Gå til innhold

Lærerdebatten. Jeg gir tommel opp til KS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærere har 5 ukers ferie, som alle andre (bortsett fra seniorer som har "psnjonistuka" og journalister som jeg tror har 6 ukers ferie)

Anonymous poster hash: 24798...63c

På nåværende tidspunkt har lærere faktisk 4 uker og 1 dag ferie.

Alt annet er avspasering.

Anonymous poster hash: d24e3...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da regner jeg med at du kommer til å bli fornøyd når du må ta fri fra jobb for å komme på foreldresamtaler og foreldremøter.

Når barnet ditt ikke får tilbake prøver og tester før lenge etter at det har tatt dem, og når du må bruke flere dager på å få tak i læreren hvis det er noe du vil snakke om, fordi læreren kun kan ringes i kontortiden, og som regel sitter i møter i denne kontortiden også.

Læreren kommer ikke til å ha tid til å planlegge tilpassede og kreative arbeidsformer, så du mø regne med at ditt barn ikke får tilpasset skolearbeidet på samme viset som nå.

Og hvis barnet ditt blir mobbet?

Trekk en kølapp, vi kan ta et møte om tre uker, hvis jeg får tid.

I arbeidstiden, selvfølgelig, så du må ta deg fri fra jobb for å komme på møtet.

Nei vent, jeg kommer ikke til å være der.

Får KS det som de vil, sø slutter jeg, og mange med meg.

For jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å ha en jobb hvor jeg aldri får gjort mitt beste pga dårlig tid.

Sånn som det er nå bruker jeg mye tid på ettermiddagene og i helgene, og har perioder hvor jeg knapt ser mine egne barn. Dette holder jeg ut med, fordi jeg er så heldig å kunne tilbringe lange ferier sammen med dem.

Men hvis jeg ikke lengre skal ha den goden, vel da kommer jeg til å prioritere mine barn over dine, og finne meg en annen jobb.

Bare håper du ikke klager den dagen barna dine får en lærer uten utdanning, fordi ledelsen ikke klarer å finne nok folk. Det er jo et problem allerede nå.

Jeg jobber tett med ti skoler i min kommune, og det du beskriver nå er allerede hverdagen på mange skoler. Møte en fredag etter to? Glem det, lærerne avspaserer. Møter på ukedager...svært vanskelig å få til for den er jo ikke der da og den er borte den dagen etter 12.00.

Jeg tviler ikke på at systemet som er fungerer godt for mange, men (og dette er et stort men) er at veldig mange steder så fungerer dette ikke. Det er bare så så mange timer som kan "bindes opp" og det er i praksis ikke mulig å ha kontroll på om sløve lærer Ole retter på fritiden eller ser på tv. Hvis arbeidstimen bindes mer opp, så vil dere jo kunne gjøre det dere ellers gjør på kvelden på dagtid, som alle andre, og gå hjem etterpå. Så får det være skoleledelsens jobb at det er nok timer på hver lærer til retting, elevsamtaler og det de krever. Hvis ikke får de ansette flere lærere. Kanskje litt flåseste, men fordelen er jo for lærerne at da har de en arb.tid å forholde seg til og da ser man fort hva man klarer og ikke klarer så får det være ledelsen og kommunens problem hvordan de vil løse den floken. Kanksje flittige Lise som alltid retter halve søndagene kan få gjort noe annet i helgene fremover.

Jeg er positiv til en slik endring i alle fall.

Anonymous poster hash: c3c6e...998

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier.

Nyutdannende lærere må nok utarbeide mer, men en lærer som har en førsteklasse for 3. gang har da funnet sine strategier hvordan de skal formidle kunnskapen.

Prøver er det for mye allerede, sønnen min har målprøve hver eneste fredag. Hva er nytteverdien egentlig? Korrigere alle lekser? Foreldrene skal jo allerede sitte med barna når de blir gjort og følge med, unødvendig at lærere bruker enda mer tid på det.

Ta en målprøve en gang i måneden eller annenhver måned, da ser man en utvikling.

Jeg tror foreldre flest trenger ikke så mye tilbakemelding hele tiden, de får det med seg selv om barnet leser tregt eller har problemer med å skjønne matte. Løsningen fra skolen? Øv mer hjemme. Javel.

Anonymous poster hash: 18006...165

.

Flott at du sitter sammen med barnet ditt og gjør lekser! Nå er det dessverre slik at ikke alle barn her i Norge hardet like godt. Først vil jeg bare presisere at jeg ikke er lærer selv, har en helt vanlig jobb med vanlige ferieuker! Men, da jeg gikk på skole, var det ingen som satt sammen med meg og gjorde lekser, ingen som spurte om resultatene på prøver, ingen som engasjerte seg i meg i det hele tatt! Utenom lærerens mine!! De fulgte meg opp og så meg som et individ, de hjalp meg gjennom mye, og stilte opp på så mange flere områder enn jobben deres egentlig innebærer! De brukte mye av sin fritid på å tilrettelegge for meg, hadde samtaler med meg om hvordan jeg hadde det hjemme og generelt var der for meg. Og du kan banne på at jeg ikke var det eneste barnet som ble fulgt opp slik. Får ks gjennom sitt forslag vil det si at lærerens får mindre tid til å se elevene hver for seg, som individer! Jeg sier ikke at alle lærere gjør en like fantastisk jobb, men skal man "straffe" de barna som er så heldige å få denne oppfølgingen fordi andre syns de har for mye ferie??

Jeg har ei venninne som er lærer, hun har jobbet som lærer i ti år, og hun legger ikke skjul på at hun er glad for "godene" som lengre ferie. Men så har jeg også sett hvor mye tid hun bruker på å tilpasse læreplanen sin slik at ingen skal falle gjennom. Hun sitter faktisk flere timer hver dag etter jobb og retter prøver, skriver planer, og prøver å finne løsninger for den og den eleven som ikke helt lærer på samme måte som de andre barna!

Nei, jeg håper virkelig ikke ks får gjennomslag, jeg håper de heller fokuserer på å få inn gode, flinke lærere som ser barna mine som individer og som har forståelse for at ikke alle er like, og som er villige til å jobbe litt ekstra for å finne en læreplan som passer for den enkelte!

Skrevet

Hva med pedagogiske ledere i barnehagen?? Hvorfor får lærerne så mye, og vi ingenting?? En pedagogisk leder har en arbeidstid på jobb på 33,5 time, så 4 timers ubunden tid. Dette skal gå til å planlegge opplegg, foreldresamtaler, +++. Så skal man dokumentere, skrive diverse henvisninger til PPT, lage utviklingsplaner, skrive rapporter, evaluere +++ dette skal gjøres i arbeidstid på jobben, men det får vi jo aldri tid til, kan ikke bare ære borte dra barnegruppen mange timer. Så når gjør vi dette?? På vår egen fritid, for hva skjer hvis vi ikke gjør det? 4 timer ubunden arbeidstid har vi i uken, jeg bruker minst 8 for å drive sånn som det kreves av meg. 188 timer i gjennomsnitt av min fritid ila et år, 29 dager, altså burde jeg hatt 4 uker mer ferie.

Anonymous poster hash: 3ace6...db2

Skrevet

Jeg fatter ikke at det faller folk så tungt for brystet at lærere har arbeidstiden de har. Kan noen svare meg på det??

Ulike yrkesgrupper har ulike arbeidstider som er tilpasset arbeidsoppgaver og funksjon. Noen må til og med jobbe om natten for at hjulene skal gå rundt.

Hva med oljearbeidere som har "fri" i ukevis?? Når skal dere gå til angrep på den? Det er kanskje ikke alle ped.ledere som bruker all ubunden tiden sin heller? Når skal dere "ta" dem?

Norsk skole har gått gjennom store endringer de siste årene. Kravene om rapportering og dokumentasjon blir stadig høyere. I tillegg er det mye prosjekt- og tema-arbeid. Det tar tid å forberede, skaffe undervisningsmateriell. Det har også blirr færre spesialskoler og andelen elever med særskilte behov har økt betraktelig. Dette medfører også merarbeid fir lærere. ALLE elever krav på tilpasset opplæring det vil si arbeidsplaner og undervisningsopplegg med oppgaver som er tilpasset deres faglige nivå, ferdigheter og interesser.

Det er heller ikke alle elever med særskilte behov som har full dekning av spesialpedagoger og assistenter.

Hvis en lærer har f.eks. fem elever i klassen med IOP skal dette følges opp nøye - uten at resten av elevgruppen blir skadelidende.

Anonymous poster hash: 38eff...6a6

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timerEt årsverk med 37, 5 timers ukee og 5 ukers ferie er på 1750 timerEt lærerårsverk er på 1687,5 timer Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger! Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier. At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg...... Anonymous poster hash: f4117...a2a

Jeg kunne godt ha registrert!

Skrevet

Hva med pedagogiske ledere i barnehagen?? Hvorfor får lærerne så mye, og vi ingenting?? En pedagogisk leder har en arbeidstid på jobb på 33,5 time, så 4 timers ubunden tid. Dette skal gå til å planlegge opplegg, foreldresamtaler, +++. Så skal man dokumentere, skrive diverse henvisninger til PPT, lage utviklingsplaner, skrive rapporter, evaluere +++ dette skal gjøres i arbeidstid på jobben, men det får vi jo aldri tid til, kan ikke bare ære borte dra barnegruppen mange timer. Så når gjør vi dette?? På vår egen fritid, for hva skjer hvis vi ikke gjør det? 4 timer ubunden arbeidstid har vi i uken, jeg bruker minst 8 for å drive sånn som det kreves av meg. 188 timer i gjennomsnitt av min fritid ila et år, 29 dager, altså burde jeg hatt 4 uker mer ferie. Anonymous poster hash: 3ace6...db2

Og dette støtter jeg. Er ikke barnehagelærer-rollen under endring? Jeg spår en liten reform ift til læringsaspektet i barnehagen i fremtiden, og dermed også en bedring for barnehagelærernes status.

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men jobber tett med mange. De fleste lærere gjør en kjempejobb og jobber MYE overtid. Den sytingen man ser i samfunnet over lærernes tvungne avspasering er skammelig. Makan til smålighet og negative holdninger.

Anonymous poster hash: 0a125...8e0

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timer

Et årsverk med 37, 5 timers ukee og 5 ukers ferie er på 1750 timer

Et lærerårsverk er på 1687,5 timer

Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger!

Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier.

At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg......

Anonymous poster hash: f4117...a2a

Jeg har streket under det jeg ønsker å svare deg på. Jeg ønsker (vi - lærere) ønsker nettopp dette, å skrive ned/stempe/loggføre arbeidstiden vår.

Eksempel: Jeg får ikke betalt om jeg må til Olso på møte om en elev - møtet varer til kl 17.00... og så er det en time hjem igjen, etter det skal jeg planlegge undervisning og tilrettelegge for den eleven det gjelder, jeg har garantert noe liggende som trenger å vurderes (eller rettes). Så skal det fylles ut noen sjemaer osv osv...

Jeg skulle ønske jeg kunne loggføre alt jeg gjør, synligjøre hva jeg egentlig bruker arbeidtiden min på... alt!

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timer

Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger!

At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg......

Jeg har streket under det jeg ønsker å svare deg på. Jeg ønsker (vi - lærere) ønsker nettopp dette, å skrive ned/stempe/loggføre arbeidstiden vår.

Eksempel: Jeg får ikke betalt om jeg må til Olso på møte om en elev - møtet varer til kl 17.00... og så er det en time hjem igjen, etter det skal jeg planlegge undervisning og tilrettelegge for den eleven det gjelder, jeg har garantert noe liggende som trenger å vurderes (eller rettes). Så skal det fylles ut noen sjemaer osv osv...

Jeg skulle ønske jeg kunne loggføre alt jeg gjør, synligjøre hva jeg egentlig bruker arbeidtiden min på... alt!

FÅ betalt for reise til/fra møte?. De møter jeg får dekt, dekkes MØTET ikke tiden til/fra. Såfremt det ikke er møte "ekstremt" lang unna. F.eks i Oslo, jeg bor i Tr.heim.. Eller på Dombås, eller Røros..jeg har vært på møter.. 2,5t unna med tog. Får ikke dekt reise. Selv om møtet er i arbeidstiden, så utgjør reisetiden såpass mye at jeg bruker 2-4 timer MER på jobb den dagen. Det får jeg ikke betalt, så lenge den tiden er reise... Men nå er det heldigvis sjelden, og jobben er så mye mer enn det.

Synes det er bra at lærere er positive til og dokumentere arbeidstiden sin, men dessverre, hva hjelper det og loggføre "retting av prøver, planlegging neste skoledag: tidsforbruk; 4 timer onsdag 22.januar 2014) når man bruke 30 min på retting, og man hadde dagen etter klar, fordi det var en "standarddag".. Ingen kan motbevise dette. Om man MÅTTE være på skolen derimot.... Og dette med prøver og forberedelser til møter/møtereferat HJEMME??? Hvem har lov til og sitte med så sensitive opplysninger i sitt eget hjem? Jeg kunne hatt hjemmekontor, i teorien,- men en god del papir og data jeg trenger for og gjøre jobben har jeg ikke lov til og ta med ut av kontoret,- pga kundeopplysninger som skal oppbevares på "forsvarlig måte". Den del av jobben jeg KAN gjøre hjemme blir så minimal at det ikke er lønnsomt/tidsbesparende for meg. Rart at det ikke er sånn med elevinformasjon også..Tenker da på prøver og notat gjort i forbindelse med foreldresamtalen man skal ha/hadde....

Anonymous poster hash: 5328f...7fc

Skrevet

FÅ betalt for reise til/fra møte?. De møter jeg får dekt, dekkes MØTET ikke tiden til/fra. Såfremt det ikke er møte "ekstremt" lang unna. F.eks i Oslo, jeg bor i Tr.heim.. Eller på Dombås, eller Røros..jeg har vært på møter.. 2,5t unna med tog. Får ikke dekt reise. Selv om møtet er i arbeidstiden, så utgjør reisetiden såpass mye at jeg bruker 2-4 timer MER på jobb den dagen. Det får jeg ikke betalt, så lenge den tiden er reise... Men nå er det heldigvis sjelden, og jobben er så mye mer enn det.

Synes det er bra at lærere er positive til og dokumentere arbeidstiden sin, men dessverre, hva hjelper det og loggføre "retting av prøver, planlegging neste skoledag: tidsforbruk; 4 timer onsdag 22.januar 2014) når man bruke 30 min på retting, og man hadde dagen etter klar, fordi det var en "standarddag".. Ingen kan motbevise dette. Om man MÅTTE være på skolen derimot.... Og dette med prøver og forberedelser til møter/møtereferat HJEMME??? Hvem har lov til og sitte med så sensitive opplysninger i sitt eget hjem? Jeg kunne hatt hjemmekontor, i teorien,- men en god del papir og data jeg trenger for og gjøre jobben har jeg ikke lov til og ta med ut av kontoret,- pga kundeopplysninger som skal oppbevares på "forsvarlig måte". Den del av jobben jeg KAN gjøre hjemme blir så minimal at det ikke er lønnsomt/tidsbesparende for meg. Rart at det ikke er sånn med elevinformasjon også..Tenker da på prøver og notat gjort i forbindelse med foreldresamtalen man skal ha/hadde....

Slik du beskriver jobben din bør du virkelig ta et oppgjør med sjefen din. Det er klart at du skal ha betalt for reisetiden også, og ikke minst å få dekket utgiftene. Om du godtar å reise langt med jobben for din egen regning og på din egen fritid er jo rett og slett dumsnill! Og det er da virkelig ikke lærere, eller andre, sitt problem at du lar deg overkjøre helt i din jobb. Det blir som å si at siden barna i Afrika sulter, så skal alle andre sulte også. Det at du ikke har stått på dine rettigheter skal ikke gå utover andre.

