Gå til innhold

Rare middager ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høh, er fiskekaker med brunsaus og poteter og makaroni rart?  Om ein legg til rivne gulrøtter var det heilt standard kost både i min oppvekst og hjå mannen. 

Når me i min barndom åt blodpudding, så var den steikt, og servert med poteter og smør.  Mannen blei veldig overraska over at eg kokte poteter, han var vant med kun steikt eple saman med blodpuddingen.

Helt utrolig rart! Brun saus til fisk? Haha, det kunne jeg aldri fått meg til å ha :P Alt av fiskeboller og fiskepudding må ha hvit saus, hvit saus hører til fisk i mitt hodet ;) Brun til kjøttpudding/kjøttkaker. 

Klarer heller ikke middagspølser i brun saus. 

Her har vi hatt en del matretter som bare spises med stekefett og ikke saus, jeg elsket det da jeg var liten, feks. kjøttpølser og fiskekaker. (Fiskepudding og boller brukes bare med saus.) 

Nå da jeg er voksen har jeg kjøttpølser i en fløte/rømme-saus, noe jeg smakte første gang som voksen. Masse løk, bacon, fløte og smør. Skikkelig kaloribombe... ;) 

Ellers spiser vi alltid tomatsuppe pannekaker sammen, eller tomatsuppe og vafler sammen som oftest. Sånn typ annenhver bit. 

Ekssvigers serverte aldri drikke til maten da det var suppe på bordet, om det feks. var en middag med blomkålsuppe utenom kom det aldri glass engang. Jeg måtte spørre og det var sånn at de så på suppa som drikke. :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes vaffel med kokt egg og kaviar var helt merkelig da jeg flyttet hit til Mo, men nå syns jeg det er veldig godt.

Ellers må jeg bare si at jeg ikke syns noe av det jeg har lest her, virker rart, noe er annerledes enn det jeg selv har vokst opp med, men jeg ser bare en haug med oppfinnsomme retter som kombinerer smaker som søtt og salt, surt og søtt, osv. 

Skrevet

Det spises mye rart...

1) pizza med mais (er jo som fårikål med ketchup eller taco med syltetøy)

2) alle middager som kombinerer maccaroni og potet (blir jo ernæringsmessig helt feil...)

3) frossengrønnsaker som annet enn nødløsning

4) middager uten grønnsaker (fikk en gang servert kylling og ris. Kun det, ja)

1, Du får aldri servert fårikål med ketchup, eller taco med syltetøy noe sted.

Pizza er derimot tradisjonelt en restemiddag, som toppes med det man har tilgjengelig. Enhver pizzarestaurant har minst én pizza på menyen som inneholder mais. Helt normalt.

2, frossengrønnsaker er som regel sunnere enn ferske, faktisk.

Anonymous poster hash: 9feaf...ae9

Skrevet

Jeg har spist mølje fra Nordland og det var faktisk skikkelig godt! :)

Søt brun grøt med masse brunost og salt kjøtt til. Hørtes og så helt forferdelig ut men godt var det!

Ellers så syns jeg vaffel med pølse er helt feil.

Fiskeboller i hvit saus med tyttebær.

Søtpotet med vaniljesaus! ÆSJ!!

Anonymous poster hash: ba02b...9e1
Skrevet

Jeg er oppvokst med pølser i hvit saus. Det må være litt pepper i sausen, men det er sykt godt! Sønnen min elsker det!

Ellers er banan på pizza bedre enn man skulle tro

Skrevet

Cheeseburger uten ost :-)

Anonymous poster hash: 8952e...3d6

Skrevet

Hjemme hos min barndomsvenninne serverte de kokte grillpølser (slappe, dvaske og ekle) med kokte poteter og smør. Ingen høydare.

Skrevet

Jeg undres over at ingen fler spiser vafler med suppe til middag...  Vaflene er ikke søte.

Anonymous poster hash: 156a2...22a
Skrevet

Må vel bli hos svigerfamilien når de hadde svineknok til komle.

Jeg er vant til å ha lammekjøtt og eventuelt tykke pølser til.

