Gå til innhold

flere som planlegger å bli gravid?


jeem

Anbefalte innlegg

Slenger meg på jeg også. Prøver på nr.2:) Har ei jente på snart fire som ønsker seg en lillesøster eller lillebror:) har kanskje ventet litt lenge men var så utrolig dårlig med førstemann. Har prøvd siden mai i år. Tok 1.5 år med første, så spent på hvor lang tid det tar nå. Og krysser virkelig fingrene for at jeg ikke blir like dårlig denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på jeg også. Prøver på nr.2:) Har ei jente på snart fire som ønsker seg en lillesøster eller lillebror:) har kanskje ventet litt lenge men var så utrolig dårlig med førstemann. Har prøvd siden mai i år. Tok 1.5 år med første, så spent på hvor lang tid det tar nå. Og krysser virkelig fingrene for at jeg ikke blir like dårlig denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe hyggelig å høre historien deres,og jeg er helt enig i at penger ikke er alt.

Det er det med å kunne ha kvalitetstid sammen og lære seg å sette pris på de små tingene i livet som betyr noe.

 

Her i huset startet vi så smått praten for et drøyt halvt år siden.

Det hele var egentlig litt tilfeldig ettersom vi egentlig hørte om en ulykke på P4 hvor en gutt hadde skadet seg etter å ha ramlet ned fra et lekestativ og brukket armen.

 

Jeg og samboer sa nesten i kor at det er bedre å få leke og kose seg en å hele veien måtte overbeskyttes.

Det er ikke hverdagskost at man pådrar seg slike skader,og man kan ikke gå rundt og vokte hvert steg et barn tar.

Dermed kom vi inn på praten om barneoppdragelse og fant fort ut av at vi var veldig enig om alt fra matvaner til friluftliv,ikke være overbeskyttende,osv osv.

 

Så kom den obligatoriske praten om når man kunne tenke seg å stifte familie selv.

Min samboer ville gjøre ferdig mer eller mindre det som var igjen av studiet,og få i boks huskjøpet. Noe jeg var enig med han i.

Etter en ganske lang prat om alt fra graviditet til fødsel og andre ting så sa jeg bare på spøk at det hadde vært spennende å slutte på prevansjon rundt juletider, noe han var helt enig i at var en fin tid.

Vi har siden snakket mye om dette og er nå fast bestemt på å slutte på pillen i desember.

Han snakker endel om det og sier han gleder seg veldig.

 

Fra før har han to st han er onkel til,og har et fantastisk håndlag med barn.

 

