Gå til innhold

Lærerdebatten. Jeg gir tommel opp til KS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første jeg tenker er: Endelig får lærere kjenne på hvor godt de har det. Tror ikke forslaget går igjennom men jeg er så mettet på alle klagende lærere nå.

7 ukers lovfestet ferie, med mulighet til mer er mer enn nok, og mange andre

Ja, de har en krevende jobb, men det er vel mange som har.

De er har ikke så dårlig lønn lenger, uten er faktisk lønnsledende i kommunesektoren.

Om en lang ferie skaper bedre lærere så burde kanskje alle fått lenger ferie. Leger, sykepleiere, ped.ledere etc - de har minst like viktige stillinger.

Så tommel opp KS!

Anonymous poster hash: 98444...119
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærere har 5 ukers ferie, som alle andre (bortsett fra seniorer som har "psnjonistuka" og journalister som jeg tror har 6 ukers ferie)

Anonymous poster hash: 24798...63c
Skrevet

Hva er KS ? Jeg tenker automatisk på keisersnitt?

Anonymous poster hash: 601a2...9cb

Skrevet

Det er jo bare tull å si at de har 5 ukers ferie. Ja, alle lærere liker å si det i debatt men jeg kjenner ikke en lærer som ikke kaller det ferie selv. Innarbeidet tid eller ferie, er akkurat det samme i dette tilfeldet. Hvem kontrollerer at de faktisk har arbeidet inn disse timene...ingen!

Skrevet

Hva er KS ? Jeg tenker automatisk på keisersnitt?

Anonymous poster hash: 601a2...9cb

Kommunenes sentralforbund:-)

Skrevet

Det er jo bare tull å si at de har 5 ukers ferie. Ja, alle lærere liker å si det i debatt men jeg kjenner ikke en lærer som ikke kaller det ferie selv. Innarbeidet tid eller ferie, er akkurat det samme i dette tilfeldet. Hvem kontrollerer at de faktisk har arbeidet inn disse timene...ingen!

Jeg kun påpeker at HI tar feil ang. utsagn om 7 ukers lovfestet ferie. Det stemmer ikke.

Avspasering er ikke ferie og avspasering har man i de fleste yrker og de som ikke har det har noe enda bedre: overtidsbetaling.

Anonymous poster hash: 24798...63c

Skrevet

Fint for deg..

Siden du syns det er en så lett og simpel overbetalt jobb, kan du overta min stilling.. Bare husk å ikke få barn i juli (for du får ikke ferien din utsatt). Ikke bli syk når du har avspasering eller den siste ferieuka - for den får du ikke tilbake!

Lærere har flere arbeidstimer enn turnusarbeidere, men får ikke kvelds og helgetillegg..

Sannheten er at KS ikke har råd til sitt eget forslag. Men de ser at det er lurt å komme med slike forslag slik at lærerne må kjempe for retten til å kunne utføre jobben sin i stedet for å kjempe for å få betalt for det de gjør.

Foreslår at du setter deg inn i arbeidstidsavtalen til lærere og deretter reflekterer over hvor fint det blir å komme på utviklingssamtale når du egentlig ville på sydenferie med barna. Tro meg, om forslaget går igjennom og jeg fortsetter (veldig liten sannsynlighet) så kommer alle samtaler mellom skole og hjem til å bli lagt til barnas ferier.. Når ellers skulle det være tid? Det samme med retting, faglig tilbakemelding, tilrettelegging og arbeid med det psykososiale miljøet.

Anonymous poster hash: 105ea...d1b

Skrevet

Jeg tror de lærerne som slutter pga av dette, vil få seg litt av et sjokk. Andre jobber er ikke lettere.

Hva med en sykepleier som må jobbe turnus. Julaften, sommerferier etc. Hva med en ped.leder som jobber like mye hjemme som en førsteklasselærer? Hva med alle andre jobber, inkludert mitt eget som krever at du sitter timesvis i periode bare for å få ting ferdig uten overtidsbetaling. Skal da ikke alle få dette tilbudet?

Skrevet

Greit ikke lovfestet ferie - det var feil!

Men 7 ukers ferie/forhåndsavtalt avspasering tilgodegjør faktisk 150 timers overtid. Jeg tviler sterkt på at halvparten av alle lærere jobber mere overtid enn dette.

HI

Skrevet

Fint for deg..

Siden du syns det er en så lett og simpel overbetalt jobb, kan du overta min stilling.. Bare husk å ikke få barn i juli (for du får ikke ferien din utsatt). Ikke bli syk når du har avspasering eller den siste ferieuka - for den får du ikke tilbake!

Lærere har flere arbeidstimer enn turnusarbeidere, men får ikke kvelds og helgetillegg..

Sannheten er at KS ikke har råd til sitt eget forslag. Men de ser at det er lurt å komme med slike forslag slik at lærerne må kjempe for retten til å kunne utføre jobben sin i stedet for å kjempe for å få betalt for det de gjør.

Foreslår at du setter deg inn i arbeidstidsavtalen til lærere og deretter reflekterer over hvor fint det blir å komme på utviklingssamtale når du egentlig ville på sydenferie med barna. Tro meg, om forslaget går igjennom og jeg fortsetter (veldig liten sannsynlighet) så kommer alle samtaler mellom skole og hjem til å bli lagt til barnas ferier.. Når ellers skulle det være tid? Det samme med retting, faglig tilbakemelding, tilrettelegging og arbeid med det psykososiale miljøet.

Anonymous poster hash: 105ea...d1b

Jeg synes du viser akkurat det samme som mange andre lærere gjør. Fokuserer på alle negative sider ved jobben. Jeg sier ikke at det er en simpel jobb, men ærlig talt...så forferdelig har dere det ikke.

Skrevet

Lærere jobber i snitt 43 timers uke, mot resten av befolkningens 37.5 timers uke. De har lovfestet 4 ukers ferie, den 5. får de i tillegg. Resten av "ferien" er avspasering for de timene de jobber over stort sett hver uke, kveldsjobbing, møter på kveldstid, foreldresamtaler på ettermiddager/kveld, planlegging og tilrettelegging av undervisning. Være tilgjengelig for foreldre per tlf/sms hele døgnet.... For dere som jobber i helsevesenet - når dere er ferdige med vakten er dere ferdige.... Ingen pasienter som ringer dere hjemme, ingen tilrettelegging til neste vakt, ingen retting av prøver/stiler osv. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Jeg håper for min egen del av KS sitt forslag ikke går gjennom. Jeg vil ha en god skole for mine barn, der lærerne faktisk kan gi individuell oppfølging og en opplæring som er tilrettelagt og planlagt godt før den settes ut i live. Jeg vil også fortsatt ha lærere som faktisk stiller opp på sin egen fritid for å gi oss foreldre tilbakemelding på hvordan vårt barn har det på skolen, gjennom foreldresamtaler på et tidspunkt som er lagt slik at jeg slipper å ta meg fri fra min jobb for å gå på dem...

Anonymous poster hash: cd61a...f09

Anonymous poster hash: cd61a...f09

Skrevet

Hvis du ganger 43 timer med 39 uker som lærerne jobber så jobber de fortsatt mindre enn de alle fleste.

Jeg jobber ikke i helsevesenet men har en annen jobb som krever minst like mye som et læreryrke. Når jeg sa ja til den stillingen, gjorde jeg det fordi jeg ønsket akkurat den jobben. Ingen tvinger meg til å jobbe overtid men for å gjøre jobben godt kreves det mange ekstratimer hver uke. Jeg får ikke overtidsbetalt, heller ikke spesielt godt betalt men jeg elsker jobben min. Den dagen jeg føler at jeg ikke orker dette er jeg fri til å velge en annen jobb.

Beklager men jeg synes det blir for mye klaging. 

Skrevet

Jeg hører stadig at lærerne klager så mye. Sammenligna med andre "klagende" yrkesgrupper er det ikke mer enn vanlig. Politiet klager på for lite bevilgninger, utstyret, lønna etc. Sykepleiere klager på deltidsstillinger, lønna, turnusen etc. Lærere klager stort sett offentlig på papirveldet som tar vanvittig mye tid og føles meningsløst.

Alle skoler opererer med undervisningstid, bunden tid og ubunden tid på jobben. Det bundne tida blir brukt til møter på team og hele kollegiet, til pedagogisk utviklingsarbeid og sånt. Bunden tid kan også legges både før og etter undervisning, bare at da skal man være på huset. Som regel skal man være på huset kl 8, og to - tre dager i uka er det møter til kl 16. Alt av planlegging, etterarbeid, retting, kommunikasjon med foreldre og kolleger foregår i resten av tida. Mailing, telefoner, etc også. De lærerne jeg kjenner jobber vanlige arbeidsdager, leverer og henter til vanlig tid. På kvelden gjør de planleggingsarbeid og mailer og sånn. Søndagsettermiddag/kveld får med til retting og det er alltid rettebunker som tas i avspaseringsukene. Da har man jo arbeidsro til å ta det. Det tar lang tid å rette feks 28 norskstiler på 3-4 sider hver og gi en god tilbakemelding. I tillegg har du alle disse underlige skjemaene og kartleggingene som er pålagt å gjøres året igjennom. Det er i altså i tillegg til vanlig elevarbeid.

Det er tydelig at mange ikke kjenner en lærer og dermed ikke vet hvordan hverdagen er. Jeg tviler på at foreldre ville vært fornøyde med å vente med å diskutere den mobbesaken til vinterferien, fordi læreren ikke har arbeidstid. Det er en annerledes måte å jobbe på, det betyr ikke at det er dårligere innsats enn hos andre.

