Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Hei, Jeg er 30 år og lurer på hva jeg skal gjøre og hvilke rettigheter jeg har som far. Saken er den at jeg hadde samleie med en dame i samme alder som meg. Det var ingen følelse involvert, kun sex. Dette varte i ca et halvt år. Vi slutter og date og tre måneder senere så ringer hun meg og forteller at hun er gravid. Hun innrømmer at hun sluttet på p pillen uten å si ifra til meg. Jeg, som sikkert mange andre ville gjort, reagerte med sinne og frustrasjon. Jeg fortalte at jeg ikke ville ha noe med dette å gjøre. Nå har tiden gått og hun har termin denne måneden. Ikke vet jeg om hun har født, ikke vet jeg om det er gutt eller jente. Ikke tar hun telefonen. Dette er en vrien sak og jeg ser ut til å bli den komplette taperen i denne saken. Hva bør jeg gjøre? Hun sa at hun kom til å sette meg opp som ukjent far også. Nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte og jeg vet heller ikke hva jeg må passe meg for i forhold til penger, foreldrerett etc. Alt av svar og tips tas imot med åpne armer Ps: hvis noen føler for å si noe fornedrene om denne dama er det bare å slå seg løs. Det går pokker ikke an å gjøre dette bare fordi man vil ha et barn! Jeg tenker, stakkars meg men mest og viktigst av alt. Stakkars barn! Vennlig hilsen far som ikke vet når han skal bli far og ikke heller om ham skal få sønn eller datter... Anonym poster: e2226f870ce8cf574b0d5e69f0876ba6
mrsrogaland. Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 Først og fremst: Ikke godta dritt om dama og heller ikke snakk dritt om dama. Skal du bli pappa nå må du løse det best mulig. Skjønner at det er envanskelig situasjon men nå er det faktisk barn i bildet. Ikke vær så umoden! Når det er sagt så har du rettigheter. Du har rett til å kjenne barnet ditt, treffe barnet ditt og være en del av livet. Hun kan ikke sette deg opp som ukjent far. Gjør hun det kan du kreve farskapstest fra NAV. Snakk med NAV, de hjelper deg. Blir det fastslått at du er faren så har du rettigheter. Prøv å ta kontakt igjen å fortell at du ønsker å være en del av livet til barnet. Hva vil du selv? Vil du ha kontakt med barnet? Når jenta eller gutten blir født så er jeg helt sikker på at du kommer til å forelske deg i den nye lille skapningen. Det er fantastisk å være mamma og pappa! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Først og fremst bør du finne ut om du kan og vil stille opp som far (med alt det innebærer) - da tar du kontakt med NAV og krever farskapstest. Anonym poster: 1a2d73054013107fd29130fa6cc4dfb9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Du kan kreve farskapstest når ungen er født. Hvis barnet er ditt må du da betale bidrag og kan kreve samvær. Anonym poster: 71678debd5d8d67cfa9f8a7a38e06d6b
Kliko Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Om du ønsker å være en del av barnet liv, må du ta kontakt igjen! Barnet har rett med samvær hos både mor og far. Du kan kreve å bli en del av det, uavhengig av hva mor vil. Hun har heller ikke lov til å skrive ukjent far, så lenge hun vet hvem det er. Så ta kontakt med nav om du ikke kommer noen vei med dama, så ordner de en farskapstest også får dere ta det derifra. MEN om du ikke tenker å være en del av barnets liv, så hold deg heller unna. Det verste for barn er en mamma eller pappa som stikker innom når de ønsker, glemmer bursdager, bare er ute etter krangling osv. Da er det bedre å holde seg unna. Du må også slutte å snakke dritt om dama. Dere skal tross alt samarbeide om et barn i mange år fremover. Da hjelper det lite å gå rundt å skape kvalme. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Du har selv valgt å stå utenfor ved å bli sint og ved å si at du ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Da kan du ikke bli sint på nytt igjen når hun tar deg på ordet. Du ER taperen og det med rette! Tror heller du skal snu på flisa og tenke på hvordan du kan gjøre dette godt igjen, for med drittkasting og slikt kommer du ikke så jævlig langt. Anonym poster: 27b86d43ce6f065547216009ba25d9a4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Hvis du er forberdt på alt det innebærer å være far kontakt nav og krev farskapstest. Bidraget settes etter din inntekt, mors inntekt og hvor mye samvær du har med barnet. Jeg har lav inntekt, far middels god, far har ingen samvær og må betale 3800 kr i mnd i bidrag til meg og barnet. Så regn med at du må betale alt fra 2000-4000 i mnd i bidrag. Anonym poster: 65ec9151f4428c46a8e7b75392527509
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Du kan jo kreve farskapstest. Og samvær selvsagt. Ring familievernkontoret og be om hastetime. Lykke til! Jeg ble uplanlagt gravid og pappaen reagerte som deg med avsky og helvete. Prøv å ikle snakk dritt! Barnet er uskyldig og fortjener to voksne foreldre som ikke snakker dritt om hverandre! Barn merker fort slik stemning.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Herregud så patetisk du høres ut! Javel, dama lurte deg, men altså, du er 30 år og visste vel at sex kan føre til barn? Menn har et like stort ansvar som kvinner når det kommer til prevansjon. Om du som mann vil sikre deg mot graviditet, så bruk kondom! Kjære gud, jeg fatter ikke at en mann på 30 år, og som lever i 2012 ikke har forstått såpass enda? Og for det andre, så er det mor til ditt barn du snakker om! Jeg kan ikke forstå meg på foreldre som slenger dritt om den andre forelderen. det er jo mor eller far til barnet sitt! Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. har vært gjennom et meget bittert brudd selv, og har måttet svelge 100 kameler, men ikke søren om jeg går rundt offentlig og slenger dritt om barnefaren fordet! Han er far til mitt barn og av resepkt for barnet så holder jeg meg for god for slikt! Ta deg sammen og bli en mann! Ta ansvar og alt det innebærer eller hold deg milevis unna! Anonym poster: 28dc4837ff10e76fb55539370c0312d3
Elsker livet Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 (endret) Generelt: nr. 1 ikke ha sex uten at det er noen du føler deg forpliktet til nr. 2 ta ansvar for egen prevansjon nr. 3 ikke stol på andre enn deg selv Men i og med at skaden er skjedd: nr. 1 be om unskyldning, og forlang at hun gjør det samme tilbake nr. 2 be om farskapstest når barnet er kommet til verden nr. 3 skriv under på farskapstesten nr.4 ta ditt ansvar praktisk, følelesmessig og økonomisk Endret 13. november 2012 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 lurt av barnemor....sorry men vet du hvordan du trer på en kondom? Hvis du ønsker å stille opp som far 100% så går du til nav og får farskapstest og så ringer du familievernkontoret hvor du innkaller til mekling. Men ikke gidd å være bitter på mor, du kan føle deg lurt ja, men hun kan jo føle seg lurt av deg. Sa du ting du ikke mente for å ha sex med henne? Var du 100% sikker på at hun gikk på p-piller... Du kan også innkalle til samlivsterapi time for å få best mulig samarbeid.. Anonym poster: 679b4c3ef42db8aebd82aa2c9254cf3f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #12 Skrevet 13. november 2012 Det er ett godt råd å ikke snakke dritt om dama. Det gjelder selvsagt i aller høyste grad dersom du ønsker å være en del av barnets liv med alt hva det innebærer av forpliktelser. MEN det er vel derfor du skriver her.... Kjenner ei dame som ble "lurt" på samme måte med den konsekvensen at hun ble gravid (han sa han var steril). Vet ikke hva hun sa da, men det er jo faktisk nesten hakket værre..... Anonym poster: a9fba8ac45d1f1e0cc0abec9f7d68b18
