg at baby ligger inne/under tak på verandaen vår mesteparten av tida også deler vi på å herje med storesøster i de store bassengene + lange luncher på rommet og sånn! Håper hun takler varmen greit og ikke skriker i 2 uker:-/

Juhu, kjenner ferie blir heeeeelt ok ja:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det flere som har vært på 5mnd kontroll...?

Vesla her hadde akkurat bikket 7kg og var 65cm, mye mindre enn sin storesøster men ganske gjennomsnittlig ellers tror jeg! Hun er fremdeles svært dårlig i mageleie, fordi hun hylgråter med en gang, så må øve mer...stønn. Ellers var vel det meste greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 5 mnd kontroll for 2 uker siden. Lillegutt var 8,3 kg og 68 cm lang. Fikk beskjed om å kutte ned på fet mat (???????) hehe... Ja han får jo mye ribbe og pølse så enig i det :P nei gutten får mat når han er sulten, og spiser til han er mett. Mme, grøt og frukt. Ikke begynt med middag enda. Ellers fikk han mye skryt for å være sterk og oppvakt. Putter ingenting i munn enda...ligger kun og studerer lekene opp og ned. Helsesøster stusset litt på dette, for hu var vant til at alle stappet alt i munn ;) barn er forskjellug sier nå jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi akkurat vært på 6 mnd kontroll. Frøken var 69 lang og veide 8,6 kg. Lå helt på gjennomsnittet og var frisk og rask😀 hun er veldig glad i mageleie og er sterk i nakke og armer. Hun er mest frustrert over å ikke komme seg fremover, hehe. Krabber bare bakover enda.

Vi har begynt med litt middag, men det er ikke noe stas. Ikke grøt heller... Her er det bare frukt, mme og vann som går ned på høykant😀

Tips til gode grøter og middager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal vi på 5 mnd til tirsdag !

Tipper han er rundt 9 kg . Var 8,4 for 1mnd siden.

 

Ligger fint på magen , men ruller ikke rygg mage ennå. Legger på strake armer i mageleie og prøver desp å komme seg fremover : )) har så vidt funnet føttene sine når han ligger på rygg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på 5 mnd kontroll neste uke. Han er veldig aktiv og leker mye med tær og fingre. Han tar lekene sine selv og alt går i munnen. Når han ligger på magen kaver han veldig og vil fremover. Han har blitt veldig dårlig til å sove på nettene nå, så her er det lite søvn for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vesla bikka 4 mnd, va 7,5 kg og 65,5 cm lang - midt på kurven. Skal til ortopedisk kontroll neste uke og ta røntgen, da hun viser "motstand" / har vondt i hofter (?) når jeg har prøvd hun i sele, sittende stilling med bein utover og når helsesøster gjorde noen øvelser på hun. Legen mistenkte ikke dysplesi, men har en stivhet i beina som må undersøkes. Er spent på det. Er ellers fornøyd, sover fortsatt bra på dag og natt. Begynt med grøt og sviskemos, det er godt, men vanskelig å skjønne svelge-konseptet. Ruller nesten rundt fra mage til rygg, gjort det få ganger tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk...her har me slutta å sove gjennom natta.. 15 veker. Hadde flata ut på vektkurven da me var på 3mndrs kontroll, så skal tilbake å vege på fredag, men fram til dei siste dagene har ikkje dette bekymra meg for ho virker så fornøyd.. No når ho dei siste dagene er ofte sulten og våkner på natta begynner eg å bli redd eg har for lite.. Skal og seiast at ho ikkje har bæsja på 2 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattamming er bra for å øke produksjonen om du har for lite melk! Min fullammes og bæsjer ca hver 4. dag, og det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på 5-mnd kontroll og snuppa har endelig begynt å gå opp i vekt etter vi begynte med grøt. Jeg måtte dessverre kutte ut amming på dagtid da det ble helt umulig å få i henne noe som helst. Eneste måten å få henne til kanskje å ta to minutter på èn pupp var i fullstendig stillhet rett etter hun våknet, og det ble helt umulig i helger, morgen og ettermiddag med en treåring som man ikke akkurat kan be være stille (og som står utenfor og roper hvis jeg prøver å gå j et annet rom, hehe). Ammer foreløpig på natta, så håper det fungerer hvertfall til behovet ikke er der. Er så praktisk!

 

Lillemor veier nå 6,8kg og er tilbake på kurven sin som er helt på snittet. Hun var 66cm og er over snittet her, så lang og "slank".

 

Ellers har hun kunnet rulle fra rygg til mage en stund. Nå løfter hun overkroppen med strake armer og beveger seg rundt og rundt. Hun prøver desperat å komme seg frem og det er mye frustrasjon der! Hun har liksom skjønt hvordan man skal komme seg frem, men er ikke sterk nok enda:)

 

Ellers har hun begynt å bli skeptisk til andre enn meg, pappa og storebror. Begynner å gråte når hun finner ut at jeg eller mannen min ikke holder henne. Flere som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så skeptisk til fremmede enda her, men blir ekstatisk hver gang jeg viser meg...hihi, veeeldig koselig da! Og gjør at jeg får fryktelig dårlig samvittiget bare for å dra på butikken en tur...da ser hun laaangt etter meg. Men må jo venne seg til at jeg av og til gjør noe annet da.. :)

 

Ellers har hun helt plutselig, fra en dag til en annen, blitt mye bedre i mageleie. Pussig... Har snudd seg begge veier et par ganger ,, men kan det ikke ordentlig enda. Veldig frustrert over å ikke komme fremover!

Virker også som hun får i seg bittelittegranne grøt nå, så det går virkelig fremover! Hadde jeg bare klart å snu døgnet hennes litt så hadde alt vært på stell! fremdeles et lite b-menneske som legger seg mellom midnatt og 01 :(  Snur vel når det blir mørkere på kveldene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...