Gå til innhold

Er det greit å la leger nekte å henvise til abort?

Anbefalte innlegg

Gjest Tidl. redaktør
Skrevet

Dette er et tema jeg har engasjert meg mye i, så det hadde vært gøy å høre hva flere mener!

Selv synes jeg det er feil om politikerne skal la fastleger få legge sten til byrden for jenter som allerede er i en vanskelig situasjon, og har hisset meg masse opp over dette i media og med en epostaksjon til stortingsrepresentantene. I dag møtte jeg en Børre Knudsen-prest til debatt (tror det kommer på NRK Ukeslutt på lørdag). Han og jeg var ikke akkurat enige om stort, men vi var skjønt enige i at reservasjonsrett var en måte å gjøre det litt vanskeligere for kvinner som ønsker selvbestemt abort. 

Nå sier imidlertid statsministeren at vi som er i mot bare har "misforstått" og at det egentlig er en fordel for oss kvinner at leger skal få lov til å nekte å henvise til abort.  

Hva synes du? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes at hele denne reservasjonsretten var helt bak mål, og et stort skritt bakover for likestillingen og for kvinners rett til å selv bestemme over kroppen sin. 

Men etter at dette har vært debattert i media en lang stund nå,så ser jeg også en fordel med denne reservasjonsretten,og det overrasker meg at jeg ser dette fordi jeg var veldig veldig mot den!

Det er helt sikkert leger "av etisk standpunkt" som er mot abort og ser på dette som å ta liv. Disse kan kanskje sabotere for sårbare kvinner som kommer til de og må ha abort. Kanskje er de treige med å sende inn papirene til sykehuset? Kanskje lar de være å sende inn papirene til sykehuset? Kanskje lar de den allerede sårbare kvinnen få huden full av hvor moralsk forkastelig abort er og tvinger henne til å ombestemme seg? Eller om ikke fysisk tvinger henne, men så får hun så dårlig samvittighet fordi hun tar livet av egen unge at hun ombestemmer seg og må ta konsekvensene av dette?

SÅ kanskje er det ikke bare negativt med denne reservasjonsretten..?For de må jo være åpen om det,så det står klart og tydelig at de er mot abort.

Men at leger,som skal  hjelpe sine pasienter okke som,skal få lov til å plutselig følge samvittigheten sin, og ikke følge norsk lov, er fortsatt et langt skritt baklengs...

Anonymous poster hash: 30846...280
Skrevet

Helt greit. Leger har resevert seg i tiår allerede uten at det har vært særlige problemer eller klager knyttet til det (ikke overvettes mange, heller), så jeg syns kanskje hysterien som har bredd om seg i media den siste tiden er heller unødvendig. Så lenge det opplyses om det ved legekontoret, og den abortsøkende møtes på en skikkelig måte, og får henvisning på andre måter, ser jeg ikke problemet. Jeg tror uansett de fleste som har såpass med omløp i hodet at de klarer å bestille seg en legetime i dag - unge som gamle - også klarer å få med seg informasjon (f eks på legekontorets nettside) om at den eller den legen ikke henviser til abort, og be om å få en annen lege. Syns man er litt i overkant følsom om man blir traumatisert av det...

Anonymous poster hash: 4d1a8...988
Gjest Tidl. redaktør
Skrevet

Jeg syntes at hele denne reservasjonsretten var helt bak mål, og et stort skritt bakover for likestillingen og for kvinners rett til å selv bestemme over kroppen sin. 

Men etter at dette har vært debattert i media en lang stund nå,så ser jeg også en fordel med denne reservasjonsretten,og det overrasker meg at jeg ser dette fordi jeg var veldig veldig mot den!

Det er helt sikkert leger "av etisk standpunkt" som er mot abort og ser på dette som å ta liv. Disse kan kanskje sabotere for sårbare kvinner som kommer til de og må ha abort. Kanskje er de treige med å sende inn papirene til sykehuset? Kanskje lar de være å sende inn papirene til sykehuset? Kanskje lar de den allerede sårbare kvinnen få huden full av hvor moralsk forkastelig abort er og tvinger henne til å ombestemme seg? Eller om ikke fysisk tvinger henne, men så får hun så dårlig samvittighet fordi hun tar livet av egen unge at hun ombestemmer seg og må ta konsekvensene av dette?

SÅ kanskje er det ikke bare negativt med denne reservasjonsretten..?For de må jo være åpen om det,så det står klart og tydelig at de er mot abort.

Men at leger,som skal  hjelpe sine pasienter okke som,skal få lov til å plutselig følge samvittigheten sin, og ikke følge norsk lov, er fortsatt et langt skritt baklengs...

Anonymous poster hash: 30846...280

Godt poeng. Men istedet for å tillate trenering av abortsøknaden (gå til kollegaen min istedenfor), burde vi ikke da heller sørge for at det blir lettere for oss å klage på dårlig behandling hos fastlegen? Typ et skilt som må henge på hvert kontor med epost adresse eller telfonnummer du kan ringe til og som alle leger plikter å ha hengende? 

Skrevet

Dere som ikke synes det er et problem. Hva da med steder hvor det er svært få leger, hvor det er lange avstander, hvor legene skiftes ut hele tiden - hvor du knapt noensinne kommer til din fastlege, men stadig vekk til vikarer, hvor det er lang ventetid for å komme til legen? Det er langt fra alle steder det er mulig å kjøpe seg time hos private heller - siden slike legesentre ikke finnes over alt. Dette vil være et faktum i en god del av de mindre kommunene!

Legen skal jo selv ikke utføre aborten (det synes jeg er greit at de kan reservere seg mot). Kun henvise videre. Jeg mener at en slik ordning krever at det blir laget faste og tydelige kontakter hvor kvinner kan henvende seg hvis de har en fastlege som ikke vil henvise deg videre.

Spesielt sårbare tror jeg de yngste blir. De kvier seg ofte mer for å ta kontakt med lege, og et så vanskelig tema er utrolig sårbart. Hvis de da kanskje må ut av kommunen, ta fri fra skolen, reise.... dette koster også penger. Jeg er redd mange finner ut av det eller tør ta tak i det før det er for sent.

Jeg er ikke for abort ukritisk, men jeg er redd for at denne ordningen vil kunne skade de mest sårbare.

Anonymous poster hash: a76cb...ca5
Skrevet

De henviser jo heller egentlig ikke, de skriver under på "din" begjæring om abort, altså de skriver under på at de har informert omkring abortspm. Hvis de ikke vil være delaktige i det får de jobbe som lege uten driftsstøtte! Mange andre steder en allmennlege kan jobbe også, ikke bare som fastlege.

Skrevet

Jeg synes vi skal respektere hverandres livssyn. For noen er abort drap, og for noen er det ikke, og vi må respektere det. Jeg er ikke religiøs, men for meg er denne såkalte celleklumpen et liv, men det betyr ikke at jeg ikke respekterte at lillesøsteren min på 16 år tok abort. Jeg ser ikke ned på henne av denne grunnen, eller andre som tar abort. En lege kan være en kjempegod lege selv om han med sitt hjerte og livssyn ikke kan henvise til abort.

Dette kan jo løses veldig enkelt med at man selv tar direkte kontakt med sykehuset som skal utføre aborten (slik er det allerede i dag ved flere sykehus).

Anonymous poster hash: a66fa...090

Skrevet

I vår kommune er det bare en fastlege, så hvis han reserverer seg, så kan det godt bli et problem for noen.

Og hvis det blir sånn at man plikter å henvise til en annen lege som kan henvise til abort, så skjønner jeg ikke poenget heller. Man legger jo bare til et ekstra ledd og gjør ting enda mindre effektivt.

Så lenge man ikke må utføre selve aborten så blir det bare for dumt at man skal kunne reservere seg mot å gjøre deler av jobben sin. Min fastlege "tror ikke på" psykiske problemer og samtaleterapi, men henviste meg likevel til psykolog da jeg kom til ham med fødselsdepresjon. Fordi det er jobben hans.

Jeg skjønner argumentet til #2, men jeg klarer ikke annet enn å være prinsippielt imot denne idiotien likevel.

Anonymous poster hash: 4f010...09e
Gjest Tidl. redaktør
Skrevet

Helt greit. Leger har resevert seg i tiår allerede uten at det har vært særlige problemer eller klager knyttet til det (ikke overvettes mange, heller), så jeg syns kanskje hysterien som har bredd om seg i media den siste tiden er heller unødvendig. Så lenge det opplyses om det ved legekontoret, og den abortsøkende møtes på en skikkelig måte, og får henvisning på andre måter, ser jeg ikke problemet. Jeg tror uansett de fleste som har såpass med omløp i hodet at de klarer å bestille seg en legetime i dag - unge som gamle - også klarer å få med seg informasjon (f eks på legekontorets nettside) om at den eller den legen ikke henviser til abort, og be om å få en annen lege. Syns man er litt i overkant følsom om man blir traumatisert av det...

Anonymous poster hash: 4d1a8...988

Synes ikke vi kan si at det "ikke har vært noe problem":

http://www.nrk.no/ytring/legens-nei-rammer-de-svakeste-1.11285919

http://www.susannekaluza.com/?p=7438

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10144398

Og synes du det at noen har snikpraktisert denne formen for nekting ulovlig er en god grunn til å endre loven? 

Skrevet

I vår kommune har det blitt bestemt at ingen fastleger får innvilget reservasjon. Håper mange kommuner gjør det samme!

Ønsker man å nyte godt at å jobbe i fastlegeordningen så utfører man den jobben man er satt til å gjøre. Har man moralske problemer med jobben så finner man seg noe annet å gjøre, slik andre yrkesutøvere må. Det er en lovfestet rett å kunne ta abort. Det er ingen lovfestet rett å kunne være fastlege som reseverer seg fra å hjelpe enkelte pasientgrupper.

Anonymous poster hash: a4828...1ea
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart at legeforeningen går inn for et forslag som gjør at enkelte leger får yrkesforbud i enkelte kommuner. Sånn som Erna & co roter det til for seg, ligger det an til at det er det enkelte kommunestyre som skal bestemme om reservasjonsretten skal kunne brukes når fastlegehjemler tildeles. Det betyr at det åpnes for at man kan diskriminere både den ene og den andre veien gjennom å la religion være avgjørende ved ansettelser. Hva mener arbeidsministeren om det, mon tro?

Ellers er jeg enig i at det å være fastlege ikke er en menneskerett. Akkurat som Jehovas Vitner ikke kan være sykepleiere hvis de nekter å bistå ved blodoverføringer, kan ikke leger nekte å bistå ved det som ellers tilligger fastlegehjemmelen.

Skrevet

Nei det synes jeg ikke er greit. Hvis legen ikke liker arbeidsoppgavene kan han finne noe annet å gjøre.

Anonymous poster hash: ff6a1...f53

Skrevet

Jeg synes det er veldig rart at legeforeningen går inn for et forslag som gjør at enkelte leger får yrkesforbud i enkelte kommuner. Sånn som Erna & co roter det til for seg, ligger det an til at det er det enkelte kommunestyre som skal bestemme om reservasjonsretten skal kunne brukes når fastlegehjemler tildeles. Det betyr at det åpnes for at man kan diskriminere både den ene og den andre veien gjennom å la religion være avgjørende ved ansettelser. Hva mener arbeidsministeren om det, mon tro? Ellers er jeg enig i at det å være fastlege ikke er en menneskerett. Akkurat som Jehovas Vitner ikke kan være sykepleiere hvis de nekter å bistå ved blodoverføringer, kan ikke leger nekte å bistå ved det som ellers tilligger fastlegehjemmelen.

På meg så virker det som om dette er en ordning som er kommet kun for å blidgjøre den ene samarbeidspartneren til regjeringen. Som du skriver - enkelte leger kan risikere at religion kan gjøre at de diskrimineres... og det var kanskje ikke helt meningen til de som ønsket ordningen?

Husker ikke navnet, men for få dager siden var det et intervju med en Krf-mann på nrk.no, han uttalte ca dette "det er jo aldri store avstander til neste lege" - da lurer jeg på om han kjenner sitt eget land! I kommuner som er små innbyggermessig og store arealmessig så kan det definitivt være langt til neste lege! Som en over her skriver, i enkelte kommuner finnes det én lege. Andre mindre steder er det som jeg skrev i innlegg nr 5 - stadig utskiftning av legene. Man risikerer å ha en fastlege en måned og en helt annen neste måned og en tredje tre måneder etter det igjen. Skal tilbudet man da får være prisgitt hvilken lege som jobber når du er uheldig og blir gravid uten å ønske det?

Jeg bodde tidligere på et lite sted, og der hadde jeg pasienter som siste 2-3 år hadde vært ofte til lege pga kroniske og akutte ting, men som på denne tiden ikke hadde fått kommet til den som faktisk var fastlegen, fordi denne var opptatt, de slet med å få listene til å gå opp pga stadig utskiftninger, vikarer, vanskelig for å finne vikarer osv.

Etter hvert som jeg er blitt eldre har jeg blitt mer og mer "konservativ" i mitt syn på abort. Jeg synes det av noen brukes for lettvindt. Jeg har kommet til å se på det unnfangede liv som liv og ikke bare som den celleklumpen det faktisk er til å begynne med. Men til tross for dette så mener jeg det er helt urimelig at det nå for en god del kvinner skal bli en vanskeligere prosess hvis de skulle være så uheldig å være i en livssituasjon hvor de ser på abort som eneste løsning.

Det er gjort undersøkelser som viser at fastlegene i snitt har to forespørsler om abort i året. To! I året!

For å skåne noen legers følelser disse to gangene innføres altså en slik ordning. Hvis legen er forpliktet til å få pasienten til en annen lege, så er første lege likevel med på å henvise kvinnen videre på veien mot abort, det er kun et ekstra ledd. Om en lege skriver en henvisning til en lege som skal utføre en abort, eller om legen skal skrive en henvisning til en annen lege som skal skrive henvisning til abort..... for legen er det ærlig talt liten forskjell, den "hjelper" likevel kvinnen til å ta abort.

Eneste forskjellen er at legen, med det offentliges velsignelse kan si, det du gjør nå er helt feil.

En lege skal vel normalt sett være nøytral i saker som religion når h*n er på jobb, eller?

For de kvinnene det gjelder kan dette gjøre en allerede vanskelig situasjon traumatisk.

Legen har selv søkt om å få kommunalt driftstilskudd. Legen er utdannet til å ta seg av også ting h*n kanskje ikke er enig i.

Kvinnen står oppi det som for henne kan være en livskrise.

Hvorfor skal man ta større hensyn til legens livssyn og følelser enn til kvinnens livssituasjon?

Skrevet

Det er ovehode ikke greit å kunne reservere seg fra oppgaver som hører med i en yrkesutøvelse bare fordi man ikke liker det.

Du kam mene hva du vil på privaten, men på jobb og særlig som lege skal du ikke opptre som en privatperson. Du skal opptre profesjonelt enten du liker det eller ikke,,hvis ikke bør du finne et annet yrke eller i det minste en annen stilling.

Hvis en yrkesgruppe kan reservere seg, så må vel andre yrkrsgrupper også det.

Skal fengselsbetjenter reservere seg mot behandling av pedofile innsatte fordi de ikke liker det de har gjort,?

Synes denne reservasjonsretten er helt bak mål!

Anonymous poster hash: 35e1c...f0a

Skrevet

Nå er det slik at man ikke trenger henvisning, man kan faktisk bare kontakte sykehuset direkte for abort. Det gjorde jeg fordi legen min av en eller annen grunn ikke visste helt sikkert hvordsn man skulle gjøre det, kanskje hun egentlig trenerte ? :P

Anonymous poster hash: a6e72...fb3
Skrevet

Jasså, skal du fortsette kampanjen din her inne?

Denne debatten har gått helt av skaftet.

Les www.clemet.blogg.no

La legene få beholde reservasjonsretten sin.

Anonymous poster hash: bf845...81d
Skrevet

Et annet poeng er hvem skal kvinnen gå til hvis hun får komplikasjoner etter inngrepet? Til legen som nektet å henvise henne??

Hun kan sikkert kontakte sykehuset eller legevakten, men blir ikke da ansvar som som regel ligger innenfor fastlegens ansvarsområde forflyttet høyere opp i systemet, noe som definitivt er mer kostbart og kan skape mer køer?

Har alle sykehus kapasitet til å ta henvendelser direkte fra kvinnene selv?

Skrevet

-Reservasjonsretten hører hjemme i en kulturnasjon, sier mangeårig abortlege.

Legen har lite til overs for abortmotstanderne, men vil likevel forsvare deres rett til å reservere seg:

- De som har slike holdninger at de ikke vil hjelpe en kvinne som er uønsket gravid, gjør av grunner jeg er uenig i. Jeg har rett til å kjempe mot deres meninger og handlinger, men vil også kjempe for deres rett til å reservere seg, sier han og legger til:

Skrevet

Jasså, skal du fortsette kampanjen din her inne?

Denne debatten har gått helt av skaftet.

Les www.clemet.blogg.no

La legene få beholde reservasjonsretten sin.

Beholde? Hvordan skal de kunne beholde noe de enda ikke har fått?

Skrevet

For det første: Synes virkelig ikke at redaktør i denne saken skal fronte sin personlige mening her inne! Uhørt!

Min ærlige mening er at leger selvfølgelig må få beholde reservasjonsretten sin. Legen er legen til to individ. Mor OG BARN! Legens oppgave er å redde liv, ikke ta!

La leger få utøve sin profesjon- med reservasjonsrett!

Skrevet

For det første: Synes virkelig ikke at redaktør i denne saken skal fronte sin personlige mening her inne! Uhørt!

Min ærlige mening er at leger selvfølgelig må få beholde reservasjonsretten sin. Legen er legen til to individ. Mor OG BARN! Legens oppgave er å redde liv, ikke ta!

La leger få utøve sin profesjon- med reservasjonsrett!

Igjen: Beholde?? Fastleger har ikke fått reservasjonsrett enda.

Gynekologene beholder sin. Debatten handler ikke om dem.

Skrevet

For det første vert eg provosert over at du skal fortsetje kampen din her inne på forumet med ein sticky tråd der du argumenerar for synet ditt.  Det har allereie vore fleire trådar der ein drøftar dette temaet.  Og som du sikkert skjønar; ja, eg meiner ein skal ha såpass respekt for at mennske kan sjå ulikt på ting, slik at legar skal få fylgje samvitet sitt og ikkje måtte skrive under på det dei ser på som ein dødsdom mot eit ufødd menneske.  Men eg meiner det bør gjerast på ein ryddig måte, der det vert gjert offentleg kva legar som har reservert seg.  Eg meiner dette ikkje treng gå via fastlegen i det heile, men heller ved direkte kontakt med gynekologiske poliklinikkar der ein kan gje god og balansert rådgjeving før kvinna evt bestemmer seg for abort.

Det er så enkelt å seie at om dei ikkje kan henvise får dei finne seg ein annan jobb, men dette er gjerne legar som har teke spesialutdanning i allmennmedisin og mange har jobba som fastlegar (ofte dyktige sådan) i mange år.  Det er ikkje "berre" å endre yrke då. 

Skrevet

Jeg syns det er feil å ikke henvise. Men syns de kan reservere seg mot å utføre en abort...

Skrevet

For det første vert eg provosert over at du skal fortsetje kampen din her inne på forumet med ein sticky tråd der du argumenerar for synet ditt.  Det har allereie vore fleire trådar der ein drøftar dette temaet.  Og som du sikkert skjønar; ja, eg meiner ein skal ha såpass respekt for at mennske kan sjå ulikt på ting, slik at legar skal få fylgje samvitet sitt og ikkje måtte skrive under på det dei ser på som ein dødsdom mot eit ufødd menneske.  Men eg meiner det bør gjerast på ein ryddig måte, der det vert gjert offentleg kva legar som har reservert seg.  Eg meiner dette ikkje treng gå via fastlegen i det heile, men heller ved direkte kontakt med gynekologiske poliklinikkar der ein kan gje god og balansert rådgjeving før kvinna evt bestemmer seg for abort.

Det er så enkelt å seie at om dei ikkje kan henvise får dei finne seg ein annan jobb, men dette er gjerne legar som har teke spesialutdanning i allmennmedisin og mange har jobba som fastlegar (ofte dyktige sådan) i mange år.  Det er ikkje "berre" å endre yrke då. 

Valg får konsekvenser.

Feks. om en jødisk lærer ikke vil undervise muslimske eller nynazistiske elever så vil læreren havne i trøbbel. Om læreren kan reservere seg så kan skolen si at da må du finne deg en annen jobb.

Vi tar alle etiske og moralske valg hver dag. Når vi opplever at oppgavene i arbeidslivet går på tvers av de vi personlig mener så kan det få konsekvenser (som de to lærerne som nå står i fare for å få sparken fordi de mener det ikke er forsvarlig at små barn skal sette smile- og sure fjes på seg selv).

Valg får konsekvenser og det er ingen lovfestet rett å være fastlege. Det er kommunene som bestemmer hvem som skal besitte hjemlene. En fastlege som reserverer seg vil i min kommune stå uten fastlegehjemmel. Da må han/hun finne seg annet arbeid.

Skrevet

Jeg syns det er feil å ikke henvise. Men syns de kan reservere seg mot å utføre en abort...

Det kan man allerede, men sykepleiere må fortsatt pleie en som skal ta abort og en som har utført abort uansett hvor avskyelig hun/han måtte mene det er. Gjør sykepleieren ikke det kan han/hun få sparken eller bli overflyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...