khm Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Er det ingen som leses hva som skrives her inne? Begynner å lure når jeg leser noen svar. Er enig i at det er helt feil reaksjon å prate dritt, men som han skriver der så sluttet hun på p piller uten og si ifra så ergo har hun sikkert på ett tidspunkt fortalt at hun går på det. Ja selvfølgelig kan man bruke kondom, men når dama har fortalt at hun går på piller så føler man vel at det er trygt. Ja enig i at kondom gjør at man ikke får sykdommer i tilfelle noen kommer med det. Men nå er det faktisk ett barn på tur ut i verden, der en av foreldrene overhodet ikke fikk et ord med i laget. Når hun forteller at hun sluttet uten å si ifra så kaller jeg det å regelrett lure noen, med ganske alvorlige konsekvenser. Men du skal blir far nå så gjør iallefall det beste utav det, drit i mor men kos deg med barnet for det er jo ganske fint i grunn:)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. november 2012 #14 Skrevet 13. november 2012 En liten ting til deg: "hvis noen føler for å si noe fornedrene om denne dama er det bare å slå seg løs" den burde du droppe, ikke fordi hun ikke fortjener noe negativt, men fordi du stiller deg selv i dårlig lys med det, og det vil bare forværre din situasjon. Du kan forlange farskapstest, om du ikke får tak i henne, så kan du gjøre dette via NAV. Slik jeg ser det her, så har hun valgt å klare dette alene, netopp fordi du meldte deg ut så forthun fortalte deg det, antagligvis har hun innsett hva hun har gjort mot deg, og ser den beste muligheten er å la far være anonym, så slipper hun den skammen som skulle komme når ungen starter å spørre om sin far. Men da har hun i såfall glemt det at du kan gå til NAV og be om farskapstest der. Dama har gjort noe totalt respektløst, det er sikkert å vist, at hun, og andre, kan leke Gud å gjøre andre til foreldre uten å la de velge, er forferderlig. Jeg kan fint forstå at du ga slik reaksjon først, hvem ville vel ikke blitt såret og totalt utslått av sjokk, om de fikk vite noe slikt? Viktigeste nå er at du har kommet frem til at du vil være en del av ungen sitt liv, noe du har all rett til.
SuperGlad Skrevet 13. november 2012 #15 Skrevet 13. november 2012 Ja ærlig talt! Her er det en mann som har med vilje blitt LURT til å bli far, å selvfølgelig reagerer han med sjokk og sinne! Jeg ville klikka i vinkel om en person med vilje hadde satt meg i en slik posisjon! Om han nå sier ifra at han selvfølgelig vil ta en del i livet til barnet så ser jeg ikke helt problemet. Han bør si unnskyld for sin oppførsel men det bør da vitterlig mor også gjøre. En ting er å bli gravid ved "et uhell", men dette er ikke en fin ting å gjøre!!! Prøv å få tak i henne enten på tlf eller sms, der du beklager hvordan ting har blitt, men du håper på å få snakket skikkelig med henne der dere for avklart hvordan det blir fremover. Jeg ville bestilt time på fam.kontoret. Der får dere råd og veiledning. Barnet er forhåpentligvis ikke født enda, så ingen skade har egentlig skjedd. Dette kan dere begge snu til noe positivt Lykke til
MrsMilla Skrevet 13. november 2012 #16 Skrevet 13. november 2012 Tipper barnet er den største taperen her, ikke du. Mener bestemt at menn som ikke vil ha barn bør selv ta ansvar for å beskytte seg selv og ikke spille rollen som offer. Det finnes kondomer. Litt annen situasjon om det skjer noe selvsagt om man prøvde å beskytte seg. Samtidig er det jo en smule urettferdig at man ikke har noen bestemmelsesrett når graviditeten er et faktum. Så jaja, nå blir du jo far åkke som her - så kanskje best å gjøre det beste utav det istedet? Samtidig er det helt klart at hun gjorde noe man aldri skal gjøre - det er jo egentlig helt horribelt å lure noen til å bli pappa mot deres vilje. Ville aldrialdri gjort noe sånt. Enn om hun ikke ville hatt barnet og du hadde tvinget henne til å bli mor (om det var mulig) - da hadde det blitt ramaskrik! Hva med å bøte litt på forholdet med moren og i det minste klare å omgås med hverandre som bekjente og felles foreldre? Skal se du kanskje endrer deg etterhvert nå som dette barnet kommer - er jo ditt barn også....kanskje du faktisk blir glad i barnet og vil at det skal ha det bra?....kanskje du plutselig liker å være pappa... For å være sikker er det sikkert greit å ta en farskapstest også. Lykke til uansett, pappan!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 13. november 2012 #17 Skrevet 13. november 2012 Leser dere det som står? Han ønsker å ta del i ungens liv, men hun tar ikke telefonen eller noe, med andre ord, han får ikke kontakt med henne. HI: Etter du har fått tatt farskapstest, så kontakt familievernkontoret, be dem om en time, så dere finner ut av samvær ol.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #18 Skrevet 13. november 2012 Er det ingen som leses hva som skrives her inne? Begynner å lure når jeg leser noen svar. Er enig i at det er helt feil reaksjon å prate dritt, men som han skriver der så sluttet hun på p piller uten og si ifra så ergo har hun sikkert på ett tidspunkt fortalt at hun går på det. Ja selvfølgelig kan man bruke kondom, men når dama har fortalt at hun går på piller så føler man vel at det er trygt. Ja enig i at kondom gjør at man ikke får sykdommer i tilfelle noen kommer med det. Men nå er det faktisk ett barn på tur ut i verden, der en av foreldrene overhodet ikke fikk et ord med i laget. Når hun forteller at hun sluttet uten å si ifra så kaller jeg det å regelrett lure noen, med ganske alvorlige konsekvenser. Men du skal blir far nå så gjør iallefall det beste utav det, drit i mor men kos deg med barnet for det er jo ganske fint i grunn:) P-piller er langt fra trygt. Om han var så hysterisk redd for å bli far så kunne han brukt kondom, det er tryggere. Anonym poster: d7bdb05cd298d521e56a049167fd2cd0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #19 Skrevet 13. november 2012 Å herregud damer, dere er så hysteriske! Og hvorfor er det så mange mannehatende damer her inne? Anonym poster: b5338a7169ff3443f80636bf8b337bf3
khm Skrevet 13. november 2012 #20 Skrevet 13. november 2012 Er det ingen som leses hva som skrives her inne? Begynner å lure når jeg leser noen svar. Er enig i at det er helt feil reaksjon å prate dritt, men som han skriver der så sluttet hun på p piller uten og si ifra så ergo har hun sikkert på ett tidspunkt fortalt at hun går på det. Ja selvfølgelig kan man bruke kondom, men når dama har fortalt at hun går på piller så føler man vel at det er trygt. Ja enig i at kondom gjør at man ikke får sykdommer i tilfelle noen kommer med det. Men nå er det faktisk ett barn på tur ut i verden, der en av foreldrene overhodet ikke fikk et ord med i laget. Når hun forteller at hun sluttet uten å si ifra så kaller jeg det å regelrett lure noen, med ganske alvorlige konsekvenser. Men du skal blir far nå så gjør iallefall det beste utav det, drit i mor men kos deg med barnet for det er jo ganske fint i grunn:) P-piller er langt fra trygt. Om han var så hysterisk redd for å bli far så kunne han brukt kondom, det er tryggere. Anonym poster: d7bdb05cd298d521e56a049167fd2cd0 Er du seriøs nå? Så ifølge din logikk er man ikke trygg på p-piller man må ha kondom også? Må man bruke p-piller eller en ekstra kondom hvis man bruker en kondom i utgangspunktet?Så du mener kondom er sikrere enn p-piller? P-piller er 99.8 % trygg og går under en av de sikreste prevensjonene, mens kondom ligger mellom 85-98.8 % og går under ganske god prevensjon. Sjekk fakta først.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 13. november 2012 #21 Skrevet 13. november 2012 Jeg kan ikke fatte å begripe at noen her kritiserer denne mannen med setninger som "Ikke spill offer", "Du visste hva sex kunne føre til" osv.. Hvor mange av oss har tenkt "Nå blir det kanskje baby" ved hvert eneste samleie vi noensinne har hatt? Har dere i det hele tatt lest innlegget? Jeg forstår veldig godt frustrasjonen til HI, han har all grunn til å være mektig forbannet. Som de andre sier her, hvis du vil ha kontakt med barnet så må du bare stå på! Ta kontakt med mor, ikke gi deg. Krev farsskapstest! Du har rett på tid med barnet ditt
khm Skrevet 13. november 2012 #22 Skrevet 13. november 2012 Leser dere det som står? Han ønsker å ta del i ungens liv, men hun tar ikke telefonen eller noe, med andre ord, han får ikke kontakt med henne. HI: Etter du har fått tatt farskapstest, så kontakt familievernkontoret, be dem om en time, så dere finner ut av samvær ol. Noen gang er det lett å se at folk leser det de vil lese...
Elsker livet Skrevet 13. november 2012 #23 Skrevet 13. november 2012 Jeg beklager at jeg var så krass i sted. En unskyldning er på sin plass fra meg. Jeg forstår reaksjonene dine mot barnets mor. Men håper du alikevel tar til deg rådene om hvordan få et godt forhold til mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #24 Skrevet 13. november 2012 Ja, jeg leser det som står skrevet.. De har hatt et seksuelt forhold i 6 mnd.. 6 måneder er ikke lenge, man kjenner ikke hverandre så godt (spesielt om man kun har sex og ikke et normalt forhold hvor man faktisk kommuniserer) så det er jævlig naivt å stole blindt på at dama bruker prevensjon. BRUK ALLTID KONDOM om man ikke ønsker barn!! Da beskyttes man mot det meste.. Han skriver videre at han reagerte med sinne og frustrasjon. Og ja, det er helt forståelig. Men når dama faktisk tar deg på ordet, du sa jo at du ikke ville være en del av dette, da kan du bare takke deg selv for denne kalde skulderen! Jeg er egentlig en ganske snill og rolig dame. Men når det kommer til dette så blir jeg mektig irritert. Jeg har en eksmann som forlot meg da jeg ble gravid med vårt 3.barn. Han var fraværende i hele svangerskapet og ga klart uttrykk for at dette gadd han ikke være med på. Gadd ikke være med på ultralyder, og hoppet bare på første dama og startet et nytt liv. Og hva skjer? Joda, 6 uker etter fødselen går han til retten for å kreve samvær. Og vet du, jeg syns han er en bedriten mann!! Datteren vår er nå 2 år, og han har overnattingssamvær annenhver helg. Men det er KUN fordi datteren min har krav på å bli kjent med pappa'n sin. For min del kan han brenne i helvete! Men ja, du har rettigheter som far. Du kan som andre skriver, kreve DNA-test via nav. Er du faren så kan du kreve samvær. Men du må betale bidrag, og med samvær kommer forpliktelser. Jeg har ingen planer om å slenge dritt om dama selv om det er bedritent gjort å lure en mann på denne måten. Så der forstår jeg deg. Men jeg må bare spørre om du hadde mye fravær på skolen? For det kan virke som du var fraværende i sex.ed-timene! Anonym poster: 2f264282362c19b77dc594a84135ca68
Anonym bruker Skrevet 13. november 2012 #25 Skrevet 13. november 2012 Tror kanskje en del svarer av erfaring selv og. Jeg ble forlatt da jeg sa jeg var gravid og han ville ikke ha noe med oss å gjøre. Ble gravid på p-pillen noe han ikke trodde på. Han mente jeg lurte han, selv om han hele tiden sa at han var steril så han ikke trengte å bruke kondom. Så skjønner jo hvorfor hun ikke vil ta telefonen eller svare på noe...når han var sint og sa han ikke ville ha noe med de å gjøre. At han bruker nesten 6 mnd på å skjønner at han vil det er litt trist og det kan føles forferdelig å være den som sitter der med alt ansvaret og faren/moren til barnet kan ta den tiden h'n trenger for å bli klar men det kan ikke den andre parten. Kjempebra at du vil være en del av barnets liv, men ville prøvd å få til ett samarbeid med moren etterhvert. Kanskje ikke banket på døren med engang og krevd ditt og krevd datt, men tatt det litt mer etterhvert. På en måte snike seg litt inn i livet. Husk at det er mye nytt for moren her og til å begynne med og mange hormoner som ikek er helt rasjonelle. Det er kanskje litt dumt å oppfordre folk her inne til å rakke ned på mor, det setter deg ikke i ett veldig godt lys. Og det vil ikke hjelpe senere, for dere er knyttet til hverandre resten av livet. Det beste er jo heller å svelge noen kameler som så mange som har opplevd samlivsbrudd har gjort for å få ting til å gå på skinner og ikke la det gå utover barnet. Anonym poster: 679b4c3ef42db8aebd82aa2c9254cf3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå