Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3

Anbefalte innlegg

På Drammen fikk jeg bind og dusjsåpe og sånt sist. Men ikke ammeinnlegg, og ikke noe smokk. De ville ikke at jeg skulle gi vesla smokk nettopp pga tilvenning til pupp. Tror likevel jeg tar med denne gangen, for vesla vår hadde et vanvittig sugebehov, og bare gråt og gråt.

Husk briller/linser, lader til mobil, etc. Klær til både mor og barn er selvsagt, og toalettsaker da. :)

Fortsetter under...

Jeg tror nok jeg venter litt ennå med å pakke fødebagen.. Innen et par uker kanskje, når jeg går ut i permisjon. Mener å ha hørt at man får klær og bleier til babyen, og bind men litt usikker på ammeinnlegg så jeg kommer til å ta med det! Tror heller ikke det var sjampo/balsam/dusjsåpe der, så det også tar jeg med.. toalettsaker generelt! Også tar jeg vel med et par antrekk til babyen, og evt smokk... Hørt noe om at man ikke skal gi babyen smokk helt i begynnelsen, for den skal først venne seg til puppen (hvis ikke jeg tar heeelt feil nå), men tror jeg tar med smokk fordet og har liggende.. :)

får vente en uke eller 2 med å pakke den jeg og da ;) når man har gjort det så føler man seg kanskje så klar for å føde at det er greit å vente =) men hadde jo vært typisk at noe skulle skjedd før tida da... men men.. tviler uansett :P

Jeg tror nok jeg venter litt ennå med å pakke fødebagen.. Innen et par uker kanskje, når jeg går ut i permisjon. Mener å ha hørt at man får klær og bleier til babyen, og bind men litt usikker på ammeinnlegg så jeg kommer til å ta med det! Tror heller ikke det var sjampo/balsam/dusjsåpe der, så det også tar jeg med.. toalettsaker generelt! Også tar jeg vel med et par antrekk til babyen, og evt smokk... Hørt noe om at man ikke skal gi babyen smokk helt i begynnelsen, for den skal først venne seg til puppen (hvis ikke jeg tar heeelt feil nå), men tror jeg tar med smokk fordet og har liggende.. :)

får vente en uke eller 2 med å pakke den jeg og da ;) når man har gjort det så føler man seg kanskje så klar for å føde at det er greit å vente =) men hadde jo vært typisk at noe skulle skjedd før tida da... men men.. tviler uansett :P

Veldig typisk noe skulle skje før når man ikke har pakket ferdig hehe... Men mest sannsynlig har vi litt tid på oss ennå... :)

Jeg ser her at jeg ikke har så mye å klage på gitt, bortsett fra en lett forkjølelse og merkelige surklelyder fra magen.. ;) Føler med dere som har det tungt nå, og ser jeg er heldig som slipper unna med et lett svangerskap. Krysser fingrene for at formen holder seg til lillemor bestemmer seg for å komme ut..

Vi mangler bare bilstol nå, så er vi good to go. Ikke pakket noen bag enda, men med 6 uker igjen, så er det forhåpentligvis enda tid til sånt. Greit å ha noe å gjøre i tiden etter permisjonen har startet også ;) 

Jeg har pakket baggen ja. mine fødsler går så fort at jeg ikke har tid til å begynne å pakke om noe skulle skje. jeg har 1 time å kjøre til sykehuset og alle de 3 andre fødslene har vært på 2 timer og 15 minutter fra første rie, så her er det bare å skynde seg! :) 

pakker med egne ammeinnlegg og smokk til lille. og toalett saker for det har jeg ikke fått på sykehuset tidligere i allefall. men bind og bleier fikk vi på barsel samt klær til baby, men jeg pakker likevel med mitt eget. har pakket ned 2 sett ullklær og en ullpysj pluss en tynn ullue :) 

i det siste har bekkenet mitt vært mye bedre også, så på siste kontroll skrøt jeg til jordmor av hvor mye lettere ting var nå og så mye bedre det var. skulle ikke gjort det.. gikk max en uke så kom det tilbake med max vondter! klarer ikke gå i trappa uten at høyre fot svikter under meg, så må holde meg fast  gå saaaakte! prøver å si til meg selv at jeg må nyte denne tiden litt også, for det er tross alt siste gangen nå, og det er jo denne tiden som er mest spennende. gå sånn å vente og lure på om når det skal skje. men det er litt drep i gleden med så mange vondter! 

jaja.. i dag fikk jeg vaska bilstolen og gjort klar den også, så er det bare vogna som står for tur. etter det er ALT klart! =) 

Baggen har vært pakket en stund:) Ble hentet av ambulanse sist pågrunn av at det er et stykke til sykehuset og blir nok hentet av den denne gangen også. Da blir det litt travelt å plutselig skulle pakke om noe skulle skje. I tillegg fødte jeg nesten tre uker før termin så slapper mer av om bagen står klar :) 