Skrevet

Jeg er spesialsykepleier med 35,5 t uke. Når jeg er ferdig på jobb, går jeg hjem og trenger ikke tenke et sekund på jobben før neste gang jeg skal dit. Jobber jeg mer, får jeg overtid. Jobber jeg ugunstige tidspunkt, opparbeider jeg meg mer fri. Lærerne jobber mye mer enn meg i en vanlig uke derfor får de avspasering i forbindelse med ferier. See?

Jeg håper KS' forslag ikke går i gjennom. Det er jo helt sykt og vil ha store konsekvenser for barna våre.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Og hvis de skal rette elevenes prøver i ferien,vil det si at elevene får tilbake juletentamen skoleåret etter.Jeg håper ikke dette går igjennom.

Jeg er ikke lærer,men dette synes jeg ikke noe om.

Skrevet

Da regner jeg med at du kommer til å bli fornøyd når du må ta fri fra jobb for å komme på foreldresamtaler og foreldremøter.

Når barnet ditt ikke får tilbake prøver og tester før lenge etter at det har tatt dem, og når du må bruke flere dager på å få tak i læreren hvis det er noe du vil snakke om, fordi læreren kun kan ringes i kontortiden, og som regel sitter i møter i denne kontortiden også.

Læreren kommer ikke til å ha tid til å planlegge tilpassede og kreative arbeidsformer, så du mø regne med at ditt barn ikke får tilpasset skolearbeidet på samme viset som nå.

Og hvis barnet ditt blir mobbet?

Trekk en kølapp, vi kan ta et møte om tre uker, hvis jeg får tid.

I arbeidstiden, selvfølgelig, så du må ta deg fri fra jobb for å komme på møtet.

Nei vent, jeg kommer ikke til å være der.

Får KS det som de vil, sø slutter jeg, og mange med meg.

For jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å ha en jobb hvor jeg aldri får gjort mitt beste pga dårlig tid.

Sånn som det er nå bruker jeg mye tid på ettermiddagene og i helgene, og har perioder hvor jeg knapt ser mine egne barn. Dette holder jeg ut med, fordi jeg er så heldig å kunne tilbringe lange ferier sammen med dem.

Men hvis jeg ikke lengre skal ha den goden, vel da kommer jeg til å prioritere mine barn over dine, og finne meg en annen jobb.

Bare håper du ikke klager den dagen barna dine får en lærer uten utdanning, fordi ledelsen ikke klarer å finne nok folk. Det er jo et problem allerede nå.

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timer

Et årsverk med 37, 5 timers ukee og 5 ukers ferie er på 1750 timer

Et lærerårsverk er på 1687,5 timer

Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger!

Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier.

At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg......

Anonymous poster hash: f4117...a2a
Skrevet

Jeg syns det er for mye ferie i norsk skole. 8 uker sommer, 1 uke høstferie, 1 uke jul, 1 uke vinter, 1 uke påske. Mange elever har ikke glede av ferie da de må gå til SFO siden det er et fåtall familier som kan dekke skoleferie med egne fridager. Så det er i praksis lærere som har fri og ikke elevene.

Hos oss må vi ta oss fri for foreldresamtalene allerede, det er ikke tilbud etter vanlig arbeidstid men til maks 1430.

Ingen trenger kontakte læreren utenom arbeidstid heller, skriv en epost som læreren kan lese dagen etterpå.

Skrevet

......  og det er ikke slik at alle lærere sitter og retter prøver på kveldtid, har møter og telefoner på kveldstid etc. En uke er etsimert til 42,5 timer. Det vil si at dersom du jobber 8 -16 hver dag så er det kun 2,5 timer igjen å fordele på ettermiddag/kveld hver uke. Det er ikke det samme som evige kveldsøkter....... Det aller meste av arbeidet foregår faktisk innenfor normal arbeidstid.

Det er etter min mening en utbredt misforståelse at alle lærere sitter kveld etter kveld å retter eller følger opp elever. Det er jo ikke slik at de har undervisning hele skoledagen. Mye av dagen blir også brukt til forberedelser, rettinger, telefoner osv.....

Gjest lillehi
Skrevet

Hvis du ganger 43 timer med 39 uker som lærerne jobber så jobber de fortsatt mindre enn de alle fleste.

Jeg jobber ikke i helsevesenet men har en annen jobb som krever minst like mye som et læreryrke. Når jeg sa ja til den stillingen, gjorde jeg det fordi jeg ønsket akkurat den jobben. Ingen tvinger meg til å jobbe overtid men for å gjøre jobben godt kreves det mange ekstratimer hver uke. Jeg får ikke overtidsbetalt, heller ikke spesielt godt betalt men jeg elsker jobben min. Den dagen jeg føler at jeg ikke orker dette er jeg fri til å velge en annen jobb.

Beklager men jeg synes det blir for mye klaging. [/quote

Det er ingen som tvinger deg til å jobbe overtid, det er et valg du tar selv. Men lærerne har egentlig ikke noe valg, for vi som foreldre forventer at prøver skal rettes, at det skal være foreldresamtaler, at akkurat vårt barn blir fulgt opp individuelt, at lærerene skal være tilgjengelig om ettermiddag/kveld når det er noe vi føler vi MÅ ta opp som gjelder vårt barn, osv. Jeg tror ikke alle tenker over at mye av dette faktisk foregår i lærerens fritid😃

Og nei, jeg er ikke lærer selv, bare en mor som bøyer seg i støvet for den fantastiske innsatsen disse menneskene gjør for å bidra til at mitt barn lærer det hun trenger for å bli et godt fungerende menneske i vårt samfunn😃

Skrevet

WOW, hi, du er dummere enn det er lov til. Du velger en dårligere skole til dine barn. Tommel opp for det...

Anonymous poster hash: d9f8e...a9e
Skrevet

Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier.

Nyutdannende lærere må nok utarbeide mer, men en lærer som har en førsteklasse for 3. gang har da funnet sine strategier hvordan de skal formidle kunnskapen.

Prøver er det for mye allerede, sønnen min har målprøve hver eneste fredag. Hva er nytteverdien egentlig? Korrigere alle lekser? Foreldrene skal jo allerede sitte med barna når de blir gjort og følge med, unødvendig at lærere bruker enda mer tid på det.

Ta en målprøve en gang i måneden eller annenhver måned, da ser man en utvikling.

Jeg tror foreldre flest trenger ikke så mye tilbakemelding hele tiden, de får det med seg selv om barnet leser tregt eller har problemer med å skjønne matte. Løsningen fra skolen? Øv mer hjemme. Javel.

Anonymous poster hash: 18006...165

Skrevet

Og hvis de skal rette elevenes prøver i ferien,vil det si at elevene får tilbake juletentamen skoleåret etter.Jeg håper ikke dette går igjennom.

Jeg er ikke lærer,men dette synes jeg ikke noe om.

Selvfølgelig ikke. Prøven avholdes som vanlig før jul og læreren har alle fridagene i jula å rette på. i tillegg har de både vinterferien og påskeferien samt ren og annen inneklemt dag før sommerferien.

Anonymous poster hash: 8c34e...c79

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timer

Et årsverk med 37, 5 timers ukee og 5 ukers ferie er på 1750 timer

Et lærerårsverk er på 1687,5 timer

Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger!

At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg......

Ja, oppsettet ditt viser lo at lærerene i realiteten ikke har 5 men 6,5 uker ferie i tillegg til avspasering.

Anonymous poster hash: 8c34e...c79

Skrevet

Beklager men jeg synes det blir for mye klaging. [/quote

Det er ingen som tvinger deg til å jobbe overtid, det er et valg du tar selv. Men lærerne har egentlig ikke noe valg, for vi som foreldre forventer at prøver skal rettes, at det skal være foreldresamtaler, at akkurat vårt barn blir fulgt opp individuelt, at lærerene skal være tilgjengelig om ettermiddag/kveld når det er noe vi føler vi MÅ ta opp som gjelder vårt barn, osv. Jeg tror ikke alle tenker over at mye av dette faktisk foregår i lærerens fritid

Og nei, jeg er ikke lærer selv, bare en mor som bøyer seg i støvet for den fantastiske innsatsen disse menneskene gjør for å bidra til at mitt barn lærer det hun trenger for å bli et godt fungerende menneske i vårt samfunn

Den logikken følger eg ikkje! Vi andre jobber frivillig overtid, mens lærarane må pga forventninger til foreldre? Trur ikkje du andre yrker har kunder med forventninger? Knappe leveringsfrister og for lite ressurerer?

Eg jobber 8-4 jobb med fleksitid i oljebransjen. Når eg går frå jobb så kan ikkje eg legge fra meg jobben 100 %. Eg kan bli oppringt kva tid som helst med spørsmål om rapporter eg har laga. Får ikkje dei svar, må dei utsette operasjon, noko som koster 6 mill om dagen for kunde.. Eg jobber også overtid for at nokon forventer å få noko av meg.

Og ja eg får avspasere timer eg har jobba. Men eg kam ikkje ha meir enn 80 timer på flexkontoen. Jobber eg inn meir, så forsvinner timene. Og uansett kor mange timer eg har på konto kan eg ikkje eg ta 7-8 veker i strekk om sommaren, eg får avspasere, men det må passe for bedrifta og eg har ikkje rett på å ta det ut i strekk,,

Anonymous poster hash: 68182...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...