Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Her har vi hatt 3 dag med grøt på formiddagen. Og idag holdt i hånda og førte handa til munnen:-) ser ut som d går greit i forhold til magen også. Lar gan kun få en liten porsjon hver dag neste uke også. For derettrr kanskje økr litt. Skal også til helsesøster på starten av nov. Så kanksje en liten porsjon frem til da:-)

 

Min ligh også i bagen på skinn med dyne og rørospledd over. Har fungert greit da det er over 5 grader her enda. Men skal ut å kjøpe voksipose neste uke og håper denne får plass i bagen. Synes han er så liten enda at hvis jeg legger han i sportsdel så blirnhan stor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har sant og si ikke brukt vognen i det siste. Både pga været, men også pga at lillegutt ikke fant roen de siste gangen vi brukte vognen (måtte bære han) så det frister ikke så mye med en trilletur. Men det har ikke vært kaldt nok til vognposen heller, så hadde nok ventet litt uansett, men neste gang det er kaldt og jeg skal bruke vogn blir det sportsdelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her og irriterer meg grønn over at eine hjulet på BRIO-vogna er punktert.. Blææ! Samboeren fikk ikke lappa den skikkelig sammen heller.. så imårra blir det innedag på oss!

 

Også såg jeg nettopp en film fra USA om "instruktører" som "lærer" babyer å svømme... Fytti griiisen jeg får SKIKKELIG vondt i mammahjertet.. og måtte gå inn på soverommet for å se at jenta mi hadde det bra! Merker jeg har blitt skjørere nå etter at jeg ble mamma, selv om jeg syns slike ting alltid har vært forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest kommentarene på den videoen. Klarer aldri å se slikt, begynner alltid å stortute. Kan ikke fatte å begripe st noen kan gjøre slike ting med barna dine, og tro at det er til deres beste.

 

Ellers går det veldig bra med lillebror. Han blir 5 mnd i morgen. Aner ikke hvor stor han er nå, men storre enn gjennomsnittet vil jeg si... Bruker stort sett tøy i str 6 mnd nå, og noe i str 9-12. Han er mye større enn storebror var på den alderen. Holde på å volse ut av vognbagen også :-( Blir spennende å se på kontroll om to uker.

 

Her begynte vi med grønnsaksmos og middag ved 4 mnd, og grøt og frukt for 2 uker siden. Grøten ble raskt en favoritt, med eller uten frukt. Middagen går litt tregere, hehe... Men han har iallefall ikke hatt noen reaksjoner på noe mat ennå, og håper det holder seg slik. Han får 2 måltider med fast føde nå, men lurer på om jeg må starte med et tredje snart.

 

Ellers er han en blid og fornøyd gutt. Ler tilbake når noen snakker med han, og gråter veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Får kjøpt nytt dekk på Barnas Hus etterpå! Da blir det trillings igjen :)

 

Høres ut som du har en flott gutt som liker mat da ja Zora! :)

 

Snuppa mi får grøt hver kveld.. men hun sluker den ikke akkurat.. Har fortsatt sånn prøveposjoner.. og hun spiser ikke alt det heller! Men vi prøver jo ;)

 

Ja, det er heeeelt ubegripelig at folk gjør slikt mot barna sine! Jeg skjønner ikke at jeg selv orka å se på det! Jenta mi er på babysvømming, og slik er det IKKE der! Instruktøren vår sa at når babyen skal dykke under så tar det så mye krefter som om vi skulle sprunget 60meteren.. så en kan jo trygt si at å gjør det maaange ganger rett etter hverandre.. og når ungen hylgriner ikke er å foretrekke :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er nå blitt 4 mnd og må straks gå over i 68 i klær. Skal på 4 mnds kontroll neste uke og er nysgjerrig på høyde og vekt.har målt han hjemme og da var han 66 cm lang:-) har fått grøt en uke no. Bare smaksposjoner og det går ned. I går var 1.gang vi ga han før leggetid og det gikk fint. Ikke hatt noe problem med magen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla her er ikke sååå gira på grøten :P Men fruktpure elsker hun! Skal prøve meg med litt mere grønsaker neste uke. Jeg hadde først risgrøt med mais og banan, den likte hun tror jeg, men risgrøt med mais var visst ikke sååå stas.... Men hun er jo bare 4mnd og 2 uker da, så det holder jo en stund til at hun kun spiser grøt og fast føde når det passer henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her startet jeg aa gi andre maaltid etter et par uker. Started med tredje i gaar. Mini er 5 mnd. Naa er han riktignok en matmons, saa skal bli interessant aa se hvor dette ender :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare til å begynne så smått med et måltid til - gjerne på formiddagen. Jeg tror jeg ville gått for noe annet enn grøt til det andre måltidet for å unngå at ungen blir grøtlei. Hva med ulike typer grønnsakspure, avokado, banan (eller veksle litt). Det tredje måltidet kan gjerne være brød.

 

Storebror var veldig keen på fast føde så da gikk det veldig raskt. Etter en periode med smaksprøver på ulike matvarer var vi i løpet av et par uker oppe i 3 måltider. Det gikk helt fint. Passet bare på at han fikk i seg en del sviske for å unngå hard mage. Han elsket sviskedrikk og drakk en del av det hver dag.

 

Lillebror er en different story, men han er litt mer på gli nå. Brød er interessant så han har fått de siste par dagene noen små biter brød med smør på formiddagen og det går ned. Grøt har vi holdt på med en stund uten det store inntaket, men først i dag har hatt hatt sansen for det, så i dag har han spist hele 4 t-skjeer så da øker vi til 5 i morgen. Han får det når vi spiser middag. 

 

Jeg har også kjøpt skumpinner og gir både skalk, kavring og Marie-kjeks for at han skal få styre på litt selv. Både for å øve på å spise selv, men også for å øke interessen for ulike smaker og mat generelt. Han er veldig keen på det, selv om det er små mengder han får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010mammaen: hvor gammel er han minste til deg? Siden det er min første så har jeg ikke tenkt på brød enda... bare derfor jeg lurer:-)

 

Her var det to kvelder uten grøt og det merket vi på natta. 2 urolige netter med kun 6-7 timer søvn. Grøt igjen igår og han sov rolig hele natta og til 8-9 i morges:-) skal prøve potet og gulrot neste gang vi har det til middag.

 

Var på 4 mnds kontroll idag, er nå 67, 5 cm lang og 7800 gram:-)

 

Hvordan er deres babyer nå? Har de begynt å rulle seg rundt? M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei junimamma :)  Min lille store godgutt har passert 5 måneder for en drøy uke siden.

 

Tror ikke jeg heller ville tenkt på brød så tidlig om det ikke var for at storebror begynte med brød tidlig. Han skulle absolutt smake på min brødskive hver gang jeg spiste og jeg lot han smake ved 5 mnds alderen og det ble raskt en hit, så han hadde fort et brødmåltid på formiddagen allerede ved 5,5 måned. Ikke alle barn får til å spise brød fordi det krever litt motorisk inni munnen å få bitene bakover, men det går seg jo til med litt øvelse. Jeg ville nok ventet til 5 mnd før jeg prøvde og da med bittesmå biter i begynnelsen.

 

I natt fikk jeg for første gang siden fødselen (tror jeg) sove i 4 timer i strekk. Puppen var sprengt og jeg kjenner at det er en melkegang som har tetnet litt til fordi lillegutt har spist mindre enn vanlig i natt ;) Håper dette er starten på litt mer søvn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese om hva andre gjør med mat o.l :) Her blir lillegutt 5 mnd imorgen, og han spiser middag+grøt om kvelden :) Han sover kjempebra om natta (ca 20-06), MEN han har i det siste blitt UMULIG å få til å sovne! Han må vugges, og vugges og vugges, og både vi og besteforeldre har blitt helt utslitte i kroppen :P Noen som har noen tips, er det normalt på denne alderen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøvde vi å legge kl.19 for 1 gang i går

Våknet skrikende etter 1 time men sovnet raskt i armene. Prøvde å legge bhan men ble bare urolig i senga. Sovna likevel i fanget og fikk sove der i 30 min før jeg la han og han sov fra 21-8 imorges:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her faar mini middag ca kl 12. Da er det grönnsaker og kjött paa menyen.

 

Naa har han saa smaatt begynt aa faa litt frukt tidlig paa ettermiddagen. Alt etter hvor sulten han er spiser han opp til 1 dl fruktmos.

 

Ca kl 18 faar han kveldsmat. Gröt m/frukt.

 

Etter at han kom opp i full porsjon middag og kveldsmat, har han kuttet ut melken ved midnatt. 

 

I natt sov han faktisk fra 19.00 til 5, saa jeg er passe fornöyd. Haaper det varer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo være fornøyd med ja Zora :)

 

Her har det vært natt kl 19 siden han var 3 mnd og det er deilig. Noen kvelder våkner han riktignok litt ettr han legger seg, men er som regel enkel å få i søvn igjen. I dag var det morgen 7.40 og det er jeg fornøyd med. Dvs en natt på 12,5-13,5 timer er det vanlige, så skal absolutt ikke klage på det. Regner med de blir litt kortere når han spiser mindre på natten, men skal vel takle det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen av dere er mer varierte i kosten enn hva jeg har vært, hehe. Vi har stort sett holdt oss til grøt og litt frukt. Jeg har til nå kjøpt ferdig mat til henne merket med 4 mnd på, ettersom det kun har vært smaking på gang. Men jeg ser jo hvor mye billigere det blir å lage den maten selv da, så vil nok begynne med det rimelig kjapt! Hun kommer til å få sin vanlige porsjon med grøt i kveld, så prøver jeg å trappe opp litt fra i morgen av med f.eks litt frukt eller grønsaker på formiddag også. Kanskje bittesmå biter med brød etterhvert også, men hun blir 5 mnd først den 18, så venter ivertfall til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Dere aner ikke hvor heldige dere er med unger som sover slik. Her legges det mellom 18-19, våkner ca kl 23 for mat, så ca kl 3 og kl 5.. Han får 2 porsjoner grøt og frukt i løpet av dagen, så skulle ikke stå på maten.

 

Tenner har kranglet i snart 2,5 måned.

 

Jeg angrer ikke, men nå er jeg både sliten og lei. Hakket før jeg gleder meg til jobbing for da flytter jeg på gjesterommet og så får mannen ta nettene. Soving på dagtid får jeg ikke til heller, så det går på siste rest nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Helle, her har det vært vanlig med mat ca. 22 (noen ganger 23) så 01, 03, 05 så det er ikke akkurat fredelige netter her heller, så da han hoppet over kl 01 måltidet og jeg sov fra 23-03 i natt var det bare helt fantastisk! 

 

Sliten er forbokstaven!

 

Jeg håper vi er ferdig med nattamming til jeg skal i jobb så mini ligger på eget rom, ellers blir det gjesterom på meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud for en innsats dere to gjør! Superflinke begge to :)

 

Jeg har også hatt slike netter, så jeg flyttet henne til slutt på eget rom... Etter helsesøsters anbefaling da. Hun reagerte på alt jeg gjorde, og jeg kunne ikke snu meg i senga eller hoste uten at hun våknet. Det har blitt ganske mye bedre nå. Jeg var redd for at jeg ikke skulle høre henne på babycallen om natten, men det gjør jeg. Og hun har stort segg en matpause i 2 tiden og en ny i 5-6 tiden. I forhold til for to uker siden når vi delte rom da hun stort sett skulle ha mat hele natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte vi med to måltider i går, her har jeg ikke telling på antall måltider på natten! Hun spiser hvertfall hver 3. Time, noen ganger oftere! Jeg hadde blitt lykkelig om jeg bare kunne fått 4 timer søvn i strekk! De få gangene hun sover 4 timer er fra hun legger seg 1930 til 2330, det hjelper meg lite ;)

 

Takk for tips med brød, kan nesten ikke spise i fred lenger om hun er på fanget. Hun vil ha alt jeg spiser!

 

Hvilke typer kjøtt kan de ha når de er 5. Mnd? Vet dere om det er noe de absolutt bør vente med til 6. Mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...