Jeg gleder meg utrolig mye til veien videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia: Så hyggelig å høre! Jeg føler også at denne tråden kanskje kan passe litt mer for alle aldere og i alle situasjoner :) Når det kommer til hva vi tenker om tiden babyen blir født, så må jeg helt ærlig inndrømme at vi ikke tenker så alt for hardt over det. Vi tenker å slutte på prevansjon i Desember,så må rett og slett ting skje når det skjer deretter. Jeg kommer nok til å ha en hvis oversikt over når vi må passe på å legge inn noen ekstra aksjer, men utover det kommer vi nok til å ta det veldig med ro. Jeg tror det er viktig å senke skuldrene litt og ikke føle noe press rundt tiden når man forsøker å bli gravid. :) Tre barn til sommeren: Kjempe spennende :D jeg krysser fingrene for dere! Fornuftig å gjøre ferdig studiene først når du fikk en mitt i studiene også :) Liljeduft: Studiet er over 2 år. Utrolig spennende,utfordrende og ikke minst lærerikt! Jeg storkoser meg! Jeg er heldig med at deler av studie er nettbasert,og det er lagt opp slik at man skal ha mulighet til å kunne fullføre,selvom man skulle bli gravid underveis. Hadde alle studier vært satt opp slik så tror jeg jammen det er fler som hadde hatt en utdanning. ( Jeg er utdannet innen helsevesenet fra før, men da var det ikke halvparten så fleksibelt og tilrettelagt som det nå er.) Huset vi har fått kjøpe er GIGANTISK :o Nå skal jeg bare understreke at stor hus,hage og utsikt ikke er noe som egentlig er et must for meg, jeg setter pris på helt andre ting i livet en slik, men jeg må si vi har vært utrolig heldige som har fått denne muligheten. Hagen er på TO mål ( :o ) og huset på 280 kvadrat fordelt på 3 etasjer. det er utsikt over sjøen og oppåover i fjellene, turterreng rett bak huset,og masse fjell og gå i rett utenfor dørene. Det er ikke langt til hverken barnehage,skole eller butikk,samtidig som det ligger på en veldig rolig plass og langt fra hovedvei. Veldig barnevennlig med andre ord. Jeg kunne ikke sett for meg en bedre plass å oppdra barn på. Må bare si igjen at vi har vært utrolig heldige. Hadde vi ikke arvet dette så hadde vi aldri hatt mulighet til å kjøpe noe slik. Tørr ikke engang å tenke på hvor mange millioner det hadde vært til salgs for. Når det kommer til oppdragelse så har jeg "heldigvis" jobbet flere år med vanskeligstilt barn og ungdom, og via den jobbet gått utallige kurs som omhandler trygghet og respekt i forhold til barn ( eller også kaldt barneoppdragelse.) Føler jeg har lært utrolig mye både via disse kursene,og ved å gjennom flere år kunne prøve det ut i praksiss. Det jeg har funnet ut at fungerte både på disse barna, og for meg som person er og hele tiden gi barna bekreftelser på det de gjore som var bra,og fortelle på en saklig og rolig måte hvorfor negativ atferd ikke var akseptert,hva det medførte,og det å spørre barnet hva han/hun følte v i kunne gjøre anderledes for at situasjonen ikke skulle skje igjen. Ved ekstrem negativ atferd (slik som lugging,kloring,slå,banne,snakke stygt,kaste ting osv) ble det rolig forklart at pga det som nettopp skjedde så ble det time out. Barnet/ungdommen fikk selv valget mellom å gå selv og sette seg på stolen, eller å bli hjulpet på plass på en fin måte. Når tiden var ute ( ikke mer en ettpar minutter) fikk personen lov å komme tilbake igjen til (foreksempel) bordet for å sitte med oss andre. Da la vi vekt på det positive og roste for å sitte pent/spise pent osv, så snakket vi om helt andre ting. Min teori er at barn trenger faste grenser,.stabilitet,og MASSE kjærlighet og bekreftelser. Klarer man dette er man langt på vei. Forutsigbarhet er også noe som er viktig. Når barnet vet hva som skal skje og hva som kan forventes,skaper det en mye større ro enn å gå i uvishet. Det med å starte og begynne dagen så positivt som mulig er også veldig viktig. Foreksempel avslutte kvelden med et eventyr på sengen/ en sang eller lignende. Si god morgen og spørre om natten har vært god på morgenen, og passe på at man har litt ekstra tid så man slipper å stresse. Jeg kjenner at dette med oppdragelse er noe som opptar meg veldig, og jeg kunne nok skrevet i all evighet. hehe :)

 

Jeg håper at flere og flere utdanninger blir nettbasert på god måte i fremtiden nettopp som du selv sier at det blir enklere å tilpasse til evt. graviditet eller andre årsaker :)

Dere høres kjempe heldige ut! Høres ut som dere må kjøpe en plentraktor med 2 mål hage :D Ellers får du iallefall trimmet kjapt av babykiloene med vanlig plenklipper :D:P

Vi håper på å få bygget hus om 4-5 år.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et spørsmål til, jeg :D (til dere alle) Var det du eller mannen som tok initiativ til familieforøkelse? Hvordan foregikk samtalen,og var dere begge like entusiastiske og positive til å prøve? =D

 

Tja, si det...? Det var i alle fall ikke én bestemt samtale. Vi har hele tiden vært klare på at vi ønsker oss minst ett barn til. For et drøyt år siden var vi, men mest jeg, overklare for en til. Da hadde det blitt samme aldersforskjell mellom yngste og mellomste som mellom eldste og mellomste. Det var det vi i utgangspunktet ønsket. Men siden jeg nå begynner på mitt femte år av et treårig studie (pga. flytting og barn) ble vi enige om at jeg skulle gjøre ferdig studiene før vi satte i gang igjen. En (kjedelig) forelesning for litt siden tittet jeg på terminkalkulatoren jeg har på iPhonen bare for å drømme litt, og fant ut at om vi blir gravide neste pp har vi termin i slutten av juni... :D Da var det bare å hive seg rundt da, fjerne spiralen og begynne å glede seg. Vi prater selvsagt mye om dette, men det er ikke sånn at vi setter oss ned og tar én veldig lang og alvorlig samtale om hva vi gjør nå. (For det jo strengt tatt ganske tullete å ikke jobbe seg opp litt mere penger før man føder. Jeg er ferdig på skolen ca to uker før termin hvis vi blir gravide med én gang)

Vi er begge like klare for en til! Vi har vel heller måttet overtale hverandre etter tur om hvorfor det var lurt å vente en liten stund til... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har et spørsmål til, jeg :D (til dere alle) Var det du eller mannen som tok initiativ til familieforøkelse? Hvordan foregikk samtalen,og var dere begge like entusiastiske og positive til å prøve? =D

 

Vel jeg har en lang historie ang. å prøve få barn og muligheten for å få det. Fikk vite i 09 at jeg ikke kunne bli gravid etter flere år med prøving med xen. Vi prøvde et år til og oppsøkte alle slags fertilitetseksperter. Samme svar - jeg var ikke fruktbar.

 

Så gikk jeg og han fra hverandre, like etter så møtte jeg samboeren. Etter nesten tre måneder inn i forholdet var jeg på årlige gynekologisk undersøkelse.

Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne faktisk være en kandidat for prøverør! Pga de største cystene var vekke og alt så bedre ut på UL. Men! vi burde komme kjapest i gang med prøvingen så det var bare å hoppe på ventekøen for prøverør etter et år.

Eneste vi måtte gjøre var å sjekke om jeg hadde genmutasjon for blodpropp.

 

Det å si det kjæresten min: "Hei! gynekologen sa at vi må starte med prøvingen nå for at jeg skal kunne få barn.. " det var en av de mest skremmende samtalene jeg har hatt.

Men han hadde forstått fra før hvor mye jeg ønsker barn og vi ble enige om å se hvordan det gikk.

Så kom beskjeden litt over et halvt år etterpå at jeg hadde denne mutasjonen så derfor ble prøverør utelukket..

 

Derfor ble både overraskelsen og sorgen enda større når jeg opplevde SA i vår. Da ble vi enige at ideelt sett så skulle vi ha ventet til jeg var både ferdig utdannet etc. men siden jeg vil gi meg selv skylden for ikke våge å satse nå når eggstokkene mine er begynt å bli venner med meg, bare fordi vi ikke har stort hus som er vårt etc. ble vi raskt enige om å prøve igjen!

 

Det har resultert i så langt i år 2 SA og 1 kjemisk graviditet..

 

Så nå må vi bare komme oss opp i fra dette "sorte hullet" vi befinner oss i før vi setter i gang med prøvinga igjen :)

Endret av Liljeduft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljeduft: det var en heftig historie.. Men dere virker som dere har godt mot og et fornuftig perspektiv , så da ender det helt sikkert bra for dere!! Hos oss er det hele tiden jeg som har vært veldig baby syk.. Og på grunn av ett par år med sykdom hos meg har det ikke vært aktuelt før nå i våres. Vi tok en prat om det da, og mannen min var jo veldig fornuftig og sa han gjerne ville ha noen måneder med "vanlig" familie liv før vi begynte å tenke på nr 2.. Heldigvis har kroppen min oppført seg det siste halve året og jeg har stortrivdes med å være en frisk mamma til en 3 åring og en frisk kone, og i tillegg har jeg klart å kommet meg ut i arbeidslivet i gjen!! Men her om dagen så tok jeg endelig mot til meg for å ta "samtalen" med mannen, for har vært veldig bevisst på at jeg ikke skal presse han. Og fikk faktisk et ganske positivt svar!!! Er helt overlykkelig nå, og selv om han tenker litt på tidspunkt på året så tror jeg at han også skjønte min bekymring i forhold til hvor lang prøvetida kan bli. Var jo ikke så fort gjort med nr 1. Så da er det kanskje mulighet for at vi og kan begynne prøving før året er omme!! Velkommen til dere "nye" som er her, og lykke til i forberedelsene til prøving og ikke minst prøving!! Når er d forresten en skal begynne med folsyre? Husker ikke fra sist.. Ellers prøver jeg å spise variert og være aktiv, for å forbrede kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen av dere som vet om man må ha jobbet 6 mnd før man blir gravid, eller regnes det fra termindato?

