Gå til innhold

Rare middager ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dialog mellom meg og en venninne:

Jeg: hva skal du ha til middag i dag?

Hun: kjøttkaker i hvit saus

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Hun: Herreland, det er jo det samme bare man ikke tilsetter sukkerkulør. 

Haha!

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Så hun har melk i brunsausen?

Anonymous poster hash: a3c05...117

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren  :laugh:

Som regel krydrer man jo litt annerledes, men det er helt normalt å ha melk eller løte i brun saus og det er vell de færreste i dag som lager saus med å brune melet først til hverdags. Da ser jo sausen ganske lik ut om den er laget på fiskekraft eller på kjøttkraft.

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Haha!

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren :laugh:

Som regel krydrer man jo litt annerledes, men det er helt normalt å ha melk eller løte i brun saus og det er vell de færreste i dag som lager saus med å brune melet først til hverdags. Da ser jo sausen ganske lik ut om den er laget på fiskekraft eller på kjøttkraft.

jeg bruner alltid smør og mel når jeg skal lage brun saus:D
Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Skrevet

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Haha!

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren :laugh:

jeg bruner alltid smør og mel når jeg skal lage brun saus:D

Jeg også, er ikke det vanlig da?

Anonymous poster hash: 6a382...44e

Skrevet

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Haha!

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren  :laugh:

Joda, greit nok det. Jeg kan jukse med litt sukkerkulør selv jeg (selv om jeg bruner mel og smør først), for å få litt ekstra farge. Inntrykket jeg derimot satt igjen med fra henne var at hun lagde brun og hvit saus på akkurat samme måte! Men jeg spurte ikke videre, så får håpe hun brukte litt kjøttkraft eller buljong også... 

Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Vi spiser fiskekaker, kokte poteter, råkost (raspet gulrot, grønt eple og sitronsaft) og har smeltet smør med persille i til vi, altså som en fiskemiddag og ikke som en kjøttkakemiddag.

Brun saus og makaroni er godt til kjøttkaker her i huset :)

Skrevet

Den første der er da helt vanlig? Tomatsuppe og pannekaker forstår jeg derimot ikke.

Men de spises jo ikke sammen, det er to retter og pannekaka er ikke oppi suppa. (Hvorfor man skulle unngår å spise seg stappings på pannekaker alene er imidlertid utenfor min fatteevne. Og hvis du prøver å forklare meg det kommer jeg til å holde for ørene og si MIMMIMIMIIMMIMMIMI veldig høyt helt til du stopper.)

Skrevet

Det sykeste som finnes er pizza-med-en-annen-middag-på-toppen. Pizza med biff og bearnaise, taco-pizza - begge smaker jævlig og ødelegger to hver for seg geniale middager.

Skrevet

Jeg har sukker på komle og blodpølse. ;)

Jeg også! Eller, sukker på blodpølse og sirup på komle. Nom nom!

Skrevet

Det sykeste som finnes er pizza-med-en-annen-middag-på-toppen. Pizza med biff og bearnaise, taco-pizza - begge smaker jævlig og ødelegger to hver for seg geniale middager.

Er så enig!

Hva er det med å blande i utgangspunktet gode matretter?

Taco er taco, tacopizza, tacosuppe og tacogryterett er helt grunnleggende feil!

Skrevet

Den første der er da helt vanlig? Tomatsuppe og pannekaker forstår jeg derimot ikke.

Men de spises jo ikke sammen, det er to retter og pannekaka er ikke oppi suppa. (Hvorfor man skulle unngår å spise seg stappings på pannekaker alene er imidlertid utenfor min fatteevne. Og hvis du prøver å forklare meg det kommer jeg til å holde for ørene og si MIMMIMIMIIMMIMMIMI veldig høyt helt til du stopper.)

Jojo, faktisk, har observert mennesker (?) slurpe tomatsuppe (med egg!) sammen med pannekaker med bacon. Annenhver bit liksom. So wrong, in so many ways.

Skrevet

Jojo, faktisk, har observert mennesker (?) slurpe tomatsuppe (med egg!) sammen med pannekaker med bacon. Annenhver bit liksom. So wrong, in so many ways.

Pannekaker og bacon har heller ingenting med hverandre å gjøre. "Matpannekaker" med ikkesøte ting er en vederstyggelighet.

