Gå til innhold

Inseminering på Rikshospitalet nå for tiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen (lesbiske) som er i gang med prøving på Rikshospitalet nå? Er det fremdeles veldig lang ventetid der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er på RH om dagen, skal antagelig inseminere over helgen. Er tredje forsøk nå. Angående ventetid så vet jeg ikke så mye om det ifht førstegangssamtale osv, men det virker som om det er relativt greit med kapasitet, kommer inn hver 2. Mnd, de inseminerer visst ikke med donorsæd i naturlig syklus etter mislykket forsøk, så derfor annenhver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Sist jeg sjekket var det lang ventetid og de hadde sluttet å ta i mot nye fordi de ikke hadde kapasitet. Får man velge hårfarge, øyefarge osv på Riksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom til veldig raskt, så snart alle prøvene var ferdige, og at de tok tid var fordi fastlegen ikke hadde oversikt over hvor mange prøver som måtte tas og når i syklus. De spør om hud/hår/øyefarge for deg og partner, men du får ikke velge noe. Jeg antar at de bare velger en donor med noenlunde tilsvarende etnisk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort ventetid på RH nå.

Vi har vært inne til forsamtale og nå venter vi bare på "ringe brevet" som dem kaller det.

Jeg ringte dem i dag for å høre litt mere om tid. Og da sa hu at det er kort ventetid på insiminering i forhold til ivf.

Vi skal igang med 4 insiminering. Dette er første på RH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei! Slenger meg på her jeg :P Spør på flere tråder i håp om at noen har svar på mine spørsmål ang. Riksen (inseminering) :) Først litt om meg: Har samboer (jente). Gjort et forsøk tidligere på Stork, uten hell. Er 26 år, så har iallefall aldern på min side :P Hehe.. Og jeg har regelmessige syklusser :)

 

1: Gjør de det på lesbiske par?

2: Hvor mye koster det der?

3: Må alle ta hormoner/medisiner, selvom normal sykluss?

4: Hva koster det for hormoner/medisiner?

5: Hvor lang er ventetiden, på både samtale og forsøk?

 

Håper noen vet noe om disse tingene :D hihi...

Endret av solskinn86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hel solskinn

1. ja.

2. 1500 for insemineringen, 360 for kontrollen før inseminering (hvor de bruker ultralyd til å telle egg), pluss medisiner.

3. ja, jeg tror det.

4. avhenger av hvor mye du må ta, vi brukte rundt 2000 tilsammen på to forsøk, da tok jeg absolutte minimum meds. hele greien, inkludert egenandeler til prøvene og legebesøk, samt to forsøk kostet oss i underkant av 7000.

5. i min erfaring er ventetiden kun teknisk, altså tiden det tar å få satt opp time, og deretter tiden det tar før du får mensen og kan starte, evt. litt lengre hvis det kommer ferier i veien.

Endret av fiskeplomme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar fiskeplomme :)

Sånne svar hjelper :)

 

Høres jo veldig bra ut på Riksen synes jeg :)

Skal få ordnet meg henvisning til røntgen av eggledere, så vente på time hos legen for å sende søknad. Etter det er det vel bare å vente :) Satse på at jeg har alt jeg trenger så ikke ventetiden blir ekstra lang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde trodd at det kom til å være lang venting for å komme til, lenge mellom forsøkene, og mange forsøk for å få det til. men hittil har alt gått så smurt at vi er dønn imponert over både helsevesen og byråkrati.

når vi skal på ultralyd i uke 20 er det nøyaktig ett år etter at jeg ringte legen for å få time for å starte prosessen.

og, dessuten, det tok bare en uke å få godkjent medmorskapet og riksen var veldig behjelpelige med å sende oss de riktige papirene.

 

hvis det fortsetter sånn kommer jeg til å stemme rødgrønt i ammetåken til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så bra! Sånt liker vi å høre :D hehe..

Husker du hvor lang tid det tok fra dere sendte søknaden til dere gjorde første forsøk eller? :)

 

Gratulerer med den lille i magen da!! :D Evig lykke kan jeg tenke meg :D

 

Er virkelig glad for at Norge har kommet så langt som de har :) Fortsetter de sånn, kan man jo faktisk føle seg hjemme her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok i underkant av et halvår fra legen sendte søknaden til vi hadde første forsøk. Men i det halvåret ligger masse tester og prøver som legen min enten tok på feil tidspunkt i syklus eller ikke kom på å ta før søknaden ble sendt. Jeg regner med at det går raskere hvis legen kan sende med alle prøvesvarene, fordi vi brukte mange måneder på at riksen stadig kom med nye henvisninger, som jo alle skulle passe inn i syklus.

Og så var avdelingen på riksen stengt i seks uker i sommerferien, så der gikk det to måneder ekstra for å få syklus og åpningstid til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok i underkant av et halvår fra legen sendte søknaden til vi hadde første forsøk. Men i det halvåret ligger masse tester og prøver som legen min enten tok på feil tidspunkt i syklus eller ikke kom på å ta før søknaden ble sendt. Jeg regner med at det går raskere hvis legen kan sende med alle prøvesvarene, fordi vi brukte mange måneder på at riksen stadig kom med nye henvisninger, som jo alle skulle passe inn i syklus. Og så var avdelingen på riksen stengt i seks uker i sommerferien, så der gikk det to måneder ekstra for å få syklus og åpningstid til å stemme.
Hei. Må bare spørre. Hvilke tester og prøver var det du måtte ta? Har tatt Amh, Lh, Fsh og østradiol. Har også hatt lap, hvor alt var i skjønneste orden. Er det flere tester / prøver jeg må gjennom? Har fått innkalling til Riksen i slutten av januar. Er så spent på hva som skal skje da. Om vi får vite ca oppstart på forsøkene, om det er lang ventetid osv. Er vel bare samtaletime med mye info kan jeg tenke meg. Er ny i dette gamet og vet så lite. Gratulere med lille i magen :) Endret av Venter og lengter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har dekket de viktigste. Jeg mener at de testet flere hormoner, men jeg husker ikke hvilke. Hvis du har fått innkalling til samtale regner jeg med at du er ferdig med det.

 

Vi fikk ikke vite noe om oppstart og ventetid da vi var der, men det fikk vi i brev ca en uke etter. Legen forklarte hvordan man skal ta medisinene (noe er sprøyter som du må blande og sette selv, høres skummelt ut men er helt greit). Og så gjorde de en innvendig ultralyd for å se på eggstokkene, sikkert for å være på den sikre siden om at man ikke har cyster eller noe slikt.

 

Lykke til. Dere har en spennende tid i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for kjempeflott svar.

Regner med det er samtale vi skal til. Står ingenting i brevet om det, bare hvor og klokkeslett. Og så var det innkalling til både meg og min mann i brevet, til samme time.

Er så deilig å være kommet så langt nå. Etter å ha vært prøvere i over 3 år, viste det seg at min mann er steril. Søknaden vår i sommer ble avvist pga min BMI, men har nå tatt av 17 kg og jeg føler meg "så nær" målet.. Selv om vi er innstilt på at vi kankje må gjennom mange forsøk før vi lykkes.

Satser på at 2013 er vårt år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok i underkant av et halvår fra legen sendte søknaden til vi hadde første forsøk. Men i det halvåret ligger masse tester og prøver som legen min enten tok på feil tidspunkt i syklus eller ikke kom på å ta før søknaden ble sendt. Jeg regner med at det går raskere hvis legen kan sende med alle prøvesvarene, fordi vi brukte mange måneder på at riksen stadig kom med nye henvisninger, som jo alle skulle passe inn i syklus. Og så var avdelingen på riksen stengt i seks uker i sommerferien, så der gikk det to måneder ekstra for å få syklus og åpningstid til å stemme.

 

Er akkurat det jeg er redd for, at det skal bli masse forsinkelser pga at vi ikke har det vi trenger. Så prøver å finne ut av det må, før jeg sender inn :) Men er ikke så lett å finne det ut. Har spurt Riksen to ganger nå og alt jeg får til svar er at må se på hva som står på søknaden. Enten så er jeg dum, eller så står det veldig komplisert der. Jeg skjønner iallefall ikke noe av det :P

 

Så hvis det er noen som vet AKKURAT hvilke prøver jeg trenger så skrik ut :) Jeg har tatt de obligatoriske hiv, hepatitt b og c, rubella. Også tok ivf klinikken 4 forskjellige hormon prøver av meg, når jeg var til samtale der. Fordi vi egentlig skulle gjøre forsøk der. Skal få ordnet henvisning til røntgen av eggledere med kontrast. Noe mer jeg trenger da? :)

Endret av solskinn86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har det meste da. Jeg husker jeg måtte ta tre eller fire blodprøver på riktig dag i syklus (LH, kanskje). Jeg brukte en gynekolog jeg ble anbefalt, Merete Blakstad. Ikke anbefalt på grunn av den vidunderlige pasientbehandlingen akkurat, men hun hadde stålkontroll på alt vi måtte levere i søknaden.

 

Jeg måtte også ta amh, men jeg tror egentlig det var i forbindelse med IVF (for å dosere stimuleringen riktig), og at det ikke var nødvendig for inseminasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Jeg får kanskje bare ta med papirene mine til en gynekolog, og spørre om jeg har alt jeg trenger :)

 

Ja LH må man ta på syklus dag 2-3, hvis man har uregelmessig sykluss :) Det har heldigvis ikke jeg, så tror jeg slipper den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklusen min er som en klokke, men jeg tok dem allikevel. Men dette er jo fire år siden, så det kan jo ha endret seg. Jeg bare tok alle prøvene gynekologen sa jeg skulle, uten å stille spørsmål, inkludert scanning av eggstokkene med kontrastvæske, og søknaden gikk rett igjennom. Så heller en prøve for mye enn en for lite :) Men frustrerende å ikke få klar informasjon på hva som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Ja det er jo veldig sant da. Bedre å ta for mye tester, enn for lite :) Nå er jeg på syklus dag 10, så om jeg skal ta LH, må jeg vente en hel mnd da.. Hadde håpet jeg slapp det :)

 

Hadde vært enklere, hvis Riksen kunne sagt hva DE trengte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at de ikke tar hensyn til egen beskrivelse at helse og syklus.

alt skal testes, slik at de får noe til henvisningsskjemaet sitt, sykdommer, fsh og amh er for alle.

jeg fikk siden henvisning om hele rekken LH, østradiol, prolaktin, TSH, fritt T4, SHBG, selv om jeg har svært regelmessig syklus, så det jeg opplevde det som alment krav.

og etterpå røntgen av eggledere, livmorhalskreftcelleprøve.

 

Jeg kastet alle blodprøveresultatene da jeg testet positivt på den ene testen som alt dreier seg om, så jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såppas ja! Synes jo de kunne vært mere tydelig på henvisningen, eller på sidene sine om hvilke prøver man trenger. Gikk igjenom papirene mine nå, og ser jeg har fatisk tatt både AMH, FSH, LH, SHBG, TSH og Fritt T4. Hadde visst tatt mer enn jeg husket :P Livmorhalskreftcelleprøve har jeg også tatt. PRL tror jeg ikke jeg har.. Skal til gynekolog på mandag, så da kan de sjekke det ut :)

Endret av solskinn86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone måtte jo ta både HIV og hepatitt-prøver. Noe flau innrømmet legen at det var fordi sæden (som mennene må levere, men selvsagt ikke hun) ikke skulle kontaminere laben deres. Men det var ikke snakk om å bruke fornuft der, prøvene måtte tas. Og da vi skulle igang igjen i høst etter en selvvalgt lang pause, måtte prøvene tas på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uke siden ble søknaden til Riksen sendt inn, endelig :D Noen som vet hvor lang ventetid jeg kan forvente meg, før vi får svar? Og får man svar uansett om man mangler noe eller ikke, eller hvordan fungerer det her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uke siden ble søknaden til Riksen sendt inn, endelig :D Noen som vet hvor lang ventetid jeg kan forvente meg, før vi får svar? Og får man svar uansett om man mangler noe eller ikke, eller hvordan fungerer det her? :)

Gikk ca 2 uker fra vår søknad ble sendt til vi fikk svar fra Riksen om at søknad var mottatt... Ca 2 uker etter det fikk vi, dessverre, brev med avslag på søknad pga BMI. Var da allerede i gang med vektreduksjon, så da jeg var kommet meg under BMI-grensen sendte vi inn bekreftelse på ny vekt for meg. Da gikk det ca 2 uker igjen før jeg fikk brev med henvisning til diverse blodprøver.

Ca 2 mnd fra bekreftelsen var sendt inn til forsamtalen, som vi skal på nå til uken :)

Så svar fra Riksen får man.

Lykke til, og håper dere får svar raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Tusen takk for svar :) Det er godt å høre at man får svar uansett da iallefall :) Da er det kanskje ikke så lenge til vi hører noe! Er så spent på om vi får ja eller nei, og om vi mangler noe :)

 

Så morro at alt ordnet seg for dere da. Kan tenke meg dere gleder dere til samtalen nå :) Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...