Klarte bare ikke like knoken.. Heldigvis tok de det fint og lager alltid pølser til nå og av og til lam. Svigermor er fra nord-Norge så litt andre tradisjoner der enn her på sør-vest landet ;)Anonymous poster hash: 05006...003

Jeg spiser kompe med smørkokt løk, smelta smør, sukker, kokt kålrabi og tyttebærsyltetøy ;)
Skrevet

Er det bare meg som spiser fiskekaker i HVIT saus? Holdt på å få sjokk da jeg hørte om brunsaus inntil jeg skjønte det var nokså vanlig. Men her er det hvit saus som gjelder...

Jeg lager hvit saus til, gjerne gulrotstuing . Og /eller grønnsaker og kokt potet.

eneste fisken med brun saus er seibiff med stekt løk.

Skrevet

Er det bare meg som spiser fiskekaker i HVIT saus? Holdt på å få sjokk da jeg hørte om brunsaus inntil jeg skjønte det var nokså vanlig. Men her er det hvit saus som gjelder...

Jeg lager hvit saus til, gjerne gulrotstuing . Og /eller grønnsaker og kokt potet.

eneste fisken med brun saus er seibiff med stekt løk.

Brun saus til seibiff er skikkelig sært synes jeg. 😳 😄 og jeg er av de som er vant til fiskekaker med brun saus, poteter og makaroni. 😄😄

Anonymous poster hash: 0599c...547

Skrevet

Altså.

Fiskekaker skal ha brun saus, makaroni, potet og gulrot. Middagspølse inntas gjerne på samme vis.

Pannekaker spises MED bacon, blåbær og sukker, UTEN suppe.

Mannen liker spaghetti og kjøttdeig med sursøt saus. Det synes jeg er sært.

Serverer ofte hviit saus med stekt bacon, makaroni, potet og revet gulrot.

Svigermor har en rar variant hvor hun koker kjøttdeig og kål...

Anonymous poster hash: 04f93...b6b
Skrevet

Dialog mellom meg og en venninne:

Jeg: hva skal du ha til middag i dag?

Hun: kjøttkaker i hvit saus

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Hun: Herreland, det er jo det samme bare man ikke tilsetter sukkerkulør. 

Haha!

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Så hun har melk i brunsausen?

Anonymous poster hash: a3c05...117

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren  :laugh:

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Som regel krydrer man jo litt annerledes, men det er helt normalt å ha melk eller løte i brun saus og det er vell de færreste i dag som lager saus med å brune melet først til hverdags. Da ser jo sausen ganske lik ut om den er laget på fiskekraft eller på kjøttkraft.

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Fiskekraft??! I hvit saus da eller? DET er i alle fall ekkelt. Eller var det bare et eksempel?

Den første der er da helt vanlig? Tomatsuppe og pannekaker forstår jeg derimot ikke.

Men de spises jo ikke sammen, det er to retter og pannekaka er ikke oppi suppa. (Hvorfor man skulle unngår å spise seg stappings på pannekaker alene er imidlertid utenfor min fatteevne. Og hvis du prøver å forklare meg det kommer jeg til å holde for ørene og si MIMMIMIMIIMMIMMIMI veldig høyt helt til du stopper.)

Jojo, faktisk, har observert mennesker (?) slurpe tomatsuppe (med egg!) sammen med pannekaker med bacon. Annenhver bit liksom. So wrong, in so many ways.

Jeg er vokst opp med pannekaker servert med bacon (sprøstekt, veldig viktig) og sukkerdryss på, og med enten ertesuppe eller tomatsuppe ved siden av. Tomatsuppa stort sett alltid med makaroni i og hardkokte egg til å ha oppi. NAM! Og vi spiser alltid begge deler parallelt, altså typ annen hver bit som du sier. Min mann  er vant til suppe først, så pannekaker med blåbærsyltetøy og rømme. Så vi har begge variantene, og han spiser suppe først og deretter pannekaker, jeg spiser parallelt. Hehehe...

Det spises mye rart...

2) alle middager som kombinerer maccaroni og potet (blir jo ernæringsmessig helt feil...)

Du vet at frossengrønnsaker ernæringsmessig er bedre å spise når det ikke er sesong enn såkalt ferske grønnsaker som er importert fra utlandet (og dermed plukket før de er ferdigdyrket for å rekke frem i moden tilstand)?? Man må bare KUNNE tilberede frosne grønnsaker, så det ikke blir bløtt og soggy. Ellers er jeg enig i at middag uten grønnsaker er stusselig.

Ellers er jeg en av de som er vokst opp med fiskekaker i brun saus (løk i sausen for øvrig), kokt potet, makaroni (MED litt sukker og smør blandet oppi), og enten kokte gulrøtter eller gulrotstuing. NAM! Når man har to karbohydratkilder så spiser man jo følgelig mindre av begge deler, så det blir ikke nødvendigvis mer karbohydrater totalt sett til måltidet enn de som bare har poteter.

Har også fått kjøttpølser (en gang i tiden fra hermetikkboks, på tidlig 80-tall) i brun saus med poteter og erterstuing (med smør og sukker i).

Jeg synes for øvrig at kun smeltet smør som "saus" til middag er skikkelig ekkelt, og null godt.

Jeg har noen bra kombovarianter å by på også da som jeg faktisk spiser og liker, sånn på tampen:

* Grov brødskive med smør, brunost (helst gudbrandsdalsost) og kokt egg med et lite dryss salt på toppen. NAM! (Ikke middag da, men lell...)

* Hvis vi har rester av risgrøt har jeg vokst opp med å spise den kald på brødskiven dagen etter med et dryss sukker på, som pålegg.

* Noen synes av en eller annen grunn at jeg er rar som har rosiner på grøten min, både risgrøt, rømmegrøt og havregrøt (i tillegg til litt sukker, kanel og smørøye selvsagt).

* Blodpølse stekt i skiver med smør og sirup på. Ikke noe jeg får ofte, siden mannen min hater slikt.

Anonymous poster hash: 0599c...547

Jeg lagde middag til et vennepar og deres barn en gang. Serverte fiskegrateng med stekt bacon og potet. Mannen i huset ble rasende da jeg hadde lagt potet på tallerkenen til barna. Det var jo makaroni i gratengen, da fikk de ikke potet. Han marsjerte til søppelbøtta og heiv potetene. Ungene gråt resten av middagen, de hadde også lyst på  potet til maten...

Anonymous poster hash: 04f93...b6b

Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Vi spiser fiskekaker, kokte poteter, råkost (raspet gulrot, grønt eple og sitronsaft) og har smeltet smør med persille i til vi, altså som en fiskemiddag og ikke som en kjøttkakemiddag.

Brun saus og makaroni er godt til kjøttkaker her i huset :)

Anonymous poster hash: 6a382...44e

Enig med deg. Synes det virker veldig vanlig med BRUN saus til fiskekaker. Noe jeg ikke forstår! Det er jo en saus som passer til kjøtt, ikke fisk! Urk.

Anonymous poster hash: 2cb6b...f88

Skrevet

Potegull til alle selskapsmiddager

Risgrøt med eplesyltetøy

Pannekaker med gulost (med sukker og sitron skal det være ;))

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Sitron?? Vet ikke helt hva jeg skal si jeg..

Vi pleier alltid å ha pannekaker om vi har hatt pølsegrateng dagen før. Da steker vi opp restene av Gratengen i panna og har sammen med pannekaker(som vi har sukker på, men ikke sitron😊)

Skrevet (endret)

Det spises mye rart...

Hva er galt med frossengrønnsaker da? Er jo flere undersøkelser som har vist at de har høyere innhold av vitaminer og mineraler enn friske grønnsaker (som mister mye av dette under lagring og transport)...

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/hvilke-groennsaker-tror-du-er-de-sunneste-akkurat-naa-3703928.html#.UzCQiZK9KSM

Endret av Frida79
Skrevet

Ikke noe galt med frossengrønnsaker ernæringsmessig. Det er jeg fullstendig klar over. Forutenom smaken, som jeg regner med de fleste ikke kan argumentere at er bedre en ferske.

Det hjelper ikke at de er sunne, om barna, eller de voksne spiser myyyye mindre. Og det smaker dårlig...

Jeg synes for eksempel det er spesielt å få servert biff til hundrevis av kroner - med amerikansk blanding og posesaus. Og dette toppet med en dyr amarone i glasset.

er selfølgeligikke utakknemlig, men synes kombinasjonen er meget rar;)

Skrevet

Når jeg var liten fikk vi ofte servert brød delt opp i biter sammen med melk og sukker.

Hvis det var rester av makaroni , så tok mamma melk og sukker oppi og varmet det opp igjen til oss til kveldsmat .

Vi syntes det var godt da, men jeg spiser det ikke nå.

Ellers syntes jeg det er rart med sukker og ketchup på pannekaker.

Samme med potetmos til pinnekjøtt, det skal serveres med kålrabistappe ;)

Anonymous poster hash: 5f948...619

Skrevet (endret)

Var vel voksen før eg fekk fiskekaker utan makaroni, potet og brun saus.

Var rimelig overraska då eg fekk servert spaghetti, stekt kjøttdeig og ketchup. Har også fått pizza med makaroni på.

Endret av ★
Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Dette var jeg veldig glad i da jeg var liten, og mine to små elsker det.

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Anonymous poster hash: c051d...b5d

Coctailsosa eller noe slikt? Mannen blander og majones og ketchup....

og han var veldig forvirret første gangen jeg lagde potetmos (og hvit saus). Litt sånn "skal jeg si til henne at hun har glemt sukkeret? "

Anonymous poster hash: 54c9e...e08

Yes, det stemmer det :-)

Her må vi alltid lage to potetmoser, mannen liker ikke min og jeg liker ikke hans. Han synes generelt at vi har mye rar mat på Island ;-)

jeg bodde der en periode og må nok si meg enig med din mann ;-)

Haha, ja det er kanskje noe man må bli vant til ;-)

Skrevet

Bare jeg som blir skikkelig kvalm av denne tråden? 

Det rareste jeg vet er folk som tar ketsjup på alt mulig, som f.eks lapskaus! og kjøttkaker?!?  Pølse i vaffel finner jeg meget snodig, samme med røkt laks i vaffel. 

Når det gjelder fiskekakedebatten synes jeg det ikke er rart å spise fiskekaker med potet og brun saus. Men hvorfor makaroni i tillegg? 

Husker at mannen min syntes det var rart at jeg lagde kjøttsaus med ris. Synes det er godt jeg.

Skrevet

Fiskekaker i brun saus med potet hadde vi ofte på 80 tallet.

Pannekaker med bacon og sukker spiser jeg, samboer bacon og blåbærsyltestøy.

Spiste brødskive med hvitost og majones på før.

Fiskeboller i tomatsuppe synes jeg er rart.

Anonymous poster hash: 2d4c7...aa6

Hæ? Er fiskekaker i brun saus med poteter rart?

Anonymous poster hash: 39341...778

Skrevet

Jeg er oppvokst med pølser i hvit saus. Det må være litt pepper i sausen, men det er sykt godt! Sønnen min elsker det!

Ellers er banan på pizza bedre enn man skulle tro

Pølser i hvit saus er snadder, har vokst opp med det jeg også, og "bestiller" det alltid når jeg skal til foreldrene mine på middag ennå :)

Anonymous poster hash: 39341...778

Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Dette var jeg veldig glad i da jeg var liten, og mine to små elsker det.

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Coctailsosa eller noe slikt? Mannen blander og majones og ketchup....

og han var veldig forvirret første gangen jeg lagde potetmos (og hvit saus). Litt sånn "skal jeg si til henne at hun har glemt sukkeret? "

Yes, det stemmer det :-)

Her må vi alltid lage to potetmoser, mannen liker ikke min og jeg liker ikke hans. Han synes generelt at vi har mye rar mat på Island ;-)

jeg bodde der en periode og må nok si meg enig med din mann ;-)

Haha, ja det er kanskje noe man må bli vant til ;-)

Þorrablót var en utfordring ;-)

Skrevet

Har noen en oppskrift på søt potetmos?  :sjenert:

Anonymous poster hash: 64e39...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...