Skrevet

Risgrøt med kanel, sukker, smør og kokt egg oppå! (I skiver)

Anonymous poster hash: 46775...e88

Å fy fader....

Skrevet

Vet om en familie som har kokt egg i skiver på pizzaen. Og det er faktisk utrolig godt!

Skrevet

Pannekaker og bacon har heller ingenting med hverandre å gjøre. "Matpannekaker" med ikkesøte ting er en vederstyggelighet.

Åhh nei, da er vi uenige for pannekaker med sukker og bacon er jo faktisk knallgodt. Men helt tomatsuppefritt selvsagt.

Vafler med grøt er foresten en greie jeg er glad ikke er blitt en farsott.

Skrevet

Åh, nybakt brødskive med smør, eplebiter og masse sukker på er jo nyyydelig. Brunost med syltetøy likeså. :)

Onkelen min har forøvrig sjokade med majones på skiva, og mamma kan finne på å ha banan og majones på samme skive. :P

Skrevet

Jeg gikk på en internatskole for mange år siden, da var det alltid risengrynsgrøt på lørdager. Venninna mi klarte ikke å spise grøten med mindre hun hadde en brødskive med leverpostei ved siden av! Forunderleg...

Skrevet

Jeg syntes ikke hverken tomatsuppe eller ertesuppe eller ingen suppe til pannekaker er rart, men mange vil vel si at det jeg er vant til om vi først hadde suppe til pannekakene så hadde vi blomkål suppe til.

Nye sambo til mamma var vant med tomatsuppe til med kokt egg oppi, så når han kom inn i bildet vekslet vi mellom de to suppene.

Jeg liker blåbærsyltetøy på mine pannekaker, mens min sambo liker bacon med sukker på sine. Det syntes jeg er en merkelig kombinasjon.

Men når det kommer til rare middager, så syntes jeg de som på liv og død skal ha taco, men hverken vil ha taco-krydder i kjøttdeigen, salsa eller så mye annet enn mais, ost, kjøttdeig, rømme, isberg og dressing i tacolompa. Og for å gjøre det komplett så drysser de på litt piffi eller grillkrydder.

Ehh... Det er ikke taco.

Skrevet

Pannekaker med tomatsuppe er da helt vanlig? Bare pannekaker er ikke fullverdig middag etter min mening, da kan man like gjerne spise brødskive. Men med tomatsuppe som forrett får man i seg litt andre næringsstoffer. Spiser det ikke samtidig, nei :)

Skrevet

Vi spiser

Tomatsuppe med egg og maccaroni og pannekaker til dessert.

Steinbitkaker med avocadosalat, ris og aioli.

Dette er vel det jeg har opplevd at folk synes er rart :)

Anonymous poster hash: fb723...8f5

Skrevet

Åhh nei, da er vi uenige for pannekaker med sukker og bacon er jo faktisk knallgodt. Men helt tomatsuppefritt selvsagt.

Vafler med grøt er foresten en greie jeg er glad ikke er blitt en farsott.

Nja, bare jeg får sukker er jeg åpen for det meste, så det må kanskje prøves.

Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Dette var jeg veldig glad i da jeg var liten, og mine to små elsker det.

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Anonymous poster hash: c051d...b5d

Skrevet

Risgrøt med kanel, sukker, smør og kokt egg oppå! (I skiver)

Anonymous poster hash: 46775...e88

Ja, den har jeg vært borti hos svigerfamilien :) Artig, sær kombinasjon!

Og egg på vaffel!

Husker pappa hadde en stjernemiddag i oppveksten: blokk frossen torsk i ildfast form. Graves ned i majones, og gratineres med ost i ovn! Serveres med kokt brokkoli :))

Hhihi, jeg flirer når jeg tenker på det! Syntes det var godt da, men relativt tung middag :P Har ikke smakt det siden 80-tallet, kanskje må prøve den retten igjen ;)

Skrevet

Pannekaker med gulost (med sukker og sitron skal det være ;))

Fantastisk :laugh:

I Nederland får man allverdens rare ting på pannekakene, og ost er helt normalt ihvertfall, veldig godt :)

Tror ost er godt på alt jeg :P 

Skrevet

Glemte å si at halve familien er fra nord, og der har de noen temmelig spesielle mattradisjoner...

Mølje og lignende, men det som virkelig ga mareritt var ribbe og grøt samtidig :laugh: 

Helt til jeg smakte det og det faktisk var temmelig godt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...