Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #76 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere. Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Denne løsningen kan umulig bli bedre for hverken lærere eller elever. Flere innlegg tar opp hvorfor, og jeg orker ikke å ramse det opp igjen. Håper foreldre våkner opp og protesterer mot dette. Jeg vil iallefall ikke at mine barn skal ha en lærer som ikke får mulighet til å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg er også en av de som mest sannsynlig slutter hvis jeg ikke får lov til å gjøre jobben min skikkelig. Jeg hater å sitte kveld etter kveld med jobb, men det må til for at jeg kan være mest mulig forberedt til de herlige elevene mine. Dette er bare sørgelig! Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #77 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Denne løsningen kan umulig bli bedre for hverken lærere eller elever. Flere innlegg tar opp hvorfor, og jeg orker ikke å ramse det opp igjen. Håper foreldre våkner opp og protesterer mot dette. Jeg vil iallefall ikke at mine barn skal ha en lærer som ikke får mulighet til å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg er også en av de som mest sannsynlig slutter hvis jeg ikke får lov til å gjøre jobben min skikkelig. Jeg hater å sitte kveld etter kveld med jobb, men det må til for at jeg kan være mest mulig forberedt til de herlige elevene mine. Dette er bare sørgelig! Anonymous poster hash: c38ff...76d Jeg forstår godt at vi kan ha ulike meninger om hvorvidt dette vil kunne fungere og hvilke andre endringer som også måtte gjøres. Det er en helt grei diskusjon, men ikke tro at det er fordi vi ønsker dere noe vondt og ikke vær så fullstendig overbevist om at ingen andre enn lærere kan ha gode innspill i debatten. Anonymous poster hash: 8c34e...c79
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #78 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Denne løsningen kan umulig bli bedre for hverken lærere eller elever. Flere innlegg tar opp hvorfor, og jeg orker ikke å ramse det opp igjen. Håper foreldre våkner opp og protesterer mot dette. Jeg vil iallefall ikke at mine barn skal ha en lærer som ikke får mulighet til å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg er også en av de som mest sannsynlig slutter hvis jeg ikke får lov til å gjøre jobben min skikkelig. Jeg hater å sitte kveld etter kveld med jobb, men det må til for at jeg kan være mest mulig forberedt til de herlige elevene mine. Dette er bare sørgelig! Anonymous poster hash: c38ff...76d Jeg forstår godt at vi kan ha ulike meninger om hvorvidt dette vil kunne fungere og hvilke andre endringer som også måtte gjøres. Det er en helt grei diskusjon, men ikke tro at det er fordi vi ønsker dere noe vondt og ikke vær så fullstendig overbevist om at ingen andre enn lærere kan ha gode innspill i debatten. Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Hvor står det at jeg er fullstendig overbevist om at ingen andre enn lærere kan ha gode innspill (men det KS legger fram er ikke et godt innspill). Jeg skriver min mening og min erfaring, og jeg er fullstendig uenig at dette er en god løsning. Jeg jobber med dette hver dag og blir oppgitt over at noen uten erfaring innen yrket skal ha så bastante meninger om hva som er rett. Hør nå på de som faktisk jobber med dette! Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #79 Skrevet 23. januar 2014 Vi vil faktisk bare det beste for våre elever. Tro det eller ei! Det er dette som faktisk er frustrasjonen der jeg jobber. Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #80 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere. Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Da lurer jeg på hvorfor du mener dette kan være et bedre system? Hvordan kan dette bedre skolehverdagen for elevene? Opplys meg, for jeg ser det iallefall ikke. Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #81 Skrevet 23. januar 2014 Lærere jobber i snitt 43 timers uke, mot resten av befolkningens 37.5 timers uke. De har lovfestet 4 ukers ferie, den 5. får de i tillegg. Resten av "ferien" er avspasering for de timene de jobber over stort sett hver uke, kveldsjobbing, møter på kveldstid, foreldresamtaler på ettermiddager/kveld, planlegging og tilrettelegging av undervisning. Være tilgjengelig for foreldre per tlf/sms hele døgnet.... For dere som jobber i helsevesenet - når dere er ferdige med vakten er dere ferdige.... Ingen pasienter som ringer dere hjemme, ingen tilrettelegging til neste vakt, ingen retting av prøver/stiler osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Jeg håper for min egen del av KS sitt forslag ikke går gjennom. Jeg vil ha en god skole for mine barn, der lærerne faktisk kan gi individuell oppfølging og en opplæring som er tilrettelagt og planlagt godt før den settes ut i live. Jeg vil også fortsatt ha lærere som faktisk stiller opp på sin egen fritid for å gi oss foreldre tilbakemelding på hvordan vårt barn har det på skolen, gjennom foreldresamtaler på et tidspunkt som er lagt slik at jeg slipper å ta meg fri fra min jobb for å gå på dem... Anonymous poster hash: cd61a...f09 Anonymous poster hash: cd61a...f09 Helsearbeideren har kanskje fri når han/hun går hjem (eller kanskje ikke, er ikke sjelden min mann blir kontaktet på kveldstid om pasienter!). Men helsearbeideren har ingen fleksibilitet rundt jobben. Kan ikke bestemme om man skal jobbe på søndag kveld etter at barna har lagt seg, eller gå hjem litt tidlig en dag. I stedet er man bundet av en turnus man ikke kan påvirke, og så må bare partner innrette seg og ta vare på ungene, uansett. Jeg har nære venner som er lærere, og jeg tviler ikke på at de jobber mange timer i uka. Jeg tror nok de jobber inn de avspaseringstimene. Men når de klager over at de begynner å bli lei fordi de har hatt sommerferie i hele seks uker, og klager over at de må dra til syden i vinterferien, for da er de så dyrt - når vi andre ikke har vinterferie!! - da har jeg litt vanskelig for å gi dem noe særlig sympati. Jeg tror ikke de aner hvordan det er å ha en turnusjobb. Hilsen gift med helsearbeider. Anonymous poster hash: 5c70e...150
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #82 Skrevet 23. januar 2014 Problemet er vel at noen av lærerene, de samvittighetsfulle er de som fortjener avspaseringen. Men det er mange som ikke jobber stort mer enn ungene er på skolen. Hadde jo ikke vært så problematisk om de ble pålagt å gjøre alt dette forberedende arbeidet,og etter arbeidet først og fremst mellom 8-4. Da blir det jo ikke så mange timer de trenger på kvelden og i helger. De får litt mindre fleksibilitet, men det er det kanskje verdt for å finne akkurat hvem som gjør hva. Anonymous poster hash: 44c2c...d19
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #83 Skrevet 23. januar 2014 Lærere jobber i snitt 43 timers uke, mot resten av befolkningens 37.5 timers uke. De har lovfestet 4 ukers ferie, den 5. får de i tillegg. Resten av "ferien" er avspasering for de timene de jobber over stort sett hver uke, kveldsjobbing, møter på kveldstid, foreldresamtaler på ettermiddager/kveld, planlegging og tilrettelegging av undervisning. Være tilgjengelig for foreldre per tlf/sms hele døgnet.... For dere som jobber i helsevesenet - når dere er ferdige med vakten er dere ferdige.... Ingen pasienter som ringer dere hjemme, ingen tilrettelegging til neste vakt, ingen retting av prøver/stiler osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Jeg håper for min egen del av KS sitt forslag ikke går gjennom. Jeg vil ha en god skole for mine barn, der lærerne faktisk kan gi individuell oppfølging og en opplæring som er tilrettelagt og planlagt godt før den settes ut i live. Jeg vil også fortsatt ha lærere som faktisk stiller opp på sin egen fritid for å gi oss foreldre tilbakemelding på hvordan vårt barn har det på skolen, gjennom foreldresamtaler på et tidspunkt som er lagt slik at jeg slipper å ta meg fri fra min jobb for å gå på dem... Anonymous poster hash: cd61a...f09 Anonymous poster hash: cd61a...f09 Helsearbeideren har kanskje fri når han/hun går hjem (eller kanskje ikke, er ikke sjelden min mann blir kontaktet på kveldstid om pasienter!). Men helsearbeideren har ingen fleksibilitet rundt jobben. Kan ikke bestemme om man skal jobbe på søndag kveld etter at barna har lagt seg, eller gå hjem litt tidlig en dag. I stedet er man bundet av en turnus man ikke kan påvirke, og så må bare partner innrette seg og ta vare på ungene, uansett. Jeg har nære venner som er lærere, og jeg tviler ikke på at de jobber mange timer i uka. Jeg tror nok de jobber inn de avspaseringstimene. Men når de klager over at de begynner å bli lei fordi de har hatt sommerferie i hele seks uker, og klager over at de må dra til syden i vinterferien, for da er de så dyrt - når vi andre ikke har vinterferie!! - da har jeg litt vanskelig for å gi dem noe særlig sympati. Jeg tror ikke de aner hvordan det er å ha en turnusjobb. Hilsen gift med helsearbeider. Anonymous poster hash: 5c70e...150 Har jobbet turnus på sykehjem og vet at det både er tøft og utmattende. Men forstår ikke hvorfor yrkene skal bli satt opp mot hverandre. Har enda ikke hørt lærere klage over at sykepleierne er misfornøyd med jobben og i den sammenheng drar inn sin egen arbeidstidsavtale. Jeg har full forståelse for at det er tungt å være sykepleier, men vi er der vi er, og det er min jobb jeg kjemper for (og støtter andre som har vanskelige og dårlig betalte jobber). Hvorfor ønske dårligere vilkår for elevene (og lærerne) bare for at "ferien" for lærerne skal bli kortere? Jeg forstår bare ikke tankegangen. Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #84 Skrevet 23. januar 2014 Problemet er vel at noen av lærerene, de samvittighetsfulle er de som fortjener avspaseringen. Men det er mange som ikke jobber stort mer enn ungene er på skolen. Hadde jo ikke vært så problematisk om de ble pålagt å gjøre alt dette forberedende arbeidet,og etter arbeidet først og fremst mellom 8-4. Da blir det jo ikke så mange timer de trenger på kvelden og i helger. De får litt mindre fleksibilitet, men det er det kanskje verdt for å finne akkurat hvem som gjør hva. Anonymous poster hash: 44c2c...d19 La nå det da være en jobb for rektor å stramme inn disse underyterne. La det ikke gå utover alle de andre som absolutt ikke kommer til å gjøre en like god jobb fordi rammene rundt blir låst opp mot uker der eleven ikke er på skolen. Snakk om å dra alle ned i driten! Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #85 Skrevet 23. januar 2014 Hva med alle disse med godt betalte jobber som ikke gjør det de skal og ikke fortjener de feite summene som kommer inn hver mnd på kontoen? Skal vi bare sette ned alle lønningene i disse yrkene fordi noen ikke fortjener summen på lønningslippen? Flott tankegang... Anonymous poster hash: c38ff...76d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #86 Skrevet 23. januar 2014 Dere som er for forslaget til KS, hvordan tror dere kvaliteten på lærerne vil bli hvis KS for gjennomslag for forslaget sitt? Det vil da si at når arbeidsdagen er ferdig, så er den ferdig. Ikke bruke kveldene til å forberede morgendagen, rette prøver osv. For lærerne får ikke mindre undervisningstimer, de får bare mindre tid til å forberede og planlegge noe som igjen går utover våre barn. Anonymous poster hash: 55bdd...524
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #87 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Da lurer jeg på hvorfor du mener dette kan være et bedre system? Hvordan kan dette bedre skolehverdagen for elevene? Opplys meg, for jeg ser det iallefall ikke. Anonymous poster hash: c38ff...76d En ting er at i dag jobber mange lærere ganske mye hjemmefra, uten å ha et velegnet arbeidsrom. Det er ikke uvanlig å jobbe samtidig som man har egne barn rundt seg som de også må forholde seg til og også en ektefelle som ofte avbryter. Dette er ofte lite effektivt. Om du bruker 3 timer en kveld på forberedelser og retting samtidig som du titter litt på TV, setter på en vask og megler mellom egne unger som krangler kunne du Kansje gjort samme jobben på halve tiden om du hadde fått sitte i fred på skolen.En nyutdannet lærer må i dag jobbe veldig mye med forberedelser. Med en fast arbeidstid vil bedre oppfølging og opplæring av dem tvinge seg frem som en nødvendighet. Dette vil lette presset på de relativt ferske lærerene som i dag er dem som jobber mest. De eldre lærerene kan i mange tilfeller komme unna med mindre arbeid på grunn av sin erfaring. Om de hadde fast arbeidstid kunne den ressursen utnyttes bedre. Et annet problem for mange lærere er å finne tid til kurs og oppdateringer. Skal dette gjøres en vanlig uke må det nødvendig vis bli veldig oppstykket. Kan vi sette av hele dager til slike ting vil vi kunne få en mer helhetlig etterutdanning/kursing av lærere. Det trenger norsk skole. Sykefraværet til lærere er ganske høyt og mange lærer vurderer å slutte på grunn av at de er slitne. 43,5t arbeidsuke er rett og slett for mye for ganske mange, spesielt når de på fritiden skal ta seg av hus og barn. Jeg tror en vanlig arbeidstid der du ikke er så utsatt for å måtte ta med deg arbeidet hjem, vil være såpass mye mindre belastende at sykefraværet vil gå ned og det burde være mulig å bli stående lengre i jobben som lærer uten å bli utbrent. I dag har lærerene stor frihet i forhold til hvordan de skal utføre jobben sin. Med en omlegging vil det stilles større krav til ledelsen av skolen. Ledelsen må i større grad ta ansvaret for å styre ressursene på en best mulig måte. I dag er det alt for enkelt å leses store og små oppgaver over på læreren og gi ham eller henne hele ansvaret for å finne tid til at det blir gjort. Med fast arbeidstid blir ikke dette mulig lengre på samme måte. Jeg har noen flere argumenter, men har ikke tid til mer akkurat nå. Anonymous poster hash: 8c34e...c79
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #88 Skrevet 23. januar 2014 Det vil bare gå utover elevene, og jeg er redd for at mange lærere kommer til å slite med at de ikke får gjort jobben godt nok. Dette fører nok enten til at man slutter eller jobber likt som nå bare enda flere uker. Hvor er gevinsten? Anonymous poster hash: c38ff...76d
*Little Miss Sunshine* Skrevet 23. januar 2014 #89 Skrevet 23. januar 2014 (endret) De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Da lurer jeg på hvorfor du mener dette kan være et bedre system? Hvordan kan dette bedre skolehverdagen for elevene? Opplys meg, for jeg ser det iallefall ikke. Anonymous poster hash: c38ff...76d En ting er at i dag jobber mange lærere ganske mye hjemmefra, uten å ha et velegnet arbeidsrom. Det er ikke uvanlig å jobbe samtidig som man har egne barn rundt seg som de også må forholde seg til og også en ektefelle som ofte avbryter. Dette er ofte lite effektivt. Om du bruker 3 timer en kveld på forberedelser og retting samtidig som du titter litt på TV, setter på en vask og megler mellom egne unger som krangler kunne du Kansje gjort samme jobben på halve tiden om du hadde fått sitte i fred på skolen.En nyutdannet lærer må i dag jobbe veldig mye med forberedelser. Med en fast arbeidstid vil bedre oppfølging og opplæring av dem tvinge seg frem som en nødvendighet. Dette vil lette presset på de relativt ferske lærerene som i dag er dem som jobber mest. De eldre lærerene kan i mange tilfeller komme unna med mindre arbeid på grunn av sin erfaring. Om de hadde fast arbeidstid kunne den ressursen utnyttes bedre. Et annet problem for mange lærere er å finne tid til kurs og oppdateringer. Skal dette gjøres en vanlig uke må det nødvendig vis bli veldig oppstykket. Kan vi sette av hele dager til slike ting vil vi kunne få en mer helhetlig etterutdanning/kursing av lærere. Det trenger norsk skole. Sykefraværet til lærere er ganske høyt og mange lærer vurderer å slutte på grunn av at de er slitne. 43,5t arbeidsuke er rett og slett for mye for ganske mange, spesielt når de på fritiden skal ta seg av hus og barn. Jeg tror en vanlig arbeidstid der du ikke er så utsatt for å måtte ta med deg arbeidet hjem, vil være såpass mye mindre belastende at sykefraværet vil gå ned og det burde være mulig å bli stående lengre i jobben som lærer uten å bli utbrent. I dag har lærerene stor frihet i forhold til hvordan de skal utføre jobben sin. Med en omlegging vil det stilles større krav til ledelsen av skolen. Ledelsen må i større grad ta ansvaret for å styre ressursene på en best mulig måte. I dag er det alt for enkelt å leses store og små oppgaver over på læreren og gi ham eller henne hele ansvaret for å finne tid til at det blir gjort. Med fast arbeidstid blir ikke dette mulig lengre på samme måte. Jeg har noen flere argumenter, men har ikke tid til mer akkurat nå.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Problemet med dette er ikke at jeg som lærer ikke vil jobbe til 16, det gjør jeg allerede nå i snitt (de ukene jeg henter barn går jeg 14-15 de ukene jeg ikke har barna går jeg mellom 17-18 ca). Det som mange lærere synes er problematisk er at vi skal få flere timer mindre hver uke til forberedelse i hverdagen. Jeg vet at det da blir mer arbeidstid i feriene, men det vil allikevel ikke være mulig å få til god undervisning hver uke, ved å forberede og rette mye lenge før eller etter. For eksempel underviser jeg i fysikk på vg3, dette er ganske kompliserte ting å skulle lære bort (selv for en med master i fysikk), så det hjelper ikke at jeg har forberedt undervisningen flere uker før, jeg må ha alle beviser,utregninger, forklaringer og eksempler friskt i hukommelsen for å gå gjennom dette på tavlen på en god måte. Jeg kan selvfølgelig forberede alt i en ferie, men jeg må uansett forberede meg igjen dagen/kvelden før og da blir det jo bare dobbelarbeid. På sammen måte er det med det meste av jobben min, den relaterer til elevene og skjer der og da og kan ikke bare flyttes. Så hvis jeg går hjem kl 16 hver dag og ikke jobber kvelder i det hele tatt, er jeg redd at det blir mye dårligere undervisning,oppfølging og tilbakemelding. Dette går først og fremst ut over elevene,jeg ville sette pris på aldri å jobbe helger og kvelder, selvom jeg tror at jeg hadde mistet mye av min selvtillit som lærer og mye av min arbeidsglede hvis jeg skulle stå dårlig forberedt og unnskylde for urettede prøver hver dag foran 12-30 elever. Det er ikke noe gøy å føle at du ikke strekker til og at elevene får et dårligere undervisningstilbud og det er det jeg frykter skjer hvis KSskulle få gjennom forslaget sitt. Og nei jeg jobber ikke bedre på skolen hvor det er mange elever og kollegaer som spør om ting og saker enn hjemme hvor det er fritt for forstyrrelser. I tillegg er det jo stor forskjell på kvaliteten på arbeidsrom rundt om på norske skoler, ikke alle har en passende og rolig arbeidsplass/kontorplass der. Endret 23. januar 2014 av *Little Miss Sunshine*
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #90 Skrevet 23. januar 2014 Veldig enig med Sunshine over her. Har fulgt nøye med på debattene her inne ang lærere de siste dagene. Jeg blir både oppgitt, frustrert og lei meg over de som overhodet ikke forstår ulempene med KS sin modell. Jeg er lærer på mellomtrinnet, og jeg jobber "rævva" av meg. Men, jeg elsker jobben min! De fleste av ukens totale arbeidstid tilbringer jeg faktisk på skolen. I tillegg jobber jeg kvelder og helger. Ikke hver kveld og hver bidige helg, men stort sett slår jeg ihjel maaaange timer jobb på den måten. Avspaseringen er det null problem å jobbe inn for å si det sånn. Elevene kommer til å lide stort med KS sin modell. For og etterarbeid pluss mye annet rekker jeg ikke å gjøre på jobb, det r altfor travelt. Løper fra den ene timen til den andre. Undervisningaplikten på barnetrinnet er høy, fritimer vet jeg knapt hva er. Stort sett går det i ett fra 8.30 til ca 14.20. Da er undervisningen ferdig. Og da er det ikke mye igjen av dagen. Uansett hvor mange arbeidsoppgaver som hadde blitt fjernet, klarer jeg ikke å se hvordan dette skal fungere. Jeg får ikke gjort jobben min, det går utover elevene, og det kan jeg ikke stå inne for. Alltid fri i helger og på kveldene høres forresten himmelsk ut. Det er bare det at da får jeg ikke gjort jobben min. Har ikke sjangs. Anonymous poster hash: 3777d...b29
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #91 Skrevet 23. januar 2014 Fint for deg.. Siden du syns det er en så lett og simpel overbetalt jobb, kan du overta min stilling.. Bare husk å ikke få barn i juli (for du får ikke ferien din utsatt). Ikke bli syk når du har avspasering eller den siste ferieuka - for den får du ikke tilbake! Lærere har flere arbeidstimer enn turnusarbeidere, men får ikke kvelds og helgetillegg.. Sannheten er at KS ikke har råd til sitt eget forslag. Men de ser at det er lurt å komme med slike forslag slik at lærerne må kjempe for retten til å kunne utføre jobben sin i stedet for å kjempe for å få betalt for det de gjør. Foreslår at du setter deg inn i arbeidstidsavtalen til lærere og deretter reflekterer over hvor fint det blir å komme på utviklingssamtale når du egentlig ville på sydenferie med barna. Tro meg, om forslaget går igjennom og jeg fortsetter (veldig liten sannsynlighet) så kommer alle samtaler mellom skole og hjem til å bli lagt til barnas ferier.. Når ellers skulle det være tid? Det samme med retting, faglig tilbakemelding, tilrettelegging og arbeid med det psykososiale miljøet.Anonymous poster hash: 105ea...d1b Jeg synes du viser akkurat det samme som mange andre lærere gjør. Fokuserer på alle negative sider ved jobben. Jeg sier ikke at det er en simpel jobb, men ærlig talt...så forferdelig har dere det ikke. Nei, vi har ikke en forferdelig jobb. Vi har en utfordrende og spennende jobb. Men forslaget til KS vil gjøre det umulig å få gjennomført jobben innen for de rammene som blir gitt. Og det er det handler om. Som de fleste som ikke er lærere ikke helt har skjønt. Klart det finnes lærere som ikke jobber alle timene de skal, men skal flertallet lide? Det er et enormt stort flertal blant lærerne som ikke vil ha dette forslaget, sier ikke det dere noe? Når det kommer til alle dere andre som tror at lærere ikke vet at andre jobber er utfordrende.. Klart de er. Jeg syns sykepleiere burde ha bedre betalt, men skal lærer ikke kjempe for sin arbeidsrett fordi andre jobber på julaften? Fordi andre yrker også har ugunstige arbeidsavtaler skal lærerne bare la yrket sitt bli overkjørt av byråkrater som ikke aner hva vi driver med? Dere har all rett til å kjempe for bedre arbeidsforhold, jeg støtter dere. Hvorfor er det så vanskelig å støtte lærerne? Skal en gruppe bare legge seg flat fordi andre tror de vet hva jobben går ut på? Min søster er sykepleier, hun tjener bedre enn meg - fordi hun kan gå i turnus. Hun har også færre arbeidstimer i løpet av året - fordi hun jobber turnus. Min samboer jobber mye. Han får heller ikke alltid overtidsbetaling, men han får bonuser og realle lønnsøkninger med jevne mellomrom. Det får ikke jeg som er lærer. Før jeg begynte som lærer mente han at det var latterlig med alle "feriene". Han syns nå at jeg bør skifte jobb, for som han sier; du får jo ikke betalt for alle timene du jobber. Jeg elsker jobben min, men jeg gjør det ikke for pengene eller avspasering/ferie. Jeg gjør det fordi jeg finner det meningsfult. Slik rammene er i dag kan jeg gjøre jobben min slik den skal gjøres - og når sommeren kommer kan jeg med god samvittighet nyte avspaseringen og ferien som jeg har fortjent! Få KS gjennom sitt forslag, da kan jeg hive beina på bordet og få en mye bedre hverdag for meg og familien. Men jeg kan ikke gjøre den jobben som jeg skal. Da slutter jeg og finner en jobb hvor jeg slipper å ta i mot så mye dritt fra folk som deg og hvor jeg får betalt for den jobben jeg gjør og får de feriene jeg har krav på! Heldigvis har jeg høyere utdanning - så å finne seg en ny jobb blir ikke noe stort problem. Jeg har hatt mange ulike jobber. Jeg har jobbet i butikk, som avløser, som hjelpepleier, postbud/postdistrubusjon, miljøkontakt, i resepsjon, servitør og sekretær. I alle de yrkene har jeg fått overtidsbetaling, avspasering og ferier. (Ferie når jeg ville ha ferie faktisk). Men aldri har jeg hatt større arbeidspress enn nå, aldri mer negativ tilbakemelding på at alt jeg gjør og sier er feil og aldri har jeg følt meg så lite verdt som etter at jeg begynte å jobbe som lærer. Jeg elsker jobben min - jeg sitter i helgene når mannen tar barnet ut i skogen, jeg jobber på skolen når barna har høst og vinterferie. Jeg tar med jobb hjem på kveldstid. Som min far pleier å si (han er bonde), jeg rekner ikke på hva jeg har i timelønn - da hadde jeg funnet en ny jobb. Jeg ringer foreldre på kveldstid fordi de ikke har tid på dagen. Jeg prøver så godt jeg kan å være fleksibel. Jeg har måttet bruke arbeidstiden min på å trøste foreldre som gråter - det må jeg jobbe inn igjen på bekostning av familieliv. Være mellomledd i skilsmisser, ta vanskelige samtaler og bli skjelt ut av godt voksne folk når jeg gjør jobben min. Når i tillegg samfunnet har bestemt seg for at de vet hva som er best for min arbeidsdag blir jeg forbannet. Det handler ikke om å beholde "feriene", det handler om å kunne utføre jobben sin uten at det går på bekostning av elevene - deres barn! For det er det som skjer - elevene og dere som foreldre blir sittende med svarteper. Dess raskere det synker inn jo bedre. Anonymous poster hash: 105ea...d1b Hør, hør! 👏👏👏 Anonymous poster hash: f1658...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #92 Skrevet 23. januar 2014 Lærere jobber i snitt 43 timers uke, mot resten av befolkningens 37.5 timers uke. De har lovfestet 4 ukers ferie, den 5. får de i tillegg. Resten av "ferien" er avspasering for de timene de jobber over stort sett hver uke, kveldsjobbing, møter på kveldstid, foreldresamtaler på ettermiddager/kveld, planlegging og tilrettelegging av undervisning. Være tilgjengelig for foreldre per tlf/sms hele døgnet.... For dere som jobber i helsevesenet - når dere er ferdige med vakten er dere ferdige.... Ingen pasienter som ringer dere hjemme, ingen tilrettelegging til neste vakt, ingen retting av prøver/stiler osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Jeg håper for min egen del av KS sitt forslag ikke går gjennom. Jeg vil ha en god skole for mine barn, der lærerne faktisk kan gi individuell oppfølging og en opplæring som er tilrettelagt og planlagt godt før den settes ut i live. Jeg vil også fortsatt ha lærere som faktisk stiller opp på sin egen fritid for å gi oss foreldre tilbakemelding på hvordan vårt barn har det på skolen, gjennom foreldresamtaler på et tidspunkt som er lagt slik at jeg slipper å ta meg fri fra min jobb for å gå på dem... Anonymous poster hash: cd61a...f09 Anonymous poster hash: cd61a...f09 Med det som argument må jeg si jeg lurer litt på om vi har vært uheldige på skolen her, de legger nemlig igjen telefonen på skolen. Er ikke det vanlig? Vi jobber begge i privat sektor og mottar minimum 2-3 telefoner på fritiden. Har noen i familien som jobber på skole. (ikke lærer) og der er det forventer at du kan sette opp to timer for hver samtale du må ta på fritiden. Anonymous poster hash: b0527...f22 Absolutt ikke! På min arbeidsplass MÅ vi føre vårt private nummer på ukeplanen, og foreldrene er absolutt ikke blyge når det gjelder å bruke det... Hilsen en lærer som er pukka nødt til å være tilgjengelig - ikke bare 43,2 timer i uka, men 24 timer i døgnet. Anonymous poster hash: f1658...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #93 Skrevet 23. januar 2014 At en lærer må være tilgjengelig for elever og foresatte etter arbeidstid når en fastlege ikke er det...? At en lærer skal stå igjen og koste klasserommet? De har vel en skole rengjøringspersonell til? Og hvis ikke så må det syneliggjøres at det trengs. Bruke tid på kopiering? Hva med å ansette assistenter til slike ting? En endring vil trolig presse frem noen forandringer, og jeg tenker at det kanskje er på tide. Både for å få kontroll over arbeidstid/avspassering og hvordan arbeidstiden brukes mest fornuftig. Lærere må få være LÆRERE og ikke rengjøringspersonell, sekretærer og "psykologer" på kveldstid. Jeg har snart barn i skolealder og jeg vil heller ha uthvilte lærere på skolen fremfor lærere som jobber "døgnet rundt" med "ørten" millioner forskjellige oppgaver slik enkelte påstår at de gjør. Anonymous poster hash: 5d6bf...407
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #94 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere. Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Men hvorfor i huleste skal DU, og andre som ikke aner hvordan læreres hverdag er, "hjelpe" oss som faktisk VET hvordan det er, å organisere hverdagen vår? Ser du virkelig ikke den logiske bristen der? Anonymous poster hash: f1658...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #95 Skrevet 23. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Da lurer jeg på hvorfor du mener dette kan være et bedre system? Hvordan kan dette bedre skolehverdagen for elevene? Opplys meg, for jeg ser det iallefall ikke. Anonymous poster hash: c38ff...76d En ting er at i dag jobber mange lærere ganske mye hjemmefra, uten å ha et velegnet arbeidsrom. Det er ikke uvanlig å jobbe samtidig som man har egne barn rundt seg som de også må forholde seg til og også en ektefelle som ofte avbryter. Dette er ofte lite effektivt. Om du bruker 3 timer en kveld på forberedelser og retting samtidig som du titter litt på TV, setter på en vask og megler mellom egne unger som krangler kunne du Kansje gjort samme jobben på halve tiden om du hadde fått sitte i fred på skolen.En nyutdannet lærer må i dag jobbe veldig mye med forberedelser. Med en fast arbeidstid vil bedre oppfølging og opplæring av dem tvinge seg frem som en nødvendighet. Dette vil lette presset på de relativt ferske lærerene som i dag er dem som jobber mest. De eldre lærerene kan i mange tilfeller komme unna med mindre arbeid på grunn av sin erfaring. Om de hadde fast arbeidstid kunne den ressursen utnyttes bedre. Et annet problem for mange lærere er å finne tid til kurs og oppdateringer. Skal dette gjøres en vanlig uke må det nødvendig vis bli veldig oppstykket. Kan vi sette av hele dager til slike ting vil vi kunne få en mer helhetlig etterutdanning/kursing av lærere. Det trenger norsk skole. Sykefraværet til lærere er ganske høyt og mange lærer vurderer å slutte på grunn av at de er slitne. 43,5t arbeidsuke er rett og slett for mye for ganske mange, spesielt når de på fritiden skal ta seg av hus og barn. Jeg tror en vanlig arbeidstid der du ikke er så utsatt for å måtte ta med deg arbeidet hjem, vil være såpass mye mindre belastende at sykefraværet vil gå ned og det burde være mulig å bli stående lengre i jobben som lærer uten å bli utbrent. I dag har lærerene stor frihet i forhold til hvordan de skal utføre jobben sin. Med en omlegging vil det stilles større krav til ledelsen av skolen. Ledelsen må i større grad ta ansvaret for å styre ressursene på en best mulig måte. I dag er det alt for enkelt å leses store og små oppgaver over på læreren og gi ham eller henne hele ansvaret for å finne tid til at det blir gjort. Med fast arbeidstid blir ikke dette mulig lengre på samme måte. Jeg har noen flere argumenter, men har ikke tid til mer akkurat nå. Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Jeeeej, det er deg igjen. Den bedreviteren som vet så mye om hvor ineffektiv jeg er, og som vil hjelpe meg å få en bedre arbeidshverdag. Hurra. Jeg håper du detter av den høye hesten din. Pføy! Anonymous poster hash: f1658...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #96 Skrevet 23. januar 2014 At en lærer må være tilgjengelig for elever og foresatte etter arbeidstid når en fastlege ikke er det...? At en lærer skal stå igjen og koste klasserommet? De har vel en skole rengjøringspersonell til? Og hvis ikke så må det syneliggjøres at det trengs. Bruke tid på kopiering? Hva med å ansette assistenter til slike ting? En endring vil trolig presse frem noen forandringer, og jeg tenker at det kanskje er på tide. Både for å få kontroll over arbeidstid/avspassering og hvordan arbeidstiden brukes mest fornuftig. Lærere må få være LÆRERE og ikke rengjøringspersonell, sekretærer og "psykologer" på kveldstid. Jeg har snart barn i skolealder og jeg vil heller ha uthvilte lærere på skolen fremfor lærere som jobber "døgnet rundt" med "ørten" millioner forskjellige oppgaver slik enkelte påstår at de gjør. Anonymous poster hash: 5d6bf...407 Hahahahaha, kopieringsassistenter! Har du god innsyn i kommuneøkonomi, du?! På vår skole blir klasserommet rengjort en gang i uka av kvalifisert personell. Hvem tror du ellers må gjøre det?! Det er jo bare ufattelig blåøyd å tro at en slik omveltning vil være til det gode for lærerne. Både mine kollegaer og jeg kommer til å jobbe nøyaktig like mye på kveldene og i helgene som før, men nå uten å engang få avspasere de timene vi jobber. Man MÅ nemlig jobbe mer for å kunne være drømmelæreren Fru Solberg snakker om. Dette vet KS, og er på ingen måte ute etter å hjelpe oss, det er ren og skjer utnytting som står på programmet. Anonymous poster hash: f1658...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #97 Skrevet 23. januar 2014 At en lærer må være tilgjengelig for elever og foresatte etter arbeidstid når en fastlege ikke er det...? At en lærer skal stå igjen og koste klasserommet? De har vel en skole rengjøringspersonell til? Og hvis ikke så må det syneliggjøres at det trengs. Bruke tid på kopiering? Hva med å ansette assistenter til slike ting? En endring vil trolig presse frem noen forandringer, og jeg tenker at det kanskje er på tide. Både for å få kontroll over arbeidstid/avspassering og hvordan arbeidstiden brukes mest fornuftig. Lærere må få være LÆRERE og ikke rengjøringspersonell, sekretærer og "psykologer" på kveldstid. Jeg har snart barn i skolealder og jeg vil heller ha uthvilte lærere på skolen fremfor lærere som jobber "døgnet rundt" med "ørten" millioner forskjellige oppgaver slik enkelte påstår at de gjør. Anonymous poster hash: 5d6bf...407 Hahahahaha, kopieringsassistenter! Har du god innsyn i kommuneøkonomi, du?! På vår skole blir klasserommet rengjort en gang i uka av kvalifisert personell. Hvem tror du ellers må gjøre det?! Det er jo bare ufattelig blåøyd å tro at en slik omveltning vil være til det gode for lærerne. Både mine kollegaer og jeg kommer til å jobbe nøyaktig like mye på kveldene og i helgene som før, men nå uten å engang få avspasere de timene vi jobber. Man MÅ nemlig jobbe mer for å kunne være drømmelæreren Fru Solberg snakker om. Dette vet KS, og er på ingen måte ute etter å hjelpe oss, det er ren og skjer utnytting som står på programmet. Anonymous poster hash: f1658...ef6 Måten du svarer på styrker i hvertfall min mistanke om at dette "opprøret" bunner og grunner i at dere er LIVREDDE for å miste fleksibilitet og avspassering. Måten enkelte hisser seg opp på forteller meg at dette ligger mer på det personlige plan fremfor det jobbmessige. Med de arbeidsforholdene dere beskriver må det vel være en lettelse dersom dere får en 8-16 jobb og blir kvitt ugunstig arbeidstid og oppgaver som kan delegeres bort? Men nei, dere fyrer opp og latterliggjør alt og alle som påpeker hvor det er rom for forbedringer. Selv om mange av oss som har meninger i denne saken ikke er lærere så betyr ikke det at vi har null erfaring fra arbeidsliv og effektivisering av arbeidstid. Og så vannvittig unik er ikke deres yrkesgruppe at dere ikke kan hente forbedringer fra andre! Anonymous poster hash: 5d6bf...407
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #98 Skrevet 24. januar 2014 Orker ikke å lese hele debatten. Men jeg er enig med HI. Lærerne bør tåle at det stilles spørsmål med arbeidstiden deres, ferien og hvor effektivt de jobber. Dessverre er det en ting lærere og førskolelærere har felles: De tåler ikke kritikk eller forslag til forbedringer! For det første har de verdens viktigste jobber. For det andre kan ingen som ikke har samme jobb forstå noe som helst, eller uttale seg om noe som helst! Kun lærere kan uttale seg om lærernes arbeidsforhold! De må ha en uuutrolig unik utdanning og arbeidssituasjon. Standardsvar som ofte brukes for å prøve å legge diskusjonen:"om du tror du kunne gjort så veldig mye bedre jobb, så kan du prøve selv" Ja, det er jo et saklig svar. Det skal jammen jeg som ingeniør bruke neste gang noen kritiserer dårlig byplanlegging for eksempel. "det vil gå utover barna og gi en dårligere skole/barnehage". Ingen vil vel at det skal gå utover en tredjepart? For det er vel ingen andre yrker som også involverer tredjeparter? Som leger-pasienter, busssjåfører-busspassasjerer, osv osv? Jeg kjenner INGEN foreldre ved noen skoler i distriktet her jeg bor som noengang har blitt innkalt til foreldresamtaler på ettermiddager. Slike ting, og foreldremøter, skjer på formiddagene eller like etter skoletid. Vi foreldre må alltid ta oss fri fra jobb eller slutte tidlig på jobb. På skolen til barna mine er det som regel tømt for lærere senest kl 16 når vi henter på SFO. Og ingen lærere som begynner før kl 8 om morgenen. Når det gjelder retting av oppgaver, så mener jeg man kan se på behovet for å gi så mye oppgaver i lekser. Trenger man dette? Hvis læreren kan bruke mindre tid på å planlegge og rette lekser, så får man mer til å bruke på undervisningen. Læringseffekten av lekser er jo svært liten. Prøver må man fortsatt ha. Og de er arbeidsomme og tidkrevende å rette, men det bør være mulig å få til. Jeg har selv rettet skoleoppgaver. Er det helt slutt på at lærerne retter oppgaver ved kateteret i perioder da elevene jobber selvstendig med oppgaver i klasserommet? Anonymous poster hash: 63570...03d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #99 Skrevet 24. januar 2014 Dette måtte jeg bare kommentere likevel: Og nei jeg jobber ikke bedre på skolen hvor det er mange elever og kollegaer som spør om ting og saker enn hjemme hvor det er fritt for forstyrrelser. I tillegg er det jo stor forskjell på kvaliteten på arbeidsrom rundt om på norske skoler, ikke alle har en passende og rolig arbeidsplass/kontorplass der.En ting er at i dag jobber mange lærere ganske mye hjemmefra, uten å ha et velegnet arbeidsrom. Det er ikke uvanlig å jobbe samtidig som man har egne barn rundt seg som de også må forholde seg til og også en ektefelle som ofte avbryter. Dette er ofte lite effektivt. Om du bruker 3 timer en kveld på forberedelser og retting samtidig som du titter litt på TV, setter på en vask og megler mellom egne unger som krangler kunne du Kansje gjort samme jobben på halve tiden om du hadde fått sitte i fred på skolen. Tror du ikke det finnes andre arbeidsplasser der det er folk rundt deg på jobb, kollegaer som spør om saker og ting, og masse forstyrrelser??? Har du noensinne hørt om åpne kontorlandskap for eksempel? Det er veldig vanlig i arbeidslivet, altså. Jeg har absolutt en jobb der man må tenke, bruke hodet og ikke miste oversikten, likevel har jeg aldri forventet at det skal være stille og ingen andre rundt meg når jeg er på jobb! Blir det for mye styr fra kolleger og besøkende og spørsmål rundt meg får jeg flytte meg til et roligere hjørne eller sette på øreklokker og musikk. Men stort sett klarer jeg å blokkere ut det jeg ikke trenger å bry meg om. Nok en gang: lærere ser ut til å tenke at arbeidshverdagen deres er så fordømrade spesiell! Er det ingen av dere som har litt variert erfaring fra arbeidslivet, eller? Anonymous poster hash: 63570...03d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #100 Skrevet 24. januar 2014 De gangene jeg klager på jobben min er det når jeg er frustret over mange i samfunnets oppfatning av hva det vil si å være en lærer. For lite ressurser og lønn maser jeg ikke om til venner og bekjente. Hilsen lærer som er oppgitt når det gjelder sjalusien ang avspasseringsordningen vår. Anonymous poster hash: c38ff...76d Er det ikke mulig å forstå at utenforstående, og en del lærere også, tror at dette kan være et bedre system, for elevene og for læreren. Det dreier seg ikke om at vi er sjalu på ferien deres (noen ganger er jeg det, men jeg er ikke sjalu på den totale arbeidsfordelingen deres). Det dreier seg om at vi ønsker å finne et system som er mer effektivt enn dagens. Det er ikke noe angrep på dere.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Da lurer jeg på hvorfor du mener dette kan være et bedre system? Hvordan kan dette bedre skolehverdagen for elevene? Opplys meg, for jeg ser det iallefall ikke. Anonymous poster hash: c38ff...76d En ting er at i dag jobber mange lærere ganske mye hjemmefra, uten å ha et velegnet arbeidsrom. Det er ikke uvanlig å jobbe samtidig som man har egne barn rundt seg som de også må forholde seg til og også en ektefelle som ofte avbryter. Dette er ofte lite effektivt. Om du bruker 3 timer en kveld på forberedelser og retting samtidig som du titter litt på TV, setter på en vask og megler mellom egne unger som krangler kunne du Kansje gjort samme jobben på halve tiden om du hadde fått sitte i fred på skolen.En nyutdannet lærer må i dag jobbe veldig mye med forberedelser. Med en fast arbeidstid vil bedre oppfølging og opplæring av dem tvinge seg frem som en nødvendighet. Dette vil lette presset på de relativt ferske lærerene som i dag er dem som jobber mest. De eldre lærerene kan i mange tilfeller komme unna med mindre arbeid på grunn av sin erfaring. Om de hadde fast arbeidstid kunne den ressursen utnyttes bedre. Et annet problem for mange lærere er å finne tid til kurs og oppdateringer. Skal dette gjøres en vanlig uke må det nødvendig vis bli veldig oppstykket. Kan vi sette av hele dager til slike ting vil vi kunne få en mer helhetlig etterutdanning/kursing av lærere. Det trenger norsk skole. Sykefraværet til lærere er ganske høyt og mange lærer vurderer å slutte på grunn av at de er slitne. 43,5t arbeidsuke er rett og slett for mye for ganske mange, spesielt når de på fritiden skal ta seg av hus og barn. Jeg tror en vanlig arbeidstid der du ikke er så utsatt for å måtte ta med deg arbeidet hjem, vil være såpass mye mindre belastende at sykefraværet vil gå ned og det burde være mulig å bli stående lengre i jobben som lærer uten å bli utbrent. I dag har lærerene stor frihet i forhold til hvordan de skal utføre jobben sin. Med en omlegging vil det stilles større krav til ledelsen av skolen. Ledelsen må i større grad ta ansvaret for å styre ressursene på en best mulig måte. I dag er det alt for enkelt å leses store og små oppgaver over på læreren og gi ham eller henne hele ansvaret for å finne tid til at det blir gjort. Med fast arbeidstid blir ikke dette mulig lengre på samme måte. Jeg har noen flere argumenter, men har ikke tid til mer akkurat nå.Anonymous poster hash: 8c34e...c79 Jeeeej, det er deg igjen. Den bedreviteren som vet så mye om hvor ineffektiv jeg er, og som vil hjelpe meg å få en bedre arbeidshverdag. Hurra. Jeg håper du detter av den høye hesten din. Pføy!Anonymous poster hash: f1658...ef6 Ja, Pføy, tenk at jeg våger å mene noe og bruke argumenter i diskusjonen i stedenfor bare å forsøke å henge ut og latterliggjøre motstanderen. Det er uhørt. En ting som er litt merklig er at alle lærerene her er tilgjengelig døgnet rundt, har foreldresamtaler om kvelden ol, men ingen av lærerene til barna til oss som er her inne gjør det samme. Er det ikke merklig at lærerene her inne sitter på skolen minst til klokka 16.00 hver dag og ofte mye lengre, men når vi som ikke er lærere ser på parkeringsplassen så begynner den å tømmes kl. 13 og den er den tom etter kl. 15.30. Tidligere på fredager. Den hverdagen lærerene beskriver stemmer ikke med det vi opplever. Det kan godt hende du er en superdyktig lærer. Det er mange som er det og det henger ikke bestandig sammen med hvem som jobber mest, men jeg ønsker at fler lærere skal bli gode, at de som gruppe ikke skal bli så mye syke og at de skal orke å stå lengre i jobben. For å oppnå det tror jeg dette kan være et godt virkemiddel. Litt arbeid på kveldstid tror jeg nok vil være vansklig å organisere seg bort fra. Det blir det i nesten alle yrker, men det burde ikke være nødvendig å bruke det i på langt nær så stor grad som i dag hvis arbeidsåret ble organisert på en måte som likner mer på normalen. Anonymous poster hash: 8c34e...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå