Gå til innhold

Lesbiske prøvere?


BareC

Anbefalte innlegg

De vil normalt ikke gi hormonstimulering to sykluser på rad, på grunn av måten hormonene påvirker kroppen. Jeg reagerer ikke på hormonene, og har dessuten såpass lang syklus at det uansett vil gå 5-6 uker mellom hver gang jeg tar dem. Derfor mente legen at det var ok.

 

Jeg ble inseminert for tredje gang nå sist, og da snakket også legen om IVF. De anbefaler imidlertid 4-6 inseminasjoner før man går over på IVF, og du kan takke nei da også. Jeg går igang med mitt 4. forsøk nå, og har også hatt ett avbrutt forsøk tidligere.

 

Sannsynligheten er selvfølgelig større med IVF, men det er jo ganske mye heftigere for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også ganske lang syklus, inseminerte på dag 18 nå. Dersom jeg må hoppe over neste så kan jeg jo evt prøve uten hormoner i en runde til kanskje. Reagerte overraskende ikke noe særlig på hormonene, var redd for det på forhånd. Men merket egentlig ikke noe til det. Krysser fingrene for oss alle så vi slipper ivf :)

 

Anonymous poster hash: fe1f2...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kan noen svare meg på hva som skjer når man får ringebrev fra Rikshospitalet? Hvor lang tid tar det da før man får sette i gang med prøving? I neste syklus, eller er det ny ventetid da? Vi var på samtale i november, så jeg tror brevet vårt er rett rundt hjørnet nå. Noen som var på forsamtale i fjor høst som har fått ringebrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ganske lang syklus, inseminerte på dag 18 nå. Dersom jeg må hoppe over neste så kan jeg jo evt prøve uten hormoner i en runde til kanskje. Reagerte overraskende ikke noe særlig på hormonene, var redd for det på forhånd. Men merket egentlig ikke noe til det. Krysser fingrene for oss alle så vi slipper ivf :)

 

Anonymous poster hash: fe1f2...f7a

Meg igjen! Mente ikke være anonym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kan noen svare meg på hva som skjer når man får ringebrev fra Rikshospitalet? Hvor lang tid tar det da før man får sette i gang med prøving? I neste syklus, eller er det ny ventetid da? Vi var på samtale i november, så jeg tror brevet vårt er rett rundt hjørnet nå. Noen som var på forsamtale i fjor høst som har fått ringebrevet?

Vi kunne begynne med en gang. Hvis det ikke er plass i første syklus får du reservert plass i neste syklus. Håper dere snart får høre noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne begynne med en gang. Hvis det ikke er plass i første syklus får du reservert plass i neste syklus. Håper dere snart får høre noe :)

Takk for svar? Men hvordan vet man om man skal ha hormoner eller hva som er planen? Lager man en avtale når man ringer når man får mensen? Jeg fikk mensen i går. Håper jeg kan ringe på neste første mensturasjonsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar? Men hvordan vet man om man skal ha hormoner eller hva som er planen? Lager man en avtale når man ringer når man får mensen? Jeg fikk mensen i går. Håper jeg kan ringe på neste første mensturasjonsdag!

Vi la planen da jeg ringte inn mens, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro at så mange her er i gang med forsøk ❤️ Håper det snart klaffer for alle sammen :)

Her er jeg snart 6 mnd på vei og tiden flyr avgårde :) Vi valgte forøvrig å gå over til IVF etter to inseminasjonsforsøk og er veldig fornøyde med det :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt inseminert på hhv. dag 31, 25 og 21.

 

Jeg er heller ikke voldsomt gira på IVF, men jeg vender meg stadig mer til tanken. Merkelig hvordan ting man hadde trodd skulle være ubehagelig før, blir normalisert i denne prosessen. Jeg ler for eksempel så jeg hikster av de venninnene jeg har som syns det er kleint å gå til gynekolog. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Ja, etter seks gu-er på en uke blir man vant til det ;)

 

Jeg synes dette med riksen er veldig uvant. På privatklinikken vi var før ringte vi bare inn når jeg testen positivt for eggløsning. Føler på en måte at det var vel så sikkert som denne sprøyta de setter her... Begynner faktisk å tenke at ivf kanskje er veien. Sannsynligheten er jo stor for at det klaffer for fort. Men de har vel peiling, hvis ikke hadde de vel ikke holdt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har fulgt med på denne tråden en stund nå og lest de koselige historiene om barn som blir til. Jeg og min samboer skal snart begynne prøvingen, men jeg er litt usikker på om vi egentlig får lov til det. Vi har vært sammen i 1,5 år og har bodd sammen i 9 måneder. Er det forskjellige regler på Rikshospitalet, privat klinikk i Norge og i Danmark? Eller må man være gift eller ha bodd sammen minst 2 år før man får lov til å inseminere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har fulgt med på denne tråden en stund nå og lest de koselige historiene om barn som blir til. Jeg og min samboer skal snart begynne prøvingen, men jeg er litt usikker på om vi egentlig får lov til det. Vi har vært sammen i 1,5 år og har bodd sammen i 9 måneder. Er det forskjellige regler på Rikshospitalet, privat klinikk i Norge og i Danmark? Eller må man være gift eller ha bodd sammen minst 2 år før man får lov til å inseminere?

