Ugl@ ruger... Skrevet 9. mars 2014 #126 Skrevet 9. mars 2014 For meg dreier reservasjonsretten seg om så mye mer. Jeg er selv gravid nå med nr 2. Før det har jeg mistet 15 ganger mellom 5 og 7 uke. Jeg har møtt mange leger på denne tiden som har hatt et syn på min graviditet som har vært helt horribel og til stor belastning for meg. De fleste av disse legene har tatt livet av mange fostre og har derfor etter mitt syn utviklet en meget føleleseskald holdning til det fosteret jeg har bært inne i meg. Hva med mitt behov for å møte en lege som ser på barnet mitt som noe verdifullt i kraft av at det er blitt til.. Ved å fjerne reservasjonsretten vil man også fjerne min mulighet til å møte en lege som best mulig kan ta vare på både meg og mitt ufødte barn. Jeg vil faktisk velge lege utifra at legen har reservert seg hvis jeg har mulighet til det. Når det er sagt er jeg ikke helt imot abort i spesielle tilfeller, men jeg er ikke for abort i de tilfeller hvor det bare ikke passer å få barn akkurat nå. Velger en å ha sex kan det føre til barn selv med prevensjon, da bør man ta konsekvensen av det.. Vet du hva, abort er ikke lettere under disse " spesielle" omstendighetene, og embryoet er like fullt et like stort potensiale til liv da som etter feks et frivillig samleie, så det argumentet for abort skal være kun greit under disse " spesielle omstendighetene" blir for meg en fryktelig dobbelmoral. Enten er man for eller imot abort, her skal man ikke nyansere det. Innenfor abortgrensen bør aldri en jente eller kvinne måtte forsvare sin rett eller feks føle at hun ikke skal kunne gå til fastlegen for henvisning. Min sønn er like verdifull som ethvert planlagt barn! Men jeg er ingen abort motstander selv om JEG valgte å bære fram et barn til tross for omstendighetene. For meg er abort feil, men jeg vil støtte de som tar det valget og kjempe med nebb og klør for av andre skal ha denne muligheten, både mine døtre, venninner og alle andre. Vi skal ikke dømme etter hvordan et liv ble laget, å være totalt imot abort er helt ok det, det som provoserer meg mer er dere som da mener at det er greit i visse tilfeller, men ikke i andre.
skjotta Skrevet 10. mars 2014 #127 Skrevet 10. mars 2014 Ugla... du er ei fantastisk sterk og klok dame! Hatten av for deg.
Trimsi Skrevet 10. mars 2014 #128 Skrevet 10. mars 2014 Ja, du om det. Personlig vil jeg ha fastleger som forholder seg til norsk lov. Det er ingen menneskerett å være fastlege. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Men så er det heller ingen menneskerett å ta abort.Anonymous poster hash: 4adac...03f Jo, det er det faktisk. Det er en menneskerett å bestemme over egen kropp, så det er en menneskerett å KUNNE ta abort.Visste du ikke det du? Det er ingen menneskerettighet å ta abort. Abort er en lovfestet rett. Det er to forskjellige ting. Anonymous poster hash: 063e3...408 Det er en menneskerett å bestemme overlegen kropp. Er du ikke enig i det heller? Hva med det lille embryoets rettigheter, tror du embryoet hadde valgt død hvis det hadde noen rettigheter? Jeg er fullt klar over at denne ørlille spiren til liv ikke har nok hjerneaktivitet til å reflektere over liv og død. Men det er nok i dens "interesse" til å få leve. Jeg reflekterer ganske ofte over for og mot argumenter for abort. I mine etiske debatter med meg selv kommer jeg som regel frem til at abort er galt. Men så er det noen få argumenter for abort som gjør at jeg velger den "siden". Om abort hadde blitt ulovlig hadde det fortsatt i det skjulte, det tjener hverken mor eller foster noe på, i verste fall dør begge. I tillegg tenker jeg rent samfunnsmessig, verden har allerede nok uønskede barn og knappe ressurser, føder man et barn man ønsker å gi bort vil det kanskje "ta plassen" til et annet barn som allerede er født mtp adopsjon. Med tanke på reservasjonsrett så tenker jeg dette er noe man burde forstått var en del av arbeidsbeskrivelsen sin lenge før man tenkte tanken på å faktisk bli lege. Dette eneste som gjør meg litt betenkelig er hvis noen av disse legene "spolerer" en abort for å redde et liv. I verste tilfelle rammer kanskje dette en ung jente. Anonymous poster hash: 