Gå til innhold

Herregud for em tragisk sak - Stord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det synd på han? som dreper broren sin og prøver og drepe faren sin? den ser jeg ikke Anonymous poster hash: 2e7f1...3f1

Hvis ikke du skjønner såpass at en trettenåring som gjør sånt (hvis det ikke var et uhell, så ikke det om faren før nå) neppe har hatt en normal oppvekst, så vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Hvem sitt ansvar er det å oppdra, sette grenser, vise og lære bort empati, gi trygghet og kjærlighet? Barn som ikke får oppleve noe av dette, finner ikke ut av sånt sjøl.Igjen, uten at jeg kjenner detaljene i dette komkrete tilfellet.

Så da er det riktig og drepe mener du? Anonymous poster hash: 2e7f1...3f1

Jeg må si du utmerker deg med din menneskeforståelse og evne til innlevelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grusomt... Bor 1 time unna Stord. Håper virkelig den gutten får sin straff på et vis. Anonymous poster hash: 9654e...e1d

Jeg håper han får den hjelpen han trenger til å få leve et godt liv. En form for straff kan være riktig både for å få ham til å forstå alvoret og for å gi ham følelsen av å ha gjort opp for seg slik at han kommer videre i livet, men straff som hevn ser jeg ingen grunn til å gi ham. Det gjør ikke noen noe godt. Anonymous poster hash: 1ebf2...c78
Hva mener du er riktig straff for dette da ?

Anonymous poster hash: 867ad...e75

Det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke gutten og er ikke ekspert på hvordan man hjelper barn i en slik situasjon videre. 

Anonymous poster hash: 1ebf2...c78

Skrevet

en 13 åring går vel i 8.klasse hvis jeg ikke helt tar feil, håper denne gutten blir holdt vekke fra samfunnet i lang laaang tid! en 13 åring vet såpass hva som er rett og galt! uansett hvor elendig barneoppdragelse han har fått! Man dreper ikke en 3 åring også prøver å drepe en voksen mann fordet om!

syke guttunge!..

Anonymous poster hash: 49a9e...00e
Skrevet

Trur nok at den aktuelle 13-åringen kjem til å angre på dette i resten av sitt liv. Er ikkje det straff verre enn fengsel, så veit ikkje eg.

Anonymous poster hash: 537ce...3d9

Skrevet

Er dette en etnisk norsk familie?

Anonymous poster hash: 30ad6...124

Skrevet

Skulle ikke så mye googling til før jeg fant den aktuelle familien.

Grusomt! :(

Anonymous poster hash: 37997...029

hva googlet du? bor i området hvor det skjedde:(

Skrevet

Synes det er overraskende at de fleste går rett etter foreldrene når noe slikt skjer.

Ser noen nevnte den saken i England for noen år siden. De guttene kom da fra rimelige ålreite familier. Søsknene har klart seg fint .. Eller det vil si, de klarte seg fint til brødrene bestemte seg for å torturere en to åring til døde....

Mener dere at det er foreldrene som har sviktet alltid når noe så tragisk som dette skjer ?? Og hva er egentlig passende straff for trettenåringen ? Hva med familien til tre åringen ? Skal de godta at han ikke får straff pga alderen hans ?

Skrevet

Trur nok at den aktuelle 13-åringen kjem til å angre på dette i resten av sitt liv. Er ikkje det straff verre enn fengsel, så veit ikkje eg.

Anonymous poster hash: 537ce...3d9

så fordi han kommer til å angre så bør han slippe straff da? For en fin mentalitet... Da kan jo bare alle slippe å sone da hvis man angrer på det kriminelle man gjorde..

Skrevet

Det hjelper ikke. Hvor ille han har hatt det. Et lite barn er drept - av han! Mener dere også at pedofile unge 16-18 år som selv har blitt misbrukt er stakkars når de begår overgrep mot små barn? En 9 år gammel gutt ble voldtatt av en 16 åring på vei til skolen ifjor. Er det ifølge dere synd på 16 åringen? Da burde det være synd på Lommemannen og da? Herregud! Man dreper ikke folk, da må man sperres inne så andre slipper å dø eller bli skadet. Spiller ingen rolle om gjerningsmannen er 13 eller 20! En trettenåring havner ikke o fengsel men institusjon til myndig og så ta det derfra er på sin plass. Igjen en uskyldig liten 3 åring lever ikke mer.

Anonymous poster hash: 8dcb8...6f7

Skrevet

Vi har en strafferettslig lavalder av en grunn. Hvor unge synes dere som hyler om straff barna skal være før hjelp til å ta bedre avgjørelser senere blir viktigere enn straffen? 10? 8? 5? 3?

Skrevet

Vi har en strafferettslig lavalder av en grunn. Hvor unge synes dere som hyler om straff barna skal være før hjelp til å ta bedre avgjørelser senere blir viktigere enn straffen? 10? 8? 5? 3?

10 år!

Skrevet

Trur nok at den aktuelle 13-åringen kjem til å angre på dette i resten av sitt liv. Er ikkje det straff verre enn fengsel, så veit ikkje eg. Anonymous poster hash: 537ce...3d9

Uansett, dreper man noen i den alderen så kan man ikke bare gå løs i samfunnet, her er det noe alvorlig galt fatt. Tenåringen havner trolig på en lukket institusjon en lengre periode siden vedkommende er under kriminell lavalder, og uansett har behov for psykiatrisk oppfølging. Både tenåringen og samfunnet må vernes i dette tilfellet. Vil bli vanskeligst kansje en umulig oppgave for foreldrene å følge opp etter en slik hendelse.

Hadde et av mine barn drept et annet barn vet jeg ikke om jeg hadde maktet se det barnet igjen overhode.

Anonymous poster hash: a4a51...36d

Skrevet

Det hjelper ikke. Hvor ille han har hatt det. Et lite barn er drept - av han! Mener dere også at pedofile unge 16-18 år som selv har blitt misbrukt er stakkars når de begår overgrep mot små barn? En 9 år gammel gutt ble voldtatt av en 16 åring på vei til skolen ifjor. Er det ifølge dere synd på 16 åringen? Da burde det være synd på Lommemannen og da? Herregud! Man dreper ikke folk, da må man sperres inne så andre slipper å dø eller bli skadet. Spiller ingen rolle om gjerningsmannen er 13 eller 20! En trettenåring havner ikke o fengsel men institusjon til myndig og så ta det derfra er på sin plass. Igjen en uskyldig liten 3 åring lever ikke mer.

Selvfølgelig er det synd på både 16-åringen og Lommemannen, men begge var over strafferettslig lavalder. 16-åringen var imidlertid så ung at hans aldrer selvfølgelig talte formildende i forhold til hvilken straff han fikk.

Skrevet

10 år!

Så når din 10-åring truer vennene sine med bank skal han eller hun straffes som en voksen som kommer med trusler? Hva når 10-åringen kjøper et nytt spill på nettbrettet, fra din konto? Straff som voksen pga bedrageri?

Skrevet

Grusomt... Bor 1 time unna Stord. Håper virkelig den gutten får sin straff på et vis. Anonymous poster hash: 9654e...e1d

Jeg håper han får den hjelpen han trenger til å få leve et godt liv. En form for straff kan være riktig både for å få ham til å forstå alvoret og for å gi ham følelsen av å ha gjort opp for seg slik at han kommer videre i livet, men straff som hevn ser jeg ingen grunn til å gi ham. Det gjør ikke noen noe godt. Anonymous poster hash: 1ebf2...c78
Hva mener du er riktig straff for dette da ?Anonymous poster hash: 867ad...e75

Det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke gutten og er ikke ekspert på hvordan man hjelper barn i en slik situasjon videre.  Anonymous poster hash: 1ebf2...c78
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å gi straff som hevn .. ? Og du skriver at det KAN være riktig å gi han en form for straff slik at han både skjønner alvor og at han føler at han gjør opp for seg ..

Beklager, men jeg skjønner ikke hvordan du tenker .. Skal han gå helt fri fordi han er ung ?

Hva med tre åringens familie ? Hva med de ???

Skrevet

Det hjelper ikke. Hvor ille han har hatt det. Et lite barn er drept - av han! Mener dere også at pedofile unge 16-18 år som selv har blitt misbrukt er stakkars når de begår overgrep mot små barn? En 9 år gammel gutt ble voldtatt av en 16 åring på vei til skolen ifjor. Er det ifølge dere synd på 16 åringen? Da burde det være synd på Lommemannen og da? Herregud! Man dreper ikke folk, da må man sperres inne så andre slipper å dø eller bli skadet. Spiller ingen rolle om gjerningsmannen er 13 eller 20! En trettenåring havner ikke o fengsel men institusjon til myndig og så ta det derfra er på sin plass. Igjen en uskyldig liten 3 åring lever ikke mer.Anonymous poster hash: 8dcb8...6f7

Selvfølgelig er det synd på både 16-åringen og Lommemannen, men begge var over strafferettslig lavalder. 16-åringen var imidlertid så ung at hans aldrer selvfølgelig talte formildende i forhold til hvilken straff han fikk. Anonymous poster hash: 1ebf2...c78
Er forbrytelsen han gjorde mindre verdt fordi han var ung ?

Hva med offeret ?

Skrevet

10 år!

Så når din 10-åring truer vennene sine med bank skal han eller hun straffes som en voksen som kommer med trusler? Hva når 10-åringen kjøper et nytt spill på nettbrettet, fra din konto? Straff som voksen pga bedrageri?

det er forskjell på å drepe en 3 år gammel gutt og å kjøpe spil fra min konto, en teit sammenligning.

Skrevet

Hva mener du er riktig straff for dette da ?Anonymous poster hash: 867ad...e75
Det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke gutten og er ikke ekspert på hvordan man hjelper barn i en slik situasjon videre.  Anonymous poster hash: 1ebf2...c78
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å gi straff som hevn .. ? Og du skriver at det KAN være riktig å gi han en form for straff slik at han både skjønner alvor og at han føler at han gjør opp for seg ..

Beklager, men jeg skjønner ikke hvordan du tenker .. Skal han gå helt fri fordi han er ung ?

Hva med tre åringens familie ? Hva med de ???

3-åringens familie får ikke barnet tilbake uansett. Jeg tror ikke de vil få det noe bedre selv om 13-åringen henrettes, som jo må være den kraftigste straffen. 

Ellers kan straff ha ulik begrunnelse.

-Det kan være oppdragende. For de fleste av oss er det grunnen til at vi straffer barna våre.

-Det kan være almenprevantivt ved at vissheten om at man kan få straff gjør at andre avstår fra de straffbare handlingene

-Det kan ved frihetsberøvelse hindre vedkommende i å gjøre noe straffbart så lenge straffen løper, det fungerer for eksempel ved å frata noen førerkortet hvis de har kjørt farefult eller ved å gi økonomisk krimminelle karantene mot å starte nye selskaper.

- Det kan brukes som hevn etter tradisjonen "øye for øye" ved at balansen på en måte gjennopprettes om begge parter får lide like mye.

Han bør oppleve at ingenting skjer etter noe slikt, men hovedfokuset bør ligge på hva som skal til for at han kan få et godt liv og bli en resurs for sammfunnet, ikke  på at han skal lide mest mulig for å veie opp for den døde 3-åringen.

Skrevet

Jeg skal love deg jeg ville følt det bedre om noen drepte eller voldtok mitt barn om de ble straffet. Hadde aldri tenkt buhu stakkars morderen eller overgriperen har sikkert hadde det litt fælt i livet. Hva er det for noe fjas at fam til treåringen ikke får han tilbake uansett. Hva er det med den forståsegihjel på kriminelle greia di? Jævla mange som opplever traumer som ikke gjør noe mot andre. Unskyldninger....

Skrevet

Tragisk. For alle involverte.

Skrevet

RO NED DAMER!

Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å uttale seg om grunnen til at dette har skjedd på et så tidlig tidspunkt.

Det er en tragedie. Det kan vi vel alle være enig om.

Dette med dårlig oppvekst, dårlig oppdragelse osv osv blir som å sparke noen som ligger nede. Vi vet ingenting utover det vi leser i avisen, vi vet ingenting om hva som har skjedd, grunnen for det og andre faktorer her.

Dette er bare synsing og tatt ut av løse luften.

Og spiller det virkelig noen rolle om de er etnisk norsk? Det er da en like stor.tragedie uansett hvor de er fra!!

Tenk på de som sitter gjen! Jeg håper de har mennesker rundt seg som tar godt vare på dem nå. Syns så utrolig synd på dem, alle sammen...

Skrevet

Jeg skal love deg jeg ville følt det bedre om noen drepte eller voldtok mitt barn om de ble straffet. Hadde aldri tenkt buhu stakkars morderen eller overgriperen har sikkert hadde det litt fælt i livet. Hva er det for noe fjas at fam til treåringen ikke får han tilbake uansett. Hva er det med den forståsegihjel på kriminelle greia di? Jævla mange som opplever traumer som ikke gjør noe mot andre. Unskyldninger....

Neida, ikke alle traumatiserte begår slike handlinger, men alle som begår slike handlinger er traumatiserte på et eller annet vis.

Anonymous poster hash: 38dfd...0a1

Skrevet

Alle dere som hevder at barnet burde vite hva det gjør når det begår drap burde se dokumentaren "Child of Rage". Det burde dere andre som ønsker å forstå hvordan et barn kan begå en slik grusom handling også gjøre. Veldig rørende og fin dokumentar som viser hvor galt det kan gå med barn som blir traumatiserte.

Anonymous poster hash: 32463...b9f
Skrevet

10 år!

det er forskjell på å drepe en 3 år gammel gutt og å kjøpe spil fra min konto, en teit sammenligning.

Prinsippielt er det det samme. Problemet er at et barn ofte ikke forstår helt hvor alvorlig det han eller hun gjør er. Det gjelder både drap og tyveri/bedrageri. Den største forskjellen er at det er så utenklig for oss at barna våre kan gjøre noe så ille som å drepe, mens de fleste kan se for seg at barna kan stjele noe en gang. Når det gjelder tyveri klarer vi derfor ikke å distansere oss fra det på samme måte. 

Skrevet
Jeg skjønner at dette er en sak som setter følelser i sving. Dette er en tragisk sak for alle involverte så vær så snill å hvis respekt både for saken og hverandre. Mvh Cat.68 brukermoderator
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...