Altså, om man ble gravid (foreksempel) 1 Mars... må ma da ha jobbet 6 mnd FøR 1 Mars, eller gjelder dette fra termin dato og derfra 6 mnd bakover i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melder meg inn her skal begynne prøving i desember/januar :) (hjelp) Har en fra før som er blitt ganske stor etterhvert. Noen som har erfaring med stor alderforskjell mellom barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen av dere som vet om man må ha jobbet 6 mnd før man blir gravid, eller regnes det fra termindato? Altså, om man ble gravid (foreksempel) 1 Mars... må ma da ha jobbet 6 mnd FøR 1 Mars, eller gjelder dette fra termin dato og derfra 6 mnd bakover i tid?

 

Mener å komme på at du må hatt inntektsgivende inntekt iløpet av 6 av de 9 siste månedene for at en skal ha rett på fødselspenger.

Ble du noe klokere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk 81-mamma :)

Det var betrygende å høre.

Her er det nemlig ikke barebare med jobb om dagen.

Vikariatet jeg har går ut 31.desember,og vi planlegger jo å begynne å prøve på den tiden.

Da vet jeg allefall at ny jobb, eller forlenging av vikariat må være i boks før vi starter prøvingen.

 

Tels ekstravakter som en reell inntekt?

Altså at man ikke har fast eller vikariat,men tar ekstravakter?

 

For ordens skyld, jeg jobber såklart i helsevesenet ;) ( hvor ellers trengs det mest mennesker men annsettes færrest.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om deres historier! :)

Håper det blir drysset masse "baby-støv" over hele gjengen når vi er klar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ta folat hver dag men siden jeg sliter veldig med kvalmene av tablettene, så derfor prøver vi heller å spise spinat/brokkoli/rosenkål til middag hver dag... :) De klarte seg før i tida uten folattabletter som legen sier så får satse på at denne løsningen går også bra :P

 

 

Har dere begynt å planlegge allerede hva som skal kjøpes inn, skal gjøres evt. oppussing på barnerom? :)

 

Jeg selv prøver nå å lære meg å strikke babyklær. Etter et heftig sjokk på en strikket kjole i ull som kostet 699 kr til en baby så fant jeg ut at nå er det nok med skjerf og grytelapp strikkinga! :P

Ellers så er leiligheten vi har nå egentlig for liten til en baby, så vi holder et øye med utleie-markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk 81-mamma :)

Det var betrygende å høre.

Her er det nemlig ikke barebare med jobb om dagen.

Vikariatet jeg har går ut 31.desember,og vi planlegger jo å begynne å prøve på den tiden.

Da vet jeg allefall at ny jobb, eller forlenging av vikariat må være i boks før vi starter prøvingen.

 

Tels ekstravakter som en reell inntekt?

Altså at man ikke har fast eller vikariat,men tar ekstravakter?

 

For ordens skyld, jeg jobber såklart i helsevesenet ;) ( hvor ellers trengs det mest mennesker men annsettes færrest.)

 

Alt telles! Sørg for å få 6 gode lønnsslipper i løpet av de 10 månedene før termin! Det vil i grunnen si i løpet av graviditeten. Pass deg litt for å ikke satse på den siste lønnen, for du kommer til å sende inn søknadspapirer om foreldrepenger før du får de siste lønnsslippene!

 

Altså få 6 gode lønnsslipper. (Evt flere lønnsslipper i 6 md- om du har flere arb givere.

 

Lurt å følge med litt nøye. Jo høyere lønn du kan vise til i 6 md, jo mer får du i foreldrepenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk 81-mamma :)

Det var betrygende å høre.

Her er det nemlig ikke barebare med jobb om dagen.

Vikariatet jeg har går ut 31.desember,og vi planlegger jo å begynne å prøve på den tiden.

Da vet jeg allefall at ny jobb, eller forlenging av vikariat må være i boks før vi starter prøvingen.

 

Tels ekstravakter som en reell inntekt?

Altså at man ikke har fast eller vikariat,men tar ekstravakter?

 

For ordens skyld, jeg jobber såklart i helsevesenet ;) ( hvor ellers trengs det mest mennesker men annsettes færrest.)

 

Alt telles! Sørg for å få 6 gode lønnsslipper i løpet av de 10 månedene før termin! Det vil i grunnen si i løpet av graviditeten. Pass deg litt for å ikke satse på den siste lønnen, for du kommer til å sende inn søknadspapirer om foreldrepenger før du får de siste lønnsslippene!

 

Altså få 6 gode lønnsslipper. (Evt flere lønnsslipper i 6 md- om du har flere arb givere.

 

Lurt å følge med litt nøye. Jo høyere lønn du kan vise til i 6 md, jo mer får du i foreldrepenger!

 

Ps. Blir du gravid nå, rekker du få en 3-4 lønnsslipper frem til jul (spørs når utbetalingene er) og så må du sørge for å få jobbet 2-3 md når du er gravid. Kan godt være ekstravakter. Eneste ulempen m ekstravakter er at du ikke kan bli syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk 81-mamma :) Det var betrygende å høre. Her er det nemlig ikke barebare med jobb om dagen. Vikariatet jeg har går ut 31.desember,og vi planlegger jo å begynne å prøve på den tiden. Da vet jeg allefall at ny jobb, eller forlenging av vikariat må være i boks før vi starter prøvingen. Tels ekstravakter som en reell inntekt? Altså at man ikke har fast eller vikariat,men tar ekstravakter? For ordens skyld, jeg jobber såklart i helsevesenet ;) ( hvor ellers trengs det mest mennesker men annsettes færrest.)
Alt telles! Sørg for å få 6 gode lønnsslipper i løpet av de 10 månedene før termin! Det vil i grunnen si i løpet av graviditeten. Pass deg litt for å ikke satse på den siste lønnen, for du kommer til å sende inn søknadspapirer om foreldrepenger før du får de siste lønnsslippene! Altså få 6 gode lønnsslipper. (Evt flere lønnsslipper i 6 md- om du har flere arb givere. Lurt å følge med litt nøye. Jo høyere lønn du kan vise til i 6 md, jo mer får du i foreldrepenger!
Ps. Blir du gravid nå, rekker du få en 3-4 lønnsslipper frem til jul (spørs når utbetalingene er) og så må du sørge for å få jobbet 2-3 md når du er gravid. Kan godt være ekstravakter. Eneste ulempen m ekstravakter er at du ikke kan bli syk!

 

 

Og husk at en kan bli så dårlig i løpet av svangerskapet at en ikke klarer å jobbe... Jeg kastet opp de første 5 månedene morgen, middag og kveld og når dette endelig ga seg kom bekkenplagene for fullt. Og når en jobbet i cafe bransjen funka det ikke bra...

Men heldigvis teller også sykepenger til opptjening til foreldrepermisjon :)

 

Nå jobber jeg i Mattilsynet og har vikariat fram til sommeren. Så håpet er at spiren sitter innen da så jeg slipper ut i jobbsøker styr da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melder meg inn her skal begynne prøving i desember/januar :) (hjelp) Har en fra før som er blitt ganske stor etterhvert. Noen som har erfaring med stor alderforskjell mellom barna?

 

Hvor gammel er nr 1??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er helt ny her inne:) jeg og samboer har nå bestemt oss for å prøve på vår første.. Veldig spennende og litt skummelt! Starter med å prøve fra og med i morgen. Ekstra spent med tanke på at jeg har gått på ppiller helt til nå, og håper eggeløsning kommer med en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melder meg inn her skal begynne prøving i desember/januar :) (hjelp) Har en fra før som er blitt ganske stor etterhvert. Noen som har erfaring med stor alderforskjell mellom barna?
Hvor gammel er nr 1??

 

det er 11 år, og har fått flere søsken hos far. Dette har ikke gått så bra, så mitt barn er bekymret for om jeg og min samboer skal øke familien :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, når bør man begynne å ta folat? Er det lang tid i forveien med 3-4 mnd?

 

Har ikke begynt, og tenker å drøye dette til prevensjonsmiddelet kastes på båten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...