Gå til innhold

Jeg er for reservasjonsretten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes hele debatten er storm i et vannglass!

Synes ikke leger skal måtte ha menneskeliv på samvittigheten, om de føler det slik.

Saken kan lett løses ved at det må være åpent hvilke fastleger som henviser, og hvilke som ikke gjør det.

Man står helt fritt til å velge fastlege!

Lovmessig må det finnes leger som henviser innen en viss radius over hele landet.

Anonymous poster hash: c0116...19e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!"

På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg.

Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege.

"Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket.

Anonymous poster hash: bc80e...b6f
Skrevet

Jeg er også for reservasjonsretten :)

Anonymous poster hash: 4adac...03f

Skrevet

Ja, du om det. Personlig vil jeg ha fastleger som forholder seg til norsk lov. Det er ingen menneskerett å være fastlege.

Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb

Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!" På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg. Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege."Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket. Anonymous poster hash: bc80e...b6f

Forstår du det faktum at man kan ta direkte kontakt med sykehuset? Og dersom man føler at man har lyst til å drepe babyer og må samtale med en fastlege om det, får man flytte til en by der det er fastleger som ikke har reservert seg. Problem solved.

Skrevet

Ja, du om det. Personlig vil jeg ha fastleger som forholder seg til norsk lov. Det er ingen menneskerett å være fastlege. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb

Men så er det heller ingen menneskerett å ta abort.

Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!"

På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg.

Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege.

"Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket.

Som jeg sa: forutsett at det må finnes leger som henviser innenfor en viss, rimelig radius.

Skrevet

Ja, du om det. Personlig vil jeg ha fastleger som forholder seg til norsk lov. Det er ingen menneskerett å være fastlege. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb

Jaha?! Og hvor har du det fra? I følge norsk lov er det så absolutt noe man har både lov til og krav på å få utført så lenge man henvender seg innen visse frister. Så jo, her er det faktisk en rett man har.

Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!" På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg. Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege."Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket. Anonymous poster hash: bc80e...b6f

Forstår du det faktum at man kan ta direkte kontakt med sykehuset? Og dersom man føler at man har lyst til å drepe babyer og må samtale med en fastlege om det, får man flytte til en by der det er fastleger som ikke har reservert seg. Problem solved.

Det er ikke alle sykehus som tar imot uten henvisning.

For å spørre deg: Hva er forskjellen på:

1. Legen henviser til sykehuset for abort

2. Legen henviser til en annen lege som henviser til abort.

Legen henviser. Abort blir søkt om. Det er utfallet i begge sakene. Eneste som skjer er at det tar lengre tid for kvinnen. Legen er delaktig både i aborten og i forsinkelsen. Ønsker legene at fosteret skal bli større før aborten blir utført?

Skrevet

Ikke alle sykehus tar i mot uten at man har vært innom lege først, så det er ikke sant. Man tar et valg også når man velger å bli fastlege. Vil man ikke berøres av alt som skjer i et menneskeliv, da blir man ortoped eller lignende. 

Anonymous poster hash: ca73a...97c

Skrevet

Jo, det er en lovfestet rett man har.

Ingen leger har en lovfestet rett om å bli fastlege.

Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!" På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg. Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege."Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket. Anonymous poster hash: bc80e...b6f

Det der er så usaklig at det fortjener egentlig ingen respons.

Skrevet

Jo, i Norge er det i 12 uker. 

Anonymous poster hash: ca73a...97c

Skrevet

Så det er greit å velge ett yrke der du etisk sett ikke vil gjøre alle oppgaver som følger med?

Anonymous poster hash: a1612...f3b

Skrevet (endret)

Men så er det heller ingen menneskerett å ta abort.Anonymous poster hash: 4adac...03f
Jo, det er det faktisk. Det er en menneskerett å bestemme over egen kropp, så det er en menneskerett å KUNNE ta abort.

Visste du ikke det du?

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

"Man står helt fritt til å velge fastlege!" På mindre steder gjør man ikke det. Da har man gjerne en eller to leger å velge i. Man kan selvsagt velge å stå utenfor ordningen, men uten private muligheter er ikke det et reellt valg. Heldigvis skal min kommune ikke fornye avtalen med fastlegen som ikke vil henvise og leger som ikke vil henvise får ikke jobb som fastlege."Man står helt fritt til å velge å bli fastlege". Klarer man ikke jobben bør man velge noe annet innenfor legeyrket. Anonymous poster hash: bc80e...b6f

Til og med uke 12 er det ingen baby.

Det er en grunn til at uke 12 er abortgrensen.

Flytte for å kunne få gjort noe som allerede står i loven? Neitakk.

Det blir jo bare for dumt å reservere seg. Pasienten vil da få dårlig tillit til legen og heller bytte fastlege. Uansett. Lege som reserverer seg for abortgenvisning= pasient må bruke lengre tid på å få gjort aborten. Større påkjenning for pasient enn det som kunne vært = dårlig lege.

Anonymous poster hash: 90a7d...f19

Skrevet

Jaha?! Og hvor har du det fra? I følge norsk lov er det så absolutt noe man har både lov til og krav på å få utført så lenge man henvender seg innen visse frister. Så jo, her er det faktisk en rett man har.

Du skjønner tydeligvs ikke forskjellen mellom menneskerett og rett i følge norske lover (som en gjeng fulle tullinger har skrevet). ;)

Nei, det er ingen menneskerett. Og Norges lover kan på ingen måte brukes som et argument for at det er etisk riktig å drepe babyer.

Skrevet

Jeg er imot reservasjonsretten. Jeg vil aldri valgt den legen som velger å reservere seg, selv om jeg ikke ønsker å ta abort.

Anonymous poster hash: debc9...a70

Skrevet

Forstår du det faktum at man kan ta direkte kontakt med sykehuset? Og dersom man føler at man har lyst til å drepe babyer og må samtale med en fastlege om det, får man flytte til en by der det er fastleger som ikke har reservert seg. Problem solved.Anonymous poster hash: 4adac...03f

Det blir jo bare for dumt å reservere seg. Pasienten vil da få dårlig tillit til legen og heller bytte fastlege. Uansett. Lege som reserverer seg for abortgenvisning= pasient må bruke lengre tid på å få gjort aborten. Større påkjenning for pasient enn det som kunne vært = dårlig lege.Anonymous poster hash: 90a7d...f19

Jo - det er en baby :) faktisk så er det det, uansett hva du skulle ønske eller hva du innbiller deg (dårlig samvittighet?), så er det en baby.

Det er forresten ikke snakk om en pasient, det er snakk om en mor som vil drepe ungen sin. Uansett hvordan man vir og vender på det. Et embryo er et liv, et foster er et liv, et menneske. Drap er å forvolde en annens død, det er drap å ta abort og at enkelte leger ikke ønskerå delta i det må være helt opp til dem.

Leger skal ikke ta liv, de skal redde liv, det er DET som er yrket deres. Å redde liv. Skal man ta liv, får man bli bøddel istedet.

Skrevet

Jeg er imot reservasjonsretten. Jeg vil aldri valgt den legen som velger å reservere seg, selv om jeg ikke ønsker å ta abort.

Anonymous poster hash: debc9...a70

Legene må være åpne på det, og du står helt fritt til å velge en lege som reserverer.

En slik lege må finnes innen en rimelig radius. Hva er problemet?

Skrevet

Jeg mener at hvis man ikke kan pga livssyn/ eller vil henvise kvinner til abort, sette inn spiral ol så får man la være å være fastlege, så enkelt er det!

Skrevet

Forstår du det faktum at man kan ta direkte kontakt med sykehuset? Og dersom man føler at man har lyst til å drepe babyer og må samtale med en fastlege om det, får man flytte til en by der det er fastleger som ikke har reservert seg. Problem solved.Anonymous poster hash: 4adac...03f

Det blir jo bare for dumt å reservere seg. Pasienten vil da få dårlig tillit til legen og heller bytte fastlege. Uansett. Lege som reserverer seg for abortgenvisning= pasient må bruke lengre tid på å få gjort aborten. Større påkjenning for pasient enn det som kunne vært = dårlig lege.Anonymous poster hash: 90a7d...f19

Jo - det er en baby :) faktisk så er det det, uansett hva du skulle ønske eller hva du innbiller deg (dårlig samvittighet?), så er det en baby.

Det er forresten ikke snakk om en pasient, det er snakk om en mor som vil drepe ungen sin. Uansett hvordan man vir og vender på det. Et embryo er et liv, et foster er et liv, et menneske. Drap er å forvolde en annens død, det er drap å ta abort og at enkelte leger ikke ønskerå delta i det må være helt opp til dem.

Leger skal ikke ta liv, de skal redde liv, det er DET som er yrket deres. Å redde liv. Skal man ta liv, får man bli bøddel istedet.

Eneste aborten jeg har vært igjennom var en ufrivillig en.

Og om jeg hadde tatt en selvbestemt abort hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet heller.

Er glad for den abortloven vi har.

Det er i aller største grad snakk om en pasient. Hvorfor får man ikke hjelp på sykehuset om man blør tidlig i svangerskapet for eksempel?

Det er ikke mye å redde.

I første omgang er det den som er gravid som er pasient.

Anonymous poster hash: 90a7d...f19

Skrevet

Jeg mener at hvis man ikke kan pga livssyn/ eller vil henvise kvinner til abort, sette inn spiral ol så får man la være å være fastlege, så enkelt er det!

Blir så j* irritert på alle dere som sier noe sånt som argument!!!

Å være en lege er jo MYE mer enn å sette spiral og henvise til abort!!!! dette er en hel yrke det er snakk om! Handler om så mye mer enn det...

Anonymous poster hash: f30af...c0e

Skrevet

Blir så j* irritert på alle dere som sier noe sånt som argument!!!

Å være en lege er jo MYE mer enn å sette spiral og henvise til abort!!!! dette er en hel yrke det er snakk om! Handler om så mye mer enn det...

et*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...