Gå til innhold

Rare middager ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Dette var jeg veldig glad i da jeg var liten, og mine to små elsker det.

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Anonymous poster hash: c051d...b5d

Coctailsosa eller noe slikt? Mannen blander og majones og ketchup....

og han var veldig forvirret første gangen jeg lagde potetmos (og hvit saus). Litt sånn "skal jeg si til henne at hun har glemt sukkeret? "

Anonymous poster hash: 54c9e...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av middagsrettene jeg lager her hjemme er stekte pølser, kokt spaghetti, søt potetmos og dressing laget av ketchup og majones ;-)

Skal nevnes at jeg er islandsk, der er potetmosen alltid søt, og den dressingen er mer vanlig å bruke enn bare ketchup :-)

Den dressingen, er ikke det Thousand Island? Slageren fra 80-tallet, da helst sammen kinakål og mais?

Nei, det er kun ketchup og majones :-) vi kaller det Kokteilsósa, som en over her nevner :-)

Gjest vinterbrud
Skrevet

MIn jentes variant av ostesmørbrød,dvs brød med bare ketschup som varmes i ovnen eller micro.

Ellers så er rømmegrøt med sik,en fiskesort,faktisk veldig godt.

Skrevet

og han var veldig forvirret første gangen jeg lagde potetmos (og hvit saus). Litt sånn "skal jeg si til henne at hun har glemt sukkeret? "

Yes, det stemmer det :-)

Her må vi alltid lage to potetmoser, mannen liker ikke min og jeg liker ikke hans. Han synes generelt at vi har mye rar mat på Island ;-)

Skrevet

Fiskekaker i brun saus er helt normal kost her i huset :P

Pølser i brun saus går også ned.

Makaronigrateng er godt til alt.

Mannen min er fra England, og der spiser de mye rart. F.eks lager han hjemmelagde fiskekaker av tunfisk og poteter som bare er for kvalmt til at det nytter å få det i seg, men han og ungene elsker det. 

Anonymous poster hash: 4e970...0e6
Skrevet

Svigers tar alltid frem potetgull til kotelettene...

Det er jeg også vant med! Salte potetgull til koteletter og til pinnekjøtt!

Anonymous poster hash: 46775...e88

Gjest Antarctica
Skrevet

Svigers tar alltid frem potetgull til kotelettene...

Det er jeg også vant med! Salte potetgull til koteletter og til pinnekjøtt!Anonymous poster hash: 46775...e88

Det fikk vi noen ganger ved siden av skolemiddagene i England. Varme sådanne, som erstatning for poteter. De skulle jo opprinnelig ikke være snacks.

Gjest Antarctica
Skrevet

Da jeg var liten kjøpte vi blodklubb på butikken (må ikke forveksles med blodpudding som er noe helt annet), den kuttet vi i terninger og stekte i stekepannen. Hadde på melk og lot melken koke inn litt før vi spiste det, med sukker på. Husker jeg synes det var veldig godt og kunne godt tenkte meg å smake på det igjen, men blodklubb har forsvunnet fra butikkhyllene... En annen ting jeg husker som helt grusomt fra barndommen, er rogn på rund blikkboks. Var slike runde flate kaker med rogn som mamma stekte i stekepannen, grøss. Lurer på om det finnes enda... Anonymous poster hash: 6a382...44e

Har en sånn boks i skapet!!!

Skrevet

Er det bare meg som spiser fiskekaker i HVIT saus? Holdt på å få sjokk da jeg hørte om brunsaus inntil jeg skjønte det var nokså vanlig. Men her er det hvit saus som gjelder...

Skrevet

Tomatsuppe og pannekaker er no heilt fantastisk godt!

Det same er fiskekaker med poteter, makaronistuing, brunsaus og gulrøter:)

Skrevet

Rekner med det hadde vore mange her inne som hadde reagert på blodpannekakene til farmor.

Synes å hugse det var godt med sirup på:)

Skrevet

Yes, det stemmer det :-)

Her må vi alltid lage to potetmoser, mannen liker ikke min og jeg liker ikke hans. Han synes generelt at vi har mye rar mat på Island ;-)

jeg bodde der en periode og må nok si meg enig med din mann ;-)

Gjest Antarctica
Skrevet

...meeeeeen altså. Det som er vanlig i andre land kan ikke helt sammenlignes. Jeg vil imidlertid forsvare engelskmennenes ære innen gastronomien, deres rykte er jo totalt tynnslitt fra før (sausage rolls -say no more!) men her påstås det at majones på banan er vanlig der?!?!?! Det er det IKKE!

En annen kuriositet: på et ekte italiensk pizzeria, i en avsides gate i en avsides italiensk by, fikk jeg tradisjonell italiensk pizza "quattro stagioni". De fire stasjonene (årstidene) var zucchini, tomat, erter (sic) og MAIS! Så den varianten er autentisk, vi har belegg for det!

Skrevet

Pannekaker: de spises selvfølgelig alltid med suppe til. Dvs. enten spiser man tomatsuppe med makaroni og egg først og deretter pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy  eller  så spiser man pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy først og deretter rabarbrasuppe etterpå. Ærlig talt - dette er jo noe alle bør vite! :P

Fiskekaker kan enten stekes og spises med råkostsalat og poteter og remulade til - eller (det beste) serveres med brun saus, poteter, kokte gulrøtter og kålstuing til.

Potetball og pinnekjøtt må spises med lys sirup til, ellers kan man bare la være.

Kokt torsk bør ha enten stekt bacon eller eggesmør som en del av tilbehøret.

På begravelsen til Tito i 1980 spiste jeg og mamma pannekaker til middag - men da den eksotiske varianten med stekt kjøttdeig og løk inni og gratinert ost over sammenrullede pannekaker. Så hele begravelsessermonien til den middagen, husker jeg ;)

Noen nevnte ost og kaviar som noe rart.... det er faktisk veldig godt! ;)

Anonymous poster hash: 95c89...71f
Skrevet

En ting til - kokt torsk eller kveite spises selvfølgelig med agurksalat, potet og rømme med sukker i. Uten sukkeret blir det liksom ikke noe.

Anonymous poster hash: 95c89...71f
Skrevet

Jeg fikk dette i England en gang:

Bacon sandwiches med margarin, ketchup og bacon servert med ... posjert egg ... og te med melk.

Forbausende godt og det føltes veldig ... engelsk ;)

Skrevet

Vi brukte potetstics på siden av potet og fiskepinner. ..

Fiskeboller i hvit saus skal serveres med bacon og mye karri. Revet gulrot er et must!

Anonymous poster hash: 2d4c7...aa6

Skrevet

Dialog mellom meg og en venninne:

Jeg: hva skal du ha til middag i dag?

Hun: kjøttkaker i hvit saus

Jeg: I hvit saus? Det har jeg ikke hørt om før

Hun: Herreland, det er jo det samme bare man ikke tilsetter sukkerkulør. 

Haha!

Anonymous poster hash: 761b9...c86

Så hun har melk i brunsausen?

Anonymous poster hash: a3c05...117

Ja, hvit og brun saus er tydeligvis akkurat det samme for henne med unntak av sukkerkuløren  :laugh:

Anonymous poster hash: 761b9...c86

det er vell de færreste i dag som lager saus med å brune melet først til hverdags.

Anonymous poster hash: 8925c...5c4

Er ikke det helt vanlig? :huh: Hvordan skal man ellers lage brunsaus.. ? :P

Anonymous poster hash: 9a13d...6ee

Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Jeg spiser fiskekaker med revet gulrot, poteter og remulade til..... det er normalt i min verden :)

Anonymous poster hash: 584bc...083

Skrevet

Pizza med makaroni i fyllet. Var en slager hos oss på 70-80 tallet da pizza enda var ganske eksotisk :)

Men fru Nurket, hvordan spiser du fiskekakene dine da? Det MÅ jo være brun saus, poteter, gulrot og makaroni til.

Ellers er skive med hvitost og kaviar, eple med sukker, brunost med syltetøy og blodpudding med sukker på ting jeg fikk servert da jeg var på vennebesøk i yngre dager.

Jeg spiser fiskekaker med revet gulrot, poteter og remulade til..... det er normalt i min verden :)

Anonymous poster hash: 584bc...083

Vi også :D
Skrevet

Pannekaker I brun saus.

Nei, nå tulla jeg litt ja...

Det verste jeg har fått er vel hos min venninne som kunne skilte med kokt ris og stekt kjøttdeig. Bare det!

Ingen saus eller noe annet.

Mannen hennes likte å ha på litt ketchup, sa hun. Stakkars mannen som ikke hadde hjerte til å si at det smakte vondt.

Ellers kan jeg godt finne på å servere stekt seibiff med brun saus, poteter, kokt brokkoli og blomkål selv altså.

Anonymous poster hash: 430d4...613
Skrevet

Pannekaker I brun saus.

Nei, nå tulla jeg litt ja...

Det verste jeg har fått er vel hos min venninne som kunne skilte med kokt ris og stekt kjøttdeig. Bare det!

Ingen saus eller noe annet.

Mannen hennes likte å ha på litt ketchup, sa hun. Stakkars mannen som ikke hadde hjerte til å si at det smakte vondt.

Ellers kan jeg godt finne på å servere stekt seibiff med brun saus, poteter, kokt brokkoli og blomkål selv altså.

Anonymous poster hash: 430d4...613

Jeg slenger meg på her, kanskje vi har samme venninne? Hun serverte kjøttdeig i spagettisaus og ris.

Aldri hadde jeg sett denne komboen før, og aldri hadde jeg sett en riskoker før. 

Skrevet

Risgrøt med kanel, sukker, smør og kokt egg oppå! (I skiver)

Anonymous poster hash: 46775...e88

Whaaaaatt???

Anonymous poster hash: 50228...5b5

Skrevet

Fiskepinner med potetmos og surkål ble jeg servert for noen år siden. Ikke verst egentlig :)

Skrevet

Hø? Skuffende tråd, fant ikke en eneste rar middag her jeg (bortsett fra de som åpenbart var ufullstendige)! Synes det er mye rarere at folk er så fastlåst i bestemte kombinasjoner. Er det ikke bare spennende å prøve noe nytt da?

De som synes poteter og macaroni er rart f.eks. Betyr det at de ikke serverer poteter til en fiskekrateng med macaroni?

Og hvis sausen er nøytral og uten kraft, så få den jo smak av det som varmes i den, enten det er fiskekaker eller kjøttkaker. Har det da noe å si hvilken farge den har?

Pizza er jo guds gave til restematen! Hver fredag tømmes kjøeskapet og det lages pizza. Tenker vi har hatt noen hårreisende varianter der ja! Og hvorfor kan man ikke ha mais på? Banan er også godt foresten :)

Pølser i vaffel kaller jeg bare effektivt!

Nei, nå ble jeg sulten...  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...