Gå til innhold

Rare middager ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Risgrøt med kanel, sukker, smør og kokt egg oppå! (I skiver)

Anonymous poster hash: 46775...e88

Ja, den har jeg vært borti hos svigerfamilien :) Artig, sær kombinasjon!

Og egg på vaffel!

Husker pappa hadde en stjernemiddag i oppveksten: blokk frossen torsk i ildfast form. Graves ned i majones, og gratineres med ost i ovn! Serveres med kokt brokkoli :))

Hhihi, jeg flirer når jeg tenker på det! Syntes det var godt da, men relativt tung middag :P Har ikke smakt det siden 80-tallet, kanskje må prøve den retten igjen ;)

Fnis, "graves ned i majones" hørtes fantastisk ekkelt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mener at fiskepudding med spaghetti og dpaghettisaus er rar...Men det er sååå godt!

Skrevet

*spaghettisaus

Skrevet

Har dere lagt merke til at noen familier har litt "rare" middager? Det vil si at de synes at det er den mest naturlige kombinasjonen i verden fordi de har hatt det på bordet siden 1970-tallet :)

Her er de rareste kombinasjoner jeg har vært borti:

1) fiskekaker med potet, makaroni, poteter og brun saus.

2) stekte fiskeboller med spagetti og ketchup.

Flere? :)

Hallo! Det er jo heeeelt vanlig middagsmat da:-)

Skrevet

Potegull til alle selskapsmiddager

Risgrøt med eplesyltetøy

Pannekaker med gulost (med sukker og sitron skal det være ;))

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Her spiser vi pannekaker til middag med syltetøy og både brun ost og gul ost. Det er jo knallgodt :D :D

Skrevet

Fiskekaker med makaroni og brun saus hører ikke godt ut nei!

Hvis vi hadde middagspølser da jeg var lita, stekte vi de alltid, enten med potetstapp eller stekte poteter til. Første gang jeg spiste middag hos svigers, hadde de pølsene oppi brun saus...klarer ikke den kombinasjon den enda jeg...

Men, pannekaker og gulost er faktisk godt! Eller helst pannekaker med flesk og blåbærsyltetøy :)

Og som ekte Mossing, hører selvfølgelig pølse i vaffel med sennep og ketchup, med til alle innebandycuper til minsten! :)

Anonymous poster hash: c67c0...491

Skrevet

Fiskekaker med makaroni og brun saus hører ikke godt ut nei!

Hvis vi hadde middagspølser da jeg var lita, stekte vi de alltid, enten med potetstapp eller stekte poteter til. Første gang jeg spiste middag hos svigers, hadde de pølsene oppi brun saus...klarer ikke den kombinasjon den enda jeg...

Men, pannekaker og gulost er faktisk godt! Eller helst pannekaker med flesk og blåbærsyltetøy :)

Og som ekte Mossing, hører selvfølgelig pølse i vaffel med sennep og ketchup, med til alle innebandycuper til minsten! :)

Anonymous poster hash: c67c0...491

Pølser i brun saus med poteter og salat er en slager her i huset :)

Anonymous poster hash: 1f15c...408

Skrevet

Den første der er da helt vanlig? Tomatsuppe og pannekaker forstår jeg derimot ikke.

Men det er jo ikke sånn at det spises samtidig ;) Er vel pannekakene først og så suppe. Eller kanskje omvendt. Det mest riktige er ertesuppe.

vi bruker tomatsuppe og pannekaker :D og det spises samtidig :P ungene smører tomatsuppe på pannekakene...jeg bare dypper :) nam nam

Anonymous poster hash: 7a09e...625

Anonymous poster hash: b55e6...862

Trodde pannekakene eller suppa var en slags forrett  :fnise:

Skrevet

Pølse i vaffel er jo kjempe godt! Men det blir ikke spist til middag her .. Det er mer kos på fotballkamp eller på 17.mai ;)

Anonymous poster hash: c6fde...66c

Skrevet

Det spises mye rart...

1) pizza med mais (er jo som fårikål med ketchup eller taco med syltetøy)

2) alle middager som kombinerer maccaroni og potet (blir jo ernæringsmessig helt feil...)

3) frossengrønnsaker som annet enn nødløsning

4) middager uten grønnsaker (fikk en gang servert kylling og ris. Kun det, ja)

Skrevet

Jo kom på noe. Jeg har opplevd at noen spiser bløtkoktkokte egg med en stoooor klatt smør oppi.

Æsj!

Etter min mening skal smør på skiva og eneste som skal på bløtkoktkokte egg er litt salt.

Skrevet

Og egg på vaffel!

Husker pappa hadde en stjernemiddag i oppveksten: blokk frossen torsk i ildfast form. Graves ned i majones, og gratineres med ost i ovn! Serveres med kokt brokkoli :))

Hhihi, jeg flirer når jeg tenker på det! Syntes det var godt da, men relativt tung middag :P Har ikke smakt det siden 80-tallet, kanskje må prøve den retten igjen ;)

Haha, denne torskemajonesgratengen leder helt klart så langt ;)
Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Åh, nybakt brødskive med smør, eplebiter og masse sukker på er jo nyyydelig. Brunost med syltetøy likeså. :)

Onkelen min har forøvrig sjokade med majones på skiva, og mamma kan finne på å ha banan og majones på samme skive. :P

Jeg spiser banan og majones! Det ER så godt! Har gjort det fra jeg var liten, lærte det av pappa. Folk brekker seg når de ser det -_-  Mener jeg har hørt et sted at det er vanlig i England.

Skrevet

Jo kom på noe. Jeg har opplevd at noen spiser bløtkoktkokte egg med en stoooor klatt smør oppi.

Æsj!

Etter min mening skal smør på skiva og eneste som skal på bløtkoktkokte egg er litt salt.

Det er jo sååå godt da :)

Anonymous poster hash: 64e39...7ed

Skrevet

Jeg syntes ikke hverken tomatsuppe eller ertesuppe eller ingen suppe til pannekaker er rart, men mange vil vel si at det jeg er vant til om vi først hadde suppe til pannekakene så hadde vi blomkål suppe til.

Nye sambo til mamma var vant med tomatsuppe til med kokt egg oppi, så når han kom inn i bildet vekslet vi mellom de to suppene.

Jeg liker blåbærsyltetøy på mine pannekaker, mens min sambo liker bacon med sukker på sine. Det syntes jeg er en merkelig kombinasjon.

Men når det kommer til rare middager, så syntes jeg de som på liv og død skal ha taco, men hverken vil ha taco-krydder i kjøttdeigen, salsa eller så mye annet enn mais, ost, kjøttdeig, rømme, isberg og dressing i tacolompa. Og for å gjøre det komplett så drysser de på litt piffi eller grillkrydder.

Ehh... Det er ikke taco.

Haha, tacovarianten er fin:) taco uten taco....

Skrevet

Æsj!

Åååh, jeg spiser egg med smør. :) Men det må være smør som er salt..

Forøvrig fikk jeg servert kotelett og poteter hos ei venninne en gang. Altså bare det. Null saus, null fett, null grønnsaker, null krydder. Blærg!

Skrevet

Må vel bli hos svigerfamilien når de hadde svineknok til komle.

Jeg er vant til å ha lammekjøtt og eventuelt tykke pølser til.

Klarte bare ikke like knoken.. Heldigvis tok de det fint og lager alltid pølser til nå og av og til lam. Svigermor er fra nord-Norge så litt andre tradisjoner der enn her på sør-vest landet ;)

Anonymous poster hash: 05006...003

Skrevet

Pappa lager ostesmørbrød med epleskive under osten....og det er skikkelig godt :-)

Skrevet

Dialog mellom meg og en venninne:

Jeg: hva skal du ha til middag i dag?

Hun: kjøttkaker i hvit saus

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Hun: Herreland, det er jo det samme bare man ikke tilsetter sukkerkulør. 

Haha!

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Så hun har melk i brunsausen?

Anonymous poster hash: a3c05...117

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren  :laugh:

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Som regel krydrer man jo litt annerledes, men det er helt normalt å ha melk eller løte i brun saus og det er vell de færreste i dag som lager saus med å brune melet først til hverdags. Da ser jo sausen ganske lik ut om den er laget på fiskekraft eller på kjøttkraft.

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Fiskekraft??! I hvit saus da eller? DET er i alle fall ekkelt. Eller var det bare et eksempel?

Den første der er da helt vanlig? Tomatsuppe og pannekaker forstår jeg derimot ikke.

Men de spises jo ikke sammen, det er to retter og pannekaka er ikke oppi suppa. (Hvorfor man skulle unngår å spise seg stappings på pannekaker alene er imidlertid utenfor min fatteevne. Og hvis du prøver å forklare meg det kommer jeg til å holde for ørene og si MIMMIMIMIIMMIMMIMI veldig høyt helt til du stopper.)

Jojo, faktisk, har observert mennesker (?) slurpe tomatsuppe (med egg!) sammen med pannekaker med bacon. Annenhver bit liksom. So wrong, in so many ways.

Jeg er vokst opp med pannekaker servert med bacon (sprøstekt, veldig viktig) og sukkerdryss på, og med enten ertesuppe eller tomatsuppe ved siden av. Tomatsuppa stort sett alltid med makaroni i og hardkokte egg til å ha oppi. NAM! Og vi spiser alltid begge deler parallelt, altså typ annen hver bit som du sier. Min mann  er vant til suppe først, så pannekaker med blåbærsyltetøy og rømme. Så vi har begge variantene, og han spiser suppe først og deretter pannekaker, jeg spiser parallelt. Hehehe...

Det spises mye rart...

1) pizza med mais (er jo som fårikål med ketchup eller taco med syltetøy)

2) alle middager som kombinerer maccaroni og potet (blir jo ernæringsmessig helt feil...)

3) frossengrønnsaker som annet enn nødløsning

4) middager uten grønnsaker (fikk en gang servert kylling og ris. Kun det, ja)

Du vet at frossengrønnsaker ernæringsmessig er bedre å spise når det ikke er sesong enn såkalt ferske grønnsaker som er importert fra utlandet (og dermed plukket før de er ferdigdyrket for å rekke frem i moden tilstand)?? Man må bare KUNNE tilberede frosne grønnsaker, så det ikke blir bløtt og soggy. Ellers er jeg enig i at middag uten grønnsaker er stusselig.

Ellers er jeg en av de som er vokst opp med fiskekaker i brun saus (løk i sausen for øvrig), kokt potet, makaroni (MED litt sukker og smør blandet oppi), og enten kokte gulrøtter eller gulrotstuing. NAM! Når man har to karbohydratkilder så spiser man jo følgelig mindre av begge deler, så det blir ikke nødvendigvis mer karbohydrater totalt sett til måltidet enn de som bare har poteter.

Har også fått kjøttpølser (en gang i tiden fra hermetikkboks, på tidlig 80-tall) i brun saus med poteter og erterstuing (med smør og sukker i).

Jeg synes for øvrig at kun smeltet smør som "saus" til middag er skikkelig ekkelt, og null godt.

Jeg har noen bra kombovarianter å by på også da som jeg faktisk spiser og liker, sånn på tampen:

* Grov brødskive med smør, brunost (helst gudbrandsdalsost) og kokt egg med et lite dryss salt på toppen. NAM! (Ikke middag da, men lell...)

* Hvis vi har rester av risgrøt har jeg vokst opp med å spise den kald på brødskiven dagen etter med et dryss sukker på, som pålegg.

* Noen synes av en eller annen grunn at jeg er rar som har rosiner på grøten min, både risgrøt, rømmegrøt og havregrøt (i tillegg til litt sukker, kanel og smørøye selvsagt).

* Blodpølse stekt i skiver med smør og sirup på. Ikke noe jeg får ofte, siden mannen min hater slikt.

Anonymous poster hash: 0599c...547

Skrevet

Fiskekaker i brun saus med potet hadde vi ofte på 80 tallet.

Pannekaker med bacon og sukker spiser jeg, samboer bacon og blåbærsyltestøy.

Spiste brødskive med hvitost og majones på før.

Fiskeboller i tomatsuppe synes jeg er rart.

Anonymous poster hash: 2d4c7...aa6

Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Dette var jeg veldig glad i da jeg var liten, og mine to små elsker det.

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Anonymous poster hash: c051d...b5d

Den dressingen, er ikke det Thousand Island? Slageren fra 80-tallet, da helst sammen kinakål og mais?

Skrevet

Og egg på vaffel!

Fnis, "graves ned i majones" hørtes fantastisk ekkelt ut.

Ja, Pappa var ikke gnien ang majo! Og ekte skulle det være, ikke lettmajones :D

Han har blitt litt mer raffinert i materien siden da, skal minne ham på fiskemiddagen ved en passende anledning :)

Skrevet

Svigers tar alltid frem potetgull til kotelettene...

Skrevet

Jeg synes det er så rart når folk ikke har noe tilbehør, jeg ...

Eksempelvis finnbiff og poteter - that's it!

Jeg vil gjerne ha litt tyttebær ved siden av, kanskje litt rosenkål og finhakket bladpersille. Det er da ikke for mye å forlange? ;)

Skrevet

Men det er jo ikke sånn at det spises samtidig ;) Er vel pannekakene først og så suppe. Eller kanskje omvendt. Det mest riktige er ertesuppe.

Jeg spiser pannekake med sukker på ved siden av tomatsuppe, ikke før eller etter. NAM NAM

Dette er noe hele familien vår gjør. Noe som  kommer etter mine besteforeldre

Anonymous poster hash: 105d6...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...