406f3...433 Enig med mye av det du sier. Jeg synes tanken om abort er vond, og det skulle en del til for at jeg selv hadde kunnet gjøre det. Mine 4 graviditeter har vært like magiske hver gang, selv om den ene endte i spontanabort, og den følelsen man har når et nytt liv blir til i en selv ville jeg aldri hvert forruten. Når det er sagt er jeg på ingen som helst måte mot abort, innenfor de rammer loven tillater det i dag. Mulig det burde vært knepet inn en uke eller to på abortgrensene, og kanskje det skulle vært satset litt mer på veiledning, støtte og hjelp til enslige unge gravide som er usikre på om de vil ta abort eller ikke, men abortloven er en helt nødvendig og viktig rettighet for kvinner. Jeg synes reservasjonsretten er tullete, både på det etiske og på det juridiske plan. Dette er bare en måte for legen å unnslippe noe som er ubehagelig, og å vise frem sitt abortsyn. Om han henviser jenta til en annen lege som henviser henne til sykehus, eller om han selv henviser henne til et sykehus, så har han like mye "skyld". Men jeg forstår absolutt, og synes det skal være lov for en lege å reservere seg mot å gjøre et abortinngrep.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #129 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #130 Skrevet 10. mars 2014 Syntes også dette er for mye styr om. Hva med å fokusere på å ikke bli uønsket gravid istedenfor. Ja vet at man bli gravid på prevensjon, men de aller fleste blir ikke det. Anonymous poster hash: c2b89...54d Det går faktisk an å engasjere seg i noe som ikke angår en personlig. Det er prinsippet om å ikke gå tilbake på fremskritt som er kjempet frem gjennom årtider. Dere som er så imot abort - vil dere tilbake til tiden da aborter ble utført på skitne bakrom med sterilisering og død som hyppige komplikasjoner? For om man er desperat nok, prøver man det meste. Anonymous poster hash: 1da3d...e6d Mente ikke at man ikke skal engasjere seg i noen som ikke angår enn selv. Fordi det gjør jeg. Er personlig imot abort. Men syntes heller ikke at abort skal bli ulovlig. Fordi det fungerer ikke. Men syntes folk engasjerer seg alt for mye i saken om reservasjonsretten. Hva med å engasjere seg mer om at folk ikke blir uønsket gravide. At adopsjon er en mulighet osv. Folk tar alt for lett på abort. og man vet da hvordan barn blir til. Anonymous poster hash: c2b89...54d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #131 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 For det første er det INGEN her som har sagt at de ikke kan praktisere som leger, det folk (inkludert meg) har sagt er at de da bør finne seg noe annet å gjøre enn å bli FASTLEGER. Stor forskjell. For det andre er det ikke fastlegen som tar et valg om abort, det er kvinnen selv, evt i samråd med leger på sykehuset etter. Ha blitt henvist dit. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #132 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 For det første er det INGEN her som har sagt at de ikke kan praktisere som leger, det folk (inkludert meg) har sagt er at de da bør finne seg noe annet å gjøre enn å bli FASTLEGER. Stor forskjell. For det andre er det ikke fastlegen som tar et valg om abort, det er kvinnen selv, evt i samråd med leger på sykehuset etter. Ha blitt henvist dit. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Hvorfor i all verden skal de det? Satt på spissen så kan vel heller folk begynne å tenke over konsekvensen av det det gjør. Samleie kan faktisk føre til barn det, selv om man bruker prevansjon, tro det eller ei. Så ja, det er et valg kvinnen tar. Men jeg synes fortsatt legen også skal få ha et valg, nemlig å få reservere seg. Til syvende og sist er det ikke legen som har gjort et "feilgrep", det får da kvinne stå for selv. Anonymous poster hash: e4a22...906
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #133 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 For det første er det INGEN her som har sagt at de ikke kan praktisere som leger, det folk (inkludert meg) har sagt er at de da bør finne seg noe annet å gjøre enn å bli FASTLEGER. Stor forskjell. For det andre er det ikke fastlegen som tar et valg om abort, det er kvinnen selv, evt i samråd med leger på sykehuset etter. Ha blitt henvist dit. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Hvorfor i all verden skal de det? Satt på spissen så kan vel heller folk begynne å tenke over konsekvensen av det det gjør. Samleie kan faktisk føre til barn det, selv om man bruker prevansjon, tro det eller ei. Så ja, det er et valg kvinnen tar. Men jeg synes fortsatt legen også skal få ha et valg, nemlig å få reservere seg. Til syvende og sist er det ikke legen som har gjort et "feilgrep", det får da kvinne stå for selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 Må jeg virkelig si det en gang til?? En fastlege får mye penger for staten for pasientene vedkommende har på lista si, også for de som aldri møter opp der noen gang. Når man får penger fra staten har man også inngått en kontrakt med staten, og det minste man da må kunne forvente er at de følger norsk lov og norske regler. Sånn er det bare. Og når det gjelder det andre du lirer ut av deg: det er like mange grunner til at folk tar abort som det er mennesker som tar det tøffe valget om å gjøre det. Et FÅTALL bruker dette som prevensjon, tro det eller ei. Jeg gidder ikke en gang å rar opp alle mulighetene her, du får lese tråden faktisk, det er kommet opp mange eksempler der. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #134 Skrevet 10. mars 2014 For meg dreier reservasjonsretten seg om så mye mer. Jeg er selv gravid nå med nr 2. Før det har jeg mistet 15 ganger mellom 5 og 7 uke. Jeg har møtt mange leger på denne tiden som har hatt et syn på min graviditet som har vært helt horribel og til stor belastning for meg. De fleste av disse legene har tatt livet av mange fostre og har derfor etter mitt syn utviklet en meget føleleseskald holdning til det fosteret jeg har bært inne i meg. Hva med mitt behov for å møte en lege som ser på barnet mitt som noe verdifullt i kraft av at det er blitt til.. Ved å fjerne reservasjonsretten vil man også fjerne min mulighet til å møte en lege som best mulig kan ta vare på både meg og mitt ufødte barn. Jeg vil faktisk velge lege utifra at legen har reservert seg hvis jeg har mulighet til det. Når det er sagt er jeg ikke helt imot abort i spesielle tilfeller, men jeg er ikke for abort i de tilfeller hvor det bare ikke passer å få barn akkurat nå. Velger en å ha sex kan det føre til barn selv med prevensjon, da bør man ta konsekvensen av det.. Vet du hva, abort er ikke lettere under disse " spesielle" omstendighetene, og embryoet er like fullt et like stort potensiale til liv da som etter feks et frivillig samleie, så det argumentet for abort skal være kun greit under disse " spesielle omstendighetene" blir for meg en fryktelig dobbelmoral. Enten er man for eller imot abort, her skal man ikke nyansere det. Innenfor abortgrensen bør aldri en jente eller kvinne måtte forsvare sin rett eller feks føle at hun ikke skal kunne gå til fastlegen for henvisning. Min sønn er like verdifull som ethvert planlagt barn! Men jeg er ingen abort motstander selv om JEG valgte å bære fram et barn til tross for omstendighetene. For meg er abort feil, men jeg vil støtte de som tar det valget og kjempe med nebb og klør for av andre skal ha denne muligheten, både mine døtre, venninner og alle andre. Vi skal ikke dømme etter hvordan et liv ble laget, å være totalt imot abort er helt ok det, det som provoserer meg mer er dere som da mener at det er greit i visse tilfeller, men ikke i andre. ugl@ du er en utrolig sterk dame. All respekt for deg. Anonymous poster hash: c2b89...54d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #135 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 For det første er det INGEN her som har sagt at de ikke kan praktisere som leger, det folk (inkludert meg) har sagt er at de da bør finne seg noe annet å gjøre enn å bli FASTLEGER. Stor forskjell. For det andre er det ikke fastlegen som tar et valg om abort, det er kvinnen selv, evt i samråd med leger på sykehuset etter. Ha blitt henvist dit. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Hvorfor i all verden skal de det? Satt på spissen så kan vel heller folk begynne å tenke over konsekvensen av det det gjør. Samleie kan faktisk føre til barn det, selv om man bruker prevansjon, tro det eller ei. Så ja, det er et valg kvinnen tar. Men jeg synes fortsatt legen også skal få ha et valg, nemlig å få reservere seg. Til syvende og sist er det ikke legen som har gjort et "feilgrep", det får da kvinne stå for selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 Må jeg virkelig si det en gang til?? En fastlege får mye penger for staten for pasientene vedkommende har på lista si, også for de som aldri møter opp der noen gang. Når man får penger fra staten har man også inngått en kontrakt med staten, og det minste man da må kunne forvente er at de følger norsk lov og norske regler. Sånn er det bare. Og når det gjelder det andre du lirer ut av deg: det er like mange grunner til at folk tar abort som det er mennesker som tar det tøffe valget om å gjøre det. Et FÅTALL bruker dette som prevensjon, tro det eller ei. Jeg gidder ikke en gang å rar opp alle mulighetene her, du får lese tråden faktisk, det er kommet opp mange eksempler der. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Som ei her oppe sa tidligere: Det at de må gjøre den jobben de gjør, gjør dem mange ganger mer til maskiner enn mennesker som nesten ikke virker empatiske når man kommer inn på et legekontor. Gi meg en lege som har reservert seg over en hvilken som helst annen lege. Har tatt abort selv jeg, og jeg ser slettes ikke problemet med å måtte velge en lege som ikke har reservert seg. Brukte spiral, så trodde jeg var berget. Jeg kom til en lege som slettes ikke syntes abort var ok, og gjett at jeg merket det selv om han aldri sa noe! Så jeg stemmer for reservasjonsrett blant annet for at at de som skal ha abort kommer til leger som synes dette er ok. Det skinner gjennom selv om de ikke sier noe. Anonymous poster hash: e4a22...906
Trimsi Skrevet 10. mars 2014 #136 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 Men det er jo ikke legen som tar et valg? Vi har jo selvbestemt abort her i landet, så det er kvinnen selv.... Etter uke 12 frem til uke 18, er det en egen nemd som bestemmer om jenta kan ta abort eller ikke. Jeg føler virkelig at reservasjonsrett i denne saken er uten mål og mening, både etisk og juridisk. Dette blir bare en måte for legen å demonstrere sitt syn på, og samtidig sette en jente/kvinne i en sårbar og vanskelig situasjon i en enda verre situasjon.
Ugl@ ruger... Skrevet 10. mars 2014 #137 Skrevet 10. mars 2014 Er så men også for reservasjonsretten. Skal de ikke få lov å praktisere som leger bare fordi de aller helst vil reservere seg mot å ta et valg som fører til at et menneskeliv går tapt? Tullprat. Abort er ikke en menneskerett nei. Er slettes ikke imot abort, uhell skjer. Men synes slettes ikke det skal gå ut over andre menneskers samvittighet. Ta ansvar selv.Anonymous poster hash: e4a22...906 For det første er det INGEN her som har sagt at de ikke kan praktisere som leger, det folk (inkludert meg) har sagt er at de da bør finne seg noe annet å gjøre enn å bli FASTLEGER. Stor forskjell.For det andre er det ikke fastlegen som tar et valg om abort, det er kvinnen selv, evt i samråd med leger på sykehuset etter. Ha blitt henvist dit.Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Hvorfor i all verden skal de det? Satt på spissen så kan vel heller folk begynne å tenke over konsekvensen av det det gjør. Samleie kan faktisk føre til barn det, selv om man bruker prevansjon, tro det eller ei. Så ja, det er et valg kvinnen tar. Men jeg synes fortsatt legen også skal få ha et valg, nemlig å få reservere seg. Til syvende og sist er det ikke legen som har gjort et "feilgrep", det får da kvinne stå for selv. Anonymous poster hash: e4a22...906 Kjenner jeg blir mektig provosert over slike holdninger. Man KAN faktisk bli gravid uten at man " er skyld i det selv", enten etter et overgrep, eller fordi prevensjon man anser som trygg svikter. Men uansett skal enhver kvinne selv avgjøre om hun ønsker å få barnet, eller ta abort uten at noen skal presse sin egen moral nedover huet på jenta, være seg direkte eller indirekte, og da særlig en fastlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå