Gå til innhold

Junimagene i 2. trimester :)


forevermamma

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Når andre unger er slemme mot ungen din og dette er noe som gjentar seg - jeg kjenner at jeg kunne hatt lyst til både det ene og det andre. Løvemamma kommer frem så det suser etter :)

Jeg merket løvemor første gangen på sykehuset; legen skulle sjekke alt som skulle sjekkes og det ser verre ut enn det er; de er raske og det ser hardhendt ut. Jeg merket plutselig en sterk trang til å fly på legen fordi han mishandlet ungen min :)

 

Og i visse tilfeller er det ok at ungen lærer seg å stå opp for seg selv og ta igjen. Når det etter lang tid ikke funker å gå vekk, si fra til en voksen - alle diplomatiske løsninger er brukt opp. Da kan du til en viss grad ta igjen. Ungen din skal jo ikke være en mottakspute for slag, spark, biting - hva enn som bølla finner på å gjøre den dagen.

 

Jeg har en gjentagende drøm om en litt for rask fødsel; jeg får ungen på en p-plass :=) den har jeg drømt mange ganger nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Junimage, jeg skjønner veldig godt at du har vondt i mammahjertet ditt nå og at du er engstelig for gutten din!Samtidig kan jeg fortelle at jenta mi på 5 år også har snakket om både død og fordervelse, at hun ikke har venner i barnehagen, at hun ikke vil i barnehagen osv, osv. Dette gjør hun innimellom. Ikke mye, ikke lang periode av gangen, men det har hendt at hun har snakket om det.

Jeg tror du har ganske så rett, og ivertfall er inne på noe viktig når du sier at du tror han er dratt mellom flere ting, følelser som løper løpsk når det er mye nytt som skjer. Kanskje du er mer sliten?.. det merker han jo. Det at han skal flytte kjenner han sikkert veldig på. han vet hva han har, men ikke hva han får.

Ny baby.. er det udelt positivt? kan det hende han tenker. kanskje gleder han seg til å bli storebror, men kanskje synes han at det er babyens sin feil at du er sliten, at dere må flytte osv.

Når jenta vår har vært sånn, så har vi tatt det som en tegn på at hun egentlig trenger litt mer oppmerksomhet. Da har vi tatt henne ut av barnehagen, eller hentet henne først av alle så hun har følt at vi vil være sammen med henne. Det tar et par dager, så har det gått over.. da savner hun vennnene sine i barnehagen igjen. Hun har også mange venner og er til tider ganske så populær. Hun er også smart og tidlig ute, så snakk og tanker rundt død, verdensrommet, tanker om fremover i tid osv er helt vanlig for barn, og etter hva jeg har hørt/lest så er det spesielt vanlig for intelligente barn.

Men man skal jo ta det på alvor såklart!

Mitt råd til deg er at du kanskje tar ham med alene til dit dere skal flytte, viser ham rundt i leieligheten, barnehagen han skal begynne i, evt. skole, finne noen lekeplasser der og ta en tur på kafè etterpå og skravle litt, han og du. Spør ham rett ut: Gleder du deg til å flytte? gruer du deg? hvorfor gleder/gruer du deg tror du? Ta følelsene hans på alvor, ikke bli sint eller frustrert når han sier hva han tenker og føler. Han skal for all del ikke føle skyld fordi han føler noe! Han skal ikke føle skyld fordi du er kvalm og sliten. Han må også få vite at det ikke er babyen sin feil! Ellers kan han ende opp med å ikke like babyen fordi den tar mammaen hans vekk fra ham. Det gjelder kjæresten din også. Viktig for din lille gutt at kjæresten din ikke har skyld i at dere flytter. Fokusèr heller på at dere flytter sammen ALLE SAMMEN fordi dere tror og håper at dere passer sammen alle sammen og vil hverandre godt.