Når det gjelder elevinformasjon, retting osv, så gjør i hvert fall jeg alt digitalt via en passordsbelagt læringsplattform. Denne plattformen kan jeg også logge meg på hjemme. De mest sensitive opplysningene ligger selvsagt ikke her, men i mapper nedlåst i arkivskap. Og de sensitive opplysningene har jeg lest meg opp på når jeg er på arbeidsplassen min, og husker det jeg trenger å vite når jeg forbereder meg hjemme.

Eller så er jeg en av dem som gjerne kunne loggført alle arbeidstimene mine. Da hadde jeg i hvert fall hatt rett på masse bonuser og overtidsbetaling ;) Og når det gjelder å sitte på skole for å rette. Vel, gjerne det, men da må det faktisk legges til rette for arbeidsplasser der man kan sitte helt uforstyrret. Pr i dag sitter det nå normalt mange lærere stuet sammen på svært liten plass der man stadig blir forstyrret av elever, telefoner, kollegaer som bare må diskutere noe osv. Og vi er garantert ikke de eneste som sitter slik, men kvaliteten på retting blir jo ikke god av dette. Jeg retter bare hjemme fordi jeg der kan sitte helt uforstyrret og dermed hi 100% oppmerksomhet til det jeg gjør. Noe jeg mener elevene fortjener, men det er kanskje sært av meg å mene det?

Anonymous poster hash: b391b...6f0

Skrevet

ALLE tror de er berettiget til å mene noe om skole. Og alle politikere vil inn og klå, HELT UTEN FORKSNINGSBELEGG. Tenk hvis så mye uforstand og ufaglærte mennesker gikk inn og reviderte sykehus og legestand, bare fordi "man føler at det og det er rett". Politikerer og vanlig folk tror visst de kan alt om skole bare fordi de har gått i en selv. Synsere, hold dere unna. 

Det første jeg tenker er: Endelig får lærere kjenne på hvor godt de har det. Tror ikke forslaget går igjennom men jeg er så mettet på alle klagende lærere nå.

7 ukers lovfestet ferie, med mulighet til mer er mer enn nok, og mange andre

Ja, de har en krevende jobb, men det er vel mange som har.

De er har ikke så dårlig lønn lenger, uten er faktisk lønnsledende i kommunesektoren.

Om en lang ferie skaper bedre lærere så burde kanskje alle fått lenger ferie. Leger, sykepleiere, ped.ledere etc - de har minst like viktige stillinger.

Så tommel opp KS!

Anonymous poster hash: 98444...119

Skrevet

Et ordinært årsverk i et yrke med 4o timers uke og 4 ukers ferie er på 1950 timerEt årsverk med 37, 5 timers ukee og 5 ukers ferie er på 1750 timerEt lærerårsverk er på 1687,5 timer Lærerne har 5 uekrs ferie. Resten av ferie ukene er bunden avspasering som kompenserer for lengre arbeidsuker. Men i motsetning til i de fletse andre yrker hvor det praktiseres avspasing, så er det ingen som holden oversikten over lærernes ubundne arbeidstid. og det er vel kanskje her kjernen til problemet ligger! Lærerne er nemlig ikke villig til å føre arbeidstid. I andre offentlige yrker med fleksitid er det helt vanlgi at man må føre opp når man kommer og når man går. Men det gjør ikke lærerne. De kan jojobbe så mye eller så lite av den ubundne tiden som det passer dem. Noen lærere jobber veldig mye - og noen lærere jobber faktisk veldig mye mindre enn det arbeidstiden tilsier. At lærerne skal jobbe mindre i ukene og heller ha mindre avsassering ser jeg ikke nødvendigvis på som et onde, men jeg skjønner jo hvordor de selv tviholder på de gode ordningene sine. Hvem vil vel gi fra seg 7-8 uker med sommerferie uten kamp? Men de er altså ikke spesielt villige til å faktisk registrere hvor mye de faktisk jobber - noe som i seg selv er problematisk synes jeg......Anonymous poster hash: f4117...a2a

Jeg har streket under det jeg ønsker å svare deg på. Jeg ønsker (vi - lærere) ønsker nettopp dette, å skrive ned/stempe/loggføre arbeidstiden vår. Eksempel: Jeg får ikke betalt om jeg må til Olso på møte om en elev - møtet varer til kl 17.00... og så er det en time hjem igjen, etter det skal jeg planlegge undervisning og tilrettelegge for den eleven det gjelder, jeg har garantert noe liggende som trenger å vurderes (eller rettes). Så skal det fylles ut noen sjemaer osv osv... Jeg skulle ønske jeg kunne loggføre alt jeg gjør, synligjøre hva jeg egentlig bruker arbeidtiden min på... alt!

FÅ betalt for reise til/fra møte?. De møter jeg får dekt, dekkes MØTET ikke tiden til/fra. Såfremt det ikke er møte "ekstremt" lang unna. F.eks i Oslo, jeg bor i Tr.heim.. Eller på Dombås, eller Røros..jeg har vært på møter.. 2,5t unna med tog. Får ikke dekt reise. Selv om møtet er i arbeidstiden, så utgjør reisetiden såpass mye at jeg bruker 2-4 timer MER på jobb den dagen. Det får jeg ikke betalt, så lenge den tiden er reise... Men nå er det heldigvis sjelden, og jobben er så mye mer enn det. Synes det er bra at lærere er positive til og dokumentere arbeidstiden sin, men dessverre, hva hjelper det og loggføre "retting av prøver, planlegging neste skoledag: tidsforbruk; 4 timer onsdag 22.januar 2014) når man bruke 30 min på retting, og man hadde dagen etter klar, fordi det var en "standarddag".. Ingen kan motbevise dette. Om man MÅTTE være på skolen derimot.... Og dette med prøver og forberedelser til møter/møtereferat HJEMME??? Hvem har lov til og sitte med så sensitive opplysninger i sitt eget hjem? Jeg kunne hatt hjemmekontor, i teorien,- men en god del papir og data jeg trenger for og gjøre jobben har jeg ikke lov til og ta med ut av kontoret,- pga kundeopplysninger som skal oppbevares på "forsvarlig måte". Den del av jobben jeg KAN gjøre hjemme blir så minimal at det ikke er lønnsomt/tidsbesparende for meg. Rart at det ikke er sånn med elevinformasjon også..Tenker da på prøver og notat gjort i forbindelse med foreldresamtalen man skal ha/hadde....Anonymous poster hash: 5328f...7fc

Slik du beskriver jobben din bør du virkelig ta et oppgjør med sjefen din. Det er klart at du skal ha betalt for reisetiden også, og ikke minst å få dekket utgiftene. Om du godtar å reise langt med jobben for din egen regning og på din egen fritid er jo rett og slett dumsnill! Og det er da virkelig ikke lærere, eller andre, sitt problem at du lar deg overkjøre helt i din jobb. Det blir som å si at siden barna i Afrika sulter, så skal alle andre sulte også. Det at du ikke har stått på dine rettigheter skal ikke gå utover andre. Når det gjelder elevinformasjon, retting osv, så gjør i hvert fall jeg alt digitalt via en passordsbelagt læringsplattform. Denne plattformen kan jeg også logge meg på hjemme. De mest sensitive opplysningene ligger selvsagt ikke her, men i mapper nedlåst i arkivskap. Og de sensitive opplysningene har jeg lest meg opp på når jeg er på arbeidsplassen min, og husker det jeg trenger å vite når jeg forbereder meg hjemme. Eller så er jeg en av dem som gjerne kunne loggført alle arbeidstimene mine. Da hadde jeg i hvert fall hatt rett på masse bonuser og overtidsbetaling ;) Og når det gjelder å sitte på skole for å rette. Vel, gjerne det, men da må det faktisk legges til rette for arbeidsplasser der man kan sitte helt uforstyrret. Pr i dag sitter det nå normalt mange lærere stuet sammen på svært liten plass der man stadig blir forstyrret av elever, telefoner, kollegaer som bare må diskutere noe osv. Og vi er garantert ikke de eneste som sitter slik, men kvaliteten på retting blir jo ikke god av dette. Jeg retter bare hjemme fordi jeg der kan sitte helt uforstyrret og dermed hi 100% oppmerksomhet til det jeg gjør. Noe jeg mener elevene fortjener, men det er kanskje sært av meg å mene det? Anonymous poster hash: b391b...6f0

Det er da ikkje uvanlig å ikkje få betalt for reisetid utenfor normal arbeidstid, iallefall ikkje i privat sektor. .det er ikkje en rettighet man har..

Anonymous poster hash: 68182...e9f

Skrevet

Jeg er så trøtt av å diskutere skole med folk som ikke vet hva de snakker om. Og du HI. Jeg blir rasende av det du skriver. "Endelig får lærerne kjenner på hvordan vanlig folk har det." Du skulle bare ha visst! Det er snart landets verste jobb å være lærer. Jeg LENGTER etter å ha en vanlig jobb (og ja, jeg har tenkt å bruke mammapermen til å søke meg nye steder. Og med en gang det blir friskoleslipp skal jeg sende ungene mine TIL ALLE ANDRE STEDER ENN DEN OFFENTLIGE SKOLEN. (Obs. jeg får topp score på alle elevundersøkelder og er etter alle landemerker en såkalt DRØMMELÆRER. Men ikke FAEN om jeg skal være en særlig lenge). Det er bare kjeft å få som lærer. Av politikere får vi høre at vi er UNDERUTDANNET (har 8 års høyere utdanning). Og hvis elevene sitter på facebook hele timen er det fordi læreren er DÅRLIGE KLASSELEDERE. Jeg sitter i ulike klasserom ( bygget med plass til maks 20, som likevel på magisk vis får plass til 33 elever) 20 timer i uka, har ansvar for 170 elever totalt. Hva i helvete skjedde med skolen? ALLE UNGE MENNESKER DER UTE. IKKE BLI LÆRER. IKKE BLI LÆRER. IKKE BLI LÆRER.  

Det første jeg tenker er: Endelig får lærere kjenne på hvor godt de har det. Tror ikke forslaget går igjennom men jeg er så mettet på alle klagende lærere nå.

De er har ikke så dårlig lønn lenger, uten er faktisk lønnsledende i kommunesektoren.

Om en lang ferie skaper bedre lærere så burde kanskje alle fått lenger ferie. Leger, sykepleiere, ped.ledere etc - de har minst like viktige stillinger.

Så tommel opp KS!

Anonymous poster hash: e1a9e...d66
Skrevet

Her er jeg litt enig med deg ang lærernes ubunden tid.

Vi barnehagelærere (som det nå plutselig heter...) fikk innstrammet vår ubundet tid noe helt utrolig. Vi har 4 timers ubundet tid hver uke som går til planlegging,organisering,skriving og tilrettelegging,og jeg er  av typen som gjerne vil sitte i fred og ro hjemme på en søndagskveld og gjøre jobben min ordentlig uten forstyrrelser fra andre.

Denne ordningen,som fungerte veldig fint!,ble tatt fra oss,og det ble fra øvre hold sagt at nei,vi stoler ikke på at dere gjør jobben deres (men jobben må jo gjøres likevel!!) så dere MÅ være to timer på jobb i ubundettiden og to timer hjemme. Hva skjer når jeg tar disse to timene på jobbe? Jo, jeg får ikke jobba... Vi er 8 ped.ledere som skal dele på ETT møterom,og er det møter,er dette rommet tatt..! Vi kan ikke sitte på kontoret til styrer,da blir vi forstyrret og å sitte på lunsjrommet sier seg selv...VI har en stasjonær pc på deling,samt en bærbar pc på deling.

Fint det, takk til byråkratiet som ikke kan gi oss LITT tillit!!

Anonymous poster hash: db5aa...e5c

Skrevet

ALLE tror de er berettiget til å mene noe om skole. Og alle politikere vil inn og klå, HELT UTEN FORKSNINGSBELEGG. Tenk hvis så mye uforstand og ufaglærte mennesker gikk inn og reviderte sykehus og legestand, bare fordi "man føler at det og det er rett". Politikerer og vanlig folk tror visst de kan alt om skole bare fordi de har gått i en selv. Synsere, hold dere unna.

Så tommel opp KS!

Det skjer jo hele tiden i det offentlige, hvorfor skal lærerrollen kun vurderes av lærerne selv? Skal bukken selv bestemme hvor mye den kan ete av havresekken? Offentlig helsevesen er prisgitt av politikere, der en marginal brøkdel av dem har godt innblikk i hva de ulike arbeidsoppgavene innebærer. På samme måte burde lærerne godta at deres arbeidshverdag vurderes av utenforstående.

Anonymous poster hash: 2d6cc...a16

Skrevet

Da synes jeg du bør jobbe for at UNIO skal gå inn for registrering av arbeidstid. Sist jeg sjekket var UNIO innbitt motstander av nettopp dette!!

Jeg har selv jobbet som lærer, selv om det nå er noen år siden. Jeg som nyitdannet jobbet nok mine timer og vel så det. Men mange av mine eldre kolleger surfet gladelig på erfaring og gamle opplegg. Jeg tør påstå at mange av de absolutt ikke jobbet sine timer. Og de var innbitte motstandere av registrering av arbeidstid!!

Som nyutdannet forsøket jeg og noen andre å få til kurs etc f.eks siste uka etter skoleslutt. Vi ville gjerne bruke en av de 8 friukene på litt faglig påfyll. Det ble naturlig nok nedstemt av den eldre og etablerte garde. Man slulle ikke "gi bort" ferietiden til slikt!

Nå er jeg som sagt ikke lærer lenger, men har mange lærere i omgangskretsen og i familien. Og det er klart at mange av de tviholder på feriegodene sine. Jeg ahr slev barn i barneskolen, og det er STOR forskjell på hvor mye lærere er villig til å bruke av den ubundne tiden sin på f.eks kveld. På vår barneskole holdes f.eks ingen elevsamtaler på ettermiddag eller kvel. Alle avholdes mellom kl 12 og 15. Skolen arrangerer en sosial froeldrekveld med nderholdning en gang pr. semester. Det er de samme lærerne som ALDRI møter opp med sin klasse. Noen lærere går alltid i 17-mai toget med elevene, Rektor gjør det aldri! (står heller å ser på toget). Kontaktlærer i 1. klasse har sagt at hun ikke vil ha eller kan ta telefoner før kl 09 og etter kl 14, mens andre ringer opp igjen så fort de har anledning. noen lærere er veldig positive til samtaler og samarbeid med foreldre, andre lærere synes det er fryktelig brysomt......

Skrevet

I den norske skolen har vi hatt reform på reform på reform på reform - alt uten forskningsbelegg. Det går ikke en måned uten at noen mener noe om skolen, vil endre noe, vil ha nye fag og tema inn i skolen. Ingen av dem er forskere. Og politikere skal alle sette sitt preg på skolen, gjerne med en ny reform. Ingen av dem er forskere heller. Det er grov uforstand. 

Så tommel opp KS!

Det skjer jo hele tiden i det offentlige, hvorfor skal lærerrollen kun vurderes av lærerne selv? Skal bukken selv bestemme hvor mye den kan ete av havresekken? Offentlig helsevesen er prisgitt av politikere, der en marginal brøkdel av dem har godt innblikk i hva de ulike arbeidsoppgavene innebærer. På samme måte burde lærerne godta at deres arbeidshverdag vurderes av utenforstående.

Skrevet

Så tommel opp KS!

Og ja, vurder den gjerne av utenforstående. Men vær så snill, la det være noen som KAN noe om skolen. Å sitte to uker på seminar om sommeren gir ikke bedre skole. Det er altså et helt alderes totalt kunnskapsløst forslag. Tro meg! Revider gjerne hele dritten, men la det være opp til noen som KAN noe. Ikke revisorer i KS. 

Skrevet

Jeg er så trøtt av å diskutere skole med folk som ikke vet hva de snakker om. Og du HI. Jeg blir rasende av det du skriver. "Endelig får lærerne kjenner på hvordan vanlig folk har det." Du skulle bare ha visst! Det er snart landets verste jobb å være lærer. Jeg LENGTER etter å ha en vanlig jobb (og ja, jeg har tenkt å bruke mammapermen til å søke meg nye steder. Og med en gang det blir friskoleslipp skal jeg sende ungene mine TIL ALLE ANDRE STEDER ENN DEN OFFENTLIGE SKOLEN. (Obs. jeg får topp score på alle elevundersøkelder og er etter alle landemerker en såkalt DRØMMELÆRER. Men ikke FAEN om jeg skal være en særlig lenge). Det er bare kjeft å få som lærer. Av politikere får vi høre at vi er UNDERUTDANNET (har 8 års høyere utdanning). Og hvis elevene sitter på facebook hele timen er det fordi læreren er DÅRLIGE KLASSELEDERE. Jeg sitter i ulike klasserom ( bygget med plass til maks 20, som likevel på magisk vis får plass til 33 elever) 20 timer i uka, har ansvar for 170 elever totalt. Hva i helvete skjedde med skolen? ALLE UNGE MENNESKER DER UTE. IKKE BLI LÆRER. IKKE BLI LÆRER. IKKE BLI LÆRER.  

Trist at du føler det sånn. Jeg elsker å være lærer, selv om jeg synes at flere av debattene inneholder mye synsing og sporer av. Jeg elsker å ha lange "ferier", jeg elsker å ha ubunden tid og å hente minsten i barnehagen litt tidligere enn mange andre, jeg har fantastiske kolleger og nydelige elever. Det å jobbe i skolen gir meg utrolig mye. Når du nå mistrives så sterkt som du beskriver må håper jeg virkelig du skaffer deg en annen jobb. Til de unge der ute så vil jeg bare si at det å være lærer kan være utrolig givende.

Anonymous poster hash: dedca...946

Skrevet

Godt er det at DU har det slik. Jeg pleide også å være en lærer som elsket jobben min. Men AVSTANDEN mellom virkeligheten (de små økonomiske rammene vi, og den utrolig harde jobben vi gjør for å dekke over skolens dårlige økonomi og stappfulle klasserom) og samfunnsdebatten (som på ett eller annet mystisk vis har bestemt seg for å gi lærere skylden for den dårlige skolen) gjør meg kvalm og umotivert. Nå er det eneste jeg drømmer om å få meg en vanlig jobb. En helt vanlig jobb som folk kan repsektere. I vårt samfunn er læreren blitt en skittfille, som man kan si hva som helst om. "Ja de er så late, de derre lærerne. De er så dårlig utdannet, er så dårlige klasseledere, er så overbetalte, har så lang ferie." Men ta det med ro. Jeg slutter så snart jeg finner meg noe annet.   

Trist at du føler det sånn. Jeg elsker å være lærer, selv om jeg synes at flere av debattene inneholder mye synsing og sporer av. Jeg elsker å ha lange "ferier", jeg elsker å ha ubunden tid og å hente minsten i barnehagen litt tidligere enn mange andre, jeg har fantastiske kolleger og nydelige elever. Det å jobbe i skolen gir meg utrolig mye. Når du nå mistrives så sterkt som du beskriver må håper jeg virkelig du skaffer deg en annen jobb. Til de unge der ute så vil jeg bare si at det å være lærer kan være utrolig givende.

Anonymous poster hash: dedca...946

Skrevet

Hvis du ganger 43 timer med 39 uker som lærerne jobber så jobber de fortsatt mindre enn de alle fleste.

Jeg jobber ikke i helsevesenet men har en annen jobb som krever minst like mye som et læreryrke. Når jeg sa ja til den stillingen, gjorde jeg det fordi jeg ønsket akkurat den jobben. Ingen tvinger meg til å jobbe overtid men for å gjøre jobben godt kreves det mange ekstratimer hver uke. Jeg får ikke overtidsbetalt, heller ikke spesielt godt betalt men jeg elsker jobben min. Den dagen jeg føler at jeg ikke orker dette er jeg fri til å velge en annen jobb.

Beklager men jeg synes det blir for mye klaging. [/quote

Det er ingen som tvinger deg til å jobbe overtid, det er et valg du tar selv. Men lærerne har egentlig ikke noe valg, for vi som foreldre forventer at prøver skal rettes, at det skal være foreldresamtaler, at akkurat vårt barn blir fulgt opp individuelt, at lærerene skal være tilgjengelig om ettermiddag/kveld når det er noe vi føler vi MÅ ta opp som gjelder vårt barn, osv. Jeg tror ikke alle tenker over at mye av dette faktisk foregår i lærerens fritid

Og nei, jeg er ikke lærer selv, bare en mor som bøyer seg i støvet for den fantastiske innsatsen disse menneskene gjør for å bidra til at mitt barn lærer det hun trenger for å bli et godt fungerende menneske i vårt samfunn

Den logikken følger eg ikkje! Vi andre jobber frivillig overtid, mens lærarane må pga forventninger til foreldre? Trur ikkje du andre yrker har kunder med forventninger? Knappe leveringsfrister og for lite ressurerer?

Eg jobber 8-4 jobb med fleksitid i oljebransjen. Når eg går frå jobb så kan ikkje eg legge fra meg jobben 100 %. Eg kan bli oppringt kva tid som helst med spørsmål om rapporter eg har laga. Får ikkje dei svar, må dei utsette operasjon, noko som koster 6 mill om dagen for kunde.. Eg jobber også overtid for at nokon forventer å få noko av meg.

Og ja eg får avspasere timer eg har jobba. Men eg kam ikkje ha meir enn 80 timer på flexkontoen. Jobber eg inn meir, så forsvinner timene. Og uansett kor mange timer eg har på konto kan eg ikkje eg ta 7-8 veker i strekk om sommaren, eg får avspasere, men det må passe for bedrifta og eg har ikkje rett på å ta det ut i strekk,,

Anonymous poster hash: 68182...e9f

Men si meg, kjære oljebransjearbeider. Hva tjener du i året for å godtgjøre en slik arbeidshverdag? kanskje litt mer enn 350 000? 

Skrevet

Det var da voldsomt til temperament da... men ser jeg har ordalgt meg litt uklart, så for å klargjøre:

Jeg får ikke betalt for reisetiden (mener ikke at jeg skal ha det heller)! Jeg får dekket reiseutgifter! Jeg sitter ikke med elevmapper hjemme - det ligger i arkivet på skolen - jeg må sitte PÅ skolen med slike ting!

Men jeg skal fotelle deg hvordan jeg jobber: jeg jobber PÅ skolen fra 0825-1600 hver dag (tre dager er bundet til 15.30 med div møter) - det er nødvendig for å få gjort det jeg MÅ. Utover det skal jeg planlegge undervisning, tenke tilpassing til den enkelte elev, lese meg opp (for news for you: jeg er ikke et vandrende leksikon...), vudere, rette og drive utviklingsarbeid (skolens og kommunens mål - og det er viktig for min utvikling i yrket). Jeg bruker faktisk "feriene" til å lese meg opp, holde meg faglig ajour og til utviklingsarbeid, i tilegg har jeg som regel rettebunker (du skjønner jeg liker å gi elevene mine kjappe tilbakemeldinger) i norsk, matte, tema osv osv..

Skrevet

Jeg jobber på skole, men ikke som lærer og jeg SER med egne øyne hvor mye/lite enkelte lærere jobber!

Jeg kommer kl.07.45, da er jeg førstemann på plass. Når jeg går derfra kl.15.45 er jeg stort sett også sistemann som går.

I alle friminutt sitter lærerne som ikke har inspeksjon på lærerrommet og har pause. Elevene er på skolen fra 08.30 til 14.10, og INGEN av lærerne har undervisning absolutt alle timer alle dager!! Ergo burde man hatt en time på morgenen, samt MINST en time på ettermiddagen + litt undervisningsfri tid midt på dagen til planlegging og retting. 

Så lenge jeg har hatt barn i barnehage og skole (8 år) har alt av foreldresamtaler foregått i lærerens og førskolelærerens arbeidstid. Jeg har altså alltid måtte ta meg fri/avspasere for å gå på disse. 

Jeg har også en jobb jeg ikke kan legge fra meg 100% når jeg går fra jobb, og vet dere hvilke foreldre som oftest ringer meg på ettermiddag, kveldstid eller helg? Lærere!! Og det er IKKE ofte det er ting som ikke kan vente til dagen etterpå. Bytte kl.slett på en oppsatt time f.eks… ikke send meg sms om det kl.22 en søndag kveld, ring meg mandag morgen kl.08….!

-Helsesøster-

-Helsesøster-

Anonymous poster hash: 7db41...bad
Skrevet

Det var da voldsomt til temperament da... men ser jeg har ordalgt meg litt uklart, så for å klargjøre:

Jeg får ikke betalt for reisetiden (mener ikke at jeg skal ha det heller)! Jeg får dekket reiseutgifter! Jeg sitter ikke med elevmapper hjemme - det ligger i arkivet på skolen - jeg må sitte PÅ skolen med slike ting!

Men jeg skal fotelle deg hvordan jeg jobber: jeg jobber PÅ skolen fra 0825-1600 hver dag (tre dager er bundet til 15.30 med div møter) - det er nødvendig for å få gjort det jeg MÅ. Utover det skal jeg planlegge undervisning, tenke tilpassing til den enkelte elev, lese meg opp (for news for you: jeg er ikke et vandrende leksikon...), vudere, rette og drive utviklingsarbeid (skolens og kommunens mål - og det er viktig for min utvikling i yrket). Jeg bruker faktisk "feriene" til å lese meg opp, holde meg faglig ajour og til utviklingsarbeid, i tilegg har jeg som regel rettebunker (du skjønner jeg liker å gi elevene mine kjappe tilbakemeldinger) i norsk, matte, tema osv osv..

Hva bruker du tiden 08.25-16.00 hver dag til da??

Du underviser da ikke alle disse timene…!!

Anonymous poster hash: 7db41...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...