Jeg har mye vondter og murringer for tiden og hver morgen våkner jeg av skikkelig kniping og tak i magen. Dette varer ca. en halvtime fra jeg har stått opp også dabber det av, før jeg får jevne murringer utover dagen. Noen ganger tenker jeg at nå skjer det noe her! Men roer seg som sagt heldigvis ned :) Synes ikke sjarmøretappen er så sjarmerende :P Men veldig spennende da, og drømmer søte drømmer om det som skal komme hver natt :) Vi gleder oss!<3

Annonse

Gjest flykræsj

Jeg gikk to uker over tiden sist. Dro til sykehuset med en stor koffert og brukte vel omtrent 10 % av innholdet :P Denne gangen tar jeg bare med noen klesplagg og toalettsaker og det pakker jeg ikke ned enda. Skulle noe mangle får mannen hente.

Ellers melder jeg meg inn blant dem som har murringer, stikking, kynnere og ikke minst veldig nedpress. Dette er definitivt langt mer merkbart enn sist!! Håper det betyr at jeg ikke går på overtid denne gangen også :)

Å jadda! Ungen var stor!

Legen begynte bare å le av meg da jeg sa jeg var redd den var stor, for hun mente det var umulig med den lille magen jeg har. (for å sammenlikne meg med noen, er jeg lik "fotballfrue" i magestr ;) )  Men joda, da hun målte hodet dukket 40w2d opp (er 36+5). Og da måtte hun jo bare gi meg rett. Den er over gj snitt str. 

Veddet med JMen min også om at den var over gj snittet, og hun tippet den kom til å bli rundt 3kg.

Ligger forøverig nederst i det grønne feltet for SF-mål..

Så da stemmer den artikkelen jeg las for en stund siden; flergangsmødre har gode forutsetninger til å tippe rett mtp babyens vekt. 

Jeg skal i hvertfall prøve alle "triks i boka" for at denne skal komme ut før tiden :-P Jaiks!

Nå er jeg så lei og sliten av og gå rundt med vonde maserier at jeg har mest lyst til å gråte :( Prøvde å sove dupp men det var så vondt at jeg våknet av det. Vet det ikke hjelper på smerten og klage men hjelper litt psykisk å få tømt seg litt her inne :) Synes det har vært ekstra ille idag. Redd for å være helt utslitt når fødselen endelig starter:(

Nå er jeg så lei og sliten av og gå rundt med vonde maserier at jeg har mest lyst til å gråte :( Prøvde å sove dupp men det var så vondt at jeg våknet av det. Vet det ikke hjelper på smerten og klage men hjelper litt psykisk å få tømt seg litt her inne :) Synes det har vært ekstra ille idag. Redd for å være helt utslitt når fødselen endelig starter:(

Samme her MammaMor90 :( masse kynnere og masrier vil jeg kalle det. og bekkenet har begynt å krangle noe forferdelig igjen, og det stikker til i underlivet konstant! sover veldig lite på natten men fikk et par timers dupp i dag på sofaen. er også redd for å bli helt utslitt. har 3 små fra før av også som trenger meg. bahh.. men det er som du sier litt godt å klage litt her inne, selv om det ikke hjelper!

Begynner (heldigvis?) å kjenne litt aktivitet her også nå, mer kynnere og masse mensensmerter. 

Var mye plaget med kynnere i de to andre graviditetene så har nesten lurt på hvor de ble av ;) Har derrimot ikke erfaringer fra mensensmerter og håper det har mer effekt en alle kynnerene og maseriene med de 2 første. 

Hva om man bare kunne vite at disse vondtene faktisk gjorde noe bra? har slitt med kynnere og maserier i alle svangerskapene mine de siste 2 mnd. flere ganger tenkt at dette må jo være bra, dette hjelper jo på, men så kommer jeg på sjekk og så.... nææh, ikke moden i det hele tatt nei.. :( æsj. så nå vet jeg at dette bare er tullevondter som jeg egentlig kunne vært foruten!

Annonse

Alle mine vondter har vært uten effekt. Bare plagsomme greier.

Blir alltid satt igang helt umoden.

Denne gangen skal de prøve å sette ballong før de legger gele.

( for jeg vurderer ikke engang muligheten for å være moden )

Så den dagen de endelig gidder å legge gele, da skal jeg få slike modningsrier som faktisk gjør nytten sin.

Gleder meg!

Inntil da kan de bare gi seg ;)

Åååå jeg har så vondt! Sover kanskje tre timer tilsammen i løpet av natten.. Får så inderlige smerter inne i bena når jeg har ligget 10 minpå den ene siden... Inni siden på rompa som stråler helt ned i leggen og foten. Blir bare verre og verre for hver natt og nå må jeg snu meg hele tiden for det er så vondt! Og det er jo så vondt å snu seg også... Svir i hele magen og bekkenet skriker!

Vær så snill og si at noen her har noen gode tips til noe som kan lindre og hjelpe???? Nytter ikke med pute mellom bena og under magen... Like vondt uansett. Klarer ikke sitte sove med mange puter heller... Blir svimmel og får ikke puste

:(:(:(:( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

Åååå jeg har så vondt! Sover kanskje tre timer tilsammen i løpet av natten.. Får så inderlige smerter inne i bena når jeg har ligget 10 minpå den ene siden... Inni siden på rompa som stråler helt ned i leggen og foten. Blir bare verre og verre for hver natt og nå må jeg snu meg hele tiden for det er så vondt! Og det er jo så vondt å snu seg også... Svir i hele magen og bekkenet skriker!

Vær så snill og si at noen her har noen gode tips til noe som kan lindre og hjelpe???? Nytter ikke med pute mellom bena og under magen... Like vondt uansett. Klarer ikke sitte sove med mange puter heller... Blir svimmel og får ikke puste

:( :( :( :( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

¨samme her, jeg kaller det for "liggesår", for er sikkert fordi vi er så "tunge" og ligger oppå den ene siden i 5 min så tåler ikke beiner mer :P

Blir lite søvn, max 2t om jeg er heldig -sammenhengende !

Får ikke sove på dagtid heller uansett hvor trøtt jeg er... er ikke så lenge igjen nå da, så er nok kroppens måte å venne oss til lite søvn, dessverre =/ nå som vi kunne trengt den hvilen vi kunne fått.. men husker det var sånn sist også, ikke noe å gjøre med tror jeg =)

:( :( :( :( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

¨samme her, jeg kaller det for "liggesår", for er sikkert fordi vi er så "tunge" og ligger oppå den ene siden i 5 min så tåler ikke beiner mer :P

Får ikke sove på dagtid heller uansett hvor trøtt jeg er... er ikke så lenge igjen nå da, så er nok kroppens måte å venne oss til lite søvn, dessverre =/ nå som vi kunne trengt den hvilen vi kunne fått.. men husker det var sånn sist også, ikke noe å gjøre med tror jeg =)

Liggesår var en god betegnelse ja! Føles absolutt sånn!! Vi får krysse fingra for at det snart er over :) hvordan jeg skal ha krefter til fødselen forstår jeg ikke... Får ikke sove på dagen jeg heller :/

Liggesår var en god betegnelse ja! Føles absolutt sånn!! Vi får krysse fingra for at det snart er over :) hvordan jeg skal ha krefter til fødselen forstår jeg ikke... Får ikke sove på dagen jeg heller :/

Kroppen gir deg krefter, nok - ikke tenk på det =)

Men at man er sliten i flere mnd etterpå (i og med at det er en baby å ta seg av så får man jo aldri henta seg inn igjen) - er nok ikke uten grunn .. leste et sted at 1. året etter babyen kommer så "mister" man ca 6 uker med søvn til sammen, og det er uten å beregne søvnplager FØR fødsel.. så ett år permisjon er ikke akkurat ferie nei ;)

Vær så snill og si at noen her har noen gode tips til noe som kan lindre og hjelpe???? Nytter ikke med pute mellom bena og under magen... Like vondt uansett. Klarer ikke sitte sove med mange puter heller... Blir svimmel og får ikke puste :( :( :( :( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

Åå, jeg henger meg på denne her! Er så ufattelig sliten nå. Det er så vondt å ikke få sove, finner ingen stillinger. Magen og ryggen blir helt nummen og det svir noe helt vanvittig. Jeg har i tillegg til disse vanlige "vondtene" kronisk intens hodepine som forverrer seg av lite søvn. Føler meg helt desperat og det kjennes som jeg bare går rundt å gråter. Har vært på føden tre ganger nå, men de kan ikke gjøre noe for meg. Har 2,5 uke til termin og det virker som en evighet. Er også bekymret for hvordan jeg skal klare en fødsel... Eneste stillingen som virker er på ryggen, og det går jo heller ikke da jeg blir fryktelig uvel av dette. De på føden sa også at det ikke var noe bra stilling. Så hva gjør man da lissom???? Er det huden som strekker seg som gjør at det det svir sånn på magen?

Anonymous poster hash: b028c...eb9

:(:(:(:( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

Postet et innlegg her som kom midt inni noen andres, ikke meningen alså. Skylder på denne søvnmangelen jeg....

Vær så snill og si at noen her har noen gode tips til noe som kan lindre og hjelpe???? Nytter ikke med pute mellom bena og under magen... Like vondt uansett. Klarer ikke sitte sove med mange puter heller... Blir svimmel og får ikke puste :( :( :( :( er så lei nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom fødselen uten å ha sovet og i tillegg ikke klarer ligge uten smerter!!

Åå, jeg henger meg på denne her! Er så ufattelig sliten nå. Det er så vondt å ikke få sove, finner ingen stillinger. Magen og ryggen blir helt nummen og det svir noe helt vanvittig. Jeg har i tillegg til disse vanlige "vondtene" kronisk intens hodepine som forverrer seg av lite søvn. Føler meg helt desperat og det kjennes som jeg bare går rundt å gråter. Har vært på føden tre ganger nå, men de kan ikke gjøre noe for meg. Har 2,5 uke til termin og det virker som en evighet. Er også bekymret for hvordan jeg skal klare en fødsel... Eneste stillingen som virker er på ryggen, og det går jo heller ikke da jeg blir fryktelig uvel av dette. De på føden sa også at det ikke var noe bra stilling. Så hva gjør man da lissom???? Er det huden som strekker seg som gjør at det det svir sånn på magen?

vurderer flere ganger å stå opp på natta og bare gå rundt og rundt i stua for å bli så "utslitt" at jeg får sove igjen... men tviler på at det skjer så orker ikke stå opp... kanskje det hjelper da ! :)

Hvorfor er eneste stilling som funker på ryggen? jeg klarer ikke ligge på ryggen, men de heiser jo gjerne opp ryggen din slik at du nesten sitter :) så det blir jo ikke på samme måte.. for noen funker det bra! jeg derimot har skrekken for den stillinga, kan ikke orke å se for meg det !

den fødestolen *wræææl*

nei, får se hvordan det ender... :P

vurderer flere ganger å stå opp på natta og bare gå rundt og rundt i stua for å bli så "utslitt" at jeg får sove igjen... men tviler på at det skjer så orker ikke stå opp... kanskje det hjelper da ! :)

Hvorfor er eneste stilling som funker på ryggen? jeg klarer ikke ligge på ryggen, men de heiser jo gjerne opp ryggen din slik at du nesten sitter :) så det blir jo ikke på samme måte.. for noen funker det bra! jeg derimot har skrekken for den stillinga, kan ikke orke å se for meg det !

den fødestolen *wræææl*

nei, får se hvordan det ender... :P

Jeg mente at det er bare på ryggen/ halvveis sittende som funker nå på natten. Litt klønete skrevet av meg ser jeg nå. Grunnen til at jeg ikke får ligge på siden lenger er at magen blir nummen og det svir noe forferdelig.....

Nå er det flere som nærmer seg termin her!  :laugh:  Noen som har noen gode kjærringråd for å sette igang fødsel? Mener ikke at man skal begynne med noe før uke 37 altså! 

Jeg selv har liten tro på disse, men om man i utgangspunktet har begynt å bli litt moden tror jeg at det kan ha en effekt :) Sex har jeg forsåvidt troa på ettersom sæd inneholder prostaglandin. Har i tillegg i flere venninner som hevder at dette har fungert på dem. Men så er det dette med fødsel, man vet jo aldri hva som egentlig satte den igang :)

Jeg synes det er morsomt å lese om dette selv om jeg ikke har helt trua. Men et artig tidsfordriv er det jo ;) 

JEg sliter også med å få vondt i foten om jeg ligger på siden for lenge. så må snu meg ofte og da er det som du sier at det svir i magen og bekkenet skriker! æsj.. jeg er så lei alle plagene nå. virker som jeg skal få alt sammen.

i natt våknet jeg av en skikkelig "rie". var nesten sikkert på at ting startet, men da fikk jeg panikk. trodde jeg var så klar, men når jeg kjente den så freaka jeg helt ut. "nææææææi, jeg er ikke klar, jeg angrer, har sovet så lite og er så trøtt nå" hehe.. men heldigvis ga det seg igjen etter bare dette ene taket.

Jeg føler meg helt forferdelig. vondt hele tiden, får ikke gjort noenting. omtrent ikke vært ute av huset på flere uker, oppdrar barna fra sofaen, gidder ikke lage middag fordi jeg ikke klarer å stå så lenge av gangen pga blodtrykk og bekken. nå vil jeg bare ha tilbake kroppen min jeg. hvordan skal jeg klare å holde ut i flere uker til? jeg vet at UL-terminen ikke kan stemme, men ofte får jeg slik ekle tanker om hva hvis den stemmer... det er hele 16 dager i forskjell, jeg kan ikke klare å holde ut helt til da. prøver da å trøste meg med at JM også er enig i at den ikke kan stemme helt. åååååh... i kveld skal vi gjøre ferdig vogga på stua, og legge frem klær til barna tilfelle vi må reise på natta. jeg føder så fort at vi ikke kan ta oss god tid heller. stressa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...