 

Huff, jeg får så vondt av deg og den lille gutten din nå. Men vit at det BLIR bedre! Ta ham bare på alvor og IKKE si slike ting som han kan få skyldfølelse av. Det ER en grunn til at han sier som han gjør. Han signaliserer noe og det er din jobb å ta rede på hva. Men vit at jeg har vært der selv. Jeg tror nå at alle barn har slike "har ingen venner, ingen liker meg", "jeg hater deg mamma/pappa" utsagn osv.. men det er VI som skal være de voksne.

 

Lykke til Junimage!:) Nå har du både barnehagen og helsesøster som skal hjelpe til, så dette går nok bra skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min bor i huset vi skal flytte sammen i, men det er under renovering. Nå står soverommene for tur, og hans rom blir tatt først sånn at han får inn sine ting og leker der. Tar det virkelig på alvor, vi har snakket om dette med flyttingen i 6 mnd sånn at han skal være skikkelig forbredt. Når jeg er sykemeldt sover vi lenge og koser oss lenge, hvis ikke jeg må til behandling eller lege. Vi finner på koselige ting i helgene, alle tre. Vi skal på besøk i bhg vi har søkt på førsteplass på mandag, men det haf han ikke lyst til. Håper at det er noen frempå barn der, som tar oss godt imot sånn at han ser det ikke er så ulikt den bhg han går i. Han startet i bhg når han var 9 mnd, og jeg jobbet på en annen avd så han har alltid følt seg veldig trygg der. Tror det er skummelt å skulle være uten noe kjent fra høsten. For jeg vet at han har det bra i bhg, men fint at de tar det alvorlig selv om de hellet ikke har sett noen være stygge med han. Han gleder seg til å bli storebror og er kjempe flink med en liten kusine, men skjønner jo at han må dele meg med en baby og en pappa plutselig. Og det er både spennende og vondt samtidig, for hvis han blir sint kan han si at han håper at baby'n dør. Men det er vel bare frustrasjon over forandringen, og ikke nødvendigvis baby'n direkte. Håper det løser seg gradvis over de neste mnd, og at det verste er over nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min bor i huset vi skal flytte sammen i, men det er under renovering. Nå står soverommene for tur, og hans rom blir tatt først sånn at han får inn sine ting og leker der. Tar det virkelig på alvor, vi har snakket om dette med flyttingen i 6 mnd sånn at han skal være skikkelig forbredt. Når jeg er sykemeldt sover vi lenge og koser oss lenge, hvis ikke jeg må til behandling eller lege. Vi finner på koselige ting i helgene, alle tre. Vi skal på besøk i bhg vi har søkt på førsteplass på mandag, men det haf han ikke lyst til. Håper at det er noen frempå barn der, som tar oss godt imot sånn at han ser det ikke er så ulikt den bhg han går i. Han startet i bhg når han var 9 mnd, og jeg jobbet på en annen avd så han har alltid følt seg veldig trygg der. Tror det er skummelt å skulle være uten noe kjent fra høsten. For jeg vet at han har det bra i bhg, men fint at de tar det alvorlig selv om de hellet ikke har sett noen være stygge med han. Han gleder seg til å bli storebror og er kjempe flink med en liten kusine, men skjønner jo at han må dele meg med en baby og en pappa plutselig. Og det er både spennende og vondt samtidig, for hvis han blir sint kan han si at han håper at baby'n dør. Men det er vel bare frustrasjon over forandringen, og ikke nødvendigvis baby'n direkte. Håper det løser seg gradvis over de neste mnd, og at det verste er over nå :)

Jeg synes du har tenkt på alle ting jeg, og kan ikke se at du har gått frem på noen feil måte slik du forteller det hele.

Håper det løsner snart da Junimage! Føler med både gutten din og deg.

 

Her er jeg såå sliten etter uka. Alt blir så vanskelig når hele uka består av kvalme også, og jobben er forholdsvis krevende:(

Men skal kose meg med familien i helgen ivertfall:)

ha en fin helg dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min bor i huset vi skal flytte sammen i, men det er under renovering. Nå står soverommene for tur, og hans rom blir tatt først sånn at han får inn sine ting og leker der. Tar det virkelig på alvor, vi har snakket om dette med flyttingen i 6 mnd sånn at han skal være skikkelig forbredt. Når jeg er sykemeldt sover vi lenge og koser oss lenge, hvis ikke jeg må til behandling eller lege. Vi finner på koselige ting i helgene, alle tre. Vi skal på besøk i bhg vi har søkt på førsteplass på mandag, men det haf han ikke lyst til. Håper at det er noen frempå barn der, som tar oss godt imot sånn at han ser det ikke er så ulikt den bhg han går i. Han startet i bhg når han var 9 mnd, og jeg jobbet på en annen avd så han har alltid følt seg veldig trygg der. Tror det er skummelt å skulle være uten noe kjent fra høsten. For jeg vet at han har det bra i bhg, men fint at de tar det alvorlig selv om de hellet ikke har sett noen være stygge med han. Han gleder seg til å bli storebror og er kjempe flink med en liten kusine, men skjønner jo at han må dele meg med en baby og en pappa plutselig. Og det er både spennende og vondt samtidig, for hvis han blir sint kan han si at han håper at baby'n dør. Men det er vel bare frustrasjon over forandringen, og ikke nødvendigvis baby'n direkte. Håper det løser seg gradvis over de neste mnd, og at det verste er over nå :)

Jeg synes du har tenkt på alle ting jeg, og kan ikke se at du har gått frem på noen feil måte slik du forteller det hele.

Håper det løsner snart da Junimage! Føler med både gutten din og deg.

 

Her er jeg såå sliten etter uka. Alt blir så vanskelig når hele uka består av kvalme også, og jobben er forholdsvis krevende:(

Men skal kose meg med familien i helgen ivertfall:)

 

ha en fin helg dere også!

 

 

Takk for det :)

Endelig helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eeeeendelig sluttet å kaste opp igjen, og nå venter jeg på at samboer skal komme hjem med kebabrull :P skikkelig sulten!! Men blir mett etter nesten ingenting så det er så kjedelig, hehe..jeg er så matvrak så elsker å spise.

 

Guuud som jeg gleder meg til denne graviditeten er over altså, synes allerede det er tungt med magen og er tappet for energi og orker overhodet ingenting vil bare sove konstant..når skulle denne energien komme egentlig?????

 

Håper alle har en fin lørdagskveld, her blir det god mat, film og godis, er vel oppskrift på nok en slapp kveld det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men åh, så bra da Zassy.. at kvalmen endelig har gitt seg!

Jeg tror kanskje ikke du skal forvente at kreftene skal komme hivende på deg imorgen liksom. For å si det slik.. det tar på å være kvalm over tid! Jeg kan bare sammenligne med mitt forrige svangerskap hvor jeg spydde intenst hver dag i 3 mnd.For det første var jeg drittlei av soverommet, bøtta ved siden av senga, drittlei av å våkne etter å ha sovnet av utmattelse og så begynne noen runder med å kaste opp igjen. Det fredeligste var faktisk å sove!

Nei, det er ikke gjort i en håndvending å få igjen energien. Først må man venne seg til dagslys og folk igjen liksom;)

Men det kommer Zassy.. det tar bare littegrann tid.

Det du først legger merke til er at det er uvant og utroooolig deilig at kvalmen ikke er altoppslukende igjen.

 

Jeg er nå fortsatt kvalm jeg da, men kvalmen er ikke altoppslukende som sist svangerskap, selv om den har vart lenger denne gangen. Dessuten er jeg "bare" kvalm frem til midt på dagen.Resten av dagen går greit. Så kommer tiden etter middag igjen hvor jeg synes magen er stor og tung, i veien og jeg blir så trøtt rundt vesla sin leggetid at jeg ikke holder ut før det er leggetid rett etter;)

 

Nå er det aaaltfor sent forresten, og jeg må køye kjenner jeg.

Natti-natt damer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok Jr morgentrimmen til nye høyder idag! Makan til romstering og sparking har jeg ikke kjent før. Første gang vi har sett det utenpå også, hele magen beveget seg. Var Vel en liten en som ville hilse på ekstra mye siden det er morsdag ;) utrolig morsomt :D

 

Ha en fin morsdag alle dere som har barn fra før, og fastelaven alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt, Makuahines! :)

 

God morsdag og fastelavn til alle sammen! Jeg har kjøpt tulipaner og et kort til mammaen min, og etterpå skal jeg bake boller og ha i krem og evt. syltetøy. Men først en harrytur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Så gøy at det skjedde akkurat idag Makuahines:) det er stadig futt og fart her også, men hittil har mannen bare kjent det en gang. Akkurat som at lillemann merker at vi holder på magen og dermed bråstopper helt til vi ikke holder der mer:) det skjer hver eneste gang!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det skjedde akkurat idag Makuahines:) det er stadig futt og fart her også, men hittil har mannen bare kjent det en gang. Akkurat som at lillemann merker at vi holder på magen og dermed bråstopper helt til vi ikke holder der mer:) det skjer hver eneste gang!

 

Sånn er det her også - til mannens store irritasjon! Var sånn sist også, så de merker nok at noe er "på gang". Han har kjent spark flere ganger altså, men det der skjer flere ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Fikk kjenne masse før idag- er hjemme med dunderhode igjen og da er sofaen grei. Har to navn som vi tester ut; jeg sa først det ene for å se om det kom respons og så det andre. Først sparket han på det ene og så det andre så da er jeg like langt!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble plutselig usikker på vognvalget mitt igjen :P

Pga sportsdelen. Vel,vel, velger vel ingenting før jeg er i butikken og skal bestille jeg, kjenner jeg meg rett :P

 

Var på svangerskapskontroll idag. Så litt på ultralyd. Og tok blodprøve og blodtrykk, og så ble jeg veid. Har gått opp litt. Whoops. Blodtrykket var helt ok, blodprøven og, men jeg har en liten virusinfeksjon i lungene, suser litt i lungene mine. Har slitt med hoste i halvannen uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig usikker på vognvalget mitt igjen :P

Pga sportsdelen. Vel,vel, velger vel ingenting før jeg er i butikken og skal bestille jeg, kjenner jeg meg rett :P

 

Var på svangerskapskontroll idag. Så litt på ultralyd. Og tok blodprøve og blodtrykk, og så ble jeg veid. Har gått opp litt. Whoops. Blodtrykket var helt ok, blodprøven og, men jeg har en liten virusinfeksjon i lungene, suser litt i lungene mine. Har slitt med hoste i halvannen uke nå.

 

Så heldig du er som fikk se litt på ultralyd! :) Var på kontroll hos jordmor for første gang idag jeg (har bare vært hos lege før). Kjempekoselig heldigvis :) Alt var bra, ingenting er bedre enn det. Fikk høre litt på hjertet til fosteret, men var ikke så lett å finne, siden jordmoren bare fikk spark i hånden hver gang hun forsøkte å måle ;) Så en veldig aktiv baby! :)

 

God bedring, hoste er ikke noe godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig usikker på vognvalget mitt igjen :P

Pga sportsdelen. Vel,vel, velger vel ingenting før jeg er i butikken og skal bestille jeg, kjenner jeg meg rett :P

 

Var på svangerskapskontroll idag. Så litt på ultralyd. Og tok blodprøve og blodtrykk, og så ble jeg veid. Har gått opp litt. Whoops. Blodtrykket var helt ok, blodprøven og, men jeg har en liten virusinfeksjon i lungene, suser litt i lungene mine. Har slitt med hoste i halvannen uke nå.

 

Så heldig du er som fikk se litt på ultralyd! :) Var på kontroll hos jordmor for første gang idag jeg (har bare vært hos lege før). Kjempekoselig heldigvis :) Alt var bra, ingenting er bedre enn det. Fikk høre litt på hjertet til fosteret, men var ikke så lett å finne, siden jordmoren bare fikk spark i hånden hver gang hun forsøkte å måle ;) Så en veldig aktiv baby! :)

 

God bedring, hoste er ikke noe godt :(

Takk for det! Nei, hosten var fæl en stund, kunne ikke snakke og satt og nidrakk vann ;)

 

Morsomt at du har en aktiv baby og at det gikk bra hos jordmor! :) Jeg har hatt en aktiv baby, men den har vært rolig i hele går, bortsett fra da jeg var hos tannlegen på formiddagen. Da var det full fest. Men da jeg så på ultralyd, lå den bare der og sov :) Men hørte/så hjertelyden da. Og fikk et bilde der man ser litt av nesa, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Zassy - jeg satser på at han er mr supergrei inni der og lar mor & far velge navn. Teknisk sett kan de to kombineres, men det er ikke den beste kombo jeg har hørt. Dessuten så ønsker vi å ha med et oppkallingsnavn; førstemann har det (brukes ikke så ofte) og dette navnet betyr litt for meg. Det blir som med nr 1 - det vil ikke bli brukt fast, men det er med.

 

Hehe ikke så lett med vogn blomstogbier - jeg er foreløpig på nettstadiet enda og ser for meg at det blir verre når vi skal i butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i butikken og sett. Men jeg vet ikke om jeg skal satse på en som er tyngre, men mer stæsj og finere, eller en som er lettere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

For meg er vekt på vogn veldig viktig - det sammen med de to andre kriteriene mine er avgjørende.

Men samtidig det spørs litt på stæsjet du får med den andre og hvor stor tyngdeforskjellen er?

 

En ting er vognen og vekten, men se for deg til vinteren med et barn på flere kg, stelleveske, div i kurven under, pose og askens småsaker -alt veier og en vogn som i utgangspunktet ikke er såååå ille blir et drog i snø og bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tenker litt på. HAr hørt at bagdelen på vognen er kjempefin, men at sportsdelen blir for tung.

 

Er vel 2-3 kgs forskjell bare på de to vognene jeg tenker på, men..

 

Det står mellom Emmaljunga City Cross og Emmaljunga Edge Duo med classic understell.

 

Det som skremmer meg litt var at jeg leste at nesten alle som kjøper Edge Duo selger den og kjøper ny vogn når sportsdelen skal tas i bruk, fordi den blir så tung og svær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dei to det stod mjølo for oss òg, då me kjøpte vogn.. Men me konkluderte med at city cross er mindre og lettare å ha å gjera med, mtp at me bur i blokk(heldigvis med heis) + at edge duo vogna sine innermål i bag faktisk ikkje var så møkje større enn city cross´en. Så tenkte me at si babyen kjem i juni så e da stor sannsynlighet for at småen må øve i sportsdelen allerede på vinterstid, uansett om ein har edge eller city cross. Og om ein kjøpe bag supreme så e da ikkje møkje stæsj ein miste ift edgen (vel?) + at prisen va pittelitt bedre ;) Da va iallefall vår konklusjon, om eg e lika enig i konklusjonen seinare veit eg ikkje! *krysse fingrane for da* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Forrige gang tok vi i bruk sportsdelen når junior var ca 7 mnd - han begynte å reise seg opp og jeg tok ikke sjansen lengre :)

 

Og 7 mnd fra juni tilsier trolig ikke verdens beste føre og da å styre med ei vogn som ikke er så lett og manøvrerbar som den andre er ikke bare bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det city cross :) Jeg vet ikke, men i følge samboer ( som jobber i bhg) er en av de bra tingene med den at selene faktisk er lange nok når barna er 2-3 år. Mange andre vogner blir visst i korteste laget når det gjelder det :) pluss at vognen er lett og veldig fin syns nå vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! :)

 

Jeg skal ha supreme bag'en tror jeg, siden den har lufting under.

Nei, det jeg kommer til å savne er vel at man kan få stålunderstell på Edge Duoen, at den har lufthjul og at den er veldig pen å se på.

 

Men det praktiske er jo viktigst, hører mye bra om City Cross, så det blir nok til at vi kjøper den med mindre de damene i butikken overbeviser meg om annet ;)

 

Jeg kommer kanskje til å gå endel i skog og mark, bor på landet, og leser at City cross passer godt til det, og at dempingen er god til tross for punkteringsfrie dekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...