Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #51 Skrevet 9. mars 2014 Ble provosert av å se 8. mars toget i går. Vi er i 2014, de fleste kvinner er opplyste og oppegående, det finnes og er enkelt å få tak i prevensjon, ungdommer har åpen helsestasjon. Helsesøster har taushetsplikt. Abort er i mange tilfeller en enkel løsning, kvinner slurver med prevensjonen. Det bør man vel heller ta tak i? Abortgrensene bør heller ikke utvides, så lenge det ikke er snakk om overgrep. På småsteder kan jo helsesøster/sykepleier på fullmakt til å henvise til abort. Abort må ikke misbrukes til å bli en lettvint løsning! Anonymous poster hash: 8af36...edc Herregud du lever i en enkel verden. Du konkluderer med at det i de fleste tilfeller gjelder slurv. Jeg har blitt gravid to ganger på prevensjon. En gang på pilla og en gang på p-ring. Jeg har ikke valgt å ta abort da jeg faktisk personlig ikke klarer dette. Anonymous poster hash: c9b16...9d6
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #52 Skrevet 9. mars 2014 De å ta abort er ingen menneskerett, men det er en rett men i Norge, etter loven, har frem til uke 12. Det er heller ingen menneskerett å bestemme over sin egen kropp til det fulle, det er for eksempel ikke lovlig å ta abort i uke 35 (og er heller ingen menneskerett), på lik linje med at det er ulovlig å begå selvmord eller søke eller motta assistert dødshjelp. Alt innebærer egen kropp, men det eksisterer fortsatt lover og regler som overgår egen selvbestemmelse. Jeg er imot reservasjonsretten. Alle yrker innebærer visse krav og forventninger. Dersom det føles problematisk å redde en overgriper som sykepleier eller henvise en kvinne til abort, ja, da bør man revurdere karrierevalg. En lege behøver ikke å arbeide som fastlege. Loven overgår moralske standpunkter i enhver sak og en skal forholde seg profesjonell i jobben. Anonymous poster hash: e10c7...bfd
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #53 Skrevet 9. mars 2014 Ble provosert av å se 8. mars toget i går. Vi er i 2014, de fleste kvinner er opplyste og oppegående, det finnes og er enkelt å få tak i prevensjon, ungdommer har åpen helsestasjon. Helsesøster har taushetsplikt. Abort er i mange tilfeller en enkel løsning, kvinner slurver med prevensjonen. Det bør man vel heller ta tak i? Abortgrensene bør heller ikke utvides, så lenge det ikke er snakk om overgrep. På småsteder kan jo helsesøster/sykepleier på fullmakt til å henvise til abort. Abort må ikke misbrukes til å bli en lettvint løsning! Anonymous poster hash: 8af36...edc Herregud du lever i en enkel verden. Du konkluderer med at det i de fleste tilfeller gjelder slurv. Jeg har blitt gravid to ganger på prevensjon. En gang på pilla og en gang på p-ring. Jeg har ikke valgt å ta abort da jeg faktisk personlig ikke klarer dette. Anonymous poster hash: c9b16...9d6 Kanskje det. Blir selv gravid bare av å vaske underbuksene i samme maskin som mannens, så her er det stålkontroll på prevensjonen. Anonymous poster hash: 8af36...edc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #54 Skrevet 9. mars 2014 Jeg er i mot abort og i mot reservasjonsretten. Jeg jobber som sykepleier, og hvis det kommer inn en drapsmann med brukket ben så får han selvfølgelig hjelp på lik linje med alle andre pasienter. (Selv om man innerst inne føler at den mannen bare kan ha det så godt) Jeg synes fortsatt at abort er drap, uansett hvor tidlig det er, men forstår at andre tenker annerledes enn meg og respekterer det fullt ut! Anonymous poster hash: 2a8b4...75d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #55 Skrevet 9. mars 2014 Ja, la oss slå et slag for reservasjonsretten! Jeg jobber i psykiatrien og vil gjerne reservere meg mot å hjelpe pedofile, mennesker som har utøvd grov omsorgssvikt overfor barna sine, drapsdømte, dyremishandlere og ellers alle som jeg kan føle meg støtt av. Den samme muligheten burde alle helsearbeidere, politi, fengselsbetjenter osv også ha. Og veterinærer burde kunne reservere seg mot å avlive friske dyr, dersom dette føles ubehagelig for dem. Og så videre og så videre. Når en velger å jobbe med mennesker må en regne med å få problemstillinger i fanget som ikke går overens med ens egne preferanser. Det er da profesjonaliteten skal slå inn. Gjør den ikke det, er du ikke egnet til jobben. Anonymous poster hash: 64e7a...f22