Hei, og velkommen hit. 😊 I Norge må man det, ja, både offentlig og privat. I Danmark finnes det ikke sånne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og velkommen hit. I Norge må man det, ja, både offentlig og privat. I Danmark finnes det ikke sånne regler.

Tusen takk for svar :) Huff. Da må vi kanskje dra til Danmark da, eller ha litt mer tålmodighet. Håper hun er superfertil og blir gravid med en gang. Det kanskje uansett koster like mye å dra til danmark med reisekostnader osv. som å bruke IVF-klinikken i Oslo? Etter hva jeg har lest så er det veldig dyrt med frakt av sæd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Huff. Da må vi kanskje dra til Danmark da, eller ha litt mer tålmodighet. Håper hun er superfertil og blir gravid med en gang. Det kanskje uansett koster like mye å dra til danmark med reisekostnader osv. som å bruke IVF-klinikken i Oslo? Etter hva jeg har lest så er det veldig dyrt med frakt av sæd osv.

Jeg er på Riksen, så jeg har ikke veldig mye peiling på det, men jeg tenkte i utgangspunktet det samme som deg - at det nesten ble like dyrt i Danmark som på IVF-klinikken, pga reiser og det hele. Så regnet jeg litt på det, og fant ut at det er mye billigere i Danmark. MYE. På IVF-klinikken må du betale barnerett osv - det slipper du i Danmark. Hvis jeg måtte tatt pause på Riksen nå så hadde jeg uten tvil valgt Danmark. Bare oppstartskostnader på IVF-klinikken skremmer vann av meg.

 

Men altså, i den situasjonen du er i akkurat nå så er ikke IVF-klinikken noe alternativ uansett, siden samboerskapet er kliss nytt. Da må dere til utlandet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært kjempefornøyd med stork tidligere. Er på riksen nå, mye på grunn av det er praktisk og ikke minst økonomisk. Vurderer å bytte tilbake til stork. Hadde veldig trua der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble gravide på Riksen, men hadde først fire forsøk på Stork. Nå var vi jo ikke så heldige at vi ble gravide der, men var veldig fornøyde med både personalet, lokalene og i det hele tatt måten vi ble tatt imot. For vår del meeeener jeg prisen på inseminasjon ville blitt ca lik på en privatklinikk på Østlandet og det å reise til Stork, da vi bor i Nord-Norge, og det blir en dobbelte reisekostnader av å reise til Danmark. Det var i alle fall ikke veldig stor forskjell i prisen i 2014.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger absolutt ikke ha bodd sammen i 2 år først, jeg og min samboer hadde bodd sammen ca 1,5 år når vi startet opp på IVF-klinikken, og det var ikke noe problem. :-)

 

Nå er vi gravide med nr. 2, begge ble til på IVF-klinikken på første forsøk. De er vanvittig flinke, dyktige og imøtekommende der. Anbefaler de til alle jeg møter som er i samme situasjon! Tror også at det egentlig ikke er spesielt mye dyrere å gjøre dette i Norge, man slipper å kaste seg rundt når man har eggløsning (og flybilletter koster jo gjerne ekstra ved kort planlegging), eventuelle overnattingskostander, man trenger ikke ordne fri fra jobb og jeg tror det stresset kroppen utsettes for ved å måtte dra på kort varsel heller ikke er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger absolutt ikke ha bodd sammen i 2 år først, jeg og min samboer hadde bodd sammen ca 1,5 år når vi startet opp på IVF-klinikken, og det var ikke noe problem. :-)

 

Nå er vi gravide med nr. 2, begge ble til på IVF-klinikken på første forsøk. De er vanvittig flinke, dyktige og imøtekommende der. Anbefaler de til alle jeg møter som er i samme situasjon! Tror også at det egentlig ikke er spesielt mye dyrere å gjøre dette i Norge, man slipper å kaste seg rundt når man har eggløsning (og flybilletter koster jo gjerne ekstra ved kort planlegging), eventuelle overnattingskostander, man trenger ikke ordne fri fra jobb og jeg tror det stresset kroppen utsettes for ved å måtte dra på kort varsel heller ikke er heldig.

Jeg får spise ordene mine her. :P IVF-klinikken skal nekte hvis man ikke har bodd sammen i to år, men det gjør de tydeligvis ikke. :P

 

Ellers er jeg enig i at stresset med reisingen absolutt er en faktor man bør tenke på. 😊

 

Men altså, erfaringene til de jeg kjenner (på Østlandet altså) tilsier at det er langt billigere i Danmark, selv når hasteflybilletter, overnatting og alt mulig er medregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt: har man råd til IVF-klinikken, så tror jeg absolutt det er verdt det for å slippe reising til Danmark eller venting på Riksen. 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette.. På den ene siden er det jo mye mer stress å reise til Danmark med dyre flybiletter og hotel, i hvert fall hvis vi trenger mange forsøk. Men det kan jo være verdt det hvis vi ikke har råd til IVF-klinikken eller ikke får lov til å gjøre det der før vi har bodd sammen i 2 år. Men det virker jo som om de kan se mellom fingrene for noen. Det høres også ut som om de som har vært på Riksen har hatt bra opplevelser der, men hvordan tenker dere om søsken? Der går det jo ikke an å reservere sæd til søskenforsøk, men den detaljen er sikkert ikke like viktig for alle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette.. På den ene siden er det jo mye mer stress å reise til Danmark med dyre flybiletter og hotel, i hvert fall hvis vi trenger mange forsøk. Men det kan jo være verdt det hvis vi ikke har råd til IVF-klinikken eller ikke får lov til å gjøre det der før vi har bodd sammen i 2 år. Men det virker jo som om de kan se mellom fingrene for noen. Det høres også ut som om de som har vært på Riksen har hatt bra opplevelser der, men hvordan tenker dere om søsken? Der går det jo ikke an å reservere sæd til søskenforsøk, men den detaljen er sikkert ikke like viktig for alle :)

Jeg er på Riksen nå, og syns det er helt ok. Det er ventetid og samlebånd, så man får litt det man (ikke) betaler for, men de er flinke og seriøse, og det er et fantastisk tilbud.

 

Jeg skjønner at det for mange er et skår i gleden at man ikke kan reservere sæd til søskenforsøk (man får faktisk ikke søskenforsøk lenger i det hele tatt), men for min del er biologien mindre interessant, all den tid det uansett ikke er noen far i bildet. Planen vår er derfor å få vårt ene tilmålte barn via Riksen, og ordne fremtidige søsken andre steder. For oss er det viktigst st vi får flere barn, ikke hvorvidt barna er biologiske søsken. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på Riksen nå, og syns det er helt ok. Det er ventetid og samlebånd, så man får litt det man (ikke) betaler for, men de er flinke og seriøse, og det er et fantastisk tilbud.

 

Jeg skjønner at det for mange er et skår i gleden at man ikke kan reservere sæd til søskenforsøk (man får faktisk ikke søskenforsøk lenger i det hele tatt), men for min del er biologien mindre interessant, all den tid det uansett ikke er noen far i bildet. Planen vår er derfor å få vårt ene tilmålte barn via Riksen, og ordne fremtidige søsken andre steder. For oss er det viktigst st vi får flere barn, ikke hvorvidt barna er biologiske søsken.

 

Hehe, ikke sant. Det negative med Riksen er jo ventetiden da, men det er positivt at det ikke er så sykt dyrt der.

Jeg skjønner virkelig at du tenker og føler det sånn. For oss er egentlig biologin ikke det viktigeste heller. Man skulle jo ønske at barnen ble en blandning av begge mammaer, men det er jo ikke et alternativ. Jeg føler bare at hvis vi har råd til å bruke samme sæd til begge/alle våre barn så kan vi gå for det. Men det får tiden vise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt veldig mye bra om Stork og andre danske klinikker, så det blir nok bra uansett hva dere velger. :-) Kom på at jeg og min samboer faktisk bare hadde bodd sammen i 1 år og 1 måned når vi ble inseminert, og rundt 10 måneder når vi begynte selve prosessen med papirer/blodprøver etc. Vi fikk aldri spørsmål eller kommentarer på dette, så tror ikke det er avgjørende på noen som helst måte. :-)

 

Oppstartskostnader er jo store, sæd og frakt, barnerett(er) pluss selve inseminasjonen. Fordelen med å gjøre det i Norge er god oppfølging både i forkant og etterkant. Vi betalte 8100 kr for inseminasjonen, med det fulgte ultralyd av livmor/eggmodning i forkant nettopp for å optimalisere tidspunkt for inseminasjon (ikke alle får utslag på eggløsningstest heller), oppfølging underveis + ultralyd fra uke 7-8 ved positiv test (ved privat klinikk koster det i seg selv gjerne fra 1200 kr). Vi gjorde begge våre inseminasjoner etter jobb og uten stress, så det er praktisk om man har en jobb hvor det ikke er så lett å få fri på kort varsel etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...