Trimsi Skrevet 9. mars 2014 #56 Skrevet 9. mars 2014 Ble provosert av å se 8. mars toget i går. Vi er i 2014, de fleste kvinner er opplyste og oppegående, det finnes og er enkelt å få tak i prevensjon, ungdommer har åpen helsestasjon. Helsesøster har taushetsplikt. Abort er i mange tilfeller en enkel løsning, kvinner slurver med prevensjonen. Det bør man vel heller ta tak i? Abortgrensene bør heller ikke utvides, så lenge det ikke er snakk om overgrep. På småsteder kan jo helsesøster/sykepleier på fullmakt til å henvise til abort. Abort må ikke misbrukes til å bli en lettvint løsning! Anonymous poster hash: 8af36...edc Hvem snakker opm å utvide abortgrensen? Gikk man i 8 mars tog for å sloss for at flere skal bruke abort som prevensjon? Jeg er veldig for at man driver et forebyggende arbeid når det gjelder abort, og jeg er veldig i mot at abortgrensen skal økes. Men det er faktisk slik at de fleste typer prevensjon ikke virker 100 % Jeg kjenner 2 kvinner som ble gravide etter å ha brukt spiral, jeg kjenner flere som ble gravide etter å ha brukt kondom, jeg kjenner til og med en som ble gravid etter at mannen hadde sterilisert seg, og jeg vet at mange blir gravide selv om de bruker p- piller. Det er tusenvis av forskjellige grunner til at en jente/kvinne ikke vil eller kan bære frem et barn. Alt fra overgrep eller graviditet i veldig ung eller høy alder, til medisinske grunner som farligjør et svangerskap (diabetes, revmatiske sykdommer, epilepsi, astma stoffskiftesykdommer, kreft, depresjon, alvorlig fosterfeil etc) Det finnes vel egentlig like mange grunner for abort som det finnes jenter som gjør dette, og det det er svært sjeldent en lett avgjørelse å ta. De jeg kjenner som har tatt abort har alle synes det var et vanskelig valg, men ALLE følte og føler den dag i dag at det var riktig.
Narelle Skrevet 9. mars 2014 #57 Skrevet 9. mars 2014 Synes hele debatten er storm i et vannglass! Synes ikke leger skal måtte ha menneskeliv på samvittigheten, om de føler det slik. Saken kan lett løses ved at det må være åpent hvilke fastleger som henviser, og hvilke som ikke gjør det. Man står helt fritt til å velge fastlege! Lovmessig må det finnes leger som henviser innen en viss radius over hele landet. Anonymous poster hash: c0116...19e Om en ikke "vil ha liv på samvittigheten" så er det å bli lege feil yrkesvalg. Fastleger kan ikke heve seg over norsk lov. Bare å finne seg en annen jobb om en ikke evner å holde seg profesjonell.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #58 Skrevet 9. mars 2014 Jeg er også for reservasjonsretten. Med tanke på hvor få leger som vil velge å benytte seg av den skjønner jeg ikke problemet. Er det det at det er stress å måtte bli henvist til en annen lege? Jeg har ofte blitt henvist til andre leger hvis legen min ikke føler hun har nok kunnskap innen feltet. Jeg er ikke imot abort, men jeg synes ikke leger som ikke ønsker å henvise skal tvinges, når det egentlig ikke er mer enn stresset med et ekstra legebesøk som må til. Anonymous poster hash: c6cbc...be5
Narelle Skrevet 9. mars 2014 #59 Skrevet 9. mars 2014 Ble provosert av å se 8. mars toget i går. Vi er i 2014, de fleste kvinner er opplyste og oppegående, det finnes og er enkelt å få tak i prevensjon, ungdommer har åpen helsestasjon. Helsesøster har taushetsplikt. Abort er i mange tilfeller en enkel løsning, kvinner slurver med prevensjonen. Det bør man vel heller ta tak i? Abortgrensene bør heller ikke utvides, så lenge det ikke er snakk om overgrep. På småsteder kan jo helsesøster/sykepleier på fullmakt til å henvise til abort. Abort må ikke misbrukes til å bli en lettvint løsning! Anonymous poster hash: 8af36...edc Du har åpenbart ikke førstehåndskunnskap om du tror abort er en enkel løsning.
Himmel og hav Skrevet 9. mars 2014 #60 Skrevet 9. mars 2014 Jeg tenker at det å begynne med å gi en yrkesgruppe reservasjonsrett som står over lovpålagte tjenester er en farlig vei å gå. Det åpner en dør som det godt kan tenkes at flere yrkesgrupper vil gå gjennom, og hvordan skal man forsvare at en yrkesgruppe kan få reservere seg mot noe, men ikke andre? Hvor lander vi tilslutt da, når sykepleiere kan reservere seg mot å behandle forbrytere, ambulansearbeiderne kan nekte å ta med seg fulle folk, psykologer reserverer seg mot å behandle overgripere og nav-ansatte ikke vil bistå ugifte mødre/fedre? Alt av samvittighetsgrunner og personlig etisk og moralsk overbevisning og tro. Har man tatt en jobb, så utfører man den jobben, så kan man mene, tro og føle så mye man vil på egen fritid. Den tiden man jobber er arbeidsgivers, og de færreste arbeidsgivere er interessert i å betale for at de ansatte ikke gjør hele jobben.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #61 Skrevet 9. mars 2014 Ble provosert av å se 8. mars toget i går. Vi er i 2014, de fleste kvinner er opplyste og oppegående, det finnes og er enkelt å få tak i prevensjon, ungdommer har åpen helsestasjon. Helsesøster har taushetsplikt. Abort er i mange tilfeller en enkel løsning, kvinner slurver med prevensjonen. Det bør man vel heller ta tak i? Abortgrensene bør heller ikke utvides, så lenge det ikke er snakk om overgrep. På småsteder kan jo helsesøster/sykepleier på fullmakt til å henvise til abort. Abort må ikke misbrukes til å bli en lettvint løsning! Anonymous poster hash: 8af36...edc Du har åpenbart ikke førstehåndskunnskap om du tror abort er en enkel løsning. For en del kvinner er det en enkel løsning. Har gjennom jobben sett flere gjengangere, som smiler og ler, utsetter abortene til langt over de 12 ukene. Og sette er såkalte oppegående kvinner. Det er ikke et pent syn, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 8af36...edc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #62 Skrevet 9. mars 2014 Jeg mener at hvis man ikke kan pga livssyn/ eller vil henvise kvinner til abort, sette inn spiral ol så får man la være å være fastlege, så enkelt er det!Blir så j* irritert på alle dere som sier noe sånt som argument!!! Å være en lege er jo MYE mer enn å sette spiral og henvise til abort!!!! dette er en hel yrke det er snakk om! Handler om så mye mer enn det... Anonymous poster hash: f30af...c0e Skriver jeg at de ikke kan være lege? Jeg skriver at de ikke bør være FASTlege... Anonymous poster hash: 68f3f...267
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #63 Skrevet 9. mars 2014 Jeg er også for reservasjonsretten:) Anonymous poster hash: d8d5d...908
skjotta Skrevet 9. mars 2014 #64 Skrevet 9. mars 2014 Jeg blir så utrolig lei av den delen av denne diskusjonen der noen sier "abort er å drepe ett menneske og burde ikke vært lov.... med mindre det er snakk om overgrep da... " er ikke et foster som er resultat av en voldtekt eller incest et menneske på lik linje med andre fostere i deres øyne? Denne holdningen viser bare at vi alle har vårt eget syn på moral, etikk og hva et liv/menneske er. Nettopp derfor er valgfrihet så viktig.
BareMas Skrevet 9. mars 2014 #65 Skrevet 9. mars 2014 Leste om en fastlege i en liten bygd, han et der da 3dager i uka som eneste lege. Han er katolsk, og velger dermed å ikke henvise til abort, og heller ikke skrive ut hormonprevensjon. Så hvorvidt menneskene i denne bygda opplever det så enkelt å bare bytte fastlege eller går til en annen lege, tror jeg ikke. Virker som mange i denne debatten glemmer det geografiske aspektet. Selv er jeg heldig, det er flere flinke leger på mitt legesenter, det er også kort vei til andre legesentere og sykehuse, selv om jeg bor i distrikts-Norge, andre steder er i distriktene er det ikke så enkelt.
Cat.68 Skrevet 9. mars 2014 #66 Skrevet 9. mars 2014 Det er slettes ikke noe stakkars legen i dette. Hans/hennes eneste bidrag er å sende en henvisning. Det er sykehuset det henvises til som tar avgjørelsen i samtale med kvinnen om det blir utført abort eller ikke. Det eneste faslegen har gjort er å henvise til denne samtalen. Ergo strider ikke noe mot deres overbevisning. Det er ikke dem som utfører aborten, eller gir tablettene som setter det igang. Så NEI det er ikke synd på faslegen.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #67 Skrevet 9. mars 2014 Nå er det jo fastlegen som starter hele prosessen og det er han/hun fullstendig klar over. Skjønner godt at det er mange leger som ikke ønsker å gjøre dette og da må de få lov å slippe. Hadde ikke tid til å lese alle innleggene her (bare to!), men alle har lov til å si sin mening. Og min mening er at det er merkelig at det akseptabelt for damer å ta abort. Jeg synes abort er fullstendig galt. For meg er livet helt hellig, helt fra befruktningen. Så mange kommer med argumentetet med voldtekt. Nå vet jeg ikke hvor mange voldtekter som resulterer i graviditet, men jeg mener selv etter voldtekt er abort galt. Barnet arver fra deg og fra en annen - men arver da ikke ondskapen til voldtektsmannen. Et uskyldig barn. Og ja, jeg ble voldtatt selv for mange år siden. Forferdelig å oppleve voldtekt, men jeg hadde da fått barnet om jeg hadde blitt gravid. Sånn, nå har jeg sagt min mening. Takk for det Anonymous poster hash: 443ad...873
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #68 Skrevet 9. mars 2014 Akkurat som om kvinner vil ha frihet til å bestemme over sin kropp og ta abort om de føler at det er det rette for dem, så synes jeg at leger skal få lov til å reservere seg fra å henvise til abort om det er noe som er i strid med dems syn. Dems jobb er å redde liv, ikke ta det.. Anonymous poster hash: 15105...796
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #69 Skrevet 9. mars 2014 Nå er det jo fastlegen som starter hele prosessen og det er han/hun fullstendig klar over. Skjønner godt at det er mange leger som ikke ønsker å gjøre dette og da må de få lov å slippe. Hadde ikke tid til å lese alle innleggene her (bare to!), men alle har lov til å si sin mening. Og min mening er at det er merkelig at det akseptabelt for damer å ta abort. Jeg synes abort er fullstendig galt. For meg er livet helt hellig, helt fra befruktningen. Så mange kommer med argumentetet med voldtekt. Nå vet jeg ikke hvor mange voldtekter som resulterer i graviditet, men jeg mener selv etter voldtekt er abort galt. Barnet arver fra deg og fra en annen - men arver da ikke ondskapen til voldtektsmannen. Et uskyldig barn. Og ja, jeg ble voldtatt selv for mange år siden. Forferdelig å oppleve voldtekt, men jeg hadde da fått barnet om jeg hadde blitt gravid. Sånn, nå har jeg sagt min mening. Takk for det Anonymous poster hash: 443ad...873 Er sikkert koselig for barnet at faren er voldtektsmann! Anonymous poster hash: 8af36...edc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #70 Skrevet 9. mars 2014 Akkurat som om kvinner vil ha frihet til å bestemme over sin kropp og ta abort om de føler at det er det rette for dem, så synes jeg at leger skal få lov til å reservere seg fra å henvise til abort om det er noe som er i strid med dems syn. Dems jobb er å redde liv, ikke ta det.. Anonymous poster hash: 15105...796 Her er det ikke snakk om leger generelt, det er snakk om FASTLEGER. Og fastlegens jobb er å utøve legegjerningen ut fra den kontrakten vedkommende har inngått med staten, hvor fastlegen får en stor del av sin lønn fra. Det innebærer å følge norske lover og regler. Kam vedkommende ikke det, må han/hun finne en annen jobb som lege hvor dette ikke er et tema. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #71 Skrevet 9. mars 2014 Nå er det jo fastlegen som starter hele prosessen og det er han/hun fullstendig klar over. Skjønner godt at det er mange leger som ikke ønsker å gjøre dette og da må de få lov å slippe. Hadde ikke tid til å lese alle innleggene her (bare to!), men alle har lov til å si sin mening. Og min mening er at det er merkelig at det akseptabelt for damer å ta abort. Jeg synes abort er fullstendig galt. For meg er livet helt hellig, helt fra befruktningen. Så mange kommer med argumentetet med voldtekt. Nå vet jeg ikke hvor mange voldtekter som resulterer i graviditet, men jeg mener selv etter voldtekt er abort galt. Barnet arver fra deg og fra en annen - men arver da ikke ondskapen til voldtektsmannen. Et uskyldig barn. Og ja, jeg ble voldtatt selv for mange år siden. Forferdelig å oppleve voldtekt, men jeg hadde da fått barnet om jeg hadde blitt gravid. Sånn, nå har jeg sagt min mening. Takk for det Anonymous poster hash: 443ad...873 Er sikkert koselig for barnet at faren er voldtektsmann! Anonymous poster hash: 8af36...edc Hvorfor i all verden må du si det til barnet? Selvsagt skal man ikke det. Anonymous poster hash: 443ad...873
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #72 Skrevet 9. mars 2014 Akkurat som om kvinner vil ha frihet til å bestemme over sin kropp og ta abort om de føler at det er det rette for dem, så synes jeg at leger skal få lov til å reservere seg fra å henvise til abort om det er noe som er i strid med dems syn. Dems jobb er å redde liv, ikke ta det.. Anonymous poster hash: 15105...796 Her er det ikke snakk om leger generelt, det er snakk om FASTLEGER. Og fastlegens jobb er å utøve legegjerningen ut fra den kontrakten vedkommende har inngått med staten, hvor fastlegen får en stor del av sin lønn fra. Det innebærer å følge norske lover og regler. Kam vedkommende ikke det, må han/hun finne en annen jobb som lege hvor dette ikke er et tema. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb ALLE LEGER inngår en ED om å bevare liv..ikke ta.. Det er noe som vil følge en lege uansett om han/hun er fastlege eller ikke... Anonymous poster hash: 15105...796
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #73 Skrevet 9. mars 2014 Nå er det jo fastlegen som starter hele prosessen og det er han/hun fullstendig klar over. Skjønner godt at det er mange leger som ikke ønsker å gjøre dette og da må de få lov å slippe. Hadde ikke tid til å lese alle innleggene her (bare to!), men alle har lov til å si sin mening. Og min mening er at det er merkelig at det akseptabelt for damer å ta abort. Jeg synes abort er fullstendig galt. For meg er livet helt hellig, helt fra befruktningen. Så mange kommer med argumentetet med voldtekt. Nå vet jeg ikke hvor mange voldtekter som resulterer i graviditet, men jeg mener selv etter voldtekt er abort galt. Barnet arver fra deg og fra en annen - men arver da ikke ondskapen til voldtektsmannen. Et uskyldig barn. Og ja, jeg ble voldtatt selv for mange år siden. Forferdelig å oppleve voldtekt, men jeg hadde da fått barnet om jeg hadde blitt gravid. Sånn, nå har jeg sagt min mening. Takk for det Anonymous poster hash: 443ad...873 Er sikkert koselig for barnet at faren er voldtektsmann! Anonymous poster hash: 8af36...edc Hvorfor i all verden må du si det til barnet? Selvsagt skal man ikke det. Anonymous poster hash: 443ad...873 Hva skal man si da? 'Din far ønsker ingen kontakt med deg.' Og hva mors følelser ift det å måtte bli påminnet sitt traume hver eneste dag...? Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #74 Skrevet 9. mars 2014 Akkurat som om kvinner vil ha frihet til å bestemme over sin kropp og ta abort om de føler at det er det rette for dem, så synes jeg at leger skal få lov til å reservere seg fra å henvise til abort om det er noe som er i strid med dems syn. Dems jobb er å redde liv, ikke ta det.. Anonymous poster hash: 15105...796 Her er det ikke snakk om leger generelt, det er snakk om FASTLEGER. Og fastlegens jobb er å utøve legegjerningen ut fra den kontrakten vedkommende har inngått med staten, hvor fastlegen får en stor del av sin lønn fra. Det innebærer å følge norske lover og regler. Kam vedkommende ikke det, må han/hun finne en annen jobb som lege hvor dette ikke er et tema. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb ALLE LEGER inngår en ED om å bevare liv..ikke ta.. Det er noe som vil følge en lege uansett om han/hun er fastlege eller ikke... Anonymous poster hash: 15105...796 En fastlege tar ikke et liv ved å henvise til en samtale på et sykehus. OG leger har rett til å reservere seg mot det å faktisk utføre en abort på sykehuset. Det er derimot greit, og noe helt annet. Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #75 Skrevet 9. mars 2014 Nå er det jo fastlegen som starter hele prosessen og det er han/hun fullstendig klar over. Skjønner godt at det er mange leger som ikke ønsker å gjøre dette og da må de få lov å slippe. Hadde ikke tid til å lese alle innleggene her (bare to!), men alle har lov til å si sin mening. Og min mening er at det er merkelig at det akseptabelt for damer å ta abort. Jeg synes abort er fullstendig galt. For meg er livet helt hellig, helt fra befruktningen. Så mange kommer med argumentetet med voldtekt. Nå vet jeg ikke hvor mange voldtekter som resulterer i graviditet, men jeg mener selv etter voldtekt er abort galt. Barnet arver fra deg og fra en annen - men arver da ikke ondskapen til voldtektsmannen. Et uskyldig barn. Og ja, jeg ble voldtatt selv for mange år siden. Forferdelig å oppleve voldtekt, men jeg hadde da fått barnet om jeg hadde blitt gravid. Sånn, nå har jeg sagt min mening. Takk for det Anonymous poster hash: 443ad...873 Er sikkert koselig for barnet at faren er voldtektsmann! Anonymous poster hash: 8af36...edc Hvorfor i all verden må du si det til barnet? Selvsagt skal man ikke det. Anonymous poster hash: 443ad...873 Hva skal man si da? 'Din far ønsker ingen kontakt med deg.' Og hva mors følelser ift det å måtte bli påminnet sitt traume hver eneste dag...? Anonymous poster hash: 7f3aa...1fb Da er vedkommende sikkert ikke klar for å få barn når vedkommende ikke kan se forskjell på en velsignelse og en traume... Anonymous poster hash: 15105...796
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå